قديم 26-11-2011, 11:17 PM   المشاركة رقم: 29
الكاتب
egyptian_pharon383
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
egyptian_pharon383 غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : farok المنتدى : استراحة اف اكس ارابيا
افتراضي رد: كل ده ولسه مش واخدين بالكم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unknown نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
طبعانقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
حريه عدم الرد مكفوله وانا احترم ده
ان لم نتلاقى فكريا يبقى عدم الكلام افضل
الله يبارك فيك
موضوع ابقى اسئل حد كبير
لا يوجد له الا ردا واحدا (
سلاما)
كما امرنا الله عز وجل
////////////////////////

الله ينور عليك اخى
اما بخصوص بخصوص (تكفير او عدم تكفير) الليبرالى او العلمانى
هذا متروك لاهل العلم يعنى مش انا او انت الى نقول دول كفار او لا
الامر ده متروك لاهل العلم وكل عالم افتى بكفرهم من عدمه لديه حجه
بارك الله فيك اخى الحبيب

بص يا اخى موضوع التكفير ده انا بصراحه مبشفشى حد بيكفر غير السلفيين وطبعا مش كلهم بس انا بتكلم عن المتعصبين فيهم لان فيهم شخصيات كويسه ومحترمه اما لو عايز تتكلم عن اهل العلم والدين فبصارح انا مبحبش اخد دينى منهم لانهم للاسف كل واحد بيفسر الدين على مزاجه وفكره اى نعم كل واحد ليه معتقداته ايلى بيبنى عليها فكرته بس لو جيت تبص فى الاخر هتلاقى الامر مشتت علشان كده انا بعمل ايلى يملاه عليه ضميرى وايلى بشوفه مبيتنافيش مع دينى ولو اخطأت فى حاجه فربنا مسامح كريم والرسول قال انتم اعلم بشؤن دنياكم فعلشان كده لازم نفكر فى نفسنا ومنفرض رأينا على حد ومنحاولشى نكفر حد مش جايز ايلى احنا بنكفره ده يكون فاهم دينا اكتر من الشيوخ ايلى مزهقنا فى الفضائيات وربنا قال فى كتابه انما يخشى الله من عباده العلماء وفى الاخر اقولك كلمه للامام الشافعى كلا يأخذ منه ويرد والمفروض اننا نسيب الحساب لربنا مش احنا ايلى هنحاسب الناس واضربلك مثال بسيط فى كده سيدنا على بن ابى طالب كان عارف الامصار ايلى قتلوا سيدنا عثمان وكان عارف انهم بيحاربوا الدين علانيه وكانوا بيفسروا الايات القرأنيه خطأ وكانوا بيعملوا افعال بشعه ومع ذلك لم يكفرهم عايز ايه اكتر من كده وفى اخر كلامى ابعت رساله خاصه لادمن المنتدى الدكتور اسامه والقائمين عليه ياريت ياريت يفضل المنتدى زى ماهو خاص بالفوركس والعملات ومندخليش الدين او السياسه فيه لان بصراحه الحديث فى هذه الاشياء بتفرق مبتقربش فياريت نكون فى منأى عن التحدث فى اى مواضيع تسير الاختلاف

عرض البوم صور egyptian_pharon383  
قديم 26-11-2011, 11:17 PM
egyptian_pharon383 egyptian_pharon383 غير متواجد حالياً
عضو جديد
افتراضي رد: كل ده ولسه مش واخدين بالكم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unknown نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
طبعانقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
حريه عدم الرد مكفوله وانا احترم ده
ان لم نتلاقى فكريا يبقى عدم الكلام افضل
الله يبارك فيك
موضوع ابقى اسئل حد كبير
لا يوجد له الا ردا واحدا (
سلاما)
كما امرنا الله عز وجل
////////////////////////

الله ينور عليك اخى
اما بخصوص بخصوص (تكفير او عدم تكفير) الليبرالى او العلمانى
هذا متروك لاهل العلم يعنى مش انا او انت الى نقول دول كفار او لا
الامر ده متروك لاهل العلم وكل عالم افتى بكفرهم من عدمه لديه حجه
بارك الله فيك اخى الحبيب

بص يا اخى موضوع التكفير ده انا بصراحه مبشفشى حد بيكفر غير السلفيين وطبعا مش كلهم بس انا بتكلم عن المتعصبين فيهم لان فيهم شخصيات كويسه ومحترمه اما لو عايز تتكلم عن اهل العلم والدين فبصارح انا مبحبش اخد دينى منهم لانهم للاسف كل واحد بيفسر الدين على مزاجه وفكره اى نعم كل واحد ليه معتقداته ايلى بيبنى عليها فكرته بس لو جيت تبص فى الاخر هتلاقى الامر مشتت علشان كده انا بعمل ايلى يملاه عليه ضميرى وايلى بشوفه مبيتنافيش مع دينى ولو اخطأت فى حاجه فربنا مسامح كريم والرسول قال انتم اعلم بشؤن دنياكم فعلشان كده لازم نفكر فى نفسنا ومنفرض رأينا على حد ومنحاولشى نكفر حد مش جايز ايلى احنا بنكفره ده يكون فاهم دينا اكتر من الشيوخ ايلى مزهقنا فى الفضائيات وربنا قال فى كتابه انما يخشى الله من عباده العلماء وفى الاخر اقولك كلمه للامام الشافعى كلا يأخذ منه ويرد والمفروض اننا نسيب الحساب لربنا مش احنا ايلى هنحاسب الناس واضربلك مثال بسيط فى كده سيدنا على بن ابى طالب كان عارف الامصار ايلى قتلوا سيدنا عثمان وكان عارف انهم بيحاربوا الدين علانيه وكانوا بيفسروا الايات القرأنيه خطأ وكانوا بيعملوا افعال بشعه ومع ذلك لم يكفرهم عايز ايه اكتر من كده وفى اخر كلامى ابعت رساله خاصه لادمن المنتدى الدكتور اسامه والقائمين عليه ياريت ياريت يفضل المنتدى زى ماهو خاص بالفوركس والعملات ومندخليش الدين او السياسه فيه لان بصراحه الحديث فى هذه الاشياء بتفرق مبتقربش فياريت نكون فى منأى عن التحدث فى اى مواضيع تسير الاختلاف