المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : فكرة اكسبيرت .....

Ҳҳ ĐŔ. ĄнмεĐ ҳҲ
05-12-2010, 10:27 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اشكرك اخي نادر على مجهودك الواضح مع الاخوة هنا بالمنتدى
وجزاك الله خير ..

عندي فكرة اكسبيرت للأخبار .. يقوم بادخال الاوامر المطلوبة منه بعد عدد معين من الوقت ثواني او دقائق او حتى ساعات ..

الفكرة يتعتمد على الدخول ماركت هيدج باستوب 10 نقاط مثلا وهدف ( الاستوب + الاسبريد + الهدف المطلوب )
قبل الخبر بوقت معين ..

*** نتكلم بالارقام كمثال ***

سعر اليورو دولار حاليا 1.3350
لو هدفنا 20 نقطة مثلا ...

يبقى الاوامر كالتالي :
شراء من (1.3350 ) استوب ( 1.3340) هدف 32 نقطة عند ( 1.3382)
بيع من (1.3350 ) استوب ( 1.3360 ) هدف 32 نقطة عند ( 1.3318 )

طبعا الهدف عبارة عن : 2 + 10 + 20
2 : الاسبريد
10 : استوب العملية المعاكسة
20 : هدفنا الاساسي

وممكن نستخدم تريلينج استوب لملاحقة الربح
أعتقد اننا بالفكرة دي حلينا مشكلة الدخول بأوامر معلقة وانها ممكن ما تتنفذش
والتريلينج ستوب يكون 10 نقاط مثلا وبمجرد تحرك السعر 10 نقاط يكون الاستوب بقى على نقطة الدخول
وما يبقاش في خساير ان شاء الله ..

المهم في الاكسبيرت اني احدد الوقت اللي يعمل فيه الصفقة وكمان اتحكم بعدد الصفقات وحجمها ..

يعني مثلا في خبر الساعة 3:30 .. انا اشغل الاكسبيرت بحيث انه يدخل ماركت قبل الخبر مثلا بــ 20 ثانية ..

ياريت لو ينفع استاذ نادر اليوم .. لأني الاكسبيرت لن يكون له باك تست
وانا افضل تجربته على حساب تجريبي خاص بيه .. وهذا الاسبوع مليء بالاخبار وأنسب وقت لتجربته والحكم عليه ... وان شاء الله يكون فيه الخير الكثير للجميع ..

تحياتي وأرجو ان أكون ضيفا خفيفا ...

بالتوفيق للجميع ..

Eng.Hamada
08-12-2010, 02:28 PM
السلام عليكم
فكره حلوة جدا بس في مشكلة
ممكن مثلا ن السعر يطلع الاول 10 نقط وبكده يضرب استوب لامر البيع وينزل بعدها مثلا20 نقطة يبقي كده هيضرب استوب لامر الشراء عند نقطة الدخول والمحصلة اننا هنكون عاملين -10 وكان ممكن يتعوضوا لو امر البيع كان لسه متفعل
في في بعض الاخبار التذبذب بيكون من 10 ل 15 نقطة
بص مثلا لخبر الكندي بتاع امبارح السعر طلع 15 نقطة ونزل بعدها 23 نقطة وبعدها ب 10 دقايق طلع جاب التارجت تقريبا اللي كنا عايزينه
بجد بقالنا مده الاخبار بتدخل في تذبذب وبعدها بتروح تجيب التارجت اللي احنا عايزينه وطبعا بنكون احنا طلعنا في فترة التذبذب ياما بخسارة او عند نقطة الدخول للي حظه كويس
بجد باذن الله لازم نلاقي حل للموضوع ده
وياريت لو نعرف نستخدم الاثنين الهيدج والاوامر المعلقة ونستفيد في نفس الوقت من التريلنج ستوب
وربنا يوفقنا يارب