المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الإيضاح التام لأهمية الرقم العشري الخامس !!

محمد نوارج
04-08-2010, 03:19 AM
السلام عليكم

في الآونة الأخيرة تم إعلان زيادة رقم عشري خامس

في منصة الميتاتريدر بشركة إف إكس دي دي

وقد أعلن الغالبية أنهم لا يريدون هذا وأنهم مستائين

ولا يعرفون ما هي الفائدة التي ستعود على العميل من جراء هذا الإجراء

ولكن أتى رد الأستاذ أمجد عطية واضحاً .. في هذا الاقتباس:

الاخوه الكرام
تحيه طيبه وبعد
حقيقه لقد اوضح الدكتور اسامه نقاط هامه و سوف ازيد عليها بعض النقاط البسيطه
1- كل البنوك المقدمه للسيوله الماليه لشركه اف اكس دي دي و كل الشركات الامريكيه الاخري ترسل لنا الاسعار بنقطه عشريه خامسه و نضطر نحن الي تقريب هذا النقطه العشريه الي اقرب نقطه كامله و نقدمها للعملاء.
2- تسعي الشركه الي تقديم افضل الاسبرادات و التنفيذ المتاح و يصعب علينا تقليل الاسبردات الحاليه خاصه علي الازواج الرئيسيه التي تبداء بنقطين ( كيف بالله عليك اقوم بتقليل هذا الاسبردنقطه كامله) و هو ما تحتم معه تقديم النقطه العشريه الخامسه و التي سوف تسمح لنا بتقديم اسبرد اقل مما هو متاح الان و هو ما سوف ينعكس بصوره ايجابيه علي العميل ( تكلفه التجاره بقت اقل).
3- لأن الشركه لا تود ان تلخبط العميل اكثر فقد بدأت بتقديم النقطه العشريه و ابقتها علي صفر حتي يعتاد العميل علي التعامل معها و التأقلم بصوره صحيحه ثم سوف نبداء في تقديم الاسبرد العشري المتحرك بعد هذا. اي اننا رأينا ان نقدم الموضوع في صوره خطوات او مراحل بسيطه لمنع البلبه لا اكثر ولا اقل و لم تكن نيتنا ان نبقي النقطه العشريه الخامسه بصفر (0) لان هذا لا يفيد احد ( لا الشركه ولا العميل).
4- كل شئ جديد دائما يهاجم حتي نجربه و نعتاد عليه و يصبح امر عادي لنا فأرجو كسر الحاجز النفسي لهذا الامر و التأقلم مع المتغيرات المفيده.
5- الكثير من كبري الشركات العالميه قامت بهذا الامر بالفعل و سوف تحزو حزونا بقيه الشركات الكبري في ظل المنافسه الشديده القائمه حاليا فبعباره اخري التغيير قادم ان اجلا او عاجلا لمواكبه التقدم و متخيرات التجاره.

ارجو ان اكون قد اوضحت بعض النقاط الهامه و لكم مني كل تحيه
اخيكم امجد عطيه

أرجو تكون الرؤية وضحت ..

فتقليل السبريد سيكون في صالحنا جميعاً ..،

unknown
04-08-2010, 03:40 AM
كلام زى الفل والله
تسلم ايدك اخى محمد
وشكرا استاذ امجد للتوضيح

عبدالله عمرو
04-08-2010, 04:06 AM
والله انا ضد اضافة الرقم العشري الخامس لانه الان عاملنا خربطه على الديمو كيف لما يصير على الحقيقي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

egypto
04-08-2010, 06:33 AM
ان شاء الله بالتوفيق للجميع

معاذ عودات
04-08-2010, 08:18 AM
كلام جميل يا استاذ امجد

وشكرا لك على الايضاح ...

Haiman hanna
04-08-2010, 08:19 AM
شكرا اخى محمد على التوضيح

lionofegypt2020
04-08-2010, 08:28 AM
شكرا على التوضيح بس ياريت تحطها
وتغيرها عشان نتأقلم عليها متفضلش صفر وثابتة
تحياتى للجميع لان الموضوع اكيد معقد لاغلب الناس فى البداية

م.أحمد مقدادي
04-08-2010, 08:39 AM
100%
شكرا على التوضيح

محمد نوارج
04-08-2010, 12:03 PM
والله انا ضد اضافة الرقم العشري الخامس لانه الان عاملنا خربطه على الديمو كيف لما يصير على الحقيقي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

قريباً جداً سيكون ذلك على كل الشركات .. وحتى الآن أستاذ عمرو لا أعرف كيف أربك هذا الرقم الناس .. بالنسبة لي للمرة الأولى أجرب الرقم الخامس .. ولكن لم أجد أي فرق .. كل ما في الأمر أنني أتعامل مع الرقم الرابع ولا أنظر للرقم الخامس إطلاقاً وكأنه غير موجود .. ولم أجد أي إرباك !!

شكرا على التوضيح بس ياريت تحطها
وتغيرها عشان نتأقلم عليها متفضلش صفر وثابتة
تحياتى للجميع لان الموضوع اكيد معقد لاغلب الناس فى البداية

أكيد .. الأستاذ أمجد قال إنهم بيعملوا الموضوع تدريجي علشان الناس تبدأ تتعود ..،

كينج
04-08-2010, 01:22 PM
انا مايهمنيشى نصف نقطه او ربع نقطه تخفيض فى الاسبريد اربع ارقام افضل من خمسه ده رايى النهائى لالالالالالالالالالالالالالا للرقم الخامس حتى ولو هاتخفضوا الاسبريد المشكله مش فى ربع نقطه والا نصف نقطه المشكله ازاى الواحد يعرف يكسب وتخفيض الاسبريد مالوش اى مقياس عندى خالص ربع او نصف دولار مش هى ده المشكله

jawal500
04-08-2010, 01:41 PM
مشكورين على التوضيح

MIDO_17
04-08-2010, 01:41 PM
والله كلام جميل وكلنا ان شاء الله هنتعود عليها بعد كده
وفعلا ديه حاجة فى صالحنا حته تقليل الاسبريد
شكرا FXDD
تحياتى