قديم 20-01-2013, 03:40 PM   المشاركة رقم: 17
الكاتب
nabil_bobo
عضو نشيط
الصورة الرمزية nabil_bobo

البيانات

الإتصالات
الحالة:
nabil_bobo غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : Abu_Ibrahim المنتدى : منتدى تعليم الفوركس
افتراضي رد: منذ بدايه السنه الجديده اغلب عقودي تغلق بخساره على الديمو

بالنسبه للبيدور على استراتيجيه
يحاول انه باخد باله من شوية حاجات انا من تحربتى لقيت انها مهمه شويه
اولا شوف الاستراتيجيه الاستوب فيها بيكون كام يغنى فى استراتيجيات بتعتمد على استوب عالى ممكن يوصل ل 100نقطه وفى استراتيجيات قليل جدا لما يوصل الاستوب الى 40 نقطه فا انت لو بتدخل بلوت 0.010 يبقا انت لوخسرت فى الاستوب 100 نقطه يعنى 10 دولار اما لو خسرت فى الاستوب 40نقطه يبقا الخسارة 4دولار فا الافضل نعتمد على استراتيجيه بتعتمد على استوب قليل
ثانيا اشوف اهداف الاستراتيجيه فى استراتيجيات بتكون اهدافها من 20الى 40نقطه وفى استراتيجيات بتكون اهدافها بتوصل الى 150 نقطه وممكن اكثر فا طبعا نشوف الاهداف الاعلى
يبقا اهداف عاليه مع استوب قليل للاستراتيجيه بنقدر اننا لو خسرنا صفقتين ممكن ب ربح صفقه وحده تعوض معاك وزياده
طبعا ده مهم جدا للحسابات الصغيره بتاعتنا يعنى
كمان لازم تهتم جدا جدا جدا بادارة راس المال ونسبة المخاطره لانى وقعت فى غلطه وماتمناش غيرى يقع فيها انى خاطرت بنسبه عاليه لانى ماكنتش فاهم الموضوع كويس
بمعنى انا قولت انى ادخل بلوت قليل الصفقه 0.010 علشان المخاطرة ولكن انا فتحت اكثر من صفقه حوالى 4صفقات وده معناه انى داخل صفقه واحده بلوت0.04 طبعا على اعتماد ان ممكن كلهم يخسروا فا طبعا كلهم خسروا وطبعا الخسارة كل الارباح الكنت محققها قبل دخولى الصفقات لانى فهمت موضوع المخاطرة غلط
فا لازم احسب قيمة الخسارة قبل الارباح مش مهم ادخل فى صفقات كتير المهم انى اكون فاهم انا شغال ازاى
يبقا نهتم بالاستوب يكون قليل
الاهداف تكون كبيرة
عدم المخاطرة فى دخول اكثر من صفقه ولو بلوت قليل فى كل صفقه
وجرب على الديمو وخدت وقتك كامل لغاية ما تكون متاكد من نفسك
والكلام ده طبعا هو ناتج من ممارستى للفوركس ممكن يكون صح وممكن يكون خطء
وانت سيد حسااابك

عرض البوم صور nabil_bobo  
قديم 20-01-2013, 03:40 PM
nabil_bobo nabil_bobo غير متواجد حالياً
عضو نشيط
افتراضي رد: منذ بدايه السنه الجديده اغلب عقودي تغلق بخساره على الديمو

بالنسبه للبيدور على استراتيجيه
يحاول انه باخد باله من شوية حاجات انا من تحربتى لقيت انها مهمه شويه
اولا شوف الاستراتيجيه الاستوب فيها بيكون كام يغنى فى استراتيجيات بتعتمد على استوب عالى ممكن يوصل ل 100نقطه وفى استراتيجيات قليل جدا لما يوصل الاستوب الى 40 نقطه فا انت لو بتدخل بلوت 0.010 يبقا انت لوخسرت فى الاستوب 100 نقطه يعنى 10 دولار اما لو خسرت فى الاستوب 40نقطه يبقا الخسارة 4دولار فا الافضل نعتمد على استراتيجيه بتعتمد على استوب قليل
ثانيا اشوف اهداف الاستراتيجيه فى استراتيجيات بتكون اهدافها من 20الى 40نقطه وفى استراتيجيات بتكون اهدافها بتوصل الى 150 نقطه وممكن اكثر فا طبعا نشوف الاهداف الاعلى
يبقا اهداف عاليه مع استوب قليل للاستراتيجيه بنقدر اننا لو خسرنا صفقتين ممكن ب ربح صفقه وحده تعوض معاك وزياده
طبعا ده مهم جدا للحسابات الصغيره بتاعتنا يعنى
كمان لازم تهتم جدا جدا جدا بادارة راس المال ونسبة المخاطره لانى وقعت فى غلطه وماتمناش غيرى يقع فيها انى خاطرت بنسبه عاليه لانى ماكنتش فاهم الموضوع كويس
بمعنى انا قولت انى ادخل بلوت قليل الصفقه 0.010 علشان المخاطرة ولكن انا فتحت اكثر من صفقه حوالى 4صفقات وده معناه انى داخل صفقه واحده بلوت0.04 طبعا على اعتماد ان ممكن كلهم يخسروا فا طبعا كلهم خسروا وطبعا الخسارة كل الارباح الكنت محققها قبل دخولى الصفقات لانى فهمت موضوع المخاطرة غلط
فا لازم احسب قيمة الخسارة قبل الارباح مش مهم ادخل فى صفقات كتير المهم انى اكون فاهم انا شغال ازاى
يبقا نهتم بالاستوب يكون قليل
الاهداف تكون كبيرة
عدم المخاطرة فى دخول اكثر من صفقه ولو بلوت قليل فى كل صفقه
وجرب على الديمو وخدت وقتك كامل لغاية ما تكون متاكد من نفسك
والكلام ده طبعا هو ناتج من ممارستى للفوركس ممكن يكون صح وممكن يكون خطء
وانت سيد حسااابك