المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الهاى واللو والاغلاق والافتتاح كلام بنسمعه

hamsat36
18-11-2014, 01:57 PM
هنا اغلاق وهنا افتتاح محدش قال احنا بنستفيد ايه ارجو ارفاق موضوع يقول ازاى بنحدد اتجاة السوق منهما

oshee
18-11-2014, 02:18 PM
هو اتجاه السوق بيتحدد اما بالترندات او مؤشرات مثل الموفينج افرج اوغيرها من مؤشرات الترند

وان اغلاق الشمعه او افتتاحها او سعر الاغلاق او فتح السوق للسعر لا يستخدم لتحديد اتجاه

hamsat36
18-11-2014, 02:27 PM
بردة مش فاهم انا بستفيد ايه من الهاى واللو واهمية انتظار الاغلاق لشمعة ما ايه اللى هبنيهة على اغلاقها بالنسبة اللى الشمعة اللى قبل منها بغض النظر عن الترندات والدعوم والمقومات

مش هو مثلا لو شمعة الاسبوع دة اغلاقها اقل من الاسبوع الماضى بيكون كدة هبوط ولا انا فاهم غلط حاجة تانية هو شرط الافتتاح الشمعة بيكون من عند اغلاق الشمعة اللى قبلها ولا مش شرط

oshee
18-11-2014, 02:34 PM
بردة مش فاهم انا بستفيد ايه من الهاى واللو واهمية انتظار الاغلاق لشمعة ما ايه اللى هبنيهة على اغلاقها بالنسبة اللى الشمعة اللى قبل منها بغض النظر عن الترندات والدعوم والمقومات

مش هو مثلا لو شمعة الاسبوع دة اغلاقها اقل من الاسبوع الماضى بيكون كدة هبوط ولا انا فاهم غلط حاجة تانية هو شرط الافتتاح الشمعة بيكون من عند اغلاق الشمعة اللى قبلها ولا مش شرط

لو شمعه الاسبوع اغلقت علي اقل من اللي قبله

معناها هبوط السعر وليس اتجاه السوق

او دليل لتغير اتجاه عام

الا اذا كانت تدل علي كسر لمقاومه او ترند

انما هبوطها كده مفرده لا يعطي دلاله للاتجاه ككل

اما انه شرط ان افتتاح الشمعه يكون مع اغلاق السابقه لاءه طبعا مش شرط

وده ممكن نلاحظه في وجود اخبار مثلا او تحرك للسعر يرافقه اغلاق لشمعه نجد انه ارتفع عن اغلاقها

hamsat36
18-11-2014, 02:54 PM
شكرا لحضرتك للامام دائما

oshee
18-11-2014, 11:16 PM
ربنا يكرمك واي سؤال لا تتردد في طرحه