المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طريقتى استراتيجيتى كورس فيديو كامل اسكالبينج

dib_card
29-09-2011, 03:24 PM
بسم الله الرحمن الرحيم و الصلاة على اشرف المرسلين سيدنا محمد علية افضل الصلاة والتسليم
بعد التحية و السلام لاخوانى فى افضل منتدى على الاطلاق منتدى اف اكس اربيا
و بعرفان منى للجميل لهذا الموقع الرائع و لاستاذنا دكتور اسامة عادل صاحب الفضل علية فى دخول هذا المجال حتى اصبحت واقف على رجلى
توصلت الى بعض الطرق الجيدة فى المضاربة و لله الحمد و بدات فى و ضع توصيات عليها فى موضوع اخى الفاضل ميدو الخاص بتوصيات اليورو دولار حيث اصبح الموضوع من اكبر مواضيع المنتدا فاعلية بتشريف اخواتى فى الله و الترصد للفرص و اصطيادها و لله الحمد ابرز الكثير من الوهوبين فنياتهم فى وضع النقاط و احراز اهداف
و لله الحمد ايضا كانت نتيجة الامس من الموضوع توصاتى حققت 95 نقطة بدون و لا صفقة خاسرة و اليوم اللى قبلة حوالى صافى 41 نقطة و ماذلنا مستمرين
رابط موضوع الاخ الفاضل ميدو اف اكس ارابيا..الموقع الرائد لتعليم الفوركس Forex - عرض مشاركة واحدة - توصيات لليورو دولار (http://fx-arabia.com/vb/showpost.php?p=206454&postcount=1706)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ولكن وجدت بعض المداخلات لبعض الاخوة تتحدث عن انهم لا يستطيعون تحليل الشارت او انهم لا يجدون انفسهم متابعين ماذا يدور من حديث داخل الموضوع بسبب عدم امكانية فهم كيفية تحديد نقاط الدخول و الخروج و وضع الاهداف و على اى اساس بنيت هذة الطريقة
اليكم هذا الخبر السار
ساقدم مجموعة من الفيديوهات القليلة المفيدة و التى ستلم شمل الافكار و طرق المضاربة بشكل مفصل ثم اشرح تكون الفرص و الترصد لها على الايف و ندخل كمان صفقات
على النماذج المحددة كلة على الشاشة فيدو حتى يعرف كل من هو يبحث عن الطريقة او المفتاح
لن اطول حديثى اكثر من ذلك فالفوركس بحورة واسعة
و لكن احب انهى حديثى بالدخول فى الموضوع على طول ساتحدث عن اساسيات الدخول للسوق و كيف احضر و عن ماذا ابحث ثم انواع الفرص التى اضارب بها ثم اكتشافها و الترصد لها و الدخول فيها
و للعلم للجميع سيكون الشرح على احدث طرق للدخول اسكالبينج (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=10705)للسوق و سابدا فى تنزيل الفيديوهات من غد بامر الله تعالى

http://www.youtube.com/watch?v=4ljNiEUMx9M

karim marzouk
29-09-2011, 03:27 PM
بالتوفيق يا باشا .. متابع معاك ان شاء الله .. وجزاك الله خيرا

مشكوور مقدما :)

dib_card
29-09-2011, 03:28 PM
بالتوفيق يا باشا .. متابع معاك ان شاء الله .. وجزاك الله خيرا

مشكوور مقدما :)

تحياتى لك اخى كريم نورت الموضوع

karim marzouk
29-09-2011, 03:29 PM
تحياتى لك اخى كريم نورت الموضوع

ربنا يخليك .. موفق ان شاء الله

00808060
29-09-2011, 05:10 PM
الله يبارك فيك اخي...................................... يلا منتظرينك يا بطل

dib_card
29-09-2011, 06:00 PM
الله يبارك فيك اخي...................................... يلا منتظرينك يا بطل

انشاء الله بس يارب اقدر انفعكم و اكون سبب فى رزق الناس

Ahmed HeLmy
29-09-2011, 06:17 PM
ربنا يجازيك كل خير
متابع معاك ان شاء الله

Eng.Hamada
29-09-2011, 06:19 PM
بالتوفيق ياغالي يارب
وبإذن الله هكون من المتابعين معاك وفي انتظار اول الفيديوهات

Ahmed HeLmy
29-09-2011, 06:20 PM
ربنا يجازيك كل خير
متابع معاك ان شاء الله

dib_card
29-09-2011, 06:24 PM
ربنا يجازيك كل خير
متابع معاك ان شاء الله

الله يباركلكم اجمعين يا اخوانى
اشكركم على الردود المشجعة و اتمنا تفضلو متابعين حتى نحول الكورس لورشة تطبيقية حية حتكون مميزة انشاء الله مليئة بالفرص الحية
تحياتى و احترامى

أحمد الرويني
29-09-2011, 06:38 PM
بسم الله الرحمن الرحيم و الصلاة على اشرف المرسلين سيدنا محمد علية افضل الصلاة والتسليم

بعد التحية و السلام لاخوانى فى افضل منتدى على الاطلاق منتدى اف اكس اربيا
و بعرفان منى للجميل لهذا الموقع الرائع و لاستاذنا دكتور اسامة عادل صاحب الفضل علية فى دخول هذا المجال حتى اصبحت واقف على رجلى
توصلت الى بعض الطرق الجيدة فى المضاربة و لله الحمد و بدات فى و ضع توصيات عليها فى موضوع اخى الفاضل ميدو الخاص بتوصيات اليورو دولار حيث اصبح الموضوع من اكبر مواضيع المنتدا فاعلية بتشريف اخواتى فى الله و الترصد للفرص و اصطيادها و لله الحمد ابرز الكثير من الوهوبين فنياتهم فى وضع النقاط و احراز اهداف
و لله الحمد ايضا كانت نتيجة الامس من الموضوع توصاتى حققت 95 نقطة بدون و لا صفقة خاسرة و اليوم اللى قبلة حوالى صافى 41 نقطة و ماذلنا مستمرين
رابط موضوع الاخ الفاضل ميدو اف اكس ارابيا..الموقع الرائد لتعليم الفوركس Forex - عرض مشاركة واحدة - توصيات لليورو دولار (http://fx-arabia.com/vb/showpost.php?p=206454&postcount=1706)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ولكن وجدت بعض المداخلات لبعض الاخوة تتحدث عن انهم لا يستطيعون تحليل الشارت او انهم لا يجدون انفسهم متابعين ماذا يدور من حديث داخل الموضوع بسبب عدم امكانية فهم كيفية تحديد نقاط الدخول و الخروج و وضع الاهداف و على اى اساس بنيت هذة الطريقة
اليكم هذا الخبر السار
ساقدم مجموعة من الفيديوهات القليلة المفيدة و التى ستلم شمل الافكار و طرق المضاربة بشكل مفصل ثم اشرح تكون الفرص و الترصد لها على الايف و ندخل كمان صفقات
على النماذج المحددة كلة على الشاشة فيدو حتى يعرف كل من هو يبحث عن الطريقة او المفتاح
لن اطول حديثى اكثر من ذلك فالفوركس بحورة واسعة
و لكن احب انهى حديثى بالدخول فى الموضوع على طول ساتحدث عن اساسيات الدخول للسوق و كيف احضر و عن ماذا ابحث ثم انواع الفرص التى اضارب بها ثم اكتشافها و الترصد لها و الدخول فيها

و للعلم للجميع سيكون الشرح على احدث طرق للدخول اسكالبينج للسوق و سابدا فى تنزيل الفيديوهات من غد بامر الله تعالى

شكرا يا شريف علي هذا الموضوع الجميل و متابع معاك إن شاء الله و منتظر أول فيديوهاتك

و يارب يكون فية الخير لجميع الاعضاء في المنتدي

لايك يا باشاا

dib_card
29-09-2011, 06:42 PM
تسلم يا احمد باشا و انشاء الله ابيض وشك و ارضى الناس كلها و حتبقا فرصة علشان الناس تشتغل معاية فى التوصيات

dib_card
29-09-2011, 08:03 PM
اليكم المقدمة على موقع اليويتوب تحياتى للجميع http://www.youtube.com/watch?v=4ljNiEUMx9M

damoty
29-09-2011, 08:56 PM
ميرررررررررررررررسى كتير لحضرتك متابعة معاك ان شاء الله

Tarek adel
29-09-2011, 09:09 PM
متشكرين يافندم
ان شاء الله نستفيد من الفديوهان لكن ال resolution ممكن يكون متعب مستقبلا لان الارقام مش واضحة ومش باين حتى الفريمات

ahmed35
29-09-2011, 09:18 PM
وجزاك الله خيرا

مشكوور مقدما

mazen107
29-09-2011, 09:26 PM
بالتوفيق يا غالى الغاليين

انا مبتدئ ولكن عاوز اشتغل سكالبنج لان انا اؤمن بالمقولة وحصد النقاط القليلة يومياً

قليل دائم خير من كثير منقطع

لذا سارضى بـ 70 % او 80 % واحمد الله :1 (63):

أحمد الرويني
29-09-2011, 09:36 PM
شغل عالي يا شريف و الله

الله يوفقك يا كبيررررررر معلم

Tarek adel
29-09-2011, 09:40 PM
قليل دائم خير من كثير منقطع

لذا سارضى بـ 70 % او 80 % واحمد الله :1 (63):

ههههههههه
صحيح القناعة كنز لا يفنى :D

karim marzouk
29-09-2011, 10:10 PM
بالتوفيق ان شاء الله .. متابع معاك :)

mazen107
30-09-2011, 12:00 AM
انا شفت المقدمة واستنتجت شوية حاجات
*انك انسان محترم جداً واسلوبك فى الشرح ممتاز واشعر او اتنبأ بأن شرح سيخلو من المط والتطويل وسيكون اكثر تركيزاً على صلب الموضوع
*الدكتور اسامة لة توأم فى الاخلاق واسلوب الشرح الجيد والمادة العلمية
* بمشية الله هذا المنتدى سيكون لة الريادة فى مجالة قريباً جداً بجهود ادارتة والاعضاء امثالك

اسلوب شيق .. لكن اتمنى رفع الفيديوهات بأسرع وقت ... يعنى لو ممكن ترفع لنا النهاردة 4 او 7 دروس كدة نتسلى فيهم لانك شوقتنا جداً جداً بالمقدمة
بارك الله فيك مهندس شريف وشكراً

windowsman
30-09-2011, 12:50 AM
*انك انسان محترم جداً واسلوبك فى الشرح ممتاز واشعر او اتنبأ بأن شرح سيخلو من المط والتطويل وسيكون اكثر تركيزاً على صلب الموضوع
* بمشية الله هذا المنتدى سيكون لة الريادة فى مجالة قريباً جداً بجهود ادارتة والاعضاء امثالك

اسلوب شيق .. لكن اتمنى رفع الفيديوهات بأسرع وقت ... يعنى لو ممكن ترفع لنا النهاردة 4 او 7 دروس كدة نتسلى فيهم لانك شوقتنا جداً جداً بالمقدمة

كلامك سليم 100% وفعلا إحنا مستنيين بقيت الدروس وربنا يجعله فى ميزان حسناتك ...
تحياتى ليك يا بشمهندس

moshark
30-09-2011, 01:10 AM
متابعينك يا استاذ شريف
واحلى لايك لك

ابن الفاروق
30-09-2011, 01:46 AM

بالفعل انسان محترم وحريص على افادة اخوانه بخلاصه ما تعلمه في الفوركس

جزاك الله خير الجزاء وبإنتظارك باقي الشرح على الجمر نفسه ههههههههه

سامر 555
30-09-2011, 02:19 AM
بارك الله فيك
اتمنالك الاستمرار والتوفبق

معاذ عودات
30-09-2011, 10:05 AM
الف شكر الك يا غالي
فيديوهات جميله جدا ومفيده لتعليم السكالبينج
تحياتي يا غالي

Elmasry
30-09-2011, 10:10 AM
ما شاء الله يا با شا مجهود ممتاز وان شاء الله متابعين معاك

msaleh2000
30-09-2011, 10:28 AM
متابع معاك
يا رب الكل يستفيد

Hema
30-09-2011, 11:42 AM
الف شكر شريف باشا وبحييك على اسلوبك الجميل السلس فى الشرح

بس ياريت جودة الصوره تتظبط شويه عشان نقدر نتابع ونفهم الدروس الجايه ان شاء الله لان الشارت مكنش واضح اوى

بالتوفيق يا غالى ومتابع معاك ان شاء الله

احلى لايك

dib_card
30-09-2011, 07:29 PM
اشكركم اخوانى على الردود الجميلة و اللى حتدفعنى اعمل باقى الكورس بنشاط و همة
بخصوص وضوح الصورة متقلقوش انا عارف ان المقدمة مفيهاش شرح علشان كدة ضغط الفيدو جدا لتسهيل الرفع لكن المرة اللى جاية الصورة اوضح بكتير تحياتى و احترامى لكل من ساهم بردة و انشاء الله انهاردة الدرس الثانى و الثالث و اعتبرهم اهم الدروس فى الكورس فارجو المتابعة
تحياتى

mazen107
30-09-2011, 08:33 PM
اشكركم اخوانى على الردود الجميلة و اللى حتدفعنى اعمل باقى الكورس بنشاط و همة
بخصوص وضوح الصورة متقلقوش انا عارف ان المقدمة مفيهاش شرح علشان كدة ضغط الفيدو جدا لتسهيل الرفع لكن المرة اللى جاية الصورة اوضح بكتير تحياتى و احترامى لكل من ساهم بردة و انشاء الله انهاردة الدرس الثانى و الثالث و اعتبرهم اهم الدروس فى الكورس فارجو المتابعة
تحياتى

منتظرين الدرسين يا باشمهندس على احر من الجمر وربنا يقدرك كدة وتكمل كل الكورس فى وقت قياسى ومتقلقش من ناحية الاستيعاب لان اكيد كل اللى منتظر الكورس يعرفوا على الاقل اساسيات فوركس يعنى بمشيئة الله الموضوع هيكون سهل عليهم
اشكرك جداً وبارك الله فيك

dib_card
30-09-2011, 09:23 PM
منتظرين الدرسين يا باشمهندس على احر من الجمر وربنا يقدرك كدة وتكمل كل الكورس فى وقت قياسى ومتقلقش من ناحية الاستيعاب لان اكيد كل اللى منتظر الكورس يعرفوا على الاقل اساسيات فوركس يعنى بمشيئة الله الموضوع هيكون سهل عليهم
اشكرك جداً وبارك الله فيك

و حتى لو مبتدى بردو سهلة انا حاليا برفع الدرس الثانى و هو يتحدث عن بداية فتح الشارت ثم التحليل الفنى على الاسبوع و الاربع ساعات ثم الساعة و اعدادات المؤشرات الفنية اللى حنستخدمها و كل التفاصيل للتحليل علشان المبتدئين خلى الناس تتعلم و تفهم انا اسعد شئ فى حياتى انى افهم الناس
و الدرس جاهز تقريبا و يتم الرفع حاليا و اقوم ايضا بتسجيل اهم درس و هو بة الخلاصة و الذبد للكورس و حتكلم فية على الفرص اللى بنتظرها و انتظارها و اقتناسها لايف على الشارت امام الجميع حتى لا تكون مجرد كلمات بل بالاثبات العملى على الشارت تحياتى لك و شكرا على الرد:1:

fadyvictor
30-09-2011, 09:48 PM
الف شكر على هذا الموضوع

dib_card
30-09-2011, 10:05 PM
الف شكر على هذا الموضوع

تابعنا اخى الفيدو جارى الرفع الان

ahm7373
30-09-2011, 10:25 PM
ميه ميه يا شريف

عندي إقتراح

إيه رأيك إنه يتم التنسيق مع الدكتور أسامه وتقوم بعمل ويبينار تشرح فيه الطريقه لايف لأن تقريبا الكورس بتاع الدكتور أسامه إللى كان ممتاز جدا واستفاد منه الجميع إستفاده كبيرة جدا أخد بيد الكثير للدخول فى هذا السوق خلص أمس وتكون فرصه كوية ليستفيد الكل وإللى عنده اسئله تجاوبه عليها بس بشرك يكون التوقيت بدري يعني من 9 بتوقيت مصر يكون كويس

وتقبل شكري واحترامي

00808060
30-09-2011, 10:33 PM
في انتظار بقية الفيديوهات ........................... ومقدمة رائعة............................ ان شاء كل توفيق والله يجزيك كل خير... لايك

dib_card
30-09-2011, 10:38 PM
في انتظار بقية الفيديوهات ........................... ومقدمة رائعة............................ ان شاء كل توفيق والله يجزيك كل خير... لايك

ميه ميه يا شريف

عندي إقتراح

إيه رأيك إنه يتم التنسيق مع الدكتور أسامه وتقوم بعمل ويبينار تشرح فيه الطريقه لايف لأن تقريبا الكورس بتاع الدكتور أسامه إللى كان ممتاز جدا واستفاد منه الجميع إستفاده كبيرة جدا أخد بيد الكثير للدخول فى هذا السوق خلص أمس وتكون فرصه كوية ليستفيد الكل وإللى عنده اسئله تجاوبه عليها بس بشرك يكون التوقيت بدري يعني من 9 بتوقيت مصر يكون كويس

وتقبل شكري واحترامي

شكرا للردود اما بخصوص التنسيق مع دكتور اسامة فاجد ان الكورس سيكون مجرد مرحلة و اتمنى ان يتم التواصل معى من قبل الادارة فى خصوص التنسيق انا جاهز بس طبعا لازم اخلص الكورس على العموم انا تقريبا حخلص الشرح كلة انهاردة علشان ندخل فى التطبيق لاثبات حسن النية للجميع

Hema
30-09-2011, 11:03 PM
حسن النيه موجود يا شريف من قبل ما تشرح انا متابع شغلك العالى فى ورشة الاستاذ احمد ومتأكد من نجاح طريقتك باذن الله

dib_card
30-09-2011, 11:14 PM
تم تحميل الدرس الثانى من الكورس و هو مقسم الى قسمين
الدرس يتحدث عن كيفية البداية و تحليل الشارت فى بداية اليوم قبل الدخول فى السوق و هو مهم للمبتدئين لكى يستطيع مواكبة باقى الكورس و ارجو المعزرة من الاخوة المحترفين لبساطة الدرس حيث قمت بعمل هذا الدرس بناء على طلب بعض الاخوة الذين يبحثون عن تطبيق لكورس الدكتور اسامة عن كيفية تحليل الشارت و هو هام جدا قبل الدخول فى المضاربة و يجب التمرس علية بشكل يومى حتى تتمكن من اجتياز التحليلات و فهم ماذا يحدث للسوق
الجزء الاول
http://www.youtube.com/watch?v=HYNnbNw37sg
الجزء الثانى من الفيديو
http://www.youtube.com/watch?v=5N2e1ODlpxA
ارجو ان تستمتعو بالشرح و معزرة فى عدم جودة الصورة و لكن عند الدخول فى الشرح التفصيلى سيكون الفيدو عالى الجودة بامر الله فلا تقلقوا:)

00808060
30-09-2011, 11:26 PM
تم تحميل الدرس الثانى من الكورس و هو مقسم الى قسمين
الدرس يتحدث عن كيفية البداية و تحليل الشارت فى بداية اليوم قبل الدخول فى السوق و هو مهم للمبتدئين لكى يستطيع مواكبة باقى الكورس و ارجو المعزرة من الاخوة المحترفين لبساطة الدرس حيث قمت بعمل هذا الدرس بناء على طلب بعض الاخوة الذين يبحثون عن تطبيق لكورس الدكتور اسامة عن كيفية تحليل الشارت و هو هام جدا قبل الدخول فى المضاربة و يجب التمرس علية بشكل يومى حتى تتمكن من اجتياز التحليلات و فهم ماذا يحدث للسوق
الجزء الاول

الجزء الثانى من الفيديو

ارجو ان تستمتعو بالشرح و معزرة فى عدم جودة الصورة و لكن عند الدخول فى الشرح التفصيلى سيكون الفيدو عالى الجودة بامر الله فلا تقلقوا:)

لايك............................................. الله يجزيك كل خير وفي انتظار المزيد

ahm7373
30-09-2011, 11:33 PM
أحلى لايكات لأحلى شرح

dib_card
30-09-2011, 11:37 PM
أحلى لايكات لأحلى شرح

تسلم يا غالى و جارى تسجيل اهم درس و رفعة فى خلال ساعة تابعونى

dib_card
01-10-2011, 12:03 AM
الدرس القادم يتم الرفع الان و الله بقول اسرار لازم الكل يشوفها تحياتى

dib_card
01-10-2011, 12:14 AM
الحقيقة راودنى الشيطان كثيرا حتى احتفظ بما استنتجتة لى وحدى و لكن لن يغلبنى ساعطى السر للجميع و بدون مقابل مادى فقط لنصرة العرب و المسلمين
لا الله الا الله محمد رسول الله

shobra
01-10-2011, 12:28 AM
جزاك الله خيرا

salah_852753
01-10-2011, 12:32 AM
و الله يا اخي شوقتني جدا من المقدمة ....كنت في الحقيقة متخوف من السكالبيج لانو اعرف انو نسبة المخاطرة فيه كبيرة... حتى مصادر تعليمه باللغة العربية قليلة او بالاحرى منعدمة الوجود....لكن مادام يوجد ناس مثلك و مثل الدكتور اسامة فالدنيا مازالت بخير و الله لن يضع اجر احد....

mazen107
01-10-2011, 12:37 AM
الحقيقة راودنى الشيطان كثيرا حتى احتفظ بما استنتجتة لى وحدى و لكن لن يغلبنى ساعطى السر للجميع و بدون مقابل مادى فقط لنصرة العرب و المسلمين

جعله الله فى ميزان حسناتك ... واثابك على حسن نيتك

شوقتنا للسر .. وهل جربت الطريقة وتأكدت من نجاحها لاننا سننتظر 48 ساعة لنجرب لايف للاسف

ربنا يكرمك

dib_card
01-10-2011, 12:38 AM
جزاك الله خيرا

و الله يا اخي شوقتني جدا من المقدمة ....كنت في الحقيقة متخوف من السكالبيج لانو اعرف انو نسبة المخاطرة فيه كبيرة... حتى مصادر تعليمه باللغة العربية قليلة او بالاحرى منعدمة الوجود....لكن مادام يوجد ناس مثلك و مثل الدكتور اسامة فالدنيا مازالت بخير و الله لن يضع اجر احد....

اشكركم اخوانى على الردود و لا تقلقوا فقنبلة الكورس يتم رفعها الان و هو اول سر شاكشف عنة للجميع الذى جعلنى ادخل 80 صفقة رابحة فى يوم واحد بدون خسائر
فقط اريد الدعاء لى بفك كربى و ازمتى الحالية من قلوبكم :1 (46):

dib_card
01-10-2011, 12:42 AM

جعله الله فى ميزان حسناتك ... واثابك على حسن نيتك

شوقتنا للسر .. وهل جربت الطريقة وتأكدت من نجاحها لاننا سننتظر 48 ساعة لنجرب لايف للاسف

ربنا يكرمك

نعم اخى الكريم 80 صفقة متتالية بنجاح تااااااااام و الحمد لله و لكن باهداف صغيرة هههههههههههههههه و لا يلزمك التجربة بل فقط يمكنك مراجعة الشارت لاى فترة اثناء العمل من الساعة 9 صباحا الى 3 مسائا بتوقيت مصر و اكبر دليل توصياتى على موضوع الاستاز ميدو لليورو دولار حققت 90 نقطة فى 4 ساعات تقريبا بدون خسارة و الاخوة اللى اتبعوا التوصية همة اللى ياكدوا كلامة مش انا تحياتى

Ahmed HeLmy
01-10-2011, 12:56 AM
ربنا يفرجها عليك ان شاء الله
وعلينا كلنا معاك

dib_card
01-10-2011, 02:10 AM
انه السر الذى مكننى بفضل الله تعالى من دخول 80 صفقة ناجحة بدون خسائر
تم تسجيل السر الاول بفضل الله تعالى و ارجو من الجميع التمعن فى الدرس و محاولة الفهم و الاستيعاب لما ساتحدث عنة
الدرس من قسمين اقوم فيهما بشرح الفكرة و يبقا فقط الفلتر لدخول الصفقات و هو ما ساحتفظ بة للدرس القادم حتى نتناقش جميعا عن فكرة الفلتر و محاولة استنتاجة ثم سننتقل الى صنع اسكربت خاص بة بامر الله و الاستفادة منة جميعا بعدها تحياتى و ودى للجميع
السر الاول 1
http://www.youtube.com/watch?v=1h2TtWkm5Kk
السر الاول 2
http://www.youtube.com/watch?v=nX20aUYDdVQ
الفلتر للاستراتيجية
http://www.youtube.com/watch?v=FjAh4vOKySI

Ahmed HeLmy
01-10-2011, 02:25 AM
اجمد لايك

dib_card
01-10-2011, 02:28 AM
اجمد لايك

تحياتى و هيا نبحث عن الفلتر للصفقات

Tarek adel
01-10-2011, 03:36 AM
بس انا مش فاهم دور المؤشر ايه دى اكس؟
يعنى انت بتدخل الصفقات لو احد المؤشرين فقط اعطاك اشارة؟
انا جربت قبل كده المتاجرة بالستوكاستك فقط ولم يكن ناجحا

dib_card
01-10-2011, 03:55 AM
بس انا مش فاهم دور المؤشر ايه دى اكس؟
يعنى انت بتدخل الصفقات لو احد المؤشرين فقط اعطاك اشارة؟
انا جربت قبل كده المتاجرة بالستوكاستك فقط ولم يكن ناجحا

اخى الفاضل انا ماشرحتة كان على مؤشر الاستوكاستيك فقط و لا دخل للمؤشر الاخر و لكن فقط تقاطع الاستوكاستيك و هو ناجح بالطريقة المشروحة
كالتالى
انتظر تقاطع الاستوكاستيك على شارت ال5 دقائق من الساعة 9 الى 3 بتوقيت مصر فقط اوك
اذا كان التقاطع ايجابى صعود
انظر الى شمعة التقاطع اذا كانت خضراء ادخل مع افتتاح الشمعة التالية مباشرتا بهدف 10 نقط مثلا تمام
اما اذا حدث التقاطع و شمعة التقاطع كانت حمراء انتظر الشمعة التى تليها انجاءت خضراء انتظر الاغلاق لها و ادخل مع افتاح لشمعة التالية و ستحقق الهدف انشاء الله
اتمنى ان تكون وضحت
اما بخصووص الadx فليس وقتة الان ولكن ان اتفق المؤشرين بالتقاطع فى نفس الشمعة ادخل فورة بهدف 10 نقط يضا اتمنا تكون وصلت كدة
وحاول تشوف الدرس تانى
ياجماعة الدرس يحتاج الى الاستماع اكثر من مرة ثم النظر الى الشارت و الاجتهاد فى النظر و عمل باك تست لكى تطمئن
للمعلومة كل الناس تقول ان مؤشر الاستوكاستيك لا يجدى وحدة و لكن اعك اخى بانك اذا طبقت الفكرة على الشارت ستكتشف انها ناجحة بنسبة كبيرة طالما تربح
حاول النظر الى الشارت و تطبيق ماقلتة الان على اى وقت سابق و تاكد من توافر الشروط و النتائج و اتمنى تقولى اية رايك

msaleh2000
01-10-2011, 06:54 AM
مشكور جدا أخي شريف
شرح ممتاز جدا
بارك الله فيك وجعله في ميزان حسناتك

msaleh2000
01-10-2011, 06:58 AM
بس يا ريت تشرح لنا كيفية عمل الباك تست

dib_card
01-10-2011, 10:08 AM
بس يا ريت تشرح لنا كيفية عمل الباك تست

عنية انتا تامر بسيطة انشاء الله اعمل فيديو سريع للباك تيست بس طبعا دون اسكربت لان لسة مفيش اسكربت

ahmed35
01-10-2011, 10:14 AM
اللهم يعطيك وزيدك علما ومالا وصحة من فضله الواسع
اللهم يسعد ايامك انت واهلك وحتى اقاربك
اللهم بدل حسناتك بسيئاتك

00808060
01-10-2011, 10:20 AM
والله الواحد عاجز عن شكرك اخي....... الله يجزيك عنا كل خير.... لايك

egyptian_pharon383
01-10-2011, 10:32 AM
الله ينور يا شرف وفكره ممتازه انا لسه بادىء اشوف فيديوهات بس شكلها جامده انا هصمها يابرنس

salah_852753
01-10-2011, 01:33 PM
بعد التحية و السلام...
انا اريد اشارك برأيي معك حول هذه الاستراتيجية التي تعمل بها...
اولا بالنسبة للموفينج افرج 55 الذي وضعته في الشرت فانا من رأيي الشخصي انه لا فائدة منه ولا مصداقية له على فريم 5 دقائق
فلو تلاحظ السعر لا يحترمه كثيرا عكس لو كان على فريمات كبيرة نسبيا لذلك اعتقد يمكننا الاستغناء عنه هنا....
النقطة الثانية و الاهم هو مبدأ استراتيجيتك فهي تعتمد على تقاطع خطي الستوكاستيك مع اغلاقات الشموع و عليه تحدد فرصة الدخول....
لكن عيب هذه الطريقة انها غير ناجحة لما تكون في اتجاه متذبذب او كما اسميتها انت حالات شاذة و تكون ناجحة بنسبة كبيرة لما يكون هناك اتجاه واضح...
و هنا نفهم انه لابد من اضافة فلتر آخر يحدد لنا حالات التذبذب من حالات التصحيح...و انا ارشح لذلك مؤشر ADX الذي استخدمته انت في الشرت و لم تشرح طريقة عمله بعد...
اعتقد هكذا يكون الامر قد وضح و لن اخوض في شرح المؤشر و اتركه لك لتشرحه في الفيديو القادم...و تقبل مروري

dib_card
01-10-2011, 02:27 PM
بعد التحية و السلام...
انا اريد اشارك برأيي معك حول هذه الاستراتيجية التي تعمل بها...
اولا بالنسبة للموفينج افرج 55 الذي وضعته في الشرت فانا من رأيي الشخصي انه لا فائدة منه ولا مصداقية له على فريم 5 دقائق
فلو تلاحظ السعر لا يحترمه كثيرا عكس لو كان على فريمات كبيرة نسبيا لذلك اعتقد يمكننا الاستغناء عنه هنا....
النقطة الثانية و الاهم هو مبدأ استراتيجيتك فهي تعتمد على تقاطع خطي الستوكاستيك مع اغلاقات الشموع و عليه تحدد فرصة الدخول....
لكن عيب هذه الطريقة انها غير ناجحة لما تكون في اتجاه متذبذب او كما اسميتها انت حالات شاذة و تكون ناجحة بنسبة كبيرة لما يكون هناك اتجاه واضح...
و هنا نفهم انه لابد من اضافة فلتر آخر يحدد لنا حالات التذبذب من حالات التصحيح...و انا ارشح لذلك مؤشر ADX الذي استخدمته انت في الشرت و لم تشرح طريقة عمله بعد...
اعتقد هكذا يكون الامر قد وضح و لن اخوض في شرح المؤشر و اتركه لك لتشرحه في الفيديو القادم...و تقبل مروري

اهلا اخى
طبعا اكون سعيد بمشاركتك فى التفكير فى فلتر ولكن
كلامك بخصوص ان الاستراتيجية لا تكون ناجحة فى التذبذب فمع احترامى لك يبدو انك لم تراجع الطريقة على الشارت بدراسة متمعنة فى التوقيت الذى ذكرتة
اخى رايك خاطئ فعندما ياتى التذبذب تحصل على ارباح اكبر و ليس كما قولت

الاستراتيجية ناجحة فى كل الظروف فقط التوقيت الذى تعمل بة على الاستراتيجية هى الاساس فارجو منك مراجعة الدرس و تحديد الفترة الزمنية من 9 صباحا الى 3 عصرا بتوقيت مصر و ابحث عن الاخطاء لن تجد فاقصى ما تجد عملية او اثنين اثناء المدة الزمنية المحددة و فى المقابل اكثر من 10 عمليات ناجحة بامر الله
لا تشكك فى كلامى قبل التجربة كما ذكرت لك
هذا الاستنتاج توصلت لة بعد دراسة زمنية لمدة سنتين على الشارت ابحث عن الحالات التوافقية التى تتكرر و استنتجت حالات عدة منها مازكرت فى السر الاول و سيتبع الباقى اثناء الكورس
اما بخصوص الموفنج 55 على شارت ال5 دقائق فانا اخالفك الرائ انا احترمة لنة سيكون واقى قوى لفلترة الحالات الشاذة التى تكون كارثة اذا دخلتها و ان كنت لا تقتنع فلك الحرية و لكن اللهم بلغت اللهم فشهد
اود منك اخى ان تجلس على الشارت و تحدد الفترة الزمنية كما فعلت فى الفيديو ثم دراسة الحالات حتى تقتنع و لا تاخذ كلامى و تعطى رائ بدون تجربة ارجوووووووك
لا تخطئ مثل خطائ الذى كلفنى اكثر من 3000 دولار فى 5 ايام احذر و الكلام للجميع تحياتى و اشكرك على المشاركة و اود انك متكنش ذعلت من كلامى:1 (102):

salah_852753
01-10-2011, 02:45 PM
اهلا اخى
طبعا اكون سعيد بمشاركتك فى التفكير فى فلتر ولكن
كلامك بخصوص ان الاستراتيجية لا تكون ناجحة فى التذبذب فمع احترامى لك يبدو انك لم تراجع الطريقة على الشارت بدراسة متمعنة فى التوقيت الذى ذكرتة
اخى رايك خاطئ فعندما ياتى التذبذب تحصل على ارباح اكبر و ليس كما قولت

الاستراتيجية ناجحة فى كل الظروف فقط التوقيت الذى تعمل بة على الاستراتيجية هى الاساس فارجو منك مراجعة الدرس و تحديد الفترة الزمنية من 9 صباحا الى 3 عصرا بتوقيت مصر و ابحث عن الاخطاء لن تجد فاقصى ما تجد عملية او اثنين اثناء المدة الزمنية المحددة و فى المقابل اكثر من 10 عمليات ناجحة بامر الله
لا تشكك فى كلامى قبل التجربة كما ذكرت لك
هذا الاستنتاج توصلت لة بعد دراسة زمنية لمدة سنتين على الشارت ابحث عن الحالات التوافقية التى تتكرر و استنتجت حالات عدة منها مازكرت فى السر الاول و سيتبع الباقى اثناء الكورس
اما بخصوص الموفنج 55 على شارت ال5 دقائق فانا اخالفك الرائ انا احترمة لنة سيكون واقى قوى لفلترة الحالات الشاذة التى تكون كارثة اذا دخلتها و ان كنت لا تقتنع فلك الحرية و لكن اللهم بلغت اللهم فشهد
اود منك اخى ان تجلس على الشارت و تحدد الفترة الزمنية كما فعلت فى الفيديو ثم دراسة الحالات حتى تقتنع و لا تاخذ كلامى و تعطى رائ بدون تجربة ارجوووووووك
لا تخطئ مثل خطائ الذى كلفنى اكثر من 3000 دولار فى 5 ايام احذر و الكلام للجميع تحياتى و اشكرك على المشاركة و اود انك متكنش ذعلت من كلامى:1 (102):

اقصد بالتذبذب هنا الشموع التي تتكون فيها الفرص ولكنها لاتحقق حتى الـ 10 نقاط ولا اقصد بالتذبب بمفهومه العام....
بالنسبة للموفينج افرج فهذا كان راي شخصي و كل شخص يقتنع بالشيء الذي يراه صحيح ففريم ال 5 دقائق فريم خادع جدا و الموفينج افرج مصداقيته بالنسبة لي تكون من فريم الساعة فما فوق...
على كل حال متابعين معك و ننتظر اراء باقي الاخوة...

karim marzouk
01-10-2011, 06:18 PM
بجد أكثر من رائع .. جزاك الله خير يا بشمهندس .. انا ابتديت اعمله تست على الايام اللى فاتت ولما انتهى حبلغك

احلى لايك +1

بالتوفيق للجميع :)

egyptian_pharon383
01-10-2011, 07:47 PM
احلى لايك ليك يا بشمهندس وجزاك الله خير على ايلى بتعمله بصراحه انا شفت اول وتانى فيديو وبصراحه جامدين بس ياريت تقولنا لسه كام فيديو لحضرتك وتكون انهيت الكورس لانى مستني التجميعه كامله وشكرا جدا ليك

Tarek adel
01-10-2011, 08:00 PM
انا عاجبنى جدا الفيديو بصراحه
صورة واضحه وصوت واضح والاهم انه بعيد عن الرغى لانى بصراحه فى المنتديات الاخرى خصوصا بلاحظ التركيز على التشويق والاستعراض اكتر من المضمون نفسه لدرجه انى مبكملش الفيديوهات ابدا
حضرتك دخلت فى صلب الموضوع وده شىء اقدره جدا
وطبعا تعليق حضرتك فى احد المشاركات بان الشيطان وسوسلك كثيرا بان تستأثر باستراتيجيتك الخاصة واصرارك على مقاومته فكرتنى بالايه الجميلة اللى دايما بحاول افكر نفسى بيها
"ومن يوق شح نفسه فاولئك هم المفلحون"
ربنا يجزيك خير يارب وتعوض كل اللى خسرته..وتكون خسارتك نعمة لا نقمة ..واضح انها قوتك وجعلتك اكثر التزاما وهو مالا يقدر بمال
----
بخصوص الاستراتيجية نفسها فمكذبش عليك عملت تست للثلاث ايام اللى فاتوا وشوفتها خيبت كتير صحيح تنجح اكثر لكن نسبة نجاحها حوالى 60-65%,احيانا تضرب الاستوب قبل الهدف لان الستوب قليل طبعا 10 نقاط شامله السبريد صعب جدا
قد يكون تدخل ال ADX عامل مؤثر لكن صراحة اظن الستوكاستيك وحده مع الموفنج ليس كافيا
على كل الاحوال اتمنى لك النجاح لان عندى مشكله جوهرية مع تلك الاستراتيجية وهى انها لا تعمل فى الفترة الاسيوية ووقت العمل لا استطيع ان اضارب ولا عندى ميتاتريدر اصلا
بخصوص الفلترة فانا ملاحظ ان الشموع الانعكاسية تفلتر كثيرا من الاشارات الكاذبة

elazzazy
01-10-2011, 08:26 PM
بالتوفيق ياغالى ...........ومتابع معاك انشاء الله

dib_card
01-10-2011, 08:50 PM
انا عاجبنى جدا الفيديو بصراحه
صورة واضحه وصوت واضح والاهم انه بعيد عن الرغى لانى بصراحه فى المنتديات الاخرى خصوصا بلاحظ التركيز على التشويق والاستعراض اكتر من المضمون نفسه لدرجه انى مبكملش الفيديوهات ابدا
حضرتك دخلت فى صلب الموضوع وده شىء اقدره جدا
وطبعا تعليق حضرتك فى احد المشاركات بان الشيطان وسوسلك كثيرا بان تستأثر باستراتيجيتك الخاصة واصرارك على مقاومته فكرتنى بالايه الجميلة اللى دايما بحاول افكر نفسى بيها
"ومن يوق شح نفسه فاولئك هم المفلحون"
ربنا يجزيك خير يارب وتعوض كل اللى خسرته..وتكون خسارتك نعمة لا نقمة ..واضح انها قوتك وجعلتك اكثر التزاما وهو مالا يقدر بمال
----
بخصوص الاستراتيجية نفسها فمكذبش عليك عملت تست للثلاث ايام اللى فاتوا وشوفتها خيبت كتير صحيح تنجح اكثر لكن نسبة نجاحها حوالى 60-65%,احيانا تضرب الاستوب قبل الهدف لان الستوب قليل طبعا 10 نقاط شامله السبريد صعب جدا
قد يكون تدخل ال ADX عامل مؤثر لكن صراحة اظن الستوكاستيك وحده مع الموفنج ليس كافيا
على كل الاحوال اتمنى لك النجاح لان عندى مشكله جوهرية مع تلك الاستراتيجية وهى انها لا تعمل فى الفترة الاسيوية ووقت العمل لا استطيع ان اضارب ولا عندى ميتاتريدر اصلا
بخصوص الفلترة فانا ملاحظ ان الشموع الانعكاسية تفلتر كثيرا من الاشارات الكاذبة

اهلا اخى تحياتى لك
بخصوص انك قمت باختبارها لمدة ثلاث ايام يبدو انك جربتها فى فترة غير الفترة الزمنية المحدد
اما بخصوص فكرة الفلتر بالشموع الانعكاسية فاحيك لقد بدات فى فك شفرة اللغز تحياتى و تشجيعى
هذة الفكرة مع بعض الفلاتر ستجعلنا نصل الى 90 % نجاح بامر الله و ان كانت ناجحة بصفة عامة بدون فلتر و لكن ان قمنا بعمل فلتر ناجح فهذا يعنى اننا وصلنا الى اسكربت المليون دون تدخل
انت قولت انك بسبب ظروف عملك لا تتاجر الا فى الفترة الاسيوية اجتهد معنا و حاول ايجاد الحلول اكثر فنصل الى اسكربت و يتاجر الجهاز بدلا عنك مارايك
تحياتى

dib_card
01-10-2011, 08:57 PM
حتى الان الاقتراحات التى صدرت بخصوص الفلتر كالتالى
احد الاخوة قال ان الفلتر هو تحديد اتجاة قوى اى ترند صاعد
احد االاخوة قال ان الشموع الانعكاسية لا تمثل فرضة فهى غير مجدية طبعا الا اذا كانت فى صالحنا
و اضيف عليكو انا التالى ابتعدو عن شمعة اشارات الدخول الصغيرة و الضعيفة التى تسبق الدخول فبذلك نكون وصلنا الى فلتر قوى يقوى الاستارتيجية لتكون قوتها حتى الان حوالى 70% و الباقى يتبع ننتظر باقى المشاركات لنصل الى اعلى فلترة للصفقات
ستجمع شروحات الفلترة فى درس فيدو خاص ليتابعة الجميع قبل نهاية الاسبوع
فهايا تشجعو اخوانى لدينا فرصة جيدة للتفكير فى فلتر الدخول و البحث عن الاشارات الكاذبة
هلموا فالاموال تنتظر و و الله ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا
تحياتى للجميع

dib_card
01-10-2011, 09:23 PM
احلى لايك ليك يا بشمهندس وجزاك الله خير على ايلى بتعمله بصراحه انا شفت اول وتانى فيديو وبصراحه جامدين بس ياريت تقولنا لسه كام فيديو لحضرتك وتكون انهيت الكورس لانى مستني التجميعه كامله وشكرا جدا ليك

اهلا اخى و اسف على التاخير فى الرد
الحقيقة هوة يعتبر فاضل درسين ربما اجمعهم و ربما يطول الموضوع اذا وصلت لحلول خاصة باستراتيجيات تحت الاختبار و لكن لا اطرح سوى الافكار التى اجد فيها امل كبير للوصول الى نتائج فانا اعطيق استراتيجيات اسكالبينج ناجحة بشكل لا يقل عن 70% ثم اتركها للمناقشات لنصل الى افضل الحلول اما الاستراتيجيات التى تعتبر تحت الدراسة فهى فقط داخل درج مكتبى حتى تثبت جدارتها
فقط اتركها لله و لا تجعلنى اعد الفيديوهات فانا لم انتهى ربما تصبح حلقات اسبوعية اذا اعجبتكم و يصبح الموضوع ملتقا للتواصل لحلول الاستراتيجيات الخاصة بكل الاعضاء قريبا

simojok
01-10-2011, 10:12 PM
ان شاء كل توفيق والله يجزيك كل خير... لايك

egyptian_pharon383
01-10-2011, 10:35 PM
الف شكر يا بشمهندس على التوضيح

dib_card
01-10-2011, 10:37 PM
الف شكر يا بشمهندس على التوضيح

عفوا شرافتنى بالموضوع

lido
02-10-2011, 01:22 AM
جزاك الله كل خير وكنت عايزك تراقب المؤشر دة وتقولى رأيك

lido
02-10-2011, 01:39 AM
على فكرة اعداداتة 0-10- 50 - 90- 100 عند مس 0 شراء وعند لمس 100 بيع بس ماتعدمتش علبة لوحدة بس لو قدرت تفلترة مع حاجة تانية يكون افضل هو يعمل على كل الفريمات

nasrious
02-10-2011, 03:30 AM
الله يبارك فيك في الموضوع الرائع نحن متشوقين لبقية الفيديوهات
اخي فكرة الفيبوناتشي على شارت اليومي و الثاني على الساعة انا ايضا استعملها في السكالبينج وهي فكرة رائعة , اريد ان اضيف شيء أخر وهي دعوم ومقاومات اليوم وساعة فممكن تجد ارتكازات اخرى تكون اضافية لخطوط الفيبوناتشي سيحترمها السعر على الاقل ب5 نقاط حتى لو كان سيكسرها
بحيث اخي فيبوناتشي اليوم والساعة +ترندات اليوم والساعة +دعوم ومقاومات اليوم وساعة القريب من السعر +موفينج 100 و200 كل هذه ارتكازات تزيد الفرص

ahmed35
02-10-2011, 04:46 AM
يا اخوانا بلاش اختراع واضافة مؤشرات الراجل بقول خبرة سنين ومجربة على الحقيقي واسرا ر. وانتم بدوتوا بالاضافات هو انتم جربتوا .
من الافضل خلينا نجرب وبلاش تخربوا الموضوع

dib_card
02-10-2011, 03:32 PM
يا اخوانا بلاش اختراع واضافة مؤشرات الراجل بقول خبرة سنين ومجربة على الحقيقي واسرا ر. وانتم بدوتوا بالاضافات هو انتم جربتوا .

لا يا اخى الموضوع مش هيخرب بالعكس دول وصلونى لنقاط كويسة جدا خليهم يقولو رائهم و يحاولوا يشاركوا و صدقنى سنصل الى فكرة رائعة

اذا منعتهم من الكلام منعتهم من التفكير و هذا اكبر خطا
انا وصلت لافكارى بالتفكير و الاقتراح ثم حذف الاقتراحات الخاطئة و استبقيت على السليمة فوصلت الى فكرة هكذا يكون التحاور لا تلقى العلم على انة كتاب مقدس
تحياتى لك و اشكرك على الدفاع عن الموضوع و اترك لك التجربة لتطلع و تعطينى رايك الذى اشعر انة سيكون فعال عن كيفية فلترة الفكرة
تحياتى

dib_card
02-10-2011, 03:35 PM
على فكرة اعداداتة 0-10- 50 - 90- 100 عند مس 0 شراء وعند لمس 100 بيع بس ماتعدمتش علبة لوحدة بس لو قدرت تفلترة مع حاجة تانية يكون افضل هو يعمل على كل الفريمات

الله يبارك فيك في الموضوع الرائع نحن متشوقين لبقية الفيديوهات
اخي فكرة الفيبوناتشي على شارت اليومي و الثاني على الساعة انا ايضا استعملها في السكالبينج وهي فكرة رائعة , اريد ان اضيف شيء أخر وهي دعوم ومقاومات اليوم وساعة فممكن تجد ارتكازات اخرى تكون اضافية لخطوط الفيبوناتشي سيحترمها السعر على الاقل ب5 نقاط حتى لو كان سيكسرها
بحيث اخي فيبوناتشي اليوم والساعة +ترندات اليوم والساعة +دعوم ومقاومات اليوم وساعة القريب من السعر +موفينج 100 و200 كل هذه ارتكازات تزيد الفرص

افكار رائعة ة لى ان اشكركم اوصلتمونى الى حل قوى و هو اضافة بعض من المؤشر المشار الية فى المشاركة و خطوط الدعم و المقاومة اليومى المشار لة فى المشاركة الثانية للفلترة فهيا نبحث عن استنتاج لهذة الفكرة الرائعة
احسنتم اخوانى ربما نصل الى طريقتين للمضاربة بالاستراتيجية و نقوم بعمل مقارنة بينهما و نختار الاكثر فاعلية :1 (62)::1 (62)::1 (62)::1 (62)::1 (62)::1 (62):

Molan
02-10-2011, 03:39 PM
متابعه ان شاء الله

salah_852753
02-10-2011, 10:06 PM

و لماذا اخي لا نناقشه....انا حتى لو الدكتور اسامة نفسه اناقشه فإما يقنعني بفكرته او اقنعه انا...فليس معنى الخبرة انو كلام منزل من السماء...قد تجد مبتدئ لديه افكار و اقتراحات لا تخطر حتى على بال من تجرع خبرة في هذا المجال...و صاحب الموضوع نفسه قال ناقشوني و نحن لم نخرج عن هذا الاطار....

dib_card
02-10-2011, 10:08 PM
متابعه ان شاء الله

تشرفنى اخى

dib_card
02-10-2011, 10:09 PM
و لماذا اخي لا نناقشه....انا حتى لو الدكتور اسامة نفسه اناقشه فإما يقنعني بفكرته او اقنعه انا...فليس معنى الخبرة انو كلام منزل من السماء...قد تجد مبتدئ لديه افكار و اقتراحات لا تخطر حتى على بال من تجرع خبرة في هذا المجال...و صاحب الموضوع نفسه قال ناقشوني و نحن لم نخرج عن هذا الاطار....

طبعا اخى لك كل الحق فى ذلك :1:

atme_6
03-10-2011, 05:57 AM
جزاكم الله خير الجزاااااااااااااء

atme_6
03-10-2011, 05:59 AM
جزاكم الله خيرا

dib_card
03-10-2011, 10:52 AM
مشكورين و ارجو اعطائنا ارائكم تحياتى

nasrious
03-10-2011, 12:03 PM
اخي dib_card انا جربت الطريقة على ديمو , ماشاء الله فرصها كثيرة ونتائجها جييدة كما في الصورة المرفقة , 14 دخول في يوم واحد 11 + و 3 - يعني حوالي 80 % نجاح مع العلم ان اهدافي لم تكن 10 نقاط بل كانت 5 نقاط ولكن ارفع اللوت قليلا
منتظرين باقي الشرح والفيلترات لتصبح هذه الطريقة باذن الله 100 % نجاح (http://fx-arabia.com/vb/member.php?u=4536)

http://fx-arabia.com/vb/uploaded/4709_11317632560.jpg (http://fx-arabia.com/vb)
(http://fx-arabia.com/vb/member.php?u=4536)

dib_card
03-10-2011, 12:06 PM
جزاكم الله خير الجزاااااااااااااء

جزاكم الله خيرا

اخي dib_card انا جربت الطريقة على ديمو , ماشاء الله فرصها كثيرة ونتائجها جييدة كما في الصورة المرفقة , 14 دخول في يوم واحد 11 + و 3 - يعني حوالي 80 % نجاح مع العلم ان اهدافي لم تكن 10 نقاط بل كانت 5 نقاط ولكن ارفع اللوت قليلا
منتظرين باقي الشرح والفيلترات لتصبح هذه الطريقة باذن الله 100 % نجاح (http://fx-arabia.com/vb/member.php?u=4536)

اى خدمة تحياتى

dib_card
03-10-2011, 12:21 PM

مبروك عليك فهم الاستراتيجية و اتمنى ان الكل يجرب زيك و يرفع كشف الحساب و يفرحنى كدة حاول تتمرن اكتر و انشاء الله تاخدج خبرة فيها كويسة و تدخل على الحقيقى

nasrious
03-10-2011, 12:36 PM
مشكور اخي لقد شجعتني على ان ادخل على الحقيقي ولكن منتظر منك مزيد الشرح وان تذكر لنا فيلترات الاستراتيجية

dib_card
03-10-2011, 12:51 PM
مشكور اخي لقد شجعتني على ان ادخل على الحقيقي ولكن منتظر منك مزيد الشرح وان تذكر لنا فيلترات الاستراتيجية

حاليا اترك التفكير فة الفلرتر للاعضاء حتى نهاية الاسبوع ربما يكون هناك فلتر قوى و اى كان ساتحدث عن الفلتر فى نهاية الاسبوع مع السر الثانى ان شاء الله:1:

Hema
03-10-2011, 05:31 PM
بالتوفيق يا شريف مجهود رائع تشكر عليه

fadyvictor
03-10-2011, 07:59 PM
الفلتر : فى حالة التقاطع السلبى و انتظار شمعه هابطه تاكيديه فاذا كان هاى الشمعه التأكيديه اقل من هاى الشمعه السابقه يمكن اعتبار التقاطع حقيقى و دخول الصفقه ببيع و العكس صحيح فى حالة التقاطع الايجابى, يمكن تطبيق ذلك باستخدام مؤشر الFractals كما موضح بالرسم المرفق.

damoty
03-10-2011, 08:16 PM
بجد شرحك ماشاء الله رائع وسلس وبسيط جدا استمر فى مزيد من الشرح واحنا معاك ربنا يجازيك خير يارب

ولو تسمحلى الخص شرحك الممتاز ده فى موضوع تلخيص الويبينار للدكتور اسامة حتى ينتفع المزيد من الشرح

منتظرين المزيد

mazen107
03-10-2011, 08:40 PM
حاليا اترك التفكير فة الفلرتر للاعضاء حتى نهاية الاسبوع ربما يكون هناك فلتر قوى و اى كان ساتحدث عن الفلتر فى نهاية الاسبوع مع السر الثانى ان شاء الله:1:

السلام عليكم ايها العبقرى

بسم الله ما شاء الله وصلنا 80% بدون الفلاتر بتاعتك ولسة السر التانى كمان ..

يعنى ممكن بإذن الله نصل الى 99.99% على الاقل :1 (62)::1 (62)::1 (62):

قول يارب

nasrious
04-10-2011, 02:36 PM
اخي لقد وجدت الحل بعد التوفيق من الله ثم التمرين
انا اعجبت بهذه الاستراتيجية لكثرة الفرص فيها .
الحل هو البولينجر لانه اولا يحدد الاتجاه وثانيا ياكد التشبع في حالة تقاطع خطوط stochastic والشمعة قريبة من خطوطه العليا او السفلى
اذن ممكن نلخص هذا الكلام بالصورة المرفقة ونقول في حالة يكون البولينج نازل ندخل بيع فقط اذا تقاطعت خطوط stochastic اعلى 70 ولا نشتري لان نسبة نجاح الشراء في هذه الحالة ضعيفة
في حالة البولينجر صاعد العكس صحيح.
السؤال الان متى تكون هذه الاستراتيجية مثالية؟
الجواب هو عندما يكون البولينجر افقي كما تشير الصورة هنا ممكن ندخل شراء وبيع ونسبة النجاح كبيرة.
متى تكون نسبة النجاح قريبة من 100 %؟
الجواب هو فترة آسيا عندما يكون السوق بدون سيولة والبولينجر افقي هنا ممكن ان نخطف 5-7 نقاط عند كل صعود ونزول و ان نسمي هذه الاستراتيجية استراتيجية المليون

http://fx-arabia.com/vb/uploaded/4709_11317728177.jpg (http://fx-arabia.com/vb)

dib_card
04-10-2011, 04:44 PM
الحل هو البولينجر لانه اولا يحدد الاتجاه وثانيا ياكد التشبع في حالة تقاطع خطوط stochastic والشمعة قريبة من خطوطه العليا او السفلى
اذن ممكن نلخص هذا الكلام بالصورة المرفقة ونقول في حالة يكون البولينج نازل ندخل بيع فقط اذا تقاطعت خطوط stochastic اعلى 70 ولا نشتري لان نسبة نجاح الشراء في هذه الحالة ضعيفة
الجواب هو عندما يكون البولينجر افقي كما تشير الصورة هنا ممكن ندخل شراء وبيع ونسبة النجاح كبيرة.
الجواب هو فترة آسيا عندما يكون السوق بدون سيولة والبولينجر افقي هنا ممكن ان نخطف 5-7 نقاط عند كل صعود ونزول و ان نسمي هذه الاستراتيجية استراتيجية المليون

الله عليك تمام التمام يا ريت تقولنا الاعدادات بتاعت البولنجر معلش بالتفصيل:1 (29):

dib_card
04-10-2011, 04:46 PM

يبقا و صلنا للفلتر اثناء الاتجاة العرضى يكون بولنجر و فى اثناء الاتجاة الهابط نبيع فقط و فى الترند الصاعد ندخل صفقات الشراء فقط اية رايكم كمان لسة الفلتر بتاعى جاى فى اخر الاسبوع
تحياتى

nasrious
04-10-2011, 04:50 PM
bollinger
period 20
deviation 2

dib_card
04-10-2011, 04:53 PM
bollinger
period 20
deviation 2

الله ينور حجرب و اقولك اية الاخبار
:1 (29):

hossam hassan
04-10-2011, 04:54 PM
لله عليكم تعاون وشغل ممتاز بالتوفيق للجميع

nasrious
04-10-2011, 05:02 PM
اخي الاهم الذي ذكرته في خصوص فترة آسيا عندما يغيب الاتجاه ويكون البولينجر افقي :1 (105):, اريدك ان تلاحظ نتائجها و تعطيني رايك

dib_card
04-10-2011, 05:04 PM
لله عليكم تعاون وشغل ممتاز بالتوفيق للجميع

تسلم اخى و ارجو تكون معانا

nasrious
04-10-2011, 05:14 PM
اخي dib_card لو نجحت هذه الاستراتيجية في فترة آسيا يعني عندما يكون الوقت متاخر ليلا سنسميها "استراتيجية مش حتقدر تغمض عينيك" :D
انا تونسي اخي dib_card واحب اللهجة المصرية

dib_card
04-10-2011, 06:28 PM
اخي dib_card لو نجحت هذه الاستراتيجية في فترة آسيا يعني عندما يكون الوقت متاخر ليلا سنسميها "استراتيجية مش حتقدر تغمض عينيك" :D
انا تونسي اخي dib_card واحب اللهجة المصرية

مرحبا بك اخى فى الله انا اخوك شريف و لى ان ارحب بك فى منتدى اف اكس اربيا ارض المعلومات و ساحة قتال الفوركس الاولى

أحمد الرويني
04-10-2011, 06:43 PM
بالتوفيق لكم جميعاً تعاون و أداء رائع جداً و إن شاء الله نشوف أحلي أستراتيجية قريباً

متابع معكم

M10000
04-10-2011, 06:56 PM
استرتيجية موفقة ان شاء الله شريف باشا

متابع معاك السكالبينج:1 (77):

بالتوفيق

damoty
04-10-2011, 11:00 PM
بالتوفيق للجميع وفى انتظار المزيد ان شاء الله من الافكار الرائعة

mazen107
05-10-2011, 11:30 PM
شريف باشا

وصلتم لفين يا باشمهندس

عاوزين الاسرار علشان نشتغل لو سمحت

منتظرين

dib_card
06-10-2011, 08:08 PM
بالتوفيق لكم جميعاً تعاون و أداء رائع جداً و إن شاء الله نشوف أحلي أستراتيجية قريباً

متابع معكم

استرتيجية موفقة ان شاء الله شريف باشا

متابع معاك السكالبينج:1 (77):

بالتوفيق

بالتوفيق للجميع وفى انتظار المزيد ان شاء الله من الافكار الرائعة

شريف باشا

وصلتم لفين يا باشمهندس

عاوزين الاسرار علشان نشتغل لو سمحت

منتظرين

اهلا بكم اخوانى
ارجو المعزرة على عدم ردى السريع و انشاء الله الحلقة القادمة ساتحدث فى 2 فيديو الاول هو ما وصلنا لة مع الاعضاء الكرام من فلترة للاستراتيجية و الفيدو الاخر هو السر الثانى و هو يضم حالتين جديدتين للمضاربة مضمونين انشاء الله و يتكررو بشكل منتظم على الشارت و يمكننا اقنتاص الفرصة لهم تحياتى و ودى

dib_card
06-10-2011, 09:42 PM
بجد شرحك ماشاء الله رائع وسلس وبسيط جدا استمر فى مزيد من الشرح واحنا معاك ربنا يجازيك خير يارب

ولو تسمحلى الخص شرحك الممتاز ده فى موضوع تلخيص الويبينار للدكتور اسامة حتى ينتفع المزيد من الشرح

منتظرين المزيد

بكل تاكيد اخى لك الحق فى ذلك

Herr.Omar
06-10-2011, 09:47 PM
بالتوفيق يا اخي الفاضل موضوع متميز

dib_card
06-10-2011, 11:20 PM
السلام عليكم ايها العبقرى

بسم الله ما شاء الله وصلنا 80% بدون الفلاتر بتاعتك ولسة السر التانى كمان ..

يعنى ممكن بإذن الله نصل الى 99.99% على الاقل :1 (62)::1 (62)::1 (62):

قول يارب

نعم اخى فالله الحمد انا اعكف على دراسات استراتيجيات حقيقية لفرص واقعية وليس مجرد كلام للنشر
فالله الحمد انا اعكف الان على الالتحاق باتحاد المحللين الدولين بالولايات المتحدة cfte و هو امر ليس بسهل بالمرة كما اجهز لاطلاق اول كتاب لنظرية عربية للمضاربة باستخدام مؤشر جديد و بعض الحالات الفنية المعقدة بعض الشئ و لن تقل انشاء الله هذة النظرية عن نظرية داو او اليوت و غيرهم حتى تعود رايتنا العربية الى امجادها
الله المستعان فارجو ان تدعو لى بالتوفيق فالطريق صعب و ملئ بالمعوقات
و لكن كما اكتبها فى توقيعى (ساقاتل حتى الموت ) فلا تقلق فكل ما اعطية لكم هى فرص حقيقية لا مقتبسة و لا مكررة ابدا بل هى وردة جديدة لم يقطفها غيركم فقط اسالكم الدعاء
للمعلومة تم تسجيل الفيديهات الجديدة لتكون جاهزة للعرض اليوم او الغد على الاكثر فتابعونى و اعدكم بوضع افكار تجعلك تضارب بنجاح و لا تبحث عن وظيفة بعد الان فقط اجعل حياتك هى الفوركس فتحقق احلامك و كل امنياتك:1 (44):

dib_card
06-10-2011, 11:22 PM
بالتوفيق يا اخي الفاضل موضوع متميز

شكرا لك و مرحبا باف اكس كومشن فى موضوعى المتواضع:1 (44):

ahm7373
06-10-2011, 11:37 PM
نعم اخى فالله الحمد انا اعكف على دراسات استراتيجيات حقيقية لفرص واقعية وليس مجرد كلام للنشر
فالله الحمد انا اعكف الان على الالتحاق باتحاد المحللين الدولين بالولايات المتحدة cfte و هو امر ليس بسهل بالمرة كما اجهز لاطلاق اول كتاب لنظرية عربية للمضاربة باستخدام مؤشر جديد و بعض الحالات الفنية المعقدة بعض الشئ و لن تقل انشاء الله هذة النظرية عن نظرية داو او اليوت و غيرهم حتى تعود رايتنا العربية الى امجادها
و لكن كما اكتبها فى توقيعى (ساقاتل حتى الموت ) فلا تقلق فكل ما اعطية لكم هى فرص حقيقية لا مقتبسة و لا مكررة ابدا بل هى وردة جديدة لم يقطفها غيركم فقط اسالكم الدعاء
للمعلومة تم تسجيل الفيديهات الجديدة لتكون جاهزة للعرض اليوم او الغد على الاكثر فتابعونى و اعدكم بوضع افكار تجعلك تضارب بنجاح و لا تبحث عن وظيفة بعد الان فقط اجعل حياتك هى الفوركس فتحقق احلامك و كل امنياتك:1 (44):

ربنا معاك

وربنا يوفقك فى مشوارك وتنال كل ما تريد إن شاء الله

mazen107
07-10-2011, 01:48 AM

ربنا يوفقك وترفع راسنا ونشاور عليك ونقول دا كان عضو معانا فى اف اكس ارابيا

وانا عاوز ابطل ادور على وظيفة ... بس شد حيلك معانا

WaQQaD
07-10-2011, 03:34 AM
بالتوفيق للجميع ان شاء الله

simojok
07-10-2011, 08:19 PM
الى الامام اخي dib_card اللهم يسر للامة العربية جمعاء

alshreef2011
07-10-2011, 08:44 PM
بالتوفيق للجميع ان شاء الله

أحمد الديب
07-10-2011, 10:13 PM
شريف باشا وصلنا اخر الاسبوع اخيرا
منتظرين فيديوهاتك بشغف عشان نلحق نشوفها كذا مرة ونطبق بدايه من الاسبوع الجديد بالفلتر بتاعك
بالتوفيق يا باشا

Eng.Hamada
08-10-2011, 06:58 AM
السلام عليكم
ازيك ياشريف باشا ويارب تكون بخير
جرب كده مؤشر الاستوكاستك ده وبإذن الله هيعجبك وهيساعد كتير غير بس الاعدادات وانت بتركبه علي الشارت ل 8.3.3 ومستني ردك ياغالي
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/1622_11318046300.rar

dib_card
09-10-2011, 05:56 PM
اعتزر من الاخوة على تاخير رفع الفيديوهات بسبب حادث تعرضت لة على محور 26 يويلو منذ يومين و انا الان ملازم الفراش و لكن ساحاول الرفع فى اقرب وقت و لن يطول انتظاركم

msaleh2000
09-10-2011, 06:03 PM
اعتزر من الاخوة على تاخير رفع الفيديوهات بسبب حادث تعرضت لة على محور 26 يويلو منذ يومين و انا الان ملازم الفراش و لكن ساحاول الرفع فى اقرب وقت و لن يطول انتظاركم

الف مليون سلامة شريف باشا
ربنا يشفيك ويسلمك
منتظرينك

dib_card
09-10-2011, 06:10 PM
السلام عليكم
ازيك ياشريف باشا ويارب تكون بخير
جرب كده مؤشر الاستوكاستك ده وبإذن الله هيعجبك وهيساعد كتير غير بس الاعدادات وانت بتركبه علي الشارت ل 8.3.3 ومستني ردك ياغالي
http://fx-arabia.com/vb/uploaded/1622_11318046300.rar

تم استقبال المؤشر و جارى متابعتة

mazen107
09-10-2011, 06:11 PM

على العموم الف الف مليون سلامة عليك ... مع اننا كنا منتظرين على جمر .. الا انة صحتك وسلامتك بالدنيا وبملايين الفوركس

الحمد لله على سلامتك ... وشد حيلك يا بطل

والمهم ان المحور بخير :1 (100):

ربنا يشفيك ... اللهم آمين

dib_card
09-10-2011, 06:11 PM
الف مليون سلامة شريف باشا
ربنا يشفيك ويسلمك
منتظرينك

الله يسلمك الحمد لله انا الوحيد الناجى من الحادث الاوتوبيس قفذ من المحور هههههههه بس عمر الشقى بقى

mazen107
09-10-2011, 06:14 PM
الله يسلمك الحمد لله انا الوحيد الناجى من الحادث الاوتوبيس قفذ من المحور هههههههه بس عمر الشقى بقى

والاتوبيس كان فية حد غيرك ... السواق يعنى ... ولا كان فية حد تانى

ولو كان فيه اخبارهم ايه

ahm7373
09-10-2011, 06:19 PM
ألف سلامة

والحمد لله إنك بخير

dib_card
09-10-2011, 06:26 PM
والاتوبيس كان فية حد غيرك ... السواق يعنى ... ولا كان فية حد تانى

ولو كان فيه اخبارهم ايه

و الله يا اخى للاسف كان حادث كبير و لم ينج احد و اصابتى بالغة و الحادث منشور فى جريدة الاهرام

أحمد الديب
09-10-2011, 06:26 PM

الف الف سلامه عليك يا شريف باشا
وربنا يقومك بالسلامة ان شاء الله

dib_card
09-10-2011, 06:27 PM
سارف الفيدوهات اليوم قبل افتتاح السوق ان شاء الله

أحمد الرويني
09-10-2011, 06:31 PM

سلامتك يا شريف ألف سلامة عليك

ربنا يشفيك و يعفيك

و ياريت تطمنا عليك يا غالي

salah_852753
09-10-2011, 08:08 PM
سلامتك اخونا وان شاء الله تقوم بالسلامة في انتظار الفيديو بفارغ الصبر

fadyvictor
09-10-2011, 08:19 PM
الف سلامه عليك, مره عملت حادث ع الدائرى دخلت فى ميكروباص وجها لوجه ساعتها عملت نفسى ميت علشان السواق ميضربنيش

damoty
09-10-2011, 08:24 PM

الف سلامة على حضرتك يارب تكون بخير دلوقتى بالشفا يارب

waleed adel
09-10-2011, 10:37 PM
الف سلامه عليك يارب نسمع عنكم كل خير ومنتظرينك للاطمئنان على صحتكم

Tarek adel
09-10-2011, 11:14 PM
الف سلامة عليك يا باشمهندس شريف

dib_card
10-10-2011, 12:57 AM
اشكركم اخوانى
اعتزر عن عدم تقديم الفتر اليوم ولكن ساكمل سلسلة الدروس اليوم لانى سارفع من الاب توب و انشاء الله لما اعود الى الشركة حعمل درس الفلتر
و لكن اتحدث فى الدروس القادمة عن بعض الحالات الجيدة للمضاربة
الدرس الاول
الفلوس فين فوق و لا تحت
http://www.youtube.com/watch?v=JU9vmBgk0gw

الدرس الثانى الجزء الاول التعادل فى القوى الانسايد بار و كيفية الاستفادة منها
http://www.youtube.com/watch?v=_ki5DIMBXJ8

الدرس الثانى الجزء الثانى يتم الرفع الان فارجو تاجيل الردود لحين رفع الدرس حتى تكتمل المجموعة
تحياتى و وودى

aljoker
10-10-2011, 12:59 AM
ماشاء الله عليك على الوعد وانته كمان داخل حادث , نسأل الله العلي العظيم انك يرزقك من حيث لا تحتسب , وييعافيك ان شاء الله

dib_card
10-10-2011, 01:34 AM
الدرس الثانى الجزء الثانى تحياتى
http://www.youtube.com/watch?v=mZ3zJVANMvo

dib_card
10-10-2011, 01:35 AM
ماشاء الله عليك على الوعد وانته كمان داخل حادث , نسأل الله العلي العظيم انك يرزقك من حيث لا تحتسب , وييعافيك ان شاء الله

اشكرك اخى على المشاركة

simojok
11-10-2011, 03:16 AM
سلامتك اخونا وان شاء الله تقوم بالسلامة

Eng.Hamada
11-10-2011, 03:32 AM
الف الف سلامة عليك ياشريف والف حمد لله علي سلامتك وتقوم بالسلامة يارب

seragsamy
11-10-2011, 03:39 AM
ألف لا بأس عليك أخى العزيز

simojok
11-10-2011, 03:55 AM
لنركب حصان اف اكس اربيا وننطلق للقمة بادن الله

ahmedhaggag
11-10-2011, 06:42 AM
الف حمد الله على السلامة يا بشمهندس

jihad azzam
11-10-2011, 06:47 AM

بالسلامة ان شاء الله ياشريف

00808060
11-10-2011, 10:23 AM
أسأل الله العظيم رب العرش العظيم أن يشفيك ويشفي جميع مرضى المسلمين.................. الحمد لله على سلامتك

ahmed35
11-10-2011, 02:16 PM
الف الف سلامه عليك يا شريف باشا
وربنا يقومك بالسلامة ان شاء ال

أ.نادر غيث
11-10-2011, 02:50 PM

سلامتك يا باشا , وان شاء الله حترجع زي الحصان
ومتابعين معاك

Alexander
12-10-2011, 05:41 AM
ألف ألف سلامة عليك يا بشمهندس ربنا يقومك بالسلامة يارب
عمر الشقي بقي

damoty
12-10-2011, 04:48 PM
جزاك الله خيرا شرح جميل وممتاز ربنا يشفيك ويعافيك يارب

alshreef2011
12-10-2011, 04:54 PM
سلامتك ياريس يارب يشفيك ويعافيك يارب

masry123
13-10-2011, 10:25 PM
سلامتك يارب الف سلامه وترجع للمنتدي وتكمل مشوارك وشرحك الرائع

fx engineer
13-10-2011, 11:12 PM
موضوع رائع استاذنا .............. انا كنت محتاج افهم شويه حاجات كانت فتتنى فى الويبنار اللى عملة دكتور اسامة .....الحمد لله .........شكرا ليك واحلى لايك

waleed adel
15-10-2011, 07:00 PM
مشكورين ومنتظرين المزيد جزاك الله عنا كل خير وللامام دائما أستاذنا

مضارب ذكي
16-10-2011, 06:05 PM
نسأل الله ان يجزيك عن الجميع خير الجزاء
موضوع ماشاء الله ومجهود تستحق عليه
دعاء بظهر الغيب

atme_6
29-10-2011, 02:17 AM
في انتظار باقي الفيديوهات وجزاك الله خير

ahm7373
29-10-2011, 07:44 AM
هنكمل إمتى إن شاء الله

احمد صلاح
29-10-2011, 11:26 AM

ألف سلامه ياباشا وتقوملنا بخير ,,

وان شاء الله ترجعلنا ونكمل الطريقه ,,

الاعضاء كلها متشوقه لتكمله الفيديوهات ,,

ألف سلامه مره أخرى ,,

وفـــــ انتظارك

damoty
29-10-2011, 11:42 AM
فى انتظار فيديوهات حضرتك الرائعة واتمنى ان تكون بخير وصحة الان ان شاء الله

mohamed_houssen
30-10-2011, 09:02 PM
فى انتظارك يا بشمهندسنا
والف سلامة عليك

magdy korayem
31-10-2011, 03:50 AM
:1 (48): الف شكر ليك ع المجهود الرائع و بالتوفيق ان شاء الله :1 (48):

alshreef2011
31-10-2011, 05:26 AM
ألف سلامه ياباشا وترجع بالسلامة

وابقى طمنا عليك ياخى

jamalscalper
19-11-2011, 04:02 PM
الله يجعله في ميزان حسناتك علم ينتفع به ان شاء الله

dib_card
19-11-2011, 10:54 PM
ألف سلامه ياباشا وتقوملنا بخير ,,

وان شاء الله ترجعلنا ونكمل الطريقه ,,

الاعضاء كلها متشوقه لتكمله الفيديوهات ,,

ألف سلامه مره أخرى ,,

وفـــــ انتظارك

فى انتظار فيديوهات حضرتك الرائعة واتمنى ان تكون بخير وصحة الان ان شاء الله

فى انتظارك يا بشمهندسنا
والف سلامة عليك

اشكركم اخوانى على الردود الجميلة و المشجعة بامر الله قريبا اضع الفلتر فبعد بحث مطول تم التوصل الى مجموعة فلترات لفكرة الاستراتيجية انشاء الله تحوز اعجابكم و رضاكم و انا الان الحمد لله افضل من الاول بكثير و راجع معاكم بقوة لانهاء الدروس و الدخول فى الورشة ان شاء الله
:1 (48): الف شكر ليك ع المجهود الرائع و بالتوفيق ان شاء الله :1 (48):

ألف سلامه ياباشا وترجع بالسلامة

وابقى طمنا عليك ياخى

الله يجعله في ميزان حسناتك علم ينتفع به ان شاء الله

Samy
19-11-2011, 10:58 PM
الف سلامه عليك
و ان شاء الله خير

و فى انتظار اتمام شفاءكم
و عودتكم لنا بعون الله

dib_card
19-11-2011, 11:02 PM
الف سلامه عليك
و ان شاء الله خير

و فى انتظار اتمام شفاءكم
و عودتكم لنا بعون الله

شكرا اخى سامى لردك

ahm7373
19-11-2011, 11:52 PM
هنكمل إمتى إن شاء الله

night_light2008
20-11-2011, 07:22 AM
انا جديد ع الفوركس وفيدوهات حضرتك افادتنى كتير جدا بالتوفيق ان شاء الله ويجعلها فى ميزان حسناتك فى انتظار الجديد.

simojok
21-11-2011, 12:26 AM
الحمد لله على سلامتك يا دكتور

ابو مروان
25-11-2011, 08:40 PM
مجهود تشكر عليه

واسال الله ان يرزقك من حيث لا تحتسب

وان يجعل هذا العمل في ميزان حسناتك

وان يعطيك ما تتمنى

انه على كل شيئ قدير
.
.
.
بالتوفيق

ابو مروان
25-11-2011, 10:12 PM
في انتظار السر الثاني

يا بش مهندس

FREEDOM
28-11-2011, 07:22 PM
اخ شريف بالحقيقه عندما شاهدت الشرح الي براي المتواضع انو اكثر من رائع تعلمت منه اشيااء كثيره مكنتش واخذ بالي منها واني اعتقد ان جهدك الذي وضعته لهذا العمل لن يذهب سدى ابداا ولكم مني فائق الاحترام والتقدير

dr.stress
02-12-2011, 09:19 AM
جزاك الله خيرا..يا باشمهندس.........و جعله في ميزان حسناتك

وفي انتظار الفلتر ان شاء الله

dr.stress
08-12-2011, 01:07 PM
انا ضفت البولينجر و اشتغلت علي فريم الدقيقة و الدخول بيع بعد خروج السعر من القناة مع تقاطع الستوكاستك و الشرا تقاطع الستو كاستك مع خروج السعر من الحد العلوي السعر من القناة

انا حبيت اشارك...... لحد ما الفلتر يتعمل :)

dr.stress
08-12-2011, 01:15 PM
مع مراعاة خط الموفينج و اخذ الربح بالملاحقة :)

dib_card
08-12-2011, 01:45 PM
جيد اخى الكريم و الفلتر للاسف اتضرب و لزالك اسعا الان لتكوين توليفة جديدة فارجو المعزرة

dib_card
08-12-2011, 01:48 PM
انا جديد ع الفوركس وفيدوهات حضرتك افادتنى كتير جدا بالتوفيق ان شاء الله ويجعلها فى ميزان حسناتك فى انتظار الجديد.

الحمد لله على سلامتك يا دكتور

مجهود تشكر عليه

واسال الله ان يرزقك من حيث لا تحتسب

وان يجعل هذا العمل في ميزان حسناتك

وان يعطيك ما تتمنى

انه على كل شيئ قدير
.
.
.
بالتوفيق

في انتظار السر الثاني

يا بش مهندس

اخ شريف بالحقيقه عندما شاهدت الشرح الي براي المتواضع انو اكثر من رائع تعلمت منه اشيااء كثيره مكنتش واخذ بالي منها واني اعتقد ان جهدك الذي وضعته لهذا العمل لن يذهب سدى ابداا ولكم مني فائق الاحترام والتقدير

جزاك الله خيرا..يا باشمهندس.........و جعله في ميزان حسناتك

وفي انتظار الفلتر ان شاء الله

انا ضفت البولينجر و اشتغلت علي فريم الدقيقة و الدخول بيع بعد خروج السعر من القناة مع تقاطع الستوكاستك و الشرا تقاطع الستو كاستك مع خروج السعر من الحد العلوي السعر من القناة

انا حبيت اشارك...... لحد ما الفلتر يتعمل :)

اهلا اخوانى اشكركم على الردود الرائعة و قريبا سر جديد من اسرارى:D

dr.stress
09-12-2011, 12:42 AM
جيد اخى الكريم و الفلتر للاسف اتضرب و لزالك اسعا الان لتكوين توليفة جديدة فارجو المعزرة
ربنا معاك ان شاء الله و يعينا جميعا ان شاء الله

dr.stress
09-12-2011, 11:28 AM
الاستراتيجة تحقق ارباح حتي وقت الاخباار و هي مؤشر للخبر ايجابي و لا سلبي :) ......و لكن يوم الاتنين ويوم الجمعة مش مشين معاها بتاتا و لا البولنجر نافع :(

يا ريت اللي يستخدم الاستراتيجية يقول اخر التطورات عنده

Scalper
05-01-2012, 07:01 PM
الله ينصرك ويزيد اربحاك 5800 % في اليوم
ههه افضل دعاء حصلت عليه اعتقد

• فهد •
15-01-2012, 11:38 PM
شكرا على الموضوع أخى العزيز
جارى مشاهدة الفيديوهات وتجربتها على الديمو .. وان شاء الله تنجح بشكل كبير

والف سلامه ليك .. وربنا يجعله فى ميزان حسناتك
اللهم آمين

ahmedmohs
16-01-2012, 02:04 AM
شكرا على الموضوع أخى الفاضل
جارى تحميل ومشاهدة الفيديوهات القيمة واسلوبك الراقى فى الشرح وتجربتها وتعلمها على الديموحيث اننى متعلم جديد فى الفوركس

والف سلامه ليك .. وربنا يجعله فى ميزان حسناتك
اللهم آمين آمين

أحمد الرويني
16-01-2012, 02:14 AM
أهلاً يا شاب أسبوع عمل موفق إن شاء الله
أرجوا الاطلاع علي هذا الرابط
تعرف اكثر على قسم الورش المختارة و فوائده (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=17826)

balahacho
30-01-2012, 02:33 PM
تحياتي اليك اخ شريف علي هذا المجهود الجبار
عمل رائع واداء متميز وكم هائل من المعلومات
كنت اتمني ان يستكمل الموضوع
دعواتي لك بالصحة والستر في الدنيا والاخرة
ونتمني ان نراك ونسمع صوتك قريبا علي خير
تحياتي اليك وشكري

doctorsalsa
30-01-2012, 04:33 PM
الله يعطيك العافية

المضارب
01-02-2012, 11:47 AM
أنا جربت الطريقة ومش بتدي نتائج كويسة

• فهد •
01-02-2012, 10:00 PM
أنا جربت الطريقة ومش بتدي نتائج كويسة
انهى طريقة
البشمهندس شريف عرض كذا طريقة حتى الان

المضارب
02-02-2012, 12:50 AM
انهى طريقة

البشمهندس شريف عرض كذا طريقة حتى الان

طريقة السكالبنج بمؤشر الاستوكاستك فقط

mohalia
02-02-2012, 01:39 PM
تسجيل حضور و متابعة انا من عشاق السكالبنغ
موفق اخي

funfunaa
03-02-2012, 07:53 PM
فين الفيديوهات ؟؟؟ اللى قلت عليها فيها شرح الكلام ده ؟؟؟

balahacho
03-02-2012, 09:56 PM
فين الفيديوهات ؟؟؟ اللى قلت عليها فيها شرح الكلام ده ؟؟؟
يااخي الفاضل
الفيديوهات موجوده داخل الموضوع
يوجد حوالي 7 فيديوهات للشرح
اقرأ الموضوع من الاول بعناية
موفق إن شاء الله

الشامي
17-02-2012, 08:33 PM
يا جماعة في فيديوهات تاني ولا كدا خلاص

ahmed badr
22-02-2012, 02:03 PM
يا باشا الف شكر علي الفيديوهات الجامدة دي ,,, و ربنا يقويك و يفكلك كربك

kevin2010
24-02-2012, 05:30 PM
واللة ما فيش اروع و احلى من كدة..................شكــــــــــــــــــرا
مستنى باقى الفديوهات

wael.eltoukhyy
10-03-2012, 12:06 AM
اية الجمال دا انا ان شاء الله متابع معاك ..
الف شكر لك .. واحلى لايك

wael61
10-03-2012, 12:00 PM
الف شكر للموضوع الرائع

naitsi
14-03-2012, 01:34 AM
الله يبارك فيك اخي

mka_78
17-03-2012, 11:15 PM
بارك الله فيك أخي الكريم
حقيقة موضوع مهم ومفيد جداً
سأجرب الطريقة على الديمو وأوافيك بالنتائج

aymanlovely
20-03-2012, 09:01 AM
شكرااااااااااااااااااااااااااا على المجهود الرائع

</B></I>

siafari
15-04-2012, 05:39 AM
مشكور اخي الكريم على الشرح الرائع

لاكن اخي هل الورشة مزالة ام انتهت

علاء هارون
01-05-2012, 02:50 PM
الف شكر وننتظر باقى الفيديوهات

thezoro_112
29-06-2012, 06:46 PM
بالتوفيق وجزاكم الله خيرا أخي شريف

ربنا يكرمك ويحقق كل أمانيك

جون ميرفى
05-07-2012, 12:26 AM
شككرا ليك كتير

konine
08-07-2012, 06:02 AM
أتمنا أن تكون بكل صحتك وعافيتك ليس مهم دروسك و لكن أهم صحتك
أسجل حضري معك لا تنسى إهتمام بصحتك
الله كريم

shobra
08-07-2012, 04:00 PM
جزاك الله خيرا اخى الكريم

هيثم جاب الله
02-08-2012, 04:24 AM
اخى لعل المانع خير فى عدم اكتمال الورشة ارجو ان تكون بتمام الصحة والعافية

shababcash
05-08-2012, 09:30 AM
بالنسبة لى فأنا مازلت مبتدئ ولكن مجهود رائع وجزاك الله كل خير ... بالتوفيق يا أخى

nagham
05-08-2012, 07:10 PM
الله عليك ... ان شاء الله تكون صدقة جارية ليك
وبجد يا جماعة انا بتعلم منكم
واللي بتعلمة بعلم بية واحد اذا نجحت ان شاء الله اتمني اكون زيكم اقدر اخدم بيه لوجه الله تعالي
كل سنه وانتم طيبيين

TornadoFX
16-09-2012, 12:52 AM
شكرا على الموضوع الاكثر من رائع وان شاء الله يكون فى ميزان حسناتك :)

kingmos
19-10-2012, 10:25 AM
تحياتى اخى شريف ومنتظرينك ان شاء الله
بس ياريت ماتغيب علينا ياحج
وربنا يوفق الجميع

ahmed shahen
20-10-2012, 03:09 AM
شكرا استاذ شريف على الجهد الرائع و الف ملييييييييييييو ن سلامه عليك
بس رجاء الفلتر لاننى ارى ان الفتر سيكون من العوامل الرئيسيه و الهامه لهذه الاستراتيجيه

fady
20-10-2012, 04:59 AM
انا عارف اني جيت متئخر سانة علي الموضوع لاكن متابع و شكراً علي تعبك

صلاح فوركس
21-10-2012, 01:43 PM
السلام عليكم
اين تكملة كورس السكالبينج
وشكرا

ابوالياس
25-10-2012, 02:01 PM
مجهود رائع وربنا يوفقك وييسر امورك ......... لعل المانع خير في عدم دخولك الموضوع يا بشمهندس شريف

محمود الطناحى
29-10-2012, 05:03 AM
بصراحة مجهود اكثر من رائع ننتظر استكمال الشرح والبدء فى التطبيق العملى وتفاعل الاعضاء

mostafa sabry
29-10-2012, 05:17 AM
متشكـــر جداااا
بارك الله فيك
مصطفى صبرى

mena nazmy
29-10-2012, 04:19 PM
ممكن نعمل تلخيص للموضوع

sese_basha
18-11-2012, 07:47 PM
فين باقى الكورس انا متابع وعلى فكره اسلوب جميل فى الشرح علشان انا بحب الشرح بالتفصيل

محمد أبوالنيل
21-12-2012, 11:23 AM
شغل عالى اوى يا هندسة
بس هو كده خلاص ولا فى تانى

احمد زويل
03-01-2013, 01:54 PM
جزاك الله خيرا اخي الكريم

كيمو قشطة
17-02-2013, 10:41 PM
شكرا علي الشرح الجامد

mo7medezat
18-02-2013, 12:34 AM
الف شكر على الفيديو

maryocairo
14-03-2013, 05:56 AM
ايه ياجماعة فى تكملة وفديوهات للطريقة ولا كدة الكورس انتهى شكرا ومتأخرة لصاحب هذا الموضوع وربنا يجعله فى ميزان حسناته

maherfx
26-04-2013, 08:31 PM
مفيش احسن من الاسكالبينج اخطف و اهرررررررب

yoooj
27-04-2013, 01:04 PM
مشكور يعطيك العافيه

ZOUHAIR_ZIZO28
01-08-2013, 07:00 PM
شكرا علي الشرح الجامد

ZOUHAIR_ZIZO28
01-08-2013, 08:04 PM
اخى العزيز اردت ان اشكرك على موضوع
استراتيجيتى طريقتى فقد استفدت منه كثيرا
اخري اريد ان عرف جميع المستوايات الموجووودة في
الموشر ADX 20
او ممكن ترفع لنااااا الستراتجية اخي اذا امكن

رمضاااااان كريم

ZOUHAIR_ZIZO28
03-08-2013, 01:38 AM
مرحبا اخي الكريم الحقيقة ان
وجدت الموضضضضضضضضوع عن صدفة واكتشفت ان الاستراتيجية قوية جدا
ولقد جربت عليها بعض الموؤشراااااااات ولقد كااااااانت فعاااااااالة جداااااااااااا اخي
لقد فتحت خمس عقووووود وكلهم ربحين اخي يمكن ايضاااااااا ان تكتسب اكثر من 30 نقطة اخي بهاذه الاستراتيجة
الانك سوف تراى ان السوق بجانبك
سوف اقووووم برفع الصورة لترى ذالك
وسف اقوم برفع عليها بعض اموشرات القوية اروبية لنرى مدى فعليتهاااا
ان شاااااااااااء الله سوف احولهاااااا استراتجية 99 من المية اخي
اخي ممكن مراسلتي على ايمايل

صورة

ZOUHAIR_ZIZO28
03-08-2013, 01:45 AM
صورة 2

forexaw
08-08-2013, 07:56 AM
مووع رائع ,, شكراااا

محمد خالد
13-09-2013, 04:05 AM
منتظرين وبالتوفيق ولعل المانع عن استكمال الشرح خير ان شاء الله
وجعلها الله فى ميزان حسناتك

kh8113000
13-09-2013, 07:31 PM
بدأت ان شاء الله في متابعة الدروس
جزاكم الله كل خير

محمود الطناحى
21-10-2013, 01:14 AM
موضوع راااائع ,,,
شكرا

محمود الطناحى
21-10-2013, 01:15 AM
موضوع راااائع ,,,
شكرا

ZOUHAIR_ZIZO28
09-02-2014, 11:48 PM
ان شاء الله

Ehab1511
05-04-2014, 09:45 PM
جزاك الله خيرا

dib_card
26-01-2015, 11:41 PM
صورة 2

منتظرين وبالتوفيق ولعل المانع عن استكمال الشرح خير ان شاء الله

بدأت ان شاء الله في متابعة الدروس
جزاكم الله كل خير

موضوع راااائع ,,,
شكرا

موضوع راااائع ,,,
شكرا

جزاك الله خيرا

اووووووووووووووووووف موضوع من 2011 و ماذال فعال سبحان الله
اتمنى انى اكون مصدر الهام ليكم اخوانى
و انا سعيد جدا بنسبة المشاهدة و فاعلية الموضوع رغم انة نشر من 4 اعوام - دا اصبح تاريخ ههههههههههه:1 (83)::1 (83)::1 (83)::1 (83)::1 (83):

خبير الفوركس
09-02-2015, 08:05 PM
الله يبارك فيك مجهود ممتاز

idriss masrohee
09-02-2015, 11:06 PM
اظن ان الاستراتيجيات كلها تفشل الا القليل وهي التي تتماشى وتتقلب مع حركه السوق !!!وهدا مستحيل كيف ؟ لا ادري
حتى الطرق الكلا سيكيه في معضم الاحيان تفشل !!ولو كان هناك استراتيجيه ناجحه فستكون نا جحه من البدايه وارباحها اكتر من خسائرها باكتر من نسبه 80% ولمده اكثر من 3 اشهر تداول
بحيث يفتح المضارب صفقات وهو واثق نوعا ما وخلونا بعيدين عن الطرق العشوائيه انا اكتب هده المشاركه وانا محبط بعض الشئ ....هذه هي وجهه نظري

xwolf806
17-03-2015, 02:54 PM
الف شكر ليك يااخى على الفيديوهات الرائعه دى اللى هنستفاد منها فى عالم الفوركس

mohamed.atef
06-05-2015, 02:36 AM
مشكور على هذا الموضوع الجميل يا أستاذ شريف
يا رب تكون بخير دلوقتي .. طمئننا عليك يا شريف باشا وعلى صحتك
لكن أنا مش لاقي باقي الفيديوهات .. هوا فيه باقي ولا كده خلاص ولا إنتم ما كملتوش الورشة؟
أستأذنك لو عملت إكسبرت للإسترتيجية بتاعك ممكن تبعتها لي على الإيميل mohamed.atef1981@hotmail.com
ويا ريت حضرتك توضح لنا الإسترتيجية شغالة لحد دلوقتي ولا إنضربت ؟
في إنتظار ردك وبالتوفيق يا باشا

abaragh
06-05-2015, 11:13 AM
بـــــــوركت أخي الغالي

3llaWi
02-09-2015, 09:35 PM
ألف شكر على الفيديوهات يا غالي

dib_card
22-06-2016, 02:59 AM
الله يبارك فيك مجهود ممتاز

اظن ان الاستراتيجيات كلها تفشل الا القليل وهي التي تتماشى وتتقلب مع حركه السوق !!!وهدا مستحيل كيف ؟ لا ادري
حتى الطرق الكلا سيكيه في معضم الاحيان تفشل !!ولو كان هناك استراتيجيه ناجحه فستكون نا جحه من البدايه وارباحها اكتر من خسائرها باكتر من نسبه 80% ولمده اكثر من 3 اشهر تداول
بحيث يفتح المضارب صفقات وهو واثق نوعا ما وخلونا بعيدين عن الطرق العشوائيه انا اكتب هده المشاركه وانا محبط بعض الشئ ....هذه هي وجهه نظري

صحبح اخى كل الاستراتيجيات تفشل و كل شىء فاشل و لا تذعل نفسك ( اقولك الحل و تصدقنى ) كل استراتيجية لها مكان تنجح فية دور على المكان المناسب ) يارب تكون فهمتنى

الف شكر ليك يااخى على الفيديوهات الرائعه دى اللى هنستفاد منها فى عالم الفوركس

العفو اخى اهلا بك

مشكور على هذا الموضوع الجميل يا أستاذ شريف
يا رب تكون بخير دلوقتي .. طمئننا عليك يا شريف باشا وعلى صحتك
لكن أنا مش لاقي باقي الفيديوهات .. هوا فيه باقي ولا كده خلاص ولا إنتم ما كملتوش الورشة؟
أستأذنك لو عملت إكسبرت للإسترتيجية بتاعك ممكن تبعتها لي على الإيميل mohamed.atef1981@hotmail.com
ويا ريت حضرتك توضح لنا الإسترتيجية شغالة لحد دلوقتي ولا إنضربت ؟
في إنتظار ردك وبالتوفيق يا باشا
حاضر من عينى اخى تواصل معى و راح تلاقى عندى اكيد معلومات افضل

بـــــــوركت أخي الغالي
اهلا بك

ألف شكر على الفيديوهات يا غالي

العفو حبيبى شرفت الموضوع