اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   هل ربح الفوركس حقيقي أم خيال !!! (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=55674)

abo_somia 08-01-2017 05:20 PM

هل ربح الفوركس حقيقي أم خيال !!!

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،
كنت أحب أن أقول قصتي مع الفوركس يعني من زاويتين
الأولى : من ناحية الشفافية اللي شايفها صارت قليلة اوي الفترة الحالية
الثانية : من ناحية الأمل وحابب الناس تستبشر خير برضه
أنا بدأت مع الفوركس سنة 2013 مكنتش أعرف عنه حاجه خالص ، واحد صاحبي مرة اتكلم على الفوركس معايا وطبعا مكنتش فاهم حاجه اللهم إلا أن في تجارة للعملات وفكرتها حاجه زي السوق السوداء ، بس لما عرفت إنها بشكل إلكتروني وعلى الإنترنت بدأت أبحث عليها وأشوف المواقع والمنتديات واتصدمت إني لاقيتها حاجه كبيرة وضخمة أوي وفيها الكويس وفيها النصب كعادة أي حاجه منتشرة ، المهم لقيت فديوهات كتيرة جدا بتشرح الموضوع بتفاصيل كتيرة ، واتكعبلت في منتدي اف اكس أرابيا بصراحه لقيته منظم وعارض موضوع الفوركس بشكل جميل ، ولقيت فيديوهات أ. أسامة عادل وسمعتها يعني وكونت فكرة مبدئية عن الفوركس وإزاي تشتغل وتجيب أرباح مع مراعاة الحالة النفسية وادارة رأس المال ، وكالعادة مشكلة التسرع في الحياة إني لازم أبدأ وأجيب أرباح بسرعة ، وفعلا فتحت حساب حقيقي بعد ما كنت عامل حساب تجريبي حوالي أربع شهور ، والصدمة اتمرجن الحساب في أقل من شهرين ، طبعا كلنا عارفين شكل الصدمة بيبقى شكلها ازاي عليك ، وللأسف كنت لوحدي لأن معظم أصحابي مكنوش بيهتموا بالمواضيع ديه ناس طيبة كده مش متطلعين أوي لحاية أفضل يعني ، تعدي الشهور وأقول لأ العيب كان فيا أنا ، ولازم أبدأ تاني وهوووب الصدمة الثانية يتمرجن الحساب في خلال شهر ، لأ بقى في حاجه غلط ، ومع كثرة الكلام على الفوركس شوية من النت وشوية من أصاحبي أنه عملية نصب على نظرية المؤامرة ، مع قلة المواضيع عن سحب الأرباح وغالبا الناس مبتكلمش أوي عن سحب الأرباح ومعظم كلامها عن الاستراتيجيات وطريقة العمل ، طبعا حسيت أن مفيش أرباح ومعظمها على الأمل الزائف ،،،
المهم عدة فترة طويلة كده بدأت أراجع نفسي وأشوف ايه المشاكل والسلبيات وبدأت أعالج الموضوع بشكل منطقي ومع عرض بونص السنة الجديدة مع شركة أف أكس دي دي أستعنت بالله عز وجل ، وفتحت الحساب وفأقل من شهر دبلت الحساب ـ وهنا اللحظة الحاسمة في حياتي علشان أتكلم عن الشفافية والأمل في أرباح حمسكها بأيدي ولا لأ - وفعلا قفلت كل العقود وبعت استمارة سحب الودائع ، (( وإيدي على قلبي وعقلي بيقول حيعملوا إيه حيبعتوا الأرباح على طول ولا شغل روتيني بقى والختم في الدرج ومدام سعاد أجازة وأستاذ فتحي بيصيف أو بيشتي مش حتفرق ، وشغل نظرية المؤامرة ))
وإذ فجأة رسالة على الموبايل من البنك تم تحويل 1000 دولار لحسابك البنكي ...............
طبعا خلاص كده ،، (( كل شيئ أنكشفن وبان ))
الخلاصة ،،
أنا آمنت بالفوركس (والإيمان هنا هو التصديق ) واستعنت بالله عز وجل ، واشتغلت وخسرت مرة وكسبت مرة زي أي حاجه في الدنيا ، ومسكت الأرباح بأيدي ، وكتبت الموضوع اللي كان نفسي أشوف أي حد كتبه قبل كده ، ( الشفافية والأمل )
وعذرا على الإطالة ..

Odeas 08-01-2017 05:53 PM

رد: هل ربح الفوركس حقيقي أم خيال !!!

موضوعك جميل وطيب.
فى الفوركس, دائما احلم, واحلم بالثراء السريع كما تشاء ولكن لا أغفل ابداً عن الواقع.
يعنى مثلا, أقضى عشرات السنين لتبحث عن الاستراتيجيه الخارقه ولكن لا تجعل عمرك يضيع هباءاً منثوراً لتكتشف بعد سنوات انك أضعت عمراً بحثاً عن شئ لم تجده بعد !!

الواقع يقول أن بالعمل الجاد والمنضبط, فى ثلاث سنوات- خمس سنوات, أنت قادر على تحقيق مبلغ مالى كبير (لن أقول ملايين حتى لا اكون غير واقعى) ولكنه مبلغ قادر على إرضاءك وتأمين جزء من حياتك ليس بالهين.
في حين تجد كثيرون يضيعون سنواااااااااااات بحثاً عن استرايتيجية المليون دولار في ليله
في حين ان لو كان تاجر باداواته البسيطه وكسب كل يوم دولار كان زمانه بقى مليونير.

هذه آفه الفوركس ولذلك تجد الكثير للاسف في تيه ويغفل عن حقيقة الفوركس وكثيرون للاسف فقدوا الايمان به وبدأوا يلومون ذلك المجال

موفق وان شاء الله تكسب المزيد والمزيد

veto 08-01-2017 07:08 PM

الف مبروك علي الارباح لكنى كنت افضل لو تشاركنا طريقتك فى المضاربة التى ادت الى تحقيق الارباح وتعويض خسارتك

samr 09-01-2017 09:47 PM

مبروك على الارباح ومعك حق فى ان الفوركس مثله مثل اى شىء فى الدنيا مرة خسارة ومرة مكسب

فراس الشيخ 10-01-2017 05:50 PM

لو كان الفوركس كله نصب لما بقي فيه ملايين المتداولين حول العالم ..
أغلب الناس تخسر بسبب أخطائها ويعلقون أخطائهم على الشركات . لأنهم لا يرضون بهزيمة السوق لهم ..

abdalmjed 11-01-2017 04:37 AM

مبروك الارباح ويعجبني اصرارك على البقاء وتعلم

الفوركس اخي صحيح 100% وسوق حقيقي سره استراتيجيه بعيده كل البعد عن المؤشرات ومن اسراره العلم الرقمي والفيبو

اذا اتقنت الاستراتيجيه فعلم انك بطريق الصحيح واذا اتبعت المؤشرات اعلم انك على طريق الخطاء

تقبل ودي وحترامي

جادجاد 13-01-2017 09:13 PM

ما شاء الله تبارك الله ارباح دائمة ان شاء الله . . انا كمان طلبت سحب ارباح من يومين ولسا ما وصلت

Mohamed Said 13-01-2017 10:24 PM

با رب تكسب على طول يا ميدو :)

Orabi 14-01-2017 11:37 AM

الارباح حقيقية اخي ةلكن اين من يحققها؟

Karim Marzok 14-01-2017 01:36 PM

سؤال معلش واضح انك من مصر .. سحبت الارباح من بنك اليكترونى على حساب البنك ؟ ولا من الشركة اللى حسابك البنكى على طول ؟ وانهى بنك بتتعامل معاه بعد اذنك
شكرا مقدما

الساعة الآن 07:13 PM