المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كورس تعليم فوركس من البداية الى الاحتراف كاملا الدرس الرابع..التحليل الفنى (2) الشموع اليابانية + الامتحان

مدير الموقع
16-08-2011, 01:09 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الاخوة الكرام اعضاء اف اكس ارابيا
ادعوكم لمتابعة الرابع من دروسنا الخاصة بتعليم الفوركس من البداية الى الاحتراف بشكل كامل و هذه هى الحلقة الرابعة و التى تتحدث على شرح للشموع اليابانية و كيفية المتاجرة بها باحترافية و استعمالها فى تداول العملات بشكل يعطى نتائج افضل وفلاتر افضل..

خلينا نتابع الشرح فى الفيديوهات و اتمنى يعجبكم الشرح و فى انتظار استفساراتكم و اللايكات عشان اللى عايز يتعلم اى حاجة مش حيتعلم غير لما يسأل.

اما الان مع الاسئلة:

ترسل الاجابات الصحيحة على ايميل support@fx-arabia.com متضمنا اسم المعرف الخاص بك كشرط اساسى لقبول الاسئلة.

1- اذكر ثلاثة شموع انعكاسية فردية و ثلاثة شموع مركبة موضحا بالصور.
2-اذكر ثلاثة اسباب لهبوط السعر بعد الخط الازرق معتمدا على كل ما سبق دراسته.
3- استخرج من اى شارت تختاره عدد خمسة شموع انعكاسية فردية او مركبة مثالية شارحا السبب و صحتهم.يجب يكون الخمسة شموع من نفس الشارت و فى نفس التوقيت الزمنى.

بالتوفيق للجميع.

http://www.youtube.com/watch?v=YAFF8Hii6iY

http://www.youtube.com/watch?v=qQ4fdGViJ58

معاذ عودات
16-08-2011, 01:11 PM
يعطيك العافيه يا دكتور
بارك الله فيك على هذه الدروس

noha
16-08-2011, 01:17 PM
بارك الله فيك يا دكتور وجزاك عنا خير الجزاء

noha
16-08-2011, 01:26 PM
هو اخر موعد للاجابه عن اسئله الامتحان امتى يا دكتور

Hema
16-08-2011, 01:29 PM
بالتوفيق يا دكتور ربنا يجازيك كل خير

جارى حل الاسأله

يارب نفوز المره دى :1 (31):

احلى لايك

Hema
16-08-2011, 01:33 PM
معلش يا دكتور هنتعب حضرتك ممكن تحط اسماء اللى حلو اسألة الويبينار الثالث صح عشان نقدر نقيم نفسنا

msaleh2000
16-08-2011, 03:54 PM
استفدت جدا جدا من الويبينار ده
الشموع دي ليها طعم خاص ومذاق مختلف
جاري حل الأسئلة
مشكوووووور بعدد قطرات مياة بحر اسكندرية
يا دكتور اسامه
بارك الله فيك

خالوود
16-08-2011, 04:09 PM
احلى لايك واحلى شير
الله يرزقك من حيت لا تحتسب
الله يبارك فيك

damoty
16-08-2011, 04:23 PM
هو اية المقصود بالخط الازرق اللى فى السؤال التانى ده حد فاهم :1 (47):

Herr.Omar
16-08-2011, 04:23 PM
تسلم يا دكتور وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

Herr.Omar
16-08-2011, 04:26 PM
هو اية المقصود بالخط الازرق اللى فى السؤال التانى ده حد فاهم :1 (47):

http://fx-arabia.com/vb/uploaded/3894_11313501189.jpg (http://fx-arabia.com/vb)

يعني تشوفي الشموع اللي من بعد الخط الازارق الموضوح في الصورة

ان شاء الله كده كله تمام

sum3a
16-08-2011, 04:53 PM
ألف شكر و يعطيك العافية دكتور

Benisafcom
16-08-2011, 07:53 PM
الف شكر دكتور.
لكن سؤال بخصوص اخر موعد
هو اخر موعد للاجابه عن اسئله الامتحان متى يا دكتور

simojok
17-08-2011, 01:24 AM
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته الخط الازرق لاعلاقة له بالدعوم والمقاومات بل هو اشارة للمنطقة التي عندها بدا السعر بالهبوط و المطلوب هو البحث عن الاسباب الثلاثة التى ادت الى هبوطه من هناك والله اعلم

Benisafcom
17-08-2011, 01:56 AM
اهلا من جديد
تقبل الله صيامكم وقيامكم
نتمنى تكونوا بالف صحة.
اخواني اريد ان استفسركم بخصوص اسئلة الامتحان الخاص بالشموع اليابانية.
بالنسبة للسؤال الاول
- اذكر ثلاثة شموع انعكاسية فردية و ثلاثة شموع مركبة موضحا بالصور.
هل الثلاثة شموع نختارهم من الصورة او من صورة من اي شارت نختاره من عندنا

damoty
17-08-2011, 02:01 AM
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/3894_11313501189.jpg (http://fx-arabia.com/vb)

يعني تشوفي الشموع اللي من بعد الخط الازارق الموضوح في الصورة

ان شاء الله كده كله تمام

ميرسى كتير على المساعده والاهتمام انا النت عندى كان مهنج فالصورة مش كانت بتبان ومكنتش فاهمة فين الخط الازرق ده شكرا مرة تانية وربنا يقدنا ونقدر نحل

damoty
17-08-2011, 02:23 AM
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته الخط الازرق لاعلاقة له بالدعوم والمقاومات بل هو اشارة للمنطقة التي عندها بدا السعر بالهبوط و المطلوب هو البحث عن الاسباب الثلاثة التى ادت الى هبوطه من هناك والله اعلم

ميرسى كتير على المساعده وربنا يكرمنا كلنا يارب

Kimo
17-08-2011, 02:34 AM
بارك الله فيك يا دكتور شرح رائع جدا كالعادة

وعجبني ان حضرتك تسئلنا في وسط الشرح كده عشان نصحصح ونركز في الشرح ياريت تكمل باقي الدروس علي هذا المنوال

واخيرا ياريت تقولنا اخر معاد لارسال الاجابات

Usama
17-08-2011, 08:17 AM
حل الامتحان بعد مشاهده الفيدبو ان شأ الله
ربنا يوفق الجميع ويبارك فى الرجل الطييب

imtithal
17-08-2011, 09:19 AM
في ميزان حسناتك يا دكتور .. ربنا يفتح عليك ابواب رزقه

جاري الحل وربنا الموفق

imtithal
17-08-2011, 03:12 PM
اليوم مش عارفه افطاري على مين؟؟؟؟

قاعده في حل الامتحان من الساعه 10 الصبح :) خلصت الآن الساعه الثالثة والربع :)

لو سقطت ربنا حا يحاسبكم :)

damoty
17-08-2011, 04:07 PM

ههههههههههههههههه طب انتى صحيتى الصبح اما انا فضلت من 1 الصبح ل4 الفجر عشان احل الامتحان وفى الاخر روحت الشغل متاخر شكلى هترفد فى النهاية :1 (87):

نبقى نشوف حد يتبنانا سوا ويفطرنا

Herr.Omar
17-08-2011, 05:43 PM

ههههههههههههههههه طب انتى صحيتى الصبح اما انا فضلت من 1 الصبح ل4 الفجر عشان احل الامتحان وفى الاخر روحت الشغل متاخر شكلى هترفد فى النهاية :1 (87):

ان شاء الله الكل يكون فائز اللي مش حيكسب جايزة حيكسب معلومة وخبرة ويكسب المرة اللي جايه ان شاء الله

بالتوفيق

Hema
17-08-2011, 06:30 PM
يا دكتور انا معلوماتى اتلخبطت حضرتك ذكرت فى الكتاب بتاعك "الفوركس من الالف للياء" ان شمعة الرجل المشنوق بتيجى اخر الترند الهابط وتعكسه ولكن فى الويبينار قولت ان شمعة الرجل المشنوق بتيجى اخر الترند الصاعد وتعكسه وكمان قولت فى الكتاب ان شمعة الهامر بتيجى اخر الترند الصاعد وتعكسه وفى الويبينار قولت انها بتيجى اخر الترند الهابط وتعكسه . انا دلوقتى معلوماتى اتلخبطت خالص ومش عارف اى شرح فيهم هو الصح ومش عارف احل الاسأله باى طريقه فيهم " طريقة الكتاب ولا طريقة الويبينار"

منتظر رد من حضرتك تصححلى فيه معلوماتى عشان اقدر احل الاسأله

Kimo
17-08-2011, 08:59 PM
يا دكتور انا معلوماتى اتلخبطت حضرتك ذكرت فى الكتاب بتاعك "الفوركس من الالف للياء" ان شمعة الرجل المشنوق بتيجى اخر الترند الهابط وتعكسه ولكن فى الويبينار قولت ان شمعة الرجل المشنوق بتيجى اخر الترند الصاعد وتعكسه وكمان قولت فى الكتاب ان شمعة الهامر بتيجى اخر الترند الصاعد وتعكسه وفى الويبينار قولت انها بتيجى اخر الترند الهابط وتعكسه . انا دلوقتى معلوماتى اتلخبطت خالص ومش عارف اى شرح فيهم هو الصح ومش عارف احل الاسأله باى طريقه فيهم " طريقة الكتاب ولا طريقة الويبينار"

اعتقد انها غلطة في الكتاب مش اكتر

وخلي بالك انها مش حتفرق الا في المسميات بس لان الهامر والرجل المشنوق لهم نفس الشكل ونفس العمل وهو عكس الترند من هابط لصاعد او من صاعد لهابط....

وطبعا امشي مع كلام الدكتور في الويبينار

تقبل مروري

Hema
17-08-2011, 10:21 PM
اعتقد انها غلطة في الكتاب مش اكتر

وخلي بالك انها مش حتفرق الا في المسميات بس لان الهامر والرجل المشنوق لهم نفس الشكل ونفس العمل وهو عكس الترند من هابط لصاعد او من صاعد لهابط....

وطبعا امشي مع كلام الدكتور في الويبينار

تقبل مروري

شكرا يا كيمو على ردك عارف لو الكتاب من تأليف حد تانى كنت صدقت الويبينار وانا مغمض لكن الكتاب ايضا من تأليف دكتور اسامه عشان كدا حصل عندى اختلاط فى المعلومات

Hema
17-08-2011, 10:22 PM
تم ارسال الاجابات اتمنى تكون صحيحه

damoty
17-08-2011, 10:27 PM
شكرا يا كيمو على ردك عارف لو الكتاب من تأليف حد تانى كنت صدقت الويبينار وانا مغمض لكن الكتاب ايضا من تأليف دكتور اسامه عشان كدا حصل عندى اختلاط فى المعلومات

انهارده ويبينار الاسئلة ياريت تكون سجلت عشان تستفسر عن اللى انت متلغبط فيه ودكتور اسامة هيقولك ويقولنا انهى حاجة هيا الصح وربنا يوفقنا جميعا لما فيه الخير

Hema
17-08-2011, 10:39 PM
انهارده ويبينار الاسئلة ياريت تكون سجلت عشان تستفسر عن اللى انت متلغبط فيه ودكتور اسامة هيقولك ويقولنا انهى حاجة هيا الصح وربنا يوفقنا جميعا لما فيه الخير

متشكر جدا على اهتمامك انا بالفعل سجلت فى الويبينار وهبقى اسأل الدكتور فى الجزئيه دى

اتمنالك التوفيق

imtithal
17-08-2011, 11:04 PM

الحمدلله لملمت شوية اكل بايت من التلاجة وفطرت :) الله يجازي الفوركس الجميل جدا جدا ده :)

الله يكون في عونك سهر وشغل وصيام ربنا يعوضك وتنجح يارب بس تيجي التاني لانى انا الاولى :)

imtithal
17-08-2011, 11:07 PM
ان شاء الله الكل يكون فائز اللي مش حيكسب جايزة حيكسب معلومة وخبرة ويكسب المرة اللي جايه ان شاء الله

بالتوفيق

والله كلامك صحيح انا عن نفسي ومن خلال الامتحان تعلمت الكثثثثثثثير

والمعلومة اهم من الماده بكثير لانها الطريق المؤدي للكسب اكثر من مبلغ الجائزه

تسلم تسلم على المرور ورمضان كريم

Hema
17-08-2011, 11:11 PM
الحمدلله لملمت شوية اكل بايت من التلاجة وفطرت :) الله يجازي الفوركس الجميل جدا جدا ده :)

الله يكون في عونك سهر وشغل وصيام ربنا يعوضك وتنجح يارب بس تيجي التاني لانى انا الاولى :)

ههه الفوركس عمل فيكى كل دا ولسه مصره تتعلميه ليكى الجنه والله :1 (31):

ان شاءلله نشوفك مضاربه كبيره قريب وتحققى كل احلامك

Kimo
17-08-2011, 11:24 PM
ياجماعة هو ايه الفرق بين السؤال الاول والثالث احط نفس الصور في السؤالين ولا ايه؟

msaleh2000
17-08-2011, 11:26 PM
يا جماعة الدنيا ابسط من كده بكتير
العبرة كلها في تنظيم الوقت
كل حاجة ف وقتها
وبعدين احنا بنتعلم من استاذ تنظيم الوقت
الدكتور اسامه
يا ريت الكل يستفيد منه

Herr.Omar
17-08-2011, 11:32 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الاخوة الكرام اعضاء اف اكس ارابيا
ادعوكم لمتابعة الرابع من دروسنا الخاصة بتعليم الفوركس من البداية الى الاحتراف بشكل كامل و هذه هى الحلقة الرابعة و التى تتحدث على شرح للشموع اليابانية و كيفية المتاجرة بها باحترافية و استعمالها فى تداول العملات بشكل يعطى نتائج افضل وفلاتر افضل..

خلينا نتابع الشرح فى الفيديوهات و اتمنى يعجبكم الشرح و فى انتظار استفساراتكم و اللايكات عشان اللى عايز يتعلم اى حاجة مش حيتعلم غير لما يسأل.

اما الان مع الاسئلة:

ترسل الاجابات الصحيحة على ايميل support@fx-arabia.com متضمنا اسم المعرف الخاص بك كشرط اساسى لقبول الاسئلة.

2-اذكر ثلاثة اسباب لهبوط السعر بعد الخط الازرق معتمدا على كل ما سبق دراسته.
3- استخرج من اى شارت تختاره عدد خمسة شموع انعكاسية فردية او مركبة مثالية شارحا السبب و صحتهم.يجب يكون الخمسة شموع من نفس الشارت و فى نفس التوقيت الزمنى.

بالتوفيق للجميع.

http://www.youtube.com/watch?v=YAFF8Hii6iY

http://www.youtube.com/watch?v=qQ4fdGViJ58

ياجماعة هو ايه الفرق بين السؤال الاول والثالث احط نفس الصور في السؤالين ولا ايه؟

ياهلا بالشباب

هو السؤال الاول والثالث شبهين ببعض ممكن تستعين بالاجابه من ده لده بس خلي بالك السؤال الاول عايز 3 شموع فرديه انعكاسيه و 3 مركبه بالصور ممكن تجبهم من اي شارت

امال الثالث عايز 5 شموع فرديه او مركبه من شارت واحد في فريم واحد وتشرحهم تقول دي شمعه كذا وعملت كذا مثلا يعني وانتم اساتذتنا

بالتوفيق

Hema
17-08-2011, 11:33 PM

اكيد السؤالين مختلفين السؤال التالت انت ملزوم بشارت واحد وفريم واحد تطلع منه المطلوب لكن السؤال الاول فيه حريه شويه

Kimo
17-08-2011, 11:52 PM
شكرا يا هيما وomarito

كده مش لازم اجيب الشارت كله للسؤال الاول ممكن اقطع في الصور بقي

مشكورين

noha
18-08-2011, 12:16 AM
يا جماعه هو السؤال الاول مش هنجيب اجابته من الشارت الى الدكتور وضعه فوق الاسئله

Hema
18-08-2011, 05:18 AM
يا جماعه هو السؤال الاول مش هنجيب اجابته من الشارت الى الدكتور وضعه فوق الاسئله

لا السؤال الاول والثالث تختارى اى شارت على مزاجك لكن السؤال الثانى تطلعى المطلوب من الشارت المعطى

mohammed tamara
18-08-2011, 07:48 AM
شباب بعد اذنكم مساعده صغيره ...دلوقتى انا مش عارف بالظبط ابعت الاجابات ازاى على الايميل ....دلوقتى انا بعمل الاجابه فى ملف وبعدين افتح الايميل اللى موجود فى الموضوع واعمل ( اختيار) وبعدين المفروض انى احدد الملف وابعته بعد كده بقى ازاى ...هل بختار حاجه من yahoo /gmail? واختار مين فيهم .......
انا كل مره ابعت الاجابات للدكتور فى رساله على المنتدى ومش عارف ابعتهم ازاى على الميل وطلبت مساعده قبل كده وماحدش رد عليا :( :(

msaleh2000
18-08-2011, 10:19 AM
شباب بعد اذنكم مساعده صغيره ...دلوقتى انا مش عارف بالظبط ابعت الاجابات ازاى على الايميل ....دلوقتى انا بعمل الاجابه فى ملف وبعدين افتح الايميل اللى موجود فى الموضوع واعمل ( اختيار) وبعدين المفروض انى احدد الملف وابعته بعد كده بقى ازاى ...هل بختار حاجه من yahoo /gmail? واختار مين فيهم .......
انا كل مره ابعت الاجابات للدكتور فى رساله على المنتدى ومش عارف ابعتهم ازاى على الميل وطلبت مساعده قبل كده وماحدش رد عليا :( :(

في صفحة الرسالة بتكتب عنوان الرسالة
والايميل اللي حتبعتله
وفي المكان الفاضي بتكتب نص الرسالة
ولو عايز ترفق ملف
بتختار من الايقونات اللي فوق ايقونة مكتوب عليها ارفاق
او مرفقات وبتحدد الملف من جهازك
وبعدين ok
بيظهر لك تحت العنوان مستطيل جديد وفيه الملف المرفق
بعد كده بتضغط ارسال الرسالة يتم ارسالها بالملف اللي فيها

تحياتي ليك واتمني اكون افدتك

damoty
18-08-2011, 11:30 AM

ميرسى ياقمر ربنا يخلكيى بس تقدرى تضيفى تاء التانيث :1 (31): هههههههههه
وربنا يكرمنا كلنا يارب ويوفقنا فى حياتنا ان شاء الله
اكتر حاجة عجبانى فى المنتدى طبعا غير الافادة الرائعة اللى بناخدها من كل المشرفين التعاون بين الاعضاء ربنا يجازينا كلنا بالخير يارب

damoty
18-08-2011, 11:34 AM
اكيد السؤالين مختلفين السؤال التالت انت ملزوم بشارت واحد وفريم واحد تطلع منه المطلوب لكن السؤال الاول فيه حريه شويه

صراحة انا جاوبت ال3 اسئلة من نفس الرسمة طلعت كل حاجة منها ده يبقى صح ولا غلط مش عارفة

Hema
18-08-2011, 12:55 PM
صراحة انا جاوبت ال3 اسئلة من نفس الرسمة طلعت كل حاجة منها ده يبقى صح ولا غلط مش عارفة

لو الرسمه فيها كل الشموع المطلوبه فى ال3 اسئله اكيد هتبقى صح بس عدد الشموع المطلوب تطلعيها هما 6 شموع فى السؤال الاول و5 شموع فى السؤال الثالث المجموع 11 شمعه معتقدش انهم هيكونو موجودين كلهم فى شارت واحد

damoty
18-08-2011, 01:04 PM
لو الرسمه فيها كل الشموع المطلوبه فى ال3 اسئله اكيد هتبقى صح بس عدد الشموع المطلوب تطلعيها هما 6 شموع فى السؤال الاول و5 شموع فى السؤال الثالث المجموع 11 شمعه معتقدش انهم هيكونو موجودين كلهم فى شارت واحد

لا انا طلعت نفس الانواع فى ىالسؤالين بس فرق انى شرحت اكتر فى السؤال المطلوب شرح
كده يبقى غلط ولا اية عشان لو كده اعيدو تانى

Hema
18-08-2011, 01:44 PM
لا انا طلعت نفس الانواع فى ىالسؤالين بس فرق انى شرحت اكتر فى السؤال المطلوب شرح
كده يبقى غلط ولا اية عشان لو كده اعيدو تانى

اها انا بحسب مطلعه شموع مختلفه انا عن نفسى مطلع الشموع كلها مختلفه مش نفس الانواع لكن اجابتك هتكون صح برضه ان شاءلله واتمنى انك تكسبى الجايزه

damoty
18-08-2011, 01:55 PM
اها انا بحسب مطلعه شموع مختلفه انا عن نفسى مطلع الشموع كلها مختلفه مش نفس الانواع لكن اجابتك هتكون صح برضه ان شاءلله واتمنى انك تكسبى الجايزه

ميرسى كتير وتمنالك انت كمان انك تكسب
انا بجد اللى يهمنى انى اتعلم صح انا بحضر الويبنار وبراجع الفيديو وبحل الاسئلة عشان اتدرب بس عمالة اسمع فى حجات كتير اوى الناس بتتكلم عنها مش عارفة مفروض اعمل اية اضافى بجانب الويبنار عشان اتعلم اكتر واسرع لو تعندك نصيحة ممكن تقولهالى وربنا يوفقنا كلنا

وميرسى كتير على اهتمامك

Hema
18-08-2011, 02:44 PM
انا بجد اللى يهمنى انى اتعلم صح انا بحضر الويبنار وبراجع الفيديو وبحل الاسئلة عشان اتدرب بس عمالة اسمع فى حجات كتير اوى الناس بتتكلم عنها مش عارفة مفروض اعمل اية اضافى بجانب الويبنار عشان اتعلم اكتر واسرع لو تعندك نصيحة ممكن تقولهالى وربنا يوفقنا كلنا

وميرسى كتير على اهتمامك

ربنا يخليكى

بصى انا حاليا معتمد على ويبينار الدكتور اسامه فقط يعنى مثلا يوم الاحد خدنا الشموع اليابانيه بحمل الفيديو تانى يوم واتفرج عليه مره كمان وبعد كدا ابدأ افتح كل شارت بالترتيب وابدأ اتعرف على كل شمعه تقابلنى واحاول انفذ صفقات بناءا على حركة الشموع اللى قدامى يعنى مثلا لقيت شمعة رجل مشنوق فى اتجاه صاعد ساعتها هعرف ان الاتجاه هيتغير الى هبوط بستنى شمعه بعدها تأكد الاتجاه وبعدها ابيع واتفرج على الصفقه وهى مفتوحه قدامى واشوف فعلا السعر هيهبط فعلا زى ما توقعت ولا لأ وهكذا بفضل اعمل كدا يوميا لحد معاد الويبينار الجديد اللى بيكون يوم الخميس وبعد انتهاء الويبينار احمل الفيديو تانى يوم وابدأ اطبق عليه لحد معاد الفيديو الجديد وهكذا. وبعد انتهاء الويبينار الرمضانى ان شاءلله هنكون اتعلمنا كل الاساسيات"ترندات ودعوم ومقاومات و شموع ونماذج سعريه ومؤشرات وتحليل سياسى" هبدأ اراجع الفيدوهات كلها فى يوم واحد عشان اربط معلوماتى كلها وبعد كدا ابدأ اقرا كتب تانيه عشان ازود معلوماتى لكن فى الوقت الحالى انا معتمد على الويبينار فقط عشان مشتتش معلوماتى

اتمنى اكون افدتك وانا قولتلك على اللى بعمله شخصيا

damoty
18-08-2011, 02:59 PM
ربنا يخليكى

بصى انا حاليا معتمد على ويبينار الدكتور اسامه فقط يعنى مثلا يوم الاحد خدنا الشموع اليابانيه بحمل الفيديو تانى يوم واتفرج عليه مره كمان وبعد كدا ابدأ افتح كل شارت بالترتيب وابدأ اتعرف على كل شمعه تقابلنى واحاول انفذ صفقات بناءا على حركة الشموع اللى قدامى يعنى مثلا لقيت شمعة رجل مشنوق فى اتجاه صاعد ساعتها هعرف ان الاتجاه هيتغير الى هبوط بستنى شمعه بعدها تأكد الاتجاه وبعدها ابيع واتفرج على الصفقه وهى مفتوحه قدامى واشوف فعلا السعر هيهبط فعلا زى ما توقعت ولا لأ وهكذا بفضل اعمل كدا يوميا لحد معاد الويبينار الجديد اللى بيكون يوم الخميس وبعد انتهاء الويبينار احمل الفيديو تانى يوم وابدأ اطبق عليه لحد معاد الفيديو الجديد وهكذا. وبعد انتهاء الويبينار الرمضانى ان شاءلله هنكون اتعلمنا كل الاساسيات"ترندات ودعوم ومقاومات و شموع ونماذج سعريه ومؤشرات وتحليل سياسى" هبدأ اراجع الفيدوهات كلها فى يوم واحد عشان اربط معلوماتى كلها وبعد كدا ابدأ اقرا كتب تانيه عشان ازود معلوماتى لكن فى الوقت الحالى انا معتمد على الويبينار فقط عشان مشتتش معلوماتى

اتمنى اكون افدتك وانا قولتلك على اللى بعمله شخصيا

ميرسى كتير ليك انا هعمل كده زيك عشان مش اتشتت وربنا يسهل ويوفقنا جميعا
ميرسى مرة تاني على اهتمامك

Hema
18-08-2011, 03:09 PM
ميرسى كتير ليك انا هعمل كده زيك عشان مش اتشتت وربنا يسهل ويوفقنا جميعا
ميرسى مرة تاني على اهتمامك

العفو ربنا يوفقك ونشوفك مضاربه كبيره قريب بس ابقى افتكرينا بقى:1 (31):

معاذ عودات
18-08-2011, 03:15 PM

وميرسى كتير على اهتمامك

اهلا اخي ..
الويبينار هو دورة كامله متكامله
ويمكن الاعتماد عليها لبدء طريقك في الفوركس
ولكن يجب عليك البحث .. ومشاركتنا بتحليلاتك وتوقعاتك
حتى تستفيد اكثر ان شاءالله

damoty
18-08-2011, 03:53 PM
العفو ربنا يوفقك ونشوفك مضاربه كبيره قريب بس ابقى افتكرينا بقى:1 (31):

وانت كمان ياااااااااااااااااارب عن قريب نشوفك احسن مضارب ويكرمك ويكرمنا وكل الناس يارب ومتنساش تعزمنا على استراتجيات :1 (87):

damoty
18-08-2011, 04:34 PM
اهلا اخي ..
الويبينار هو دورة كامله متكامله
ويمكن الاعتماد عليها لبدء طريقك في الفوركس
ولكن يجب عليك البحث .. ومشاركتنا بتحليلاتك وتوقعاتك
حتى تستفيد اكثر ان شاءالله

ميرسى كتير يارب يوفقنا كلنا ان شاء الله
وتقدر تضيف تاء التانيث :1 (31):

Hema
18-08-2011, 05:28 PM
وانت كمان ياااااااااااااااااارب عن قريب نشوفك احسن مضارب ويكرمك ويكرمنا وكل الناس يارب ومتنساش تعزمنا على استراتجيات :1 (87):

ربنا يخليكى

من عنيا توصيات واستراتيجيات ودبلره وكل اللى انتى عاوزاه ومارجن كول فى الاخر:1 (47):

mohammed tamara
18-08-2011, 05:36 PM
في صفحة الرسالة بتكتب عنوان الرسالة
والايميل اللي حتبعتله
وفي المكان الفاضي بتكتب نص الرسالة
ولو عايز ترفق ملف
بتختار من الايقونات اللي فوق ايقونة مكتوب عليها ارفاق
او مرفقات وبتحدد الملف من جهازك
وبعدين ok
بيظهر لك تحت العنوان مستطيل جديد وفيه الملف المرفق
بعد كده بتضغط ارسال الرسالة يتم ارسالها بالملف اللي فيها

تحياتي ليك واتمني اكون افدتك

ياباشا ربنا يخليك على زوقك واهتمامك بس للاسف مافيش اى بتنجان من الكلام دا كله ظهر ...انا اتخنقت والله....يا باشا انا بضغط على اسم الميل تمام يظهر مستطيل فيه gmail yahoo/outlook تمام وفى تحتهم كلمه اختيار بضغط عليها يظهر الجهاز عندى اختار الملف وبعد ماعمل ok بيفتح الملف تانى.....الجهاز بيشتغلنى :1 (31):....مش عارف ابتعه ازاى والله...وربنا انا اتخنقت

mohammed tamara
18-08-2011, 05:39 PM
الحقنى يا دكتور باى اقتراح ...عاوز ابعت الاجابات .....انا عامل شغل عالى اوى اوى المره دى ومش عارف ابعت حاجه والله ولا حتى على رساله لحضرتك على المنتدى لان الملف حجمه كبير

اعمل ايه دلوقتى ؟ :(

مدير الموقع
18-08-2011, 06:05 PM

اه غلطة من الكتاب و تم تصحيحها بعدها
لكن هذه النسخة القديمة من الكتاب :)
المشنوق هو اللى من فوق
تحياتى يا غالى

mohammed tamara
18-08-2011, 06:14 PM
دكتور بعت لحضرتك الاجابات على رساله خاصه على المنتدى لانى مش عارف ابعتها عن طريق الايميل فارجو ان حضرتك تبقى تشوفها

Kimo
18-08-2011, 07:13 PM
تم ارسال الاجابات

ياريت تشوفها قبل الفطار يا دكتور :1 (31):

Hema
18-08-2011, 08:15 PM
اه غلطة من الكتاب و تم تصحيحها بعدها
لكن هذه النسخة القديمة من الكتاب :)
المشنوق هو اللى من فوق
تحياتى يا غالى

شكرا يا دكتور على التصحيح

بالتوفيق

damoty
18-08-2011, 10:14 PM
ربنا يخليكى

من عنيا توصيات واستراتيجيات ودبلره وكل اللى انتى عاوزاه ومارجن كول فى الاخر:1 (47):

لا بعد الشر ربنا ميجيب كول مارجن لحد ابدا ويوفقنا جميعا ان شاء الله

ahm7373
18-08-2011, 11:10 PM
هو فين الفيديو بتاع امبارح

ويبينار الاسئلة

معاذ عودات
18-08-2011, 11:21 PM
هو فين الفيديو بتاع امبارح

ويبينار الاسئلة

ويبينار مبارح لم بتم رفعه
ان شاءالله الدكتور اسامه سيقوم برفعه

مدير الموقع
18-08-2011, 11:28 PM
ويبينار امبارح اكثر من 3 جيجا..هل انتم مستعدين لتحميله و رفعه :)
الامر طويل جدا..
على اى حال ساقوم بضغطه و رفعه على القناة اليوتيوبية فى الاجازة.

يرجى العلم ان نتائج اجابات اسئلة هذه المحاضرة ستنزل غدا ان شاء الله نظرا لورود اجابات كثيرة جدا جدا و لم استطع الانتهاء من تصحيحها كلها حتى الان و اريد ان اصححهم بالكامل حتى لا اظلم احدا و المحاضرة الجديدة ستبدا بعد قليل و الوقت قليل جدا..
غدا ستكون النتائج معروضة للجميع و المشكلة ان 90% من الاجابات صحيحة و التمييز صعب جدا فانا اراجع عن كثب.
واضح ان الدرس كان سهل و لذيذ و الناس ابدعت فى الاجابات.
الدرس التالى صعب للغاية الله يستر :)
الله كريم

Hema
18-08-2011, 11:41 PM
الامر طويل جدا..

يرجى العلم ان نتائج اجابات اسئلة هذه المحاضرة ستنزل غدا ان شاء الله نظرا لورود اجابات كثيرة جدا جدا و لم استطع الانتهاء من تصحيحها كلها حتى الان و اريد ان اصححهم بالكامل حتى لا اظلم احدا و المحاضرة الجديدة ستبدا بعد قليل و الوقت قليل جدا..
غدا ستكون النتائج معروضة للجميع و المشكلة ان 90% من الاجابات صحيحة و التمييز صعب جدا فانا اراجع عن كثب.
الله كريم

يا دكتور الدرس مكنش سهل ولا حاجه لكن اسلوب حضرتك فى الشرح يجبر اى حد مهما كان انه يفهم منك ويستوعب ويجاوب اجابات نموذجيه كمان

اعتقد ان نتيجة التصحيح هى اصدق مؤشر على نجاح الويبينار ونجاحك شخصيا

انا من رأيى تدى دروس خصوصيه وانت تعمل فلوس كدا:1 (31):

بالتوفيق يا دكتور

damoty
18-08-2011, 11:50 PM
يا دكتور الدرس مكنش سهل ولا حاجه لكن اسلوب حضرتك فى الشرح يجبر اى حد مهما كان انه يفهم منك ويستوعب ويجاوب اجابات نموذجيه كمان

اعتقد ان نتيجة التصحيح هى اصدق مؤشر على نجاح الويبينار ونجاحك شخصيا

انا من رأيى تدى دروس خصوصيه وانت تعمل فلوس كدا:1 (31):

بالتوفيق يا دكتور

الامر طويل جدا..

الله كريم

بجد يادكتور كانت محاضرة رائعة واستمتعت جدا بدراسة الشموع اليابانية رغم انى كنت كارهاها قبل كده لما درستها فى الكلية تسلم ايدك وربنا يجازيك كل خير يارب

Herr.Omar
19-08-2011, 12:02 AM
بجد يادكتور كانت محاضرة رائعة واستمتعت جدا بدراسة الشموع اليابانية رغم انى كنت كارهاها قبل كده لما درستها فى الكلية تسلم ايدك وربنا يجازيك كل خير يارب

درساها في الكلية ؟؟؟ :1 (47):

damoty
19-08-2011, 12:05 AM
درساها في الكلية ؟؟؟ :1 (47):

ايون درست فى مادة اسمها ادارة مالية فى كلية تجارة الشموع اليابانية بس كنت كارهاها اوووووووووووى

Herr.Omar
19-08-2011, 12:18 AM
ايون درست فى مادة اسمها ادارة مالية فى كلية تجارة الشموع اليابانية بس كنت كارهاها اوووووووووووى

ايه ده بجد بيدرسوا الشموع في الكلية والله كويس انا اول مره اعرف المعلومة دي

بالتوفيق يا قائد

مدير الموقع
19-08-2011, 12:28 PM
تم تصحيح الامتحان و كان هناك الكثير و الكثير من الاجابات الصحيحة.

و لكن كما نعلم هناك فائز واحد فقط فى المسابقة
اللافت للنظر انه قليل جدا من رسم على الشارت و حلل سبب هبوط السعر من النقطة المحددة كله قام بذكر اسباب لكن قليل جدا من فكر انه يضيف شارت يوضح :)
و انا حضيف الشارت عشان الكل يستفيد..

اسباب الهبوط الثلاثة بعد الخط الذى اشرنا اليه..
1- كسر الترند الصاعد الموضح على الشارت و الاغلاق تحته.
2- ظهور شمعة ابتلاع بيعى تؤكد المزيد من الهبوط.
3- ظهور شمعة تسريع القمم الحمراء و التى تعنى المزيد من الهبوط للسعر.
4- اعادة الاغلاق تحت الترند العلوى المكسور مسبقا و الاغلاق بداخله يعنى المزيد من الهبوط و العودة فى الاتجاه العام.
لا ننسى الاتجاه العام هابط هابط فكان ده سبب اساسى برضه لهبوط السعر :)

اما الاجابة الصحيحة و الجائزة الحساب الحقيقى المجانى فتذهب الى العضوة

Noha

الف الف مبروك يا نهى و ان شاء الله تضاعفيه اضعافا كثيرة و يتربى فى عزك..

الاجابة الصحيحة موجودة فى ملف فى المرفقات.

يرجى فتح حساب حقيقى من رابط المنتدى و طلب ايداع الجائزة فى قسم طلبات سحب الجوائز.
بالتوفيق و الف مبروك للجميع فوزهم بالعلم و ان شاء الله يكون الكل موفقا فى المرات القادمة.

بالتوفيق للجميع و اتمنى يكون الفيديو افادكم.
الله كريم.

Benisafcom
19-08-2011, 12:48 PM
الف الف مبروك يا اختي نها وان شاء الله تجارة رابحة وصفقات ناجحة ...و ان شاء الله هذه المرة انا سافوز ولو على حسا ان انام.....:1 (7):

وجزاك الله خيرا يا دكتور على ماتقوم به يا دكتور...

msaleh2000
19-08-2011, 12:50 PM
الف مبروووووك يا نهي علي الحساب المجاني
يا رب تشوفي ولاد ولاده

damoty
19-08-2011, 01:11 PM
الف مبرووووووووووووك يانهى وان شاء الله فى تفوق علطول

mohammed tamara
19-08-2011, 02:05 PM
ألف مبروك يا نها .....عقبال المليون ان شاء الله .....بس وقتها النص بالنص :1 (31):

تحياتى....وألف مليون مبروك كمان مره

imtithal
19-08-2011, 02:39 PM
الف مبروك يا نهى وعقبالنا ياااارب

Hema
19-08-2011, 02:48 PM
الف مبروك يا نهى ربنا يباركلك فى الحساب وحاولى تحافظى عليه

Herr.Omar
19-08-2011, 02:48 PM
الف مبروك وان شاء الله اللي مكسبش يكسب المرة اللي جايه

Hema
19-08-2011, 02:49 PM
ياريت يا دكتور تحط اسماء اللى جاوبو اجابات نموذجيه غير الاخت نهى عشان نقدر نقيم نفسنا

drkarim
19-08-2011, 03:59 PM
يرجى فتح حساب حقيقى من رابط المنتدى و طلب ايداع الجائزة فى قسم طلبات سحب الجوائز.
بالتوفيق و الف مبروك للجميع فوزهم بالعلم و ان شاء الله يكون الكل موفقا فى المرات القادمة.

الله كريم.

السلام عليكم ورحمة الله

هل الكلام ده برده للى فازوا قبل كده يا دكتور

Benisafcom
20-08-2011, 04:33 AM

إن شاء الله يا اخي

razan adnan
20-08-2011, 10:21 AM
الف الف مبروك

معاذ عودات
20-08-2011, 01:15 PM
الف مبروك للاخت نهى
تستاهلي والله

k-m
20-08-2011, 09:37 PM
د اسامه الله يجزيك كل خير على الويبنار المفيد

اانا شفت الفيديو وكنت بتقول عن ان فيه اشياء مضافه للشموع تبين لماذا ارتدت من مستويات معينه ولكن لم يتم ذكر ذلك خلال المحاضره هل سيتم طرحه فيما بعد

وكمان ياليت يتم ترتيب الويبنار او يعمل له موضوع مثبت

لاني لاارى الا الشموع والنماذج هل فيه شي قبلهم او بعدهم ولو فيه هو فين

وتقبل الله منا ومنكم الصيام والقيام

drkarim
20-08-2011, 10:28 PM
ده رابط القناة أخى الكريم

وهتلاقى فيه الويبينار كله

http://www.youtube.com/user/WWWfxarabiaCOM#p/u

noha
20-08-2011, 10:40 PM
E="تم تصحيح الامتحان و كان هناك الكثير و الكثير من الاجابات الصحيحة.

و لكن كما نعلم هناك فائز واحد فقط فى المسابقة
اللافت للنظر انه قليل جدا من رسم على الشارت و حلل سبب هبوط السعر من النقطة المحددة كله قام بذكر اسباب لكن قليل جدا من فكر انه يضيف شارت يوضح :)
و انا حضيف الشارت عشان الكل يستفيد..

اسباب الهبوط الثلاثة بعد الخط الذى اشرنا اليه..
1- كسر الترند الصاعد الموضح على الشارت و الاغلاق تحته.
2- ظهور شمعة ابتلاع بيعى تؤكد المزيد من الهبوط.
3- ظهور شمعة تسريع القمم الحمراء و التى تعنى المزيد من الهبوط للسعر.
4- اعادة الاغلاق تحت الترند العلوى المكسور مسبقا و الاغلاق بداخله يعنى المزيد من الهبوط و العودة فى الاتجاه العام.
لا ننسى الاتجاه العام هابط هابط فكان ده سبب اساسى برضه لهبوط السعر :)

اما الاجابة الصحيحة و الجائزة الحساب الحقيقى المجانى فتذهب الى العضوة

[COLOR=DarkRed]Noha

الف الف مبروك يا نهى و ان شاء الله تضاعفيه اضعافا كثيرة و يتربى فى عزك..

الاجابة الصحيحة موجودة فى ملف فى المرفقات.

الله كريم IZE/COLOR][/QUOT

الله يبارك فى حضرتك يا دكتور وجزاك الله كل خير على هذا المجهود الرائع واعانك الله على هذا المجهود وبجد انا بستفيد جدا من شرح حضرتك الممتاز واسلوبك السلس ويارب الى المزيد من النجاح

noha
20-08-2011, 10:46 PM
الف الف مبروك يا اختي نها وان شاء الله تجارة رابحة وصفقات ناجحة ...و ان شاء الله هذه المرة انا سافوز ولو على حسا ان انام.....:1 (7):

وجزاك الله خيرا يا دكتور على ماتقوم به يا دكتور...

وبارك الله فيك يا اخى وجزاك الله كل خير

noha
20-08-2011, 10:47 PM
الف مبروووووك يا نهي علي الحساب المجاني
يا رب تشوفي ولاد ولاده

وبارك الله فيك يا اخى

noha
20-08-2011, 10:48 PM
الف مبرووووووووووووك يانهى وان شاء الله فى تفوق علطول

الله يبارك فيك يا اخى وجزاك كل خير

noha
20-08-2011, 10:50 PM
ألف مبروك يا نها .....عقبال المليون ان شاء الله .....بس وقتها النص بالنص :1 (31):

تحياتى....وألف مليون مبروك كمان مره

الله يبارك فيك اخى وعقبالك ان شاء الله المره الجايه وبالتوفيق ان شاء الله

noha
20-08-2011, 10:51 PM
الف مبروك يا نهى وعقبالنا ياااارب

الله يبارك فيك يا اخى وعقبالك ان شاء الله

noha
20-08-2011, 10:52 PM
الف مبروك يا نهى ربنا يباركلك فى الحساب وحاولى تحافظى عليه

الله يبارك فيك يا اخى وعقبالك ان شاء الله ويارب يوفق الجميع

noha
20-08-2011, 10:54 PM

الله يبارك فيك وعقبالك وربنا يوفق الجميع ان شاء الله

noha
20-08-2011, 10:55 PM
الف الف مبروك

الله يبارك فيكى يا رزان وعقبالك ان شاء الله المره الجايه ربنا يوفقك

noha
20-08-2011, 10:56 PM
الف مبروك للاخت نهى
تستاهلي والله

الله يبارك فى حضرتك يا استاذ معاذ وجزاك الله كل خير

fandes
20-08-2011, 11:13 PM
السلام عليكم
كل عام وحضرتكم بخير
طلب خاص من الدكتور اسامه ياريت يادكتور تحط ليا ولو بصفه شخصيه شارت لاى زوج وتحدد عليه اى نموزج من النمازج وتحدد اهداف النموذج ونتابعه لايف لانى لااقتنع بموضوع النمازج لان هناك شموع خداعيه كثيره تتخلل اى نموزج وياريت تقولى نسبه نجاح 10نماذج كام وليا سؤال لحضرتك ليه مش بتربط المتغيرات التى طارئت على سوق العملات من تخلى العملات ولو بشكل بسيط عن جميع انواع التحليلات المتعارف عليها وتحول جميع العملات الى العرض والطلب وعدم احترام اى مقاومات او دعوم وياريت تركز على مصائد كسر الترند التى ارها بكثره هذه الايام فاغلب الكسور خصوصا فى الشهريين الماضيين كانت وهميه رغم توفر كل الشروط ؟
تحياتى لك وكل عام وانت بخير