اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   طريقة ذكية لكي لا ينتقص السعر من رأس مالك (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=8754)

jamalscalper 04-05-2011 11:27 PM

طريقة ذكية لكي لا ينتقص السعر من رأس مالك

السلام عليكم هته طريقة دكية لكي لا ينتقص السعر من رأس مالك ادا انعكست عليك الصفقة
عند دخول الصفقة ضع امر عكسي للصفقة ومعلق
وهدفه يساوي نقطة وقف الخسارة لصفقتك ووقف خسارته عند نقطة الدخول
متلا :انت داخل شراء ضع امر بيع معلق اسفل نقطة الدخول بقليل والهدف يساوي نقطة وقف الخسارة للشراء
وقف الخسارة للبيع عند نقطة الدخول شراء أو (فوقها بقليل ادا كنت متخوف من الصفقة آو ادا كان عندك تدبدب)

ادا عكس السعر سيفعل امر البيع (المعلق) ليكون خسارتك فقط كالتالي
((سببريدي شراء +البيع) +الفرق بين نقاط دخول الامرين)

هنا لدينا حالتين
---------إما الاقفال الاوتوماتيكي للصفقة العكسية والدهاب للاهداف قم بتحريك وقف الخسارة لصفقة الشراء أو اعد الكرة (الامر المعكوس) ادا كنت تتوقع ان يعيد السعر اختبار المنطقة المحصورة بين نقطة الدخول ونقطة وقف الخسارة
---------وإما يضرب امر الشراء ال StopLossفي نفس الوقت البيع سيخرج بربح ما خسره الشراء لان هدفه يساوي نقطة وقف الخسارة للشراء كما دكرنا

Sherif2009 05-05-2011 12:52 AM

رد: طريقة دكية لكي لا ينتقص السعر من رأس مالك

ممكن مثال حي يا أخي بالأرقام

سلطان 05-05-2011 01:07 AM

نفس طلب الاخ لاني لم افهم

م.محمد صالح 05-05-2011 01:09 AM

بصراحة مش فاهم اى حاجة فى البتنجان

ياريت مثال اخى الكريم

Tarek adel 05-05-2011 01:12 AM

فكرة جيدة ولكن لها عيوبها بالطبع فالسعر قد ينزل قليلا وانت تعلم هذا والا ما وضعت ستوب لوز وهذا مخطط له وقتها تفعل صفقه البيع وعندما يصعد السعر للهدف تكون خاسرا..نقاطا قليلة صحيح ولكن كان المفروض تكسب

Tarek adel 05-05-2011 01:30 AM

يا اخوة هو يقصد لو انا مثلا داخل شراء يورو دولار من السعر 1 وعامل ستوب لوز من 0.8 وهدفى 1.2
فهيعمل اجراء احترازى بالبيع من نقطة 0.9 بمعنى ان السعر لو وصل ل 0.9 يدخل زى هيدج كده ويكون الهدف فى البيع 0.8 اللى هى نقطة الستوب لوز ولما السعر يوصل بالفعل ل 0.8 يكون قلل من الخسارة لانه فاتح عقد بيع بالاضافة لعقد الشراء

Fx boy 05-05-2011 03:19 AM

مش ده هو الهدج
ولا انا اللى مش فاهم
لو ممكن توضيح

معاذ عودات 05-05-2011 07:46 AM

رد: طريقة ذكية لكي لا ينتقص السعر من رأس مالك

اهلا يا غالي ..
بما ان الاخوة جميعها لم تفهم يا ريت تفصل اكتر من هذا ,,
حتى تصل المعلومه الصحيحه
جزاك الله الف خير

jamalscalper 05-05-2011 07:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سلطان (المشاركة 139008)
نفس طلب الاخ لاني لم افهم

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ŚĤàŔQąẁΎ (المشاركة 139009)

بصراحة مش فاهم اى حاجة فى البتنجان

ياريت مثال اخى الكريم

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel (المشاركة 139011)
فكرة جيدة ولكن لها عيوبها بالطبع فالسعر قد ينزل قليلا وانت تعلم هذا والا ما وضعت ستوب لوز وهذا مخطط له وقتها تفعل صفقه البيع وعندما يصعد السعر للهدف تكون خاسرا..نقاطا قليلة صحيح ولكن كان المفروض تكسب

بس احنا بنلعب مع ماركت خطير يعني التحكم في خسارتك بيزيد نسبة نجاح الصفقة
وده تقديري من تجربتي لهته الطريقة

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel (المشاركة 139014)
يا اخوة هو يقصد لو انا مثلا داخل شراء يورو دولار من السعر 1 وعامل ستوب لوز من 0.8 وهدفى 1.2
فهيعمل اجراء احترازى بالبيع من نقطة 0.9 بمعنى ان السعر لو وصل ل 0.9 يدخل زى هيدج كده ويكون الهدف فى البيع 0.8 اللى هى نقطة الستوب لوز ولما السعر يوصل بالفعل ل 0.8 يكون قلل من الخسارة لانه فاتح عقد بيع بالاضافة لعقد الشراء

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Fx boy (المشاركة 139037)
مش ده هو الهدج
ولا انا اللى مش فاهم
لو ممكن توضيح

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صياد الفوركس (المشاركة 139058)
اهلا يا غالي ..
بما ان الاخوة جميعها لم تفهم يا ريت تفصل اكتر من هذا ,,
حتى تصل المعلومه الصحيحه
جزاك الله الف خير

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Sherif2009 (المشاركة 139001)
ممكن مثال حي يا أخي بالأرقام

شكرا على مروركو اولا انا باسمع بالهيدج وما بعرفش إيه هو :1 (13): ولو كان هو لي كتبتو انا بعتبر ده اكتشاف سبقني له احد ما:1 (27)::1 (27)::1 (24):
والتوضيح بالمتال كالتالي

لو عاوز تدخل الصفقة التاليه ب 0.1 لوت
Buy euro/usd at 1.4000
SL 1.3900
TP 1.XXXXX
ضع امر عكسي للصفقة ومعلق كالتالي
SELL at 1.3990
SL 1.4010
TP = 1.3900

هنا لدينا حالتين
---------إما الدهاب للاهداف قم بتحريك وقف الخسارة لصفقة الشراء للمحافضة على ابراحك
---------اما يدخل السعر لمنطقة الخسارة بين 1.4000 و1.3900 هته المنطقة حساسة وتأدي تمنها من رأس مالك
لكن عند تفعل امر الشراء تلاحض أن خسارتك ستبقى تابتة عند
((سببريدي شراء +البيع) +الفرق بين نقاط دخول الامرين) مهما عكس عليك السعر أي في مثالنا 2+2+10=12 دلار وادا لا قدر الله ضرب امر الشراء ال StopLossفي نفس الوقت سيخرج البيع بربح ما خسره الشراء لان هدفه يساوي نقطة وقف الخسارة للشراء ستخرج بخسارة ال12 دولار التابته عوض 100 دولار!!!
ادا رجع السعر تاني مرة الى منطقة الخسارة اعد الكرة( امر عكسي للصفقة ومعلق) كاجراء استعجالي للدفاع عن مالك وتقليل الخساءر ويعطيك وقت لمراجعة احتمال خروجك ادا كان هناك مخاطرة في اتمام الصفقة شراء عوض الضغط النفسي امام الشاشة الدي سيشوش عليك كل شيء...

jamalscalper 05-05-2011 08:17 PM

رد: طريقة ذكية لكي لا ينتقص السعر من رأس مالك

على فكرة انا بعمل الطريقة مع توصيات تريدن سنترل لي بتطلع على fxdd tv وممكن تتوصل بالتوصيات الصباحية لتريدن سنترل عن طريق الاميل ادا سجلت
في fxpro

الساعة الآن 11:59 PM