المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن تغير السبريد اف اكس دي دي

fihonil
10-05-2010, 12:07 AM
السوق فتح وعملت صفقة على اليورو دولار فوجئت ان السبريد 10 نقط

الكلام ده حصل من امتى وهيثبت على كده ولايرجع تاني ؟؟؟؟

محمد نوارج
10-05-2010, 12:21 AM
السوق فتح وعملت صفقة على اليورو دولار فوجئت ان السبريد 10 نقط

الكلام ده حصل من امتى وهيثبت على كده ولايرجع تاني ؟؟؟؟

لحظة

أكيد الدكتور هيرد عليك ويشوف المشكلة

ويعرف الموضوع بالظبط

متقلقش

..،

مدير الموقع
10-05-2010, 12:25 AM
الاخ الفاضل ايمن :)
تحياتى الحارة و لك و شكرا على طرحك للموضوع..
صراحة فوجئت بزيادة السبريد الى عشرة نقاط فى البلاتفورم لانها نادرا ما تحدث مع منصة دى دى و لما رجعت للدعم كى استفتسر عن هذا السبب جائنى الرد هو ان هذا هو سعر البنوك المزودة للاسعار للشركة و ليس زيادة من الشركة نفسها للسبريد و الشركة لا تستطيع ان تعطيك ما لا تملك فهى تعطيك فروق اسعار البنك..
و فى كل الاحوال فالسعر سيقوم بالتصحيح للسبريد فى اقرب وقت بالاضافة الى الجاب الضخم الذى يفعل الاف الاوردرات المعلقة و الستوب و البروفت اولا قبل ان يدخل عليه المزيد من الاوامر..
تحياتى يا باشا و لو فى اى استفسار انا تحت امرك..
الله كريم.,

fihonil
10-05-2010, 12:39 AM
10000000000000شكرا يا دكتور على الرد السريع

و الحمد لله انه كان جاب كبير فمفرقش التغير الكبير ده من نقطتين لعشرة

السؤال بس هم بيعرفوا التغير ده امتى في الشركة
يعني هم فوجؤا زينا كده ولا ايه
علشان لو عرفوا بدري وحصلت بعد كده يبعتوا ايميلات يعرفونا علشان انا متعود مع اف اكس دي دي مبوصش على السبريد وكانت مفاجئة

مدير الموقع
10-05-2010, 12:43 AM
لا هم مبيعرفوش قبلها لان الاسعار تصلهم من البنوك مثلنا تماما و لو كانوا يعلمون كانوا اخبرونا
تحياتى يا باشا و بالتوفيق ان شاء الله :)

محمد نوارج
10-05-2010, 12:47 AM
متشكرين على الرد السريع يا دكتور

وتوضيح بالغ الأهمية

ونتعلم إننا نبص على السبريد عند افتتاح السوق خصوصاً في ظل جابات كبيرة مثل هذه

وفي أوقات فيها مثل هذه الأحداث

..،

heem550
10-05-2010, 12:55 AM
السلام عليكم ورحمه الله

ممكن سؤال يادكتور

الاسبريد مش ده فرق العموله الى بتاخدو الشركه من المضاربين

ازاى بقه البنك بيكون هو الى مزود الشركه بالاسبريد

واذا كان السبب البنوك ليه الكيبل والزعيم بس الاسبريد 10 بيب وبقيه العملات الاسبريد زي ماهو

اعتقد انو لو كان من البنوك هيكون تئثير على كل العملات

وكمان اعتقد انا الشركه بتلعب في الاسبريد بمزاكها

ولا ايه رئيك ؟؟؟

تحياتي:1 (105)::1 (105):

مدير الموقع
10-05-2010, 01:07 AM
السلام عليكم ورحمه الله

ممكن سؤال يادكتور

واذا كان السبب البنوك ليه الكيبل والزعيم بس الاسبريد 10 بيب وبقيه العملات الاسبريد زي ماهو

ولا ايه رئيك ؟؟؟

تحياتى يا هيما و شكرا على السؤال اللولبى.:)
بالنسبة للسبريد و الاسعار فهو يتم تزويده من البنك للشركة لان الشركة ليست بنكا يعطى الاسعار..
و السبريد بين الشركة و البنك محسوب مسبقا و لكن عندما يزيد السبريد على الشركة من البنك فانها تزيد عليك تلقائيا لان الشركة ما هى الا وسيط مالى بينك و بين البنك.
اذا لا يمكن ان يقوم البنك بوضع فروق تحويل عشرة نقاط بينه و بين الشركة و تعطيه لك الشركة نقطتين فقط.
اما عن كل العملات و سبريدها فالعملات الرئيسية هى من عليها الزيادة بعشرة نقاط و هى الكيبل و الزعيم و الفرنك.
اعتقد انه فى خلال ساعة واحدة سيعود السبريد الى طبيعته مع بداية دخول طوكيو.
اذا كنت تعتقد ان الشركة تتلاعب بالسبريد فهذا شيئ خطير و يحتاج تفسير و كلام كتير :)
تحياتى يا باشا و اى استفسار انا تحت امرك :)

Samy
10-05-2010, 02:59 AM
كما تفضل
د / اسامه
اف اكس دى دى و غيرها تحتاج لبنوك مزودى سيوله
و أحياناً كفترات الدخول على اجازات طويله او العوده من اجازات
و تزامن ذلك بأخبار من شأنها تحريك الاسعار
فى اتجاهات معينه ( كما حدث هذه الليله )
فقد تجد بعض البنوك ترفع السعر على الشركات
خشية تعرضها لخسائر
و بدورها تقوم الشركات برفع الاسبيرد على العملاء
و عقدك معها يعطيها ذلك
و غالبا هذا الوقت لا يطول
فهاهو الاسبيرد عاد لطبيعته نقطتان فقط لاغير

م.نادر فريد
10-05-2010, 02:59 AM
معلش بعد اذنك اوضح لك حاجة يا هيما
السلام عليكم ورحمه الله

ممكن سؤال يادكتور

لأ مش كله السبريد = فروق الشركة + فروق البنك

دى طبيعة الحياة ...يعنى تفتكر البنك بيكسب منين وللا هو بيخدم الشركة كدا واجب يعنى يا زعيم .. البنك مثلا (وهم مجموعة بنوك اصلا ويسموا مزودى أسعار ) بيعطى الشركة بسبريد 0.5 أو 0.9 للشركة أو حتى يا سيدنا 0.1 والشركات تضع علية سبريدها وتبيع وتشترى لك ... هنا ... بعض الشركات تتفق مع البنوك على سبريد ثابت ماعدا مثلا اوقات كذا وكذا وما يحدده البنك وشركات أخرى تتفق مع البنوك على سبريد متحرك دائما وتتفق على ذلك مع العملاء ايضا ويكون الجميع مرضيون ... الان يا معلم هيما طبعا انت تعرف ظروف الأسبوع الماضى واغلاقاته وانا عن نفسى لا أستطيع ان القى باللوم على البنوك لرفع السبريد ل 9 بيب مثلا فى بداية التداول حتى يستقر السوق وتعرف البنوك راسها من قدميها فى الاوردرات ... الأن ماذا نطلب من الشركة هل نطلب منها ان تاخذ بسبريد 9 وتمنح بسبريد 2 لا اعتقد انه يمكن ذلك ...أعذرنى.

واذا كان السبب البنوك ليه الكيبل والزعيم بس الاسبريد 10 بيب وبقيه العملات الاسبريد زي ماهو .

ممكن نسأل البنوك هذا السؤال ولكن فى رأى ان البنوك تعرف ان أكبر تنفيذ للأوردرات سيكون على هاذين الزوجين .

ولا ايه رئيك ؟؟؟

رأي ... لأ طبعا ...على فكرة انا ذهبت يوم الخميس صباحا لبنك باركليز وحاولت تغيير 100 دولار فقط لاغير ولم يرضى البنك ان يغيرها لى ... حاول معى بجميع الحجج حتى حدثت بيننا مشادة لأننى من عملاء البنك فان لم يكن يستطيع تغيير 100$ فأين الخدمة المصرفية ... فما بالك ببنوك تتعامل بعدة أصفار .
ولو الشركة بتلعب بمزاجها كما تعتقد لية بقى مش بتلعب علطول لية فى وقت الفولاتيليتى العالى ده بس ... أعتقد ممكن نظن ذلك فى الشركات التى تعمل بسبريد متحرك ...ممكن ولكن شركات السبريد الثابت ... أشك .

:1 (72)::1 (72):

محمد نوارج
10-05-2010, 01:42 PM
مجهود ممتاز يا باشمهندس نادر في الرد والتوضيح التفصيلي للحاصل هنا

ورد من المدير العام + 2 مشرف عام يعطينا ثقة كبيرة في شفافية وحياد اف اكس ارابيا

وشكراً جزيلاً لكم ..،

heem550
10-05-2010, 03:47 PM
السلام عليكم ورحمة الله

شكرا على التوضيح

مدير الموقع
10-05-2010, 04:28 PM
كنت قد ارسلت الى الاخ امجد عطية استفسر عن تغير السبريد و جاء رده كالتالى انسخه لكم لتعرفوا المزيد من الاسباب
------------------
بالنسبه لما حدث امس فدعني اشرحه بالتفصيل

1- عند فتح السوق كانت هناك فجوه حوالي 200 نقطه علي اليورو شاب السوق فور فتحه حاله من الجنون حيث رأينا فروق اسعار تزيد عن 50 نقطه من بعض البنوك و كان السوق يتحرك 30-40 نقطه في خلال دقائق قليله. أضطرت الشركه الي تعليه الاسبرد علي بعض الازواج فقط و لمده ساعتين بالتحديد (من ساعه فتح السوق حتي فتح سوق طوكيو) و ذالك لاننا نعكس اسعار السوق الحقيقيه لأننا لو لم نقم بهذا الامر لكنا قد تعرضنا لخساره شديده حيث ان لدينا الكثير من العملاء الاسياويين الذين يتاجرون معنا و مع شركات اخري قامت بتعليه الاسبرد اكثر مننا بكثير و ان لم نماثلهم لكانو قد استغلو هذا الامر ضدنا و عرضنا لمشاكل كبيره.
2- اقل سيول ماليه متاحه في السوق تكون عاده يوم الاحد و لأول ساعتين في السوق حتي يفتح سوق اليابان و نحن نحاول جاهدين الابقاء علي الاسبرد ثابت في كل الاوقات و لكننا في نفس الوقت لن نقدم اسعار غير حقيقيه و اسبرد غير واقعي بل يجب ان تعكس اسعارنا و الاسبرد اوضاع السوق الحقيقي . الاسبوع الماضي شهد حركات غير مسبوقه في سوق العملات و قامت الشركه و الحمد لله بتنفيذ كل العقود دون مشاكل للجميع و بفروق اسبرد ثابته و لكننا في بعض الاحيان يتحتم علينا ان نقوم بتعليه الاسبردات في بعض الاوقات المحدوده حتي نعكس اوضاع السوق الحقيقيه.
3- فور فتح سوق اليابان عادت الامور لمجراها الطبيعي و لم يشتكي احد من الاسبرد بعد هذا الوقت.
4- الاسبردات في شركه اف اكس دي دي ثابته في 95% من الوقت و لكن سوق الفوركس سوق متغير وسريع و هناك احتمال لرفع الاسبرد في اوقات التخبط الكبير في السوق.

كان هذا نص رسالة الاخ امجد لى بناء على استفسارى له عن سبب ارتفاع السبريد..
تحياتى و اى استفسار انا فى الخدمة :)

محمد نوارج
10-05-2010, 04:34 PM
متشكرين أوي يا دكتور على التوضيح

ومزيد من الشكر للأستاذ أمجد عطية الذي لا يتوانى في الرد والتفسير

وبالفعل قدمت شركة اف اكس دي دي نفسها في فترة التخبطات الكبيرة في السوق

كواحدة من أثبت الشركات أمام الأزمات

ولم يقف برنامجها عن التداول وظل السبريد ثابتاً

وجزاكم الله خيراً اف اكس ارابيا على تقديم يد العون

راجين لكم المزيد من التوفيق

..،

م.نادر فريد
10-05-2010, 10:58 PM
السلام عليكم ورحمة الله

شكرا على التوضيح

العفو يا عمنا وبردو ما اتصلتش بيا علشان نقعد مع بعض ...أنا هأشتكيك لأمير بقى أحسن هو اللى هيعرف يظبطك .

كنت قد ارسلت الى الاخ امجد عطية استفسر عن تغير السبريد و جاء رده كالتالى انسخه لكم لتعرفوا المزيد من الاسباب
------------------
1-عند فتح السوق كانت هناك فجوه حوالي 200 نقطه علي اليورو شاب السوق فور فتحه حاله من الجنون حيث رأينا فروق اسعار تزيد عن 50 نقطه من بعض البنوك و كان السوق يتحرك 30-40 نقطه في خلال دقائق قليله. أضطرت الشركه الي تعليه الاسبرد علي بعض الازواج فقط و لمده ساعتين بالتحديد (من ساعه فتح السوق حتي فتح سوق طوكيو) و ذالك لاننا نعكس اسعار السوق الحقيقيه لأننا لو لم نقم بهذا الامر لكنا قد تعرضنا لخساره شديده حيث ان لدينا الكثير من العملاء الاسياويين الذين يتاجرون معنا و مع شركات اخري قامت بتعليه الاسبرد اكثر مننا بكثير و ان لم نماثلهم لكانو قد استغلو هذا الامر ضدنا و عرضنا لمشاكل كبيره.
2-اقل سيول ماليه متاحه في السوق تكون عاده يوم الاحد و لأول ساعتين في السوق حتي يفتح سوق اليابان و نحن نحاول جاهدين الابقاء علي الاسبرد ثابت في كل الاوقات و لكننا في نفس الوقت لن نقدم اسعار غير حقيقيه و اسبرد غير واقعي بل يجب ان تعكس اسعارنا و الاسبرد اوضاع السوق الحقيقي . الاسبوع الماضي شهد حركات غير مسبوقه في سوق العملات و قامت الشركه و الحمد لله بتنفيذ كل العقود دون مشاكل للجميع و بفروق اسبرد ثابته و لكننا في بعض الاحيان يتحتم علينا ان نقوم بتعليه الاسبردات في بعض الاوقات المحدوده حتي نعكس اوضاع السوق الحقيقيه.
3-فور فتح سوق اليابان عادت الامور لمجراها الطبيعي و لم يشتكي احد من الاسبرد بعد هذا الوقت.
4-الاسبردات في شركه اف اكس دي دي ثابته في 95% من الوقت و لكن سوق الفوركس سوق متغير وسريع و هناك احتمال لرفع الاسبرد في اوقات التخبط الكبير في السوق.

مشكور للرد ومتابعة الشكوى يا دكتور .

Samy
11-05-2010, 12:15 AM
------------------

1-عند فتح السوق كانت هناك فجوه حوالي 200 نقطه علي اليورو شاب السوق فور فتحه حاله من الجنون حيث رأينا فروق اسعار تزيد عن 50 نقطه من بعض البنوك و كان السوق يتحرك 30-40 نقطه في خلال دقائق قليله. أضطرت الشركه الي تعليه الاسبرد علي بعض الازواج فقط و لمده ساعتين بالتحديد (من ساعه فتح السوق حتي فتح سوق طوكيو) و ذالك لاننا نعكس اسعار السوق الحقيقيه لأننا لو لم نقم بهذا الامر لكنا قد تعرضنا لخساره شديده حيث ان لدينا الكثير من العملاء الاسياويين الذين يتاجرون معنا و مع شركات اخري قامت بتعليه الاسبرد اكثر مننا بكثير و ان لم نماثلهم لكانو قد استغلو هذا الامر ضدنا و عرضنا لمشاكل كبيره.

2-اقل سيول ماليه متاحه في السوق تكون عاده يوم الاحد و لأول ساعتين في السوق حتي يفتح سوق اليابان و نحن نحاول جاهدين الابقاء علي الاسبرد ثابت في كل الاوقات و لكننا في نفس الوقت لن نقدم اسعار غير حقيقيه و اسبرد غير واقعي بل يجب ان تعكس اسعارنا و الاسبرد اوضاع السوق الحقيقي . الاسبوع الماضي شهد حركات غير مسبوقه في سوق العملات و قامت الشركه و الحمد لله بتنفيذ كل العقود دون مشاكل للجميع و بفروق اسبرد ثابته و لكننا في بعض الاحيان يتحتم علينا ان نقوم بتعليه الاسبردات في بعض الاوقات المحدوده حتي نعكس اوضاع السوق الحقيقيه.

3-فور فتح سوق اليابان عادت الامور لمجراها الطبيعي و لم يشتكي احد من الاسبرد بعد هذا الوقت.

4-الاسبردات في شركه اف اكس دي دي ثابته في 95% من الوقت و لكن سوق الفوركس سوق متغير وسريع و هناك احتمال لرفع الاسبرد في اوقات التخبط الكبير في السوق.

إذن فالجواب جاء من أهله مطابقاً لما قلناه
و هو ما تم تأكيده لى من قِبا أ / امجد تليفونيا منذ قليل
الف شكر يا دكتور
جهد و متابعه