قديم 05-06-2011, 04:13 PM   المشاركة رقم: 3130
الكاتب
hossam hassan
عضو فعال
الصورة الرمزية hossam hassan

البيانات

الإتصالات
الحالة:
hossam hassan غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : darkoon2001 المنتدى : منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex
افتراضي رد: ╝◄╝◄۩۩۩ ورشة تعليم الاشيموكو كينكو هايو ثم ؟؟؟؟ مفاجأة ۩۩۩►╚►╚

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
طيب يا استاذ حسام انا سألتك سؤال من اكتر من شهر بس الظاهر حضرتك مشوفتهوش وعشان كده هسأله تانى رغم انه شكله سؤال غبى..
ايه لزمة خط التنكن سن؟هو ده زى دعم او مقاومة بس اضعف من الكيجن يعنى؟انا مفهمتش من الفيديو اكتر من انى انتظر خروجه من السحابة
خط التنكن سن
التنكن سن هو (عصب الترند) كما يقول المحترفين
اهميتة :
1- هو الخط الذى يعبر عن الترند سواء صاعد هابط او متذبذب كما هو الحال مع الشنكو سبان وذلك لانهم اسرع خطين فى النظام
لاحظ تفاعل السعر مع اتنكن فى الترند المستقر الهابط
نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة[/URL]
2-عند تقاطع السعر مع خط التنكن سن على سبيل المثال صعودا فى الترند الهابط تكون اشارة تحذير للخروج من البوزشن
او تغير الاتجاة
3-عند تقاطع التنكن للكيجن فى الغالب يكون نموذج كسر الكيجن (مع مرعاة الشروط)
4- عند تحرك التنكن بشكل عرضى او فلات هذا دليل على ضعف الترند الحالى واحتمال تغير الاتجاة حتى لو بشكل مؤقت
ها هو مثال حى للمتابعة اليورو دولار .
[URL="نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة[/URL"]http://fx-arabia.com/vb"]5- مستوايات الدعم والمقاومة للسعر هى مستوايات دعم ومقاومة لتتنكن ايضا لذلك عن اختراق التنكن لهذة المستوايات يقوم السعر باختراقها لذلك احنا بننتظر خروج التنكن عند اختراق السحابة.
اتمنى يكون الشرح بسيط وسهل وانا تحت امرك فى استفسار نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

التوقيع

HOW TO TRADE THE FOREX LIKE A PRO
?!

نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

عرض البوم صور hossam hassan  
قديم 05-06-2011, 04:13 PM
hossam hassan hossam hassan غير متواجد حالياً
عضو فعال
افتراضي رد: ╝◄╝◄۩۩۩ ورشة تعليم الاشيموكو كينكو هايو ثم ؟؟؟؟ مفاجأة ۩۩۩►╚►╚

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
طيب يا استاذ حسام انا سألتك سؤال من اكتر من شهر بس الظاهر حضرتك مشوفتهوش وعشان كده هسأله تانى رغم انه شكله سؤال غبى..
ايه لزمة خط التنكن سن؟هو ده زى دعم او مقاومة بس اضعف من الكيجن يعنى؟انا مفهمتش من الفيديو اكتر من انى انتظر خروجه من السحابة
خط التنكن سن
التنكن سن هو (عصب الترند) كما يقول المحترفين
اهميتة :
1- هو الخط الذى يعبر عن الترند سواء صاعد هابط او متذبذب كما هو الحال مع الشنكو سبان وذلك لانهم اسرع خطين فى النظام
لاحظ تفاعل السعر مع اتنكن فى الترند المستقر الهابط
2-عند تقاطع السعر مع خط التنكن سن على سبيل المثال صعودا فى الترند الهابط تكون اشارة تحذير للخروج من البوزشن
او تغير الاتجاة
3-عند تقاطع التنكن للكيجن فى الغالب يكون نموذج كسر الكيجن (مع مرعاة الشروط)
4- عند تحرك التنكن بشكل عرضى او فلات هذا دليل على ضعف الترند الحالى واحتمال تغير الاتجاة حتى لو بشكل مؤقت
ها هو مثال حى للمتابعة اليورو دولار .
[URL="نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة[/URL"]http://fx-arabia.com/vb"]5- مستوايات الدعم والمقاومة للسعر هى مستوايات دعم ومقاومة لتتنكن ايضا لذلك عن اختراق التنكن لهذة المستوايات يقوم السعر باختراقها لذلك احنا بننتظر خروج التنكن عند اختراق السحابة.
اتمنى يكون الشرح بسيط وسهل وانا تحت امرك فى استفسار نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة