اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى شركات الوساطة و برامج التداول و موقع اف اكس كوميشن FXCOMMISSION (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=5)
-   -   سؤال عاجل بخصوص تحويل الاموال من بنك لبنك فى مصر (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=34658)

rtkwar 06-10-2013 05:37 PM

سؤال عاجل بخصوص تحويل الاموال من بنك لبنك فى مصر

عايز اعرف اما حد عايز يحول فلوس من بنك لبنك
يعنى مثلا حد عنده حساب فى البنك الاهلى وعايز يحول فلوس لحساب حد فى بنك الHSBC هل البنك بياخد رسوم على عملية التحويل دى؟وبتبقى كام فى المية او قد ايه؟

ياريت الرد يكون عاجل لانى محتاج اعرف ضرورى

أ.نادر غيث 06-10-2013 10:59 PM

رد: سؤال عاجل بخصوص تحويل الاموال من بنك لبنك فى مصر

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar (المشاركة 559464)
عايز اعرف اما حد عايز يحول فلوس من بنك لبنك
يعنى مثلا حد عنده حساب فى البنك الاهلى وعايز يحول فلوس لحساب حد فى بنك الHSBC هل البنك بياخد رسوم على عملية التحويل دى؟وبتبقى كام فى المية او قد ايه؟

ياريت الرد يكون عاجل لانى محتاج اعرف ضرورى

مساء الخير يا كوتش
انا مش مصري ، لكن طبعاً اكيد في رسوم هذا في الف باء البنوك ، وتختلف من بنك لاخر ..
لكن بما ان التحويل داخلي اعتقد تكون رمزية وليست مرتفعة كما لو كانت تحويلة خارجية ..
واحيانا لا يكون رسوم نهائي لو عايز تحول من مدينة لاخرى داخل نفس البنك ، اي لفرع اخر له ..

عموماً ان شاء الله الاخوة المصريين يجيبوك كام الرسوم ولو ما حدش أفادك اتصل بخدمة العملاء على البنك واستفسر ..
تقبل تحيتي

rtkwar 07-10-2013 12:13 AM

اقتباس:

مساء الخير يا كوتش
انا مش مصري ، لكن طبعاً اكيد في رسوم هذا في الف باء البنوك ، وتختلف من بنك لاخر ..
لكن بما ان التحويل داخلي اعتقد تكون رمزية وليست مرتفعة كما لو كانت تحويلة خارجية ..
واحيانا لا يكون رسوم نهائي لو عايز تحول من مدينة لاخرى داخل نفس البنك ، اي لفرع اخر له ..

عموماً ان شاء الله الاخوة المصريين يجيبوك كام الرسوم ولو ما حدش أفادك اتصل بخدمة العملاء على البنك واستفسر ..
تقبل تحيتي
والله ماقصرت ياابو بشار كان نفسى حد يرد النهاردة لانى رايح بكرة
وانا سمعت ان رسوم التحويل 2 فى المية ودى نسبة مرتفعة اوى وخصوصا لو هحول مبلغ كبير

أ.نادر غيث 07-10-2013 12:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar (المشاركة 559575)
والله ماقصرت ياابو بشار كان نفسى حد يرد النهاردة لانى رايح بكرة
وانا سمعت ان رسوم التحويل 2 فى المية ودى نسبة مرتفعة اوى وخصوصا لو هحول مبلغ كبير

لا اعتقد ذلك ..
هي غالباً حتكون رقم محدد كرسوم ومثل ما قلت لك تختلف من بنك لاخر وحاجات رمزية ..
لكن النسبة ال 2% هذه ممكن لو كان المبلغ المحول قليل جداً مثال 300 ولا 500 جنيه ..

rtkwar 07-10-2013 07:53 AM

اقتباس:

لا اعتقد ذلك ..
هي غالباً حتكون رقم محدد كرسوم ومثل ما قلت لك تختلف من بنك لاخر وحاجات رمزية ..
لكن النسبة ال 2% هذه ممكن لو كان المبلغ المحول قليل جداً مثال 300 ولا 500 جنيه ..
يارب تكون كده فعلا ماتكونش 2 فى المية

rtkwar 07-10-2013 03:22 PM

خلاص تمام كده سئلت وعرفت

Herr.Omar 07-10-2013 04:49 PM

اخي الغالي يمكنك ايضا ان كان لديك فرع ل HSBC قريب ان تذهب اليه وتودع مباشر في حساب صديقك

هذا سيكون بدون اي عمولات وايضا سينزل المال في حساب صديقك في نفس الوقت

الساعة الآن 07:04 PM