FX-Arabia

جديد المواضيع

الملاحظات

منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex منتدى العملات العام Forex فى هذا القسم يتم مناقشه كل ما يتعلق بـسوق تداول العملات العالمية الفوركس و مناقشة طرق التحليل المختلفة و تحليل المعادن , الذهب ، الفضة ، البترول من خلال تحليل فني ، تحليل اساسي ،اخبار اقتصادية متجددة ، تحليل رقمى ، مسابقات متعددة ، توصيات ، تحليلات ، التداول ، استراتيجيات مختلفة ، توصيات فوركس ، بورصة العملات ، الفوركس ، تجارة الفوركس ، يورو دولار ، باوند دولار ، بونص فوركس ، تداول ، اسهم ، عملات ، افضل موقع فوركس

إستراتيجيتى - تجربة عملية

منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex

قديم 13-04-2014, 04:16 PM   المشاركة رقم: 11
الكاتب
Abu sajed
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Abu sajed غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : Genie المنتدى : منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex
افتراضي رد: إستراتيجيتى - تجربة عملية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Genie نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
الفكرة مش فى عدد النقاط وبس كمان فى قيمة النقطة

ممكن حد من رصيد 1000 دولار يدخل النقطة ب 0.2 يعنى محمى ب 5000 نقطة يقدر بيهم يدخل 10 صفقات ويحقق منهم 1000 نقطة مش فى شهر ممكن فى اسبوع

الفكرة فى التوازن بين قيمة النقطة ورصيد حسابك وتغطية مخاطرك انك تحقق اكبر ربح ممكن باقل مخاطر ممكنة

يا عيني عليك، طب لا يا حبي، العبرة في عدد النقاط في القيمة (طبعًا التوازن مهم)
بس ليش العبرة في النقاط مش في القيمة؟
رغم انو ممكن تكون داخل 10 سنت للنقطة بألف نقطة هيكون ربح 100دولار،
وممكن تكون داخل 10 لوت (ستاندرز) للنقطة وبهيك انتا بتعمل 100دولار بالنقطة الواحدة
ورغم هييييك عدد النقاط افضل ليش؟!!!

عشان الريسك يا حبي، انتا لما بدك تعمل 10 لوت للنقطة، على الاقل بدك حساب 100000$ عشان تخاطر ب10% من حسابك

طبعًا في فكرة مش قادر اوصلها، وما بتصلك الا بالتجربة والممارسة وفهم السوق الفوركس كوييس

عرض البوم صور Abu sajed  
قديم 13-04-2014, 04:16 PM
Abu sajed Abu sajed غير متواجد حالياً
عضو جديد

الفكرة مش فى عدد النقاط وبس كمان فى قيمة النقطة

ممكن حد من رصيد 1000 دولار يدخل النقطة ب 0.2 يعنى محمى ب 5000 نقطة يقدر بيهم يدخل 10 صفقات ويحقق منهم 1000 نقطة مش فى شهر ممكن فى اسبوع

الفكرة فى التوازن بين قيمة النقطة ورصيد حسابك وتغطية مخاطرك انك تحقق اكبر ربح ممكن باقل مخاطر ممكنة

يا عيني عليك، طب لا يا حبي، العبرة في عدد النقاط في القيمة (طبعًا التوازن مهم)
بس ليش العبرة في النقاط مش في القيمة؟
رغم انو ممكن تكون داخل 10 سنت للنقطة بألف نقطة هيكون ربح 100دولار،
وممكن تكون داخل 10 لوت (ستاندرز) للنقطة وبهيك انتا بتعمل 100دولار بالنقطة الواحدة
ورغم هييييك عدد النقاط افضل ليش؟!!!

عشان الريسك يا حبي، انتا لما بدك تعمل 10 لوت للنقطة، على الاقل بدك حساب 100000$ عشان تخاطر ب10% من حسابك

طبعًا في فكرة مش قادر اوصلها، وما بتصلك الا بالتجربة والممارسة وفهم السوق الفوركس كوييس

قديم 13-04-2014, 08:21 PM   المشاركة رقم: 12
الكاتب
hussein gamal
عضو فعال

البيانات

الإتصالات
الحالة:
hussein gamal غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : Genie المنتدى : منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex

انا كنت فعلا اشتغلت بنفس الطريقة دى على اليورو دولار وكانت حلوة بس مكنتش بعرف ادخل من النقاط المهمة ودى انا بفتقرها الصراحة . ايه رايك نبدأ بأذن الله مع بعض الاسبوع القادم ونختار عملة واحدة نشتغل بيها وياريت بمخاطرة قليلة جدا لانى هبدأ بحساب صغير شوية

عرض البوم صور hussein gamal  
قديم 13-04-2014, 08:21 PM
hussein gamal hussein gamal غير متواجد حالياً
عضو فعال

انا كنت فعلا اشتغلت بنفس الطريقة دى على اليورو دولار وكانت حلوة بس مكنتش بعرف ادخل من النقاط المهمة ودى انا بفتقرها الصراحة . ايه رايك نبدأ بأذن الله مع بعض الاسبوع القادم ونختار عملة واحدة نشتغل بيها وياريت بمخاطرة قليلة جدا لانى هبدأ بحساب صغير شوية

قديم 13-04-2014, 09:04 PM   المشاركة رقم: 13
الكاتب
البدوي
عضو متميز
الصورة الرمزية البدوي

البيانات

الإتصالات
الحالة:
البدوي غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

بدخل صفقات اخرى فى نفس الاتجاه اللى انا داخل فيه (تبريد) وليس عكس الاتجاه (هيدج)

مافيش حد بيعرف يقينا السعر هايروح لفين لكن فى نقاط قوية انت بتشتغل عليها وزى المثال اللى ذكرته الباوند عكس عليا 140 نقطة قبل كده وخرجت على ربح 220 نقطة

نسيت أقول إن الطريقة دى بتحقق معايا مضاعفة الحساب مرة واحدة على الأقل فى الاسبوع .. وفى الأسبوع اللى فات بس ضاعفت الحساب مرتين ونص والله على ما اقول شهيد
ممتاز ..

تقريبا مشابهه لاستراتيجيتي الي شغال عليها الان .. وهي نفسها الي اشتركت فيها بالمسابقه الشهر الماضي ( وحصلت على المركز الاخير )

بالتوفيق ان شاء الله

التوقيع

بسم الله الرحمن الرحيم

مليونية البدوي

( تدبيل الحساب مرة كل شهر ، الدخول بنسبة 10% من الحساب والهدف 250 نقطه )

عرض البوم صور البدوي  
قديم 13-04-2014, 09:04 PM
البدوي البدوي غير متواجد حالياً
عضو متميز

بدخل صفقات اخرى فى نفس الاتجاه اللى انا داخل فيه (تبريد) وليس عكس الاتجاه (هيدج)

مافيش حد بيعرف يقينا السعر هايروح لفين لكن فى نقاط قوية انت بتشتغل عليها وزى المثال اللى ذكرته الباوند عكس عليا 140 نقطة قبل كده وخرجت على ربح 220 نقطة

نسيت أقول إن الطريقة دى بتحقق معايا مضاعفة الحساب مرة واحدة على الأقل فى الاسبوع .. وفى الأسبوع اللى فات بس ضاعفت الحساب مرتين ونص والله على ما اقول شهيد
ممتاز ..

تقريبا مشابهه لاستراتيجيتي الي شغال عليها الان .. وهي نفسها الي اشتركت فيها بالمسابقه الشهر الماضي ( وحصلت على المركز الاخير )

بالتوفيق ان شاء الله

قديم 13-04-2014, 09:05 PM   المشاركة رقم: 14
الكاتب
Genie
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Genie غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hussein gamal نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
شغال .. بس خليها على زوجين او تلاتة حسب ظروف السوق

هى فعلا مخاطرة قليلة فى مقابل العائد ان شاء الله .. لما تسيب 400 نقطة تغطية لحسابك مافيش احسن من كده

عرض البوم صور Genie  
قديم 13-04-2014, 09:05 PM
Genie Genie غير متواجد حالياً
عضو جديد

شغال .. بس خليها على زوجين او تلاتة حسب ظروف السوق

هى فعلا مخاطرة قليلة فى مقابل العائد ان شاء الله .. لما تسيب 400 نقطة تغطية لحسابك مافيش احسن من كده

قديم 13-04-2014, 09:11 PM   المشاركة رقم: 15
الكاتب
hussein gamal
عضو فعال

البيانات

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:

طب هما ايه افضل اربع ازواج ممكن نختار منهم ؟ وياريت نحدد البداية من قبل الدخول بفترة كافية لانى بكون بعيد كتير الفترة الصباحية عن النت بسبب العمل

قديم 13-04-2014, 09:11 PM
عضو فعال

طب هما ايه افضل اربع ازواج ممكن نختار منهم ؟ وياريت نحدد البداية من قبل الدخول بفترة كافية لانى بكون بعيد كتير الفترة الصباحية عن النت بسبب العمل

قديم 13-04-2014, 09:37 PM   المشاركة رقم: 16
الكاتب
Genie
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Genie غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البدوي نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

ممتاز ..

بالتوفيق ان شاء الله
ههههههههههههه الله يكرم اصلك نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

عرض البوم صور Genie  
قديم 13-04-2014, 09:37 PM
عضو جديد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البدوي نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

ممتاز ..

بالتوفيق ان شاء الله
ههههههههههههه الله يكرم اصلك نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

قديم 13-04-2014, 09:42 PM   المشاركة رقم: 17
الكاتب
Genie
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Genie غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

زى ما بقولك حسب ظروف السوق لما يفتح .. لكن يفضل الإبتعاد عن أزواج اليورو بسب تصريحات دراجى الأخيرة

الأزواج اللى مكن تكون مرشحة هى الدولار ين - الباوند دولار - الاسترالى دولار

طبعا هايكون فى تأثير لكنه أقل نسبياً

عرض البوم صور Genie  
قديم 13-04-2014, 09:42 PM
عضو جديد

زى ما بقولك حسب ظروف السوق لما يفتح .. لكن يفضل الإبتعاد عن أزواج اليورو بسب تصريحات دراجى الأخيرة

الأزواج اللى مكن تكون مرشحة هى الدولار ين - الباوند دولار - الاسترالى دولار

طبعا هايكون فى تأثير لكنه أقل نسبياً

قديم 13-04-2014, 10:04 PM   المشاركة رقم: 18
الكاتب
hussein gamal
عضو فعال

البيانات

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:

اوك فلنتابع غدا ان شاء الله تعالى

قديم 13-04-2014, 10:04 PM
عضو فعال

اوك فلنتابع غدا ان شاء الله تعالى

قديم 13-04-2014, 10:36 PM   المشاركة رقم: 19
الكاتب
omr
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
omr غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

سوق الفوركس ملئ بالإستراتيجيات واللى إتعلمته من السوق ده ان كل واحد لازم يكون ليه إتراتيجيته الخاصة به إذا اراد الإستمرار فى هذا السوق

حبيت أقولكم على إستراتيجية جربتها وناجحة معايا من شهر اكتوبر اللى فات اللى الأن وحبيت أعرف رأيكم فيها

والأكتر من كده لما ببعد عن العمل بها كل مرة كنت بخسر

بإختصار انا بتعرف على كل التحليلات الموجودة هنا وفى اماكن اخرى منها الشركة اللى انا فيها

وبركز على ازواج معينة حوالى 4-5 ازواج

بعد ما بحدد الزوج اللى هادخل عليه والنقاط القوية اللى هانفذ عليها بحدد حجم الصفقات كالأتى

قيمة الرصيد X خمسة

بمعنى لو رصيدى 1000 دولار بدخل قيمة العقد ب 5 الاف يعنى النقطة بتساوى 0.5 دولار

لو السوق عكس عليها كل خمس نقاط ادخل بنفس العقد وبكرر العملية دى الى ان يصبحوا العقود كلها 5 ع الأكثر

يعنى الاجمالى 2.5 للنقطة يبقى معايا حوالى 400 نقطة من أخر سعر عكس عليا يعنى بعد 25 نقطة من نقطة دخولى .. طبعا بعد السبريد ممكن تبقى من 380-390 نقطة لو السوق عكس عليا لا قدر الله

طب بعمل ايه بعد كده؟؟ والله لو السوق فى سيولة عالية والحركة سريعة فى الإتجاهين وده بيحصل فى وقت الاخبار غالبا بقفل 3 عقود من ال5 وبكرر العملية على ال 3 عقود

الميزة فى الإسترتيجية دى إنها بتجمع بين السكالبينج وبين الصفقات السوينج

كمان بتخليك بتسفيد من كل نقطة بتعكس عليك .. يعنى لما تدخل شراء مثلا ولقيت السعر بينزل مش هاتزعل بالعكس ده كل فى صالحك لانك هاتدخل تانى وهاتقفل على ربح 5-10 نقاط

وتجربة بالمثال أكتر
دخلت فى مرة على الباوند شراء بنفس الطريقة والسعر عكس عليا فى يومين 140 نقطة من اول صفقة استنيت لحد ما طلع شوية وبعدين بقيت أقفل الصفقات على ربح وافتح صفقات تانية وهكذا وفى اخر الاسبوع قفلت الصفقة الاولى اللى كانت عاكسة عليا على ربح 5 نقاط فقط .. حسبت لو كنت دخلت بقيمة ال 5 صفقات كلها فى الصفقة الاولى كنت هاحقق ما قيمته 25 نقطة فقط فى حين انا بالطريقة دى حققت اكتر من 220 نقطة يعنى 9 اضعاف تقريبا من لو كنت استخدمت الطريقة التقليدية

فى الأخر بس عايز أقولكم انا حققت اكتر من 200 صفقة على ربح وبأرقام كبيرة ما حققتهاش قبل كده فى الفوركس

طبعا مافيش استرتيجية فى الفوركس كاملة بنسبة 100% عشان كده كتبت الموضوع لو حد يحب يضيف رأى لنستفيد كلنا

تحياتى

الاخ الفاضل اولا لك جزيل الشكر على هذة الاستراتيجية الممتازة وفى ميزان حسناتك ان شاء الله
وبعد اذنك لى بعض الاستفسار فضلا لا امرا هل تقوم بالتبريد كل خمس نقاط ام كل خمسين نقطة
وياريت تعطينى مثال حى والازواح التى تعمل عليها
بالنسبة الى مضاعفة الحساب في اسبوع انا طبعا اصدقك لانك استشهدت برب الكون ثم ولانك عضو محترم
هل تعلم لو استمريت على هذا المنوال وانا اتمنى
لك هذا سيصبح هذا الموضوع من اهم مواضيع المنتديات واخطرها
وذلك لانك بعون الله ستسطيع ان تحول 500دولار حساب حقيقى الى مليون دولار فى ثلاثة اشهر فقط
وياريت تكون حريص فى اشتراكك فى شركة فوركس محترمة
لان الواجد بيسمع وبيشوف ان بعض الشركات التعبانة لما العميل بيبتدى يحقق ارباح ضخمة بيبتدوا يعملوا معاه مشاكل وطبعا الوسائل كثيرة
تعطيل منصة عدم تنفيذ اوامر وغيرها
لك منى كل التقدير وربتا يوفقك

عرض البوم صور omr  
قديم 13-04-2014, 10:36 PM
omr omr غير متواجد حالياً
عضو جديد

سوق الفوركس ملئ بالإستراتيجيات واللى إتعلمته من السوق ده ان كل واحد لازم يكون ليه إتراتيجيته الخاصة به إذا اراد الإستمرار فى هذا السوق

حبيت أقولكم على إستراتيجية جربتها وناجحة معايا من شهر اكتوبر اللى فات اللى الأن وحبيت أعرف رأيكم فيها

والأكتر من كده لما ببعد عن العمل بها كل مرة كنت بخسر

بإختصار انا بتعرف على كل التحليلات الموجودة هنا وفى اماكن اخرى منها الشركة اللى انا فيها

وبركز على ازواج معينة حوالى 4-5 ازواج

بعد ما بحدد الزوج اللى هادخل عليه والنقاط القوية اللى هانفذ عليها بحدد حجم الصفقات كالأتى

قيمة الرصيد X خمسة

بمعنى لو رصيدى 1000 دولار بدخل قيمة العقد ب 5 الاف يعنى النقطة بتساوى 0.5 دولار

لو السوق عكس عليها كل خمس نقاط ادخل بنفس العقد وبكرر العملية دى الى ان يصبحوا العقود كلها 5 ع الأكثر

يعنى الاجمالى 2.5 للنقطة يبقى معايا حوالى 400 نقطة من أخر سعر عكس عليا يعنى بعد 25 نقطة من نقطة دخولى .. طبعا بعد السبريد ممكن تبقى من 380-390 نقطة لو السوق عكس عليا لا قدر الله

طب بعمل ايه بعد كده؟؟ والله لو السوق فى سيولة عالية والحركة سريعة فى الإتجاهين وده بيحصل فى وقت الاخبار غالبا بقفل 3 عقود من ال5 وبكرر العملية على ال 3 عقود

الميزة فى الإسترتيجية دى إنها بتجمع بين السكالبينج وبين الصفقات السوينج

كمان بتخليك بتسفيد من كل نقطة بتعكس عليك .. يعنى لما تدخل شراء مثلا ولقيت السعر بينزل مش هاتزعل بالعكس ده كل فى صالحك لانك هاتدخل تانى وهاتقفل على ربح 5-10 نقاط

وتجربة بالمثال أكتر
دخلت فى مرة على الباوند شراء بنفس الطريقة والسعر عكس عليا فى يومين 140 نقطة من اول صفقة استنيت لحد ما طلع شوية وبعدين بقيت أقفل الصفقات على ربح وافتح صفقات تانية وهكذا وفى اخر الاسبوع قفلت الصفقة الاولى اللى كانت عاكسة عليا على ربح 5 نقاط فقط .. حسبت لو كنت دخلت بقيمة ال 5 صفقات كلها فى الصفقة الاولى كنت هاحقق ما قيمته 25 نقطة فقط فى حين انا بالطريقة دى حققت اكتر من 220 نقطة يعنى 9 اضعاف تقريبا من لو كنت استخدمت الطريقة التقليدية

فى الأخر بس عايز أقولكم انا حققت اكتر من 200 صفقة على ربح وبأرقام كبيرة ما حققتهاش قبل كده فى الفوركس

طبعا مافيش استرتيجية فى الفوركس كاملة بنسبة 100% عشان كده كتبت الموضوع لو حد يحب يضيف رأى لنستفيد كلنا

تحياتى

الاخ الفاضل اولا لك جزيل الشكر على هذة الاستراتيجية الممتازة وفى ميزان حسناتك ان شاء الله
وبعد اذنك لى بعض الاستفسار فضلا لا امرا هل تقوم بالتبريد كل خمس نقاط ام كل خمسين نقطة
وياريت تعطينى مثال حى والازواح التى تعمل عليها
بالنسبة الى مضاعفة الحساب في اسبوع انا طبعا اصدقك لانك استشهدت برب الكون ثم ولانك عضو محترم
هل تعلم لو استمريت على هذا المنوال وانا اتمنى
لك هذا سيصبح هذا الموضوع من اهم مواضيع المنتديات واخطرها
وذلك لانك بعون الله ستسطيع ان تحول 500دولار حساب حقيقى الى مليون دولار فى ثلاثة اشهر فقط
وياريت تكون حريص فى اشتراكك فى شركة فوركس محترمة
لان الواجد بيسمع وبيشوف ان بعض الشركات التعبانة لما العميل بيبتدى يحقق ارباح ضخمة بيبتدوا يعملوا معاه مشاكل وطبعا الوسائل كثيرة
تعطيل منصة عدم تنفيذ اوامر وغيرها
لك منى كل التقدير وربتا يوفقك

قديم 01-05-2014, 03:59 PM   المشاركة رقم: 20
الكاتب
semsem101
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
semsem101 غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

ان ااشتغلت بالطريقه دي لفتره لكن للاسف لم استطيع الالتزام وضبط النفس ودخلت بحجم لوت وعدد صفقات غير مناسب للحساب

عرض البوم صور semsem101  
قديم 01-05-2014, 03:59 PM
semsem101 semsem101 غير متواجد حالياً
عضو جديد

ان ااشتغلت بالطريقه دي لفتره لكن للاسف لم استطيع الالتزام وضبط النفس ودخلت بحجم لوت وعدد صفقات غير مناسب للحساب