اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   استراحة اف اكس ارابيا (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=10)
-   -   تحذير لصيادلة الأسكندرية ... المضحكات المبكيات (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=15806)

م.نادر فريد 06-11-2011 09:51 AM

تحذير لصيادلة الأسكندرية ... المضحكات المبكيات

بعد أن كان الطلبة فى عهد البائد يشكون من الأمن وتقييده لأنشطة الطلبة بالجامعة أصبح الأمن بقدرة قادر هو من يحمى أنشطة الطلبة .... وعجبى ,,,

كتبت هدي المصري العدد 4352 - السبت الموافق - 5 نوفمبر 2011

الأمر بالمعروف والنهى عن المنكر تلغى حفلا فنيا فى جامعة المنصورة

ما أشبه اليوم بالبارحة.. ففي أواخر السبعينيات شهدت جامعة أسيوط أحداث عنف متصاعدة من الجماعات الإسلامية التي منعت بالقوة الأنشطة الفنية وكانت مقدمة لما هو أبعد سواء منع اختلاط الطلاب والطالبات والفصل بينهم في المدرجات وأروقة الجامعة وانتهت باغتيال رئيس الدولة في أوائل الثمانينيات ومحاولة قلب نظام الحكم لإقامة الدولة الإسلامية، ودفعت البلاد ثمناً فادحاً من دوامة العنف التي غرقت فيها لسنوات!

اليوم يتكرر المشهد بحذافيره في جامعة المنصورة، ويزيد عليه الوضع الصعب وحالة الرخاوة الأمنية، وتفكك أجهزة الدولة، وغياب الأمن عن الجامعة فما جري من منع إحدي الحفلات الفنية من قبل قوي التطرف هو إنذار مبكر بما ستؤول إليه البلاد إذا لم تواجه بمنتهي الحزم والشدة! داخل جامعة المنصورة، والتي تعرف بوجود مكثف للجان السلفية داخلها.. جرت واقعة لم تشهدها الجامعات المصرية من قبل وهي محاولتهم إلغاء حفل طلابي بعد أن تم الاستعداد له وتجهيز المسرح والفقرات الغنائية ومعرض تشكيلي وجاليري وعرض لوحات الفنانين.

طلاب كلية الصيدلة - المسئولون عن تنظيم الحفل - فوجئوا بعدد من الطلاب الذين ينتمون للتيار السلفي، يساندهم طلبة من جماعة الإخوان يعترضون علي إقامة الحفل، معتبرين أنه نوع من الفجور !! وتم تصعيد الأمور حتي وصلت تهديداتهم لعميدة الكلية !

الحدث أصاب الطلاب المنظمين للحفل بقلق كبير، خاصة أن هناك مواقف أخري ترتبط بنفس الأمر وتحدث بالجامعة مما يزيد من القلق.. فالشيخ محمد حسان - أبرز رموز السلفية - يعتقد البعض أنه اتخذ من الجامعة منبرا له بزياراته المتكررة لها.. كذلك ازدهار النشاط الإخواني المكثف، وإشعال المظاهرات داخل الجامعة بعد خسارة إبراهيم العراقي مرشح الإخوان في انتخابات رئاسة الجامعة أمام منافسه د. سيد عبدالخالق بفارق 10 أصوات، علي الرغم من موقف جماعة الإخوان، الذي يرفض ويتصدي لأي تظاهرات في المرحلة الحالية، إلا أنهم ساهموا في إشعال الأحداث.

وبعيدا عن التصعيد المتعمد للأحداث من قبل طلاب الإخوان بعد هزيمتهم الانتخابية وسطوة اللجان السلفية داخل الجامعة، كان طلاب كلية الصيدلة يستعدون لإقامة أضخم حفل طلابي داخل حرم الجامعة كيوم ثقافي متكامل يتضمن العديد من الأنشطة الفنية لطلاب الجامعة.. معارض فنية وفرقة غنائية تقدم بعض أغاني ثورة يناير، وهذا ما أكده كل من العميدة ومدير الأمن وطلاب الكلية والمنظمين للحفلة الذين تكلفوا مبالغ مادية، وحصلوا علي جميع التصريحات الأمنية من قبل إدارة الجامعة.

لكن ما حدث يوم 26 أكتوبر الماضي والذي وصفه طلاب الصيدلة وغيرهم من طلبة الكليات الأخري داخل الجامعة بنوع من فرض فكر أحادي متزمت لا يتناسب مع المبادئ التي نادت بها ثورة يناير.

ويقول الطالب عبدالرحمن الإمام بكلية الصيدلة ومن المنظمين للحفل نظرنا إلي الحدث علي أنه نوع من مصادرة الفكر وقد يتكرر مرات أخري من خلال المضايقات والمحددات التي يفرضها بعض زملائنا من الطلبة الذين ينتمون لذلك التيار.

وأضاف : هذه المرة كان الأمر مختلفا وفيه نوع من التصعيد، خاصة مع كل حفل يقام كان الموضوع ينتهي برفع المصحف وتوجيه النصيحة للطلبة، لكن لم يحدث أن يهدد أعضاء اللجان السلفية بحشد سلفي من داخل الجامعة وخارجها في حالة عدم الرضوخ لمطلبهم، لدرجة جعلتهم يقومون بالاتصال بالشيخ السلفي حازم شومان الذي تنتشر شرائطه في جميع أنحاء المنصورة وصاحب الجملة الشهيرة (الليبرالية يعني أمك ما تلبسش حجاب).

وحضر إلي الكلية، وكانت محاولاته أن يثني الطلاب علي إلغاء هذا الحفل معتبره سلوكاً يدعو إلي الفجور، وعندما فشلوا في إقناعنا بدأوا يحذرون طلبة الجامعة من حضور الحفل، وبعض طلبة الإخوان حاولوا بكل دأب إفشال الحفل، لدرجة أنهم رددوا شائعة أن رئيس الجامعة أهم المدعوين للحضور - رغم أن هذا لم يحدث - مستغلين استياء نسبة كبيرة من الطلبة من رئيس الجامعة واعتباره من فلول النظام الساقط، وعمدوا إلي جمع أكبر توقيعات من طلبة الكلية لإلغاء الحفل.

لكن إصرارنا كان أقوي لنثبت أن مبرراتهم ليس لها أي أساس من الصحة، فالحفل لهم يحدث به أي مشاكل واستطعنا حمايته وكان هناك تنظيم وتأمين من المشرفين يضمن حماية الزميلات أثناء الحفل بل بعد انتهائه بتخصيص بوابة لخروجهن.. وعندما يأسوا من إفشال الحفل، صعد أحد الطلبة من جماعة الإخوان علي المسرح مع بداية الحفل ليعلن للطلبة أن الإخوان تكفلوا بحماية الحفل.. ذلك رغم أن الجميع شاهد تعمد الإخوان في جمع التوقيعات وضد إقامة الحفل.

وأضافت: عاشت الجامعة أجواء سيئة في عهد مبارك بسبب ما كان يمليه الأمن علي إدارة الجامعة. لكن بعد تنحي مبارك جاءت التيارات الدينية لإغلاق الباب وفرض أجنداتها عن طريق التهديد والوعيد في الغالب. فعندما فشلوا في إلغاء الحفل هددوا بأنهم سوف يقومون بإقامة الصلاة أمام المسرح وقراءة القرآن! وكان رد فعلنا علي ذلك هو أننا توقفنا حتي انتهاء الصلاة وذهب بعضنا ليصلي، ثم عدنا لاستكمال باقي فقرات الاحتفال.

أما أحمد صبري طالب آخر أشرف علي تنظيم الحفل فيخشي هو الآخر من أن تصل تيارات التشدد الديني في الجامعة إلي مراحل متقدمة من خلال النفوذ الذي تمتلكه متعجباً من موقف الإخوان المتناقض فيؤكد أنهم أشاعوا عن مسيرة إخوانية ستحاصر الجامعة في حالة عدم الرضوخ لمطللبهم.. ويضيف أحمد قائلاً: حاولوا إفساد حفلنا رغم أنهم كانوا يروجون لحفل آخر لحمزة نمرة خاص بالجماعة داخل أروقة الجامعة، وكان حفلهم بالتذاكر وليس دعوة مجانية وأقيم بنادي جزيرة المنصورة، ومعظم جمهوره كانوا من طلاب الجامعة، ولم نحاول أن نضايقهم مثلما فعلوا معنا وبالفعل أقاموا حفلهم في اليوم التالي لحفلنا.

ويذكر: لم تكن هناك أي مؤشرات للرفض قبل يوم حفلنا، لكن بمجرد أن رأي الطلاب السلفيون الميكرفون أصيبوا بصدمة وأخذوا يجمعون توقيعات علي مستوي الجامعة لإلغائه وأشاعوا أننا سنحضر في الحفلة راقصة وخموراً!!

أما عن رأيه في التشدد السلفي تجاه الفن.. فيقول أحمد:

المتشددون ينظرون إلي الموسيقي والغناء والتمثيل وغيرها من الفنون علي أنها من المكفرات وبالتالي فإنهم يتعاملون معنا علي أساس هذه الفكرة.

أحمد عبدالعزيز طالب اعدادي صيدلية يروي لنا تفاصيل أكثر ويقول: حاولنا جمع توقيعات الطلبة بأرقام بطاقاتهم الشخصية لنثبت للجميع أن طلبة الكلية والجامعة ضد فكرة إلغاء الحفل، بعدما قامت المجموعة السلفية بتهديد العميدة التي حاولت أن ترضي جميع الأطراف وألا تعمل علي إفشال الحفل.

أما د. ماجدة نصر عميدة الكلية فقالت إن الأزمة حدثت بسبب انتشار التيارات الدينية المتشددة في الجامعة، مشيرة إلي أن إقامة حفل طلابي ليس حدثاً جديداً وهناك حرية في جميع المجالات والاتجاهات مادامت في حدود الأنشطة الطلابية وخاصة بعد الثورة.

وأضافت د. ماجدة : إحدي أسر الكلية حصلت علي موافقة بإقامة حفل عبارة عن يوم ثقافي كامل يتضمن عرض أنشطة ثقافية ومعارض فنية يبدأ من الساعة السادسة إلي الساعة الثامنة والنصف ولأن الحفل عبارة عن دعوة عامة لجميع الطلاب، كانت الموافقة بعمل مسرح في ساحة الكلية علي غرار ما كان يحدث في حفلات الجامعة في السنوات الماضية.

واستطردت: بالفعل عكف الطلاب علي تجهيز المسرح، لكني فوجئت بمجموعة من الإخوان وشباب السلفيين جاءوا لي معترضين علي الحفل، واصفين إقامة المسرح بأنه عمل فسق ومنكر، فحاولت أن أوضح لهم فكرة الحفل وأزيل الأفكار الخاطئة لديهم، بالرغم من ذلك وجدت أن بعض الطلاب منهم ذهبوا للحصول علي توقيعات من زملائهم بإلغاء الحفل.

وأضافت: لم أوافق علي إلغاء حفل طلابي مستوفي كل الشروط وحصل علي موافقة أمنية.

وكانت المفاجأة عندما نظرت من نافذة مكتبي لأجد الشيخ حازم شومان في ساحة الكلية قبل بدء الحفل وسط مجموعة الطلاب وعمال الكلية يتحدث معهم دون أن يشرفني في مكتبي ويتحدث إلي وسمعت من أحد الطلاب أنه ذكر أنه سيصعد علي المسرح ويمنع الطلبة من إقامة الحفل مما أثار غضبي لأنه من غير المسموح له بذلك، فرفضت وجوده في الكلية دون استئذان الأمن وتدخله في شأن من شئون الطلبة، أصرت علي استئناف الحفل وكسر شوكة السلفيين.

أما اللواء محمد أسامة السنوسي مدير أمن الجامعة فأكد لنا أن الحفل الذي حصل علي جميع الموافقات استؤنف بشكل طبيعي، وأن ما اضطره إلي تقليل فترته ساعة واحدة فقط هو الحرص علي سلامة الطلاب.. ويضيف : انتهت الأزمة وعقدنا لقاء مع الطلاب، وعبروا عن رأيهم، ونحن مع حرية الرأي التي كفلتها الثورة، ولا نستطيع أن نمنع أحداً من التعبير عن رأيه، كما أنه لا ينبغي علي أي مجموعة أن تفرض رأيها خاصة بعد تغير المناخ الجامعي بتأثير ثورة يناير، ويتعجب السنوسي متسائلاً: لما يتعرض الشباب السلفي لزملائهم في الوقت الذي لا يعترضهم أحد في أي فعاليات أو ندوات مستشهداً بندوات الشيخ محمد حسان المتكررة بعد الثورة.

امير محمد عيسي 07-11-2011 05:17 AM

رد: تحذير لصيادلة الأسكندرية ... المضحكات المبكيات

ولسة الانتخابات قربت وهنشوف من المحرمات ما كثر

farok 07-11-2011 01:21 PM

كل هذا كذب وافتراء على الاخوان والسلفيين
من هدى المصرى ؟؟ّ!!!
وماهى روز اليوسف !!؟
لى صديق استاذ ومعيد بكلية التجارة جامعة المنصورة
واكد لى ان ماكتبته هدى المصرى ليس فيه شىء من الصحة
وكل الموضوع ان منذ بداية الثورة والاعلام ليس لدية شىء الا ان يظهر الاخوان والسلفيين بابشع الصور كأن مصر ليس فيها مشاكل الا هم
اليس الشيخ محمد حسان هو الشخص الذى طلبه الاعلام والحكومة قبل انتهاء الثورة ليظهر فى التلفزيون لكى ينصح الشعب والثوار
المشكلة ليست فى المقالات والصحف ولكن فينا نحن اذ نأخذ هذه المقالات وننشرها اكثر واكثر
فرجاء الى الاخوة الاعضاء
استراحة اف اكس ارابيا لجميع المواضيع ولكن بلاش المواضيع اللى زى ده
ورجاء الى الاخ الفاضل صاحب الموضوع
يوجد ملايين المواضيع الجميلة والمسلية فلماذا هذا الموضوع بالذات !؟

د/محمد حسام 07-11-2011 01:34 PM

الي المهندس فيليب صاحب الموضوع علي فكره انا مش عارف احنا ليه بنركز بس علي اي هفوه او شيء مش عارفين اصله من فصله طالما منسوب للسلفيين وبننسي الحاجات الكتيره الكويسه اللي منسوبه ليهم اي جماعه او مجتمع في الدنيا فيه الكويس والوحش لكن اذا كنا عايزين نتكلم بموضوعيه نقارن الكويس بالوحش ونشوف مين اكتر واهم مش كده وبس لا ده الكويس ده ما حدش عرف يعمله غيرهم ياريت نكون موضوعيين اكتر من كده والله الموفق

امير محمد عيسي 08-11-2011 03:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د/محمد حسام (المشاركة 229644)
الي المهندس فيليب صاحب الموضوع علي فكره انا مش عارف احنا ليه بنركز بس علي اي هفوه او شيء مش عارفين اصله من فصله طالما منسوب للسلفيين وبننسي الحاجات الكتيره الكويسه اللي منسوبه ليهم اي جماعه او مجتمع في الدنيا فيه الكويس والوحش لكن اذا كنا عايزين نتكلم بموضوعيه نقارن الكويس بالوحش ونشوف مين اكتر واهم مش كده وبس لا ده الكويس ده ما حدش عرف يعمله غيرهم ياريت نكون موضوعيين اكتر من كده والله الموفق

اسمحلى ارد على حضرتك
السلفيين فعلا بيعملوا حاجات كتير حلوه بس بيعملوا حاجات اكتر وحشة
كمثال فى احد خطب الجمعه طلع شيخ منهم يخطب وعمال يشتم ويكفر
العلمانية كفر وطبعا الليبرالية والديمقراطية حرااااااااااااااااااااااااااام واقسم بالله العظيم قالها
رحت اكلمة بعد الصلاة حاول يقنعنى ان الليبرالية دى خروج عن الاسلام وانا بقوله ان الليبرالية دى مذهب سياسى مش دينى
يعنى انا مثلا مسلم موحد بصوم رمضان و باشهد ان لا اله الا الله وان محمد رسول الله يبقى ازاى تكفرنى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وبعدين بانه منطق ان الديمقراطية حرااااااااااااااااام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
طيب بلاش بانه منطق بانه عقل او دين (امرهم شورى بينهم)

طيب ايه رايك فى عبد المنعم الشحات ده المتحدث الرسمى باسم حزب النور
الاخ ده بيخترع دين بيقول انه لاقدر الله لو مسكوا الحكم فى مصر
مش هيهدوا التماثيل(اللى هى الاثار) لا هما هيغطوا وشها بالشمع
انا مش عارف انه جاهل افتى بكده
يعنى هو عبد المنعم الشحات ده ولا اتخن واحد من شيوخ الوهبية بيفهموا فى الدين احسن من سيدنا عمرو بن العاص اللى فتح مصر فى عهد الفاروق عمرو بن الخطاب اللى كان ممكن يسوا الاثار دى بالارض لما دخلوا مصر
المصيبة انهم محسوبين على الاسلام والمسلمين

د/محمد حسام 08-11-2011 09:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amir Issa (المشاركة 230101)
اسمحلى ارد على حضرتك

السلفيين فعلا بيعملوا حاجات كتير حلوه بس بيعملوا حاجات اكتر وحشة
كمثال فى احد خطب الجمعه طلع شيخ منهم يخطب وعمال يشتم ويكفر
العلمانية كفر وطبعا الليبرالية والديمقراطية حرااااااااااااااااااااااااااام واقسم بالله العظيم قالها
رحت اكلمة بعد الصلاة حاول يقنعنى ان الليبرالية دى خروج عن الاسلام وانا بقوله ان الليبرالية دى مذهب سياسى مش دينى
يعنى انا مثلا مسلم موحد بصوم رمضان و باشهد ان لا اله الا الله وان محمد رسول الله يبقى ازاى تكفرنى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وبعدين بانه منطق ان الديمقراطية حرااااااااااااااااام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
طيب بلاش بانه منطق بانه عقل او دين (امرهم شورى بينهم)
يعنى هو عبد المنعم الشحات ده ولا اتخن واحد من شيوخ الوهبية بيفهموا فى الدين احسن من سيدنا عمرو بن العاص اللى فتح مصر فى عهد الفاروق عمرو بن الخطاب اللى كان ممكن يسوا الاثار دى بالارض لما دخلوا مصر

الاخ الكريم الاستاذ امير

هو صحيح الليبراليه مذهب سياسي وهو فعلا لا علاقة له باي دين ولذلك في وجهة نظري المصيبه ان اللي يحكم يكون من الليبراليين عارف ليه لان انا وانت واي مسلم يتشرف بانه يكون سلفي اي سلفي لمنهج رسول الله صلي الله عليه وسلم اللي الليبراليين مش عايزين يكون ليه وجود علي الخريطه لان منهجهم علماني بحت

الليبراليين وغيرهم من المضاديين للمنهج السلفي ليهم هما كمان اخطاء كتيره واخطاء بشعه ممكن اعرف ليه ما بنحطش المنظار عليها زي ما احنا بنستني اي غلطه للسلفيين زي ما يكونوا هما ملايكه من السما مش المفروض يكون ليهم اي غلطات

اللي عايز يغلط حد ويستنكر عليه افعاله يقولنا هو مين وتبع ايه وقبل كده ما يكونش ليه غلطات

واذا كنا بنتكلم عن الديمقراطيه فاول مبادئها احترام الراي الاخر وعدم التنكيل والتجريح بصاحبه

اذا كنا عايزين نبني بلد قائم علي الديمقراطيه والشوري يبقي المفروض لو سمعت راي حد من اي حزب تاني لا انتمي اليه وما عجبنيش رايه اناقشه بموضوعيه دون التعرض للشخص نفسه بانه بيفهم ولا ما بيفهمش والكلام اللي انت اكيد فاهمني من غير ما اقوله وشكرا لمداخلتك اخي الكريم امير وكل سنه وانت طيب

farok 08-11-2011 11:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amir Issa (المشاركة 230101)

مين قالك ان الدكتور عبد المنعم قال كده ؟!!
قرأتها فى اليوم السابع ام قرأتها فى روز اليوسف
ام سمعتها على لسان المذيعين الحلوين على القنوات الفضائية مثل عمرو اديب او هالة سرحان
عندك مقاطع فيديو على لسانه وصورته ؟ عايز اشوفهم
هل تعلم ان فى ذروة وقت الثورة نشرت القوات المسلحة شكر فى جميع وسائل الاعلام لسلفية العريش لصدهم هجوم مسلح على احدى الكنائس !!
حد سمع عن الموضوع ده ؟ طبعا لاء
انا لو عايز اعرف شيوخنا الافاضل بيقولوا ايه
اتفرج على الحياة او روتانا او ام بى سى
ولا اشوف الرحمة والناس
ادخل على اليوتيوب واعرف مين الدكتور عبد المنعم الشحات اللى حضرتك قلت عليه انه جاهل
من الاخر اعرف همه مين فعلا وبيقولوا ايه لكن على لسانهم همه مش لسان الناس التانيين
وبعديها اتناقش لكن وانت على علم ودراية

امير محمد عيسي 10-11-2011 01:17 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د/محمد حسام (المشاركة 230276)
الاخ الكريم الاستاذ امير

هو صحيح الليبراليه مذهب سياسي وهو فعلا لا علاقة له باي دين ولذلك في وجهة نظري المصيبه ان اللي يحكم يكون من الليبراليين عارف ليه لان انا وانت واي مسلم يتشرف بانه يكون سلفي اي سلفي لمنهج رسول الله صلي الله عليه وسلم اللي الليبراليين مش عايزين يكون ليه وجود علي الخريطه لان منهجهم علماني بحت

الليبراليين وغيرهم من المضاديين للمنهج السلفي ليهم هما كمان اخطاء كتيره واخطاء بشعه ممكن اعرف ليه ما بنحطش المنظار عليها زي ما احنا بنستني اي غلطه للسلفيين زي ما يكونوا هما ملايكه من السما مش المفروض يكون ليهم اي غلطات

اللي عايز يغلط حد ويستنكر عليه افعاله يقولنا هو مين وتبع ايه وقبل كده ما يكونش ليه غلطات

واذا كنا بنتكلم عن الديمقراطيه فاول مبادئها احترام الراي الاخر وعدم التنكيل والتجريح بصاحبه

اذا كنا عايزين نبني بلد قائم علي الديمقراطيه والشوري يبقي المفروض لو سمعت راي حد من اي حزب تاني لا انتمي اليه وما عجبنيش رايه اناقشه بموضوعيه دون التعرض للشخص نفسه بانه بيفهم ولا ما بيفهمش والكلام اللي انت اكيد فاهمني من غير ما اقوله وشكرا لمداخلتك اخي الكريم امير وكل سنه وانت طيب

اولا / وحضرتك طيب وبخير وبصحة وبسعادة والاسرة الكريمة
ثانيا / مين قال ان الليبرالية مش عايزه تطبق الشريعه مسمعتش كده غير من احد شيوخ الوهبيين
الليبرالية : هى الحرية فى حدود النظام العام والاداب مين بقى اللى بيحدد النظام العام القانون والدستور (اللى المادة التانية جزء اساسى منه)
يعنى كمثال مهاتير محمد وماليزيا مش اسامة بن لادن وافغانستان
ليا وجهه نظرشخصية ان الاخوان ليبراليين بنسبة 90% قبل الثورة ودلوقتى بنسبة 100% وهنتخبهم فى الانتخابات اللى جاية وهما متحالفين مع ايمن نور وده من اقطاب الليبرالية
ثالثا/ مش كل اللى بيقولوا انهم ليبراليين ملائكة خد عندك مثلا نجيب ساويرس (جاسوس) ده من وجهه نظرى
رابعا/ خد كمثال موقف واحد ليبرالى زى الدكتور البرادعى وواحد وهابى زى ياسر برهامى من حسنى مبارك قبل الثورة ده يثبت لحضرتك ان مش كل السلفيين ملائكة
ولا كل الليبراليين وحشيين
خامسا / ديمقراطية ايه هما الناس دى عايزة ديمقراطية والله فى احد خطب الجمعه قالوا ان الديمقراطية حرااااااااام!!!!!!!!!!
حرام يعنى زى السرقه والزنا طيب داخلين الانتخابات ازاى ؟؟؟؟؟
طيب وعلى فرض انهم دخلوا الانتخابات وكسبوا لا قدر الله هيعملوا ايه فى الحاجات الحرام من وجهه نظرهم (الانتخابات) ؟؟؟؟؟؟؟؟؟يعنى هيطلعوا على السلم وبعد كده هيشيلوا
واخيرا عند حضرتك حق فى موضوع ان كلنا سلف انا اقصد الوهبيين
وفى النهاية الخلاف فى الراى لايفسد للود قضية
.

امير محمد عيسي 10-11-2011 01:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farok (المشاركة 230351)
مين قالك ان الدكتور عبد المنعم قال كده ؟!!
قرأتها فى اليوم السابع ام قرأتها فى روز اليوسف
ام سمعتها على لسان المذيعين الحلوين على القنوات الفضائية مثل عمرو اديب او هالة سرحان
عندك مقاطع فيديو على لسانه وصورته ؟ عايز اشوفهم

حــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاضر ومش هو ده الفيديو اللى انا شفتوا
انا شفتوا على الجزيرة مباشر مصر فى مناظرة بين السلفيين والصوفيين بس مش لاقى الفيديو
بس ده يفى بالغرض
http://www.youtube.com/watch?v=hHTgo...eature=related

هل تعلم ان فى ذروة وقت الثورة نشرت القوات المسلحة شكر فى جميع وسائل الاعلام لسلفية العريش لصدهم هجوم مسلح على احدى الكنائس !!
حد سمع عن الموضوع ده ؟ طبعا لاء
انا سمعت وعارف منهم ناس كويسين كتير وممكن ابعت صورى معاهم على الخاص لناس اصدقائى منهم
بس للاسف الاغلبية مش كده
انا لو عايز اعرف شيوخنا الافاضل بيقولوا ايه
اتفرج على الحياة او روتانا او ام بى سى
ولا اشوف الرحمة والناس
ادخل على اليوتيوب واعرف مين الدكتور عبد المنعم الشحات اللى حضرتك قلت عليه انه جاهل
هو مش جاهل وبس بس انا حاولت التزم حدود الادب
من الاخر اعرف همه مين فعلا وبيقولوا ايه لكن على لسانهم همه مش لسان الناس التانيين
اعتقد ان الفيديو اللى عرضه على لسانهم
وبعديها اتناقش لكن وانت على علم ودراية
انا متابعهم كويس جداااا وبدعوك فى اى يوم جمعه ان حضرتك تصلى معايا ونشوف شيوخهم بيقولوا اية
وممكن يعملوا معاك ايه لو اختلفت معاهم

الرد فى الاقتباس

farok 10-11-2011 04:12 PM

اخى امير عيسى
بما ان الموضوع ستطول فيه المناقشة فأحب ان اوضح اننا اخوة فى الله وجمعنا منتدى اف اكس ارابيا وسنظل نتناقش حتى يقتنع احدنا برأى الاخر ومهما كانت النتيجة من نقاشنا فهذا لن يؤثر فى علاقتنا كأخوة فى شىء لان فى ناس كتير بيقولوا ان اسلوبى حاد واذا شعرت ان هذا هو اسلوبى معك فأعذرنى وسامحنى فلا اقصد ان يكون اسلوبى حاد ونخش بقه فى الموضوع ياباشا

اولا : انت اتهمت عبد المنعم الشحات بالجهل وكنت هتشتم اكتر من كده علشان موضوع التماثيل

بالنسبة لاتهامك او انك تشتم احد من علماء الاسلام هذه حرام حتى لو فعلا اخطأ فالطعن فى العلماء حرام
ومتزعلش منى هذا عالم من علماء الاسلام فهل لديك من العلم مثله ؟

بالنسبة لموضوع التماثيل فلى ثلاث نقاط

النقطة الاولى : حكم الاسلام فى التماثيل ان التماثيل حرااام ويجب هدمها والرسول صلى الله عليه وسلم عندما دخل مكه قال لاتتركوا تمثال قائم ويجب ان يسوى بالارض واذا دخلت على جميع انواع الافتاءات الاسلامية فى جميع المواقع فى العالم ستقول لك هذا ماعدا دار الافتاء المصرية !!!
يعنى من الاخر عندك رأى الاف العلماء فأرجوا ان لاتكون ممن يأخذوا رأى عالم واحد لانه يتوافق معه رأيك

وتخيل بقه ان رأى عبد المنعم الشحات يعتبر متساهل لانه لم يقل نهدم بل قال ان نغطيها بالشمع لان التمثال اذا غطيت وجهه او كسرت جسمة ذهبت منه الحرمانية

النقطة الثانية : لقد قلت ان عمرو بن العاص عندما دخل مصر لم يهدم اى تماثيل
ياباشا معظم التماثيل الفرعونية وغيرها كان مطمور تحت الرمال وكله مكتشف حديثا يعنى من اول 1800 ميلادى وانت طالع او كان فى وسط الصحراء اى مناطق لم يصلوها الا اذا كان عند اثبات على غير ذلك

النقطة الثالثة وهى الاهم :
تماثيل من هؤلاء الذين تريدون الحفاظ عليها وانها رمز الحضارة !!
الفراعنة .... الفراعنة اللذين استعبدوا الناس وحاول قتل الانبياء مثل سيدنا ابراهيم وسيدنا موسى عليهم السلام
الله سبحانه وتعالى لم يذكر الفراعنة فى القرءان الا بالذم والضلال
لكن الاعلام والتعليم على مدار الزمان دخل فى دماغنا اننا اولاد الفراعنة وهم اجدادنا العظام

ده حتى يا اخى الواحد لما بيفترى قوى فى الظلم بنقول عليه ده بقه فرعون

حاجة اخيرة بيقولها الناس الغلابة زى ان التماثيل ده هى رمز الحضارة والسياح بيجوا علشانها ودخل قومى للبلد

يا اخى هرد عليك واقول لو الفلوس هتيجى من حاجة حرام اذن الله الغنى عنها وبعدين رموز الحضارات كثيرة جدا فمش هتيجى على كام تمثال للفراعنة
كلمة اخيرة مش معنى ان احد الشيوخ فى خطبة جمعة قال ان الديمقراطية حرام اذن هذا هو رأى الاسلام ورأى جميع الشيوخ فلا تأخذ السلفيين والاخوان بذنبه
يعنى لو احد الممثلين شتم الثورة
هل معنى ذلك ان جميع الممثلين وحشين او اغلبهم كما قلت !!
طبعا لاء هتقول ان فى كتير محترمين
انما لو احد شيوخ الاسلام قال حاجة غلط
اذن هذا هو رأى الاسلام وهمه دول ياعم شيوخ الاسلام

الساعة الآن 04:57 PM