المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الى كل من يواجة مشكلة فى التحويلات البنكية الان خطوات الايداع بالفيزا

الصفحات : 1 [2] 3

ahmdmhmd
13-12-2011, 04:04 PM
الحمد لله الاسبوع الماضي اتممت فتح الحساب في بلوم وتم استلام الديبيت كارد وتفعيلها علي الانترنت وان شاء الله قريب اشحن بيها حساب اف اكس دي دي واسف علي تأخر المشاركه وذلك لظروف السفر

بالتوفيق إن شاء الله

ahmdmhmd
13-12-2011, 04:12 PM
انا قرأت صحات كتير فى الموضوع لدرجة انى دخت ولسه مش لاقى اجابات شافية للاسئله اللى تهمنى!
1-هل اللى عمل ايداع بالكريدت كارد زى حالاتى كده يقدر يسحب عن طريقها؟
للعلم استخدمت بطاقة CITIbank
2-هل لو عملت ايداع مثلا 1000 دولار 30% منهم يعنى 300$ بتحويل بنكى و 700$ اخرين بكريدت كارد اقدر اسحب المبلغ المودع كاملا باحد الطريقتين ؟ام لابد ان اسحب 30% بالتحويل و 70% على الكريدت كما كان الحال بالايداع؟
------
انا عارف ان الدكتور اسامه اعلن عن انتهاء تلك المشكلة حاليا للمصريين وانك تقدر تودع بفيزا وتسحب بتحويل بنكى لكن اخشى الا يستمر ذلك طويلا واقول ياريتنى كنت سحبت فلوسى وخلعت وقت العرض :D

لأ أحنا قولنا الكلام ده قبل كده كتير :1 (114):

1- أي كريديت كارد تقدر تسحب عليها لو تقصد كريديت كارد بمعناها الصحيح
أما النت كارد والبريبيد كارد والديبت كارد غير المفعلة اون لاين ماتنفعش

2- بالنسبة للمبلغ اللي عملتله إيداع بطريقتين وحبيت تسحبه
هتسحب كل جزء بنفس طريقة إيداعه زي مأنت قولت كده
اما الأرباح هتسحبها بالتحويل البنكي فقط

تحياتي وبالتوفيق للجميع

Tarek adel
13-12-2011, 04:15 PM
لأ أحنا قولنا الكلام ده قبل كده كتير :1 (114):

1- أي كريديت كارد تقدر تسحب عليها لو تقصد كريديت كارد بمعناها الصحيح
أما النت كارد والبريبيد كارد والديبت كارد غير المفعلة اون لاين ماتنفعش

2- بالنسبة للمبلغ اللي عملتله إيداع بطريقتين وحبيت تسحبه
هتسحب كل جزء بنفس طريقة إيداعه زي مأنت قولت كده
اما الأرباح هتسحبها بالتحويل البنكي فقط

تحياتي وبالتوفيق للجميع

الف شكر يا راجل يا خدوم ويجزيك ربنا خير ان شاء الله
ملحوظه:تقدر تعمل "اقتباس متعدد" عشان ترد على كل الاسئلة فى مشاركة واحده عشان تريح نفسك.
تحياتى يا غالى

ahmdmhmd
13-12-2011, 04:24 PM
الف شكر يا راجل يا خدوم ويجزيك ربنا خير ان شاء الله
ملحوظه:تقدر تعمل "اقتباس متعدد" عشان ترد على كل الاسئلة فى مشاركة واحده عشان تريح نفسك.
تحياتى يا غالى

ربنا يخليك وشكرا على الملحوظة دي

بالتوفيق إن شاء الله

spedoboy
14-12-2011, 08:57 AM
بالتوفيق إن شاء الله

فينك يا راجل يا طيب مختفي عننا ليه :) لعل المانع خير

ahmdmhmd
14-12-2011, 05:29 PM
فينك يا راجل يا طيب مختفي عننا ليه :) لعل المانع خير

ربنا يخليك والله التأخير ده كان بسبب انقطاع الانترنت

:1 (58):

spedoboy
15-12-2011, 12:25 PM
ربنا يخليك والله التأخير ده كان بسبب انقطاع الانترنت

:1 (58):

حمد الله علي السلامه يا باشا ........... نورت المنتدي :1 (77):

tarek hassan
16-12-2011, 06:44 AM
السلام عليكم اخوتي الكرام انا عضو جديد قي منتداكم الرائع فعلا واريد الاستفسار عن بعض الاشياء :
انا قمت بفتح حساب في البنك الاهلي المصري بمبلغ 3500 جنيه مصري وطلب منهم عمل فيزا انترنت وفعلا قاموا بعمل ماستر كارد انترنت بمبلغ 3000 جنيه مصري والباقي موجود في حسابي ف البنك (500 جنيه ) : يعني ماستر كارد انترنت مرتبط بحسابي ف البنك

1/ هل يمكني التحويل لشركة fxdd عن طريق ماستر كارد انترنت ؟
ولو امكني التحويل عن طريق الماستركارد انترنت هل يمكني لو حصل ارباح في حسابي ان اسحب هذه الارباح عن طريق نفس الماستر كارد انترنت ؟

2/كم المده التي احتاجها ف الايداع في حسابي في fxdd عن طريق الماستر كارد انترنت ؟؟ وايضا المده التي احتاجها عند سحب الارباح بنفس الطريقه (عن طريق الماستر كارد انترنت ايضا )؟؟

ahmdmhmd
16-12-2011, 03:34 PM
السلام عليكم اخوتي الكرام انا عضو جديد قي منتداكم الرائع فعلا واريد الاستفسار عن بعض الاشياء :
انا قمت بفتح حساب في البنك الاهلي المصري بمبلغ 3500 جنيه مصري وطلب منهم عمل فيزا انترنت وفعلا قاموا بعمل ماستر كارد انترنت بمبلغ 3000 جنيه مصري والباقي موجود في حسابي ف البنك (500 جنيه ) : يعني ماستر كارد انترنت مرتبط بحسابي ف البنك

1/ هل يمكني التحويل لشركة fxdd عن طريق ماستر كارد انترنت ؟
ولو امكني التحويل عن طريق الماستركارد انترنت هل يمكني لو حصل ارباح في حسابي ان اسحب هذه الارباح عن طريق نفس الماستر كارد انترنت ؟

2/كم المده التي احتاجها ف الايداع في حسابي في fxdd عن طريق الماستر كارد انترنت ؟؟ وايضا المده التي احتاجها عند سحب الارباح بنفس الطريقه (عن طريق الماستر كارد انترنت ايضا )؟؟

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

انا رديت على سؤالك في الصفحة السابقة

وده الاقتباس بتاع الرد

لا يفضل استخدام النت كارد في التعامل مع شركات الوساطة

إذا عملت إيداع عن طريقها لن يمكنك سحب أي أموال عليها

وفي جميع الاحوال لا يمكن سحب أي مبلغ بواسطة الفيزا أكثر من المبلغ المودع عن طريقها

تحياتي

وبالنسبة للمدة اللازمة للايداع والسحب فهو بيكون خلال يوم واحد

بس أصلا الماستر كارد نت ماتنفعش تسحب عليها زي ما قولتلك

لو عايز كارد تسحب عليه عندك بنك بلوم مصر وبنك بيريوس مصر

أما النت كارد بتاعة البنك الأهلي المصري مالهاش أي لازمة

لو انت مابتستخدمهاش في الشراء من النت ألغيها ورجع المبلغ اللي فيها لحسابك

بالتوفيق إن شاء الله

tarek hassan
17-12-2011, 01:53 AM
شكرا جزيلا ا/احمد على الاهتمام
معلش انا عندي استفسار تاني
بما ان بنك بيريوس مصر اقرب لي فانا اروح بنك بيريوس مصر واطلب فتح حساب او اعمل فيزا على طول والمبلغ المطلوب كام كحد ادنى ونوع الفيزا ايه اللي هطلبها من البنك والفيزا الصادره من البنك ده هينفع اعمل ايداع وسحب من خلالها معلش اسئلتي كتير استحملني شويه ولك جزيل الشكر

osha_egy_air
17-12-2011, 02:52 AM
السلام عليكم
انا بعد اذنكم ليا سوال وهو .... ممكن الواحد يودع بالفيزا ويزود الحساب ده عادى
لكن اللى مش عادى ومش فاهمه ازاى اسحب الارباح منه لان الارباح بالعمله والفيزا بتكون مصرى ومفيش فىزا فى مصر بتسحب دولار
ممكن حد يفهمنى؟؟؟

braveofa
17-12-2011, 04:21 AM
thnxx

tarek hassan
17-12-2011, 07:05 AM
ولو سمحتلي ا/احمد انا جاتلي معلومه من احد اصدقائي انه قام بعمل فيزا انترنت ف بنك كريدي اجريكول وقالي ان عمل الفيزا بيستغرق حوالى ربع ساعة فقط
ويمكنك الايداع عن طريق ماكينة البنك فى نفس الوقت ،
وعلى حسب كلامه برضه انه بيسحب الارباح برضه من خلال الفيزا (الماكينة) وانه قام بالعمليه دي اكتر من مره
لكن انا عندي بعض الملاحظات على هذه الفيزا انها غير مرتبطه بحساب بنكي وهو يقوم يشحنها عن طريق الماكينه فكيف يمكنه السحب بعد ذلك (معلش اعذرني انا لسه مبتدئ وممكن يكون عندي مفاهيم خطأ)

معاذ عودات
17-12-2011, 10:38 AM
السلام عليكم
لكن اللى مش عادى ومش فاهمه ازاى اسحب الارباح منه لان الارباح بالعمله والفيزا بتكون مصرى ومفيش فىزا فى مصر بتسحب دولار
ممكن حد يفهمنى؟؟؟

عادي يا غالي
تتحول تومتيكيا من دولار الى جنيه
ولو سمحتلي ا/احمد انا جاتلي معلومه من احد اصدقائي انه قام بعمل فيزا انترنت ف بنك كريدي اجريكول وقالي ان عمل الفيزا بيستغرق حوالى ربع ساعة فقط
وعلى حسب كلامه برضه انه بيسحب الارباح برضه من خلال الفيزا (الماكينة) وانه قام بالعمليه دي اكتر من مره
لكن انا عندي بعض الملاحظات على هذه الفيزا انها غير مرتبطه بحساب بنكي وهو يقوم يشحنها عن طريق الماكينه فكيف يمكنه السحب بعد ذلك (معلش اعذرني انا لسه مبتدئ وممكن يكون عندي مفاهيم خطأ)

- عرض مشاركة واحدة - اعرض مشكلتك..اف اكس ارابيا تساعدك فى حلها (http://www.fx-arabia.com/vb/showpost.php?p=245711&postcount=88)

ahmdmhmd
17-12-2011, 04:16 PM
شكرا جزيلا ا/احمد على الاهتمام
معلش انا عندي استفسار تاني
بما ان بنك بيريوس مصر اقرب لي فانا اروح بنك بيريوس مصر واطلب فتح حساب او اعمل فيزا على طول والمبلغ المطلوب كام كحد ادنى ونوع الفيزا ايه اللي هطلبها من البنك والفيزا الصادره من البنك ده هينفع اعمل ايداع وسحب من خلالها معلش اسئلتي كتير استحملني شويه ولك جزيل الشكر

في بنك بيريوس مصر هتقولهم عايز أفتح حساب توفير بالجنية المصري واطلع عليه فيزا
الحد الأدنى لفتح الحساب هو 500 جنية والفيزا ب 25 جنية ومصاريف فتح الحساب حوالي 25 جنية
الفيزا نوعها ديبت كارد (بطاقة خصم مباشر)
وهتستلم الفيزا خلال ربع ساعة فقط وهتكون مفعلة تاني يوم
وطبعا هتقدر تعمل إيداع وسحب عن طريقها لأنها مرتبطة بالحساب البنكي

الفيزا نت بتاعة بنك كريدي أجريكول مصر من نوع البطاقات المدفوعة مقدما
يعني ليست مرتبطة بحساب بنكي

وفعلا بيتم استخراجها في ربع ساعة وبتشحنها عن طريق ماكينة البنك علشان تستخدمها في الشراء من النت أو المحلات

ولكن لا يمكن سحب الاموال عليها من شركات الوساطة لكونها غير مرتبطة بحساب بنكي

ولو عندك أي استفسار آخر انا في الخدمة

ahmdmhmd
17-12-2011, 04:31 PM
السلام عليكم
ممكن حد يفهمنى؟؟؟

بص الفيزا دي عاملة زي مكتب صرافة وتحويل عملات

يعني مثلا لو الفيزا مرتبطه بحساب جنية مصري
لو سحبت بيها من ماكينة في امريكا الفيزا هتحول الجنية لدولار أمريكي
ولو سحبت بيها من ماكينة في اليابان هتحول الجنية لين

ولو استقبلت على الفيزا دولارات هتتحول لجنية مصري وتدخل حسابك

يعني الفيزا بتعمل تحويل عملات تبعا لسعر الصرف

تحياتي

tarek hassan
18-12-2011, 12:11 AM
شكرا جزيلا أ/احمد وجزاك الله خيرا

osha_egy_air
19-12-2011, 12:38 AM
ممكن حد من مشرفين الموقع يرد عليا فى الموضوع ده لانى محتار جدا ومش عارف اعمل ايه
اولا سالت فى البنك الاهلى قالو مينفعش يتحولك على الفيزا اكتر من الحد بتاعها والا البنك يقفلها اتوماتيك
فممكن حد من المشرفين يكون مصرى ويقولى هوه بيعمل ايه و اتصرف ازاى فى القصه دى

وجزاكم الله خيرا

ELSHARKI
19-12-2011, 12:46 AM
انا عايز اعرف ايه الاوراق المطلوبه علشان افتح الحساب وايه البيانات اللى اطلبها من البنك ولكم جزيل الشكر

الحالم
22-12-2011, 01:26 PM
بارك الله فيكم

hilali-forever
25-12-2011, 10:41 AM
شكرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر ا

osha_egy_air
26-12-2011, 02:25 PM
الساده مشرفى موقع fx arabia
بعد اذنكم فانا لم احصل بعد على اجابه شافيه لسوالى وهوه ما الطريقه الامثل فى سحب الاموال ؟؟؟ هل هى الفيزا ولا التحويل البنكى
اذا كانت الفيزا فقد سمعت هنا فى المنتدى ان سحب الارباح من الفيزا يستغرق 10 ايام :1 (60):
فاريت احد الاساتذه المصريين تحديدا يقولى اعمل ايه:1 (68): ؟؟ وايه البنوك المضمونه فى الموضوع ده
ولكم جزيل الشكر

هيثم
26-12-2011, 03:00 PM
لو سمحتم انا عندى مشكله هو انى لما عملت ايداع فى شركه اف اكس دى دى عملته تحويل من حساب بنكى ليا فى بنك سوستيه جنرال وعايز دلوقتى اعمل تحويل عن طريق الفيزا للشركه وكمان بنك سوستيه مش بيعمل فيزا بحساب دولار يعنى لو عملت فيزا هيكون حساب مصرى وايلى اعرفه ان الشركه حتى فى التحويل لازم تكون الفيزا بالدولار ممكن حد يقولى اعمل ايه؟؟؟؟؟؟؟

osha_egy_air
28-12-2011, 01:20 AM
بعد اذنكم فانا لم احصل بعد على اجابه شافيه لسوالى وهوه ما الطريقه الامثل فى سحب الاموال ؟؟؟ هل هى الفيزا ولا التحويل البنكى
اذا كانت الفيزا فقد سمعت هنا فى المنتدى ان سحب الارباح من الفيزا يستغرق 10 ايام :1 (60):
فاريت احد الاساتذه المصريين تحديدا يقولى اعمل ايه:1 (68): ؟؟ وايه البنوك المضمونه فى الموضوع ده
ولكم جزيل الشكر

يعنى محدش رد عليا من الزملاء
هوه مفيش مصريين هنا ولا مفيش حد بيسحب ارباح:1 (52):
فينك يا دكتور اسامه انا سايب السوال ده من يومين
pleassssssssssssssssssssssssssee:1 (36)::1 (36)::1 (36)::1 (36):

osha_egy_air
28-12-2011, 01:25 AM
ولكم جزيل الشكر

فين الزملاء و المشرفين يردوا على سوالى:1 (52):
بقالى يومين مستنى الرد
pleassssssssssssssssssse:1 (36)::1 (36)::1 (36)::1 (36)::1 (36):

احمد صلاح
28-12-2011, 07:17 PM
ولكم جزيل الشكر

افضل سحب التحويل البنكى ,
لانه سريع على الرغم ان تكون عمولته أكبر من السحب على الفيزا
افضل البنوك المصريه
هو البنك الاهلى المصرى ,,

اذا لديك اى استفسار اخر اتفضل قم بطرحه

osha_egy_air
29-12-2011, 11:55 AM
افضل البنوك المصريه

شكرا يا استاذ/ احمد لردك على سوالى واسمح لى انى اضايقك:1 (96): اكتر واسالك عن نوع الحساب المراد فتحه فى البنك الاهلى حتى يكون متاحلى التحويل منه واليه
ويسمح بالتحويل بالعمله

وشكرا وجزاك الله خيرا كثيرا

هيثم
29-12-2011, 06:47 PM
لو سمحتم انا عندى مشكله هو انى لما عملت ايداع فى شركه اف اكس دى دى عملته تحويل من حساب بنكى ليا فى بنك سوستيه جنرال وعايز دلوقتى اعمل تحويل عن طريق الفيزا للشركه وكمان بنك سوستيه مش بيعمل فيزا بحساب دولار يعنى لو عملت فيزا هيكون حساب مصرى وايلى اعرفه ان الشركه حتى فى التحويل لازم تكون الفيزا بالدولار ممكن حد يقولى اعمل ايه؟؟؟؟؟؟؟

احمد صلاح
29-12-2011, 09:02 PM
شكرا يا استاذ/ احمد لردك على سوالى واسمح لى انى اضايقك:1 (96): اكتر واسالك عن نوع الحساب المراد فتحه فى البنك الاهلى حتى يكون متاحلى التحويل منه واليه
ويسمح بالتحويل بالعمله

وشكرا وجزاك الله خيرا كثيرا

عادى ياغالى
حساب بالدولار او حساب بالمصرى مش هاتفرق
انا عندى حسابين وشغال ب الاتنين
بس الحساب المصرى لو انته سحبت عليه مش هايدخلو فى رصيدك فى البنك على طول هاتكون عباره عن حواله
تروح تستلمها وتدخلها على رصيدك

شكرا ومعاك فى اى سؤال
على الرحب والسعه

احمد صلاح
29-12-2011, 09:06 PM

بص ياغالى ,,

فيزا البنك الاهلى سوستيه جنرال تنفع عادى بالتحويل للشركه على الرغم انها بالمصرى

عادى جدا انا عملتها قبل كدا واودعت بالفيزا دى

والمبلغ ال بيبقه عليك للبنك هوه بالجنيه مقابل سعر الدولار فى وقت العمليه تمااااااااام ؟؟

بس كدا وتقدر تسحب عليها برده بدون اى مشاكل برده بالدولار وهيا بتتحول على طول الى جنيه

بدون اى مشاكل انا مجرب الايداع معاها قبل كدا

ولو فى اى سؤال انا تحت امرك :1 (1):

دلوني على السوق
29-12-2011, 10:40 PM
السلام عليكم ورحمة الله،،،

اولا اشكر الله سبحانه وتعالى،،، ومن لم يشكر الناس لايشكر الله، ثم اشكر الاخ الفاضل/ معاذ عودات والأخ احمد صلاح الذي شجعني وزاد من معنويتي بالكلام الطيب، ثم الاخ حسام الذي وضح بالخطوات كيفية الايداع، الحمد لله قد قمت قبل دقايق بالايداع وتم بنجاح ولله الحمد. اسال الله أن نكون شاكرين على ما انعم به علينا وأن نؤدي حقها. شكرا لكم.

أحمد الرويني
29-12-2011, 10:47 PM

اولا اشكر الله سبحانه وتعالى،،، ومن لم يشكر الناس لايشكر الله، ثم اشكر الاخ الفاضل/ معاذ عودات والأخ احمد صلاح الذي شجعني وزاد من معنويتي بالكلام الطيب، ثم الاخ حسام الذي وضح بالخطوات كيفية الايداع، الحمد لله قد قمت قبل دقايق بالايداع وتم بنجاح ولله الحمد. اسال الله أن نكون شاكرين على ما انعم به علينا وأن نؤدي حقها. شكرا لكم.

إن شاء الله موفق
و تجاره رابحة بإذن الله

دلوني على السوق
29-12-2011, 11:18 PM
جزاك الله خير يا استاد احمد وان شا ءالله نستفيد منكم ومن نصائحكم، وهذا المنتدى فيه ناس طيبة نحسبهم كذلك.

احمد صلاح
30-12-2011, 12:19 PM

أهلا بيك ياغالى فى اى وقت ,,
وشكرا على كلامك الطيب
ودائما منور المنتدى ياغالى ,,
:1 (102):

mahmoudinho
02-01-2012, 03:31 PM
جزاك الله كل خير

دلوني على السوق
02-01-2012, 11:33 PM
اخوي احمد الرويني واحمد صلاح انا من بعد ما اودعت الى الان لم يتم عمل رصيد في حسابي هل انتظر ام مال المطلوب مني؟

للعلم انا اودعت بالفيزا، وقد قاموا بارسال ايميل الي ومن ثم رسالة اخرى ،،، ارجوا افادتي وشكرا لكم ،، الله يبارك فيكم

wildcat
03-01-2012, 02:30 PM
والله أخي ممدوح أنا ما بيدي شئ فهذه سياسة شركة وهذه خدمات بنوك وهذا حالنا

وكل اللي انا بحاول أعمله هنا هو إني أوفق مابين سياسة الشركة وبين خدمات البنوك بما يتناسب مع حالنا توفيرا للوقت وتفاديا للأخطاء ...

بالنسبة لسؤالك عن صرف النظر عن فيزا نت ..... لو تلاحظ إني لما تكلمت عن الفيزا المدفوعة مقدما قلت إن الشركة لا تفضلها وحطيت تحتها خط مارضيتش أقول لا تقبلها (لأن الشركة بتقول بخصوصها إنه كثيرا ماتفشل عمليات الايداع عن طريقها ولما سألت طب أيه الحل قالولي جرب ولو مانفعتش استخدم طريقة أخرى)

أنا ماقدرش آجي أقولكم روحوا طلعوا فيزا نت وجربوها وتيجي ماتنفعش وتتأخروا في الايداع وتحصل أخطاء وخصوصا إذا كنت أعرف حل أفضل ومناسب....

حضرتك عايز تطلع فيزا نت البنك الاهلي سوسيتيه جنرال ودي بتقعد 10 أيام علشان تطلع
طيب ما هو ممكن بنفس التكاليف ولكن أسرع إنك تفتح حساب في بنك بيريوس مصر مثلا وتاخد الفيزا وانت قاعد
يعني فيزا نت البنك الاهلي سوسيتيه جنرال ب 35 جنية وفيزا بيريوس ب 25 جنية .

وإن شاء الله لما تيجي تسحب أي مبلغ من الشركة تقدر تسحب عن طريق الفيزا نفس المبلغ اللي عملتله إيداع
وتقدر تستقبل أي مبالغ أخرى إلى حسابك في البنك الأهلي سوسيتيه جنرال والبنك ساعتها هيفتحلك حساب فرعي بالدولار اوتوماتيك تحت حسابك المصري الأساسي....وبكده يكون مافي مشكلة بل إنك اخترت الأفضل والأسرع .

أما بالنسبة لاستفسارك الأخير فلا يمكن سحب المبلغ كله بالتحويل البنكي اللي هتقدر تسحبه هي الارباح فقط لكن أصل المبلغ الذي تم إيداعه لابد من سحبه بنفس طريقة الايداع وهي الفيزا .

اتمنى ان تكون الأمور واضحة

وأنا جاهز لأي استفسار آخر

الف شكر على التوضيح الجميل دة يا استاذ احمد.

هيثم
03-01-2012, 02:59 PM
بص ياغالى ,,

فيزا البنك الاهلى سوستيه جنرال تنفع عادى بالتحويل للشركه على الرغم انها بالمصرى

عادى جدا انا عملتها قبل كدا واودعت بالفيزا دى

والمبلغ ال بيبقه عليك للبنك هوه بالجنيه مقابل سعر الدولار فى وقت العمليه تمااااااااام ؟؟

بس كدا وتقدر تسحب عليها برده بدون اى مشاكل برده بالدولار وهيا بتتحول على طول الى جنيه

بدون اى مشاكل انا مجرب الايداع معاها قبل كدا
استاذ احمد شكرا لردك بس عندى استفسار انى عملت ايداع فى اف اكس دى دى اول مره عن طريق حواله بنكيه وانا بصراحه مش عايز اكرر الموضوع ده هل شركه دى دى تقبل الايداع المره دى عن طريق فيزا ولالازم تكون طريقه الايداع واحده ياريت تفهمنى وجزاك الله كل خير

mohamedibrahim1
03-01-2012, 09:58 PM
مشكلة مع البنكدلوقتى البنك التجارى الدولى بيشرط ان التحويل على الفيزا لا يزيد عن 100 دولار وانه بياخد 5 ايام تحويل كمان حد عنده فكرة عن الموضوع دهوالجماعة اللى بيتدالوا دلوقتى شغالين ازاى فى موضوع التحويل بالفيزا او البنكى

drhwait
05-01-2012, 12:49 AM
مجهود مميز

hussien
08-01-2012, 06:30 PM
انا فتحت حساب جديد وحاولت اودع ببطاقه ماستركارد بنك بلوم بطاقه خصم مفعله علي الانترنت ولم تتم العمليه ولي عده اسئله لو سمحتم
1/ عند كتابه الطلب هل اختار حساب جديد ام حساب قائم بالفعل
2/ بعد الايداع متي يظهر المبلغ في حسابي
وشكرا

SHAWIS
08-01-2012, 06:48 PM
انا فتحت حساب جديد وحاولت اودع ببطاقه ماستركارد بنك بلوم بطاقه خصم مفعله علي الانترنت ولم تتم العمليه
لازم تتفعل مع الشركة اللي أنت مشارك معاها بردو
والتفعيل ده بيكون كالتالي:
أول ما بتسجل الماستر كارد على الشركة بيسحب منها مبلغ تأمين بيكون أقل من (5$) لتأكيد إن الحساب بتاعك بتتصل بالبنك تعرف ده همه سحبوا ولا لا ... وفي حالة السحب هتسأل عن مقدار المسحوب (كام دولار وكام سنت) ... بتدخل تأكد العملية من على موقع الشركة.
ده حصل معايا مع الشركات اللي أنا اتعاملت معاها
ولي عده اسئله لو سمحتم
طلب إيه؟
كل شركة لها وقتها
- فيه شركات بيتم الإيداع فوري وده حصل معايا في بعض الشركات.
- وفيه شركات بتكون بعد (24) ساعة.
وشكرا
بالتوفيق

hussien
08-01-2012, 06:58 PM
انا فتحت حساب جديد وحاولت اودع ببطاقه ماستركارد بنك بلوم بطاقه خصم مفعله علي الانترنت ولم تتم العمليه
لازم تتفعل مع الشركة اللي أنت مشارك معاها بردو
والتفعيل ده بيكون كالتالي:
أول ما بتسجل الماستر كارد على الشركة بيسحب منها مبلغ تأمين بيكون أقل من (5$) لتأكيد إن الحساب بتاعك بتتصل بالبنك تعرف ده همه سحبوا ولا لا ... وفي حالة السحب هتسأل عن مقدار المسحوب (كام دولار وكام سنت) ... بتدخل تأكد العملية من على موقع الشركة.
ده حصل معايا مع الشركات اللي أنا اتعاملت معاها
ولي عده اسئله لو سمحتم
طلب إيه؟
كل شركة لها وقتها
- فيه شركات بيتم الإيداع فوري وده حصل معايا في بعض الشركات.
- وفيه شركات بتكون بعد (24) ساعة.
وشكرا
بالتوفيق
شكرا لك اخي العزيز علي سرعه الرد
انا فتحت حساب مع شركه fxdd وده اول حساب لي وحاولت ارسل المبلغ ولم يتم
اثناء كتابتي لطلب التحويل بالفيزا كان فيه خانه اختار نوع الحساب واخترت حساب جديد هل كده صح ام اختار حساب قائم بالفعل
وشكرا

SHAWIS
08-01-2012, 07:23 PM
شكرا لك اخي العزيز علي سرعه الرد
انا فتحت حساب مع شركه fxdd وده اول حساب لي وحاولت ارسل المبلغ ولم يتم
اثناء كتابتي لطلب التحويل بالفيزا كان فيه خانه اختار نوع الحساب واخترت حساب جديد هل كده صح ام اختار حساب قائم بالفعل
وشكرا

أنا لم أتعامل مع شركة FXDD
إن شاء الله الإخوة اللي اتعاملوا معاها يفيدوك
ولو فيه حاجة أعرفها مش هتأخر في الرد عليك بإذن الله

fares19912010
13-01-2012, 07:21 PM
كنت عاوز اعرف انا دلوقتي عندي حساب في بنك nsgb بالجنيه المصري
وكنت عاوز افتح حساب في شركهfxdd او اي شركه تداول هل لازم افتح حساب تاني بالدولار ولا ينفع بالجنيه المصري عادي
و لو ينفع ...................احول الفلوس من الفيزا علطول ولا من كرت المشتريات علي النت

SHAWIS
13-01-2012, 07:31 PM
[كنت عاوز اعرف انا دلوقتي عندي حساب في بنك nsgb بالجنيه المصري
وكنت عاوز افتح حساب في شركهfxdd او اي شركه تداول هل لازم افتح حساب تاني بالدولار ولا ينفع بالجنيه المصري عادي
ينفع بالجنيه المصري عادي ... لأن البنك لو أنت بتحول بالدولار بيحول العملة بقيمتها الحالية في السوق
و لو ينفع ...................احول الفلوس من الفيزا علطول ولا من كرت المشتريات علي النت

في الحالتين لازم تكون (متفعلة على النت) ... دي أهم حاجة
================================
بالتوفيق

هيثم
14-01-2012, 01:48 AM
ياجماعه لو سمحتم انا اول مره عملت ايداع فى اف اكس دى دى عن طريق حواله بنكيه ودلوقتى عايز اعمل ايداع عن طريق الفيزا سمعت ان شركه دى دى تشترط الايداع يكون بنفس الطريقه كل مره ياريت حد يفيدنى

Sherif2009
19-01-2012, 02:57 PM
هل من وسيلة يمكن الايداع والسحب منها عن طريق فيزا بس ما تكونش كريتيد كارت ؟ وتكون في مصر

اصل انا عملت ايداع من بطاقة فيزا تسوق Internet Visa Virtaun البنك العربي الأفريقي

ولما جيت اسحب الأرباح مليت استمارة السحب و كتبت في الاستمارة رقم حسابي البنك في مصر

ولكن للأسف الفلوس جاتلي على فيزا التسوق واللي مقدرش اسحب منها

فما الحل لكي استطيع ان اسحب من فيزا تقبل السحب والايداع معا في مصر ؟؟؟؟؟؟؟؟

weshelsa3d
20-01-2012, 05:14 PM
والله أخي ممدوح أنا ما بيدي شئ فهذه سياسة شركة وهذه خدمات بنوك وهذا حالنا

وكل اللي انا بحاول أعمله هنا هو إني أوفق مابين سياسة الشركة وبين خدمات البنوك بما يتناسب مع حالنا توفيرا للوقت وتفاديا للأخطاء ...

بالنسبة لسؤالك عن صرف النظر عن فيزا نت ..... لو تلاحظ إني لما تكلمت عن الفيزا المدفوعة مقدما قلت إن الشركة لا تفضلها وحطيت تحتها خط مارضيتش أقول لا تقبلها (لأن الشركة بتقول بخصوصها إنه كثيرا ماتفشل عمليات الايداع عن طريقها ولما سألت طب أيه الحل قالولي جرب ولو مانفعتش استخدم طريقة أخرى)

أنا ماقدرش آجي أقولكم روحوا طلعوا فيزا نت وجربوها وتيجي ماتنفعش وتتأخروا في الايداع وتحصل أخطاء وخصوصا إذا كنت أعرف حل أفضل ومناسب....

حضرتك عايز تطلع فيزا نت البنك الاهلي سوسيتيه جنرال ودي بتقعد 10 أيام علشان تطلع
طيب ما هو ممكن بنفس التكاليف ولكن أسرع إنك تفتح حساب في بنك بيريوس مصر مثلا وتاخد الفيزا وانت قاعد
يعني فيزا نت البنك الاهلي سوسيتيه جنرال ب 35 جنية وفيزا بيريوس ب 25 جنية .

وإن شاء الله لما تيجي تسحب أي مبلغ من الشركة تقدر تسحب عن طريق الفيزا نفس المبلغ اللي عملتله إيداع
وتقدر تستقبل أي مبالغ أخرى إلى حسابك في البنك الأهلي سوسيتيه جنرال والبنك ساعتها هيفتحلك حساب فرعي بالدولار اوتوماتيك تحت حسابك المصري الأساسي....وبكده يكون مافي مشكلة بل إنك اخترت الأفضل والأسرع .

أما بالنسبة لاستفسارك الأخير فلا يمكن سحب المبلغ كله بالتحويل البنكي اللي هتقدر تسحبه هي الارباح فقط لكن أصل المبلغ الذي تم إيداعه لابد من سحبه بنفس طريقة الايداع وهي الفيزا .

اتمنى ان تكون الأمور واضحة

وأنا جاهز لأي استفسار آخر

الف شكر على التوضيح الجميل دة يا استاذ احمد.

يعنى حضرتك بطاقة بيريوس ينفع اسحب منها اى يتم تحويل الارباح عليها وهى اصلا بالجنيه المصرى والتحويل بيكون بالدولار ولا البنك مش حيوافق على كده اصل انا عندى debit Card بتاعة بنك بيريوس

weshelsa3d
20-01-2012, 05:22 PM
افضل البنوك المصريه

طب هو لو سمحت عمولة البنك الاهلى او غيرة فى التحويل البنكر كام وايه اقل مبلغ ممكن احوله وهو طبعا بيكون على حساى بالبنك وعن طريق سويفت كود swift code البنك مش كده

hossammax
21-01-2012, 08:26 PM
يعنى ايه الحل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هيثم
22-01-2012, 02:23 PM
ياجماعه لو سمحتم انا اول مره عملت ايداع فى اف اكس دى دى عن طريق حواله بنكيه ودلوقتى عايز اعمل ايداع عن طريق الفيزا سمعت ان شركه دى دى تشترط الايداع يكون بنفس الطريقه كل مره ياريت حد يفيدنى

اسماعلاوي
06-02-2012, 08:27 PM
لدي حساب في بنك nsgb بالجنية المصري وحساب بالدولار وطبعا لدي فيزا الكترون وفيزا الانترنت ممكن اعرف طريقة التحويل لشركة fxdd عن طريق فيزا الكترون او فيزا الانترنت وكيف

SHAWIS
07-02-2012, 09:47 AM
لدي حساب في بنك nsgb بالجنية المصري وحساب بالدولار وطبعا لدي فيزا الكترون وفيزا الانترنت ممكن اعرف طريقة التحويل لشركة fxdd عن طريق فيزا الكترون او فيزا الانترنت وكيف

أنا لم أتعامل مع FXDD ولكني أردت المساعدة بهذا الرابط
============
http://global.fxdd.com/ar/forex-trading-services/deposit-funds.html

mohaned
08-02-2012, 05:03 PM
الديبت كارد بتاعة بنك بيريوس مصر صالحة للاستخدام أون لاين على النت بشكل طبيعي

هتفتح حساب توفير بالجنية المصري عادي مش لازم بالدولار

وأصلا الفيزا مابتطلعش غير على الحساب المصري

وهتعمل إيداع بالمبلغ اللي أنت عايزه

يعني زي مابتقول كده

لو 1000 دولار مثلا يبقى هتعمل إيداع بمبلغ 6000 جنية وأعمل حساب 100 جنية زيادة علشان مصاريف فتح الحساب واستخراج الفيزا

وهتستلم الفيزا وانت قاعد وهيتم تفعيلها بعد الساعة 12 بالليل

وطبعا زي ماقولت قبل كده لازم اسمك في البنك يكون زي اسمك في الشركة بالظبط

ولما تيجي تعمل إيداع في الشركة لمبلغ 1000دولار الفيزا هتحول ال 6000 الاف جنية مصري الى 1000 دولار
وتلاقيهم في حسابك لدى الشركة خلال ثواني

لو لسه مبتدئ حديث يبقى الأفضل عدم التسرع بفتح حساب حقيقي

لغاية ماتتعلم بما فيه الكفاية

أو على الأقل ماتفتحش حساب بمبلغ كبير
افتح حساب بمبلغ صغير علشان تتعود على السوق وفي نفس الوقت ماتخاطرش بمبالغ كبيرة

تحياتي لك وبالتوفيق للجميع

السلام عليكم
استاذ احمد بالنسبه لبنك بيريوس انا هفتح حساب بالجنيه المصرى واطلع الديبت كارد بس فى مشكله انا اتصلت بالكول سنتر وسالته ممكن حد يحولى مبلغ بالدولار على حسابى اللى بالمصرى قالى لازم يكون عندى حساب بالدولار معنى كده انى لازم افتح حسابين واحد بالمصرى علشان بيطلع عليه الديبت كارد واخر بالدولار علشان استقبل عليه التحويلات؟ ارجو الرد وشكرا

fooozeg
19-02-2012, 05:01 PM
شكرا يا ريس لان فيه شركات كثيره لا تقبل الفيزا المصريه

fooozeg
19-02-2012, 05:02 PM
فيزا بنك مصر تمام اه

fooozeg
19-02-2012, 05:03 PM
كم مصاريف ياخدها البنك على الايداع بالفيزا

mooni
26-02-2012, 03:50 PM
موضوع رائع مشكور عالمجهود

fooozeg
26-02-2012, 07:32 PM
السلام عليكم انا معايا فيزا كريديت من بنك مصر وعندما اعمل ايداع بيها يتم الرفض اتصل بالنبك قالى ان الفيزا الكرديت للمشتريات فقط هل هن احد يفدنى فى هذا الموضوع

mena nazmy
05-03-2012, 12:27 PM
حد يقولى احسن كارت للتحويل والسحب يا راجاله عشان انا تعبت

basma_2008
05-03-2012, 02:17 PM
هل هناك استمارة ايداع من شركة اف اكس دي دي لإثبات اني قمت بعمل ايداع عبر الفيزا ؟؟

mohaned
05-03-2012, 03:01 PM
فيزا بنك بيريوس بتطلع فى ربه ساعه تفتح حساب بنكى ب 1000 جنيه مصرى وتطلع فيزا ديبت كارد انا شخصيا عملت بيها ايداع فى اف اكس دى دى

mohaned
05-03-2012, 03:03 PM
هل هناك استمارة ايداع من شركة اف اكس دي دي لإثبات اني قمت بعمل ايداع عبر الفيزا ؟؟
لما بتعمل ايداع بالفيزا بيبعتلك رساله على الاميل ويقولك انه تمت العمليه بنجاح وسوف يتم الايداع فى حسابك خلال يوم عمل

matrex14
05-03-2012, 07:39 PM
فيزا بنك بيريوس بتطلع فى ربه ساعه تفتح حساب بنكى ب 1000 جنيه مصرى وتطلع فيزا ديبت كارد انا شخصيا عملت بيها ايداع فى اف اكس دى دى
تمام فعلا عندك بنك بيريوس او بلوم
انا عن نفسي عملت حساب في بنك بيريوس وطلعت الديبيت كارد ب 30ج وتقدر تعمل ايداع بالفيزا علي طول

khaled eldraginy
10-03-2012, 11:03 PM
لو سمحتم
لو حد هنا فاتح حساب في بنك مصر الاسلامي عايز اعرف اقل مبلغ لفتح حساب بالدولار في البنك دا ؟

و مصاريف الايداع لشركة fxdd

و النسبة التي يتم اخذها عند السحب ؟

matrex14
11-03-2012, 03:07 AM
مفيش احسن ولا اسهل من بنك بيريوس

emadeor
11-03-2012, 03:17 AM
قمت بعمل ايداع عن طريق بنك كريدي اجريكول وتم في اقل من ساعه عن طريق كارت الفيزا الفضي لشركه FXSOLUTION
هل ممكن ان يتم الايداع من الشركه علي نفس الكارت؟
اعني هل يقبل البنك الايداع عليه؟
و ما هي الطريقه لطلب سحب مبلغ ووضعه في الكارت؟

summer_boy
13-03-2012, 05:38 AM
ممكن سؤال غبي شويه ؟

انا مش فاهم لما احط فلوسي في شركه عن طريق الفيزا و اقوم بعد كده بسحب فلوسي عن طريق الفيزا الفلوس دي هتروح فين ؟
يعني الفلوس هتدخل حسابي في البنك مباشره ولا ايه اللي بيحصل مش فاهم

معلش لسه مستجد :D

mohaned
13-03-2012, 06:59 PM
ممكن سؤال غبي شويه ؟

انا مش فاهم لما احط فلوسي في شركه عن طريق الفيزا و اقوم بعد كده بسحب فلوسي عن طريق الفيزا الفلوس دي هتروح فين ؟

الفلوس هتنزل فى حسابك اللى فى البنك

eng.hameed
14-03-2012, 09:46 AM
لم تتم العمليه بنجاح

نعتذر عن عدم قدرتنا علي سحب المال من الكارت الخاص بك

Order ID2000057481
حجم الأيداع1
Account Number
914104
Title
الإسم الأول
AbdElhamed
اسم العائلة
Ahmed Mohamed AbdElhamed
العنوان
11 mohamed adeb st
عنوان 2
الرقنم البريدي
00202
المدينه
cairo
الولايه أو المحافظه
cairo
عنان البري الألكتروني
zekos1@hotmail.com
رقم الهاتف الخاص بك
00201110978448
بلد الاقامه الحاليه
EG
العملة
USD
الرساله دي بتطلعلي لييييييييييييييييه

eng.hameed
14-03-2012, 09:59 AM
هو كود الامان ده هو الرقم السري بتاع البطاقه؟؟

eng.hameed
14-03-2012, 10:00 AM
و account number ده حسابي بتاع البنك و لا ايه؟؟

mohaned
14-03-2012, 03:25 PM
لم تتم العمليه بنجاح

نعتذر عن عدم قدرتنا علي سحب المال من الكارت الخاص بك

Order ID2000057481
حجم الأيداع1
Account Number
914104
Title
الإسم الأول
AbdElhamed
اسم العائلة
Ahmed Mohamed AbdElhamed
العنوان
11 mohamed adeb st
عنوان 2
الرقنم البريدي
00202
المدينه
cairo
الولايه أو المحافظه
cairo
عنان البري الألكتروني
zekos1@hotmail.com
رقم الهاتف الخاص بك
00201110978448
بلد الاقامه الحاليه
EG
العملة
USD
الرساله دي بتطلعلي لييييييييييييييييه
ابعت ايميل للدعم فيه الرساله وهما هيشوفوا ايه السبب ويبعتولك الرد لانه ممكن يكون السبب عدم تطايق الاسم اللى فى الفيزا مع الاسم اللى مسجل بيه او المبلغ اللى انته طلبت ايداعه اكبر من رصيدك اللى فى البنك وده حصل معايه .

eng.hameed
14-03-2012, 05:44 PM
ابعت ايميل للدعم فيه الرساله وهما هيشوفوا ايه السبب ويبعتولك الرد لانه ممكن يكون السبب عدم تطايق الاسم اللى فى الفيزا مع الاسم اللى مسجل بيه او المبلغ اللى انته طلبت ايداعه اكبر من رصيدك اللى فى البنك وده حصل معايه .

تم حل المشكله طلع السبب ان الكارت مش مفعل علي الانترنت تم الاتصال بالبنك و المشكله اتحلت الحمدلله شكرا علي اهتمامك

emadeor
17-03-2012, 10:24 PM
يا ريت اجابه ؟؟؟؟؟؟
شكرا

emadeor
17-03-2012, 10:27 PM
قمت بعمل ايداع عن طريق بنك كريدي اجريكول وتم في اقل من ساعه عن طريق كارت الفيزا الفضي لشركه FXSOLUTION
ممكن رد؟؟؟؟

osha_egy_air
19-03-2012, 11:41 AM
الى مشرفى المنتدى المحترمين

بعد الفشل الذريع فى ارسال حواله بنكيه لفتح حساب لم يعد امامى سوى الايداع عن طريق الفيزا

انا معايا فيزا كارد وديبت كارد البنك الاهلى المصرى و فيزا سيتى بنك

يا ترى اى منهم احسن قى عمليات السحب والايداع

اتمنى الرد على سوالى

احمد صلاح
19-03-2012, 10:14 PM
الى مشرفى المنتدى المحترمين

بعد الفشل الذريع فى ارسال حواله بنكيه لفتح حساب لم يعد امامى سوى الايداع عن طريق الفيزا

انا معايا فيزا كارد وديبت كارد البنك الاهلى المصرى و فيزا سيتى بنك

يا ترى اى منهم احسن قى عمليات السحب والايداع

اتمنى الرد على سوالى

اهلا بحضرتك ,,

هناك ديبت كارد لا تستقبل اموال ,,
فمن الافضل ان تسأل بنكك على امكانيه استقبال الكارت ل الاموال

اما الفيزا فيمكنك الاستقبال عليها عادى

بالتوفيق لك وان كان لديك اى سؤال انا تحت امرك فى اى وقت

احمد صلاح
19-03-2012, 10:27 PM

اهلا بحضرتك ياغالى ,
هل تقصد ( بقبول البنك الايداع عليه ) السحب من شركه الفوركس الخاصه بك ؟؟
ان تقصد هذا فأن شركه اف اكس سولوشن من الممكن ان تأخذ اموالك مره أخرى او بمعنى انك تسحبها الى الكارت ولكن فى حدود الشهر الذى تمت فيه العمليه هذه فقط
اما بعد مرورو شهر يمكنك السحب عن طريق حواله بنكيه

,,
ملحوظه : شركه اف اكس دى دى يمكنك السحب على الكارت فى اى وقت بعد عمليه الايداع الاولى

اما بخصوص طريقه سحبك للمبلغ ,
يمكنك التواصل مع شركتك لتأخذ طلب سحب الارباح لتملئه وترسله لهم ليقومو بعمليه تحويل الاموال

تحياتى لك واسفين على التأخر فى الرد وانا فى الخدمه ان كان لديك اى استفسارات اخرى

احمد صلاح
19-03-2012, 10:32 PM
كم مصاريف ياخدها البنك على الايداع بالفيزا

اذا كانت الفيزا
كريديت كارد اى بطاقه ائتمان ( فلا يوجد اى مصاريف )
اما اذا كانت بطاقه مدفوعه مقدما ( ديبت )
فهناك رسوم توازى 1.5 % من المبلغ
وهذا فى اغلب البنوك اذا قمت فقط باستعمال البطاقه بعمله أخرى غير العمله الاصليه للبطاقه

تحياتى

احمد صلاح
19-03-2012, 10:35 PM
السلام عليكم انا معايا فيزا كريديت من بنك مصر وعندما اعمل ايداع بيها يتم الرفض اتصل بالنبك قالى ان الفيزا الكرديت للمشتريات فقط هل هن احد يفدنى فى هذا الموضوع

اخى الغالى ,,
الكريديت كارد يمكنك استخدامها فى الايداع بشكل عادى . . .
الايداع اصلا يعتبر للبنك عمليه شراء !!!
تأكد من الفيزا تم تفعيلها وتعمل بشكل طبيعى

وفى انتظار تواصلك معنا اخى الكريم

احمد صلاح
19-03-2012, 10:36 PM

انصحك بكارت كريدى اجريكول ( الجيفت كارد )
سهل فى التعامل فى الايداع والسحب فيتم من خلال ماكينه الصرف الالى للبنك
ولا تتعامل مع اى موظف للبنك

رسوم قليله لفتح الكارت ( 15 جنيه فقط )

شخصيا اتعامل معهم
بالتوفيق

احمد صلاح
19-03-2012, 10:39 PM

نعم أخى الغالى ,,
يقوم فور عمليه الايداع بأرسال وصل الكترونى به رقم عمليه الايداع والمبلغ فى الاميل الخاص بك
ويمكنك ايضا أخذ برنت سكرين للصفحه عند قيامك بعمليه الايداع التى تثبت تمام العمليه بنجاح
حيث يحتوى على رقم عمليه الايداع التى تأكد قيامك بذلك

بالتوفيق لك

احمد صلاح
19-03-2012, 10:43 PM
لو سمحتم
لو حد هنا فاتح حساب في بنك مصر الاسلامي عايز اعرف اقل مبلغ لفتح حساب بالدولار في البنك دا ؟

و مصاريف الايداع لشركة fxdd

و النسبة التي يتم اخذها عند السحب ؟

اخى الغالى ,
لااعرف بالتحديد مبلغ فتح الحساب فى بنك مصر ولكن اتصور انه ليس مبلغ كبير
وبخصوص الايداع اف اكس دى دى لا تأخذ مصاريف ولكن البنوك هى التى تأخذ فى حدود 25-35 دولار رسوم تحويل

احمد صلاح
19-03-2012, 10:45 PM
ممكن سؤال غبي شويه ؟

اخى الغالى ,,
الاموال عندما توصل للبنك تدخل فى الكارت الخاص لك
بس كدا :1 (100):

واهلا باى سؤال فى اى وقت

khaled eldraginy
20-03-2012, 01:34 PM
لو سمحتم ايه الاوراق اللازمه لفتح حساب بالدولار في البنك الاهلي المصري؟

و هل يمكن افتح في اي فرع في اسكندرية و لا لازم الفرع الرئيسي في سموحه؟

M Sabry M Elbakrawy
20-03-2012, 05:25 PM
موضووع راائع واستفدت من كتير بفضل الله واخواننا الاعضاء والمشرفين المميزين 34 صفحة رائعييين

وكان عندي استفسار

انا عندي حساب في Nsgb
Youth Card
ينفع استخدمه في الايداع والسحب ولا لازم اعمل حساب depit في البنوك
التي تم ذكرها بلوم اوبيريوس

احمد صلاح
20-03-2012, 06:13 PM
لو سمحتم ايه الاوراق اللازمه لفتح حساب بالدولار في البنك الاهلي المصري؟

و هل يمكن افتح في اي فرع في اسكندرية و لا لازم الفرع الرئيسي في سموحه؟

فى اى فرع ياغالى ,,
مش هاتفرق بس دا هيكون اسم فرعك التابع لرقم حسابك

بالنسبه ل الاوراق مافيش غير صوره البطاقه

احمد صلاح
20-03-2012, 06:14 PM
موضووع راائع واستفدت من كتير بفضل الله واخواننا الاعضاء والمشرفين المميزين 34 صفحة رائعييين

وكان عندي استفسار

انا عندي حساب في Nsgb
Youth Card
ينفع استخدمه في الايداع والسحب ولا لازم اعمل حساب depit في البنوك
التي تم ذكرها بلوم اوبيريوس

.
شكرا لك ياغالى ,,
بالنسبه لكارت الشباب يمكنك استعماله عادى ياغالى
اذا كان الكارت من منظمه الفيزا وانا اعتقد انه كذلك

تحياتى وتحت امرك لو فى اى استفسار

M Sabry M Elbakrawy
20-03-2012, 06:22 PM
شكرا للرد
اظني انها كده لاني جربت اشتري منهاا من علي النت قبل كده ونفعت :)

بس انا لما قرات الموضوع الفيزا انه لايمكنني السحب من خلالهاا
وان ال depit card أفضل ..
مع العلم ان مع الفيزا دي credit card ؟؟

ايه راي حضرتك في الحكاية دي

وعايز استفسر بخصوص الشركات اللي بتقبل بالفيزاا هل كلها بيقبل يعني

khaled eldraginy
20-03-2012, 06:33 PM
فى اى فرع ياغالى ,,
مش هاتفرق بس دا هيكون اسم فرعك التابع لرقم حسابك

بالنسبه ل الاوراق مافيش غير صوره البطاقه

و الله العظيم انت راجل زي الفل

الف شكر علي الرد يا غالي

طيب انت رأيك ايه افتح في الفروع الكبيره ولا اي فرع و خلاص ؟

احمد صلاح
20-03-2012, 09:24 PM
شكرا للرد
اظني انها كده لاني جربت اشتري منهاا من علي النت قبل كده ونفعت :)

بس انا لما قرات الموضوع الفيزا انه لايمكنني السحب من خلالهاا
وان ال depit card أفضل ..
مع العلم ان مع الفيزا دي credit card ؟؟

ايه راي حضرتك في الحكاية دي

وعايز استفسر بخصوص الشركات اللي بتقبل بالفيزاا هل كلها بيقبل يعني

بص ياكبير ..
البطاقه بتاعتك كدا احنا اتفقنا انها تنفع فى الاستخدام ...

اما بخصوص الكريديت كارد والديبت كارد
افضلك الديبت كارد بعد التأكد من البنك انها تستقبل الاموال
ليه بقه لان بالديبت كارد تقدر تسحب عليها الارباح بشكل عادى وتسحبها من اى ماكينه صرف عادى
امااااااااااا
الكريديت كارد تقدر تسحب عليها الارباح وهاتدخل فى البطاقه على هيئه ( كريديت ) credit
تقدر تستخدمهم للشراء من على النت اما السحب بالماكينه الصرف فطبعا بيخصم من عموله سحب تقريبا 1% فى معظم البنوك

وطبعا مش كل الشركات بتقبل الفيزا الديبت

اسال الشركه الاول

يعنى عندك سولوشنز مش بتقبل الديبت كارد بتقبل الكريدت كارد بس
اما مثلا دى دى تقدر تستخدم الديبت عادى جدا

تحياتى ولو هناك اى سؤال انا فى الخدمه

احمد صلاح
20-03-2012, 09:26 PM
و الله العظيم انت راجل زي الفل

الف شكر علي الرد يا غالي

طيب انت رأيك ايه افتح في الفروع الكبيره ولا اي فرع و خلاص ؟

بصراحه فى البنك الاهلى ارشحلك الفروع المغموره ال مش مشهوره او كبيره
اققلك ليه لان مشكله البنك الاهلى فى الزحمه
لو اخدت بنك كبير بجد هيدايقك اوووووووووووى
وعمتا انا مش بتروح للبنك ال بتفتح فيه الحساب دا الا عشان
فتح الحساب / اغلاق الحساب / تشغيل خدمات الانترنت ( الاهلى نت ) الخ

اما الايداع والسحب مع اى فرع عادى جداااااااااا

هل هناك اسئله اخرى اخى الغالى :D

veto
21-03-2012, 01:08 AM
أستفسر عن افضل ايداع بالكارت (Credit or depit) بالنسبة لحساب صغير وأفضل بنك للايداع فى اف اكس دى دى FXDD

وما رأيك فى بنك بلوم

متشكر مقدما

khaled eldraginy
21-03-2012, 01:07 PM
بصراحه فى البنك الاهلى ارشحلك الفروع المغموره ال مش مشهوره او كبيره
اققلك ليه لان مشكله البنك الاهلى فى الزحمه
لو اخدت بنك كبير بجد هيدايقك اوووووووووووى
وعمتا انا مش بتروح للبنك ال بتفتح فيه الحساب دا الا عشان
فتح الحساب / اغلاق الحساب / تشغيل خدمات الانترنت ( الاهلى نت ) الخ

اما الايداع والسحب مع اى فرع عادى جداااااااااا

هل هناك اسئله اخرى اخى الغالى :D

ربنا يخليك لينا يا كبير
منتحرمش منك :1 (105):

احمد صلاح
21-03-2012, 10:51 PM
ربنا يخليك لينا يا كبير
منتحرمش منك :1 (105):

ربى يخليك ياغالى ,
وتأمرنى فى اى سؤال مصرفى
انا فى الخدمه
:1 (4):

احمد صلاح
21-03-2012, 10:53 PM
أستفسر عن افضل ايداع بالكارت (Credit or depit) بالنسبة لحساب صغير وأفضل بنك للايداع فى اف اكس دى دى FXDD

وما رأيك فى بنك بلوم

متشكر مقدما

بصراحه ياغالى ,,
لااعرف انواع البطاقات التى يقدما بنك بلوم

بخصوص افضل البنوك الذى ارشحها لك هو بنك كريدى اجريكول بطاقه الجيفت كارد
ويفضل تكون بطاقه اديبت كارد مع اى بنك اخر

تحياتى لك

khaled eldraginy
22-03-2012, 03:04 PM
ربى يخليك ياغالى ,
وتأمرنى فى اى سؤال مصرفى
انا فى الخدمه
:1 (4):

استاذ احمد صلاح الحقني

النهارده روحت البنك الاهلي فرع فيكتوريا و الحمد لله فتحت حساب هناك بالدولار

و سألتهم علي الحوالة البنكية او عمل ايداع لشركات خارج مصر

قالولي مش ينفع

و لازم عشان تعمل حوالة او ايداع لاي مصدر خارج مصر بكون بعد 6 شهور من دلوقتي و دي اوامر من البنك المركزي

اعمل ايه دلوقتي انا خلاص كنت ناوي افتح حساب حقيقي في fxdd

لو سمحت لو تعرف حل للموضوع دا ساعدني

khaled eldraginy
22-03-2012, 06:08 PM
استاذ احمد صلاح الحقني

قالولي مش ينفع

و لازم عشان تعمل حوالة او ايداع لاي مصدر خارج مصر بكون بعد 6 شهور من دلوقتي و دي اوامر من البنك المركزي

يا جدعان حد يرد عليا

لو حد عنده حل للمشكلة دي يا ريت يساعدني

M Sabry M Elbakrawy
22-03-2012, 07:42 PM
كانو كاتبين هنا من الاول لازم تسال حتتفعل امتي قبل ما تتعاقد
حاول تتصل بالكول سنتر ..

احمد صلاح
22-03-2012, 08:19 PM
استاذ احمد صلاح الحقني

قالولي مش ينفع

خالد باشا ,,
الكلام دا غريب واول مره اسمعه
مش عارف هل صحيح ولا لا ,,
ممكن يكون الموظف بيستهبل وممكن تكون انته قلتله فوركس وهما اول مابيسمعوا الكلمه دى بتكهربهم شويه ....

انصحك بحاجتين وان شاء الله هتلاقى حل :

الاولى : انك تروح بكره وتاخد فلوسك وتعمل ولا اكنك سمعت حاجه وتقول السلام عليكم انا عايز ارسل حواله للعنوان دا
تمام ,,
والله لو قلك نفس الكلام
ماتسكوتش وقول للموظف ممكن تورينى قرار البنك المركزى دا وشوفه بعينك لو تهرب قوله عايز اققابل المدير واطلع للمدير وقوله وبرده شوف رأيه واطلب منه قرار البنك المركزى برده
اصل مافيش حاجه اسمها قافلين الحولات ...

الثانى :
كلم الكول سنتر واعرف منهم يمكن دا سيستم فعلا
حاول ان تكلم البنك اولا

تحت امرك فى اى وقت ياغالى
وان شاء الله محلوله

khaled eldraginy
23-03-2012, 02:19 AM
خالد باشا ,,
ممكن يكون الموظف بيستهبل وممكن تكون انته قلتله فوركس وهما اول مابيسمعوا الكلمه دى بتكهربهم شويه ....

الاولى : انك تروح بكره وتاخد فلوسك وتعمل ولا اكنك سمعت حاجه وتقول السلام عليكم انا عايز ارسل حواله للعنوان دا
تمام ,,
والله لو قلك نفس الكلام
ماتسكوتش وقول للموظف ممكن تورينى قرار البنك المركزى دا وشوفه بعينك لو تهرب قوله عايز اققابل المدير واطلع للمدير وقوله وبرده شوف رأيه واطلب منه قرار البنك المركزى برده

الثانى :
حاول ان تكلم البنك اولا

وان شاء الله محلوله

الف شكر يا احمد علي الرد

الموضوع دا مضايقني اوي بس ان شاء الله محلولة

osha_egy_air
23-03-2012, 02:25 AM
خالد باشا ,,

تمام ,,
والله لو قلك نفس الكلام

الثانى :
حاول ان تكلم البنك اولا

وان شاء الله محلوله

اصدقائى الفوركسيه

موضوع ال 6 شهور ده صحيح وده لسببين

الاول الحد من ارسال الاموال الى الخارج فى الظروف الصعبه اللى فيها البلد
الثانى ان بعد 6 شهور بيكون الحساب حر و بتكون عميل بنك

احسن حاجه فى الوقت الحالى اما ( gift card ) زى ما تفضل الاستاذ احمد صلاح فى مشاركته
او حساب فى بنك بلوم

اتمنى لكم ارباح دائما

khaled eldraginy
23-03-2012, 02:40 AM
اصدقائى الفوركسيه

موضوع ال 6 شهور ده صحيح وده لسببين

الاول الحد من ارسال الاموال الى الخارج فى الظروف الصعبه اللى فيها البلد
الثانى ان بعد 6 شهور بيكون الحساب حر و بتكون عميل بنك

احسن حاجه فى الوقت الحالى اما ( gift card ) زى ما تفضل الاستاذ احمد صلاح فى مشاركته
او حساب فى بنك بلوم

اتمنى لكم ارباح دائما

يا ريت اعرف كل حاجه عن ال gift card

معلش انا اول مره افتح حساب و مش عندي خبره بالبنوك

احمد صلاح
23-03-2012, 01:03 PM
يا ريت اعرف كل حاجه عن ال gift card

معلش انا اول مره افتح حساب و مش عندي خبره بالبنوك

الجيفت كارد :

رسومه 15 جنيه
صلاحه الكارت 3 سنوات ( الكروت ال فى البنك الان صلاحيتها حتى 6/2012 )
تستعمل فى الايداع والسحب من خلال الماكينه الصرف الالى فقط وليس لك علاقه بموظفى البنك الا فى اول مره لما تقوم بانشائها
يتم استخراجها فى نفس اليوم

فى الايداع فى رسوم وهى نتيجه تحويل سعر العمله الى الدولار وبتكون 1.5 %
اما فى السحب لا يوجد اى رسوم

بس كدا
تأمرنى ياغالى

khaled eldraginy
23-03-2012, 02:48 PM
الجيفت كارد :

رسومه 15 جنيه
تستعمل فى الايداع والسحب من خلال الماكينه الصرف الالى فقط وليس لك علاقه بموظفى البنك الا فى اول مره لما تقوم بانشائها

بس كدا
تأمرنى ياغالى

الف شكر احمد بيه علي تعبك معانا

احمد صلاح
23-03-2012, 05:34 PM
الف شكر احمد بيه علي تعبك معانا

العفو انته تأمرنى خالد بيه ..
ولو واجهتك اى مشكله فى اى وقت
اطرحها هنا وان شاء الله سنقوم بالرد سريعا

شرفت المنتدى

M Sabry M Elbakrawy
23-03-2012, 06:24 PM
الجيفت كارد :

رسومه 15 جنيه

بس كدا
تأمرنى ياغالى

طيب كنت عايز اسال كذا سوال بعد اذنك
1-شركات الفوركس بتقبل بالكارت ده ؟؟
2-في مشااكل من اني ممكن احول الارباح والمبلغ الاصلي للكارت ده
3-اي البنوك بتعمل الكارت ده
4-ازي اعمل ايداع وسحب من الة الصرف

احمد صلاح
23-03-2012, 08:23 PM
طيب كنت عايز اسال كذا سوال بعد اذنك

ج/ نعم معظمها ولكن فضلا قم بالتواصل مع شركتك واسألهم هل تقبلون الكارت الفيزا المدفوع مقدما ( depit card )

ج/ سحب الارباح الى الكارت تعود على هيئه return to your card وبالتالى لو زاد الرقم عن رقم الايداع على كلام البنوك فلن يتمكن من سحب اكثر مما اودعت
( فى تصورى ولكنى لم اجربها انها تنفع عادى جدا الكارت يقبل الاموال بشكل عادى ولكن موظفين البنك يقولون هكذا لانهم يتصورون ان ستكون عمليه عكسيه للشراء بالكارت فلا يدركون انها ارباح )

جميع البنوك تقريبا ولكن اسهلهم كريدى اجريكول لانه لايشترط ان يكون لديك حساب بالنبك

ج/ عادى جدا هاتضع الكارت فى مكانه وتضغط شحن الكارت وتضع الاموال فى المكان المخصص ويقوم بتأكيد المبلغ الذى ادخلته

بالتوفيق لك اخى الكريم

Midoo
26-03-2012, 04:17 PM
أبدء كلامى أن الفوركس مش لعبة ولكنة علم وعلم واسع زى بحر أسكندرية صح با دكتور
د/أسامة هو معلمى فى هذا البحر عن طريق مكتبتة
دروس فيديو دورة تعليم الفوركس مجمعة كاملة (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=11991)
أنا بدات أجرائات فتح حسابى مع العملاقة FXDD ولكن المشكلة الى قبلتنى أن البنوك المصرية معقدنة شوية أصدى شويتان
تصدقوا أنهردة روحت البنك الأهلى المصرى و فتحت حساب بالأدولار وبعد كدة فو جئت أنى مقدرش أحول من حسابى الا بعد
مرور 6 شهور!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! مع أنى تحويلى هيكون مبلغ بسيط 400$ !!!!!!!!!!!! وكمان عمولة التحويل 40$ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
فهل من مساعد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟وكمان تقربا واحد فى البنك بيهظر قلى لاذم التحويل يكون لسبب مثبت بمستندات؟؟؟؟؟؟؟
يا د. أسامة أنا خدت بنصحتك فى البنوك المصرية و رحت البنك الأهلى المصرى وعايز أكمل المشوار عشان أكون معاكوا أنتظر الرد وشكرا لسعتك لأسئلتنا

احمد صلاح
27-03-2012, 12:03 AM
أبدء كلامى أن الفوركس مش لعبة ولكنة علم وعلم واسع زى بحر أسكندرية صح با دكتور
د/أسامة هو معلمى فى هذا البحر عن طريق مكتبتة
دروس فيديو دورة تعليم الفوركس مجمعة كاملة (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=11991)
أنا بدات أجرائات فتح حسابى مع العملاقة FXDD ولكن المشكلة الى قبلتنى أن البنوك المصرية معقدنة شوية أصدى شويتان
تصدقوا أنهردة روحت البنك الأهلى المصرى و فتحت حساب بالأدولار وبعد كدة فو جئت أنى مقدرش أحول من حسابى الا بعد
مرور 6 شهور!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! مع أنى تحويلى هيكون مبلغ بسيط 400$ !!!!!!!!!!!! وكمان عمولة التحويل 40$ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
فهل من مساعد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟وكمان تقربا واحد فى البنك بيهظر قلى لاذم التحويل يكون لسبب مثبت بمستندات؟؟؟؟؟؟؟
يا د. أسامة أنا خدت بنصحتك فى البنوك المصرية و رحت البنك الأهلى المصرى وعايز أكمل المشوار عشان أكون معاكوا أنتظر الرد وشكرا لسعتك لأسئلتنا

اخى الغالى ,
تسمح لى ان ارد على استفسارك

هو فعلا هناك قرار من البنك المركزى بهذا ,,
اعتقد ان افضل الحلول الممكنه هى ان تقوم بفتح كارت بنك كريدى اجريكول ب 15 جنيه فقط من أحد فروع البنك وستقوم بأستخراجه فى نفس اليوم ولن يأخذ منك وقت

تحياتى ياغالى

khaled eldraginy
27-03-2012, 01:35 AM
اخى الغالى ,
تسمح لى ان ارد على استفسارك

هو فعلا هناك قرار من البنك المركزى بهذا ,,
اعتقد ان افضل الحلول الممكنه هى ان تقوم بفتح كارت بنك كريدى اجريكول ب 15 جنيه فقط من أحد فروع البنك وستقوم بأستخراجه فى نفس اليوم ولن يأخذ منك وقت

تحياتى ياغالى

لو سمحت يا احمد

اقرب فرع لبنك كريدي اجريكول من الساعة او فيكتوريا فين؟

انا ينفع عادي اسحب فلوسي من البنك الاهلي و افتح حساب في كريدي اجريكول ؟؟؟؟؟؟ عشان حتة الايداع دي معقدة الدنيا

احمد صلاح
27-03-2012, 04:13 AM
لو سمحت يا احمد

اقرب فرع لبنك كريدي اجريكول من الساعة او فيكتوريا فين؟

انا ينفع عادي اسحب فلوسي من البنك الاهلي و افتح حساب في كريدي اجريكول ؟؟؟؟؟؟ عشان حتة الايداع دي معقدة الدنيا

عندك فرع ف ميامى و جليم
اختار ال يناسبك من هنا برده
http://www.ca-egypt.com/G-Info/Branches/Branches-Alex-ar.html

تحت امرك فى اى شىء

saidsd
27-03-2012, 04:25 AM
لو سمحت انا عندى استفسار
انا معايا فيزا الدفع المقدم لمشتريات الانترنت بس المبلغ فيها بالجنية المصرى لو عاوز اعمل ايداع بيها بالدولار فى شركة فوركس هل يتم تحويل المبلغ بسعر الصرف تلقائى ام شرط ان يكون المبلغ فى الفيزا بالدولار؟

احمد صلاح
27-03-2012, 10:08 AM
لو سمحت انا عندى استفسار
انا معايا فيزا الدفع المقدم لمشتريات الانترنت بس المبلغ فيها بالجنية المصرى لو عاوز اعمل ايداع بيها بالدولار فى شركة فوركس هل يتم تحويل المبلغ بسعر الصرف تلقائى ام شرط ان يكون المبلغ فى الفيزا بالدولار؟

اه عادى جدا ممكن تستخدمها لو العمله بالمصرى ,,
حضرتك بتقوم بعمليه الايداع ويقوم البنك بتحويل المبلغ على حسب سعر الصرف الحالى

تحياتى ياغاالى

Midoo
27-03-2012, 12:53 PM
يا جماعة أنا لسة امبارح كانت معايا نفس المشكلة وهى أنى فى البنك قلولى التحويل لازم بعد 6 شهور من فتح الحساب

ولاكن أنا لم أسكت أن مش عارف يا أستاذ أحمد صلاح أنت أكدت الكلام دة لية أنا خلاص فتحت الحساب زى ما الدكتور أكد أن دة أسهل و أرخص بنك
أنا وصلت لمدير البنك وفهمتوا أنى تحويلى مبلغ بصيت و دة من أجل تجارة ألكترونية مع شركة أمريكية كبيرة و حسابها فى أكبر بنوك نيويورك فرحب و قلى مفيش أدنا مشكلة

احمد صلاح
27-03-2012, 04:08 PM
يا جماعة أنا لسة امبارح كانت معايا نفس المشكلة وهى أنى فى البنك قلولى التحويل لازم بعد 6 شهور من فتح الحساب

ولاكن أنا لم أسكت أن مش عارف يا أستاذ أحمد صلاح أنت أكدت الكلام دة لية أنا خلاص فتحت الحساب زى ما الدكتور أكد أن دة أسهل و أرخص بنك
أنا وصلت لمدير البنك وفهمتوا أنى تحويلى مبلغ بصيت و دة من أجل تجارة ألكترونية مع شركة أمريكية كبيرة و حسابها فى أكبر بنوك نيويورك فرحب و قلى مفيش أدنا مشكلة

اخى الغالى ميدو ..
انا اكدت هذا الكلام من خلال ماحدث معك وماذكرته فى مشاركتك
وما حدث مع اكثر من شخص هنا بالمنتدى
واذا كنت اخذت استثناء من مدير البنك فهذا لن يحدث مع الجميع
فلنبحث عن طريقه اسهل من البنك الاهلى للايداع والسحب من اجل راحه اعضاءنا

تحياتى

waleed adel
27-03-2012, 07:40 PM
استاذ ميدو بنك ايه ده وفرع ايه عشان نعرف نقابل المدير المحترم ده عشان عايز احول 500 دولار بردو والخطوات معلش هنتعبك معانا

khaled eldraginy
09-04-2012, 06:19 PM
الحمد لله تم عمل ايداع اليوم لحسابي عن طريق الفيزا و منتظر وضع المبلغ علي حسابي

هل المبلغ اللي اودعته يظهر علي حسابي فورا ام يوجد فترة لظهور المبلغ علي الحساب و المتاجره به؟؟؟؟؟؟؟

osha_egy_air
09-04-2012, 08:58 PM
اصدقائى الفوركسيه

اولا احب اهنئ الصديق / خالد على ايداعه وبدايه موفقه باذن الله

وربنا يستر عشان انا كمان فتحت حساب امبارح بس مستنى موافقه الشركه

تمنياتى للجميع بشموع خضراء رابحه باذن الله تعالى

khaled eldraginy
09-04-2012, 09:10 PM
اصدقائى الفوركسيه

الله يبارك فيك يا باشا و شكرا لمرورك الكريم

ان شاء الله تكون بداية موفقة لينا كلنا و تكون صفقاتنا كلها خضرااااااااا لكل اعضاء المنتدي العظيم دا

احمد صلاح
09-04-2012, 11:21 PM
الحمد لله تم عمل ايداع اليوم لحسابي عن طريق الفيزا و منتظر وضع المبلغ علي حسابي

هل المبلغ اللي اودعته يظهر علي حسابي فورا ام يوجد فترة لظهور المبلغ علي الحساب و المتاجره به؟؟؟؟؟؟؟

الف مبروك خالد باشا ,,
وان شاء الله بيكون الرصيد فى حسابك خلال ساعات قليله

مبروك على الايداع ياجميل

osha_egy_air
10-04-2012, 12:42 AM
الف مبروك خالد باشا ,,

مبروك على الايداع ياجميل

ماشى يا استاذ/ احمد صلاح

يعنى تبارك لخالد وانا لا

انا زعلان جدا ومتاثر نفسيا:1 (9)::1 (9)::1 (9):

وحشتكى للدكتور / اسامه:1 (60)::1 (60):

طبعا انا بهزر ..... :1 (41)::1 (41):

khaled eldraginy
10-04-2012, 01:20 AM
الف مبروك خالد باشا ,,

مبروك على الايداع ياجميل

احمد بيييييييييييه
الله يبارك فيك يا معلم كله بفضل ربنا ثم توجيهاتك
الحمد لله المعلومات اللي قولتللي عليها افادتني جدا و الله لما خلصت افتكرتك و دعيتلك

ربنا يخليك لينا يا كبير

احمد صلاح
10-04-2012, 03:13 AM
اصدقائى الفوركسيه

ماشى يا استاذ/ احمد صلاح

يعنى تبارك لخالد وانا لا

انا زعلان جدا ومتاثر نفسيا:1 (9)::1 (9)::1 (9):

وحشتكى للدكتور / اسامه:1 (60)::1 (60):

طبعا انا بهزر ..... :1 (41)::1 (41):

طاب مش لما تاخد موافقه الشركه الاول ابقه اباركلك :1 (76):
,,
وهيا الشركه تطول اصلا انك تفتح حساب عندها ,,
دا انته هاتنور وهاتشرف ياباشا ,,

الف الف مبرووووووووووووك الحساب الجديد

ويارب تكون شموعك دايما حمراء اذا كنت بايع :D :D
وشموع خضراء اذا كنت شارى

تحياتى

احمد صلاح
10-04-2012, 03:15 AM
احمد بيييييييييييه
الله يبارك فيك يا معلم كله بفضل ربنا ثم توجيهاتك
الحمد لله المعلومات اللي قولتللي عليها افادتني جدا و الله لما خلصت افتكرتك و دعيتلك

ربنا يخليك لينا يا كبير

العفو خالد باشا ,,
وشكرا على دعواتك
وان شاء الله حساب مبارك وملىء بالارباح

osha_egy_air
10-04-2012, 08:53 PM
طاب مش لما تاخد موافقه الشركه الاول ابقه اباركلك :1 (76):
,,
وهيا الشركه تطول اصلا انك تفتح حساب عندها ,,
دا انته هاتنور وهاتشرف ياباشا ,,

الف الف مبرووووووووووووك الحساب الجديد

ويارب تكون شموعك دايما حمراء اذا كنت بايع :D :D
وشموع خضراء اذا كنت شارى

تحياتى
اهوه يا استاذ/ احمد يا هرم التحليل اليومى

الشركه بعتت الموافقه واهوه اول يوم ليا على الحساب الحقىقى رينا يستر

مستنى المباركه والهديه بتاعت fx arabia اللى هوه البونص يعنى :1 (41)::1 (41)::1 (41):

واتوصى بقا فى تحليلاتك ودعواتك عشان رينا يفتحها علينا وعلى كافه اعضاء المنتدى العظيم

وان شاء الله حكتب على تجربتى فى الايداع بالفيزا لعلها تفيد احد الزملاء

khaled eldraginy
10-04-2012, 09:08 PM

مستنى المباركه والهديه بتاعت fx arabia اللى هوه البونص يعنى :1 (41)::1 (41)::1 (41):

واتوصى بقا فى تحليلاتك ودعواتك عشان رينا يفتحها علينا وعلى كافه اعضاء المنتدى العظيم

الف مبرو ك يا كبير علي الحساب الحقيقي
ان شاء الله تكون بداية موفقة ليك و لكل اعضاء المنتدي و مش تقلق طالما احنا في هذا الصرح العظيم و مع ناس فهمونا يعني ايه فوركس مفيش خسارة ان شاء الله
حتي لا قدر الله لو حصل صفقات خاسرة اكيد نقدر نتعلم منها و نطور من نفسنا زي اساتذتنا هنا في المنتدي علمونا
تحياتي يا غالي :1 (105):

احمد صلاح
10-04-2012, 11:32 PM

اخى الغالى ,,

الف مبرووووووووووووووووووووووووووووك
كدا اهنيك من كل قلبى ,,

ان شاء الله حساب مبارك عليك
وطريقك أخضر يارب ;)

gomana
13-04-2012, 12:01 AM
انا عاوزة استفسر بخصوص قرار البنك المركزى على انه لايتم تحويل من الحساب الا بعد 6 اشهر عاوزة اعرف هل لو جايلى حوالة او سحبت من شركة مش هيقبلوا ولا توصل لحسابى الا بعد 6 اشهر ولا السحب على حسابى البنكى عادى مش لازم يكون مر عليه 6 اشهر عشان اقدر اطلب سحب من شركة وساطة عليه ؟

احمد صلاح
13-04-2012, 01:45 AM
انا عاوزة استفسر بخصوص قرار البنك المركزى على انه لايتم تحويل من الحساب الا بعد 6 اشهر عاوزة اعرف هل لو جايلى حوالة او سحبت من شركة مش هيقبلوا ولا توصل لحسابى الا بعد 6 اشهر ولا السحب على حسابى البنكى عادى مش لازم يكون مر عليه 6 اشهر عشان اقدر اطلب سحب من شركة وساطة عليه ؟

أختى الغاليه هذا القرار
يسرى فقط على الاموال التى تخرج من البلد ,,
ولكن حسابك البنكى سيستقبل اموالك بدون اى مشاكل

تحت امرك فى اى استفسار أخر

gomana
13-04-2012, 11:27 AM
أختى الغاليه هذا القرار
يسرى فقط على الاموال التى تخرج من البلد ,,
ولكن حسابك البنكى سيستقبل اموالك بدون اى مشاكل

تحت امرك فى اى استفسار أخر
اشكرك على الافادة وسرعة الرد
جزاك الله خيرا

hassan ebaid
15-04-2012, 03:34 AM
السلام عليكم و رحمه الله وبركاااته
حقيقى الموضوع ده اكثر من رائع و مجهود ممتاز جعله الله فى ميزان حسنات القائمين عليه
و انا قرأت صفحات الموضوع بالكامل و استفدت جدا بس انا لى سؤال بسيط انا عايز اعما ديبت كارد بلوم مصر و حضراتكم قلتم ان الحد الادنى لفتح حساب فى بلوم مصر 1000 ج بس انا لما كلمت خدمه العملاء قالوا ان الحد الادنى 5000 ج فلو سمحتم ممكن حد يقولى اي فرع لبلوم مصر بالقاهره يقبل 1000ج و جزاكم الله خيرا ...... على فكره انا سعيد جدا ان اول مشاركه لى بالنتدى تكون فى هذا الباب المحترم

SHAWIS
15-04-2012, 01:58 PM
السلام عليكم و رحمه الله وبركاااته
حقيقى الموضوع ده اكثر من رائع و مجهود ممتاز جعله الله فى ميزان حسنات القائمين عليه
و انا قرأت صفحات الموضوع بالكامل و استفدت جدا بس انا لى سؤال بسيط انا عايز اعما ديبت كارد بلوم مصر و حضراتكم قلتم ان الحد الادنى لفتح حساب فى بلوم مصر 1000 ج بس انا لما كلمت خدمه العملاء قالوا ان الحد الادنى 5000 ج فلو سمحتم ممكن حد يقولى اي فرع لبلوم مصر بالقاهره يقبل 1000ج و جزاكم الله خيرا ...... على فكره انا سعيد جدا ان اول مشاركه لى بالنتدى تكون فى هذا الباب المحترم

فيه فرق بين الحساب الجاري وحساب التوفير
الحساب الجاري عشان بيكون له مميزات أكبر فبيكون الحد الأدنى أكبر
لو هتفتح افتح (حساب توفير) هتلاقيه بألف جنيه بس
وبالتوفيق

hassan ebaid
15-04-2012, 05:14 PM
فيه فرق بين الحساب الجاري وحساب التوفير
الحساب الجاري عشان بيكون له مميزات أكبر فبيكون الحد الأدنى أكبر
لو هتفتح افتح (حساب توفير) هتلاقيه بألف جنيه بس
وبالتوفيق

شكرا على سرعه الرد بس لو انا عملت حساب توفير هاخد عليه ديبت كارد و هيكون لى حق السحب منه فى اى وقت و جزاك الله خيرا

احمد صلاح
15-04-2012, 06:58 PM
شكرا على سرعه الرد بس لو انا عملت حساب توفير هاخد عليه ديبت كارد و هيكون لى حق السحب منه فى اى وقت و جزاك الله خيرا

يمكنك سؤال البنك اخى الغالى عن طريق الهوت لاين ,
وفى اعتقادى ان الديبت كارد يمكنك اخذها من البنك بنااء على طلبك ..

تحياتى

أسامة أمين
15-04-2012, 07:45 PM
هل الشركة تقبل الايداع والسحب عن طريق فيزا جيفت visa gift ؟؟؟
وبالنسبة للبايبال هل الايداع والسحب به أيضا بدون مشاكل ؟؟

احمد صلاح
15-04-2012, 09:41 PM
هل الشركة تقبل الايداع والسحب عن طريق فيزا جيفت visa gift ؟؟؟
وبالنسبة للبايبال هل الايداع والسحب به أيضا بدون مشاكل ؟؟

نعم الجيفت كارد يمكنك استعماله بدون اى مشاكل
وبخصوص تعامل دى دى مع البنوك الالكترونيه يمكنك الرجوع لهذا الموضوع

hassan ebaid
16-04-2012, 12:43 AM
يمكنك سؤال البنك اخى الغالى عن طريق الهوت لاين ,
وفى اعتقادى ان الديبت كارد يمكنك اخذها من البنك بنااء على طلبك ..

تحياتى

شكرا يا باشاااااااااااااااااااا انا اتصلت بالبنك و فعلا الحد الادنى لفتح حساب توفير هو 1000 ج و ممكن اخد ديبيت كارد عادى خالص و مصاريف فتح الحساب بالاضافه للديبت كارد 60ج و يتم استلامها خلال 4 ايام عمل

SHAWIS
16-04-2012, 07:26 AM
شكرا يا باشاااااااااااااااااااا انا اتصلت بالبنك و فعلا الحد الادنى لفتح حساب توفير هو 1000 ج و ممكن اخد ديبيت كارد عادى خالص و مصاريف فتح الحساب بالاضافه للديبت كارد 60ج و يتم استلامها خلال 4 ايام عمل

تمام فعلا، بس معلش أنا اتأخرت في الرد عليك

احمد صلاح
16-04-2012, 04:47 PM

تمام يا استاذ حسن ,
بالتوفيق لك ,
تقدر تفتح الحساب وتبدأ فى عمليه الايداع عقب اجازات البنوك

, تحياتى وان كان عندك اى استفسار اخر ارجوك لا تتردد

hassan ebaid
17-04-2012, 01:41 AM
تمام يا استاذ حسن ,
بالتوفيق لك ,
تقدر تفتح الحساب وتبدأ فى عمليه الايداع عقب اجازات البنوك

, تحياتى وان كان عندك اى استفسار اخر ارجوك لا تتردد

شكرا جزيلا احمد بيه صلاح و جزاكم الله خيرا

Doaa Esam
17-04-2012, 11:33 PM
السلام عليكم

شكررررررررررررا على توفير سهوله الايداع.

.. وجزاكم الله خيرا

مدير الموقع
18-04-2012, 10:30 AM
شكرا لمتابعين الموضوع..
من خلال متابعتى لايداعات و سحوبات العملاء بالفيزا فان اكثر البنوك التى لها مشاكل فى الفيزا هى البنك العربى الافريقى من خلال مشاكل متكررة معهم..

للتذكير فان الاخوة المصريين فقط يمكنهم السحب على الحساب البنكى بدلا من الفيزا و هو اسرع طريقة لسحب الاموال..

بالتوفيق للجميع ان شاء الله

sherif mahmoud
20-04-2012, 03:37 AM
بطاقة الديبت كارد لبنك بيريوس مصر صالحة لجميع الاستخدامات سحب atm ومشتريات ونت بمجرد استخراجها

وبطاقة الديبت كارد لبنك بلوم مصر ايضا صالحة لجميع الاستخدامات وعلشان نستخدمها على النت بنطلب من البنك يفعلها اون لاين (لازم نأكد على البنك إن يفعلها لاستخدمها على النت لأن في فروع بتقول لازم يمر 6 أشهر على الأقل قبل تفعيلها اون لاين)

بالنسبة لفتح الحساب

- بنك بيريوس مصر أقل مبلغ لفتح الحساب بالجنية المصري هو 500 جنية + مصاريف فتح الحساب واستخراج الفيزا وده بيتم خلال ربع ساعة فقط

- بنك بلوم مصر أقل مبلغ لفتح الحساب هو 1000 جنية مصري + مصاريف فتح الحساب واستخراج الفيزا (استلام الفيزا بعد 4 أيام)

في حاجة مهمة بقى وتفرق بين البنكين دول

- بنك بلوم مصر لما افتح حساب بالجنية المصري فيه أقدر استقبل عليه بأي عملة أخرى لأن البنك لما بيستقبل مبلغ بالدولار مثلا بيفتح حساب فرعي بالدولار اوتوماتيك تحت الحساب الأساسي اللي بالجنية المصري (يعني مش محتاجين نفتح حساب بالدولار لاستقبال حوالات بنكية عليه بالدولار)
- بنك بيريوس مصر حساب المصري منفصل عن اي حسابات أخرى يعني علشان استقبل حوالة بنكية بالدولار على بنك بيريوس لازم يكون ليا حساب بالدولار

ولفتح حساب بالدولار أقل مبلغ 500 دولار
...........................
أرقام تليفونات البنكين

بلوم مصر : 19233
بيريوس مصر : 19322

أي استفسار آخر أنا في الخدمة

شكرا استاذ احمد ربنا يجعله فى ميزان حسناتك

cupid19
21-04-2012, 02:02 AM
انصحك بكارت كريدى اجريكول ( الجيفت كارد )
سهل فى التعامل فى الايداع والسحب فيتم من خلال ماكينه الصرف الالى للبنك
ولا تتعامل مع اى موظف للبنك

رسوم قليله لفتح الكارت ( 15 جنيه فقط )

شخصيا اتعامل معهم
بالتوفيق
السلام عليكم استاذ احمد
كنت عايز استفسر عن ال بيربايد كارد (الجفت كارد) من بنك كريدي اجريكول
هل الفيزا تعمل معك بشكل جيد فالايداع والسحب لشركهfxdd
وانا معايا الجيفت كارد بالفعل واستخدمته في معاملات عالنت قبل كدا بس ليا عليه ملحوظتين

انها مابيكونش عليها اي اسم؟؟؟؟؟
وايضا هيا مالهاش حساب فالبنك؟؟؟

فهل تتقبلها شركة اف اكس دي دي عادي
ولو تعمل بشكل جيد
ياتري بتاخد اد ايه وقت في السحب والايداع؟؟؟؟؟
ويا تري مصاريف الايداع والسحب كام؟

احمد صلاح
21-04-2012, 01:53 PM
استخدمت فيزا كريدى اجريكول فى الايداع
وكانت رسومها 1.5 % من عمليه الايداع
والسحب بدون اى رسوم ..
مده الايداع فى نفس اللحظه يوم بالكتير والاسحب بياخد اسبوعين

ولا يوجد اى مشاكل بالتعامل معها

بالتوفيق

• فهد •
21-04-2012, 07:15 PM
سؤالين بالظبط

1- هل الفيزا بتاعت بنك مصر الفرع الاسلامى .. ممكن استعملها فى الايداع ولا لأ

2- هنا مفيش مكان ادخل فية رقم الحساب بتاعى فى الشركة

يعنى هما هيعرفوا رقم الحساب من اسمى اللى هكتبة ؟

احمد صلاح
22-04-2012, 02:11 AM
سؤالين بالظبط

1- هل الفيزا بتاعت بنك مصر الفرع الاسلامى .. ممكن استعملها فى الايداع ولا لأ

2- هنا مفيش مكان ادخل فية رقم الحساب بتاعى فى الشركة

يعنى هما هيعرفوا رقم الحساب من اسمى اللى هكتبة ؟

اخى فهد الغالى ,
اهلا بيك ,

بخصوص الاستفسار الاول ,

لا , لايمكنك هذا
( انا معى نفس البطاقه من البنك وجربتها ورفضوا العمليه واتصل البنك بى وقال لى انها ليست ل الايداع عمن طريق الانترنت )
ومن الممكن طلب استخراج بطاقه ل الايداع من فرع البنك بطاقه اسمها ( انترنت كارد ) ب 15 جنيه
بس مش هاتعرف تسحب ارباحك عليها

بخصوص الاستفسار الثانى ,

اختار من هذه النافذه نوع الحساب ومن ثم سيطلب منك كتابه رقم حسابك

تحياتى ياغالى ,
ولو هناك اى استفسار انا فى الخدمه دائما

• فهد •
22-04-2012, 06:55 AM
شكرا يا احمد صلاح

دلوقتى انا ممكن اعمل بطاقتين

الاولى فيزا لسحب من الحساب - واعمل البطاقة انترنت كارد للايداع

صح كده ولا اية ؟

وهل الانترنت كارد موجوده فى بنك مصر الفرع الاسلامى ؟

احمد صلاح
22-04-2012, 08:05 PM
شكرا يا احمد صلاح

دلوقتى انا ممكن اعمل بطاقتين

الاولى فيزا لسحب من الحساب - واعمل البطاقة انترنت كارد للايداع

صح كده ولا اية ؟

وهل الانترنت كارد موجوده فى بنك مصر الفرع الاسلامى ؟

لا يافهد ,
اذا قمت بالايداع من خلال بطاقه الانترنت كارد من بنك مصر لايمكنك السحب بها او السحب على اى فيزا أخرى
يمكنك السحب من خلال الحواله البنكيه

وهناك كارت يسمى الجفت كارد ببك كريدى اجريكول يمكنك ان تقوم بعمله الايداع والسحب من خلاله

تحياتى

• فهد •
22-04-2012, 10:31 PM
طيب انا عملت خلاص حساب فى بنك مصر الفرع الاسلامى اللى فى طلعت حرب

على العموم انا بفكر فى الاتى .. انى اعمل انترنت كارد (للايداع)

ولما اجى اسحب هعمل التحويل على حسابى على البنك عادى (اعتقد مفيهاش مشكلة وسريعة بالنسبالنا فى مصر)

- - - -

وانا بعمل الحساب قالوا مش ممكن اعمل تحويل بنكى من حسابى لحساب اخر قبل 6 شهور

فهل لما هعمل الانترنت كارد هعرف احول بيها فلوس لـ FXDD

احمد صلاح
23-04-2012, 01:57 AM
طيب انا عملت خلاص حساب فى بنك مصر الفرع الاسلامى اللى فى طلعت حرب

على العموم انا بفكر فى الاتى .. انى اعمل انترنت كارد (للايداع)

ولما اجى اسحب هعمل التحويل على حسابى على البنك عادى (اعتقد مفيهاش مشكلة وسريعة بالنسبالنا فى مصر)

- - - -

وانا بعمل الحساب قالوا مش ممكن اعمل تحويل بنكى من حسابى لحساب اخر قبل 6 شهور

فهل لما هعمل الانترنت كارد هعرف احول بيها فلوس لـ FXDD

الله ينور كدا زى الفل فهد باشا ,,
التحويل عن طريق حواله بنكيه سيكون سهل
وبخصوص الايداع ببطاقه الانترنت من بنك مصر اعتقد مش هايكون فيها اى مشكله لانها عمليه شراء عاديه

بالتوفيق
( وبنك مصر متوفر فيه البطاقه هذه
تقوم بالذهاب للبنك ببطاقتك الشخصيه وتملاء الاستماره بـ 15 جنيه وتستلمها فى غضون الاسبوعين من فرع البنك )

• فهد •
23-04-2012, 08:31 AM
الله ينور كدا زى الفل فهد باشا ,,
التحويل عن طريق حواله بنكيه سيكون سهل
وبخصوص الايداع ببطاقه الانترنت من بنك مصر اعتقد مش هايكون فيها اى مشكله لانها عمليه شراء عاديه

بالتوفيق
( وبنك مصر متوفر فيه البطاقه هذه
تقوم بالذهاب للبنك ببطاقتك الشخصيه وتملاء الاستماره بـ 15 جنيه وتستلمها فى غضون الاسبوعين من فرع البنك )

تمام .. شكرا جزيلا

احمد صلاح
23-04-2012, 10:32 PM
تمام .. شكرا جزيلا

العـــفــــو اخى فهد
بالتوفيق لك وان واجهتك اى مشلكه
نحن جاهزون للخدمه

M Sabry M Elbakrawy
23-04-2012, 10:50 PM
استاذ احمد انا تعبت من الموضوع التحويل ده
وعايز الخلاصة بقي من حضرتك

انا دلوقتي عايز بنك ينفع اعمل منه ايداع وسحب للفوركس

انه اسهل بنك لياا وايه المطلوب فيه من اوراق ورسوم تسجيل

احمد صلاح
23-04-2012, 11:05 PM
استاذ احمد انا تعبت من الموضوع التحويل ده
وعايز الخلاصة بقي من حضرتك

انا دلوقتي عايز بنك ينفع اعمل منه ايداع وسحب للفوركس

انه اسهل بنك لياا وايه المطلوب فيه من اوراق ورسوم تسجيل

طاب ياكبير انته تاعب نفسك ليه بس ,
من بكره الصبح تروح لبنك كريدى اجريكول ,
وتطلب الجيفت كارد وتعملها وانته واقف بـ 15 جنيه
وتشوف انته عايز تعمل ايداع ف الفوركس بكام وتودعهم من خلال ماكينه الصراف الالى بالبنك

وابقه خلصه المشكله ,
;)

M Sabry M Elbakrawy
23-04-2012, 11:21 PM
طاب ياكبير انته تاعب نفسك ليه بس ,
من بكره الصبح تروح لبنك كريدى اجريكول ,
وتطلب الجيفت كارد وتعملها وانته واقف بـ 15 جنيه
وتشوف انته عايز تعمل ايداع ف الفوركس بكام وتودعهم من خلال ماكينه الصراف الالى بالبنك

وابقه خلصه المشكله ,
;)

بس كده :1 (20)::1 (20):
طيب ودي ينفع معاها السحب والايداع وبيكون ليا حساب في البنك ده ؟؟ :1 (88)::1 (88):

احمد صلاح
23-04-2012, 11:59 PM
بس كده :1 (20)::1 (20):
طيب ودي ينفع معاها السحب والايداع وبيكون ليا حساب في البنك ده ؟؟ :1 (88)::1 (88):

بس كدا ;)
من غير حساب فى البنك والبطاقه يمكن من خلالها السحب والايداع بمتهى السهوله ,
وان قمت بالايداع بها وتجربتها شخصيا

اى استفسار اخر

• فهد •
24-04-2012, 01:16 AM
والله كويس موضوع كريدى اجريكول ده

طيب انا بدل ما اعمل انترنت كارد فى بنك مصر هعلمها

يعنى اللى انا فهمتة انى هروح البنك واقول عاوز اعمل الجيفت كارد

- - - -

طيب انا هحط فى البطاقة فلوس بالصراف الالى وممكن اعمل بيها ايداع فى fxdd عادى

واى شغل على النت ممكن استعملها ؟

وفى السحب اية النظام ؟

M Sabry M Elbakrawy
24-04-2012, 01:18 AM
بس كدا ;)
من غير حساب فى البنك والبطاقه يمكن من خلالها السحب والايداع بمتهى السهوله ,
وان قمت بالايداع بها وتجربتها شخصيا

اى استفسار اخر

الف شكر يا ابو صلاااح :1 (96):
جزاك الله خير .. معلش تعبناك :1 (44)::1 (44):

• فهد •
24-04-2012, 01:43 AM
هى الجيفت كارد انهى واحدة من دول

كريدى أجريكول مصر - بطاقات الائتمان (http://www.ca-egypt.com/PB/Cards/cards-ar.html)

احمد صلاح
24-04-2012, 03:29 AM
هى الجيفت كارد انهى واحدة من دول

كريدى أجريكول مصر - بطاقات الائتمان (http://www.ca-egypt.com/PB/Cards/cards-ar.html)

اهلا بالغالى

البطاقات المدفوعة مقدما
http://www.ca-egypt.com/PB/Cards/Prepaid-ar.html

• فهد •
24-04-2012, 08:01 AM
اهلا بالغالى

البطاقات المدفوعة مقدما

شكرا يا راجل يا محترم .. كانت فين من زمان

:1 (80):

sharkawy
25-04-2012, 12:19 AM
اهلا بالغالى

البطاقات المدفوعة مقدما

طب وبالنسبه بالسحب ايه النظام وخصوصا ان حسب كلام حضرتك ان مش هيبقي ليا حساب في البنك ؟

TNT
25-04-2012, 01:24 AM
لا طبعا مش هتنفع فى السحب .. الافضل تعمل كريدت كارد او تفتح حساب بنكى بالدولار .. ودة من الاخر .. :)

احمد صلاح
25-04-2012, 02:50 AM
شكرا يا راجل يا محترم .. كانت فين من زمان

:1 (80):

اى خدمه فهد باشا

احمد صلاح
25-04-2012, 02:54 AM
طب وبالنسبه بالسحب ايه النظام وخصوصا ان حسب كلام حضرتك ان مش هيبقي ليا حساب في البنك ؟

السحب لم اجربه شخصيا ,
ولكن بناء على تجارب الاخرين انهم قامو بالسحب من خلال البطاقه بصوره عاديه

لا طبعا مش هتنفع فى السحب .. الافضل تعمل كريدت كارد او تفتح حساب بنكى بالدولار .. ودة من الاخر .. :)

اخى TNT
من اين اتيت بهذا التأكيد ؟!
انا سألت البنك وقالو ان البطاقه تقبل عادى الايداع والسحب
بدون اى مشاكل
لان السحب من الفوركس تعود الى البطاقه على هيئه مردوات ( RETURN TO CARD )

عمتا لما أقوم بالسحب بها سأخبركم ,

بالتوفيق

elnmsstar
25-04-2012, 11:18 AM
سؤال يا رجالة بعد اذنكم بخصوص ال gift-card من credit agricole
ينفع ادفع واسحب عليها عادى ولا لازم اربطها ب alertpay الاول علشان اعرف اسحب والكلام دة بخصوص شركة nordfx
شكرا

احمد صلاح
25-04-2012, 12:15 PM
سؤال يا رجالة بعد اذنكم بخصوص ال gift-card من credit agricole
ينفع ادفع واسحب عليها عادى ولا لازم اربطها ب alertpay الاول علشان اعرف اسحب والكلام دة بخصوص شركة nordfx
شكرا

لا أعرف اى بطاقات تقبلها شركه نورد ,
ولكن اسأل الشركه وعمتا البطاقه تصلح فى الايداع والسحب اذا كانو ييقبلوا ال depit card

تحياتى

elnmsstar
25-04-2012, 01:55 PM
لا أعرف اى بطاقات تقبلها شركه نورد ,
ولكن اسأل الشركه وعمتا البطاقه تصلح فى الايداع والسحب اذا كانو ييقبلوا ال depit card

تحياتى

دة كان رد nordfx
Hello.

Yes, you may deposit funds from card.

For deposit funds from card you can verify it.

For card verification you should login to trader's office.
1. Click 'VISA and MasterCard Verification', then click button 'Verify new card'
2. Fill in all fields and click 'Verify card' button. Amount from 1 to 5 usd or euro (depends on your trading account currency) will be charged from your card. You will have to get your card statement and enter exact charged amount in USD or EUR (speaking about US dollars or euro we mean withdrawal currency, not your bank account currency, you ought to have this information mentioned in your statement) in 'VISA and MasterCard Verification'.
3. Then you should upload scanned copy of your ID and utility bill to trader's office.
4. When your trading account and card will be verified you will able to use card for depositing.

السؤال بقى ازاى اجيب الcardstatement بتاعت الgiftcard دى ؟؟
وهى مبتطلعش على حساب اساسا؟؟

احمد صلاح
25-04-2012, 02:13 PM
دة كان رد nordfx
Hello.

1. Click 'VISA and MasterCard Verification', then click button 'Verify new card'
2. Fill in all fields and click 'Verify card' button. Amount from 1 to 5 usd or euro (depends on your trading account currency) will be charged from your card. You will have to get your card statement and enter exact charged amount in USD or EUR (speaking about US dollars or euro we mean withdrawal currency, not your bank account currency, you ought to have this information mentioned in your statement) in 'VISA and MasterCard Verification'.
3. Then you should upload scanned copy of your ID and utility bill to trader's office.
4. When your trading account and card will be verified you will able to use card for depositing.

ايه التعقيدات دى ,
انا فى دى دى بعمل ايداع بيها من غير معمل لها تفعيل ولا ااى حاجه ,
طيب حاول تسألهم ان الفيزا جديده ومالهاش ستايتمنت وشوف ردهم ,؟

alexandriafx
26-04-2012, 01:27 AM
دة كان رد nordfx
Hello.

أخى الكريم : لن تحتاج card-statement لأن الشركة لا تطلب صورة منه ، و لكن عند تفعيل الفيزا تقوم الشركة بسحب مبلغ من 1 : 5 $
و عليك لإكمال التفعيل أن تقوم بإدخال قيمة المبلغ الذى تم خصمه من الكارد الخاص بك .
بالنسبة للجيفت كارد لبنك كريدى أجريكول كل ما عليك أن تقوم به بعد تفعيل الكارد أن تتصل بالبنك على رقم : 19191
و إسأل خدمة العملاء عن قيمة آخر عملية تمت من الكارد الخاص بك ، سيخبرك بالمبلغ بالمصرى و الدولار .

elnmsstar
26-04-2012, 02:53 AM
أخى الكريم : لن تحتاج card-statement لأن الشركة لا تطلب صورة منه ، و لكن عند تفعيل الفيزا تقوم الشركة بسحب مبلغ من 1 : 5 $
و عليك لإكمال التفعيل أن تقوم بإدخال قيمة المبلغ الذى تم خصمه من الكارد الخاص بك .
بالنسبة للجيفت كارد لبنك كريدى أجريكول كل ما عليك أن تقوم به بعد تفعيل الكارد أن تتصل بالبنك على رقم : 19191
و إسأل خدمة العملاء عن قيمة آخر عملية تمت من الكارد الخاص بك ، سيخبرك بالمبلغ بالمصرى و الدولار .
شكرا alexandriafx على مشاركتك فى المساعدة

forexseeker
26-04-2012, 11:08 PM
مشكورين كتير جدا على المجهود الرائع ده يا جماعة بجد أنا قرأت ال43 صفحة بتوع الموضوع كلهم لان كلهم معلومات مفيدة.
أنا كنت هاعمل حساب في بنك بيريوس او بلوم يس للاسف ماعنديش فروع ليهم في المحافظة ولما عرفت موضوع الجفت كارد بتاع أجريكول لقيته حل كويس بس أرجو التأكد من ان شركة fxdd بتقبل الايداع منه وكمان لو حبيت أسحب بعد كدة باذن الله الارباح هينفع أحول الارباح أو حتى من أصل مبلغ الايداع على الكارد نفسه مع انه غير مربوط بحساب بنكي معلش انا لسة جديدة في الموضوع ده وعايزة أبتدي صح عشان كدة عايزة اخذ العلم من اهل العلم وشكرا.

احمد صلاح
26-04-2012, 11:49 PM
مشكورين كتير جدا على المجهود الرائع ده يا جماعة بجد أنا قرأت ال43 صفحة بتوع الموضوع كلهم لان كلهم معلومات مفيدة.
أنا كنت هاعمل حساب في بنك بيريوس او بلوم يس للاسف ماعنديش فروع ليهم في المحافظة ولما عرفت موضوع الجفت كارد بتاع أجريكول لقيته حل كويس بس أرجو التأكد من ان شركة fxdd بتقبل الايداع منه وكمان لو حبيت أسحب بعد كدة باذن الله الارباح هينفع أحول الارباح أو حتى من أصل مبلغ الايداع على الكارد نفسه مع انه غير مربوط بحساب بنكي معلش انا لسة جديدة في الموضوع ده وعايزة أبتدي صح عشان كدة عايزة اخذ العلم من اهل العلم وشكرا.

أخى الغالى بالفعل انا قمت بعمليه ايداع مسبقا من خلال الكارت مع شركه دى دى ,
ومادام قبلت عمليه الايداع اكيد السحب هيكون مقبول ,

ونتمنى ان يكون معنا احد سحب من خلال هذا الكارت ليفيدك

تحياتى

• فهد •
27-04-2012, 12:17 PM
انا رحت سالت فى كريدى اجريكول والدعم قالى ان كل الكروت منتهية واللى عاوز يعمل فيزا انترنت يبقى فى بداية شهر 6 ان شاء الله

يعنى شهر كده واسألوا البطاقات هتبقى موجوده امتى بالظبط

elnmsstar
27-04-2012, 12:27 PM
انا رحت سالت فى كريدى اجريكول والدعم قالى ان كل الكروت منتهية واللى عاوز يعمل فيزا انترنت يبقى فى بداية شهر 6 ان شاء الله

انا لحقت واحدة امبارح بس بعد ملفيت اربع فروع وعملت بيها ايداع النهاردة واشتغلت تمام
فى معلومة امبارح عرفتها ان الحساب التوفير الى بيتفتح ب 500 جنية بيقبل التحويلات بالدولار وانت بتسحبها بالجنية المصرى عادى واتاكدت النهاردة من الكوول سنتر

• فهد •
27-04-2012, 12:48 PM
انا لحقت واحدة امبارح بس بعد ملفيت اربع فروع وعملت بيها ايداع النهاردة واشتغلت تمام
فى معلومة امبارح عرفتها ان الحساب التوفير الى بيتفتح ب 500 جنية بيقبل التحويلات بالدولار وانت بتسحبها بالجنية المصرى عادى واتاكدت النهاردة من الكوول سنتر

طيب نفترض دلوقتى انى عملتها خلاص

الايداع هيبقى من الصراف الالى

انا هحط مثلا الف جنية مصرى .. وانا هحول لـ FXDD بالدولار - هيبقى اية النظام ؟

وبالنسبة للسحب ممكن اسحب الفلوس من FXDD للبطاقة عادى ؟

يعنى احكيلى الموضوع بالتفصيل الملل - علشان احدد هعملها ولا لأ

احمد صلاح
27-04-2012, 01:14 PM

فعلا انا بطاقتى برده عاملها من 3 شهور وكانت فتره صلاحيتها حتى شهر 6 ,,
ممكن تلاقى فى الفروع الغير مشهوره ..

forexseeker
27-04-2012, 01:40 PM

تحياتى

أشكرك استاذ أحمد على الرد وفى انتظار أحد يكون سحب منها
بالتوفيق للجميع

elnmsstar
27-04-2012, 02:08 PM
طيب نفترض دلوقتى انى عملتها خلاص

الايداع هيبقى من الصراف الالى

انا هحط مثلا الف جنية مصرى .. وانا هحول لـ FXDD بالدولار - هيبقى اية النظام ؟

وبالنسبة للسحب ممكن اسحب الفلوس من FXDD للبطاقة عادى ؟

يعنى احكيلى الموضوع بالتفصيل الملل - علشان احدد هعملها ولا لأ

انت تفتح حساب توفير ب 500 جنية وهيديك معاها debit card وتتاكد انها متاكتفة على النت ودى تقدر تدفع بيها وتسحب الارباح..
وممكن كمان تفتح حساب فى بنك blom bank ب 1000 جنية... وهيديك نفس ال كارت .... شوف الانسب ليك

• فهد •
27-04-2012, 02:30 PM
انا عاوز اعمل البطاقة فقط اللى بـ 15 جنية - ومنها اعمل ايداع وسحب من خلال الصراف الالى

انا مش عاوز اعمل حساب فى البنك لانى معايا حساب فى بنك مصر والحمد لله

sharkawy
27-04-2012, 02:35 PM
انا عاوز اعمل البطاقة فقط اللى بـ 15 جنية - ومنها اعمل ايداع وسحب من خلال الصراف الالى

وانا برضه زي حضرتك عندي حساب في بنك مصر لكن بالجنيه وكنت ناوي افتح حساب تاني بالدولار لكن بعد ما شوفت موضوع الجيفت كارد قلت انها هتكون افضل بس في حاجه انا مش فاهمها هل البطاقه دي ليها وقت وبتنتهي ولا بتجدد بعد فتره ؟؟؟

elnmsstar
27-04-2012, 02:35 PM

دور فى كل الفروع

• فهد •
27-04-2012, 11:07 PM
وانا برضه زي حضرتك عندي حساب في بنك مصر لكن بالجنيه وكنت ناوي افتح حساب تاني بالدولار لكن بعد ما شوفت موضوع الجيفت كارد قلت انها هتكون افضل بس في حاجه انا مش فاهمها هل البطاقه دي ليها وقت وبتنتهي ولا بتجدد بعد فتره ؟؟؟

بص اللى انا فاهمة

ان انت هختروح على بداية شهر 6 وتقول عاوز اعمل فيزا نت بـ 15 جنية

بتتعمل بصورة البطاقة وتاخدها فى نفس اليوم

والصلاحية لمدة 3 سنوات

ممكن بيعها تشترى او تعخمل ايداع على النت عادى جدا

وبتحط فيها فلوس بواسطة الصراف الالى

بس مش متأكد من موضوع سحب الفلوس عليها من FXDD بس اعتقد ان ده ممكن عادى

summer_boy
06-05-2012, 01:13 PM
عايز اعرف اللي حصل ده نصب ولا ايه ؟
روحت انهارده افتح حساب في بنك بيريوس .
قولت للموظف عايز افتح حساب توفير .
قالي ايه الغرض من فتح الحساب
. قولتله هحول منه واستقبل عليه فلوس .
قالي باي عمله ؟
قولتله بالدولار
قالي اوك عشان تفتح حساب توفير لازم تاخد عليه شهاده استثمار تستحق المطالبه بيها كمان تلات سنين .
قولتله يعني ايه ؟ انا اعرف ان حساب التوفير عادي ب500 جنيه ممكن افتحه وافتح حساب فرعي جمبه بالدولار استقبل عليه فلوسي
قالي لا لازم شهاده استثمار ومش اقل من خمس الاف جنيه حد ادني .
قولتلك انا اول مره اشوف حاجه زي كده .
قالي كل بنك وليه طريقته .
دلوقتي هل الراجل ده عايز ينصب عليا ويخليني اعمل شهاده استثمار اللي اكيد بتفيد البنك من ناحيه واكيد بيطلعله عموله من الحوار ده برضه .
ده موقف حصلي لسه من نص ساعه بالضبط وعايز اعرف رائيكم .

waleed adel
06-05-2012, 03:45 PM
عايز اعرف اللي حصل ده نصب ولا ايه ؟
روحت انهارده افتح حساب في بنك بيريوس .
قولت للموظف عايز افتح حساب توفير .
قالي ايه الغرض من فتح الحساب
. قولتله هحول منه واستقبل عليه فلوس .
قالي باي عمله ؟
قولتله بالدولار
قالي اوك عشان تفتح حساب توفير لازم تاخد عليه شهاده استثمار تستحق المطالبه بيها كمان تلات سنين .
قولتله يعني ايه ؟ انا اعرف ان حساب التوفير عادي ب500 جنيه ممكن افتحه وافتح حساب فرعي جمبه بالدولار استقبل عليه فلوسي
قالي لا لازم شهاده استثمار ومش اقل من خمس الاف جنيه حد ادني .
قولتلك انا اول مره اشوف حاجه زي كده .
قالي كل بنك وليه طريقته .
دلوقتي هل الراجل ده عايز ينصب عليا ويخليني اعمل شهاده استثمار اللي اكيد بتفيد البنك من ناحيه واكيد بيطلعله عموله من الحوار ده برضه .
ده موقف حصلي لسه من نص ساعه بالضبط وعايز اعرف رائيكم .

مساء الخير الاول عليك ياباشا
طبعا الكلام ده مش مظبوط لسبب انا كنت فى بنك بريوس يوم الاربعاء الماضى بفتح حساب فرع روكسى الموظف ماقالش حاجه خالص كده بالعكس كان مرحب جدا
وكان هيفتحلى حساب توفير ب 1000 جنيه مصرى وهيستخرجلى عليه ديبيت كارد مفعل على النت عادى جدا ولا يوجد اى مشكلة بس المشكله ايه بقى ان ماينفعش تحول على حسابك فلوس بالدولار طب والحل ايه بقىلازم تفتح كمان حساب تانى بالدولار بمبلغ 500 دولار ويربطلك الحسابين ببعض كده انتا تستقبل فلوس بالمصرى او الدولار كده انتا تمام وممكن تسحب تانى يوم الفلوس اللى بالدولار عادى وتصفر الحساب عادى

مش عايز بقى توجع دماغك تعمل ايه هتروح بنك بلومى مصر هتقولهم عايز افتح حساب توفير وعايز استخرج عليه ديبيت كارد ولازم تاكد على الموظف انه يكون مفعل على النت عشان هيمضيك على طلب تفعيل وهيقولك عايز تفعله على النت مده اد ايه طبعا ده كتامين ليك انتا شوف انتا هتودع امتى للشركه واختار شهر شهرين سنه براحتك عادى وتقوله افتحلى حساب فرعى على حسابى بالدولار عشان ممكن استقبل فلوس بالدولار هيفتحلك حساب عادى بالدولار بدون اى مصاريف
يبقى انتا كده معاك حساب بالمصرى والدولار وكمان ديبيت كارد مفعل على النت وكل ده ب 1000 جنيه بس وهتستلم الديبيت كارد مفعل بعد اسبوع بالظبط
ملاحظه لو الموظف قال ماينفعش تفتح حساب ب 1000 لازم اكتر من كده قوله كل صحابى عاملينه هنا فى البنك ب 1000 جنيه بس وانا لسه متصل بالكول تون بالبنك وقالولى ينفع طبعا هيرد يقولك اوك ماشى نفتحلك بالف ماشى مافيش مشكله
دا بقى خلاصة الموضوع ولفى يوم كامل على البنوك ياريت اكون افادتك وافدت اى عضو عايز يفتح حساب عشان يودع فلوس للشركه والفرع اللى انا فتحت فيه الحساب
العقاد مول امام شارع عباس العقاد واى استفسار انا موجود

summer_boy
06-05-2012, 03:49 PM
مساء الخير الاول عليك ياباشا
طبعا الكلام ده مش مظبوط لسبب انا كنت فى بنك بريوس يوم الاربعاء الماضى بفتح حساب فرع روكسى الموظف ماقالش حاجه خالص كده بالعكس كان مرحب جدا
وكان هيفتحلى حساب توفير ب 1000 جنيه مصرى وهيستخرجلى عليه ديبيت كارد مفعل على النت عادى جدا ولا يوجد اى مشكلة بس المشكله ايه بقى ان ماينفعش تحول على حسابك فلوس بالدولار طب والحل ايه بقىلازم تفتح كمان حساب تانى بالدولار بمبلغ 500 دولار ويربطلك الحسابين ببعض كده انتا تستقبل فلوس بالمصرى او الدولار كده انتا تمام وممكن تسحب تانى يوم الفلوس اللى بالدولار عادى وتصفر الحساب عادى

مش عايز بقى توجع دماغك تعمل ايه هتروح بنك بلومى مصر هتقولهم عايز افتح حساب توفير وعايز استخرج عليه ديبيت كارد ولازم تاكد على الموظف انه يكون مفعل على النت عشان هيمضيك على طلب تفعيل وهيقولك عايز تفعله على النت مده اد ايه طبعا ده كتامين ليك انتا شوف انتا هتودع امتى للشركه واختار شهر شهرين سنه براحتك عادى وتقوله افتحلى حساب فرعى على حسابى بالدولار عشان ممكن استقبل فلوس بالدولار هيفتحلك حساب عادى بالدولار بدون اى مصاريف
يبقى انتا كده معاك حساب بالمصرى والدولار وكمان ديبيت كارد مفعل على النت وكل ده ب 1000 جنيه بس وهتستلم الديبيت كارد مفعل بعد اسبوع بالظبط
ملاحظه لو الموظف قال ماينفعش تفتح حساب ب 1000 لازم اكتر من كده قوله كل صحابى عاملينه هنا فى البنك ب 1000 جنيه بس وانا لسه متصل بالكول تون بالبنك وقالولى ينفع طبعا هيرد يقولك اوك ماشى نفتحلك بالف ماشى مافيش مشكله
دا بقى خلاصة الموضوع ولفى يوم كامل على البنوك ياريت اكون افادتك وافدت اى عضو عايز يفتح حساب عشان يودع فلوس للشركه والفرع اللى انا فتحت فيه الحساب
العقاد مول امام شارع عباس العقاد واى استفسار انا موجود

مشكور يا صاحبي ع التوضيح
بس للاسف الشديد بنك بلوم مالوش فرع عندي في المحافظه كلها اللي انا فيها
حاجه تحير بجد
هروح اشوف موضوع بيبروس ده تاني بكره وربنا المستعان

wildcat
07-05-2012, 06:58 AM
استاذ حسام هل ينفع احول بكارت الاية تى ام ولا لازم فيزا بحيث الفيزا تشطرت ان يكون لها وديعة و انا معنديش وديعة .:1 (26):

summer_boy
07-05-2012, 11:37 AM
الحمد لله فتحت حساب واخدت الفيزا كارد انهارده من بنك بيريوس .
بس ليا استفسار مكتوب في الكتيب بتاع الفيزا ان اكتر فلوس اقدر اسحبها في اليوم 5000 جنيه بس
دلوقتي عايز احول 1000 دولار
اقدر احول المبلغ كله مره واحده ولا لازم علي يومين كل يوم 500 دولار ؟

احمد صلاح
07-05-2012, 05:12 PM
بس ليا استفسار مكتوب في الكتيب بتاع الفيزا ان اكتر فلوس اقدر اسحبها في اليوم 5000 جنيه بس

كدا لازم على يومين ياغالى ,
تحياتى

SHAWIS
07-05-2012, 05:47 PM

أعتقد المقصود بالسحب ده يا غالي، السحب من الـ (ATM)

summer_boy
07-05-2012, 05:50 PM
أعتقد المقصود بالسحب ده يا غالي، السحب من الـ (ATM)

مش عارف والله يا صاحبي
بس خلينا في المضمون زي ما الاستاذ احمد قال علي يومين عشان مش ناقصه بهدله :1:

SHAWIS
07-05-2012, 05:53 PM
مش عارف والله يا صاحبي
بس خلينا في المضمون زي ما الاستاذ احمد قال علي يومين عشان مش ناقصه بهدله :1:

بالتوفيق

waleed adel
07-05-2012, 11:29 PM

لو حبيت تسحب فلوس من ماكينة الصرف الالى الحد المسموح بيه 5000 جنيه
والاستاذ احمد الخبير بتاعنا

veto
07-05-2012, 11:38 PM
فتحت حساب توفير بالمصرى فى بلوم حد ادنى للايداع 1000 جنيه اخذت عليها ديبت كارد ( ماستر ) وحولت ل FXDD بالكارت بعد تفعيله ووصل المبلغ بالظببببببط بدون اى رسوم تحويل او مصاريف فتح او اى شىء .. المبلغ بالمظبوط دخل حسابى بعد حوالى اقل من 15 ساعة

waleed adel
07-05-2012, 11:42 PM
فتحت حساب توفير بالمصرى فى بلوم حد ادنى للايداع 1000 جنيه اخذت عليها ديبت كارد ( ماستر ) وحولت ل FXDD بالكارت بعد تفعيله ووصل المبلغ بالظببببببط بدون اى رسوم تحويل او مصاريف فتح او اى شىء .. المبلغ بالمظبوط دخل حسابى بعد حوالى اقل من 15 ساعة

مبروك وبالتوفيق عقبال بقى عملية سحب المليون من الشركة

usama.elashkar
08-05-2012, 02:37 AM

خللي بالك يا باشا ان اقصى مبلغ ممكن تحوله ف اليوم 10000 جنيه علشن يقبل التحويل وخللي بالك برده ان مبيقبلش تحويل اكتر من 1050 في المرة الواحده

بمعنى انك لو حبيت تحول 10000 جنيه(حوالي 1650 دولار) هتحولهم على مرتين مرة 1000دولار والتانية 650 دولار ودا ف اليوم الواحد

وشكرا

Benisafcom
09-05-2012, 03:03 PM
شكرا لكل من ساهم ويساهم في مساعدة اخوانه
الكصريين في الايداع و السحب
شكرا جزيلا لكم ومعكم

waleed adel
09-05-2012, 03:11 PM

مبروك ياباشا فتح الحساب
ياريت توضحنا الخطوات اللى عملتها من اول وصولك البيت حتى تم التحويل للشركه

يعنى فتحت الموقع وقمت بالايداع بالفيزا ازاى عشان انا عايز احول للشركة واستلمت الكارت من بنك بلوم خلاص
توضيح بشرح ممل من فضلك

احمد صلاح
12-05-2012, 02:46 AM

تحياتى

اعزائى الغاليين ,

لقت قمت بعمليه سحب على كارت كريدى اجريكول ( الجيفت كارد )
والمبلغ وصل الى الكارت بدون اى مشاكل وكان ايداعى من خلاله والتعامل كان مع شركه اف اكس دى دى

حبيت ابلغكم عشان تطمنوا

تحياتى

Benisafcom
12-05-2012, 04:03 AM
تسلم على الخبر احمد واكيد شركة مميزة
ممكن المدة حتى يعلم اصدقاءنا كم كانت فترة الانتظار.

• فهد •
12-05-2012, 09:10 AM
يعنى كارد كريدى اجريكوا قابل للسحب والايداع بدون ادنى مشاكل

يعنى مش عاوزين اى حجة تانى :1 (83):

احمد صلاح
12-05-2012, 12:27 PM
تسلم على الخبر احمد واكيد شركة مميزة
ممكن المدة حتى يعلم اصدقاءنا كم كانت فترة الانتظار.

الشركه ابلغتنى انه ستكون من 5-10 ايام عمل
وهيا بالنسبالى وصلت فى 7 ايام عمل بالظبط :1 (67):

يعنى كارد كريدى اجريكوا قابل للسحب والايداع بدون ادنى مشاكل

يعنى مش عاوزين اى حجة تانى :1 (83):

مافيش اى حجه يامعلم ,
كدا احنا جربنا الايداع والسحب
وللعلم السحب مالوش اى رسوم

حضر ارباحك للسحب بقه يافهد باشا :1 (102):

• فهد •
12-05-2012, 01:07 PM
الايداع فى نفس اليوم - صح ؟

والسحب بعد 7 ايام فى المتوسط ؟

hassan ebaid
12-05-2012, 03:28 PM
السلام عليكم ورحمه الله
اخوانى الكرام برجاء مساعدتى فى اختيار الشركه الافضل ما بين اف اكس دى دى و بين اف اكس سوليوشن خصوصا من ناحيه السحب .... انا كلمت الدعم بتاع اف اكس سوليوشن قالولى يمك سحب المبلغ الذى تم ايداعه بنفس طريق الايداع يعنى لو انت اودعت بالديبت كارد يمكنك سحب نفس المبلغ خلال 30 يوم بنفس الطريقه اما بعد مرور ال 30 يوم لا يمكنك سحب اى مبالغ الا عن طريق الحوالات البنكيه ,,,,,,,و لى تسؤل لعملاء اف اكس دى دى هل يمكن سحب اى مباغ عن طريق الكارت ام ان المسحوبات تم عن طريق الحولات البنكيه زى اف اكس سوليوشن

Benisafcom
12-05-2012, 06:36 PM
افتحه من ديدي وتمتع بالمميزات
+
او عن ابرح عن مضارابتك عن نفسك .
في وكالة اف اكس كوميشن
لاننا مجربينها و لنا وكالة حصرية لمنتدانا
موفق

احمد صلاح
12-05-2012, 08:55 PM
الايداع فى نفس اليوم - صح ؟

والسحب بعد 7 ايام فى المتوسط ؟

بالظبط كدا يافندم
:1 (27):

السلام عليكم ورحمه الله
اخوانى الكرام برجاء مساعدتى فى اختيار الشركه الافضل ما بين اف اكس دى دى و بين اف اكس سوليوشن خصوصا من ناحيه السحب .... انا كلمت الدعم بتاع اف اكس سوليوشن قالولى يمك سحب المبلغ الذى تم ايداعه بنفس طريق الايداع يعنى لو انت اودعت بالديبت كارد يمكنك سحب نفس المبلغ خلال 30 يوم بنفس الطريقه اما بعد مرور ال 30 يوم لا يمكنك سحب اى مبالغ الا عن طريق الحوالات البنكيه ,,,,,,,و لى تسؤل لعملاء اف اكس دى دى هل يمكن سحب اى مباغ عن طريق الكارت ام ان المسحوبات تم عن طريق الحولات البنكيه زى اف اكس سوليوشن

اخى الغالى ,
السحب عن طريق الفيزا فى اى وقت وليس مثل اف اكس سول خلال 30 يوم
وارشحلك شركه دى دى
وللعلم السحب عن طريق شركه اف اكس سول عن طريق الحواله البنكيه
يقوموا بخصم مبلغ 25 دولار من الارباح كرسوم وهذا بخلاف رسوم الحواله البنكيه
يعنى لو هاتسحب على حوالتك البنكيه يكون المبلغ الاجمالى المخصوم 45 دولار تقريبا

تحياتى ولك حريه الخيار

hassan ebaid
12-05-2012, 10:40 PM
السلام عليكم
فتحت حساب تجريبى لدى اف اكس دى دى ب 250 دولار و عندما حاولت فتح صفقه على الذهب قال لى لا يوجد هامش كافى بالرغم انى فاتح حساب تجريبى اخر مع اف اكس سوليوشن و اتعامل على الذهب عادى ......... هل معنى ذلك انه يوجد حد ادنى للمحفظه حتى يمكت التعامل على الذهب لدى اف اكس دى دى .... برجاء افادتى بمعلومات مؤكده لانى لن اتعامل الا على الذهب فقط عندما افتح حساب حقيقى خلال هذا الاسبوع ان شاء الله و كمان هل كل عمليات السحب يمكن ان تتم على الديبت كارد بتاعى و لا لازم اسحب عن طريق الحولات البتكيه زى اف اكس سوليوشن
وجزاكم الله خيرا

hassan ebaid
12-05-2012, 10:42 PM
بالظبط كدا يافندم
:1 (27):

اخى الغالى ,
السحب عن طريق الفيزا فى اى وقت وليس مثل اف اكس سول خلال 30 يوم
وارشحلك شركه دى دى
وللعلم السحب عن طريق شركه اف اكس سول عن طريق الحواله البنكيه
يقوموا بخصم مبلغ 25 دولار من الارباح كرسوم وهذا بخلاف رسوم الحواله البنكيه
يعنى لو هاتسحب على حوالتك البنكيه يكون المبلغ الاجمالى المخصوم 45 دولار تقريبا

تحياتى ولك حريه الخيار

شكرا احمد بيه صلاح .......... وفعلا انا لما كلمت دعم اف اكس سوليوشن فاللى ان مصاريف السحب 25 دولار

elnmsstar
13-05-2012, 09:05 PM
متابعة لموضوع الجيفت كارد من بنك كريدى اجريكول ....
لما جيب اسحب الارباح عليها من شركة nordfx قالى مينفعش علشان انت فى مصر فانا هضطر اسحب عن طريق التحويل البنكى ... وعندى سؤاين
-مصاريف التحويل البنكى بتبقى كام فى بنك NSGB؟
-و هل توجد نفس المشكلة دى فى شركة FXDD ؟ واية هو الحد الادنى لفتح حساب فى FXDD؟

احمد صلاح
14-05-2012, 07:05 PM
شكرا احمد بيه صلاح .......... وفعلا انا لما كلمت دعم اف اكس سوليوشن فاللى ان مصاريف السحب 25 دولار

اكيد وانا جربتها بنفسى :1 (7):
تحياتى لك يااستاذ حسن

لما جيب اسحب الارباح عليها من شركة nordfx قالى مينفعش علشان انت فى مصر فانا هضطر اسحب عن طريق التحويل البنكى ... وعندى سؤاين

التحويل البنكى يكون فى حدود 25 دولار وهى عباره عن رسوم البنوك
ماهى مشكله التى تقصدها اخى فى سؤالك الثانى
والحد الادنى لفتح حساب هو 250 دولار

تحياتى

Mostafa Elyamny
15-05-2012, 04:14 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

حبيبي الغالي ... بخصوص مصاريف السحب على بنك NSGB هي 3 دولار فقط لاغير ..

تحياتي للجميع

elnmsstar
15-05-2012, 08:12 PM
اكيد وانا جربتها بنفسى :1 (7):
تحياتى لك يااستاذ حسن

التحويل البنكى يكون فى حدود 25 دولار وهى عباره عن رسوم البنوك
ماهى مشكله التى تقصدها اخى فى سؤالك الثانى
والحد الادنى لفتح حساب هو 250 دولار

تحياتى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

حبيبي الغالي ... بخصوص مصاريف السحب على بنك NSGB هي 3 دولار فقط لاغير ..

تحياتي للجميع
المشكلة يا استاذ احمد صلاح هى انى مش هعرف اسحب الارباح على الجفت كارد وهيقولى انت من مصر!!
تمام يا استاذ مصطفى شكرا على الرد..

Mostafa Elyamny
16-05-2012, 07:30 PM
المشكلة يا استاذ احمد صلاح هى انى مش هعرف اسحب الارباح على الجفت كارد وهيقولى انت من مصر!!
تمام يا استاذ مصطفى شكرا على الرد..

لا شكر على واجب ,,,

mohamed salah eldin
16-05-2012, 10:58 PM
مشكور

Ashraf sherif
24-05-2012, 07:33 AM
اه يا عيني اللي وجعتني :1 (12):
٤٧ صفحة يا مفترييييين :D
انا قريت بوست بوست في الموضوع هنا
وحابب اشكر العضو ahmdmhmd جداااا لانه اكتر حد كتب معلومات مفيدة
واليكم الموجز ومن الاخر

عايز تفتح حساب في بنك ويبقي معاك فيزا تعمل بيها ايداع او تسحب بيها في الشركات
تعمل ديبت كارت .. سواء من بنك بلوم او بيريوس بس تطلب تفعيلها علي النت
و يفضل بلوم الحد الادني لحساب التوفير فيه ١٠٠٠ جنيه .. و بيعملك حساب فرعي بالدولار ممكن تجيلك الفلوس عليه بالدولار عادي بدون فتح حساب خاص بالدولار
عكس بيريوس او اجري كول اللي لازم فيهم تعمل حساب بالدولار عشان الفلوس تجيلك بالدولار
لو معملتش يبقي الفلوس هتتحولك من الدولار للمصري في حسابك

دي الخلاصة .. بس ملحوظة زيادة ..
لو عملت ايداع في الشركة مثلا ب ١٠٠ دولار عن طريق الديبت كارت
وحسابك وصل ٥٠٠ دولار مثلا بالارباح
يبقي ممكن تسحب ١٠٠ دولار بنفس طريقة الايداع اللي هيا الديبت كارت
وال ٤٠٠ التانيين بالتحويل البنكي

واعتقد نفس النظام مع بنك الاهلي سوستيه جينرال
سواء في نظام عرض الشباب او توفير بلس

هنام دلوقتي و هصحي ان شاء الله اخطف رجلي للاهلي جينرال و اشوف الموضوع فيه ايه واجي اكتبلكم اللي حصل ان شاء الله

دي الخلاصة بتاعة ٤٧ صفححححححة منكم لله بقالي ساعتين بقراهم :D

cupid19
24-05-2012, 02:16 PM
اه يا عيني اللي وجعتني :1 (12):
٤٧ صفحة يا مفترييييين :D
انا قريت بوست بوست في الموضوع هنا
وحابب اشكر العضو ahmdmhmd جداااا لانه اكتر حد كتب معلومات مفيدة
واليكم الموجز ومن الاخر

عايز تفتح حساب في بنك ويبقي معاك فيزا تعمل بيها ايداع او تسحب بيها في الشركات
تعمل ديبت كارت .. سواء من بنك بلوم او بيريوس بس تطلب تفعيلها علي النت
و يفضل بلوم الحد الادني لحساب التوفير فيه ١٠٠٠ جنيه .. و بيعملك حساب فرعي بالدولار ممكن تجيلك الفلوس عليه بالدولار عادي بدون فتح حساب خاص بالدولار
عكس بيريوس او اجري كول اللي لازم فيهم تعمل حساب بالدولار عشان الفلوس تجيلك بالدولار
لو معملتش يبقي الفلوس هتتحولك من الدولار للمصري في حسابك

دي الخلاصة .. بس ملحوظة زيادة ..
لو عملت ايداع في الشركة مثلا ب ١٠٠ دولار عن طريق الديبت كارت
وحسابك وصل ٥٠٠ دولار مثلا بالارباح
يبقي ممكن تسحب ١٠٠ دولار بنفس طريقة الايداع اللي هيا الديبت كارت
وال ٤٠٠ التانيين بالتحويل البنكي

واعتقد نفس النظام مع بنك الاهلي سوستيه جينرال
سواء في نظام عرض الشباب او توفير بلس

هنام دلوقتي و هصحي ان شاء الله اخطف رجلي للاهلي جينرال و اشوف الموضوع فيه ايه واجي اكتبلكم اللي حصل ان شاء الله

دي الخلاصة بتاعة ٤٧ صفححححححة منكم لله بقالي ساعتين بقراهم :D

السلام عليكم
شكرا ليك عالملخص الجامد ده :D

بس اعتقد في معلومه غلط
وهيا ان ال بري بايد كارد من كريدي اجري كول مش لازم تفتح حساب بالدولار ولا حاجه انت بتعملها ومبيكونش ليك حساب دا مجرد كارت للايداع والسحب والتعاملات الالكترونيه ولا يتم تحديد عملة معينه اثناء استخراجه
وتحياتي ليك

cupid19
24-05-2012, 02:18 PM
كنت عايز اعرف من حضراتكم اذا فتحت حساب بمعلومات بنكيه ورقم حساب معين
هل يمكن تغير المعلومات البنكيه بعد كدا في اي وقت كتغيير رقم الحساب مثلا؟

Ashraf sherif
24-05-2012, 04:42 PM
السلام عليكم
شكرا ليك عالملخص الجامد ده :D

بس اعتقد في معلومه غلط
وهيا ان ال بري بايد كارد من كريدي اجري كول مش لازم تفتح حساب بالدولار ولا حاجه انت بتعملها ومبيكونش ليك حساب دا مجرد كارت للايداع والسحب والتعاملات الالكترونيه ولا يتم تحديد عملة معينه اثناء استخراجه
وتحياتي ليك

لا مقولتش كده .. انا قولت بنك بيريوس عشان يوصلك عليه حوالة بالدولار لازم يبقالك حساب بالدولار .. وزي ما العضو احمد محمد قال اقل حاجة 500 دولار
بالمناسة .. انا لسة راجع من الاهلي سوسيتيه جينرال ..
فتحت حساب توفير عادي .. وطلعت ديبت كارد بس قالولي مينفعش تستخدمها علي النت .. فطلعت فيزا نت
ولو عايز اعمل ايداع في اي شركة هحول من حسابي الاصلي عليها بالجنيه المصري و اعمل ايداع عادي وهما هيسحبو قيمة الدولار بالجنيه من عليها
ولكن .. لو هعمل تحويل بنكي ودي الميزة في الاهلي جينيرال زي بنك بلوم .. انهم بيفتحولي حساب اوتوماتيك بالعملة اللي جاية علي حاسبي اللي بالمصري بدون رسوم
بمعني .. لو حسابي بالمصري و انا عمل تحويل بنكي من اي شركة فوركس بالدولار او اليورو .. بتوصل لحسابي اللي بالمصري بس بيعملو حساب فرعي بالعملة اللي جاية عشان الفلوس تبقي زي ماهيا من غير تحويل

في حاجة كمان معلومة مهمة جدا .. بنك بلوم حد ادني لفتح الحساب والتمتع بالمزايا دي 1000 جنيه
بنك بيريوس 2000 جنيه ولازم تعمل حساب بقيمة 500 دولار عشان لو هيجيلك حوالة
بنك الاهلي جينيرال حد ادني 500 جنيه و سعر فيزا الانترنت 30 جنيه وزي ما شرحت لو في تحويل بالدولار بيبقي بدون رسوم

b4rakat
12-06-2012, 02:37 AM
بـعد إذن إخواتي انا من حبي والله فى شركـة إف إكس أرابيـآ فتحت حسـآب فـ بنــك مصـر لأني من بلد فى القليوبيه ومش عندنا إلا بنـك مصـر بس فرٍع وحيــد وطلبــت إنـي أعمــل فيـزا وقالولي ممنوٍع التحويل البنكي الا بـعد ستة أشهـر هل الفيـزا من بنـك مصر تساعدنـي . إني أعمل تحويل للـشركة وإزاي أكوٍن فاتح فِ شركة إف إكس دي دي وفي نفس الوقت تابع لـ شركة إف إكس أرابيـآ أرجوٍ الرد من أي من الخبـرآء . وأتمني قبوٍل عدم فهمـي للتعاملات البنكـيه لأني لم أتعامل بهـآ من قبل ..

ehabco
12-06-2012, 07:35 AM
بعد التحيه والسلام .. لدى إستفسار وأتمنى الإجابه تكون كويسه لكى أكمل مسيرتى الفوركسية وتعليم د. اسامه ليا .. مع تحياتى له .
لدى فيزا ومفعله دوليآ ولكنها خاصه بوالدتى هل يمكننى أن أقوم بالتسجيل بها ؟ وما المطلوب للتسجيل أو البيانات المطلوبه ؟
مع خالص شكرى واحترامى ... والله الموفق والمستعان .:1 (25):
أو يرجى الإرسال بالبريد :

معاذ عودات
12-06-2012, 09:32 AM
بـعد إذن إخواتي انا من حبي والله فى شركـة إف إكس أرابيـآ فتحت حسـآب فـ بنــك مصـر لأني من بلد فى القليوبيه ومش عندنا إلا بنـك مصـر بس فرٍع وحيــد وطلبــت إنـي أعمــل فيـزا وقالولي ممنوٍع التحويل البنكي الا بـعد ستة أشهـر هل الفيـزا من بنـك مصر تساعدنـي . إني أعمل تحويل للـشركة وإزاي أكوٍن فاتح فِ شركة إف إكس دي دي وفي نفس الوقت تابع لـ شركة إف إكس أرابيـآ أرجوٍ الرد من أي من الخبـرآء . وأتمني قبوٍل عدم فهمـي للتعاملات البنكـيه لأني لم أتعامل بهـآ من قبل ..

اهلا فيك
يعني لازم تغير البنك عشان تقدر تحول

تفضل من هنا فتح الحساب
افتح حسابك الاسلامى مع FXDD و تمتع بمزايا عملاء اف اكس ارابيا المتعددة (http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=24)

بعد التحيه والسلام .. لدى إستفسار وأتمنى الإجابه تكون كويسه لكى أكمل مسيرتى الفوركسية وتعليم د. اسامه ليا .. مع تحياتى له .
لدى فيزا ومفعله دوليآ ولكنها خاصه بوالدتى هل يمكننى أن أقوم بالتسجيل بها ؟ وما المطلوب للتسجيل أو البيانات المطلوبه ؟
مع خالص شكرى واحترامى ... والله الموفق والمستعان .:1 (25):
أو يرجى الإرسال بالبريد :

لا يجوز ان يكون الاسمين مختلفين
اذا كان الحساب باسمك يجب ان يكون الفيزا باسمك
او العكس
باسم والدتك

kokymmi
15-06-2012, 02:43 AM
انا عملت ايداع النهاردة ووصل لاخر صفحة حضرتك مصورها ما عدا الايميل فلم يصلنى ايميل تاكيد بالرغم من اتمام عملية الايداع

معاذ عودات
15-06-2012, 09:15 AM
انا عملت ايداع النهاردة ووصل لاخر صفحة حضرتك مصورها ما عدا الايميل فلم يصلنى ايميل تاكيد بالرغم من اتمام عملية الايداع

تأكد من ايميلك يا غالي
واذا لم يصلك بالفعل
الرجاء مراجعتنا بقسم خدمه العملاء

fxprof
16-06-2012, 12:05 PM
لو سمحت يا استاذ حسام انا عملت تحويل بنكي بس لسه المبلغ ما وصلتش الشركه حوالي عشر ايام لحد الان وكلمت الشركة بس طالبين مني السوفت كوبي بس مش عارف ايه هو ده بس انا بعتلهم صورة الحواله وقالوا دي مش كفايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

tah321
19-06-2012, 09:53 PM
اذا اودعت عن طريق الفيزا

هل فيه امكانية للسحب عن طريق الحوالة البنكية ؟؟

احمد صلاح
19-06-2012, 10:15 PM
اذا اودعت عن طريق الفيزا

هل فيه امكانية للسحب عن طريق الحوالة البنكية ؟؟

اهلا بالغالى ,
اذا كنت من مصر يمكنك ذلك ياغالى

تقديرى

mohaa12
21-07-2012, 04:42 AM
شكرا جزيلا ، بارك الله فيكم

fxprof
21-07-2012, 11:10 PM
سؤال للأخوة في المنتدي أنا فتحت حساب حقيقي في شركة fxdd maltaوتم الموافقة وبعتولي رقم الحساب والباسورد والسيرفر بس مش عارف اربط البرنامج بالسرفر ارجو التكرم وافادتي في هذا الموضوع علماً بأن السيرفر هو Mt4ldc9.fxdd.com:1950

ZOUHAIR_ZIZO28
28-07-2012, 06:50 PM
تسلم يا حسام علي الموضوع الرائع ده

a7med $amiR
29-07-2012, 06:30 AM
اسهل واسرع واوفر ايداع عن طريق الفيزا

elsaied
30-07-2012, 07:19 AM
بالتوفيق

hassan fx
30-07-2012, 08:35 PM
مشكور جداً فعلاً معلومات مهمه.

refa3ys40
13-08-2012, 02:21 AM
الف شكر للاساتذة علي المعلومات القيمة وكل عام وانتم بخير بصراحة ليا سؤال اتمني احد يجاوبني علية ةهو لو انا عاوز اقتح حساب مع اف اكس دي دي هل ينفع اعمل بطاقة ديبيت من ان اس جي بي او اعمل بطاقة نت من نفس البنك هل تقبل اف اكس دي دي ايهما ام اعمل اييية ارجو الافادة

ahmdmhmd
13-08-2012, 08:49 AM
الف شكر للاساتذة علي المعلومات القيمة وكل عام وانتم بخير بصراحة ليا سؤال اتمني احد يجاوبني علية ةهو لو انا عاوز اقتح حساب مع اف اكس دي دي هل ينفع اعمل بطاقة ديبيت من ان اس جي بي او اعمل بطاقة نت من نفس البنك هل تقبل اف اكس دي دي ايهما ام اعمل اييية ارجو الافادة

من حقك طبعا تعمل بطاقة ديبيت للخصم المباشر من رصيدك وبطاقة نت وهي من البطاقات المدفوعة مقدما
الديبت كارد بتاعة البنك الأهلي سوسيتيه جنرال غير مسموح لاستخدامها في النت
والنت كارد طبعا مخصصة لاغراض النت لكنها غير مرتبطة بحساب مباشر

نيجي لشركة الوساطة بقى

الشركة بتسمح بالتعامل اما مع الكريديت كارد أو الديبت كارد ولا تقبل النت كارد
لأن الكريديت كارد والديبت كارد سهل إنك تعمل ايداع وسحب عليهم بدون مشاكل أبدا
لكن النت كارد ممكن تعمل بيها إيداع عادي لكن في حالة السحب فهو غير مضمون إطلاقا
يعني في حالة عدم استلام الامول المسحوبة عن طريق النت كارد بتكون أنت المسئول
ولا شركة الوساطة مسئولة ولا البنك مسئول عن الخطأ ده

فالبنسبة لسؤالك البطاقتين بتوع البنك الأهلي سوسيتيه جنرال غير صالحتين للتعامل مع الشركة

تحياتي لك وكل عام وأنتم بخير

wolf101
13-08-2012, 11:31 PM

اخي الكريم انا لا اتعامل مع البنك لكن بعض الاخوه تعامل مع هذا البنك
يمكنك ان تعمل كريديت كارد انترنت او ماستر كارد انترنت وتاكد علي الموظف المختص انك سوف تقوم بالشراء منتجات اون لاين وتستخدمها في اغراض النت لابدمن التاكيد علي الموظف للمره الثانيه
وبعد اصدار البطاقه يمكنك الايداع بها في شركة اف اكس دي دي بكل سهوله
لكن في عملية السحب من الشركه لن تستطيع استلام الاموال علي البطاقه سوف تقوم باستلامها علي الحساب البنكي الخاص بك بكل سهوله
ملاحظه عمولات البنك مرتفعة الي حد بسيط عن البنوك الاخري
لكن لاتوجد اي مشكله في استخدام الكريديت او الماستر كارد الخاصيين بهذا البنك
ويمكنك الايداع والسحب من خلال البنك بكل سهوله ويسران شاء الله
ودي وتقديري

canister
14-08-2012, 03:37 PM
يا جماعة ايه هي أفضل طريقة لسحب الأموال من الشركات الوسيطة؟؟

هل التحويل علي رقم الحساب الخاص بك؟؟ بس انا عارف ان عمولة التحويل بتكون كبيرة, فايه أفضل وسيلة بقي لسحب الاموال من شركات الوساطة

ahmdmhmd
14-08-2012, 03:45 PM
يا جماعة ايه هي أفضل طريقة لسحب الأموال من الشركات الوسيطة؟؟

هل التحويل علي رقم الحساب الخاص بك؟؟ بس انا عارف ان عمولة التحويل بتكون كبيرة, فايه أفضل وسيلة بقي لسحب الاموال من شركات الوساطة

أنت عملت إيداع للشركة عن طريق أيه ؟؟

refa3ys40
14-08-2012, 04:17 PM
اشكر الاخوة الافاضل علي الاهتمام ورجو الاجابة علي السؤال التالي وهو بنك ان اس جي بي بطاقة النت بتاعتة ممكن اودع بيها بس اعتقد انها فيزا مش ماستر كارد وهل بعد الايداع بيها ممكن اسحب الارباح ان شاء الله ام اسجل رقم حساب بنكي خاص بي لسحب للارباح علية ارجو التوضيح في النقاط دة من الخبراء الافاضل يعني اعمل ايداع باي وسيلة اما السحب للارباح علي حساب بنكي اقوم بتسجيلة في ل=العقد عند فتح حساب

refa3ys40
14-08-2012, 04:19 PM
علي فكرة انا لسة مطلع حالا بطاقة كريدي اجريكول جيفت كارد ولكن هل ينفع السحب عليها لان الموظف اكدل لي انة لا ينفع السحب عليها لانها ليست مرتبكة حساب فارجو التوضيح ولكم جزيل الشكر

ahmdmhmd
14-08-2012, 04:26 PM
اشكر الاخوة الافاضل علي الاهتمام ورجو الاجابة علي السؤال التالي وهو بنك ان اس جي بي بطاقة النت بتاعتة ممكن اودع بيها بس اعتقد انها فيزا مش ماستر كارد وهل بعد الايداع بيها ممكن اسحب الارباح ان شاء الله ام اسجل رقم حساب بنكي خاص بي لسحب للارباح علية ارجو التوضيح في النقاط دة من الخبراء الافاضل يعني اعمل ايداع باي وسيلة اما السحب للارباح علي حساب بنكي اقوم بتسجيلة في ل=العقد عند فتح حساب

لو أنت حابب تستخدم بطاقة النت الخاصة بالبنك الاهلي سوسيتيه جنرال
يبقى ممكن تعمل بيها إيداع عادي لكن هتسحب الارباح على الحساب البنكي

ahmdmhmd
14-08-2012, 04:37 PM
علي فكرة انا لسة مطلع حالا بطاقة كريدي اجريكول جيفت كارد ولكن هل ينفع السحب عليها لان الموظف اكدل لي انة لا ينفع السحب عليها لانها ليست مرتبكة حساب فارجو التوضيح ولكم جزيل الشكر

بص يا صديقي بطاقات النت والبطاقات المدفوعة مقدما بصفة عامة غير مقبولة لأنها غير مرتبطة بحساب بنكي
يعني لو حصل وعملت إيداع عن طريقها عادي ممكن مافيش مشاكل أحيانا
لكن لو حبيت تسحب عليها فده ماينفعش وفي الحالة دي بيكون طلبك للسحب على مسئوليتك الشخصية
بمعنى إن الشركة والبنك بيخلوا مسئوليتهم في حالة عدم استلامك للأموال المسحوبة
يبقى ليه المخاطرة حتى لو امكن استرداد المبلغ هيكون بعد مشاكل وحوارات كتير احنا في غنى عنها
عشان كده الشركات الامريكية بترفض التعامل مع البطاقات المدفوهة مقدما ومنها بطاقة النت

ومن قوانين الشركة انك بتسحب المبلغ اللي أودعته عن طريق الفيزا بنفس الطريقة
يبقى في الحالة دي مش هتعرف تسحب غير الارباح وفقط عن طريق التحويل البنكي

لذلك أنا قولت قبل كده كتير اللي عاوز يعمل ايداع وسحب بسهولة وبدون أي مشاكل بنفس البطاقة
عندنا الديبت كارد بتاعة بنك بلوم مصر
والديبت كارد بتاعة بنك بيريوس مصر

وأي استفسار أنا في الخدمة

wolf101
14-08-2012, 06:52 PM
ومن قوانين الشركة انك بتسحب المبلغ اللي أودعته عن طريق الفيزا بنفس الطريقة
يبقى في الحالة دي مش هتعرف تسحب غير الارباح وفقط عن طريق التحويل البنكي

لذلك أنا قولت قبل كده كتير اللي عاوز يعمل ايداع وسحب بسهولة وبدون أي مشاكل بنفس البطاقة
عندنا الديبت كارد بتاعة بنك بلوم مصر
والديبت كارد بتاعة بنك بيريوس مصر

وأي استفسار أنا في الخدمة

لكن احب اوضحلك نقطة برده
صحيح ان القانون بيقول ان كل ما تم الايداع بيه يتم السحب عليه لكن بمرور 30 الي 40 يوم علي الاموال الموجوده في الحساب اللتي تم ايداعاها بالفيزا او الماستر كارد
تعتبر اموال بنكية ويمكن سحبها عن طريق التحويل البنكي بدون اي مشاكل طالما ان نفس اسم الشخص الذي قام بالايداع هو نفس اسم الشخص صاحب الحساب الذي سوف يذهب الاموال اليه وده كان رد اكثر من 4 شركات FXDD , FXSOL,FOREX,FXCM

وبالنسبة الديبت كارد بتاعته بنك بلوم مش بتقبل الايداع فيها من الخارج مثلها كاي ماستر او فيزا بنكيه اخري
لكن بنك بلوم يوجد به ميزه كبيره انك بيتم عند وصول الاموال هنا يتم تلقائيا فتح حساب بالدولار وايداع المبلغ فيه دون تدخل من حضرتك
بكده يظل الموضوع واحد انه تم الايداع بالفيزا والسحب بالحواله البنكيه
دليل ليك اعمل ايداع بيها وجرب بعد يومين تلاته تعمل طلب سحب من رصيدك في الشركه الشركه لن توافق اطلاقا والطلب هيترفض علشان لابد مرور فتره زمنيه للاموال وبعد تقوم لك الشركه بالتحويل البنكي
ودي وتقديري

ahmdmhmd
14-08-2012, 07:29 PM
لكن احب اوضحلك نقطة برده
صحيح ان القانون بيقول ان كل ما تم الايداع بيه يتم السحب عليه لكن بمرور 30 الي 40 يوم علي الاموال الموجوده في الحساب اللتي تم ايداعاها بالفيزا او الماستر كارد
تعتبر اموال بنكية ويمكن سحبها عن طريق التحويل البنكي بدون اي مشاكل طالما ان نفس اسم الشخص الذي قام بالايداع هو نفس اسم الشخص صاحب الحساب الذي سوف يذهب الاموال اليه وده كان رد اكثر من 4 شركات FXDD , FXSOL,FOREX,FXCM

وبالنسبة الديبت كارد بتاعته بنك بلوم مش بتقبل الايداع فيها من الخارج مثلها كاي ماستر او فيزا بنكيه اخري
لكن بنك بلوم يوجد به ميزه كبيره انك بيتم عند وصول الاموال هنا يتم تلقائيا فتح حساب بالدولار وايداع المبلغ فيه دون تدخل من حضرتك
بكده يظل الموضوع واحد انه تم الايداع بالفيزا والسحب بالحواله البنكيه
دليل ليك اعمل ايداع بيها وجرب بعد يومين تلاته تعمل طلب سحب من رصيدك في الشركه الشركه لن توافق اطلاقا والطلب هيترفض علشان لابد مرور فتره زمنيه للاموال وبعد تقوم لك الشركه بالتحويل البنكي
ودي وتقديري

فعلا أنا بتعامل مع شركة أف أكس سوليوشن ونظامها كده
إن بعد الايداع بالفيزا ب 30 يوم ممكن السحب عن طريق التحويل البنكي عادي والكلام ده من زمان
لكن شركة أف أكس دي دي ماكنتش كده وكان لازم بالفيزا بس
بس في جميع الاحوال اللي هيعمل ايداع مش هيسحب غير الارباح يعني مش هتفرق معاه لانه يقدر يسحب بالتحويل البنكي
اما اللي كان عاوز يسحب بالفيزا فلازم ديبت كارد زي بتاعة بيريوس مصر او بلوم مصر او انها تكون كريديت كارد لأي بنك

تحياتي لك

Mohamed Ahmed Mohamed
15-08-2012, 02:29 PM
يا جماعة بعد اذنكم ممكن حد يفدني ويقولي افتح حسابي في بنك ايه مع العلم ان حجم الايداع مش هيتعدى ال 250$ في الاول ؟؟
ويا ريت لو بنك يديني بطاقة فيزا اتعامل بيها مع اف اكس دي دي لاني لما سألت في بنوك كتير رفضين يدوني بطاقة لو الحساب بالدولار ؟؟؟؟
او لازم يكون الحساب كبير عشان بيعملوا حساب حاجة اسمها الضمان ؟؟؟

ahmdmhmd
15-08-2012, 03:03 PM
يا جماعة بعد اذنكم ممكن حد يفدني ويقولي افتح حسابي في بنك ايه مع العلم ان حجم الايداع مش هيتعدى ال 250$ في الاول ؟؟
ويا ريت لو بنك يديني بطاقة فيزا اتعامل بيها مع اف اكس دي دي لاني لما سألت في بنوك كتير رفضين يدوني بطاقة لو الحساب بالدولار ؟؟؟؟
او لازم يكون الحساب كبير عشان بيعملوا حساب حاجة اسمها الضمان ؟؟؟

أفضل بنك هو بنك بلوم مصر

هتفتح حساب توفير بالجنية المصري وتستخرج عليه ديبت كارد وتطلب تفعيلها على النت
ولما تيجي تسحب الارباح إن شاء الله هتسحب على نفس الحساب والبنك هيفتحلك حساب فرعي بالدولار بشكل تلقائي

يعني هيكون عندك حساب أساسي بالجنية المصري مرتبط بيه فيزا تقدر تسحب بيها بسهولة
وحساب فرعي بالدولار تستقبل عليه من الشركة وتحول منه للحساب المصري حسب رغبتك

الحد الادنى لفتح الحساب 1000 جنية مصري
مصاريف فتح الحساب 30 جنية
مصاريف استخراج الديبت كارد 30 جنية
والاستلام بعد 4 أيام

يعني لو هتعمل ايداع 250 دولار للشركة
يبقى تفتح حساب في البنك ب 1600 جنية
هما هيخصموا مصاريف فتح الحساب ومصاريف الديبت كارد من المبلغ ده
والباقي تعمله إيداع في الشركة

موضوع الضمان اللي تقصده ده خاص بالكريديت كارد فقط لأنها بتعتبر زي القرض وعليه فوائد ومصاريف وعمولات كتير
وأنت مش محتاج تفتح حساب بالدولار ولا حاجة

هو حسابك في بنك بلوم مصر يغنيك عن أي بنك آخر

تحياتي

mena nazmy
15-08-2012, 03:57 PM
يا جماعه والى معندوش بنك بلوم فى بلده يعمل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟