اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=16309)

Tarek adel 20-02-2012 02:22 AM

رد: الورشة الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DrTrader (المشاركة 277949)
شباب لقد سبق و ان قلت ان السعر سوف يصل باذن الله الى 1.33 و سينزل نزول قوي جدا الى 1.20 صدقوني الان فرصتكم نحو 1300 بيب في 6 اسابيع من الان ان شاء الله

يا سيدى نشكر مجهودك لكن لا اظن احدا سيتبع توصية بلا تحليل وعلى فكرة انا شايف رأيك منطقى جدا
تقبل مرورى

wael.eltoukhyy 20-02-2012 02:24 AM

تقصد انة هيصل الى 1.3300

wael.eltoukhyy 20-02-2012 02:29 AM

برجاء الرد على سؤالى يا غالى ..

Hema 20-02-2012 02:35 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel (المشاركة 277942)

مع احترامى يا باشا لكن الاسترالى عمل جاب يوم 25 نوفمبر الماضى ولم يغلق حتى هذه اللحظة وحصل انعكاس يزيد عن 1000 نقطة كاملة
فى رأيى ان موضوع الجاب ده وهم كبير

لا يا طروقه مش وهم,, الجاب من اساسيات التحليل الفنى بالذات فى اسواق الاسهم والعملات برضه

مش شرط عشان الاسترالى مقفلش جاب يبقى الجابات كلها وهم
غالبا بنسبة 99% الجاب بيغلق باذن الله

تخيل انك ماسك سلسله وبتشدها فى اتجاه معين بقوه والسلسله دى فيها فتحات فى النص متتربطش ببعض تفتكر هتعرف تشد السلسله كلها بدون ما تنقطع ,, دى نفس الفكره ان السعر لازم يغلق اى فجوه فى سكته عشان يكون متماسك

wael.eltoukhyy 20-02-2012 02:37 AM

محدش رد على سؤالى

Tarek adel 20-02-2012 02:43 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hema (المشاركة 277953)

لا يا طروقه مش وهم,, الجاب من اساسيات التحليل الفنى بالذات فى اسواق الاسهم والعملات برضه

مش شرط عشان الاسترالى مقفلش جاب يبقى الجابات كلها وهم
غالبا بنسبة 99% الجاب بيغلق باذن الله

تخيل انك ماسك سلسله وبتشدها فى اتجاه معين بقوه والسلسله دى فيها فتحات فى النص متتربطش ببعض تفتكر هتعرف تشد السلسله كلها بدون ما تنقطع ,, دى نفس الفكره ان السعر لازم يغلق اى فجوه فى سكته عشان يكون متماسك

بحب انا الجدال اوى :D
شوف يا ريس انا اولا لما ضربت مثال بالاسترالى مكنش معناه ان الجابات مش بتقفل لكن فى جابات بتعكس مئات النقاط وممكن تاخد اسبوع كامل على ما تقفل وده بيحصل كتير عشان كده انا مش شايف اى طريقه لاستغلال الجابات بصورة مناسبة
النقطة الثانية وهى الاهم..ما سبب حدوث الجاب اصلا؟
هناك سببين فى الواقع
1-الاخبار التى تتم على اقتصاد الدول خلال العطله الاسبوعية
2-وهو السبب الاهم ان بعض المنصات تغلق مبكرا عن الباقيين يعنى هناك منصات تغلق قبل دى دى بساعتين ومنصات اخرى تغلق بعدها بساعتين ومن جديد يوم الاثنين تجد شركات شغاله من قبل دى دى والاسعار بتتحرك عليها من قبلها بساعتين وهذا اهم اسباب الجاب.
يعنى الجاب ده احنا بنشوفه بعنينا لكن هو مش جاب حقيقى.
تقبل مرورى يا صديقى

ahmeddina4ever92 20-02-2012 02:46 AM

يا جماعا انا شايف ان في حالة تشبع في الشراء واظن ولله اعلم انو هيبداء في اتجاه الهبوط بس نصيحة ان مفيش حد يبيع قبل ما نشوف شمعة الساعة هتقفل على ايه

معني مش بقتنع الا بشموووع 4 ساعات بس في التحليلات

شهد 20-02-2012 03:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wael.eltoukhyy (المشاركة 277951)
تقصد انة هيصل الى 1.3300

احنا ان شاء الله ممكن نشوف 3100 وحتى كمان 3090 وبعدين نشوف 3300 لاتقلق اخي توكل على الله وبكره ياجماعه بنوك امريكا عطله يعني الحركه بطيئه راح تكون

waelwebas 20-02-2012 03:39 AM

ماتنسيش ياشهد ان بكره اجتماع وزراء الماليه ف بروكسل اعتقد اليورو الى صعود

DrTrader 20-02-2012 03:52 AM

نعم و هذا اعني انع في حال وصل 1.33 و اغلق الدايلي اسفل 1.3300 هذا يعندي الهبوط المحتم الى 1.2000

و اذا اغلق فوق 1.3350 هذا يعني انه الغى الهبوط طبعا التاكيد بعد الخبر الذي سيصدر غدا.

الساعة الآن 06:36 AM