قديم 27-12-2011, 06:17 PM   المشاركة رقم: 19
الكاتب
د/محمد حسام
عضو فعال
الصورة الرمزية د/محمد حسام

البيانات

الإتصالات
الحالة:
د/محمد حسام غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : farok المنتدى : استراحة اف اكس ارابيا
افتراضي رد: الاقتصاد الاسلامى هو الحل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اموال الزكاة للفقراء مش للى عاوزين يجيبوا عربيات يابانى او المانى!
اما لو قصدك ان الزكاة ستقضى على الفقر الى ان يفيض لدرجه ان الناس تركب المانى بباقى فلوس الزكاة فهسألك...الى ان ينتهى اخر فقير فى مصر كيف سيتزوج الشباب؟وكيف ستوفر لهم ولعائلتهم وسيله انتقال كريمة بدون فوائد ربوية.
بالمناسبة الضرائب حاجه والزكاة حاجه تانية خالص فكما قلت اموال الزكاة للفقراء مش لرصف الطرق ودعم النزين ولا بناء المدارس ولا تعمير الصحراء او تنقية مياه الشراب!
طبعا اموال الزكاه مش للي عايزين يجيبوا عربيات الماني ده معروف وانا ما قلتش كده اطلاقا مش عارف انت شفتني قايلها فين وعارف برده ان الضرائب حاجه والزكاه حاجه تانيه بس واضح انك انت اللي مش عارف ان الزكاه عادي لرصف الطرق ممكن وبناء المدارس وتعمير الصحراء ممكن اوي اوي مين اللي قالك انها ما تنفعش

التوقيع

(فقلت استغفروا ربكم انه كان غفارا يرسل السماء عليكم مدرارا ويمددكم باموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم انهارا)صدق الله العظيم

(اللهم انت ربي لا اله الا انت خلقتني وانا عبدك وانا علي عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت ابوء لك بنعمتك علي وابوء بذنبي فاغفرلي فانه لا يغفر الذنوب الا انت)

(اللهم اني اعوذ بك من الهم والحزن واعوذ بك من العجز والكسل واعوذ بك من الجبن والبخل واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال)

عرض البوم صور د/محمد حسام  
قديم 27-12-2011, 06:17 PM
د/محمد حسام د/محمد حسام غير متواجد حالياً
عضو فعال
افتراضي رد: الاقتصاد الاسلامى هو الحل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اموال الزكاة للفقراء مش للى عاوزين يجيبوا عربيات يابانى او المانى!
اما لو قصدك ان الزكاة ستقضى على الفقر الى ان يفيض لدرجه ان الناس تركب المانى بباقى فلوس الزكاة فهسألك...الى ان ينتهى اخر فقير فى مصر كيف سيتزوج الشباب؟وكيف ستوفر لهم ولعائلتهم وسيله انتقال كريمة بدون فوائد ربوية.
بالمناسبة الضرائب حاجه والزكاة حاجه تانية خالص فكما قلت اموال الزكاة للفقراء مش لرصف الطرق ودعم النزين ولا بناء المدارس ولا تعمير الصحراء او تنقية مياه الشراب!
طبعا اموال الزكاه مش للي عايزين يجيبوا عربيات الماني ده معروف وانا ما قلتش كده اطلاقا مش عارف انت شفتني قايلها فين وعارف برده ان الضرائب حاجه والزكاه حاجه تانيه بس واضح انك انت اللي مش عارف ان الزكاه عادي لرصف الطرق ممكن وبناء المدارس وتعمير الصحراء ممكن اوي اوي مين اللي قالك انها ما تنفعش