اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   استراحة اف اكس ارابيا (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=10)
-   -   كل ده ولسه مش واخدين بالكم (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=16463)

امير محمد عيسي 26-11-2011 09:50 PM

رد: كل ده ولسه مش واخدين بالكم

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farok (المشاركة 238130)
كنت ناوى اكتب مشاركة عن الوهابيين
لكن مشاركتكم كفاية
بارك الله فيكم

مش عارف ايه سبب دفاعكوا عنهم الناس دى بهدلت الدنيا باسم الدين
هما احرار فى معتقدتهم بس ميشوهوش الدين بتاعنا ودى مش أخطاء فردية ده منهج متبع بسمعه كل يوم فى المنطقة اللى انا ساكن فبها
الديمقراطية حرااااااااااااام
المسيحين هنفرض عليهم الجزية
مفبش احزاب والحاكم ده امام نتبعه

http://www.youtube.com/watch?v=eeDEg_t-o-w

http://www.youtube.com/watch?v=MWRhkBU9QaY

http://www.youtube.com/watch?v=r5JhW...eature=related

http://www.youtube.com/watch?v=H72mz...eature=related

http://www.youtube.com/watch?v=KS7y6...eature=related

unknown 26-11-2011 09:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amir Issa (المشاركة 238232)
مش عارف ايه سبب دفاعكوا عنهم الناس دى بهدلت الدنيا باسم الدين
هما احرار فى معتقدتهم بس ميشوهوش الدين بتاعنا ودى مش أخطاء فردية ده منهج متبع بسمعه كل يوم فى المنطقة اللى انا ساكن فبها
الديمقراطية حرااااااااااااام
المسيحين هنفرض عليهم الجزية
مفبش احزاب والحاكم ده امام نتبعه

&feature=related

&feature=related

&feature=related

السلام على من اتبع الهدى

يعنى انت وجه اعتراضك على اصول الدين اصلا
على الجزيه واطاعه ولى الامر والكلام ده
انا كنت فاكر اعتراضك على الوهابيين
بس طلع الموضوع اعتراض على الاسلام كله
طيب بالتوفيق لك
اما بخصوص الشيخ الفاضل ابو اسحاق الحوينى
باحث الحديث وعلم دراسه الرجال والاثر
له رب يستطيع رد حقه وهو عالم
ان اخطاء فله اجر

امير محمد عيسي 26-11-2011 10:05 PM

وده كلام واحد ليبرالى علمانى ومش بعيد يطلع جاسوس
نائب الشيخ القرضاوى
الدكتور العوا

http://www.youtube.com/watch?feature...embedded&v=8DD

http://www.youtube.com/watch?feature...&v=zr2j7zyT0Go

http://www.youtube.com/watch?feature...&v=eGSA0xoRJ4w

امير محمد عيسي 26-11-2011 10:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unknown (المشاركة 238237)
السلام على من اتبع الهدى

يعنى انت وجه اعتراضك على اصول الدين اصلا
على الجزيه واطاعه ولى الامر والكلام ده
انا كنت فاكر اعتراضك على الوهابيين
بس طلع الموضوع اعتراض على الاسلام كله
طيب بالتوفيق لك
اما بخصوص الشيخ الفاضل ابو اسحاق الحوينى
باحث الحديث وعلم دراسه الرجال والاثر
له رب يستطيع رد حقه وهو عالم
ان اخطاء فله اجر

بص يااخ مجهول انت انا واخد قرار مردش عليك
بعد ردودك المبهرة فى موضوع
تحذير هااام
وبعد ان تكفل الدكتور اسامة بالرد
بس ان انت تخش فى نيتى وتقول اعتراضى على الاسلام
ممكن ارد عليك رد مش هيعجبك
بس انا هكتفى انى اقولك روح اطلع الاول وشوف الدين بيقول اية وامتى تطبق الحدود
وفى الجزية خاصة
بو معرفتش لبقى اسال حد كبير

egyptian_pharon383 26-11-2011 10:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashraf youssef (المشاركة 238157)
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى جزاك الله خير اخى على الموضوع وجزاك الله خير على الحماس للاسلام ولنصرة دين الله اخى انا اخوك اشرف على فكرة انا ملتحى واكاد اكون متدين اقول واعقب على مقالك انا قراته وانا اعلم ان نيتك اخى خير وربنا يكرمك على هذا ولكن انا اخى لى وجهة نظر ممكن انت تقبلها وممكن لا تقبلها اخى الله عز وجل سيحاسبنا عن نشر دين الله فى الارض هذا خير وواضح لكن اخى ناتى على امر الشخصى كل انسان اول ما سيحاسب عليه الانسان يوم القيامة الصلاة فان فلحت فلح سائر عمله والامر دا بالذات اللى المفروض اخى نجتهد فيه مش من يمسك البلد اخى الشيوخ الان والاخوان المسلمين والله جت ليهم بعد الثورة فرصة ان يقربوا الناس ليهم بالدعوة الى الله ادعوا الى سبيل ربك بالحكمة والموعظة الحسنة هذا سبيل المؤمنين الصادقين اخى لى سؤال وانت اخى ترد على نفسك وانا بساله لكل من اعرف انت تضمن اخى لو مسك الاخوان او السلفيين الحكم وانا سوالى اخى مش رفض لذلك ولكن سوال تقريرى لحالنا نحن المسلمين جميعا هل تعتقد ان طوائف الشعب كله هتقبل ذلك الان ولا هيقوم كثير من الناس ممكن فئة اكبر بكثير من الموافقين للامر كل هذا ووالله انا معك على كل هذا ولكن اخى انا الاول والاخر يهمنى امر واحد وهو اتباع سنة رسول الله والسلف من بعده فى الدعوة الى الله واخى اطمئن دين الله غالب مهما طال الزمن سياتى يوم الا سيدخل فيه الاسلام كل بيت فى العالم بعز عزيز او بذل ذليل ولكن اخى الفترة دى محتاجة الدعوة لله عشان اخى نصحح كل ما قلت نصحح الافكار نصحح المناهج انت اخى بهداية الله علمت كل ذلك ليس الا هداية الله فنصيحتى لك ولغيرك اخى اهتم بنفسك واولادك وادعى لله بالموعظة الحسنة اهتم بعبادة الله كن قدوة لاولادك ولغيرك انت وغيرك بذلك سينتشر الدين الحق وستجد الكل يطبق دين الله وشرعه بدون خلاف وبدون جدل هل شرع الله ينفع ولا لا هل يجوز النقاب او لا هل البنوك حرامالتعامل معها من حيث الفوائد ام لا هل الغناء هل هل والله اخى بالدعوة الى الله لا تحتاج اخى الا كل هذا الامور سيصبح شرع الله يطبق ستجد الكل يجتمععلى كلمة واحدة لان هداية الله ستجمعهم هذا هو منهج النبوة فى الدعوة الى الله 13 سنة من التربية حتى اصبح الد اعداء الله من اكبر الناصرين لشرع الله ولدينه كل هذا اخى ارجو ان تتامله ودين الله لا ينصر بالحروب ولا غير ذلك ينصر بهداية الله داخل القلوب هدانا الله اخى واياك وكل المسلمين وجعل اخى مثوانا الجنة ويمكن شرع الله فى الارض ويمكن جميع المسلمين لتطبيق شرع الله فى الارض واعتذر للاطالة سلام عليكم

استاذ اشرف انا بحييك جدا جدا جدا على اسلوبك وكلامك اى نعم انت متدين وليك لحيه بس بصراحه انت شرف للمتدينين وشرف للمسلم الصحيح
بصراحه انا سعيد جدا بكلامك وبتفكيرك لابعد الحدود لانى اخيرا لقيت شخص متدين وعارف دينه صح عارف ان الدين عمره ما بييجى بالعنف والقوه والحرب عارف ان الرسول قال لكم دينكم وليه دين عارف ان الاسلام الدين الوحيد ايلى بيخاطب العقل وعمره ما كفر احد لمجرد الاختلاف معاه عارف ان الاسلام دين التسامح والمسامحه والحب والاخوه عارف ان دينا مش دين البلطجه والارهاب والسيطره بالقوه عارف ان ربنا لما هيحاسبنا هيحاسب كل واحد على دينه هو وعلى تدينه وان كل واحد لازم يصلح من نفسه الاول قبل ما يطلب من الناس انها تصلح نفسها عارف ان الدين مش محتاج تعمل حزب وتعمل جماعات علشان تنشر الدين لان الاسلام بينا او بغيرنا منصور بأذن الله وفى الاخر بقول يارب كل الناس تفهم دينها بصحيح وتعرف ان الليبرالى او العلمانى دول مسلمين زينا واننا مينفعشى نكفرهم لمجرد الاختلاف معانا
وشكرا

unknown 26-11-2011 10:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amir Issa (المشاركة 238241)
بص يااخ مجهول انت انا واخد قرار مردش عليك
بعد ردودك المبهرة فى موضوع
تحذير هااام
وبعد ان تكفل الدكتور اسامة بالرد
بس ان انت تخش فى نيتى وتقول اعتراضى على الاسلام
ممكن ارد عليك رد مش هيعجبك
بس انا هكتفى انى اقولك روح اطلع الاول وشوف الدين بيقول اية وامتى تطبق الحدود
وفى الجزية خاصة
بو معرفتش لبقى اسال حد كبير

طبعا:1 (52):
حريه عدم الرد مكفوله وانا احترم ده
ان لم نتلاقى فكريا يبقى عدم الكلام افضل
الله يبارك فيك
موضوع ابقى اسئل حد كبير
لا يوجد له الا ردا واحدا (
سلاما)
كما امرنا الله عز وجل
////////////////////////
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة egyptian_pharon383 (المشاركة 238246)
استاذ اشرف انا بحييك جدا جدا جدا على اسلوبك وكلامك اى نعم انت متدين وليك لحيه بس بصراحه انت شرف للمتدينين وشرف للمسلم الصحيح
بصراحه انا سعيد جدا بكلامك وبتفكيرك لابعد الحدود لانى اخيرا لقيت شخص متدين وعارف دينه صح عارف ان الدين عمره ما بييجى بالعنف والقوه والحرب عارف ان الرسول قال لكم دينكم وليه دين عارف ان الاسلام الدين الوحيد ايلى بيخاطب العقل وعمره ما كفر احد لمجرد الاختلاف معاه عارف ان الاسلام دين التسامح والمسامحه والحب والاخوه عارف ان دينا مش دين البلطجه والارهاب والسيطره بالقوه عارف ان ربنا لما هيحاسبنا هيحاسب كل واحد على دينه هو وعلى تدينه وان كل واحد لازم يصلح من نفسه الاول قبل ما يطلب من الناس انها تصلح نفسها عارف ان الدين مش محتاج تعمل حزب وتعمل جماعات علشان تنشر الدين لان الاسلام بينا او بغيرنا منصور بأذن الله وفى الاخر بقول يارب كل الناس تفهم دينها بصحيح وتعرف ان الليبرالى او العلمانى دول مسلمين زينا واننا مينفعشى نكفرهم لمجرد الاختلاف معانا
وشكرا

الله ينور عليك اخى
اما بخصوص بخصوص (تكفير او عدم تكفير) الليبرالى او العلمانى
هذا متروك لاهل العلم يعنى مش انا او انت الى نقول دول كفار او لا
الامر ده متروك لاهل العلم وكل عالم افتى بكفرهم من عدمه لديه حجه
بارك الله فيك اخى الحبيب

ELSHARKI 26-11-2011 10:52 PM

حسبنا الله ونعم الوكيل فى كل من تأمر على الاسلام
ان كل ماسردته اخى هو اتجاه الفكر الماسونى لغزونا
وكل ما نراه اليوم بمصر والبلدان العربيه وخصوصا مصر هى الفوضى الخلاقه
وهى اسهل الطرق لتدمير الاسلام فى نفوسنا وبلادنا
هو غزو الماسونيه للفكر واقحامها فى حياتنا بدون ادراك
وبرغم كل ذلك يامسلمين فالنصره للاسلام والمسلمين
كما قال الله جل في علاه: [وكان حقا علينا نصر المؤمنين] [الروم]، وقال الله جل وعلى: [حتى إذا استيأس الرسل وظنوا أنهم قد كذبوا جاءهم نصرنا فنجي من نشاء ]

[يوسف]، وقال الله جل في علاه وهو يتكلم عن نصرته للمؤمنين ومدافعته عنهم قال سبحانه وتعالى: [ِإن الله يدافع عن الذين آمنوا إن الله لا يحب كل خوان كفور ] [الحج/ ٣٨ ]
فالاسلام الدين الحق وسننصر بوعد الله للمسلمين

اما من ناحيه حكم مصر فلا خلاف على ان يحكمها من يريده الشعب وبدون تزوير
ايا كان من ياتى سلفى اخوانى حزبى
فانا مع من يديرها بشكل صائب لست منحاز لاى فئه او طائفه

نسأل الله ان يوفقنا لاختياره
وان يحفظ مصر والبلدان العربيه من الفتن ما ظهر منها وما بطن

واشكرك اخيرا اخى على اثاره هذا الموضوع الاكثر من مهم

spiderhoof 26-11-2011 11:17 PM

لا تعليق كلام صحيح مائه بالمائه

egyptian_pharon383 26-11-2011 11:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unknown (المشاركة 238248)
طبعا:1 (52):
حريه عدم الرد مكفوله وانا احترم ده
ان لم نتلاقى فكريا يبقى عدم الكلام افضل
الله يبارك فيك
موضوع ابقى اسئل حد كبير
لا يوجد له الا ردا واحدا (
سلاما)
كما امرنا الله عز وجل
////////////////////////

الله ينور عليك اخى
اما بخصوص بخصوص (تكفير او عدم تكفير) الليبرالى او العلمانى
هذا متروك لاهل العلم يعنى مش انا او انت الى نقول دول كفار او لا
الامر ده متروك لاهل العلم وكل عالم افتى بكفرهم من عدمه لديه حجه
بارك الله فيك اخى الحبيب

بص يا اخى موضوع التكفير ده انا بصراحه مبشفشى حد بيكفر غير السلفيين وطبعا مش كلهم بس انا بتكلم عن المتعصبين فيهم لان فيهم شخصيات كويسه ومحترمه اما لو عايز تتكلم عن اهل العلم والدين فبصارح انا مبحبش اخد دينى منهم لانهم للاسف كل واحد بيفسر الدين على مزاجه وفكره اى نعم كل واحد ليه معتقداته ايلى بيبنى عليها فكرته بس لو جيت تبص فى الاخر هتلاقى الامر مشتت علشان كده انا بعمل ايلى يملاه عليه ضميرى وايلى بشوفه مبيتنافيش مع دينى ولو اخطأت فى حاجه فربنا مسامح كريم والرسول قال انتم اعلم بشؤن دنياكم فعلشان كده لازم نفكر فى نفسنا ومنفرض رأينا على حد ومنحاولشى نكفر حد مش جايز ايلى احنا بنكفره ده يكون فاهم دينا اكتر من الشيوخ ايلى مزهقنا فى الفضائيات وربنا قال فى كتابه انما يخشى الله من عباده العلماء وفى الاخر اقولك كلمه للامام الشافعى كلا يأخذ منه ويرد والمفروض اننا نسيب الحساب لربنا مش احنا ايلى هنحاسب الناس واضربلك مثال بسيط فى كده سيدنا على بن ابى طالب كان عارف الامصار ايلى قتلوا سيدنا عثمان وكان عارف انهم بيحاربوا الدين علانيه وكانوا بيفسروا الايات القرأنيه خطأ وكانوا بيعملوا افعال بشعه ومع ذلك لم يكفرهم عايز ايه اكتر من كده وفى اخر كلامى ابعت رساله خاصه لادمن المنتدى الدكتور اسامه والقائمين عليه ياريت ياريت يفضل المنتدى زى ماهو خاص بالفوركس والعملات ومندخليش الدين او السياسه فيه لان بصراحه الحديث فى هذه الاشياء بتفرق مبتقربش فياريت نكون فى منأى عن التحدث فى اى مواضيع تسير الاختلاف

shobra 26-11-2011 11:46 PM

يااااااه على الموضوع الجميل بارك الله فيك اخى فاروق واكثر من امثالك
ايوا كدا ياباشا هيا دى المواضيع المفيده والا بلاش وسيبك من الناس ايلى بتجادل فى شرع الله شرع الله قادم قادم ان شاء الله وزى ما انت شايف كده هما بيحاولو بكل الطرق يشوهوا صوره الاسلاميين شويا يتكلموا على الاخوان وشويا يتكلموا على السلفيين وشويا عايزين ناس مابتعرفش تتكلم عربى كويس يحكمونا وعايزين يمشوا الدين حسب اهوائهم بس ايه (ويمكرون ويمكر الله والله خير الماكرين)

الساعة الآن 05:44 PM