اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى الاخبار و التحليل الاساسى (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=7)
-   -   نصيحة للمبتدئين على خبر الدولار اليوم (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=12377)

farok 02-09-2011 01:03 PM

نصيحة للمبتدئين على خبر الدولار اليوم

بسم الله الرحمن الرحيم
هذه الكلمة موجهة الى المبتدئين فى عالم الفوريكس

اليوم باذن الله الساعة 2.30 عصرا بتوقيت القاهرة يوجد خبر مهم عن الدولار وهو تقرير التوظيف بغير القطاع الزراعى
Non-Farm Employment Change
هذا الخبر يأتى مرة واحدة فى الشهر وفى الغالب اول جمعة من كل شهر وهذا الخبر يعتبر رقم واحد من حيث السرعة الرهيبة التى يتحرك بها السعر والذبذبة الكبيرة التى تحدث للسعر وبالذات فى ازواج الين
لذا نصيحتى لك ايها المبتدأ هى
لاتدخل فى صفقات وقت الخبر تماما وبالذات هذا الخبر
لكن لو دماغك وايدك اكلوك ومصمم انك تستفيد من هذا الخبر فلا تدخل الا فى حالة واحدة
اولا : لا تدخل قبل الخبر وادخل بعده على الاقل ب 5 او 10 دقائق وهذه اهم قاعدة لا تدخل وقت الخبر بالظبط لان وقتها ستجد ان الصفقة تم تفعيلها فى الغالب من سعر اخر غير السعر اللى انت حاطه وممكن التيك بروفيت ميتحققش او الاستوب لوز والشركة غير مسؤولة عن هذا لان فى عقدك معهم هم غير مسؤولين عن الصفقات التى تفتح وقت الخبر
ثانيا : انظر الاول الى نتيجة الخبر يعنى لو جاء مثلا الخبر سىء للدولار وقتها انتظر حتى يهبط اليورو قليلا ثم اشترى ولو جاء الخبر جيد للدولار انتظر حتى يصعد اليورو قليلا تم بيع وهذه هى اضمن الطرق فى استغلال هذا الخبر بمعنى انتظر حتى يتحرك السعر فى عكس اتجاه الخبر ثم افتح الصفقة فى اتجاه الخبر واجعل فترة انتظار تحرك السعر حتى فتح الصفقة مابين 40 و 50 نقطة
ثالثا : يستحسن ان لاتكون هناك صفقات مفتوحة قبل الخبر باكثر من ساعة
رابعا : لا تأخذ توصيات قبل الخبر وخذها بعد الخبر
خامسا : طريقة تحزيم السوق اى وضع امر معلق للشراء وامر ثانى معلق للبيع نسبة فشلها على هذا الخبر تقارب 95% او 99% لذا لا تستخدمها
هذه نصيحتى لك ايها المبتدأ بالنسبة لهذا الخبر بالذات
وبالتوفيق ان شاء الله للجميع

ابراهيم امين 02-09-2011 01:09 PM

رد: نصيحة للمبتدئين على خبر الدولار اليوم

نصائح غالية و مهمة جدا انا عن نفسى مش هشتغل انهردة و نخلى اليوم دة للاهل و الاقارب و نستمع بالحياة العادية السوق مش هيطير يعنى

nightmare 02-09-2011 01:37 PM

الف شكر يا أ.فاروق على النصيحة الغالية دي ,, وحشتنا كنت فين بقالك فترة مختفي وكل عام وانت بالف خير وعيد سعيد عليك وعلى اسرتك الكريمة

وانا معاك يا هيما في الجلوس على مقاعد المتفرجين اليوم , والحمد لله اكتفيت بال 500 نقطة اللى اخدتهم من بيع اليورو - فرنك والباوند - فرنك الاسبوع ده.

خالص تقديري للجميع

farok 02-09-2011 02:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nightmare (المشاركة 194267)
الف شكر يا أ.فاروق على النصيحة الغالية دي ,, وحشتنا كنت فين بقالك فترة مختفي وكل عام وانت بالف خير وعيد سعيد عليك وعلى اسرتك الكريمة

ربنا يخليك وكل عام وانت بخير ومعلش بقه انا كنت مختفى علشان بكون عطلان فى رمضان

unknown 02-09-2011 02:25 PM

تسلم ايدك حبيبى

Herr.Omar 02-09-2011 02:29 PM

تسلم يا فاروق باشا انا بافضل اني ابعد عن السوق في الوقت ده عشان اعصابي ههههههه

farok 02-09-2011 02:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omarito (المشاركة 194306)
تسلم يا فاروق باشا انا بافضل اني ابعد عن السوق في الوقت ده عشان اعصابي ههههههه

وده رأيى برضه وهوه ده الصح

kabo 02-09-2011 03:06 PM

لالا اسمحلى يا فاروق ده احلى شغل و قت الفوليوم و الحركة السريعة عكس السوق الاسيوى نايم خالص مفهوش سريخ ابن يومين جمد قلبك ياوحش هو فى حد بيضرب قنبله فى الاعداء على الجبهة و هم مش موجودين :1 (71):

shobra 02-09-2011 03:06 PM

نصائح غاليه من اخ غالى

unknown 02-09-2011 03:45 PM

الحمد لله
بعد خبر الدولار السلبى 100%
اشتريت بعقدين (ميكرو)هههههه بعد ماهبط
وخطفت 40 نقطه فى ثوانى واغلقت عقد
وسبت التانى
الى مخوفنى بقى ان جميع المنتديات بالاعضاء اشترو
معقوله صناع السوق هيسيبو كله يكسب؟
ولا مش هيعرفو يتلاعبو امام الخبر القوى جدا؟

الساعة الآن 06:29 PM