المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اليورو والدولار هما محركى كل العملات صح ولا غلط

hamsat36
24-12-2014, 01:41 PM
يعنى لو انا شايف اليورو دولار صاعد وااشتريت وروحت من غير ما افتح الشارت على اى عملة الدولار فيها اساس وبعت هكسب usd jp مثلا وحتى لورحت على الفضة يعنى امسح كل الازواج واشتغل بقى على اليورو دولار وحتى لو حاجة تانية اليور والدولار مش فيهم ودول واقفين بلاقى كل حركة العملات فى شلل تام يعنى زوج اليورو دولار دة زى مللكة النحل هما فى المقدة وباقى القطيع يسير وراهم مشيت تمشى وقفت الكل يقف

حاجة اخيرة التحيليل الاساسى هو الفوركس والتحليل الفنى دة كل هجايس يعنى لو السوق بيع قوى مفيش لامقاومة ولا دعم ولا حاجة هتوقفة ولا فيبوناتش ولا جن ازرق ولو كنا فى التحليل الفنى نستخدم مستويات اللى السعر بيرد عندها دة اللى بيخش اسكالبينج عكس حركة السوق لانى لو داخل مع السوق مش محتاج لحاجة هو اللى بحتاجلة انا اكتفيت ولا لا ولا السوق هيفضل واخد حركته دى لحد ايه

بصراحة سوق غريب بس باذن الله تحت الميكرسوكوب لان الاستراتجية والحاجات دة كلها هجايس الاستكواستاك لما تلاقيها عدى خط الصفر للى لفوق تدخل شرا هههه تلاقى السوق بعد ما يعديه مسك من رقبتة وجايبة تانى تثبت اكتاف ويفضل يضرب فية وانت تفضل تقول اجمد يادا تلاقى مات وغربللك معاة وضيع الكام ملتوش اللى كل يوم اخسرهم بس انا وهو والزمن طويل ومحدش يقولوى متنقمش من السوق لان افضل حاجة للسوق دى الالنتقام لانى اكتر الايام اللى كسبت فيها اللى كنت بنتقم فيها بس مش بهبل طبعا وشكر حد يقولى انى غلطان

ahmed.alpidani
26-12-2014, 09:29 PM
السلام عليكم اخي راح اختصر لك كل شيء
بتفتكر ان في مرة واحد اعطني نصيحة غاااالية اوووي
وانت عارف شو هي ؟
قال لي ان السوق عايز رجلين علشان يمشيء فوق ولا تحت
الرجلين دول ؟
الدعم والمقاومة
والباقي عباررة عن حاجات مكملة

hamsat36
27-12-2014, 12:57 PM
تحياتى لك والله انا كل يوم الواحد يقرا ويتعلم ويشوف معلومات ويقول لنفسة ازاى انا كنت شغال من غير المعلومة دى السوق عامل زى خريطة العالم عشان نفهمه صح لازم نلم غالبا بكل الاوطان وشكرا مرة تانية يا غالى

معاذ عودات
28-12-2014, 10:36 AM
اهلا وسهلا اخت همسات ،،

كلامك جميل جدا ، واعتقد اننا قمنا بمناقشه بعض النقاط قديماً

1- ان اليورو دولار هو المحرك الاساسي ، لا اعتقد هذا ولكن الدولار فقط هو من يقوم بتحريك السوق اكثر ـ
يعني هناك علاقه بين العملات ، وكانت جدا تُحترم من قبل العملات
يعني الدولار فرنك عكس اليورو دولار بالضبط ، لو هبط اليورو دولار نقطه واحده - الدولار فرنك يرتفع نقطه
ولكن الان للاسف هناك علاقه ولكن لا تُحترم كثيراً
فلو كانت العلاقه بين اليورو دولار والدولار فرنك 95% ، فهي الان لا تتعدى 65% .. وقيسي هذا على كل العملات
حسب ما ارى في السوق الان ، ان كل عملة هي عالم لوحدها

هذا موضوع مفيد عن العلاقه في العملات ، مع انه قديم ولكن ممكن يفيدك

2- التحليل الفني والتحليل الاساسي
طبعا التحليل الاساسي هو محرك كبير لسوق ، ويجب السوق على التحرك بشكل كبير ، ولكن لا نستثني التحليل الفني فهو من اهم ادوات المتاجره في السوق ، فلو دمجنا الاثنين سيكون لدينا متاجرة مضبوطه 100%
او على الاقل عرفنا بشكل عام عن التحليل الاساسي وتجاهلنا المتاجره وقت الخبر ـ فسترى ان التحليل الفني يحُترم بالفعل وان السوق يمشي معه ، ولكن حتى نحفظ انفسنا واموالنا من الخسارة ، صنعوا شيء اسمه الستوب لوز
الشرح عن التحليل الاساسي والفني يطول جدا ، ولكن هذه فكرة صغيره فقط

3- النقطه الثالثه بالفعل حصلت معنا ويمكن ما زالت تحصل معنا
وهذا سببه التسرع في الدخول ،
يجب ان ننتظر اكثر ونتأكد اكثر من وقت الدخول

تحياتي

K. Samuel
01-01-2015, 07:06 PM
اعتقد العملات المؤثرة على الترتيب من حيث القوة
هى
الدولار الامريكى ثم الباوند البريطانى ثم الين اليابانى
لذلك نجد ان اكثر الازواج تداولا هى
EURUSD و GBPUSD و USDJPY