المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الفوليوم فى الفوركس حقيقة .. ولكن!!

Rivnile
26-08-2010, 04:11 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
قبل البدء فى الموضوع احب ان افتتح اول مواضيعى فى المنتدى بتحية خاصة للاعضاء والمشرفين ولاستاذنا كبير مضاربى الثغر ومحمد على رشوان الفوركس الدكتور اسامة

م.أحمد مقدادي
26-08-2010, 04:14 PM
موضوع ممتاز جدا
بارك الله فيك
متابع معك بشغف خصوصا انني اعتمد على التحليل الكمي
المعتمد بشكل اساسي على مبادئ الفوليوم والسيولة وقوة وضعف العملات
تحياتي
,.,

معاذ عودات
26-08-2010, 04:20 PM
متابعين معك ..,
وهو اول موضوع اراى في المنتدى عن الفوليوم
بارك الله فيك .. وجعله في ميزان حسناتك

محمد نوارج
26-08-2010, 04:25 PM
متااااااااابعين من دلوقت مباشرة ..

منتظرين كل الجديد عن الفوليوم

والذي بالفعل لم يتطرق إليه أحد حتى الآن في المنتدى ..،

Rivnile
26-08-2010, 04:28 PM
اخوانى من واقع متابعتى لمدة عام لمؤشر better volume اكتشفت ان الفوليوم بالفعل موجود فى الفوركس ولكن لا يمكن الاعتماد عليه فى كل الاوقات ، كما ان هناك زوجين هما الاكثر استجابة للفوليوم وهما الباوند واليورو.!

سأرفق لكم الان المؤشر ودليل يشرح الفكرة من ورائه.
ارجو من الاخوة تجربة المؤشر وقراءة الشرح جيدا ثم لنا عودة للنقاش سواء مع المؤيدين للفوليوم او المعارضين.

ملحوظة غاية فى الاهمية:
هذا المؤشر هو المؤشر الوحيد الذى يسبق السعر فى كثير من الاحيان!!

كل عام وانتم بخير وتقبل الله منا ومنكم صالح الاعمال

Rivnile
26-08-2010, 04:30 PM
ما شاء الله تواجد مكثف لمشرفينا الثلاثة او الفرسان الثلاثة مافيا والصياد ونوارج
كل عام وانتم بخير

م.أحمد مقدادي
26-08-2010, 04:32 PM
اخوانى من واقع متابعتى لمدة عام لمؤشر better volume اكتشفت ان الفوليوم بالفعل موجود فى الفوركس ولكن لا يمكن الاعتماد عليه فى كل الاوقات ، كما ان هناك زوجين هما الاكثر استجابة للفوليوم وهما الباوند واليورو.!

سأرفق لكم الان المؤشر ودليل يشرح الفكرة من ورائه.
ارجو من الاخوة تجربة المؤشر وقراءة الشرح جيدا ثم لنا عودة للنقاش سواء مع المؤيدين للفوليوم او المعارضين.

ملحوظة غاية فى الاهمية:
هذا المؤشر هو المؤشر الوحيد الذى يسبق السعر فى كثير من الاحيان!!

كل عام وانتم بخير وتقبل الله منا ومنكم صالح الاعمال

ان شاء الله اجرب المؤشر واعود للمتابعة معاك في النقاش
بارك الله فيك
,.,

Rivnile
26-08-2010, 04:37 PM
اليكم الدليل الذى يشرح فكرة المؤشر
أرجو المعذرة فأنا بطئ فى التعامل مع الكمبيوتر:1 (75):*****

skooter8
26-08-2010, 04:37 PM
مؤشر طيلة حياتي الفوريكسية لم اعره اي اهتمام و لم اشتغل به
ربما هي فرضة لادراكه متابعين معك اخي و شكرا دزيلا لطرحه

محمد نوارج
26-08-2010, 04:39 PM
تم التحميل ..

وجاري التجربة .،

Rivnile
26-08-2010, 04:49 PM
للاسف اقصى حجم للملفات 195 كيلو بايت
والدليل حجمه 332 كيلو
سأعود اليكم لاحقا بعد ان افكر فى طريقه للرفع

Rivnile
26-08-2010, 04:51 PM
مؤشر طيلة حياتي الفوريكسية لم اعره اي اهتمام و لم اشتغل به
ربما هي فرضة لادراكه متابعين معك اخي و شكرا دزيلا لطرحه
العفو اخى الكريم
جرب ولن تخسر شئ
تحياتى،،

Rivnile
26-08-2010, 05:07 PM
يمكنكم قراءة شرح فكرة المؤشر وتحميل ملف pdf من هذا العنوان
The Better Volume Indicator My Secret to Analyzing Volume (http://emini-watch.com/free-stuff/volume-indicator/)
ملحوظة : الافضل تحميل الملف حيث ان الصفحة مرهقة للعين

محمد نوارج
26-08-2010, 05:08 PM
للاسف اقصى حجم للملفات 195 كيلو بايت
والدليل حجمه 332 كيلو
سأعود اليكم لاحقا بعد ان افكر فى طريقه للرفع

إرفعه من مركز رفع الملفات بالمنتدى يا أخي ..

..،

Rivnile
26-08-2010, 05:22 PM
إرفعه من مركز رفع الملفات بالمنتدى يا أخي ..

..،

شكرا يا باشا
تم الرفع
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/277_01282832314.pdf

greenius
26-08-2010, 05:24 PM
اخي الكريم الموؤشر سئلت في كثير بسبب موضوع بي منتدى اجنبي وصلت المشاهدة اكثر من مليون من بعد متابعة الجماعة هناك صير يستعملو منصة مش زي المتاتريدر ممكن e signal او شي تاني في الفيوليوم صحيح

seragsamy
26-08-2010, 05:30 PM
جارى التجربة

Rivnile
26-08-2010, 05:52 PM
اخي الكريم الموؤشر سئلت في كثير بسبب موضوع بي منتدى اجنبي وصلت المشاهدة اكثر من مليون من بعد متابعة الجماعة هناك صير يستعملو منصة مش زي المتاتريدر ممكن e signal او شي تاني في الفيوليوم صحيح

للأسف اخى الكريم
لم اتابع هذا الموضوع بالمنتدى الاجنبى.. ولكن هناك مضاربين كبار فى منتدى فوركس فاكتورى يعتمدون على المؤشر و بشكل خاص فى التعامل مع مؤشر ستاندرد اند بورز 500
ولكننى هنا بصدد وضع تجربتى الشخصية مع المؤشر ومتابعتى اليومية له لفترة سنة تقريباً
بالنسبة للتغذية اعتقد ان شركة اف اكس دى دى تعطى تغذية صادقة للفوليوم وهذا ايضا من واقع تجربتى والله اعلم
اما بالنسبة لل e- signal فأعتقد انها مكلفة وتعتمد على طريقة VSA لتوم ويليامز
ليه تدفع اكتر لما ممكن ما تدفعش خالص؟:)

Alexander
26-08-2010, 06:20 PM
الترجمة هتنزل امتي :1 (31):

greenius
26-08-2010, 06:48 PM
للأسف اخى الكريم
لم اتابع هذا الموضوع بالمنتدى الاجنبى.. ولكن هناك مضاربين كبار فى منتدى فوركس فاكتورى يعتمدون على المؤشر و بشكل خاص فى التعامل مع مؤشر ستاندرد اند بورز 500
ولكننى هنا بصدد وضع تجربتى الشخصية مع المؤشر ومتابعتى اليومية له لفترة سنة تقريباً
بالنسبة للتغذية اعتقد ان شركة اف اكس دى دى تعطى تغذية صادقة للفوليوم وهذا ايضا من واقع تجربتى والله اعلم
اما بالنسبة لل e- signal فأعتقد انها مكلفة وتعتمد على طريقة VSA لتوم ويليامز
ليه تدفع اكتر لما ممكن ما تدفعش خالص؟:)

كلامك سليم هوة بي فوريكس فاكتوري انا استعملت الموؤشر فقط بي كسر شمعة عند البار الاحمر فقط لاكن استعماله اكثر من ذلك وانا اتطلب من الجميع المشاركة في الموضوع واعتبرة هام جداجدا

Rivnile
26-08-2010, 07:16 PM
الترجمة هتنزل امتي :1 (31):

الترجمة مش هاتنزل
ولكنى سأبدأ فى الشرح بعد ان يقوم الاخوة بالتجربة و استمع الى الانتقادات والاراء المعارضة لأخذها فى الاعتبار.

سلطان
26-08-2010, 07:51 PM
اوك
راح انتظر شرحك بالعربي
واضح انه راح يكون شيق جدا

الف شكر لك عزيزي
ومتابع معك:)

معاذ عودات
26-08-2010, 07:59 PM
في الانتظار يا باشا ..,
وان شاءالله نجربه ونشوف

Digital
26-08-2010, 09:54 PM
تسلم أخي صاحب الموضوع على هذا الطرح المفيد وأهلا بك في منتدى أرابيا.

يمكن ما تصدق, بس صار لي كم يوم وأنا أطالع في نفس الويب اللي أنت أرفقته سبحان الله على هذه الصدفة.
طبعاً أنا من المهتمين بالفوليوم بشكل كبير وأعتمد إستراتيجياتي 99% منها على الفوليوم لأنه جدا مفيد في معرفة الإتجاه السعري لكن لوحده لايكفي لأن قياس معدل الحركة جداً مهم أيضاً لتحديد إذا ما كان هناك إرتداد محتمل أو لا.

متابعين يا غالي وبالتوفيق

ودي وتقديري

Rivnile
26-08-2010, 11:05 PM
كلامك سليم هوة بي فوريكس فاكتوري انا استعملت الموؤشر فقط بي كسر شمعة عند البار الاحمر فقط لاكن استعماله اكثر من ذلك وانا اتطلب من الجميع المشاركة في الموضوع واعتبرة هام جداجدا
البار الاحمر والبار الابيض هما عصب المؤشر بالفعل .. وشكرا يا غالى على اضفائك الاهمية للموضوع

Rivnile
26-08-2010, 11:12 PM
تسلم أخي صاحب الموضوع على هذا الطرح المفيد وأهلا بك في منتدى أرابيا.

يمكن ما تصدق, بس صار لي كم يوم وأنا أطالع في نفس الويب اللي أنت أرفقته سبحان الله على هذه الصدفة.
طبعاً أنا من المهتمين بالفوليوم بشكل كبير وأعتمد إستراتيجياتي 99% منها على الفوليوم لأنه جدا مفيد في معرفة الإتجاه السعري لكن لوحده لايكفي لأن قياس معدل الحركة جداً مهم أيضاً لتحديد إذا ما كان هناك إرتداد محتمل أو لا.

متابعين يا غالي وبالتوفيق

ودي وتقديري
الفوليوم بالفعل لا يكفى وحده ولكن هذا شئ قليل الحدوث وذلك مثلا عند كسر ترند او دعم او مقاومة على الدايلى او الاربع ساعات فهنا لا نعطى اهتمام كبير للفوليوم
شكرا على الترحيب والصدفة الجميلة وان شاء الله يكون شرحى البسيط فيه اضافة ليك

Rivnile
26-08-2010, 11:14 PM
اوك
راح انتظر شرحك بالعربي
واضح انه راح يكون شيق جدا

الف شكر لك عزيزي
ومتابع معك:)
الشكر لله
ان شاء الله الشرح يكون مفيد خصوصا ان حتى الان لم يظهر معارضين للفكرة
تحياتى

سلطان
26-08-2010, 11:16 PM
طيب اذا ممكن
تعطينا نبذه عنه وكم نسبة نجاحه

Rivnile
26-08-2010, 11:22 PM
اخوانى الاعزاء ارجو ان لا اكون تأخرت عليكم
بعد ان اطلعتم على المؤشر اليكم الشرح من واقع تجربتى له

شرح المؤشر
المؤشر يتكون من مجموعه من الاعمدة الملونة تمثل كميات التداول على الفريم المستخدم
الاعمدة الصفراء = تداول بكميات ضئيلة
الاعمدة الخضراء والصفراء = تداول عادى
الاعمدة الحمراء = تداول بكميات كبيرة ولكن كفة المشترين هى الراجحة
الاعمدة البيضاء = تداول بكميات كبيرة لكن كفة البائعين هى الراجحة
الاعمدة البنفسجية = تداول بكميات كبيرة جداً ( قليلة الحدوث)

طريقة التعامل مع المؤشر
من متابعتى للمؤشر وجدت انه مؤشر رائع للتنبيه الى الارتداد
فبعد ان يسير السعر فى اتجاه معين مسافة معقولة بكميات تداول ضعيفة ( الاعمدة الصفراء) او كميات تداول عادية ( الاعمدة الخضراء والزرقاء) ننتظر ظهور دعوم او مقاومات متمثلة فى ( الاعمدة البيضاء والحمراء)، وهى كما ذكرت من قبل مؤشر قد يسبق السعر فقد تظهر شمعه هابطة فى نهاية ترند هابط مصحوبة بعمود ابيض مما يدعونا للتفكير فى الارتداد صعودا .. والعكس صحيح

افضل تايم فريم هو فريم الربع ساعة حيث توجد عليه فرصة او اكثر يوميا
يليه فريم الساعة والفرص عليه تكون قليلة نسبيا ولكنها تعطى ارباح افضل تفوق 50 نقطة
فريمات الاربع ساعات فما فوق لا تصلح للمؤشر

افضل سوق هو السوق الاوروبى وخاصة قبل اغلاقه والسوق الاسيوى ايضا جيد مع شارت الربع ساعة وان كانت فرصه نادرة اما السوق الامريكى فلا افضله

العملة المستخدمه
الباوند دولار ثم يليها اليورو دولار

الدخول
الدخول يعتمد على سرعة اتخاذ القرار فأغلب الاوقات ينطلق السعر بسرعة وذلك لقوة تأثير الفوليوم العالى ولكن احيانا يعود لمنطقة الدخول لاختبار ما اذا كان المشترين او البائعين راغبين حقا فى الشراء او البيع

اترككم مع الشرح وسأعود بشارتات اليوم بعد قليل
سامحونى فالبطء صفة تلازمنى !!

سلطان
26-08-2010, 11:27 PM
ياسلااااااام
من البدايه الشرح شيق
بنتظاااارك
ولاتتأخر علينا

greenius
26-08-2010, 11:36 PM
البار الاحمر والبار الابيض هما عصب المؤشر بالفعل .. وشكرا يا غالى على اضفائك الاهمية للموضوع
تمام كدة بس الموضوع اكبر من هيك

Rivnile
27-08-2010, 12:00 AM
اليكم شارت الباوند واليورو فريم ال15 دقيقة لليوم

Rivnile
27-08-2010, 12:06 AM
تمام كدة بس الموضوع اكبر من هيك
اخى الكريم هذه حدود الموضوع الخاصة بى وقد توصلت اليها بعد فترة جيدة من استخدامى للمؤشر
انا لم اقل اننى سأشرح الفوليوم سبريد اناليزيز او ما شابه ذلك وانما انا اقوم بشرح المؤشر من وجهة نظرى البسيطة
تحياتى

Rivnile
27-08-2010, 12:11 AM

كما نرى شارت اليورو بالاعلى صعود طوال الفترة الاسيويةاعقبه شمعة يصاحبها فوليوم عالى( البار الابيض) جعلت السعر يهبط .. ثم عاد السعر مرة اخرى لاختبار وجود بائعين ثم هبط السعر مع فوليوم عالى مصوب ببار ( احمر اللون) اخيرا الفرصة الثالثة كانت بعد استيعاب المشترين للبائعين بعد الاخبار الجيدة على الدولار اليوم
مما سبق يمكنكم استنتاج ما حدث بشارت الباوند بالاسفل

Rivnile
27-08-2010, 01:11 AM
طيب اذا ممكن
تعطينا نبذه عنه وكم نسبة نجاحه

نسبة نجاحه على شارت الساعة نسبة خيالية.. يمكنك التجربة بنفسك
اما على شارت الربع ساعة فهى نسبة جيدة ولكن يراعى الانتظار قليلا بعد الاخبار
كما يراعى الانتباه عند كسر دعم او مقاومة او ترند او موفينج افريج على الاربع ساعات والدايلى*****

Rivnile
27-08-2010, 01:22 AM
موضوع ممتاز جدا
بارك الله فيك
متابع معك بشغف خصوصا انني اعتمد على التحليل الكمي
المعتمد بشكل اساسي على مبادئ الفوليوم والسيولة وقوة وضعف العملات
تحياتي
,.,

متابعين معك ..,
وهو اول موضوع اراى في المنتدى عن الفوليوم
بارك الله فيك .. وجعله في ميزان حسناتك

متااااااااابعين من دلوقت مباشرة ..

منتظرين كل الجديد عن الفوليوم

والذي بالفعل لم يتطرق إليه أحد حتى الآن في المنتدى ..،

ان شاء الله اجرب المؤشر واعود للمتابعة معاك في النقاش
بارك الله فيك
,.,

تم التحميل ..

وجاري التجربة .،

جارى التجربة

شكرا لاهتمامكم جميعا ارجو بالفعل ان تجربوه واى استفسار انا تحت امركم

faissal
27-08-2010, 02:29 AM
لا يسعني سوى رفع القبعة على هدا المجهود الكبير
شكراً شكراً شكراً

greenius
27-08-2010, 08:08 AM
كيف تتداول بي طريقتك

مدير الموقع
27-08-2010, 01:20 PM
الموضوع ده شكله جامد و فى من الخير الكثير,
اعذرنى ابوحميد مردتش عليك امبارح انت عارف رمضان وقته قصير قد ايه
من خلال قرائتى للموضوع و للشموع و المؤشر ان تدخل عكس اتجاه الشمعة التى ظهر عندها المؤشر,
الامر الثانى كنت انا و اخوك نادر فيليب كنا عايزين نعمل فكرة مفتكسة جدا و هى اننا نكشف الفوليوم الحقيقى لسوق الفوركس عن طريق عمل مؤشر يقيس (التيك)
يعنى السعر طلع كام مرة و نزل كام مرة و النهاية الشمعة اغلقت على ايه,
بمعنى ممكن شمعة تطلع 1000 مرة و تنزل 400 مرة مثلا و تلاقى الشمعة هابطة يبقى ده يعنى ان ال 400 اقوى من الالف او بالاحرى ما يملكه ال 400 اكثر مما يملكه الالف و كنا عايزين نكتشف توجه السيولة فى كل شمعة مين اقوى
لو نسب التيك متساوى يبقى ذبذبة
لو شمعة مثلا ليها تيك قليل بس عملت شكل واضح و قوى يبقى باقل عدد من التيك عملت اتجاه و هذا يعنى توحد التفكير انذاك,
بس المشكلة اللى قابلتنا اننا نحسب على اى شركة التيك ؟
بحاول افكر معاك بصوت عالى و ان شاء الله نوصل لما يفيد
موضوع فوق الممتاز,
تقبل ودى,
الله كريم,

م.أحمد مقدادي
27-08-2010, 01:42 PM
من خلال قرائتى للموضوع و للشموع و المؤشر ان تدخل عكس اتجاه الشمعة التى ظهر عندها المؤشر,
الامر الثانى كنت انا و اخوك نادر فيليب كنا عايزين نعمل فكرة مفتكسة جدا و هى اننا نكشف الفوليوم الحقيقى لسوق الفوركس عن طريق عمل مؤشر يقيس (التيك)
بمعنى ممكن شمعة تطلع 1000 مرة و تنزل 400 مرة مثلا و تلاقى الشمعة هابطة يبقى ده يعنى ان ال 400 اقوى من الالف او بالاحرى ما يملكه ال 400 اكثر مما يملكه الالف و كنا عايزين نكتشف توجه السيولة فى كل شمعة مين اقوى
لو شمعة مثلا ليها تيك قليل بس عملت شكل واضح و قوى يبقى باقل عدد من التيك عملت اتجاه و هذا يعنى توحد التفكير انذاك,
موضوع فوق الممتاز,
تقبل ودى,
الله كريم,

تفكير جميل جدا يا دكتور
ولكن المشكلة الان ان لكل شركة تحركات مختلفة عن الشركات الاخرى
ومقدار الصعود اللحظي (التك) يختلف من شركة لاخرى
,.,

Rivnile
27-08-2010, 02:01 PM
لا يسعني سوى رفع القبعة على هدا المجهود الكبير
شكراً شكراً شكراً

العفو اخى الكريم
المعرف بتاعك شيك جدا
ان شاء الله ريال مدريد يرجع زى زمان ايام بوشكاش وديستفانو والرجالة الجامدة كلها

Rivnile
27-08-2010, 02:06 PM
اساتذتى الدكتور اسامة وجرينيوس ومافيا منورين الموضوع
سأعود اليكم بردود تفصيلية الليلة او غدا ان شاء الله حيث اننى سأقوم بزيارة عائلية
فقط راقبوا المؤشر فى الفترة الحالية من الساعة 2.30 بتوقيت القاهرة وحتى الساعة 4.15 اى بعد صدور الخبر الثانى بربع ساعة!!
تحياتى

Rivnile
28-08-2010, 02:13 AM
كيف تتداول بي طريقتك

السلام عليكم اخى جرينيوس
يبدو اننى لم اكن عند حسن ظنك و كان الموضوع اقل مما توسمت فيه..
انا ايضا انتظرت ان تكون مشاركاتك اكثر عمقا وتفصيلا حيث انك قمت بأستخدام المؤشر من قبل، ومن الممكن ان نصل سويا الى اظهار اقوى واضعف ما فى المؤشر
وعلى الرغم من ذلك سوف اجيب سؤالك
انا يا اخى الكريم ليس لى طريقة اكثر مما شرحت من قبل ولو ان هناك اى شئ مبهم فى الشرح ياريت تشير اليه.
كما اننى عمرى فى الفوركس عام ونصف ولازلت اتعلم على يدى الاساتذة امثالك ولا استطيع ان ادعى ان لى طريقة
لكننى سأضع بين يديك صفقة دخلتها هذا الاسبوع بناء على المؤشر والتى قمت بعد اغلاقها بفتح هذا الموضوع

فى الشارت الاول شارت الساعة كما تلاحظ وجود تر ند هابط بدأ يوم الاثنين بعد كسر ترند ومستوى فيبو على الدايلى ومستطيل على شارت الاربع ساعات
استمر هذا الترند فى الهبوط طوال يوم الثلاثاء حتى بدأ السعر يسير عرضيا وظهرت شمعة دوجى مصحوبة ببار احمر طويل وكانت هذه منطقة الدخول الاولى والتى فاتتنى ..
لكننى انتظرت فى اليوم التالى عودة السعر وذلك لان الترند الهابط لا ينتهى بسهولة
وعند اختبار منطقة الارتداد ظهر المشترون مرة اخرى ، ويتضح ذلك على شارت الربع ساعة
وهذه المرة كانت فرصة جيدة للدخول بعد البار الاحمر المشار اليه فى الشارت..
اليك الشارتات وارجو ان اكون قد افدتك اخى الكريم!!

Rivnile
28-08-2010, 02:18 AM
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/277_11282950975.gifhttp://fx-arabia.com/vb/uploaded/277_11282951066.gif

Rivnile
28-08-2010, 02:43 AM

دكتورنا العزيز تنورنى يا استاذنا فى اى وقت ووجودك فى الموضوع يضفى عليه لمسه خاصة كعادتك دائما..

الفكرة دى موجودة على ما اعتقد فى برامج التغذية الخاصة ببرنامج Trade Guider وهو مرتبط ب E- signal التى تحدث عنها الاخ جرينيوس وهو اشهر برنامج تداول يعتمد على الفوليوم فى اسواق المال وهو مملوك لتوم ويليامز الاب الروحى للمتاجرة عن طريق الفوليوم..
انا شخصيا شاهدت عروض ديمو للبرنامج .. طبعا البرنامج بفلوس لكن اعتقد انهم احيانا يعطوا العملاء البرنامج للتجربة فترة اسبوع .. وهم يستخدمون طريقة من اكتشاف توم وليليامز اسمها VSA volume spread analysis
افضل الادوات المالية التى يتعاملون معها هى الاستاندرد اند بورز 500 ثم الاسهم ولكنهم لضخامة عدد المتعاملين بالفوركس وكما ذكرت من قبل لوجود مضاربين كبار بمنتدى الفوركس فاكتورى لهم موضوعات مشاهدتها عالية بدأو من فترة يهتمون بالفوركس فى الدعاية وان كانت العملات موجودة فى البرنامج من فترة طويلة. لمعلومات اكثر ده الويب سايت بتاعهم http://www.tradeguider.com/

بعد متابعتى لمختلف الفريمات اكتشفت ان افضلها هو الربع ساعة حيث توجد فرصة للبائعين او المشترين لفرض سيطرتهم واظهار قوتهم التى تنعكس على حجم التداول ، اما بالنسبة للتكات فيمكن ملاحظتها على شارت الدقيقة وهو شارت لا افضل التعامل معه خصوصا فى فترة امريكا!!

موضوع فوق الممتاز,
تقبل ودى,
الله كريم,

اشكرك يا دكتور على مرورك العطر مرة اخرى وعلى اطرائك
الرد بالاقتباس..،

مدير الموقع
28-08-2010, 02:57 AM
تسلم يا باشا على الرد,
طيب لماذا لا نستعمل الاثنين سويا ان امكن,
اعتقد النتائج حتبقى متفلترة و اكثر ايجابية,
برضه سؤالى انت تدخل عكس اتجاه الشمعة التى قفزت بالمؤشر الى اعلى سيولة له,صحيح؟

Rivnile
28-08-2010, 03:27 AM
تسلم يا باشا على الرد,

بالنسبة للشق الاول لا ادرى يا دكتور ماذا تقصد بالاثنين سويا
اما بالنسبة للشق الثانى فأنا لا ادخل عكس اتجاه شمعه معينه لمجرد انها كان الفوليوم بها كبير، ولكن بعد ان يسير السعر فى اتجاه معين بأنسيابية وبفوليوم معتدل، ثم فجأه تظهر شمعه مصحوبه بفوليوم عالى بغض النظر عن اغلاق هذه الشمعه ، فهذا يعنى ان هناك من يريدون ايقاف السعر وعكس اتجاهه عند هذه الاسعار وهنا يمكن انتظار ان يبدأ السعر فى الانعكاس ثم الدخول ، وبالطبع هذا يحدث فى فترة اوروبا حيث توجد السيولة التى يمكنها عكس الاتجاه وفرض سيطرتها على السوق .
وهؤلاء الكبار لكى يعكسوا حركة السوق فهم يدخلون بكميات كبيرة تظهر فى الاعمدة الطويلة.
قد يكون الاتجاه الاساسى هابطا وتغلق الشمعه التى دخلوا فيها على شكل هابط كما حدث اليوم بعد اخبار برنانكى فى شارت الربع ساعة ولكنك ستلاحظ ان السعر بدأ بعدها فى الصعود
أو تكون شمعه انعكاسية صحيحة مثل الهامر المتكون على شارت الساعة والتى صحبها عمود بنفسجى اللون وهو اقوى انواع الاعمدة ويشير الى فوليوم عالى للغاية قد لا يظهر الا وقت الاخبار
تحياتى يا استاذنا الكبير

Rivnile
28-08-2010, 03:31 AM
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/277_11282955304.gifhttp://fx-arabia.com/vb/uploaded/277_11282955363.gif

seragsamy
28-08-2010, 03:35 AM
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/277_11282955304.gifhttp://fx-arabia.com/vb/uploaded/277_11282955363.gif

على الرغم من أن الموضوع كثيرين منا (وأنا اولهم ) يهمله بشدة

إلا أن بعد وضعك لتلك الشارتات أعتقد ان الموضوع هام للغاية ويجيب متابعته

تحياتى لك اخى العزيز على موضوعك الرائع

وبانتظار متابعتك له

Rivnile
28-08-2010, 03:39 AM
تكملة لما سبق
ليس شرط الدخول عكس اتجاه الشمعه ذات الفوليوم الكبير ولكن الدخول يكون عكس الاتجاه السابق لهذه الشمعه
فقد تأتى شمعه صاعدة وبها فوليوم عالى بعد اتجاه هابط وهذه تكون من اقوى انواع الشموع العاكسة للاتجاه واذا كانت طويلة يكون ابتلاع شرائى اما اذا كانت قصيرة فيتشكل بعدها نموذج نجمة الصباح

Rivnile
28-08-2010, 03:42 AM
على الرغم من أن الموضوع كثيرين منا (وأنا اولهم ) يهمله بشدة

إلا أن بعد وضعك لتلك الشارتات أعتقد ان الموضوع هام للغاية ويجيب متابعته

تحياتى لك اخى العزيز على موضوعك الرائع

وبانتظار متابعتك له

اشكرك على مرورك وبأنتظار تجربتك للمؤشر
تحياتى

مدير الموقع
28-08-2010, 03:44 AM
متابع بكل شغف,,
يولد كلامك عندى انوارا فى رأسى,
انوارا ضخمة اكثر مما تتخيل,
متابع بشكل قريب جدا كمان مرة :)
الله كريم,

Rivnile
28-08-2010, 04:00 AM
متابع بكل شغف,,
الله كريم,

بأنتظار سطوع هذه الانوار وتلألؤها فى شكل افكار تضئ سماء الفوركس قريبا ان شاء الله

Rivnile
31-08-2010, 11:22 AM
فرصة مثالية على اليورو دولار
لا استطيع ارفاق الشارت

مدير الموقع
31-08-2010, 01:48 PM
بأنتظار سطوع هذه الانوار وتلألؤها فى شكل افكار تضئ سماء الفوركس قريبا ان شاء الله

اهلا ابوحميد,
الفكرة تتلخص ببساطة فى النظرية و النسبية و المؤشر صاحب قوة السيولة,
الاثنين لو تاكدوا يبقى حنعمل استراتيجية عظيمة جدا جدا.
خلينى اعمل باك تست و اشوف النتيجة و اقولك,
متابع يا برنس يا كبيٍر,
طول عمرى بقول ان ابوحميد مكانه ارابيا عشان ارابيا مكان الجواهر :)
الله كريم,

Rivnile
31-08-2010, 02:28 PM
كلام كبير على شخصى من شخص اكبر من كلامى
لذا يصعب التعليق عليه
الان اشعر اننى حصلت على احد اوسمة ارابيا

مدير الموقع
03-09-2010, 02:36 PM
اهلا ابوحميد,
فى الفترة السابقة قعدت اتابع المؤشر و مرفقا معهه نظريتى النسبية الفوركسية و احب ابشرك بالنتائج,
عندما تتوافق فرض الموشر مع شمعة نسبية يكون نسبة تحقيق الهدف عالية جدا جدا و الشئ الاخر انه لو شمعة نسبية لم تتفق مع المؤشر فانها يكون نسبة ضربها للستوب كبيرة حينئذ,
حصل بالفعل توافق بين المؤشر و الشموع النسبية و ضربت ستوب بعدها و لكن هذا حال سوق لا اختلاف عليه,
الفكرة فى صياغة المؤشر مع الشموع النسبية فى اكسبيرت و هذا ما قد يريحنا من رسم الترندات بداخل اكسبيرت,
على فكرة لو اتفتحت ورشة فعلا للاتنين سويا اؤكد لك انك حتشوف شيئ قوى جدا و خطير جدا جدا فى سوق الفوركس..,
تحياتى يا غالى و متاخرش علينا كده تانى :)
الله كريم,

Rivnile
03-09-2010, 11:54 PM
اهلا ابوحميد,
فى الفترة السابقة قعدت اتابع المؤشر و مرفقا معهه نظريتى النسبية الفوركسية و احب ابشرك بالنتائج,
عندما تتوافق فرض الموشر مع شمعة نسبية يكون نسبة تحقيق الهدف عالية جدا جدا و الشئ الاخر انه لو شمعة نسبية لم تتفق مع المؤشر فانها يكون نسبة ضربها للستوب كبيرة حينئذ,
حصل بالفعل توافق بين المؤشر و الشموع النسبية و ضربت ستوب بعدها و لكن هذا حال سوق لا اختلاف عليه,
الفكرة فى صياغة المؤشر مع الشموع النسبية فى اكسبيرت و هذا ما قد يريحنا من رسم الترندات بداخل اكسبيرت,
على فكرة لو اتفتحت ورشة فعلا للاتنين سويا اؤكد لك انك حتشوف شيئ قوى جدا و خطير جدا جدا فى سوق الفوركس..,
الله كريم,
اهلا اهلا دكتورنا الغالى
والله مما يسعدنى ان انت الوحيد اللى تفاعلت مع موضوع المؤشر وده طبعا اكثر مما اطلب
واعذرنى لغيابى هذه الفترة فانت عارف اخر كام يوم فى رمضان والعيد شكلهم بيبقى ازاى بالاضافة لان تى اى داتا عملتها معايا ولسه مرجعين النت دلوقتى

بالنسبة للمؤشر كان فيه فرصتين كبار واحدة على اليورو ودى انا ذكرتها من العمل واليورو بهدها انطلق اكتر من 150 نقطة
الفرصة التانية كانت على الباوند بعد شمعة الساعة 4 بتوقيت مصر يوم الخميس او الساعة 5 بتوقيت الميتاتريدر ودى برضه كانت مثالية لانها كانت عند مقاومة 1.5350 اللى السعر حاول معاها اكتر من مرة وبعد منها انا اشتريت الكيبل والمجنون وذكرت ده فى موضوع الاخ ahmed2200220 لكن لأن المؤشر بيعتمد على خبرتى اكتر من اى شئ فلازلت مترددا فى وضع التحليل
بالنسبة لضرب الاستوب بالرغم من توافق المؤشر مع النسبية قد يكون ذلك بسبب اندفاع الشموع بقوة لأعادة اختبار ترند أو ظهور بائعين عند موفينج افريج (طبعا الكلام على الشموع الصاعدة) والله اعلم!!
بالنسبة للاكسبرتات فأنا ماليش فيها لأنى من عصر الوورد والاكسيل بس ان شاء الله احاول اتابع دروس المهندس نادر
منورنى دايما يا كبير وكل سنة وانت طيب

سلطان
04-09-2010, 02:13 AM
:1 (105):

انا احاول اضيف المؤشر بس موراضي
كان ودي اعمل باك تست واساعد بالموضوع لانه بالفعل موضوع رائع

شكرا لك
ومتابع معك
تحياتي لك

مدير الموقع
04-09-2010, 01:44 PM
اهلا اهلا دكتورنا الغالى
والله مما يسعدنى ان انت الوحيد اللى تفاعلت مع موضوع المؤشر وده طبعا اكثر مما اطلب
واعذرنى لغيابى هذه الفترة فانت عارف اخر كام يوم فى رمضان والعيد شكلهم بيبقى ازاى بالاضافة لان تى اى داتا عملتها معايا ولسه مرجعين النت دلوقتى

بالنسبة للمؤشر كان فيه فرصتين كبار واحدة على اليورو ودى انا ذكرتها من العمل واليورو بهدها انطلق اكتر من 150 نقطة
الفرصة التانية كانت على الباوند بعد شمعة الساعة 4 بتوقيت مصر يوم الخميس او الساعة 5 بتوقيت الميتاتريدر ودى برضه كانت مثالية لانها كانت عند مقاومة 1.5350 اللى السعر حاول معاها اكتر من مرة وبعد منها انا اشتريت الكيبل والمجنون وذكرت ده فى موضوع الاخ ahmed2200220 لكن لأن المؤشر بيعتمد على خبرتى اكتر من اى شئ فلازلت مترددا فى وضع التحليل
بالنسبة لضرب الاستوب بالرغم من توافق المؤشر مع النسبية قد يكون ذلك بسبب اندفاع الشموع بقوة لأعادة اختبار ترند أو ظهور بائعين عند موفينج افريج (طبعا الكلام على الشموع الصاعدة) والله اعلم!!
بالنسبة للاكسبرتات فأنا ماليش فيها لأنى من عصر الوورد والاكسيل بس ان شاء الله احاول اتابع دروس المهندس نادر
منورنى دايما يا كبير وكل سنة وانت طيب

بارك الله فيك يابوحميد و كل عام و انت بخير و عيد سعيد عليك و علينا جميعا,
بالفعل ما قلته انت صحيح و هو مقدار توجه السيولة و على فكرة انا راقبت صفقة الباوند دى تحديدا بالمؤشر عشان كنت داخل فيها بوزيشن,
المهم انا حقعد مع نادر و احاول نعمل للموضوع ده اكسبيرت ان امكن مع ضم الشموع النسبية التى تعبر عن السيولة هى الاخرى,
المشكلة انها لن تكون كثيرة و لكن خلينى اسالك عن تجاربك مع المؤشر فى الفريمات النونو و ساعتها ممكن نطلع بنتائج افضل,
تحياتى يا غالى,
الله كريم,

محمد نوارج
04-09-2010, 01:51 PM
بالفعل ما قلته انت صحيح و هو مقدار توجه السيولة و على فكرة انا راقبت صفقة الباوند دى تحديدا بالمؤشر عشان كنت داخل فيها بوزيشن,
المهم انا حقعد مع نادر و احاول نعمل للموضوع ده اكسبيرت ان امكن مع ضم الشموع النسبية التى تعبر عن السيولة هى الاخرى,
المشكلة انها لن تكون كثيرة و لكن خلينى اسالك عن تجاربك مع المؤشر فى الفريمات النونو و ساعتها ممكن نطلع بنتائج افضل,
تحياتى يا غالى,
الله كريم,

كلام جميل أوي يا دكتور

ومنتظرين هذا الإكسبيرت الرائع وبقوة

ليكون خير خلف لخير سلف مع عيون النسر الرهيب إن شاء الله ..،

Rivnile
04-09-2010, 04:13 PM
تحياتى يا غالى,
الله كريم,

كل سنة وانت طيب يا دكتور وان شاء الله العيد ده يكون فاتحة خير على المنتدى وعلينا جميعا
وكل سنة وجميع الاعضاء بخير
بدأت الان اتابع موضوع الاكسبيرت بشغف :1 (18): ربنا يوفقكم ان شاء الله
بالفعل الفرص مع النسبية مش كتير بس مع الهامر الفرص معقولة وكذلك مه النماذج الانعكاسية المعتادة
بالنسبة للفريمات النونو ، افضل فريم الربع ساعة فهو يعطى فرصة لوضوح قوة الفوليوم اما الخمس دقائق فلم اتابعه كثيرا ربما لانى لم اعد اهتم بالسكالبنج بعد خسارتى بسببه اكثر من حساب ودى حاجة نفسية لا علاقة لها بكفاءة المؤشر على هذا الفريم

توقعت ان ينطلق الباوند بقوة يوم الجمعه بعد شمعة يوم الخميس ولكن الاخبار السيئة عليه عادت به الى منطقة دخولى ولكن اخبار الدولار ردته مرة ثانية و انا الان فى انتظار ان يفتح على جاب ان شاء الله
بالمناسبة ياريت تشرح لنا الية عمل الجاب ، بأسلوبك الجميل فى موضوع حتى يستفيد منه جميع الاعضاء.! لأن انا بصراحة مش عارف ازاى السعر يبقى واقف على مقاومة مش عارف يكسرها يوم الجمعه وفجأة تختفى العروض فجأه ويفتح السعر على جاب!!
ان شاء الله نتحدث بأستفاضة فى لقاء القاهرة بعد العيد وكل سنة وانت طيب مرة تانية

Rivnile
04-09-2010, 04:17 PM
كلام جميل أوي يا دكتور

ومنتظرين هذا الإكسبيرت الرائع وبقوة

ليكون خير خلف لخير سلف مع عيون النسر الرهيب إن شاء الله ..،

اهلا نوارج باشا
الراجل اللى مش بياخد باله من مشاركاتى الفعالة
ان شاء الله يكون اكسبيرت هايل
شرفنى مرورك يا غالى وكل سنة وانت طيب

مدير الموقع
05-09-2010, 06:59 PM
كل سنة وانت طيب يا دكتور وان شاء الله العيد ده يكون فاتحة خير على المنتدى وعلينا جميعا
وكل سنة وجميع الاعضاء بخير
بدأت الان اتابع موضوع الاكسبيرت بشغف :1 (18): ربنا يوفقكم ان شاء الله
بالفعل الفرص مع النسبية مش كتير بس مع الهامر الفرص معقولة وكذلك مه النماذج الانعكاسية المعتادة
بالنسبة للفريمات النونو ، افضل فريم الربع ساعة فهو يعطى فرصة لوضوح قوة الفوليوم اما الخمس دقائق فلم اتابعه كثيرا ربما لانى لم اعد اهتم بالسكالبنج بعد خسارتى بسببه اكثر من حساب ودى حاجة نفسية لا علاقة لها بكفاءة المؤشر على هذا الفريم

توقعت ان ينطلق الباوند بقوة يوم الجمعه بعد شمعة يوم الخميس ولكن الاخبار السيئة عليه عادت به الى منطقة دخولى ولكن اخبار الدولار ردته مرة ثانية و انا الان فى انتظار ان يفتح على جاب ان شاء الله
بالمناسبة ياريت تشرح لنا الية عمل الجاب ، بأسلوبك الجميل فى موضوع حتى يستفيد منه جميع الاعضاء.! لأن انا بصراحة مش عارف ازاى السعر يبقى واقف على مقاومة مش عارف يكسرها يوم الجمعه وفجأة تختفى العروض فجأه ويفتح السعر على جاب!!
ان شاء الله نتحدث بأستفاضة فى لقاء القاهرة بعد العيد وكل سنة وانت طيب مرة تانية

اهلا ابوحميد:)
ان شاء الله نتقابل على خير سويا و لكن انت تتوقع ان يفتح السوق على جاب,
خلينى ادحلبك فى الكلام و اقولك على اى اساس بنيت توقعك؟
تحياتى,

المسلم أمره لله
05-09-2010, 11:19 PM
ماشاء الله الله أكبر
تسلم أخي من كل سوء
موضوع مميز و ان شاء الله بداية الأرباح الخضراء من غير خسارة
بالتوفيق

Rivnile
06-09-2010, 03:36 AM
اهلا ابوحميد:)
ان شاء الله نتقابل على خير سويا و لكن انت تتوقع ان يفتح السوق على جاب,
خلينى ادحلبك فى الكلام و اقولك على اى اساس بنيت توقعك؟
تحياتى,

ابدا يا دكتور
مجرد ظن مش مبنى على اى اساس وقد خاب على اى حال وفتح السوق تحت مستوى الاغلاق.
وعلى كل انا فى انتظار شرحك لموضوع الجاب علشان المرة الجاية يكون التوقع على اساس سليم:)
ليلة قدر مباركة ان شاء الله

Rivnile
06-09-2010, 03:39 AM
ماشاء الله الله أكبر
تسلم أخي من كل سوء
موضوع مميز و ان شاء الله بداية الأرباح الخضراء من غير خسارة
بالتوفيق

سلمك من سلمت امرك اليه من كل سوء
شرفنى مرورك وكل عام واخوانا فى المغرب والمشرق بخير

مدير الموقع
07-09-2010, 02:22 PM
ابدا يا دكتور
مجرد ظن مش مبنى على اى اساس وقد خاب على اى حال وفتح السوق تحت مستوى الاغلاق.
وعلى كل انا فى انتظار شرحك لموضوع الجاب علشان المرة الجاية يكون التوقع على اساس سليم:)
ليلة قدر مباركة ان شاء الله

اهلا ابوحميد,
صراحة انا معنديش اى شرح للجابات و لا اتاجر عليها و اللى يتوقع الجابات كل اسبوع يبقى بيهرطق فالجابات لا تحدث الا اذا كان هناك اخبارا قوية فى فترة الاجازة سواء اكانت اقتصادية او سياسية او كوارث,
سترى كثير ممن يقول اليورو جاب لفوق و الباوند جاب تحت و هكذا,
و الرد الطبيعى هو الله جاب الله خد الله عليه العوض :)
تحياتى يا باشا,
الله كريم,

Rivnile
07-09-2010, 11:51 PM
اهلا ابوحميد,
صراحة انا معنديش اى شرح للجابات و لا اتاجر عليها و اللى يتوقع الجابات كل اسبوع يبقى بيهرطق فالجابات لا تحدث الا اذا كان هناك اخبارا قوية فى فترة الاجازة سواء اكانت اقتصادية او سياسية او كوارث,
سترى كثير ممن يقول اليورو جاب لفوق و الباوند جاب تحت و هكذا,
و الرد الطبيعى هو الله جاب الله خد الله عليه العوض :)
تحياتى يا باشا,
الله كريم,
ههههههههههههههههه
تسلم يا دكتور على الشرح الجابار!!
الحقيقة النهاردة قمت بالبحث فى عقلى الباطن عن سبب توقعى الفاشل للجاب، فأكتشفت اننى مريت نهاية الاسبوع الماضى على موضوع الفوليوم سبريد اناليزيز .. وهو بأختصار بيدور حول الباك جروند بتاع الفوليوم ، فإذا كان هناك فوليوم عالى فى الفترات السابقة والترند هابط يبقى الناس تجهز نفسها للشراء والعكس صحيح
المهم ماطولش عليك لقيت مضاربين الفوليوم وعلى رأسهم مالكولم وهو كبيرهم الذى علمهم السحر يضربون كفا بكف. حيث ان قوى الفوليوم الشرائية موجودة فى الباكجروند بغزارة ولكنهم كلما هموا بالشراء هبط عليهم البائعون كالصاعقة.
ربما اننى تأثرت بحالهم وقررت من داخلى ان المشترين هايعملولهم مفاجأة فى الوييك ايند.
تحياتى يا مديرنا الغالى..

FX Matador
13-09-2010, 10:49 PM
استااااااااااذ و الله انت ميه ميه لسه كنت بكلم استاذعمرو من شويه نزلت الفوليوم العادى على البترول قلت طالما هو مش نافع فى العملات نجرب داو و بترول فمنا اول ماحطيته لاحظت كده و قلت لعمرو انا فى اطار اكتشاف جديد هههههههه لحظت حاجه كويسه يعنى لاحظت ان الفوليوم لما بيكون عالى اكتر من 900 او 1000 مثلا شراء و الشمعه هابطه السعر بعديها بيطلع يرتفع على طول ده مبدئيا من النظره الأولى و دعيته نكتشف الجديد فى الموضوع ففكرى ان قوه الفوليوم بتدل على دخول محركى السوق فى معظم الأحوال و لو ان الفوليوم اخضر كبير فى شمعه خضراء كبيره كده معناه صعود قوى لانه ممكن يكون دخول محركى السوق و فكره شبه النظريه الفوركسيه للدكتور و كان على شارت الخمس دقايق كويسه من الوهله الأولى عشان كنت بفكر فى تطوير استراتجيه للبترول مع الماكد بتاعت استاذ عمرو او افتكاس واحده جديده لكن شارت الساعه صاحب اكبر نقاط من الوهله الأولى برضه افتكرت ساعتها ممكن تتنفذ على العملات لكن افتركت معلومتين مش متاكد منهم لغايه دلوقاتى اول واحده ان الفليوم فى العملات مش دقيق لانه بيجيب نتائج التداول داخل الشركه و التانيه الميتا تريدر 5 ظبط الموضوع ده البشمهندس نادر فاكر قال حاجه زى كده و ياريت البشمهندس نادر يوضح المؤشر الجديد و هنا يكون فى امل فى الموضوع على العملات و افتكرت موضوعك اللى دخلته و ماعيرتهوش اى اهتمام لاهتمامى باشياء اخرى بس الموضوع فعلا قوى جدا و ربنا يباركلك هنا افتركته و دخلت اقراه باحثا عن الاكتشاف ده و لقيت ان الموضوع معروف و منتشر الحمد لله و حضرتك حاطه بمؤشر تانى لكن المؤشر ده فى حاجه مش واضحه اكيد او تقريبا فى حاجه فى الأتنين غلط العادى و اللى حضرتك حاطه و السبب باين فى الشارت العادى باين قوته فعليا و معاكس لمؤشر حضرتك و فى حجات تانيه العكس و انا غيرت اللون الأبيض للبنى فى الشارت ده عشان الخلفيه بيضاء

حاسس ان فى خلل فى الموضوع المؤشر ده على البترول مش العملات للتوضيح و ارجو ان يكون عند حضرتك و استاذ ابو ادم تفسير كويس و متابع معاك بقوه يا باشا و كل سنه و انت طيب ..,

تحياتى ...,

FX Matador
13-09-2010, 10:59 PM
اهلا ابوحميد,
الله كريم,

اعتقد الشمعه دى حسب النظريه الفوركسيه حضرتك لاحظ الفوليوم اخضر و عالى السعر ارتد الى اعلى !! بس عموما ده على البترول لسه ماشفتش العملات اللى بتتطبق عيلها النظريه الفوركسه لكن على حسب كلام حضرتك فانها فعلا مفيده

مدير الموقع
13-09-2010, 11:45 PM
الصراحة قعدت اعمل باك تست بالنظرى على المؤشر فى اليومين اللى فاتوا و لكن النتائج كانت غير مبشرة ايضا و يجب فلترة المؤشر بشيئ اخر لتاكيد الدخول الصحيح,
هل لديكم اى حلول؟
تحياتى

FX Matador
13-09-2010, 11:52 PM
الصراحة قعدت اعمل باك تست بالنظرى على المؤشر فى اليومين اللى فاتوا و لكن النتائج كانت غير مبشرة ايضا و يجب فلترة المؤشر بشيئ اخر لتاكيد الدخول الصحيح,
هل لديكم اى حلول؟
تحياتى

انا شايف الفوليوم العادى ادق من الفويلوم ده على الأقل على البترول زى ماهو واضح لكن برضه لازمله قواعد و شروط اساسيه للدخول حجم شمعه معينه او مستوى سيوله معينه فى الشمعه ؟!! مع الترند او عكس الترند و حجات زى كده و عايز اعرف معلومات اكتر عن الجديد فى فوليوم الميتاتريدر 5 فعلا هو بياخد على اساس السوق ككل ؟ و لا ايه ؟ فعلا الموضوع محتاج شويه فلتره
تحياتى ...,

Rivnile
14-09-2010, 02:24 AM

اعتقد الشمعه دى حسب النظريه الفوركسيه حضرتك لاحظ الفوليوم اخضر و عالى السعر ارتد الى اعلى !! بس عموما ده على البترول لسه ماشفتش العملات اللى بتتطبق عيلها النظريه الفوركسه لكن على حسب كلام حضرتك فانها فعلا مفيده

اشكرك اخى الكريم على مرورك واهتمامك بالمؤشر
اسمح لى فقط انى ااجل الرد على مشاركتك وشارتك القيم حتى نهاية الاسبوع، فقد عدت الى العمل اليوم وعقلى مثقل بالاحمال!!

هل لديكم اى حلول؟
تحياتى
الحقيقة لم اتابع السوق يوم الجمعه وان كنت وجدت فرصة على شارت الربع ساعة للباوند
واليوم لم ارى اى فرص بيع او شراء جيدة وذلك لحالة التذبذب الرهيب التى نراها فى الاسواق..
بالنسبة للفلترة فأنا كما اقترحت من قبل ارى ان الشموع الانعكاسية هى افضل فلتر ويكون على شارت الربع ساعة
تحياتى

انا شايف الفوليوم العادى ادق من الفويلوم ده على الأقل على البترول زى ماهو واضح لكن برضه لازمله قواعد و شروط اساسيه للدخول حجم شمعه معينه او مستوى سيوله معينه فى الشمعه ؟!! مع الترند او عكس الترند و حجات زى كده و عايز اعرف معلومات اكتر عن الجديد فى فوليوم الميتاتريدر 5 فعلا هو بياخد على اساس السوق ككل ؟ و لا ايه ؟ فعلا الموضوع محتاج شويه فلتره
تحياتى ...,

الفوليوم ده مش ادق من العادى لكنه اوضح ولو قرأت الملف المرفق ستعرف كيف ان هذا الفوليوم اوضح من العادى واسهل فى التعامل معه
للاسف انا عمرى ما تاجرت على البترول ولكن ان شاء الله هاحاول اشرح لك على الشارت اللى انت وضعته بغض النظر عن ماهية هذا الشارت
تحياتى

FX Matador
14-09-2010, 02:49 AM
اشكرك اخى الكريم على مرورك واهتمامك بالمؤشر
اسمح لى فقط انى ااجل الرد على مشاركتك وشارتك القيم حتى نهاية الاسبوع، فقد عدت الى العمل اليوم وعقلى مثقل بالاحمال!!

الفوليوم ده مش ادق من العادى لكنه اوضح ولو قرأت الملف المرفق ستعرف كيف ان هذا الفوليوم اوضح من العادى واسهل فى التعامل معه
للاسف انا عمرى ما تاجرت على البترول ولكن ان شاء الله هاحاول اشرح لك على الشارت اللى انت وضعته بغض النظر عن ماهية هذا الشارت
تحياتى

منتظرك اخى و ارجو ان تلقى نظره على مشاركتى السابقه للرد على مشاركة الدكتور يوجد بها ماتوصلت اليه ان كنت قد توصلت الى شئ

تحياتى ...,

Rivnile
17-09-2010, 02:52 PM
استااااااااااذ و الله انت ميه ميه لسه كنت بكلم استاذعمرو من شويه نزلت الفوليوم العادى على البترول قلت طالما هو مش نافع فى العملات نجرب داو و بترول فمنا اول ماحطيته لاحظت كده و قلت لعمرو انا فى اطار اكتشاف جديد هههههههه لحظت حاجه كويسه يعنى لاحظت ان الفوليوم لما بيكون عالى اكتر من 900 او 1000 مثلا شراء و الشمعه هابطه السعر بعديها بيطلع يرتفع على طول ده مبدئيا من النظره الأولى و دعيته نكتشف الجديد فى الموضوع ففكرى ان قوه الفوليوم بتدل على دخول محركى السوق فى معظم الأحوال و لو ان الفوليوم اخضر كبير فى شمعه خضراء كبيره كده معناه صعود قوى لانه ممكن يكون دخول محركى السوق و فكره شبه النظريه الفوركسيه للدكتور و كان على شارت الخمس دقايق كويسه من الوهله الأولى عشان كنت بفكر فى تطوير استراتجيه للبترول مع الماكد بتاعت استاذ عمرو او افتكاس واحده جديده لكن شارت الساعه صاحب اكبر نقاط من الوهله الأولى برضه افتكرت ساعتها ممكن تتنفذ على العملات لكن افتركت معلومتين مش متاكد منهم لغايه دلوقاتى اول واحده ان الفليوم فى العملات مش دقيق لانه بيجيب نتائج التداول داخل الشركه و التانيه الميتا تريدر 5 ظبط الموضوع ده البشمهندس نادر فاكر قال حاجه زى كده و ياريت البشمهندس نادر يوضح المؤشر الجديد و هنا يكون فى امل فى الموضوع على العملات و افتكرت موضوعك اللى دخلته و ماعيرتهوش اى اهتمام لاهتمامى باشياء اخرى بس الموضوع فعلا قوى جدا و ربنا يباركلك هنا افتركته و دخلت اقراه باحثا عن الاكتشاف ده و لقيت ان الموضوع معروف و منتشر الحمد لله و حضرتك حاطه بمؤشر تانى لكن المؤشر ده فى حاجه مش واضحه اكيد او تقريبا فى حاجه فى الأتنين غلط العادى و اللى حضرتك حاطه و السبب باين فى الشارت العادى باين قوته فعليا و معاكس لمؤشر حضرتك و فى حجات تانيه العكس و انا غيرت اللون الأبيض للبنى فى الشارت ده عشان الخلفيه بيضاء

حاسس ان فى خلل فى الموضوع المؤشر ده على البترول مش العملات للتوضيح و ارجو ان يكون عند حضرتك و استاذ ابو ادم تفسير كويس و متابع معاك بقوه يا باشا و كل سنه و انت طيب ..,

تحياتى ...,
اخى الكريم مصارع ثيران الفوركس
اشكرك مرة ثانية على اهتمامك بالموضوع والذى اعتقد انه يرجع الى اهتمام الدكتور به فالشكر موصول له ايضا..
فقط لى عندك رجاء ان تأخذ الفكرة ببساطة وحتى لو حاولت ان تضع قواعد لها فأرجو ان تكون هذه القواعد بسيطة
اخى الكريم ذكرت ان المؤشر يختلف عن مؤشر الفوليوم العادى وانا ارى فى الشارت ان المؤشرين متطابقين تماما!!
كما ان الشارت المرفق هو شارت البترول وانا تحدثت فى اول الموضوع عن الباوند دولار واليورو دولار فقط، ومع ذلك فأنا ذكرت ان السعر يجب ان يكون قد سار مسافة معينى فى اتجاه معين قبل ان تدخل قوة الفوليوم العاكسة فهل تحقق هذا فى الشارت؟ ابداً..
البترول فى الشارت يسير فى اتجاه عرضى وكل ما هنالك انه يوجد من لديهم رغبة فى البيع من هذه الاسعار او العكس ، ولكن ذلك لا يعنى انهم سيعكسون الاتجاه السابق..
تحياتى

Rivnile
17-11-2010, 10:45 PM
السلام عليكم اخوانى الكرام وكل عام وانتم بخير

بعد طرحى لهذا الموضوع ( موضوع الفوليوم ) وبالرغم من عدم مشاركة الاخوة باستثناء الغالى الدكتور اسامة ، ولمعرفتى ان الفوليوم فكرة جديدة على المنتديات العربية وان كنت رأيت مؤشر للاخ وضاح عطار يعطى اشارات شراء وبيع ، ولانشغالى فى العمل والحياة اضطررت للتوقف عن الكتابة فى الموضوع .
لكنى بالطبع لم اتوقف عن العمل بالطريقة .،

ففى فترة طرحى للموضوع ولمدة قاربت على ثلاثة اسابيع لم يضرب لى استوب على اى صفقة دخلتها بناء على الطريقة ولكن لحسن حظ المنافسين فى دورى الابطال بدأت اخسر فى احد الايام وقد كان يوم جمعه بالتحديد.
توقفت عن المضاربة وعدت اتابع حركة السعر والفوليوم المصاحب له على شارت الربع ساعة مرة اخرى فأكتشفت بعض الملاحظات والتى اظنها غاية فى الاهمية .. احببت ان اشارككم بها عسى الله ان ينفع بها احد الاخوة كما نفعنى بما يقدمه الاخرين.

Rivnile
17-11-2010, 10:47 PM
الملاحظة الاولى
بعد ان ينطلق السعر مشكلا ترند فى اتجاه معين ( ترند عام ) ، لا يتم الدخول مع اول بار ذو فوليوم عالى يأخذ السعر فى الاتجاه المعاكس ولكن يجب الانتظار حتى عودة السعر الى نفس المنطقة ومشاهدة ما اذا كان المشترى او البائع لا زال لديه رغبة فى عكس السعر ام لا؟
فاذا انعكس السعر مرة اخرى يتم الدخول معه ، واذا كسر المنطقة التى ارتد منها مستكملا الاتجاه الاول فالحمد لله على السلامة.

فكما نرى فى شارت اليورو دولار ليوم امس الثلاثاء 16/11/2010 بعد ان هبط السعر من مناطق 1.38 الى ان استقر عند منطقة الدعم التى كان جميع المحللين يتحدثون عنها عند مناطق 1.3580 والتى تتزامن مع مستوى 38 فيبو من الموجة الصاعدة الاخيرة
بدأت محاولات الثيران فى دفع السعر الى اعلى متمثلة فى البارات ذات اللون الاحمر على شارت الربع ساعة.
ثم عاد السعر مرة اخرى فقام الثيران بالصعود به مرة اخرى وهذه كانت فرصة جيدة للاسكالبينج أو اخذ صفقات سوينجية حيث ان السعر فى منطقة دعم قوى..

م.أحمد مقدادي
17-11-2010, 11:02 PM
عندي ملاحظة اريد ان اشارككم بها
وهي فكرة استخدمها لتقريب الفوليوم باستخدام النسبة
فمثلا
الفكرة تكمن في استخدام النسبة والتناسب بين قيمة الفوليوم في شركة معينة بين الامس واليوم
حيث ان جائت نسبة الفوليوم اكبر من السابق كان المدى الذي ستتحركه العمله اكبر اليوم
وهكذا
ارجو ان تكون الفكرة قد وصلت

Rivnile
17-11-2010, 11:05 PM
الملاحظة الثانية
و هى احد اهم الملاحظات التى لم انتبه اليها الا مؤخرا..
بل هى اهم ملاحظة على الاطلاق ، وهى ابتلاع الفوليوم بفوليوم عكسى
فكما نعلم ان البار الابيض هو مؤشر عن الكثافة البيعية والبار الاحمر هو مؤشر عن الكثافة الشرائية فإذا تلى البار الاحمر بار ابيض اكبر منه فهذا يعنى ان البيع هو سيد الموقف والعكس بالعكس..

فى الشارت التالى وهو نفس الشارت السابق – شارت اليورو دولار للربع ساعة ولكن تم اظهار الشموع لباقى اليوم نلاحظ ان المشترين صعدوا باسعر من مناطق 1.3580 الى 1.3650 اكثر من مرة فى محاولة جديه للصعود بالسعر، وفى كل مرة كان يظهر بائعين..
وفى اخر مرة حاول السعر فيها الصعود بدأ البائعين يدخلون بكثافة وبعد ان كانت الغلبة للمشترين فى البار الاحمر الكبير ، فى الربع ساعة التالية مباشرة سيطر البائعون على السوق وهبطوا بالسعر كالصاروخ ولمدة خمس ساعات متتالية كاسرين منطقة الدعم المشهورة وبكل قوة.
والحمد لله فقد خرجت بعد البار الابيض الرهيب من صفقاتى على خسارة محتملة .
واخيرا ارجو من الله ان اغطى جميع جوانب طريقتى فى التعامل مع الفوليوم قريبا حتى افتح موضوع عن الفوليوم بدون (ولكن) فى العنوان

تحياتى

Rivnile
17-11-2010, 11:22 PM
عندي ملاحظة اريد ان اشارككم بها
وهي فكرة استخدمها لتقريب الفوليوم باستخدام النسبة
فمثلا
الفكرة تكمن في استخدام النسبة والتناسب بين قيمة الفوليوم في شركة معينة بين الامس واليوم
حيث ان جائت نسبة الفوليوم اكبر من السابق كان المدى الذي ستتحركه العمله اكبر اليوم
وهكذا
ارجو ان تكون الفكرة قد وصلت
شكرا يا باشا على الفكرة
الفوليوم بالنسبة لى بكل بساطة هو اداة استشعر بها وجود الباعه والمشترين واقيس بها مدى قوتهم فى فترة السوق الاوروبى ولفترات صغيرة قد لا تزيد عن ساعتين او ثلاثة فى اغلب الاحوال ونادرا ما تمتد الى اكثر من خمس ساعات فأفضل الصفقات هى التى تكون سكالبينج وفى وقت بعيد عن الاخبار
احيانا ينطلق السعر مائتين نقطة واكون انا خرجت على 20 نقطة واحيانا يرتد السعر كما حدث بالامس لذلك لا يهمنى الرانج بقدر احساسى بوجود قوة بيعية او شرائية فى وقت معين ادخل معها..
تحياتى

Rivnile
11-12-2010, 10:16 PM
اخر صفقتين لليورو دخلت عليهم فى موضوع التوصيات الهادئه
سيناريو شبه متكرر
وجود ضغط بيعى يظهر واضحا فى الاعمدة البيضاء

تحياتى

bstcallinfo
14-09-2012, 11:27 PM
موضوع فوق الممتاز,
تقبل ودى,
الله كريم,

تسلم يا باشا على الرد,

متابع بكل شغف,,
الله كريم,

الأخوة الاعزاء احلي منتدي علمني فوركس
انا تقريبا بقالي اسبوع بحث ودراسة لموضوع الفوليوم والاسبريد (VSA ) وجمهت كم حاجه
أولا : في كتاب تاني واعتقد انه هو الاصلي لأنه بيشرح الموضوع باستفاضه تامه
vsa.pipbuilders.com/mtmv3.pdf
وده الرابط بتاعه حاولت ارفعه من المنتدي معرفتش نسخته
وفي مجموعة فيديوهات لأخ اسمه نادر رافعها علي احد المنتديات عبارة عن 23 فيديو شارح الكتاب ولسه مكملوش
انا اللي فهمته حاجات بسيطه جدا
وطبعا لاني مبتديئ في عالم الفوركس مثلا حوالي شهر
http://www.4shared.com/file/AZAkr24y/L13part1.html
ده رابط للجزء الاول من الفيديو الثالث عشر ونسخته لوحده لأنه مش موجود باقي الفيديوهات
Free Cloud Storage - MediaFire (http://www.mediafire.com/?hpflcujpxldvu)
وحفاظا علي الحقوق الموضوع كله شرح للاستاذ نادر
ومن علي منتدي مش عارف اذا كان مسموح اني اقول اسمه أو لا
علي كل حال دي المعلومات اللي جمعتها عن الموضوع
واعتقد ان لو احنا قدرنا نفهمه بطريقه سهلة هيبقي طفره في عالم الفوركس وبعدها هنقول وداعا لضرب الاستوب لوز
ودي كمان الفيديوهات اللي عملاها الشركة الراعية للكتاب وفيها الشرح بتاعهم لو تترجم هيبقي فيها فايده كبيره جدا
http://www.youtube.com/user/volumespreadanalysis
اخوكم أحمد علي

الحناحني
07-01-2014, 10:27 PM
مشكور اخي العزيز