اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   الصالون الأقتصادي للأصدقاء (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=22778)

اسلام العوامى 10-07-2012 08:17 PM

رد: الصالون الأقتصادي للأصدقاء

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud0711 (المشاركة 361805)
اعتقد مغامرت الشراء معروف حدودها وممكن يكون ليها اهداف بعيدة جدا حسب الأخبار المتلاحقة

محمود باشا
الزوج استنفذ الرينج اليومى وكمان مرتد 3 مرات من الحد الاعلي لقناه يومين سابقين وقافل فوق لو الامس بعد مافشل انة يقفل شمعة هابطة تانية تحتيه وزد على ذلك ارتداد السعر من ضلع البولنجر السفلى ومرتد من زاوية 45 من زوايا جان المعروفة بانها عاكسة للزوج
اظن كل ذلك قد يدفع الزوج الى التصحيح على الاقل 20 نقطة ومن الممكن ان تاتى الاخبار ايجابية وتستمر الحركة الصعودية

دى رؤيتى للزوج ولو فى عند حضرتك تحليل تانى ياريت تقوله عشان احب استفيد من خبرتك ياباشا وبعدين انا بحب اتعلم من الاعضاء الخبرة اللى زى حضرتك

mahmoud0711 10-07-2012 08:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة العوامى (المشاركة 361824)
محمود باشا
الزوج استنفذ الرينج اليومى وكمان مرتد 3 مرات من الحد الاعلي لقناه يومين سابقين وقافل فوق لو الامس بعد مافشل انة يقفل شمعة هابطة تانية تحتيه وزد على ذلك ارتداد السعر من ضلع البولنجر السفلى ومرتد من زاوية 45 من زوايا جان المعروفة بانها عاكسة للزوج
اظن كل ذلك قد يدفع الزوج الى التصحيح على الاقل 20 نقطة ومن الممكن ان تاتى الاخبار ايجابية وتستمر الحركة الصعودية

دى رؤيتى للزوج ولو فى عند حضرتك تحليل تانى ياريت تقوله عشان احب استفيد من خبرتك ياباشا وبعدين انا بحب اتعلم من الاعضاء الخبرة اللى زى حضرتك

اخي الفاضل انا لم اختلف معاك تحليلك الفني في محله تماما وانا تاكيدا لكلامك قلت ممكن يكون لينا اهداف اكبر من 20 نقطة لو الأخبار ساعدت انعكاس السعر هيكون في قوة دفع قوية
كما اني وضعت مشاركة من ساعتين تقريبا وضعت فيها تحركات الزوج في شهر 7 /2010 وهي شديدة الشبة بما يحدث الأن كما انني مش مرتاح من يوم الأربعاء من سهولة الشارت
كما لو كان هناك من يدفعك علي البيع بربح مضمون وهنا ضع علامة استفهام كبيرة علي العموم نحن امام سيناريو غامض بعض الشئ لان لو السوق خلى من الغموض كان قفل من زمان

ELSHARKI 10-07-2012 08:51 PM

الـ EUR/USD يستقر عند أدنى مستوى له في عامين

تراجع اليورو إلى أدنى مستوى له في يومين مقابل الدولار الأمريكي من المستوى 1.2234 وذلك خلال التعاملات الأمريكية، متأثراً بموجة الإحجام عن المخاطرة التي سيطرت على زمام السوق في ظل حالة عدم اليقين حيال موقف ألية الاستقرار المالي الأوروبي. من جانبها أعربت المحكمة الدستورية الفيدرالية الألمانية اليوم الثلاثاء أنها قد تكون في حاجة إلى مدة زمنية ربما تصل إلى 3 أشهر من أجل اتخاذ قرارها المتعلق بتمويل صندوق ألية الاستقرار المالي الأوروبي من قبل ألمانيا.

هذا وقد شهد الزوج EUR/USD تداولاً في نطاق ضيق في أعقاب انخفاضه وتسجيله أدنى مستوياته، حيث يتم التداول عليه في الوقت الراهن عند النقطة 1.2255 بتراجع بلغت نسبته 0.5% مقابل سعره الافتتاحي.

ومن المنظور الفني، ففي حالة تراجع الزوج دون النقطة 1.2234 فإنه قد يختبر دعماً عند المستويات 1.2215 ثم 1.2200. أما عن سيناريو الصعود، ففي حالة ارتفاع الزوج فإنه قد يختبر مقاومة عند المستويات 1.2280 و 1.2300 و 1.2335 على التوالي.

mahmoud0711 10-07-2012 08:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ELSHARKI (المشاركة 361861)
الـ EUR/USD يستقر عند أدنى مستوى له في عامين

تراجع اليورو إلى أدنى مستوى له في يومين مقابل الدولار الأمريكي من المستوى 1.2234 وذلك خلال التعاملات الأمريكية، متأثراً بموجة الإحجام عن المخاطرة التي سيطرت على زمام السوق في ظل حالة عدم اليقين حيال موقف ألية الاستقرار المالي الأوروبي. من جانبها أعربت المحكمة الدستورية الفيدرالية الألمانية اليوم الثلاثاء أنها قد تكون في حاجة إلى مدة زمنية ربما تصل إلى 3 أشهر من أجل اتخاذ قرارها المتعلق بتمويل صندوق ألية الاستقرار المالي الأوروبي من قبل ألمانيا.

هذا وقد شهد الزوج EUR/USD تداولاً في نطاق ضيق في أعقاب انخفاضه وتسجيله أدنى مستوياته، حيث يتم التداول عليه في الوقت الراهن عند النقطة 1.2255 بتراجع بلغت نسبته 0.5% مقابل سعره الافتتاحي.

ومن المنظور الفني، ففي حالة تراجع الزوج دون النقطة 1.2234 فإنه قد يختبر دعماً عند المستويات 1.2215 ثم 1.2200. أما عن سيناريو الصعود، ففي حالة ارتفاع الزوج فإنه قد يختبر مقاومة عند المستويات 1.2280 و 1.2300 و 1.2335 على التوالي.

هما شكلهم عاوزين يبيعوا اليورو في سوق الخضار بعد كداااااااااااا هههههههههههههه اعلم انه اذا وصل التشائم لحد التشبع فلابد ان ينعكس الى ضدة وحينما تغامر كن حريص بان تغامر بما تستطيعة

ELSHARKI 10-07-2012 09:07 PM

هههههههههههههههههه
والله يا كبير انا حاسس انى انا اللى هسرح بعربيه بطاطا فى سوق الخضار بسبب اليورو
اليورو استرالى دخلت عليه شراء عند اقل سعر وصله فى التاريخ عكس 250 نقطه ههههههه عايز يدخلنى التاريخ معاه :1 (70):

mahmoud0711 10-07-2012 09:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ELSHARKI (المشاركة 361869)
هههههههههههههههههه
والله يا كبير انا حاسس انى انا اللى هسرح بعربيه بطاطا فى سوق الخضار بسبب اليورو
اليورو استرالى دخلت عليه شراء عند اقل سعر وصله فى التاريخ عكس 250 نقطه ههههههه عايز يدخلنى التاريخ معاه :1 (70):

انت دخلت اليورو / استرالي من كام انا دخلت من 1.2026 بس ده ما ينفعش توصية

bahrain 10-07-2012 09:28 PM

مــــين نفســـه في كـوفي يا شــباب :1 (94):

mahmoud0711 10-07-2012 09:32 PM

حان موعد اذان العشاء حسب التوقيت المحلي لمدينة القاهرة
تقبل الله مكنم ومنا صالح اعمال

mahmoud0711 10-07-2012 09:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bahrain (المشاركة 361880)
مــــين نفســـه في كـوفي يا شــباب :1 (94):

مساء الكوفي البحريني بالهيل اخبارك اية يا غالي

bahrain 10-07-2012 09:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud0711 (المشاركة 361886)
مساء الكوفي البحريني بالهيل اخبارك اية يا غالي

اليــــــــــــــــــــــــوم الأخبار كلها تمـــام يا باشـــا .. الله يخلي الاوروبيين وعلى راسهم ميركل عشان نعيــش على حســـــــابهم

الساعة الآن 04:37 AM