المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حركات اف اكس دى دى

ahmed220022
27-08-2010, 02:52 AM
السلام عليكم

اخوانى فى الله سوف اشرح لكم ماذا حدث وانتم احكموا على اف اكس دى دى

لقد قمت بتفعيل حسابى وارسلت مبلغ الف دولار يوم الثلاثاء الموافق 17 - 8 وتم اضافى البونص بتاع رمضان ولله الحمد 175 $

لحد كدة الامور زى الفل يوم الابعاء الموافق 24 - 8 وصل رصيد حسابى 2540 دولار بالضبط فارسلت له طلب بعد اغلاق اليومى

بسحب 1250 $ من الحساب وكان تاريخ الطلب 25 -8 ماذا فعلوا الجماعة استلموا الطلب وكان معى فى المحادثة اخ اسمه فادى

وسالته هل الطلب تمام قال لى تمام وسوف يتم خصم المبلغ المطلوب من الحساب فى اسرع وقت طبعا لم يحدث ذلك

وكان عندى عقد مفتوح على المجنون رجعت كلمتهم عصرا يوم 25 - 8 الاخ صلاح قال لى لم نستلم منك الطلب ؟

فقلت له انا كنت مع فادى بالليل واستلمه قال ارسله مرة اخرى فارسلته وقال لى ساقوم بالتدقيق علية وارسله الى قسم المحاسبة

فطلبت منه السرعه حتى اقدر اشتغل على الحساب وعد يوم 25 -8 و 26 - 8 ايضا ولم يتم تنفيذ طلبى الى ان قمت بالدخول بعقد كبير

للتخلص من عقد المجنون الخسران ودمرت الحساب ووصل الى 1140 دولار طبعا كدة مش هينسحب الفلوس اكيد لان المبلغ المطلوب

غير متوافر فى حسابى المهم من عصبيتى من الخسارة و مماطلة جماعه اف اكس دى دى دخلت عقود وخسرت الى ان اصبح الرصيد

420 دولار هذا اليوم الحين جاءت ادخل على حسابى وجدتة صفر

تخيلوا يا شباب انهم نفذوا امر السحب على 420 دولار والمبلغ المطلوب فى طلب السحب 1250 ماذا يقصدون بهذة الحركات خسارة العميل

عمولات بنوك ولماذا تم السحب بدون الرجوع اللى واليوم اساسا 27 - 8 اى بعد يومين من تاريخ طلب السحب وهو 25 -8

للاسف لا يوجد شفافية مع اف اكس دى دى الله يرحم ايام اف اكس سول كان بيتنفذ امر السحب فى ساعتين وكذلك اف اكس سى ام

لماذا اذا هذة الحركات و المماطله 2 يوم غير يوم الطلب لكى يتنفذ يا اف اكس دى دى الله يسامحكم وعايز حقى

محمد نوارج
27-08-2010, 03:07 AM
طالما ليك حق يا باشا

ارابيا هيرجعهولك إن شاء الله ..

متقلقش

ننتظر رد الدكتور ...،

م.أحمد مقدادي
27-08-2010, 03:14 AM
معلوماتي المتواضعة والله اعلم
يجب اغلاق كافة الصفقات عند ارسال طلب سحب اموال
,.,

faissal
27-08-2010, 03:14 AM
ما ضاع حق وراءه طالب

معاذ عودات
27-08-2010, 03:23 AM
اهلا اخي احمد ..,
وانا حسب معلومات انه لازم تغلق العقود قبل عمليه السحب ..,
وطبعا ما بدي احط الحق كله عليك
يعني انت المفروض ما شتغلت على الحساب .. غير بعد ما يتم سحب المبلغ المطلوب

وان شاءالله ارابيا رح ترجع حقك ..

مدير الموقع
27-08-2010, 03:25 AM
اهلا ابوحميد,
اخبارك ايه يا باشا,
مع ارابيا لو ليك اعتراض او حقوق بنرجعها بس خلينى اسرد اللى حصل بشفافية لاننا لا نحذف اى شيئ هنا :)
حضرتك ارسلت الطلب يوم الاربعاء و الطلب وصل الى الشركة الساعة 2 فجرا يوم الاربعاء و طبعا كان قسم المحاسبة مقفول,,,
بعد كده انا قابلتك على الشات و قلت لى هم اتاخروا ليه و قلتلك ده يوم واحد لازم بيتراجع و بيتحول من البنك و طالما انه اتخصم يبقى اتحول بالفعل و دخلت على الشات مخصوص عشانك و كلمت الاخت وفاء و قالتلى بكرة الصبح حيتنفذ الطلب لانه اتراجع و راح قسم المحاسبة خلاص و هو بيتنفذ تانى يوم,
و نصحتك ساعتها متشتغلش على الحساب عشان ميتمش السحب و ممكن تمارجن ساعتها لغاية ما يتم الطلب,و قلتلى ماشى خلاص لغاية ما يتم الطلب,
قمت انت داخل 2 ستاندرد فى حساب بالفين دولار غير ان كان فى نصف ستاندرد مفتوح اساسا,و بعد كده خسرت الصفقتين بتوع المجنون و انهار رصيدك تماما الى 420$ فى يوم.,
الشركة نفذت الطلب اللى انت باعته بايدك فى الميعاد اللى انا قلته لك بناء على كلام الاخت وفاء حسب طلبك!
طيب الشركة اجبرتك على الدخول 2 ستاندرد فى حساب بالفين دولار؟
ثانيا الشركة تستفيد ايه من مصاريف تحويل البنك 15$ اذا كان هم مش ليها اساسا دول للبنك؟؟
ثالثا ايه ممكن يكون حقك اللى انت بتطالب بيه او اتاخد منك عنوة؟

صراحة مش عارف ليه فتحت الموضوع اساسا لان حتلاقى ردود سلبية كتير و انا بتكلم بصراحة لانى نصحتك بعدم الدخول حتى يتم التنفيذ و انت مسمعتش الكلام و كان عندك مسلب ساعتها اكتر من 600$

عامة برضه لو ليك حق حيرجعلك بس انا عايز اعرف الحق ده يكون ايه و ازاى و ليه؟
تحياتى يا غالى,
الله كريم,

ahmed220022
27-08-2010, 03:31 AM
اهلا ابوحميد,
اخبارك ايه يا باشا,
مع ارابيا لو ليك اعتراض او حقوق بنرجعها بس خلينى اسرد اللى حصل بشفافية لاننا لا نحذف اى شيئ هنا :)
حضرتك ارسلت الطلب يوم الاربعاء و الطلب وصل الى الشركة الساعة 2 فجرا يوم الاربعاء و طبعا كان قسم المحاسبة مقفول,,,
بعد كده انا قابلتك على الشات و قلت لى هم اتاخروا ليه و قلتلك ده يوم واحد لازم بيتراجع و بيتحول من البنك و طالما انه اتخصم يبقى اتحول بالفعل و دخلت على الشات مخصوص عشانك و كلمت الاخت وفاء و قالتلى بكرة الصبح حيتنفذ الطلب لانه اتراجع و راح قسم المحاسبة خلاص و هو بيتنفذ تانى يوم,
و نصحتك ساعتها متشتغلش على الحساب عشان ميتمش السحب و ممكن تمارجن ساعتها لغاية ما يتم الطلب,و قلتلى ماشى خلاص لغاية ما يتم الطلب,
قمت انت داخل 2 ستاندرد فى حساب بالفين دولار غير ان كان فى نصف ستاندرد مفتوح اساسا,و بعد كده خسرت الصفقتين بتوع المجنون و انهار رصيدك تماما الى 420$ فى يوم.,
الشركة نفذت الطلب اللى انت باعته بايدك فى الميعاد اللى انا قلته لك بناء على كلام الاخت وفاء حسب طلبك!
ثانيا الشركة تستفيد ايه من مصاريف تحويل البنك 15$ اذا كان هم مش ليها اساسا دول للبنك؟؟

صراحة مش عارف ليه فتحت الموضوع اساسا لان حتلاقى ردود سلبية كتير و انا بتكلم بصراحة لانى نصحتك بعدم الدخول حتى يتم التنفيذ و انت مسمعتش الكلام و كان عندك مسلب ساعتها اكتر من 600$

تحياتى يا غالى,
الله كريم,

ماشى يا دكتور

يعنى ارسل الطلب يوم 24 بالليل فجر 25 ويتم خصم المبلغ يوم 27 وعلى اى رصيد وتقول لى حق اية عموما مش عاوز حاجة لا منهم ولا من حضرتك

بس اعلم ان فى شركات بتخصم المبلغ المطلوب فى خلال ساعتين مش 3 ايام ولا انا مخطىء يا اسامة

لى رب اسمه كريم

ahmed220022
27-08-2010, 03:48 AM
اهلا ابوحميد,
اخبارك ايه يا باشا,

تحياتى يا غالى,
الله كريم,

شفت كلمتك يا دكتور خلت الناس ما ترد على الموضوع عموما انا مش عاوز حاجة بس زعلت من الحركة اوى ومن حقى

مدير الموقع
27-08-2010, 03:51 AM
بفرض ان هناك شركات تقوم بذلك يا احمد..
شركة اف اكس دى دى لا تقوم بالخصم الا فور ارسال المبلغ الى حسابك بالفعل من خلال البنك!
ثانيا برضه التحويل قعد اقل من يومين و ده المتبع بشكل طبيعى فى الشركة و مع اى حد بيسحب!
مش بدافع عن الشركة و لن ادافع عن مخطئ ابدا,
بس برضه انت عارف ان المبلغ حيتخصم النهاردة من امبارح وقلتلك متخشش عشان ميتسحبش و ميتمارجنش الحساب و قلت لى انا عندى رصيد يكفينى و مارجن بزيادة قمت هابد ال 2 ستاندرد على المجنون و اللى عملوا بلوة و عارف ان السحب حيتم الصباح بناء على حديثى مع الدعم العربى خصيصا ليتم السحب فى اسرع وقت,
و السحب تم من الحساب يوم 27 (بتوقيتنا) الساعة 1 فجرا يعنى الساعة 5 بتوقيت نيويورك يوم 26 و هو موعد تقفيل حسابات الشركة,
يمكن الخسارة هى اللى معصباك يا احمد و عايزك تهدى و تتروى و برضه لو ليك حق قولى هو فين و كام و ليه انا اجيبهولك و لو مليون دولار,
تحياتى يا غالى,

مدير الموقع
27-08-2010, 03:57 AM
رد الاخ امجد عطية

تحيه طيبه وبعد
دعني ارد علي كلام العميل في المنتدي بكل موضوعيه و صدق

قام الاخ العميل بالقدوم علي التشات مع احد موظفي الدعم العربي و هو الاخ فادي في تمام الساعه الثامنه مساء (بتوقيت نيويورك) من يوم الثلاثاء 24 من الشهر الحالي و ارسل له استماره سحب و قام فادي علي الفور بأرسال استماره السحب الي قسم المحاسبه. قام العميل مره اخري بالعوده الي التشات في الساعه الثامنه صباح اليوم الثاني و كان الاخ صلاح موجود و سأله عن استماره السحب و لان الاخ صلاح لا يعمل في نفس الورديه التي يعمل فيها الاخ فادي فهو لم يكن يعلم ان فادي ارسل الاستماره الي قسم المحاسبه بالفعل و طلب من العميل ان يرسلها له مره اخري علي سبيل التأكيدو بالفعل ارسلها العميل له و الاخ صلاح مشكورا ارسل الاستماره علي الفور لقسم المحاسبه. طبعا العميل لا يدرك ان قسم المحاسبه في اي شركه امريكيه يعمل في ساعات فتح البنوك فقط اي من التاسعه صباحا حتي الخامسه مساء كل يوم. بما ان العميل ارسل استماره السحب الاولي مساء الثلاثاء اي بعد اغلاق قسم المحاسبه والبنوك الامريكيه فلم يتم السحب في نفس اليله بل تم ترحيل الاستماره حتي صباح اليوم التالي و اخذت دورها ضمن استمارات السحب التي تصل الي الشركه.
في صباح يوم الاربعاء قام العميل بفتح صفقات كبيره دون انتظار اتمام السحب و هو ما تعزر معه تنفيذ اي سحب و الا حصل ليكوديشن للعميل علي الفور و اضطررنا للأنتظار حتي يقوم العميل باغلاق صفقاته حتي يتم السحب و لكن بدلا من هذا قام بفتح صفقات اخري ادت الي حدوث ليكوديشن (كشف الحساب موجود لتأكيد الامر) و قمنا بسحب ما تبقي من المال الي حساب العميل علي الفور.

من المعروف في اي شركه فوركس في الولايات المتحده ان السحب يتم في ساعات العمل الرسميه للبنوك (التاسعه صباحا حتي الخامسه مساء) و ان علي اي عميل يطلب السحب الا يفتح اي عقود جديده حتي يتم السحب ولا يصح ان تلوم الشركه علي قيامك بفتح عقود و خسارتك. سؤالي للعمل هل لو كانت هذه العقود التي فتحتها عقود رابحه فهل كنت ستلوم الشركه ام ان كل شئ سيكون عال العال؟
حقيقه اتفهم مشاعر العميل تماما و اعلم ان الخساره شئ لا يرغبه احد و لكن عليك الا تلوم الاخرين في هذا الامر فليس لنا يد فيه.
كل كلمه كتبت هنا مدعمه بالادله و ايميلات العميل و كشف الحساب و لكن بسبب قوانين الخصوصيه التي تحكم عملنا فلن نستطيع ان ننشرها و لكن يمكننا ان نرسلها للعميل لو كانت لديه الرغبه في ذالك

مع تحياتي
امجد عطيه

ahmed220022
27-08-2010, 03:57 AM
بفرض ان هناك شركات تقوم بذلك يا احمد..
شركة اف اكس دى دى لا تقوم بالخصم الا فور ارسال المبلغ الى حسابك بالفعل من خلال البنك!
ثانيا برضه التحويل قعد اقل من يومين و ده المتبع بشكل طبيعى فى الشركة و مع اى حد بيسحب!
مش بدافع عن الشركة و لن ادافع عن مخطئ ابدا,
بس برضه انت عارف ان المبلغ حيتخصم النهاردة من امبارح وقلتلك متخشش عشان ميتسحبش و ميتمارجنش الحساب و قلت لى انا عندى رصيد يكفينى و مارجن بزيادة قمت هابد ال 2 ستاندرد على المجنون و اللى عملوا بلوة و عارف ان السحب حيتم الصباح بناء على حديثى مع الدعم العربى خصيصا ليتم السحب فى اسرع وقت,
و السحب تم من الحساب يوم 27 (بتوقيتنا) الساعة 1 فجرا يعنى الساعة 5 بتوقيت نيويورك يوم 26 و هو موعد تقفيل حسابات الشركة,
يمكن الخسارة هى اللى معصباك يا احمد و عايزك تهدى و تتروى و برضه لو ليك حق قولى هو فين و كام و ليه انا اجيبهولك و لو مليون دولار,
تحياتى يا غالى,

حبيب قلبى الرصيد اتخصم من ساعات وليس فجر يوم 27 يا ريس لانى اليوم العصر خسرت مبلغ 700 تحب ارسل لك صورة وقت الدخول والمارجن

MAMDOH111
27-08-2010, 04:00 AM
لاحول ولا قوة الا بالله

ربنا يعوض عليك ياصاحبى

بس انا أعتقد ان طلب السحب من الشركة يجب أن ينفذ فى وقتها وليس بعد يومين او ثلاثة

وذلك بالخصم فى وقتها ثم بعد ذلك يشوفوا براحتهم قسم الحسابات

حتى لايحدث مثل ماحدث معك ياغالى

مدير الموقع
27-08-2010, 04:01 AM
يعنى كمان قبل يوم 27 تم السحب..,
يا عم الرزق بتاع ربنا و عسى ان تكرهوا شيئا و هو خير لكم الحمد لله على كل الاحوال فلن تاخذ ما ليس رزقك و لو كان داخل فمك,
اهدى يا برنس و رمضان كريم عليك,

ahmed220022
27-08-2010, 04:02 AM
لاحول ولا قوة الا بالله

ربنا يعوض عليك ياصاحبى

بس انا أعتقد ان طلب السحب من الشركة يجب أن ينفذ فى وقتها وليس بعد يومين او ثلاثة

الحمد لله انى لقيت حد فاهمنى شكرا يا حج ممدوح

ahmed220022
27-08-2010, 04:04 AM
يعنى كمان قبل يوم 27 تم السحب..,
يا عم الرزق بتاع ربنا و عسى ان تكرهوا شيئا و هو خير لكم الحمد لله على كل الاحوال فلن تاخذ ما ليس رزقك و لو كان داخل فمك,
اهدى يا برنس و رمضان كريم عليك,

بقولك انه اتخصم يوم 27 يا ريس قبل ساعتين من الان

عموما انت فاكر انى جى عليك او زعلان منك اعلم جيدا انك اخ عزيز بالنسبة لى

ولعيونك فى داهية الحساب كله يا عمنا واغلق الموضوع

قدر الله ما شاء فعل

MAMDOH111
27-08-2010, 04:04 AM
لاحول ولا قوة الا بالله

ربنا يعوض عليك ياصاحبى

وذلك بالخصم فى وقتها ثم بعد ذلك يشوفوا براحتهم قسم الحسابات

الحمد لله انى لقيت حد فاهمنى شكرا يا حج ممدوح

والله انا زعلان جدا لما حدث لك

لأننى كنت أتوقع ان طلب السحب ينفذ فى وقتها وبعدين قسم الحسابات يبقى براحتهم

وبعدين انا بجهز نفسى عشان اسحب ان شاء الله

بعد 6 شهور :1 (46):

ahmed220022
27-08-2010, 04:06 AM

لما ترسل الطلب تغلق الجهاز لمدة 3 ايام ولا تدخل الحساب لحد ما يتنفذ والا هيحصل معك مثل ما حصل معى

المسلم أمره لله
27-08-2010, 04:07 AM
ياباشا أحمد لا تزعل نفسك كل بالهداوة
و كلام الدكتور كله معقول طالما أنت صاحب حق باذن الله و مجهود الدكتور يرجع
و لو العكس ربنا يعوض عليك خير
بالتوفيق

مدير الموقع
27-08-2010, 04:08 AM
بقولك انه اتخصم يوم 27 يا ريس قبل ساعتين من الان

عموما انت فاكر انى جى عليك او زعلان منك اعلم جيدا انك اخ عزيز بالنسبة لى

ولعيونك فى داهية الحساب كله يا عمنا واغلق الموضوع

قدر الله ما شاء فعل

يا باشا فى ستين داهية الفلوس احنا اللى بنعملها مش هى اللى بتعملنا,
ثانيا اذا كنتش تيجى عليا و انا اخوك حتيجى على مين,,
تعالى يا عم براحتك بس متريحش عليا لحسن افطس مش حيبقى انت و الصيام و الكهرباء اللى بتقطع دى عليا,
تحياتى يا برنس الليالى يا رمانة الميزان,
الله كريم,

MAMDOH111
27-08-2010, 04:09 AM
لما ترسل الطلب تغلق الجهاز لمدة 3 ايام ولا تدخل الحساب لحد ما يتنفذ والا هيحصل معك مثل ما حصل معى

يعنى افهم من كلامك ان انا دلوقتى عشان اسحب 5 دولار من حسابى :1 (46):

لازم اقفل الصفقتين الا عندى دلوقتى

بس ازاى انا لو قفلتهم دلوقتى حيبقى الرصيد 00000000 :1 (87):

مدير الموقع
27-08-2010, 04:11 AM

اهلا بالكبير,
السحب بيتم مع الارسال من البنك الاخوة هنا اللى سحبوا اموال من الشركة من قبل عارفين السيستم و برضه الشركات (اغلبها) مش بينفذ فى نفس اليوم الا لو بنك الكترونى مثلا لكن لو تحويل بنكى بياخد حاجة اسمها Value date عشان يتنفذ من البنك نفسه,
بالنسبة لل 6 شهور شد انت بس حيلك فى المسابقة و ان شاء الله تسحب فى خلال ايام مش شهور و لو وقعت فى مجموعتى حخسرلك مخصوص عشان خاطر رضاك علينا :)
الله كريم,

ahmed220022
27-08-2010, 04:12 AM
ياباشا أحمد لا تزعل نفسك كل بالهداوة
و كلام الدكتور كله معقول طالما أنت صاحب حق باذن الله و مجهود الدكتور يرجع
و لو العكس ربنا يعوض عليك خير
بالتوفيق

شكرا ياريس

ahmed220022
27-08-2010, 04:14 AM
بس سؤالى الحين اللى الكل ما رد علية فى

ليه تم تنفيذ الطلب والمبلغ المطلوب مش فى الحساب

Samy
27-08-2010, 04:15 AM
أ / احمد
كلمة حق لابد أن نقولها
أن هناك خطأ مزدوج
منك أولاً
و من الشركه ثانياً
خطأك يتمثل فى دخولك بهذا التهور
و انت طالب سحب مال
الحمد لله حضرتك وصلت لربح طيب بفضل الله
و طلبت سحبه
لازم عليَ استوب خالص لحين اتمام سحب ما تحقق

و خطأ الشركه
التأخير فى خصم المال من الحساب

و لكن خطأ الغير ليس فى يدى

خطأى فى يدى
و التحكم فيه و تلافيه بيدى وحدى
و كان عليَ ألا أقع فيه

............
اعطينى سبب واحد للدخول بمثل هذا المبلغ

بصراحه كلى أسى و أسف لأجلك
..........
لأن 99% من الخطأ
يخصك

لكن سيبها لله
نحاول مع أ / أمجد باكر
فى محاوله لا أعلم نتيجتها للأسف

MAMDOH111
27-08-2010, 04:15 AM
اهلا بالكبير,
السحب بيتم مع الارسال من البنك الاخوة هنا اللى سحبوا اموال من الشركة من قبل عارفين السيستم و برضه الشركات (اغلبها) مش بينفذ فى نفس اليوم الا لو بنك الكترونى مثلا لكن لو تحويل بنكى بياخد حاجة اسمها Value date عشان يتنفذ من البنك نفسه,
بالنسبة لل 6 شهور شد انت بس حيلك فى المسابقة و ان شاء الله تسحب فى خلال ايام مش شهور و لو وقعت فى مجموعتى حخسرلك مخصوص عشان خاطر رضاك علينا :)
الله كريم,

هلا وغلا بنسر العرب للفوركس

بس برده يادكتور ابقى ناقشهم فى النقطة دى

انهم يخصموا فى ساعتها طالما رصيد العميل يسمح بمبلغ السحب

وبعدين يبقوا يشوفوا قسم الحسابات براحتهم

لأن هذا الموضوع حيريح عملاء كثيرين ويرحمهم من خسارتهم صفقات

مثل ماحصل مع صاحبى احمد باشا

واما من ناحية المسابقة ان شاء الله

انا عايزك تجهز لى 4 أعضاء يكونوا لسه بيتعملوا فوركس من يومين فقط ويكونوا معايا فى المجموعه

:1 (46)::1 (46)::1 (46)::1 (46):

م.أحمد مقدادي
27-08-2010, 04:25 AM

انا عايزك تجهز لى 4 أعضاء يكونوا لسه بيتعملوا فوركس من يومين فقط ويكونوا معايا فى المجموعه

مدام عاوز 4 مبتدئين
انا اولهم ان شاء الله

ahmed220022
27-08-2010, 04:26 AM
أ / احمد

كلمة حق لابد أن نقولها
أن هناك خطأ مزدوج
منك أولاً
و من الشركه ثانياً
و انت طالب سحب مال
و طلبت سحبه

و خطأ الشركه

خطأى فى يدى
و كان عليَ ألا أقع فيه

............

..........
لأن 99% من الخطأ
يخصك

لكن سيبها لله
نحاول مع أ / أمجد باكر

نورت الموضوع عمى سامى

والله يا عمنا لو كان تم الخصم من الحساب فى نفس الوقت او بعدها بساعات ما كان اللى حصل حصل

وعموما اللى حصل معى المفروض تستفيدوا منه فى ان يتم خصم المبلغ المطلوب من الحساب مجرد ما يستلموا الطلب

ويرسلون الفولس على راحتهم كدة احسن للعميل ولهم ولا انا مخطىء

مع العلم باننى بتعامل مع 3 شركات فوركس اول مرة يحصل معى كده وهذا سبب عصبيتى

MAMDOH111
27-08-2010, 04:27 AM
مدام عاوز 4 مبتدئين
انا اولهم ان شاء الله

أحمد باشا :1 (105):

طالما انت ان شاء الله معايا فى المسابقة

خلاص كده انا ضمنت أننى سأترك الفوركس نهائيا بعد المسابقة

:1 (46)::1 (46)::1 (46)::1 (46)::1 (46):

unknown
27-08-2010, 04:29 AM
اخى والله يعلم الله انى حزين لما حدث
ولكن انت مخطىء فى امرين
الاول فتح صفقات قبل تنفيز السحب
الثانى وهو حجم العقود
عقدين استندر لحساب ب 2000 دولار
وعلى المجنون كمانده كفايه الاسبريد لوحده 14 نقطه
فكر كده مع نفسك هتعرف انك غلطان
قدر الله وماشاء فعل

ahmed220022
27-08-2010, 04:29 AM

هذا المقصود من فتح الموضوع ولكن من زعلى وعصبيتى من الحركه ما كتبتها شكرا يا صديقى

ahmed220022
27-08-2010, 04:32 AM
اخى والله يعلم الله انى حزين لما حدث

ولكن انت مخطىء فى امرين
الاول فتح صفقات قبل تنفيز السحب
الثانى وهو حجم العقود
عقدين استندر لحساب ب 2000 دولار
وعلى المجنون كمان يعنى 14 نقطه سبريد للعقدين
فكر كده مع نفسك هتعرف انك غلطان
قدر الله وماشاء فعل

استاذى العزيز

انا اساس موضوعى هو ان الطلب تاخر عندهم ثلاث ايام

وكمان لما نفذوا الطلب نفذوة على الرصيد الموجود المفروض كانوا اتصلوا بى وسالونى انفذ على 420 ولا لا دى كلها مكالمة تليفونية

عاوزين نستفيد من الخطىء دة يا شباب

انا خسرت وخلص الموضوع ومش عاوز حاجه المهم نستفيد من الخطىء

مدير الموقع
27-08-2010, 04:37 AM

اهلا بعمى الكبير,
دلوقتى مين اللى يخصم من الرصيد وقت استلام الطلب؟
قسم المحاسبة يعمل كالبنك فى امريكا من 9 الى 5 مساء لانه يقوم تنفيذ الطلبات فى ارسال المال الى العميل عدل و الخصم يعنى ان المال بالفعل خرج من الشركة.
مينفعش واحد دعم فنى او سيلز او تكنيكال يستلم الطلب و ينفذ حاجة خاصة بالمحاسبة لان كل واحد ليه شغله اللى بينفذه و الا تبقى كفتة ان اى حد يعمل اى حاجة فى الشركة التكنيكال يبقى محاسبة و المحاسبة يبقى دعم فنى و هكذا,
النقطة فى عمل قسم المحاسبة مع مواعيد البنك ان الشركة تقوم بتسليم ال ان اف ايه يوميا تقريرا عن حساب الشركة و موقفها المالى و التنفيذات و العقود و السحب و الايداع و رأس مال الشركة الصافى و اى تاخير لو 10 دقائق فى ارسال التقرير يومى غرامة ربع مليون دولار وقتى على الشركة و الكلام ده من لسان الاخ امجد عطية .,
المفروض طالما انك حطيت طلب سحب يبقى تستنى تفعيله و هو بيكون فى خلال يوم او يومين من ارساله لانه يجب ان يتم المراجعة عليه اولا و التوقيع عليه من قبل رئيس قسم الدعم العربى ثم يتم ارساله الى قسم المحاسبة للتنفيذ,

هذه معلوماتى يا غالى و اتمنى ان تكون افادت,
الله كريم,

faissal
27-08-2010, 04:39 AM
ربنا يرزقك من حيث لا تحتسب

MAMDOH111
27-08-2010, 04:43 AM
اهلا بعمى الكبير,
دلوقتى مين اللى يخصم من الرصيد وقت استلام الطلب؟
قسم المحاسبة يعمل كالبنك فى امريكا من 9 الى 5 مساء لانه يقوم تنفيذ الطلبات فى ارسال المال الى العميل عدل و الخصم يعنى ان المال بالفعل خرج من الشركة.
مينفعش واحد دعم فنى او سيلز او تكنيكال يستلم الطلب و ينفذ حاجة خاصة بالمحاسبة لان كل واحد ليه شغله اللى بينفذه و الا تبقى كفتة ان اى حد يعمل اى حاجة فى الشركة التكنيكال يبقى محاسبة و المحاسبة يبقى دعم فنى و هكذا,
النقطة فى عمل قسم المحاسبة مع مواعيد البنك ان الشركة تقوم بتسليم ال ان اف ايه يوميا تقريرا عن حساب الشركة و موقفها المالى و التنفيذات و العقود و السحب و الايداع و رأس مال الشركة الصافى و اى تاخير لو 10 دقائق فى ارسال التقرير يومى غرامة ربع مليون دولار وقتى على الشركة و الكلام ده من لسان الاخ امجد عطية .,
المفروض طالما انك حطيت طلب سحب يبقى تستنى تفعيله و هو بيكون فى خلال يوم او يومين من ارساله لانه يجب ان يتم المراجعة عليه اولا و التوقيع عليه من قبل رئيس قسم الدعم العربى ثم يتم ارساله الى قسم المحاسبة للتنفيذ,

هذه معلوماتى يا غالى و اتمنى ان تكون افادت,
الله كريم,

ههههههههههههههههههه

عجبتنى قوى كلمة كفته ومش قادر امسك نفسى من الضحك :1 (46):

طيب يادكتور شوف لنا حل حتى بتعيين كفتجى يقعد على الشوايه طول النهار وهو اللى يخصم من الحساب :1 (87):

ههههههههههههههههه

ahmed220022
27-08-2010, 04:51 AM
أ / احمد

كلمة حق لابد أن نقولها
أن هناك خطأ مزدوج
منك أولاً
و من الشركه ثانياً
و انت طالب سحب مال
و طلبت سحبه

و خطأ الشركه

خطأى فى يدى
و كان عليَ ألا أقع فيه

............

..........
لأن 99% من الخطأ
يخصك

لكن سيبها لله
نحاول مع أ / أمجد باكر

لا تتعب حالك يا سامى باشا فرد على الاستاذ امجد فى المنتدى المجاور وهذا رده

كل عام و انتم بخير و رمضان كريم

من منطلق حرص شركه اف اكس دي دي علي التواصل الدائم مع العملاء و الرد علي اي شكوي لهم فسوف اقوم بايضاح الامر بكل موضوعيه و صدق فليس لدينا ما نخفيه او نخشاه

قام الاخ العميل بالقدوم علي التشات مع احد موظفي الدعم العربي و هو الاخ فادي في تمام الساعه الثامنه مساء (بتوقيت نيويورك) من يوم الثلاثاء 24 من الشهر الحالي و ارسل له استماره سحب و قام فادي علي الفور بأرسال استماره السحب الي قسم المحاسبه. قام العميل مره اخري بالعوده الي التشات في الساعه الثامنه صباح اليوم الثاني و كان الاخ صلاح موجود و سأله عن استماره السحب و لان الاخ صلاح لا يعمل في نفس الورديه التي يعمل فيها الاخ فادي فهو لم يكن يعلم ان فادي ارسل الاستماره الي قسم المحاسبه بالفعل و طلب من العميل ان يرسلها له مره اخري علي سبيل التأكيد و بالفعل ارسلها العميل له و الاخ صلاح مشكورا ارسل الاستماره علي الفور لقسم المحاسبه حتي يتم السحب في اسرع وقت ممكن.
طبعا العميل لا يدرك ان قسم المحاسبه في اي شركه امريكيه يعمل في ساعات فتح البنوك فقط اي من التاسعه صباحا حتي الخامسه مساء كل يوم. بما ان العميل ارسل استماره السحب الاولي مساء الثلاثاء اي بعد اغلاق قسم المحاسبه والبنوك الامريكيه فلم يتم السحب في نفس اليله بل تم ترحيل الاستماره حتي صباح اليوم التالي و اخذت دورها ضمن استمارات السحب التي تصل الي الشركه.

في صباح يوم الاربعاء قام العميل بفتح صفقات كبيره دون انتظار اتمام السحب و هو ما تعزر معه تنفيذ اي سحب و الا حصل ليكوديشن للعميل علي الفور و اضطررنا للأنتظار حتي يقوم العميل باغلاق صفقاته حتي يتم السحب و لكن بدلا من هذا قام بفتح صفقات اخري ادت الي حدوث ليكوديشن (كشف الحساب موجود لتأكيد الامر) و قمنا بسحب ما تبقي من المال الي حساب العميل علي الفور.

من المعروف في اي شركه فوركس في الولايات المتحده ان السحب يتم في ساعات العمل الرسميه للبنوك (التاسعه صباحا حتي الخامسه مساء) و ان علي اي عميل يطلب السحب الا يفتح اي عقود جديده حتي يتم السحب ولا يصح ان تلوم الشركه علي قيامك بفتح عقود و خسارتك. سؤالي للعمل هل لو كانت هذه العقود التي فتحتها عقود رابحه فهل كنت ستلوم الشركه ام ان كل شئ سيكون عال العال؟

حقيقه اتفهم مشاعر العميل تماما و اعلم ان الخساره شئ لا يرغبه احد و لكن عليك الا تلوم الاخرين في هذا الامر فليس لنا يد فيه.

كل كلمه كتبت هنا مدعمه بالادله و ايميلات العميل و كشف الحساب و لكن بسبب قوانين الخصوصيه التي تحكم عملنا فلن نستطيع ان ننشرها و لكن يمكننا ان نرسلها للعميل لو كانت لديه الرغبه في ذالك

مع تحياتي

امجد عطيه

MAMDOH111
27-08-2010, 04:53 AM
ههههههههههههههههههه

عجبتنى قوى كلمة كفته ومش قادر امسك نفسى من الضحك :1 (46):

طيب يادكتور شوف لنا حل حتى بتعيين كفتجى يقعد على الشوايه طول النهار وهو اللى يخصم من الحساب :1 (87):

ههههههههههههههههه

طبعا ياجماعه عشان تعرفوا اننى بضحك من يوم ماخسرت حسابى كله :1 (46):

والحمد لله

لكن الأمل فى ربنا كبير ان شاء الله

نرجع الحساب تانى الى سابق عهده

صحيح انا هذه الأيام بادىء برصيد 13 دولار وان شاء الله يوصلوا 1360 دولار زى ماكانوا قبل الخساره

:1 (105)::1 (105)::1 (105):

سلطان
27-08-2010, 04:55 AM
في البدايه

عوضك الرحمن بأكثر مماخسرت
وانت ماشالله محلل مميز في الرقمي
وتقدر تعوض خسارتك بأذن الله

اما مايخص البنكـ
اعتقد انه غريب يكون هناك مده طويله
لكن ممكن مثل ماقالوا الجماعه انه انت فاتح صفقه
على العموم
بأذن الله راح تعوض
وكلي اسف لما حدث معك
وبجد زعلت كثييييييييييييير جدا

دعواتي الصادقه لك بالتعووويض

وشكرا على الموضوع
لاني استفدت من غلطتكـ اللي هي انك تطلب سحب وهناك صفقه

.
مره اخرى
معوض ان شاء الله
واكيد الدكتور اسامه ماراح يقصر اذا كان في يده شئ

آحترامي للجميـــــــع

khward
27-08-2010, 04:58 AM
يا جماعه سيبكم من الكلام ده كله .............. لا تزعل منى اخى احمد ........... انا عايز ارد من بدرى بس مستنى لما تهدا شويه

فى حد يفتح عقدين ستاندر ونص على المجنون ............. ياخى مكنوش سموه المجنون ........ هنقولو سكالبينغ ......... فى حد يعمل سكالبينغ على المجنون
..................... هتقلى حسابى وانا حر فيه ................ هقولك مجرد وجهة نظر .......

بالتوفيق........... واللى عمل 100% فى اسبوع قادر يعملهم تانى وثالث

ahmed220022
27-08-2010, 05:00 AM
يا جماعه سيبكم من الكلام ده كله .............. لا تزعل منى اخى احمد ........... انا عايز ارد من بدرى بس مستنى لما تهدا شويه

فى حد يفتح عقدين ستاندر ونص على المجنون ............. ياخى مكنوش سموه المجنون ........ هنقولو سكالبينغ ......... فى حد يعمل سكالبينغ على المجنون
..................... هتقلى حسابى وانا حر فيه ................ هقولك مجرد وجهة نظر .......

ههههههههههه وحياتك 150 % وليس 100 % وعموما شكرا على ردك

MAMDOH111
27-08-2010, 05:01 AM

ياباشا سيبك من الكلام ده

واقول لك حاجه واحده فقط

ربنا يبعد عنك الخساره

delpiero
27-08-2010, 05:05 AM
استاذ احمد انا قرأت الموضوع من اوله و احقاقا للحق

قد يكون هناك خطأ فى تأخر خصم المبلغ الذى طلبت سحبه من رصيدك

لكن الخطأ الأكبر يقع عليك فى فتح صفقات بعد طلب السحب و انت

غير متأكد ان المبلغ قد تم خصمه

كان يجب عليك التأكد اولا من المبلغ قد تم خصمه و زيادة تأكيد

ان المبلغ فى حسابك البنكى قبل ان تقوم بفتح اى صفقات

هذا هو رأيى و مش عايزك تزعل من كلامى

على العموم قدر الله و ماشاء فعل و ان شاء الله تعوض خسائرك

لانك واحد من الاكفاء المشهود لهم بالعلم

تقبل تحياتى

khward
27-08-2010, 05:07 AM
ياباشا سيبك من الكلام ده

واقول لك حاجه واحده فقط

ربنا يبعد عنك الخساره

متفكرش صاحبك مقطع السمكه وديلها ........... ده انا اكبر حساب مبيقعدش معايا يوم واصفره 0000000000000:)

ahmed220022
27-08-2010, 05:09 AM
استاذ احمد انا قرأت الموضوع من اوله و احقاقا للحق

قد يكون هناك خطأ فى تأخر خصم المبلغ الذى طلبت سحبه من رصيدك

لكن الخطأ الأكبر يقع عليك فى فتح صفقات بعد طلب السحب و انت

غير متأكد ان المبلغ قد تم خصمه

كان يجب عليك التأكد اولا من المبلغ قد تم خصمه و زيادة تأكيد

ان المبلغ فى حسابك البنكى قبل ان تقوم بفتح اى صفقات

هذا هو رأيى و مش عايزك تزعل من كلامى

على العموم قدر الله و ماشاء فعل و ان شاء الله تعوض خسائرك

لانك واحد من الاكفاء المشهود لهم بالعلم

تقبل تحياتى

شكرا يا اخى بارك الله فيك

ولكن سؤالى هل لكى اقوم بسحب جزء من مالى اقيد حسابى لمده اسبوع لكى اتداول علية مرة اخرى لا حول الله

الله يرحم ايامك يا اف اكس سول ويا اف اكس سى ام كان الطلب بيتنفذ فى ساعات مش 3 ايام

MAMDOH111
27-08-2010, 05:14 AM

ولكن سؤالى هل لكى اقوم بسحب جزء من مالى اقيد حسابى لمده اسبوع لكى اتداول علية مرة اخرى لا حول الله

الله يرحم ايامك يا اف اكس سول ويا اف اكس سى ام كان الطلب بيتنفذ فى ساعات مش 3 ايام

بس بينى وبينك يا صاحبى

FXDD فيها مميزات كثيره جدا

ولو موضوع السحب ده شافوا له حل زى ما انا اقترحت الحل

ساعتها حتكون الشركة رقم 1 بلا منازع

ahmed220022
27-08-2010, 05:18 AM
بس بينى وبينك يا صاحبى

FXDD فيها مميزات كثيره جدا

ولو موضوع السحب ده شافوا له حل زى ما انا اقترحت الحل

ساعتها حتكون الشركة رقم 1 بلا منازع

اتمنى ان يجدوا حل لانه بصراحه مرهق جدا للعميل انتظار 3 ايام لكى يتم تنفيذ طلبه

MAMDOH111
27-08-2010, 05:20 AM
اتمنى ان يجدوا حل لانه بصراحه مرهق جدا للعميل انتظار 3 ايام لكى يتم تنفيذ طلبه

ان شاء الله يلاقوا له حل قريبا جدا

عشان محتاج اسحب 5 دولار من حسابى عشان اشترى كحك العيد للأولاد

khward
27-08-2010, 05:28 AM

كحك ب5 دولار .... انت اخر مره طلعت امتى :):)
هما يادوبه تضحك على العيال بيهم
وتدى كل واحد دولا
وتقولو يا حبيبي
ده حاجه كبيره اوييييييي

MAMDOH111
27-08-2010, 05:38 AM
كحك ب5 دولار .... انت اخر مره طلعت امتى :):)
هما يادوبه تضحك على العيال بيهم
وتدى كل واحد دولا
وتقولو يا حبيبي
ده حاجه كبيره اوييييييي

ههههههههههههههههههههههه

تقصد آخر مره طلعت امتى من البيت :1 (46):

ولا آخر مره اشتريت كحك العيد :1 (46):

مش فاكر بصراحه ياغالى اصل انا كبرت فى السن

بس اعتقد أن ال 5 دولار دلوقتى يجيبوا كحك العيد وملابس للأولاد والباقى نتفسح بيهم :1 (87):

مش كده ولا أنا غلطان :1 (46):

همسة : أنت باين عليك مش عايش فى مصر ياغالى :1 (87):

khward
27-08-2010, 05:56 AM
ههههههههههههههههههههههه

تقصد آخر مره طلعت امتى من البيت :1 (46):

ولا آخر مره اشتريت كحك العيد :1 (46):

مش فاكر بصراحه ياغالى اصل انا كبرت فى السن

بس اعتقد أن ال 5 دولار دلوقتى يجيبوا كحك العيد وملابس للأولاد والباقى نتفسح بيهم :1 (87):

مش كده ولا أنا غلطان :1 (46):

همسة : أنت باين عليك مش عايش فى مصر ياغالى :1 (87):

ايوه يا عم كده ........... اقعد ساكت انت شكلك عايز توادينا فى داهيه ....... :)

همستين : يا عم انا عايش جنب المعتقل ...... انا ايه اللى خلانى اقول الكلام ده بس

Samy
27-08-2010, 06:20 AM
أخى / احمد
لم أريد أن أثقل عليك فى ردى الاول حتى تصلى و نصلى الفجر
ثم نكمل حوارنا
حتى نضع النقاط على الاحرف حتى يتسنى لنا عدم تكرار ماحدث
لا معنا و لا مع غيرنا
...............................

دعنى أولاً أنسخ لحضرتك أميل أرسلته الى الاخ الفاضل
صلاح سالم بالطاقم العربى بالشركه
لسحب مال من حساب احد العملاء و تحويله لحسابه البنكى فى مصر

.................

سحب مال‏

To صلاح سالم اف اكس دى دى, دعم اف اكس دى دى

From:misr tick )Sent:Tuesday, August 24, 2010 11:04:42 PMTo: صلاح سالم اف اكس دى دى (ssahmad@fxdd.com)Cc: دعم اف اكس دى دى (support.ar@fxdd.com.mt)

http://co109w.col109.mail.live.com/att/GetAttachment.aspx?tnail=0&messageId=68fede61-6e73-4566-b712-f644666a57e1&Aux=44|0|8CD11E71BA7B040||0|0|0||&maxwidth=220&maxheight=160&size=Att
http://gfx2.hotmail.com/mail/w4/m3/ltr/liveview_download.png (http://javascript<b></b>:;)

أ / صلاح

سلام الله عليك اخى الفاضل و استاذى الكريم
دوماً يسعدنى الكتابة اليك
و التحاور معك
أدام الله ودنا
....................................

مرفق لكم اتاش بسحب
200
دولار
فقط مائتان دولار
من ح أ / ( ............. )
رقم
( .......... )

و تحويلها الى حسابه البنكى فى مصر كما بالاتاش

علماً بأنه الان لا يوجد صفقات مفتوحه فى حسابه
لسهولة اتمام السحب

برجاء سرعة عمل اللازم

و لكم منى خالص شكرى و جزيل تحياتى
و صادق دعواتى بدوام خيركم
و زيادة فضلكم
و تمام عافيتكم

.................................................. .....................

و ترى اخى اننى أكدت له عدم وجود صفقات مفتوحه بالحساب
و هذا أمر طبيعى اخى الفاضل حتى يتم السحب ببساطه و يسر

تمام يا فندم
.....................................

و الراجل مشكوراً رد عليَ بعدها
بما يلى

.......................

استاذي الفاضل سامي
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يزداد احترامي لك يوما بعد يوم وان شاء الله نبقى على اخوتنا دوما في الله

قد تم المصادقة على طلب الاخ ( ........ ) وتحويله الى قسم المحاسبة لغرض التنفيذ خلال 24 ساعة ان شاء الله تعالى .

وتقبلوا فائق تقديري واحترامي واعتزازي

اخوك

صلاح سالم

.................................................. .......................................

و مر يوم 25 / 8
و يوم 26 / 8
و لم يتم الخصم من الحساب مثلك بالضبط

أتعلم لماذا يا أخى ؟؟؟؟؟؟؟

لأنه يوم الارسال للاميل بأتاش السحب
لم تكن هناك اى عقود مفتوحه بالفعل

و لكن يوم 25 / 8
تم فتح عقود
فطبيعى يتأجل الخصم من الحساب

و يوم 26 / 8 أيضاً
تم فتح عقود اخرى فتأجل الخصم من الحساب

و لم يتم الخصم من الحساب الا بعد اغلاق عقود 26 / 8
كما سترى

الفارق ان الله عز و جل وفقه فى عقوده التى فتحها فى اليومين و ربح منها ما قدره الله له

و الفارق الاخر انه و رغم ان حسابه اكبر من حساب حضرتك
انظر للعقود التى حجم العقود التى كان يدخلها .... ( مينى )

هذا كان الفارق يا اخى الفاضل

رغبة فى مزيد من الربح أدت لمزيد من التهور
و اندفاع فى المتاجرة
علينا أن نعترف و نقر بما يخصنا من الخطأ

حضرتك تاجرت و شغلت الحساب و علينا ايقاف الحساب لحين
خصم المال لإرساله
و هذا خطأ اخى الفاضل
حضرتك غامرت بما لا ينبغى المغامرة به
كثير جدا جدا جدا الحجم الذى تاجرت به ضارباً بما تعلمنا أنت به
من أسس إدارة رأس المال
و هذا خطأ فادح اخى اخى الفاضل

أرجو ألا تزعل من كلامى و لكنك أخى و أخاف عليك
و حزنت جدا جدا لما حدث بحسابك

.........
خطأ الشركه لا يكمن فى تأخير السحب
فالسبب واضح
و لك يد فيه
ثم ان الشركه لم تجبرك على المتاجرة قبيل الخصم و بهذا الحجم

فى رأيى أن خطأ الشركه يتمثل
( و هذا رأيى الشخصى .. و لا يعبر عن لوائحها فدعنى أسأل لك عنها )
من رأيى ان الطلب
كان سحب 1250 دولار
و وقت اتاحة التنفيذ بعد غلق العقود
لم يعد بالحساب هذا المبلغ
فكان عليهم الا يخصموا و يحولوا الباقى
دون الرجوع للعميل أو وكيله لأخذ الرأى
بعدما تهور العميل و أضاع نسبة كبيرة مما كان يريد سحبها
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

.....................

دعنا نكمل محاولتنا مع أ / امجد باكر
و سيبها لله
لمحاولة الوصول لحل
يرضيك و يرضيهم
و لا يضيع حقك أو حق الشركه

..........
كأن ترسل المال ثانيةً و يضيفوا لك بونص التحويل
استثناء و المصاريف البنكيه
و أى اضافة يمكن للاستاذ امجد
تقديمها لك
و هو أخونا و حبيبنا
و أعلم انه قدها و قدود

و ان كان ذلك
اكررها
لا يعفيك من الخطأ
فأنت المخطئ الرئيسى فى الموضوع

أسف إن كنت شديد فى ردى عليك
لكنه حبى لكم و خوفى عليكم

..................

يا لا يا ريس

ورد القرأن بتاع رمضان
و الصبح
و يوم الجمعه

و سيبها لله

ahmed220022
27-08-2010, 06:55 AM
أخى / احمد

لم أريد أن أثقل عليك فى ردى الاول حتى تصلى و نصلى الفجر
ثم نكمل حوارنا
حتى نضع النقاط على الاحرف حتى يتسنى لنا عدم تكرار ماحدث
لا معنا و لا مع غيرنا
...............................

دعنى أولاً أنسخ لحضرتك أميل أرسلته الى الاخ الفاضل
صلاح سالم بالطاقم العربى بالشركه
لسحب مال من حساب احد العملاء و تحويله لحسابه البنكى فى مصر

.................

سحب مال‏

To صلاح سالم اف اكس دى دى, دعم اف اكس دى دى

From:misr tick )Sent:Tuesday, August 24, 2010 11:04:42 PMTo: صلاح سالم اف اكس دى دى (ssahmad@fxdd.com)Cc: دعم اف اكس دى دى (support.ar@fxdd.com.mt)

http://co109w.col109.mail.live.com/att/GetAttachment.aspx?tnail=0&messageId=68fede61-6e73-4566-b712-f644666a57e1&Aux=44|0|8CD11E71BA7B040||0|0|0||&maxwidth=220&maxheight=160&size=Att
http://gfx2.hotmail.com/mail/w4/m3/ltr/liveview_download.png (http://javascript<b></b>:;)

أ / صلاح

سلام الله عليك اخى الفاضل و استاذى الكريم
دوماً يسعدنى الكتابة اليك
و التحاور معك
أدام الله ودنا
....................................

مرفق لكم اتاش بسحب
200
دولار
فقط مائتان دولار
من ح أ / ( ............. )
رقم
( .......... )

و تحويلها الى حسابه البنكى فى مصر كما بالاتاش

علماً بأنه الان لا يوجد صفقات مفتوحه فى حسابه
لسهولة اتمام السحب

برجاء سرعة عمل اللازم

و لكم منى خالص شكرى و جزيل تحياتى
و صادق دعواتى بدوام خيركم
و زيادة فضلكم
و تمام عافيتكم

.................................................. .....................

و ترى اخى اننى أكدت له عدم وجود صفقات مفتوحه بالحساب
و هذا أمر طبيعى اخى الفاضل حتى يتم السحب ببساطه و يسر

تمام يا فندم
.....................................

و الراجل مشكوراً رد عليَ بعدها
بما يلى

.......................

استاذي الفاضل سامي
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يزداد احترامي لك يوما بعد يوم وان شاء الله نبقى على اخوتنا دوما في الله

قد تم المصادقة على طلب الاخ ( ........ ) وتحويله الى قسم المحاسبة لغرض التنفيذ خلال 24 ساعة ان شاء الله تعالى .

وتقبلوا فائق تقديري واحترامي واعتزازي

اخوك

صلاح سالم

.................................................. .......................................

و مر يوم 25 / 8
و يوم 26 / 8
و لم يتم الخصم من الحساب مثلك بالضبط

أتعلم لماذا يا أخى ؟؟؟؟؟؟؟

لأنه يوم الارسال للاميل بأتاش السحب
لم تكن هناك اى عقود مفتوحه بالفعل

و لكن يوم 25 / 8
تم فتح عقود
فطبيعى يتأجل الخصم من الحساب

و يوم 26 / 8 أيضاً
تم فتح عقود اخرى فتأجل الخصم من الحساب

و لم يتم الخصم من الحساب الا بعد اغلاق عقود 26 / 8
كما سترى

الفارق ان الله عز و جل وفقه فى عقوده التى فتحها فى اليومين و ربح منها ما قدره الله له

و الفارق الاخر انه و رغم ان حسابه اكبر من حساب حضرتك
انظر للعقود التى حجم العقود التى كان يدخلها .... ( مينى )

هذا كان الفارق يا اخى الفاضل

رغبة فى مزيد من الربح أدت لمزيد من التهور
و اندفاع فى المتاجرة
علينا أن نعترف و نقر بما يخصنا من الخطأ

حضرتك تاجرت و شغلت الحساب و علينا ايقاف الحساب لحين
خصم المال لإرساله
و هذا خطأ اخى الفاضل
حضرتك غامرت بما لا ينبغى المغامرة به
كثير جدا جدا جدا الحجم الذى تاجرت به ضارباً بما تعلمنا أنت به
من أسس إدارة رأس المال
و هذا خطأ فادح اخى اخى الفاضل

أرجو ألا تزعل من كلامى و لكنك أخى و أخاف عليك
و حزنت جدا جدا لما حدث بحسابك

.........
خطأ الشركه لا يكمن فى تأخير السحب
فالسبب واضح
و لك يد فيه
ثم ان الشركه لم تجبرك على المتاجرة قبيل الخصم و بهذا الحجم

فى رأيى أن خطأ الشركه يتمثل
( و هذا رأيى الشخصى .. و لا يعبر عن لوائحها فدعنى أسأل لك عنها )
من رأيى ان الطلب
كان سحب 1250 دولار
و وقت اتاحة التنفيذ بعد غلق العقود
لم يعد بالحساب هذا المبلغ
فكان عليهم الا يخصموا و يحولوا الباقى
دون الرجوع للعميل أو وكيله لأخذ الرأى
بعدما تهور العميل و أضاع نسبة كبيرة مما كان يريد سحبها
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

.....................

دعنا نكمل محاولتنا مع أ / امجد باكر
و سيبها لله
لمحاولة الوصول لحل
يرضيك و يرضيهم
و لا يضيع حقك أو حق الشركه

..........
كأن ترسل المال ثانيةً و يضيفوا لك بونص التحويل
استثناء و المصاريف البنكيه
و أى اضافة يمكن للاستاذ امجد
تقديمها لك
و هو أخونا و حبيبنا
و أعلم انه قدها و قدود

و ان كان ذلك
اكررها
لا يعفيك من الخطأ
فأنت المخطئ الرئيسى فى الموضوع

أسف إن كنت شديد فى ردى عليك
لكنه حبى لكم و خوفى عليكم

..................

يا لا يا ريس

ورد القرأن بتاع رمضان
و الصبح
و يوم الجمعه

و سيبها لله

اشكرك جزيل الشكر يا استاذ سامى فانت نعم الاخ الاكبر

بارك الله فيك

ورمضان كريم

ahmed220022
27-08-2010, 09:13 AM
ما رايكم فى هذا الكلام

من قراءتي لمشكلتك أرى ان الشركه وقعت في الخطأ مرتين , المره الأولى وهو تاخير طلب السحب من حسابك ليصل الى 3 أيام وهذا شئ غير مبرر وكان هذا يحدث منذ سنتين ولكن الوضع الان تغير في معظم الشركات اصبح تنفيذ طلبات السحب يكون في نفس اليوم أو في وقت العمل في الفتره الامريكيه أي خلال 24 ساعه بالأكثر وهذا عن تجربتي لأكثر من شركه .
أيضا الشركه خالفت هنا القوانين الرقابيه والاداريه في حال كانت مسجله فعليا في احدى المنظامت الرقابيه المعروفه بتنفيذ طلب السحب بقيمه مخالفه للمبلغ المطلوب , فلايجوز لشركه مسجله ومراقبه من قبل منظمات رسميه بأن تقوم بمثل هذه المخالفه , فالعميل عندما يقوم بارسال استماره السحب يجب على الشركه تنفيذ قيمه المبلغ المكتوب في الاستماره واذا لايمكنها ذلك يجب اخطار العميل بالامر وتطلب منه ارسال طلب اخر بالمبلغ الذي يمكن سحبه , وهذا شئ ثابت ومعمول به في كل الشركات المسجله والشركه التي تقوم بغير ذلك تكون مخالفه للقوانين .فالشركه لاتفرض على العميل المبلغ الذي يمكن سحبه من حسابه !!

تعليقي على الشركه وسبق أنا قلت هذا الكلام منذ اكثر من سنتين أن شركه FXDD غير مسجله وغيرمراقبه من هيئات معروفه مثل NFA و FSA , حيث يتم التعامل في ظل القوانين الموجوده في مالطه وهذه القوانين غير الزاميه ولا يوجد بها قوانين وقائيه في صالح العميل مثل فصل اموال العملاء عن اموال الشركه , ولا تفرض رقابه صارمه على الشركه مثل الشركات التي تكون مسجله في المنظمات التي ذكرتها .

منتظر ردكم

mohd_atef86
27-08-2010, 11:21 AM
أولا السلام عليكم
ثانيا أنا ليا رأي في الموضوع دة بعد اذن الناس

انت اغلقت العقود وباقي في الحساب 420 دولار صح؟ رغم انك حتسحب منهم 1250؟
الصراحة انا لو مكانك كنت اغلقت الخسارة على المكان اللي يبقى في الحساب 1250 بحيث السحب يتم عليهم
لأنه لو كان خصم الرصيد من الحساب قبل الدخول في الصفقات كانت الصفقات ستغلق اتوماتيكيا على نفس النقطة

تقبل مني كل احترام وتقدير

مدير الموقع
27-08-2010, 11:40 AM
ههههههههههه وحياتك 150 % وليس 100 % وعموما شكرا على ردك

قل اعوذ برب الفلق
عين الحسود فيها تلتميت عود,
متفولش على نفسك يابنى العين فلقت الحجر :)

و طب و مش حتجيبلى انا و عيلتى كمان بباقى ال 5$ ؟
تحياتى يا كبير :)

mrcanady
27-08-2010, 01:53 PM
ما رايكم فى هذا الكلام

من قراءتي لمشكلتك أرى ان الشركه وقعت في الخطأ مرتين , المره الأولى وهو تاخير طلب السحب من حسابك ليصل الى 3 أيام وهذا شئ غير مبرر وكان هذا يحدث منذ سنتين ولكن الوضع الان تغير في معظم الشركات اصبح تنفيذ طلبات السحب يكون في نفس اليوم أو في وقت العمل في الفتره الامريكيه أي خلال 24 ساعه بالأكثر وهذا عن تجربتي لأكثر من شركه .
أيضا الشركه خالفت هنا القوانين الرقابيه والاداريه في حال كانت مسجله فعليا في احدى المنظامت الرقابيه المعروفه بتنفيذ طلب السحب بقيمه مخالفه للمبلغ المطلوب , فلايجوز لشركه مسجله ومراقبه من قبل منظمات رسميه بأن تقوم بمثل هذه المخالفه , فالعميل عندما يقوم بارسال استماره السحب يجب على الشركه تنفيذ قيمه المبلغ المكتوب في الاستماره واذا لايمكنها ذلك يجب اخطار العميل بالامر وتطلب منه ارسال طلب اخر بالمبلغ الذي يمكن سحبه , وهذا شئ ثابت ومعمول به في كل الشركات المسجله والشركه التي تقوم بغير ذلك تكون مخالفه للقوانين .فالشركه لاتفرض على العميل المبلغ الذي يمكن سحبه من حسابه !!

تعليقي على الشركه وسبق أنا قلت هذا الكلام منذ اكثر من سنتين أن شركه FXDD غير مسجله وغيرمراقبه من هيئات معروفه مثل NFA و FSA , حيث يتم التعامل في ظل القوانين الموجوده في مالطه وهذه القوانين غير الزاميه ولا يوجد بها قوانين وقائيه في صالح العميل مثل فصل اموال العملاء عن اموال الشركه , ولا تفرض رقابه صارمه على الشركه مثل الشركات التي تكون مسجله في المنظمات التي ذكرتها .

منتظر ردكم

استاذ احمد من صاحب هذا الكلام

بحريني بحار
27-08-2010, 05:53 PM
أولا عوضك الله في القريب العاجل إن شاء الله

كنت أنا مسوي سحب من أسبوع وصحيح أنه تأخر وكنت عارف هالشي لأني سحبت من قبل بس كانت عندي عقود مفتوحة وكنت شغال يوميا طبيعي
بس كنت محاسب أن الفري مارجن ما يوصل حتى لمجموع المبلغ المودع مع البونص
يعني كنت شغال طبيعي بس بعقود صغيرة ومعقولة

موفق بإذن المحمود أخي أحمد:)

ahmed220022
27-08-2010, 07:01 PM
أولا عوضك الله في القريب العاجل إن شاء الله

كنت أنا مسوي سحب من أسبوع وصحيح أنه تأخر وكنت عارف هالشي لأني سحبت من قبل بس كانت عندي عقود مفتوحة وكنت شغال يوميا طبيعي

بس كنت محاسب أن الفري مارجن ما يوصل حتى لمجموع المبلغ المودع مع البونص
يعني كنت شغال طبيعي بس بعقود صغيرة ومعقولة

موفق بإذن المحمود أخي أحمد:)

لقد خدمتنى بردك هذا اخى الكريم

hamadasalam
27-08-2010, 11:11 PM
عوضك الله اخى احمد ولا يهمك ولا تتعب اعصابك يا غالى

الفلوس احنا اللى بنجبها وانت بفضل الله قادر على تعويض ما خسرتة اضعاف مضاعفة

ومعلش هى جت معاك كدة وانت متعرفشى الخير فين فقول الحمد لله

بدون اسم
27-08-2010, 11:20 PM
احمد انا بحترمك كثير بس باقول الحق لمن نتعامل مع شركة مش حنخلق لها نظام من عندنا عاجبك اشتغل معاهم مش عاجبك شوف غيرهم
المفروض ما تشتغل الين يسحبوا
ابدا ما تشتغل
ثانيا تقدر راس مالك الفوركس متاجرة وليس مقامرة وعذرا لو كلامي ضايقك

كمال
27-08-2010, 11:27 PM
فقط فكرة قد تكون في محلها أو لا

بدل إيقاف المتاجرة ، يمكن أن أقوم بخصم مبلغ السحب من حسابي و- أعمال على إدارة راس المال بالمبلغ المتبقي

hamadasalam
27-08-2010, 11:44 PM
الله بس فية حاجة هنا يابوحميد عايزك تفهمهالى

دلوقتى حسابك كان الف مثلا

واصبح الفين تمام؟
طيب انت طلبت سحب الف

على اى اساس دخلت صفقة بعقد ستاندر مثلا

كان تفكيرك اية ساعتها

معروف ان الصفقة ليها 3 احتمالات اما تكسب

او تخسر (والخسارة هنا ليها اكتر من احتمال ياترى باستوب معين ولا الاستوب هو المارجن ولا اية)

الاحتمال الثالث الخروج من نقطة التعادل

طب انت طلبت السحب كنت متوقع اية لو مثلا الصفقة خسرت كما حدث

هل كنت متوقع انة يتم ايقاف السحب؟ ولا اية

ياريت تقولى كان تفكيرك اية ساعة لما دخلت الصفقات وانت طالب سحب

وادينا بنتعلم

ahmed220022
28-08-2010, 02:58 AM
احمد انا بحترمك كثير بس باقول الحق لمن نتعامل مع شركة مش حنخلق لها نظام من عندنا عاجبك اشتغل معاهم مش عاجبك شوف غيرهم
المفروض ما تشتغل الين يسحبوا
ابدا ما تشتغل
ثانيا تقدر راس مالك الفوركس متاجرة وليس مقامرة وعذرا لو كلامي ضايقك

اختى نور بارك الله فيكى

انتى مثل اختى الصغيرة وانا لا اقامر ولا شى مش معنى انى بدخول عقود كبيرة اكون مقامر صح ولكن تقدرى تقولى طمع فى زيادة الربح وما وصلنا الى درجه المقامرة

ولعلمك الخاص الشركه اخطاءت فى ارسال المال المتبقى دون الرجوع الى ولعلمك انهم اتصلوا بى وتقدموا باعتزار رسمى وكمان اميل لانهم عرفوا انهم وقعوا فى خطىء

لانهم كانوا لازم يبلغونى باننى لا افتح عقود طالما لدى امر سحب وهذا خطىء ثانى هم وقعوا فى

ودى وتقديرى

ahmed220022
28-08-2010, 03:13 AM
عوضك الله اخى احمد ولا يهمك ولا تتعب اعصابك يا غالى

الفلوس احنا اللى بنجبها وانت بفضل الله قادر على تعويض ما خسرتة اضعاف مضاعفة

ومعلش هى جت معاك كدة وانت متعرفشى الخير فين فقول الحمد لله

الله بس فية حاجة هنا يابوحميد عايزك تفهمهالى

دلوقتى حسابك كان الف مثلا

واصبح الفين تمام؟
طيب انت طلبت سحب الف

على اى اساس دخلت صفقة بعقد ستاندر مثلا

كان تفكيرك اية ساعتها

معروف ان الصفقة ليها 3 احتمالات اما تكسب

او تخسر (والخسارة هنا ليها اكتر من احتمال ياترى باستوب معين ولا الاستوب هو المارجن ولا اية)

الاحتمال الثالث الخروج من نقطة التعادل

طب انت طلبت السحب كنت متوقع اية لو مثلا الصفقة خسرت كما حدث

هل كنت متوقع انة يتم ايقاف السحب؟ ولا اية

ياريت تقولى كان تفكيرك اية ساعة لما دخلت الصفقات وانت طالب سحب

وادينا بنتعلم

اولا اشكرك على ردك يا ريس

ثانيا كان رصيدى 2580 عندما طلبت 1250 وكنت متخيل ان الشركه هتنفذ الامر تانى يوم بالكتير وهذا ما حدث

فدخل عقد 5 مينى وعملت هدج بعد 60 نقطه يعنى قول 200 مارجن و 300 خسارة يبقى الباقى 2000 دولار وبعد ما يتم السحب ساتصرف لانى هيكون لدى 150 نقطه للعقد

هقدر اخرج منه عموما حصل اللى حصل والحمد لله

بدون اسم
28-08-2010, 03:23 AM
اختى نور بارك الله فيكى

انتى مثل اختى الصغيرة وانا لا اقامر ولا شى مش معنى انى بدخول عقود كبيرة اكون مقامر صح ولكن تقدرى تقولى طمع فى زيادة الربح وما وصلنا الى درجه المقامرة

ولعلمك الخاص الشركه اخطاءت فى ارسال المال المتبقى دون الرجوع الى ولعلمك انهم اتصلوا بى وتقدموا باعتزار رسمى وكمان اميل لانهم عرفوا انهم وقعوا فى خطىء

لانهم كانوا لازم يبلغونى باننى لا افتح عقود طالما لدى امر سحب وهذا خطىء ثانى هم وقعوا فى

ودى وتقديرى
عزيزي نحن نتناقش في امر جلي واضح للعيان المفروض انك قديم في الفوركس ومعروف لاي عميل ان لا يقوم بفتح عمليات طالما انه طالب سحب من حسابة
ثانياان قدموا اعتذار رسمي فهذا من ذوقها
ثالثا الخطا الوحيد هو ارسال ما تبقى من المال فقط لا غير والمفروض تعوض عن رسوم التحويل فقط هذا وجه نظري ويكون في علمك حسابي الايف من اف اكس دي دي بونص يعني مالي اي مصلحة لدفاع عنهم
رابعا اكثر من 10 في المئة مضاربة فهو مقاامرة خصوصا ان حسابك يعتبر صغير جدا واقل من10 الف دولار مع 10 في المئة يعتبر مخاطره في الفوركس خصوصا في الايام هذه اللي ممكن تتحرك فيه العملة 500 نقطة في يوم اويومين خصوصا لنا العرب الي ما بنحب الاستوب لوز في حساباتنا

ahmed220022
28-08-2010, 03:26 AM
عزيزي نحن نتناقش في امر جلي واضح للعيان المفروض انك قديم في الفوركس ومعروف لاي عميل ان لا يقوم بفتح عمليات طالما انه طالب سحب من حسابة
ثانياان قدموا اعتذار رسمي فهذا من ذوقها
ثالثا الخطا الوحيد هو ارسال ما تبقى من المال فقط لا غير والمفروض تعوض عن رسوم التحويل فقط هذا وجه نظري ويكون في علمك حسابي الايف من اف اكس دي دي بونص يعني مالي اي مصلحة لدفاع عنهم
رابعا اكثر من 10 في المئة مضاربة فهو مقاامرة خصوصا ان حسابك يعتبر صغير جدا واقل من10 الف دولار مع 10 في المئة يعتبر مخاطره في الفوركس خصوصا في الايام هذه اللي ممكن تتحرك فيه العملة 500 نقطة في يوم اويومين خصوصا لنا العرب الي ما بنحب الاستوب لوز في حساباتنا

شكرا على النصيحه اختى العزيزة بارك الله فيكى

ahmed220022
28-08-2010, 04:21 AM
الى الادارة يرجى اغلاق الموضوع لانتهائة

moutaz
28-08-2010, 05:58 AM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اسمحوا لي ان ابدي وجهة نظر بسيطة في الموضوع

بداية لا علاقة لنا بطريقة المضاربة التي يتعامل بها الاخ احمد فهو حر في طريقة مضاربته و ان كانت قد تسببت له بخسارة فهذا شأنه و لكن ما المنطق في ان تبقي الشركة طلب السحب لأكثر من يوم دون تنفيذه و ما علاقة الشركة ان كان على الحساب عقود مفتوحة او لا ما دام رصيد العميل يسمح باجراء السحب فليس للشركة حق بتأخير السحب بحجة وجود عقود مفتوحة
و لنفرض ان سياسة لاشركة كذلك لماذا لم يتم اعلام العميل منذ تقديمه لطلب السحب اول مرة بعدم امكانية تنفيذه الا عندما يكون الحساب خاليا من الصفقات و انما تم اعلامه ان السحب تم تمريره لقسم المحاسبة
و هل كل عملية سحب ستستوجب توقف العميل عم العميل بحسابه لعدة ايام و على من تحسب كلفة توقف الحساب عن العمل؟
ثم ان اجراء السحب من حساب العميل داخليا لدى الشركة يختلف عن عملية اجراء التحويل البنكي فممكن ان يتم السحب من حساب العميل في الفترة الاوروبية مثلا و من ثم تتم عملية التحويل مع افتتاح الفترة الامريكية
و كيف تقوم الشركة بسحب مبلغ غير مطابق لطلب السحب و بأي صفة قانونية و من فوضها باجراء هذا السحب؟

م.أحمد مقدادي
28-08-2010, 08:37 AM
تم غلق الموضوع بناء على طلب صاحبه