اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   نقاش حول : ( نقطة الدخول للصفقة ) (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=29976)

احمد صلاح 28-02-2013 08:46 PM

نقاش حول : ( نقطة الدخول للصفقة )

اهلا بكم أخوانى الغاليين ,,

اليوم سوف نتناقش سويا عن " نقطة الدخول "

نقطة الدخول من أهم العناصر الاساسية لنجاح صفقتك بل هى اهمها ايضا وباختيارك لنقطة دخول سليمة تستطيع ان تعطى احتمالية أكبر لنهاية الصفقة بالربح بدلا من الخسارة ...

كنت من يومين أقرا مقال عن انجح مستثمر فى سوق الفوركس
وعرفت معلومة مهمة جدا وحبيت ان انقلها لكم أخوانى
هذا المستثمر كان يتحدث عن اسباب نجاحة فى سوق الفوركس

وكان من أهمها انه كان يدخل الصفقة بأستوب لوس مابين 5-10 نقاط وهدف 10 أضعاف الاستوب
بمعنى انه كان يدخل مثلا صفقه هدفها 50 نقطة واستوب لوس 5 نقاط فقط

لذا كان يختار نقطة الدخول السليمة من المكان الصحيح القوى

فعلا أخوانى الغاليين ,
معظم أخطاء المتاجرين انهم يسيقظون من النوم ويفتحون الشارت واهم شىء عندهم الدخول فى صفقة وليس الاهم لديهم الانتظار لنقطة الدخول الصحيحة
او يدخل بناء على الاحساس

وطبعا دائما نقول تاجر بما ترى ولا تتاجر بما تحس

لو راجعنا صفقاتنا لوجدنا ان سبب اغلاقها بخساره فى بعض الاوقات او التورط فى صفقات وينعكس السعر عليك كثيرا لوجدنا ان السبب يرجع فى البداية الى الخطوه الاولى وهى تحديد نقطه دخول خاطئة

لذا ,
اريد ان اتناقش معكم اخوانى هل انت تختار نقطه الدخول بناء
على مؤشر ؟؟
(موفنج افريج , فيبوناتشى , ستوكاستك , أر اس أى )
ام على استراتيجية ؟؟
أم بناء على تحليل كدعم ومقاومة ؟ او خط ترند ؟

سنتناقش ونتبادل الافكار ,
لنخرج فى النهاية بنصيحة " لاندخل صفقة الا عند نقطه مميزه "
الدخول فى الصفقة سهلا ولكن لو دخول صحيح سيجلب لك ارباح ولو دخول من مكان خاطىء أكيد راح تندم

saayed 01-03-2013 01:18 AM

رد: نقاش حول : ( نقطة الدخول للصفقة )

اولا احب احي حضرتك علي مواضيعك الاكثر من رائعة واجمل شكر وتقدير لحضرتك علي فديوهاتك الجميلة والمفيدة جدا
ثانيا انا مش عارف اللي هقولو صح ولا لا لاني لسة داخل عالم الفوركس من حوالي يمكن ست اسابيع فقط عموما انا طبعا بتمرن علي الديمو وبحاول اشوف الاخطاء وطبعا اهمها نقط الدخول اللي ممكن اخد بيها ارباح معقولة يعني اكتر حاجة لحظتها ان فغلا الدخول مع الاتجاه العام من اكتر الصفقات امانا والنسبة للستوب لوز يعني انا بجرب موضوع ماشي بيه من كام يوم ومحقق معايا ارربراح ركويسة بس مش عارف صح ولا غلط يا ريت حضرتك تفيدني وهوا اني مثلا متبع استراتيجية معينة لما شروط دخولها بيتحقق بعمل ستوب لوز 50 نقطة وبروفت 60 وتريلينج ستوب 15 نقطة هيا مضربتش الستوب لحد دلوقتي ولا جابت ال 60 نقطة وانما ممكن تجيب 20 او 30 او حتي 45 لا مجرد لما السغر بيعكس ال 15 نقطة الصفقة طبعا بتقفل اسف للاطالة مستني راي حضرتك تقبل مروري

maryocairo 01-03-2013 02:23 AM

طب يابرنس مفيش فديو لابو صلاح يوضح فى اذاى نخش على صفقة ونختار امر البيع او الشراء ونطبق الكلام اللى اتعلمناه :1 (49):

mohammad alkhalil 01-03-2013 02:38 AM

السلام عليكم

مشكور اخي احمد صلاح على هذا الموضوع الهادف لأن بالفعل سبب الخسارة الاكبر هو نقاط الدخول الخاطئة انا خسرت حسابين و خبرتي بالفوركس كويسة 4 شهور على الديمو وكانت نتائج مرضية
لكن عند الدخول بحساب حقيقي خسرت المبلغ بسرعة واعتقد ان السبب هو عدم الدخول السليم بالصفقة حتى لو كنت تتبع استراتيجية معينة .

اسف على الاطالة ولكن حبيت ابين ان هي النقطة بالفعل حساسة وكانت سبب في خسارة حسابات العديد من الاشخاص .

تقبل مروري

imaddine 01-03-2013 03:06 AM

موضوع اخر من المواضيع المميزة في المنتدى المميز
انا خبرتي في الفوركس قليلة وفي الاونة الاخيرة اصبحت اعتمد على الدعوم والمقاومات بشكل كبير
اراقب حركة الزوج عند نقطة معينة ان عجز على اختراق واظهر الزوج ضعف افتح صفقة عكس الاتجاه والاستوب على بعد
20 نقطة ان تحرك السعر 20 نقطة حسب الصفقة انقل الاستوب لنقطة الدخول ثم بعد دلك اقوم بنقل الاستوب تدريجيا
الا ان يتم ضرب الاستوب والطريقة فعلا مميزة بحيث انك تخسر صفقة او صفقتين او ثلاث وصفقتين او ثلاث على نقطة الدخول
لكن اول ما ينطلق السعر تكون في المركب وتعوض كل شيء وزيادة كانت البداية متواضعة لكن ولله الحمد والشكر بدات اتقن الطريقة
واحقق منها مكاسب جيدة

همسة انا اتبعت الطريقة بعكس طريقة عملي بحيث كنت ابحث على 10 الى 20 نقطة دون استوب واربح بعض الصفقات وصفقة واحدة كانت
ترجعني تحت الصفر ففكرة بتغير فكري في المتاجرة

shamel-fx 01-03-2013 03:28 AM

Re: نقاش حول : ( نقطة الدخول للصفقة )

مع انى مبتدئه ولسه باتعلم أ ب فوركس
الا انى بعد ما سمعت محاضره للدكتور أسامه و كان بيأكد على ان الدخول فى الصفقه لازم يكون مع الاتجاه العام مش طالعين ونازلين وخلاص
فبدات من النهارده اضع اوامر بيع و شراء بعد ما اتابع الشارتات فى الفترات الزمنيه بالترتيب و خاصة الفترات الساعه و 4 ساعات و الديلى و منها بحدد الاتجاه العام
لكن موضوع الستوب الصغير قوى ده عاوز عبقرى فوركس

معاذ عودات 01-03-2013 10:02 AM

يا عيني يا ابو صلاح
موضوع رائع جدا
وانا متابع النقاش بين الاخوة

لايك

COWBOY 01-03-2013 04:43 PM

رائع يا مستر احمد
:1 (105):
نقطة الدخول باختصار .. هى الاختبار الحقيقى لمستوى المضارب
الهدف والاستوب .. فى المرتبة الثانية بالنسبة لنقطة الدخول
ادارة رأس المال اذا اردت لها النجاح .. اختار نقطة الدخول الصحيحة .. الفوركس معتمد 100 % على نقطة الدخول الصحيحة .. ذهبنا هنا او هناك .. تظل نقطة الدخول .. تلخص الفوركس فى بيع او شراء ..
صفقة ناجحة او خاسرة

.. جمعه مباركة عليك ان شاء الله ..

hobby 01-03-2013 04:56 PM

السلام عليكم
لقد كنت متشوقا لكي اعرف اين ابدأ في وضع نقطه الدخول ولكن بعد ان انتهيت من القراءه لا اري اي شيء يدلني علي كيفيه بدايه الصفقه رجاء الايضاح ولك الشكر

helw 01-03-2013 05:13 PM

طبعا موضوع شيق جداا وهام من الأستاذ أحمد صلاح
وطبعا الاستوب الصغير ده يعمل الواحد مليونير فى كام شهر
أنا شخصا بأعتمد على الاستوكاستيك والبولينجر فى الدخول ولكن 70% فقط من الصفقات ناجحه والاستوب بيكون برضه من 15 الى 20 نقطه

الساعة الآن 08:23 PM