المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : بعيدا عن التعقيد بمرونة اكتر

hamsat36
01-12-2014, 10:49 AM
انا بتعلم برمجة الاكسبريتات بس انا بسال لو انا بفضل قدام الكمبيوتر طول الوقت وعايز نفذ الصفقة يدوى بدون اكسبريتات والحاجت دى ينفع يعى الاكسبرت فكرتة انه بيرحنى صح او اريد ان اعرف ما يفيدنى به الاكسبرت غيرر انا بريح نفسى عايز ممزات تانية تخلينى اقبل اكتر لاحتراف طريقة صناعة الاكسبريتات

معاذ عودات
01-12-2014, 10:55 AM
انا بتعلم برمجة الاكسبريتات بس انا بسال لو انا بفضل قدام الكمبيوتر طول الوقت وعايز نفذ الصفقة يدوى بدون اكسبريتات والحاجت دى ينفع يعى الاكسبرت فكرتة انه بيرحنى صح او اريد ان اعرف ما يفيدنى به الاكسبرت غيرر انا بريح نفسى عايز ممزات تانية تخلينى اقبل اكتر لاحتراف طريقة صناعة الاكسبريتات

اهلا فيك ،،
الاكسبيرت يحتاج الى استراتيجيه واضحه كي يقوم بتنفيذها
يعني انت تعطيه امر انو لو السعر عمل كذا وكذا ادخل بيع ، وضع الهدف والستوب ... الخ

ولكن لو انت مش معتمد على استراتيجيه معينه ، صعب تقدر تبرمج اكسبيرت يحل مكانك ويريحك
لانك مش رح يقدر تعمل الامر الي يحتاجه الاكسبيرت

تحياتي لك

hamsat36
01-12-2014, 11:09 AM
شكر لحضرتك معلش سؤال تانى دلوقتى انا فعلت حسابى فى البارى تمام وهحولهم 200 دولار لما الفيز تطلع بس انا خايف من الخسارة وخصوصا ان الكل بيقول لازم تخسر فى الاول وعايز ارشاد حضرتك يعنى مثلا زى ما بتقولو مثلا اتاجر 10% من راس المال مثلا حلو 20دولار لو هدخل مثلا 01. المرفروض مثلا لازم ادخل كام صفقة فى اليوم او ينفع ادخل مثلا 20 صفقة كدة مثلا كل يوم ولا ايه انا قرات شرحها بس عايز ايضاح من حضرتك عشان انا بفهم كلامك بسرعة وحاجة تانية سالتها قبل كدة هو ينفع اعمل اى حاجة على الحقيقى زى الديمو عشان قرات ان الشركة ممكن تقول انك عملت عمليات غير مسموح بها عايز اعرف بممكن يكون ايه العمليات الغير مسموح بها دى وحاجة تانية مش عارف يعنى ايه swap اللى ممكن يخسرنى دة ومش عايز الاسبريد يقعد يلعب معايا كدة يعنى عايز اعمل حسابى ان هما مثلا هياخد سبريد ثابت لكل عملة مش رايح جاى كدة وشكر

معاذ عودات
01-12-2014, 11:36 AM
شكر لحضرتك معلش سؤال تانى دلوقتى انا فعلت حسابى فى البارى تمام وهحولهم 200 دولار لما الفيز تطلع بس انا خايف من الخسارة وخصوصا ان الكل بيقول لازم تخسر فى الاول وعايز ارشاد حضرتك يعنى مثلا زى ما بتقولو مثلا اتاجر 10% من راس المال مثلا حلو 20دولار لو هدخل مثلا 01. المرفروض مثلا لازم ادخل كام صفقة فى اليوم او ينفع ادخل مثلا 20 صفقة كدة مثلا كل يوم ولا ايه انا قرات شرحها بس عايز ايضاح من حضرتك عشان انا بفهم كلامك بسرعة وحاجة تانية سالتها قبل كدة هو ينفع اعمل اى حاجة على الحقيقى زى الديمو عشان قرات ان الشركة ممكن تقول انك عملت عمليات غير مسموح بها عايز اعرف بممكن يكون ايه العمليات الغير مسموح بها دى وحاجة تانية مش عارف يعنى ايه swap اللى ممكن يخسرنى دة ومش عايز الاسبريد يقعد يلعب معايا كدة يعنى عايز اعمل حسابى ان هما مثلا هياخد سبريد ثابت لكل عملة مش رايح جاى كدة وشكر

اهلا فيك اخي الكريم ،،

المتاجرة ب10% من رأس المال كويس جدا
ولكن هذا الشيء يجب ان تقوم بتحديده انت ، هل 10% في الصفقه الواحدة او في اليوم كله ؟

لو كان في الصفقه الواحدة يجب ان لا تخسر اكثر من 20$ في الصفقه ـ يعني عند -20$ تغلق الصفقه
ولو كان في اليوم الوحد يجب ان تكون جميع خسارتك في نهايه اليوم هي 20$

معتقدش هناك عمليات غير مسموح بها ، يمكن هناك شركات تمنع السكالبينج وهي الصفقات السريعه
ولكن الباري تسمح بهذه الامور

السواب : هي عموله التبييت وهي فائدة على الصفقه ، انصحك بأن يكون حسابك اسلامي حتى لا يتم خصم اي شي من حسابك في السواب

ولا يوجد اختلاف كبير بين السبريد المتحرك والثابت ، فهو يقوم بخصم السبريد في بداية الصفقه فقط

hamada1228
01-12-2014, 12:46 PM

اخي نصيحة اذا كنت حضرتك مبتدئ تخصص بعملة واحدة لحد ما تاخد شوي على السوق لانو الديمو مختلف عن الحقيقي من ناحية نفسية المتاجر وانتا ببدايتك يعني قلل شوي من 10% خليهم 5% ولو التزمت صدقني رح تعرف السوق قبل ما تخسر راس مالك وبعدها تتطور لعقود اكثر وعملات تانية

hamsat36
01-12-2014, 02:42 PM
شكرا يا كبير تحياتى ليك