اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   الصالون الأقتصادي للأصدقاء (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=22778)

mahmoud0711 12-07-2012 02:07 AM

رد: الصالون الأقتصادي للأصدقاء

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة husseney (المشاركة 362484)
اى رايك يا استاذنا

فى بيع المجنون

بلاش مغامرات هو واقف في مكان محير بس انا حطيت امر معلق شراء علي 123.05 زي محنا شغالين من اول الصالون دي ثالث مرة نخده من تحت ونطلع معاه
لكن لو فتح طريق لفوق اعتقد ممكن يطير و منعرفش نخرج منة و اية رايك

mahmoud0711 12-07-2012 02:11 AM

خلي بالك يا شارقي في حديث لمحافظ البنك المركزي الأسترالي الساعة 2 يارب يكون وشه نحس علي الأسترالي علشان تخرج منه بسلام

husseney 12-07-2012 02:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ELSHARKI (المشاركة 362482)
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههه
اولا ليك احلى لايك يا كبير ياعم الحسينى يا حبيبى
والله ياعم انته بتتكلم صح وانا نفسى اغير الطريقه دى فى الشغل بس للاسف صعب جدا لانى اتعودت على كده
بص يا كبير انا اشتريت من 2239 وفتحت التبريد طبعا بعد ماشحنت الحساب من 1958
بس عايزك تبص على فريم الويكلى وتشوف انه فيه شمعه منحرفه وتشبع بكل الفريمات
والزوج سجل اسعار تاريخيه تستحق المجازفه والشراء وكسر دعمه التاريخى اللى سجله فى شهر 2-2012
عند النقطه 2130
اعتقد انه دا كفيل انه يعيد اختبار للدعم اللى اصبح مقاومه قويه جدا وخصوصا مع اغلاق شمعه الويكلى خارج خط البولينجر

بص كده

بجانب التحليل الفنى
نظره على الدولار الاسترالى وبياناته الاقتصاديه
سجلت سوق العمل الاسترالية 40 ألف وظيفة جديدة في مايو، من المتوقع ألا تأتي بيانات التوظيف الاسترالية بجديد في يونيو حيث يتوقع السوق أن يرتفع معدل البطالة الاسترالي من 5.1% إلي 5.2%.

هذا ويري أنتجي برافكي المحلل الفني لدي بنك Commerz أن هناك تضارب في البيانات الاقتصادية الاسترالية مما قد يبرر أية توقعات. لكن ضعف ثقة المستهلكين وتباطؤ عجلة النمو في الصين ربما يبدأ في التأثير علي سوق العمل الاسترالية المتماسكة. مما قد يضع الدولار الاسترالي تحت الضغط علي المدي القريب في حال جاءت بيانات التوظيف الاسترالية ضعيفة في شهر يونيو.
والله المستعان يا كبير
:1 (73):

حبيبى يا شارقى
بص اولا شمعة المنحرفة بتاعتك دى مش منحرفة علشان لم تغلق حتى الان وممكن تكمل لتحت
ثانى حاجة لا تثق فى المؤشرات لانى ممكن التشبع يعقد شهر متشبع ارجع بالشارتات للوراء واتفرج
ثالث حاجة فكك من اخبار البنوك علشان دة فخوخ
فاكر تقارير بنك بتاع الباوند اللى انت رفعتوا النهاردة قالى انى الباوند هيصعد ليلمس المقاومة والسعر راح انبطح ( لما تشوف تقرير بنك كدة ادخل عكسوا وهتكسب )

وان شاء الله اليورو استرالى هيصعد علشان خاطر عيونك انا بدعيلك واتمنى انى هو يصعد
لكن انا بقولك كدة علشان تتعلم من اخطائك
وهات عشرين جنية :-)

mahmoud0711 12-07-2012 02:15 AM

حسيني يا غالي شايف فرق السعر بتاع المجنون بين انستا , FXDD انا عرفت لية بتقول بيع علي شارت انستا كسر موفينج 100 علي فريم الساعة لكن
في FXDD لسة واقف قبل موفينج 100 لان في فرق 6 نقط بين المنصتين

ELSHARKI 12-07-2012 02:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة husseney (المشاركة 362490)
حبيبى يا شارقى
بص اولا شمعة المنحرفة بتاعتك دى مش منحرفة علشان لم تغلق حتى الان وممكن تكمل لتحت
ثانى حاجة لا تثق فى المؤشرات لانى ممكن التشبع يعقد شهر متشبع ارجع بالشارتات للوراء واتفرج
ثالث حاجة فكك من اخبار البنوك علشان دة فخوخ
فاكر تقارير بنك بتاع الباوند اللى انت رفعتوا النهاردة قالى انى الباوند هيصعد ليلمس المقاومة والسعر راح انبطح ( لما تشوف تقرير بنك كدة ادخل عكسوا وهتكسب )

وان شاء الله اليورو استرالى هيصعد علشان خاطر عيونك انا بدعيلك واتمنى انى هو يصعد
لكن انا بقولك كدة علشان تتعلم من اخطائك
وهات عشرين جنية :-)

هههههههههه
موش جايب حاجه وبعدين انته ناسى ان عليك سبعين جنيه
اخصمهم وموش عايز اسيح بقى:1 (88):

بالنسبه لشمعه الويكلى يا كبير انا مقلتش انها منحرفه انا بقول انها فى طور الاكتمال بالاغلاق بالشكل ده

اوعدك لو صعد اديك 100 جنيه بس لما الديك يبيض:1 (16):

ELSHARKI 12-07-2012 02:36 AM

المخطط الماسوني لاجبار العالم لدخول تحت النظام العالمي الجديد
خطواتهم القادمه لاعادة تصميم العالم باياد ماسونيه شيطانيه للدخول الى النظام العالمي الجديد :
----------------------------------------------------------------------------\----------------------------------------------------------------------------
1- استخدام الاعلام لنشر اكاذيب و اقناع الناس بهذه الاكاذيب
2- انهيار الاقتصاد الاردني و افلاس الاردن وانتشار الفوضى فيه
3- تمكين الاسلاميين من الوصول الى الحكم في جميع الدول المجاوره لاسرائيل
4- نشر الفوضى بالسعوديه قريبا
5- ارتفاع غير مسبوق باسعار النفط ستؤدي الى ارتفاع غير مسبوق باسعار الغذاء بكل مكان
6- ازمة طاقه عالميه نتيجة الارتفاع بالاسعار تؤدي الى ازمة غذاء عالميه
7- انتشار المجاعات و الامراض المزيفه
8- التشجيع على عمل انتفاضه فلسطينيه ثالثه مع الحكم الاسلامي المزييف حول اسرائيل سيعطي الحق و الحمايه الدوليه لاسرائيل بالدفاع عن نفسها و طرد الفلسطينين الى الاردن و اعلان الدوله الاسرائيليه العظمى كقوى اولى في العالم
9- بركان سيضرب اليابان
10- تفجير ساعة بيج بن في لندن و انتشار الفوضى بمدينة بوابة الجحيم لندن السنه القادمه 2012
11- اطباق طائره تبدأ بالظهور في سماء بريطانيا و روسيا السنه القادمه 2012
12 - اعلان الحكم العسكري في بريطاني
13- انهيار النظام البنكي الامريكي و افلاس البنوك و ازمة ائتمان و انهيار الدولار الامريكي
14- مظاهرات في البيت الابيض ضد اوباما شهر 3 – 2013 اعتراضا على افلاس امريكا
15- انهيار و افلاس الشركات العالميه الكبرى وذلك لنشر الرعب و نشر الفوضى بين الناس
16 – قطع الدخان و البيره و المسكرات من المصانع في الغرب و ذلك لتسسبب بفوضى و فلاتان بين الناس
17- اعلان الحكم العسكري بامريكا 2013- 2014
18- نشر نظرية الفوضى و الخوف بين دول العالم
19- زرع رقائق انتيل بجسم الانسان تحت يده يكون فيها كافة المعلومات عنه و يتحكمون بها و لا يستطيع انسان ان يشتري او يبيع او يسافر الا بالرقاقه تحت جلده و هذا ذكروه بانجيلهم - سمة الوحش –

و هذا كله و بحجة انقاذ العالم من الضياع سيؤدي :

1- تقليل عدد سكان العالم بنسبة النصف
2- حكومه عالميه واحده
3- عمله عالميه واحده
4- ديانه عالميه واحده
5- اجبار الدول بعد هذه الفوضى و الضياع الى الموافقه على الدخول بالنظام العالمي الجديد خلال 5-7 سنوات من الان
6- و النتيجه لهذا كله ستحدث ما حدثنا ديننا به ارمجيدون
او الحرب العالميه الثالثه و الاخيره

mahmoud0711 12-07-2012 02:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ELSHARKI (المشاركة 362499)
المخطط الماسوني لاجبار العالم لدخول تحت النظام العالمي الجديد
خطواتهم القادمه لاعادة تصميم العالم باياد ماسونيه شيطانيه للدخول الى النظام العالمي الجديد :
----------------------------------------------------------------------------\----------------------------------------------------------------------------
1- استخدام الاعلام لنشر اكاذيب و اقناع الناس بهذه الاكاذيب
2- انهيار الاقتصاد الاردني و افلاس الاردن وانتشار الفوضى فيه
3- تمكين الاسلاميين من الوصول الى الحكم في جميع الدول المجاوره لاسرائيل
4- نشر الفوضى بالسعوديه قريبا
5- ارتفاع غير مسبوق باسعار النفط ستؤدي الى ارتفاع غير مسبوق باسعار الغذاء بكل مكان
6- ازمة طاقه عالميه نتيجة الارتفاع بالاسعار تؤدي الى ازمة غذاء عالميه
7- انتشار المجاعات و الامراض المزيفه
8- التشجيع على عمل انتفاضه فلسطينيه ثالثه مع الحكم الاسلامي المزييف حول اسرائيل سيعطي الحق و الحمايه الدوليه لاسرائيل بالدفاع عن نفسها و طرد الفلسطينين الى الاردن و اعلان الدوله الاسرائيليه العظمى كقوى اولى في العالم
9- بركان سيضرب اليابان
10- تفجير ساعة بيج بن في لندن و انتشار الفوضى بمدينة بوابة الجحيم لندن السنه القادمه 2012
11- اطباق طائره تبدأ بالظهور في سماء بريطانيا و روسيا السنه القادمه 2012
12 - اعلان الحكم العسكري في بريطاني
13- انهيار النظام البنكي الامريكي و افلاس البنوك و ازمة ائتمان و انهيار الدولار الامريكي
14- مظاهرات في البيت الابيض ضد اوباما شهر 3 – 2013 اعتراضا على افلاس امريكا
15- انهيار و افلاس الشركات العالميه الكبرى وذلك لنشر الرعب و نشر الفوضى بين الناس
16 – قطع الدخان و البيره و المسكرات من المصانع في الغرب و ذلك لتسسبب بفوضى و فلاتان بين الناس
17- اعلان الحكم العسكري بامريكا 2013- 2014
18- نشر نظرية الفوضى و الخوف بين دول العالم
19- زرع رقائق انتيل بجسم الانسان تحت يده يكون فيها كافة المعلومات عنه و يتحكمون بها و لا يستطيع انسان ان يشتري او يبيع او يسافر الا بالرقاقه تحت جلده و هذا ذكروه بانجيلهم - سمة الوحش –

و هذا كله و بحجة انقاذ العالم من الضياع سيؤدي :

1- تقليل عدد سكان العالم بنسبة النصف
2- حكومه عالميه واحده
3- عمله عالميه واحده
4- ديانه عالميه واحده
5- اجبار الدول بعد هذه الفوضى و الضياع الى الموافقه على الدخول بالنظام العالمي الجديد خلال 5-7 سنوات من الان
6- و النتيجه لهذا كله ستحدث ما حدثنا ديننا به ارمجيدون
او الحرب العالميه الثالثه و الاخيره

طبعا الكلام ده فية منة جزء حقيقي و جزء خيالي و اول مخطط لهم كان في 2008 لو تمعنت في الأزمة الأقتصادية لسنة 2008 ستجد بلايين الدولارات حول العالم تبخرت في ثواني
وكأنها سراب ولا احد حتي الأن يعرف اين ذهبت هذة ألاموال ربنا يستر علينا

ELSHARKI 12-07-2012 03:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud0711 (المشاركة 362501)
طبعا الكلام ده فية منة جزء حقيقي و جزء خيالي و اول مخطط لهم كان في 2008 لو تمعنت في الأزمة الأقتصادية لسنة 2008 ستجد بلايين الدولارات حول العالم تبخرت في ثواني
وكأنها سراب ولا احد حتي الأن يعرف اين ذهبت هذة ألاموال ربنا يستر علينا

انا لما بقرأ فى المخططات دى بشوف العجب حتى انى لقيت انه من ضمن خطه انتشار الفوضى الخلاقه الالهاء فى كره القدم
الناس دى بتفكر ازاى :confused: تخطيط غير عادى خارق
ربنا ينتقم منهم وينصرنا عليهم يارب

mahmoud0711 12-07-2012 03:10 AM

من الساعه 3 الي الساعة 3.30 في 3 اخبار مهمة علي الأسترالي وطبعا معروف عنة انة من اكتر العملات التي تتاثر من الأخبار

ELSHARKI 12-07-2012 03:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud0711 (المشاركة 362506)
من الساعه 3 الي الساعة 3.30 في 3 اخبار مهمة علي الأسترالي وطبعا معروف عنة انة من اكتر العملات التي تتاثر من الأخبار

متابعها وبحذر شديد
اشكرك استاذ محمود على التنبيه يا راجل يا اصيل

waleed adel 12-07-2012 04:12 AM

حرب عالميه كمان انتوا بتعملوا ايه من ورايا محمود بك لا انا مش عشان مش متابع يحصل حاجات من ورايا
وربنا واحشنى بس اعمل ايه ماباليد حيله بجمع بس حساب وراجعلكم بقوه

صباح الفل على كل الموجودين فرد فرد واسم اسم حبايب قلبى والله

mahmoud0711 12-07-2012 04:30 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleed adel (المشاركة 362514)
حرب عالميه كمان انتوا بتعملوا ايه من ورايا محمود بك لا انا مش عشان مش متابع يحصل حاجات من ورايا
وربنا واحشنى بس اعمل ايه ماباليد حيله بجمع بس حساب وراجعلكم بقوه

صباح الفل على كل الموجودين فرد فرد واسم اسم حبايب قلبى والله

ليدوا بك حبيب قلبي ربنا يوفقك وفي انتظارك يل بطل بس ما تحرمناش من طلتك علينا

mahmoud0711 12-07-2012 04:32 AM

شارقي شوفت بيانات استراليا منيله بنيله ربنا يسهل

ELSHARKI 12-07-2012 04:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud0711 (المشاركة 362522)
شارقي شوفت بيانات استراليا منيله بنيله ربنا يسهل

اها انا والشمعه بترقص لفوق من الفرحه عايز اقوم ارقص على المكتب معاها ههههههه
الحمد لله اخبار الدولار استرالى سلبيه
معدلات البطاله فى ارتفاع
التغيير فى العماله بالسلب
:1 (87):

waleed adel 12-07-2012 04:36 AM

ممكن نشترى الاسترالى بعد هذه الشمعه الرالى دى

ELSHARKI 12-07-2012 04:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleed adel (المشاركة 362524)

صباح الجمال وليد باشا
الاسترالى مينفعش للشراء على المدى المتوسط
اعتقد مع كل ارتفاع ممكن البيع من اماكن قويه

mahmoud0711 12-07-2012 04:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleed adel (المشاركة 362524)

خليك بعيد عن الأسترالي حاليا موضع شرقي قديم و عاوز يخلص منه

waleed adel 12-07-2012 04:44 AM

مشكور للرد بس الشارقى مواضيعه القديمه كتير
وبعدين انا معايا 45 دولار تاعبنى
عايزين يانطيرهم ياربنا يكرمنا ويبقوا 50
ههههههههههههههه:1 (44)::1 (44)::1 (44):

mahmoud0711 12-07-2012 04:55 AM

تصبحوا بالخير انا خلاص مش شايف حاجة انا كنت مستني اطمن علي الشرقي و الحمد لله
وليد يا غالي لو عاز تغامر شوية ممكن تبيع السترالي / دولار واستناه عند 1.0155 وخلي الأستوب عتد 1.0245 واشتغل صفقة صغيرة

ELSHARKI 12-07-2012 05:03 AM

الاسترالى دولار
ترند على فريم الاربع ساعات على وشك الكسر
بأغلاق شمعه الاربع ساعات الحاليه اسفل الدعم 0214 وهو دعم قوى للغايه مع كسر الترند والاغلاق اسفل الترند
مزيد من الهبوط باتجاه 0130 ثم 0083
فى نظرى سنشهد مستويات متدنيه خصوصا مع الاخبار الاقتصاديه السيئه

ELSHARKI 12-07-2012 05:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud0711 (المشاركة 362531)
تصبحوا بالخير انا خلاص مش شايف حاجة انا كنت مستني اطمن علي الشرقي و الحمد لله
وليد يا غالي لو عاز تغامر شوية ممكن تبيع السترالي / دولار واستناه عند 1.0155 وخلي الأستوب عتد 1.0245 واشتغل صفقة صغيرة

ربنا يخليك ياباشا متحرمش من ذوقك
تصبح على الف خير يا باشا

mahmoud0711 12-07-2012 05:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ELSHARKI (المشاركة 362534)
ربنا يخليك ياباشا متحرمش من ذوقك
تصبح على الف خير يا باشا

تصبحون علي الف خير يا احلى اصدقاء حاولوا تخدوا قسط من الراحة غدا في اخبار كتير مهمة علي الدولار ربنا يوسع رزقكم و يبارك فية نراكم الساعة 9 صباحا ان شاء الله

husseney 12-07-2012 05:14 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud0711 (المشاركة 362492)
حسيني يا غالي شايف فرق السعر بتاع المجنون بين انستا , FXDD انا عرفت لية بتقول بيع علي شارت انستا كسر موفينج 100 علي فريم الساعة لكن
في FXDD لسة واقف قبل موفينج 100 لان في فرق 6 نقط بين المنصتين

معلش لسة واخد بالى من المشاركة دلوقتى
فعلا فرق الاسبيرد دة عامل مشكلة
انى منصة اللى صح بقى
حوار الاسبيرد دة بيروش الواحد

husseney 12-07-2012 06:18 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud0711 (المشاركة 362537)
تصبحون علي الف خير يا احلى اصدقاء حاولوا تخدوا قسط من الراحة غدا في اخبار كتير مهمة علي الدولار ربنا يوسع رزقكم و يبارك فية نراكم الساعة 9 صباحا ان شاء الله

وانت من اهل الخير يا استاذ محمود

mahmoud0711 12-07-2012 11:50 AM

صباح الخيرات وان شاء الله نهاركم اخضر

mahmoud0711 12-07-2012 11:53 AM

صباحك فل يا وليد و ان شاء الله تكون دخلت صفقة الأسترالي / دولار لانها حققت الهدف

ELSHARKI 12-07-2012 12:05 PM

صباح الفل محمود بك
يومك اخضر ان شاء الله يا كينج
:1 (94):
صباح الورد على الصالون المميز

ELSHARKI 12-07-2012 12:07 PM

التقرير الشهري للبنك المركزي الأوروبي: ازدياد مخاطر الانكماش الاقتصادي مستقبلا في منطقة اليورو

يضم التقرير الشهري للبنك المركزي الأوروبي الصادر الشهر الحالي معلومات عن آخر اجتماع عقده البنك والذي قرر فيه مجلس إدارته خفض معدلات الفائدة الرئيسية بنحو 25 نقطة.

ويري مجلس الإدارة أن ضغوط التضخم في منطقة اليورو قد تراجعت مؤخراً بسبب تحقق بعض المخاوف بشأن تباطؤ النمو في المنطقة وما زالت هناك المزيد من المخاطر أمام عجلة النمو الاقتصادي. وقد أشار الأعضاء إلي أن ارتفاع الشكوك والقلق في الأسواق بهذا الشأن يقلل من ثقة المستهلكين.

وكذلك يؤكد التقرير على قدرة البنك المركزي الأوروبي علي "ضمان استقرار الأسعار علي المدي المتوسط من خلال العمل بنحو حازم في إطار زمني مناسب". ويذكر أنه تم تنفيذ كل تدابير السياسة النقدية المعيارية والطارئة من أجل دعم " التحول في السياسة النقدية".

هذا ويتوقع مجلس إدارة البنك المركزي ضعف نمو الناتج المحلي الإجمالي على المدى القريب، لكنهم يعتقدون أيضا أنه قد يتعافى تدريجيا مع مرور الوقت على الرغم من تضائل الزخم الصاعد بسبب عدد من العوامل أهمها اضطراب أسواق الديون السيادية في الاتحاد الأوروبي، فضلا عن ارتفاع معدلات البطالة. وأيضاً يساهم انخفاض نفقات الاستهلاك الشخصي في الاقتصاديات المتقدمة في إبطاء وتيرة الانتعاش.

mahmoud0711 12-07-2012 12:09 PM

- قلص الدولار مكاسبه أمام الين اليوم الخميس، منسحبا بعيدا عن أعلى مستوى لمدة أربعة أيام بعد ان امتنع بنك اليابان عن تنفيذ تدابير تخفيف أخرى، على الرغم من أنه لم يميل لشراء الأصول وبرنامج الإقراض.

انسحب الدولار / الين الياباني مرة أخرى من 79.96، اعلى سعر لهذا الزوج منذ 6 يوليو، ليسجل 79.31 خلال التعاملات الاوروبية المبكرة، متراجعا بنسبة 0.55٪.

كان المرجح أن يجد الزوج الدعم عند 78.83، ادنى سعر منذ 18 يونيو والمقاومة عند 80.01، اعلى سعر في 6 يوليو.

في خطوة كانت متوقعة على نطاق واسع، ترك البنك الياباني سعر الفائدة بدون تغيير، قريبا من الصفر، وتوقف عن عمل المزيد من تدابير تخفيف القيود النقدية، مشيرا إلى أن الطلب المحلي والحفاظ على الانتعاش الاقتصادي في اليابان يمشي على المسار الصحيح.

عرض البنك مبلغ 70 تريليون ين لشراء المزيد من الأوراق المالية قصيرة الأجل وتقليل كمية عرضت في عمليات السوق بسعر فائدة ثابت.

وجاء هذا الاعلان بعد ان اعلن مجلس الاحتياطي الفيدرالي في وقت سابق ان اقتصاد الولايات المتحدة سيزداد سوءا اذا لم يقم البنك المركزي بتنفيذ تدابير تخفيف إضافية، مما قدم الدعم على نطاق واسع للدولار.

في محضر اجتماعه وضع السياسات لشهر يونيو، أشار بنك الاحتياطي الفيدرالي أن مزيد من التباطؤ الاقتصادي سوف يجلب المزيد من التأييد لعمل اجراءات تحفيز بين واضعي السياسات لتحفيز النمو.

في حين أشار بعض صانعي السياسة انه على البنك المركزي تخفيف السياسة لتحريك الاقتصاد نحو أهدافه لتحقيق العمالة الكاملة واستقرار الأسعار، وأشار آخرون إلى أنه يمكن أن يكون هناك مايبرر اتخاذ المزيد من الإجراءات إذا ما تباطأ النمو، ومخاطر التضخم ستزداد ومن المحتمل ان لا تحقق الهدف المطلوب.

في هذه الأثناء، بقي اليورو تحت الضغط بعد ان اعلن رئيس الوزراء الاسباني ماريانو راخوي يوم الاربعاء عن مبلغ 65 مليار يورومن التدابير التقشفية الجديدة، وذلك في محاولة لمواجهة العجز في الميزانية الجديدة لتحقيق الأهداف المتفق عليها مع الشركاء في منطقة اليورو.

وحذر محللون في السوق أن تدابير التقشف جديدة من المرجح أن تسحب الاقتصاد الاسباني الى أعمق حالة من الركود.

في مكان آخر، ارتفع الين مقابل اليورو مع تراجع اليورو / الين الياباني بنسبة 0.68٪، ليسجل 96.97.

في وقت لاحق من نفس اليوم، سيقوم البنك المركزي الياباني بعقد مؤتمر صحافي للحديث عن قرارات السياسة النقدية، في حين ستقوم الولايات المتحدة بنشر بيانات حكومية بشأن مطالبات البطالة

mahmoud0711 12-07-2012 12:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ELSHARKI (المشاركة 362577)
صباح الفل محمود بك
يومك اخضر ان شاء الله يا كينج
:1 (94):
صباح الورد على الصالون المميز

صباحك فل و ياسمين يا شارقي باشا ان شاء الله تكون الأمور اتعدلت شوية مع الأسترالي

ELSHARKI 12-07-2012 12:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud0711 (المشاركة 362581)
صباحك فل و ياسمين يا شارقي باشا ان شاء الله تكون الأمور اتعدلت شوية مع الأسترالي

صباحك رزق ان شاء الله ياباشا
بفضل الله استفدت ب 44 نقطه واغلقت وانتظر هبوطه مره اخرى وفتح شراء اخر
انا شايف ان الموازين بالنسبه لليورو والدولار الاسترالى اصحبت متوازيه بل كفه اليورو مرجحه

mahmoud0711 12-07-2012 12:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ELSHARKI (المشاركة 362582)
صباحك رزق ان شاء الله ياباشا
بفضل الله استفدت ب 44 نقطه واغلقت وانتظر هبوطه مره اخرى وفتح شراء اخر
انا شايف ان الموازين بالنسبه لليورو والدولار الاسترالى اصحبت متوازيه بل كفه اليورو مرجحه

ممتاز وعلي العموم لو فضل مكمل اغلق العقد القديم علي افضل سعر لانة في الصعود لو مشيت الأمور مافيش امامة عقبات لان المقاومات بعيدة

ELSHARKI 12-07-2012 12:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ELSHARKI (المشاركة 362533)
الاسترالى دولار
ترند على فريم الاربع ساعات على وشك الكسر
بأغلاق شمعه الاربع ساعات الحاليه اسفل الدعم 0214 وهو دعم قوى للغايه مع كسر الترند والاغلاق اسفل الترند
مزيد من الهبوط باتجاه 0130 ثم 0083
فى نظرى سنشهد مستويات متدنيه خصوصا مع الاخبار الاقتصاديه السيئه

للمناقشه مره اخرى
اعتقد ان بيع الزوج مع اعاده اختبار الترند المكسور والتأكد من استكمال الهبوط بشمعه انعكاسيه مع استوب لوز اغلاق اربعه ساعات اعلى الماقومه الفولازيه 1.0236
واهداف سفليه على ثلاث مراحل تصل الى مستوى 38 فيبو كما هوة موضح بالرسم

mahmoud0711 12-07-2012 12:56 PM

كشفت بيانات صادرة اليوم من البنك المركزي الأوروبي عن تراجع مستوى الودائع إلى أدنى نقاطه منذ ديسمبر/كانون الأول، وذلك بعد أسبوع من خفض معدل الفائدة إلى مستوى قياسي منخفض.

وقد بلغ حجم الودائع لدى البنك 324.931 مليار يورو أمس الأربعاء بالمقارنة مع 808.516 مليار يورو يوم الثلاثاء، بينما قدم قروضا بقيمة 722 مليون يورو، بالمقارنة مع 1.395 مليار يورو يوم الثلاثاء.

ويعد هذا المستوى للودائع لدى البنك المركزي الأوروبي هو الأقل منذ الحادي والعشرين من ديسمبر/كانون الأول عام 2011 عندما مستواها 264.969 مليار يورو.

ومن المعلوم أن البنك يدفع فائدة نسبتها 0.0% على الودائع لأجل ليلة واحدة، بينما يتقاضي 1.50% على قروض الطوارئ، فيما تراجع سعر الفائدة الرئيسي عند 0.75%.

mahmoud0711 12-07-2012 12:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ELSHARKI (المشاركة 362590)
للمناقشه مره اخرى
اعتقد ان بيع الزوج مع اعاده اختبار الترند المكسور والتأكد من استكمال الهبوط بشمعه انعكاسيه مع استوب لوز اغلاق اربعه ساعات اعلى الماقومه الفولازيه 1.0236
واهداف سفليه على ثلاث مراحل تصل الى مستوى 38 فيبو كما هوة موضح بالرسم

كلام سليم بس لو معاك صفقات خليك في الأمان علشان يكون عندك فري مرجن كفاية السوق النهاردة عصبي جدا

ELSHARKI 12-07-2012 01:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ELSHARKI (المشاركة 361574)

انا فى انتظار الكندى ين فى التوقيت المناسب
فى انتظار ارائكم

نظره اخرى على فريم ديلى

الكندى ين اقتنصته بالتوقيت المناسب
انا بعت الزوج ده من 77.92 مع استوب لوز مناسب جدا نقطه 78.45 وكان هاى شمعه الاربع ساعات الانعكاسيه
وهدفى ان شاء الله عند 50 فيبو وجنى الربح على مراحل
اعتقد ان الزوج للبيع مع اعاده الاختبار او الاغلاق اسفل 77.56 مع استوب 78.45

الزوج باتجاه عام هابط على فريم الديلى
فريم اربع ساعات

للمناقشه للوصول لافضل نقاط دخول وتجنب الخساره
فى انتظار الاراء

mahmoud0711 12-07-2012 01:04 PM

من المنتظر أن يقدم بنك "اتش اس بي سي" اعتذارا للمشرعين الأمريكيين الأسبوع القادم نتيجة فشله في مكافحة غسيل الأموال، وعدم وضع الضوابط الكافية لمنع تمويل الإرهاب والأنشطة الإجرامية الأخرى.

يأتي هذا بينما يقدر محللون أن حجم التجاوزات والأخطاء التي وقع فيها البنك البريطاني العملاق قد تكلفه غرامات تصل إلى مليار دولار.

وفي مذكرة داخلية للموظفين قبل الشهادة أمام مجلس الشيوخ الأمريكي يوم السابع عشر من يوليو/تموز الجاري قال الرئيس التنفيذي للمجموعة المصرفية الشهيرة "ستيوارت جاليفر": كان من المفترض أن تكون ضوابطنا لمكافحة غسيل الأموال بين عامي 2004 و2010 أقوى وأكثر فاعلية، فلقد فشلنا في اكتشافنا وتعاملنا مع هذا السلوك غير المقبول.

وقد أكد "جاليفر" قائلا: حتى هذا الحد يجب أن نكون مسؤولين، وأن نتحمل في المقابل مسؤولية تصحيح الخطأ الذي وقع.

تأتي تصريحات "جاليفر" بعد حوالي أسبوع من استقالة الرئيس التنفيذي لبنك "باركليز" "بوب دايموند" بعد الغرامة القياسية التي تعرض لها المصرف البريطاني نتيجة التلاعب في أسعار الفائدة بين البنوك "الليبور".

بينما أطلق مكتب مكافحة جرائم الاحتيال الخطيرة البريطاني يوم الجمعة الماضي تحقيقا في الأمر، وذلك في تهديد باكتشاف تورط العديد من كبرى البنوك العالمية في تلك الفضيحة.

هذا وقد حذر الرئيس التنفيذي لـ"اتش اس بي سي" من امكانية مواجهة البنك مزيدا من الإجراءات من قبل السلطات الأمريكية خلال الأشهر المقبلة.

ومن المعلوم أن تحقيقات غسيل الأموال تعد واحدة من أصعب المشاكل القانونية والتنظيمية التي هددت "اتش اس بي سي" منذ الأزمة المالية العالمية، فيما طالت بنوك أخرى مثل "كريدي سويس"، "لويدز"، و"باركليز" غرامات بسبب غسيل الأموال أو انتهاك عقوبات أمريكية مفروضة على بعض الدول.

mahmoud0711 12-07-2012 01:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ELSHARKI (المشاركة 362597)
الكندى ين اقتنصته بالتوقيت المناسب
انا بعت الزوج ده من 77.92 مع استوب لوز مناسب جدا نقطه 78.45 وكان هاى شمعه الاربع ساعات الانعكاسيه
وهدفى ان شاء الله عند 50 فيبو وجنى الربح على مراحل
اعتقد ان الزوج للبيع مع اعاده الاختبار او الاغلاق اسفل 77.56 مع استوب 78.45

الزوج باتجاه عام هابط على فريم الديلى
فريم اربع ساعات

للمناقشه للوصول لافضل نقاط دخول وتجنب الخساره
فى انتظار الاراء

حبيبي يا شرقي والله كل دة كلام جميل بس المهم اعمل حساب انت معاك صفقات اد اية و المرجن بتاعك يستحمل انعكاس اد اية اليوم الخميس و من الساعة 2 الي الساعة 2.30
في اخبار كتير سحنة جدا ممكن تقلب الدنيا حاسب علي حسابك واعمل حساب الأنعكسات و المفجائات

ELSHARKI 12-07-2012 01:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud0711 (المشاركة 362601)
حبيبي يا شرقي والله كل دة كلام جميل بس المهم اعمل حساب انت معاك صفقات اد اية و المرجن بتاعك يستحمل انعكاس اد اية اليوم الخميس و من الساعة 2 الي الساعة 2.30
في اخبار كتير سحنة جدا ممكن تقلب الدنيا حاسب علي حسابك واعمل حساب الأنعكسات و المفجائات

موش تقلق ياباشا انا معييش غير يورو استرالى وكندى ين والحمد لله الاتنين ماشيين كويس حتى الان والكندى ين هعمله تريلنج استوب ان شاء الله
وربنا يستر نهايه الاسبوع بتكون غريبه فعلا

mahmoud0711 12-07-2012 01:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ELSHARKI (المشاركة 362602)
موش تقلق ياباشا انا معييش غير يورو استرالى وكندى ين والحمد لله الاتنين ماشيين كويس حتى الان والكندى ين هعمله تريلنج استوب ان شاء الله
وربنا يستر نهايه الاسبوع بتكون غريبه فعلا

اذا كدا الحمد لله ان فاكر معاك حاجة قديمة مع الأسترالي ربنا يوفقك بصراحة النهاردة صعب جدا اتخاذ قرارات لان الأنعكسات سواء للهبوط او الصعود هتكون كبيرة جدا ربنا يستر

الساعة الآن 01:25 AM