اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   منذ بدايه السنه الجديده اغلب عقودي تغلق بخساره على الديمو (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=29058)

Abu_Ibrahim 17-01-2013 10:18 PM

منذ بدايه السنه الجديده اغلب عقودي تغلق بخساره على الديمو

منذ بدايه السنه الجديده اغلب عقودي تغلق بخساره على الديمو ... بمعنى اخر ... استخدام التحليل الكلاسيكي ... مع استراتيجيه العشر نقاط اسكالبنج ... واستراتيجه موجات الذئب ... اغلبها ان لم اقل كلها اغلقت بخساره ... مما جعلني اغير من هدفي في فتح حساب حقيقي خلال الثلاثه اشهر القادمه واعاده مراجعه ما تعلمت خلال الاشهر الخمس الماضيه ... يعني لازم اتروى قليلا ... هل هناك من يواجه نفس المشكله ... وخاصه على زوج اليورو دولار والدولار كندي ... لا ادري ماذا حصل والله كنت ماشي تمام ... ولكن من بدايه يناير وانا احلل واخسر ... ارجو ابداء الرأي.

rtkwar 17-01-2013 10:27 PM

رد: منذ بدايه السنه الجديده اغلب عقودي تغلق بخساره على الديمو

انا مبتدء ولسة بادىء من يومين وكل ماادخل بكسب ازاى معرفش
انا كل اللى بعمله بشوف الترند فى فريم الويكلى والدايلى والاربع ساعات ولو اتجاه الترند فيهم كلهم صاعد بشترى ولو هابط ببيع

Abu_Ibrahim 17-01-2013 10:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar (المشاركة 451280)
انا مبتدء ولسة بادىء من يومين وكل ماادخل بكسب ازاى معرفش
انا كل اللى بعمله بشوف الترند فى فريم الويكلى والدايلى والاربع ساعات ولو اتجاه الترند فيهم كلهم صاعد بشترى ولو هابط ببيع

ممكن توضح اكثر ... يعني اعطاء مثال على طريقتك ... يعني لو التحليل بهذا الشكل كان ما في احد اتغلب ... يمكن في سر او طريقه بسيطه للدخول والخروج من خلال ما تعمل في طريقتك ... ارجو التوضيح من اجل فائده الجميع مع جزبل الشكر.

احمد صلاح 17-01-2013 11:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abu_Ibrahim (المشاركة 451278)
منذ بدايه السنه الجديده اغلب عقودي تغلق بخساره على الديمو ... بمعنى اخر ... استخدام التحليل الكلاسيكي ... مع استراتيجيه العشر نقاط اسكالبنج ... واستراتيجه موجات الذئب ... اغلبها ان لم اقل كلها اغلقت بخساره ... مما جعلني اغير من هدفي في فتح حساب حقيقي خلال الثلاثه اشهر القادمه واعاده مراجعه ما تعلمت خلال الاشهر الخمس الماضيه ... يعني لازم اتروى قليلا ... هل هناك من يواجه نفس المشكله ... وخاصه على زوج اليورو دولار والدولار كندي ... لا ادري ماذا حصل والله كنت ماشي تمام ... ولكن من بدايه يناير وانا احلل واخسر ... ارجو ابداء الرأي.

اعتقد ان السبب هو التشتيت بين الاستراتيجيات المختلفه
الافضل ان تعتمد استراتيجيه واحده فقط واعمل بها
وماينفعش تشتغل على نفس الحساب بطريقه الاسكالبينج وبنفس الوقت بالتحليل الفنى

دون اسباب الخساره وراجعها

بالتوفي ق:)

Abu_Ibrahim 17-01-2013 11:23 PM

شكرا اخ صلاح ... نقطه مهمه ... التشتيت بين الاستراتيجيات ... والتحليل الكلاسيكي ... والاعتماد على استراتيجيه واحده لاقتناص الفرص كبدايه ... اذن انا بحاجه لاعاده تقييم التجربه مره اخرى ... هناك زخم كبير في المعلومات والاستراتيجيات والتحاليل قد تؤدي الى التشتيت احيانا خاصه للمبتدئين امثالي ... شكرا على مرورك

rtkwar 18-01-2013 01:21 AM

اقتباس:

ممكن توضح اكثر ... يعني اعطاء مثال على طريقتك ... يعني لو التحليل بهذا الشكل كان ما في احد اتغلب ... يمكن في سر او طريقه بسيطه للدخول والخروج من خلال ما تعمل في طريقتك ... ارجو التوضيح من اجل فائده الجميع مع جزبل الشكر.
والله انا نفسى مش عارف الطريقة بتاعتى ماشية ازاى لدرجة انى شاكك فى الحساب الديمو وبقول لنفسى ملو الفوريكس سهل كده مكنش حد غلب انا بقالى يومين فى الديمو وعملت ورفعت الحساب من 5000 ل 5500 بس جايز مسألة حظ عموما انا مش هفتح حساب حقيقى الا السنة الجاية لانى مخصص السنة دى كلها للتعلم والتدريب

rtkwar 18-01-2013 02:06 AM

فعلا حاول تأجل فتح حساب حقيقى وتراجع ماتعلمته وحاول تشوف استراتيجية واحدة تتعلمها لان على حسب ماسمعت فى الشروحات ان مفيش استراتيجية احسن من التانية
ولكن بتهيألى ان كل استراتيجية تتناسب مع شخص معين يعنى فى استراتيجيات بتمشى مع الحسابات الصغيرة وتانية مع الكبيرة الخ والله اعلم فحاول تشوف الاستراتيجية اللى تمشى معاك

egyption 19-01-2013 05:47 PM

والله نفس حكايتك حصلت معايا انى اول ما بدأت اتعلم من ويبنار دكتور اسامة من اول الدعوم والمقاومات والترند بدأت اعمل صفقات وكانت ربحانة الحمد الله

ولما بدأت اتعلم اكتر اتغريت وفكرت انى هبقى لعيب فى الفوركس وكنت مجمع بونص من موقع ودخلت اتاجر بيه خسرته من بقى منه دولار واحد بس :)

ودا خلانى اغير وجهتى بردو والرجوع تانى للتعلم والمراجعة والتجارب على الديمو لدرجة انى كنت شكيت ان سوق الديمو غير السوق الحقيقى لانى بكسب ديمو وبخسر حقيقى لكن من بداية السنة الجديدة دلوقتى بخسر فى الاتنين هههههههههههههههههههههههه

الله المستعان

بابا لباس 19-01-2013 06:56 PM

ما هي أفضل شركة وساطة لأكي أتدرب عليها من الان

معاذ عودات 19-01-2013 09:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بابا لباس (المشاركة 452201)
ما هي أفضل شركة وساطة لأكي أتدرب عليها من الان

تفضل يا غالي
شركه اف اكس دي دي هي من افضل الشركات الموجوده

افتح حساب تجريبي مجاني على منصة الميتاتريدر 4

الساعة الآن 04:35 PM