اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

Mr!hero 04-07-2010 10:37 AM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير.

السلام عليكم

اهلا بكم من جديد:1 (105):

انا شكلى هتعبكم من كتر الاسئلة:1 (72): بس استحملونى بقى اخوكم وبدلع عليكم

كنت عايز اسال عن :

امته بالظبط احدد نقطة الكسر لخط الترند يعنى بعد الاغلاق ولا بعد وقت محدد؟

ولو كنت عامل ترند ولسه مفيش نقطة اختبار الترند هل ابدا بالمتاجرة ام انتظر؟

ونصائح حضرتك يادكتور بالنسبة لرسم الترند على اى فريم افضل

مدير الموقع 04-07-2010 10:54 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr!hero (المشاركة 18703)
السلام عليكم

اهلا بكم من جديد:1 (105):

انا شكلى هتعبكم من كتر الاسئلة:1 (72): بس استحملونى بقى اخوكم وبدلع عليكم

كنت عايز اسال عن :

امته بالظبط احدد نقطة الكسر لخط الترند يعنى بعد الاغلاق ولا بعد وقت محدد؟

ولو كنت عامل ترند ولسه مفيش نقطة اختبار الترند هل ابدا بالمتاجرة ام انتظر؟

ونصائح حضرتك يادكتور بالنسبة لرسم الترند على اى فريم افضل

يا باشا اسال فى اى وقت..
و ليه حق الكبير يدلع :)

بالنسبة لاستفسارك فتحديد الكسر يأتى من اغلاق شمعة كاسرة للترند و الشموع الكاسرة هى ما تغلق بجسم واضح كاسر للترند و فى حالة كسر الترند بذيل لا يعترف به الا بعد الاغلاق بجسم الشمعة كاسرا بالفعل.
بالنسبة لى لا معنى من دخول صفقة قبل اغلاق الشمعة فى اى عملية فالاغلاقات هى الاساس الاول لشكل الشمعة و ذلك تجنبا للذيول.

اما عن نقطة اعادة اختبار فهى قد تختلف فالكسر يمكنه ان يعيد الاختبار على فريم صغير اولا ثم يكمل الاتجاه مع الكسر و يمكن ان تكون اعادة الاختبار على الفريم الكبير و ساعتها تكون الصفقة قوية للغاية.,

رسم الترند على كل الفريمات و الفريمات هى التى تضارب عليها هى ما تهتم بترنداتها.,
فنيا ارسم ترندات الدايلى فهى اقوى الارتكازات الدارجة ثم ارسم ترندات الفريمات الاربع ساعات ثم الساعة ثم حاصر السعر بين الترندات التى رسمتها..,
سأقوم يوم الاربعاء القادم بعمل حلقة خاصة عن طريقتى فى المضاربة بالفيديو و كيف اضارب و كيف احدد اتجاهاتى و كيف ارسم الترندات ليكون تطبيقا عمليا..,
فقط انا منتظر انهاء الاخ الرائع نادر فيليب من كورس المؤشرات كى اقوم انا بعملى و بعدها ابدأ الشغل المتقدم مثل التحليل الاساسى و السياسى والنفسى و النماذج السعرية.,
تابعنا ستجد لدينا كل جديد.
شرط ان يكون لديك المزيد.
من..
الدعاء.
الله كريم.,

Mr!hero 04-07-2010 10:59 AM

ياهلا بالدكتور

الله يخليك...ولو على الدلع فاحق ناس بيه انتو يادكتور على كل ماتقدمونه من عطاء وعلم الله يجعله فى ميزان الحسنات

اشكرك جدا جدا على المعلومات الجميلة باسلوب رائع يادكتور

اخوك محمد

delpiero 04-07-2010 02:07 PM

موضوع رائع يا دكتور و مهم للغاية

فكل منا لديه العديد من الاستفسارات

alphazero 04-07-2010 02:11 PM

السلام عليكم
شكرا جدا لكل الي رحب بيا وللاعضاء الي واضح مدي عظمه احترامهم :)

ومش عارف اقول ايه علي دعوه الدكتور اسامه علي الاجتماع الاسبوعي انا جاهز ونفسي :) وياريت مكنش ضيف تقيل وتتقبلوني ان شاء الله

انا ليا استفسار مبدئي بس انا عايز افتح حساب في بوسطن ميرشنت تبعكم
بس دلوقتي في مشكله بتطلعي دايما وهي ان بيترفض ورقه اثبات محل الاقامه
:) والحكايه ببساطه انا كنت عايش في شقه والبطاقه طالعه علي العنوان بتاعها ومعايا فواتير لكل شئ فيها
لكن انا سبتها من سنه واكتر وماجرها ايجار جديد ومش عايز مراسلات او شئ يوصل علي هناك
وانا دلوقتي ساكن في شهر العسل العجمي في اخره عند البحر والشقه ديه ملهاش عددات نور او كهربا طبعا انتو عارفين المحافظ رغم ان البيت 4 تدوار
المهم معيش اي اثبات لمكانها سوي عقد تمليك الشقه! وفاتوره التيلفون الارضي ! وفاتوره خدمه adsl ديه كل الفواتير الرسميه الي بدفعها هنا
وفاتوره التيلفون الجديده بقت حقيره وشكلها غبي زي محضرتكم عارفين بس مكتوب فيها العنوان واسمي ورقم التيلفون وكل شئ لكن كانت بتترفض مش عارف ليه!!

المهم دلوقتي اعمل ايه وايه الاوراق الي ارسلها

delpiero 04-07-2010 02:15 PM

سؤالى يا دكتور عن الترند العام

فكما هو معروف ان الترند العام هو تحرك السعر لمدة لا تقل عن 10 ايام فى اتجاه واحد صعودى او هبوطى

فهل نحن الآن فى ترند عام صاعد بالنسبة لليورو - دولار و الباوند - دولار من يوم 7 / 6 / 2010 اى حوالى شهر

اما اننا الآن فى ترند عام هابط و هو الترند الكبير الذى بدأ من اواخر عام 2009

و شكرا جزيلا يا دكتور

Rivnile 04-07-2010 06:04 PM

فكرة جميلة و موضوع يستفيد منه الجميع ان شاء الله
ربنا يجعله فى ميزان حسناتك يا دكتور انت ومشرفينا الكرام
سؤالى لاساتذتنا عن اهداف النماذج
فأنا ارى الجميع يتكلم عن هدف الرأس والكتفين او القمة المزدوجة وكأن تحققه شئ حتمى
لذا ارجو اعطاء فكرة مبسطة عن اهداف النماذج و ما اذا كانت بالفعل تتحقق بدقة ..
فأنا شخصيا لا انظر الى النماذج على الشارت ولكن يكفينى ان يكون هناك ترند او دعوم ومقاومات وشموع انعكاسية
بالغ تحياتى

مدير الموقع 04-07-2010 06:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alphazero (المشاركة 18765)
السلام عليكم
شكرا جدا لكل الي رحب بيا وللاعضاء الي واضح مدي عظمه احترامهم :)

ومش عارف اقول ايه علي دعوه الدكتور اسامه علي الاجتماع الاسبوعي انا جاهز ونفسي :) وياريت مكنش ضيف تقيل وتتقبلوني ان شاء الله

انا ليا استفسار مبدئي بس انا عايز افتح حساب في بوسطن ميرشنت تبعكم
بس دلوقتي في مشكله بتطلعي دايما وهي ان بيترفض ورقه اثبات محل الاقامه
:) والحكايه ببساطه انا كنت عايش في شقه والبطاقه طالعه علي العنوان بتاعها ومعايا فواتير لكل شئ فيها
لكن انا سبتها من سنه واكتر وماجرها ايجار جديد ومش عايز مراسلات او شئ يوصل علي هناك
وانا دلوقتي ساكن في شهر العسل العجمي في اخره عند البحر والشقه ديه ملهاش عددات نور او كهربا طبعا انتو عارفين المحافظ رغم ان البيت 4 تدوار
المهم معيش اي اثبات لمكانها سوي عقد تمليك الشقه! وفاتوره التيلفون الارضي ! وفاتوره خدمه adsl ديه كل الفواتير الرسميه الي بدفعها هنا
وفاتوره التيلفون الجديده بقت حقيره وشكلها غبي زي محضرتكم عارفين بس مكتوب فيها العنوان واسمي ورقم التيلفون وكل شئ لكن كانت بتترفض مش عارف ليه!!

المهم دلوقتي اعمل ايه وايه الاوراق الي ارسلها

برجاء فتح موضوع فى قسم خدمة العملاء و سنقوم باللازم ان شاء الله :)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة delpiero (المشاركة 18769)
سؤالى يا دكتور عن الترند العام

فكما هو معروف ان الترند العام هو تحرك السعر لمدة لا تقل عن 10 ايام فى اتجاه واحد صعودى او هبوطى

فهل نحن الآن فى ترند عام صاعد بالنسبة لليورو - دولار و الباوند - دولار من يوم 7 / 6 / 2010 اى حوالى شهر

اما اننا الآن فى ترند عام هابط و هو الترند الكبير الذى بدأ من اواخر عام 2009

و شكرا جزيلا يا دكتور

الترند الحالى هو ما يمثل حركة الزوج لاكثر من 10 ايام و قد تزيد و لكن لا تنقص.,
النقطة هنا اننا فى ترند حالى صاعد و لازلنا فى اتجاه عام هابط لاننا لم نكسر الترند الكبير.,
اذن الشراء مع الترند الحالى ثم الانتظار فى التعامل مع ترندات هابطة و مقاومات الترند العام الهابط فان كسرها فاستمرار الشراء و ان ارتد منها و اغلق انعكاسيا اذن فالترند العام سيعود ادراجه.,
اتمنى تكون وصلت الفكرة.

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Rivnile (المشاركة 18803)
فكرة جميلة و موضوع يستفيد منه الجميع ان شاء الله
ربنا يجعله فى ميزان حسناتك يا دكتور انت ومشرفينا الكرام
سؤالى لاساتذتنا عن اهداف النماذج
فأنا ارى الجميع يتكلم عن هدف الرأس والكتفين او القمة المزدوجة وكأن تحققه شئ حتمى
لذا ارجو اعطاء فكرة مبسطة عن اهداف النماذج و ما اذا كانت بالفعل تتحقق بدقة ..
فأنا شخصيا لا انظر الى النماذج على الشارت ولكن يكفينى ان يكون هناك ترند او دعوم ومقاومات وشموع انعكاسية
بالغ تحياتى

تحياتى يا باشا و شكرا على كلامك الرقيق..,
اهداف النماذج الفنية المثالية هى مقدار حركة الزوج مكونا النموذج نفسه فمثلا هدف الهيد ان شولدرز المثالى يكون من بداية من خط العنق الى هاى الهيد.
هدف المستطيل مثلا هو نفس مقدار حركة الزوج من الهاى الى اللو مكونا المستطيل.,
سأقوم بشرح النماذج السعرية بالتفصيل ان شاء الله فى الفيديو التعليمى الخاص باف اكس ارابيا.,
تحياتى يا غالى..,
الله كريم.,

Rivnile 04-07-2010 07:15 PM

شكرا جزيلا يا دكتورنا و مديرنا الغالى
فى انتظار الفيديو بصبر كما علمتنا وعلمنا الفوركس

محمد نوارج 04-07-2010 07:19 PM

جزاكَ الله كل الخير يا دكتور

على هذا الجهد الرائع بحق

والله العظيم شيء بديع اللي بتعمله حضرتك

ومساعدة بغير حدود للجميع