قديم 29-01-2015, 02:28 PM   المشاركة رقم: 6
الكاتب
perthachy
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
perthachy غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : perthachy المنتدى : منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex
افتراضي رد: أكسيبرت استراتيجيه رقميه سهله

السلام عليكم.

الاستراتيجية زي ما قلت, هي للدكتور فؤاد. و هي سهلة و بسيطة ان شاء الله.

المفروض بنرسم خطوط افقية المسافة بينها 25 نقطة يعني مثلا لو سعر EURUSD سعره 1.12935 هنشيل اول 3 ارقام من اليمين و تبقي 1.12000 و نرسم خطوط بقي كل 25 نقطة يبقي عند خطوط

1.12000 , 1.11750 ,1.12000,1.12000,1.13000,1.12750,1.12500,1.12250,1 .11250,1.11500

طبعا عدد الخطوط اكتر. و المفرو الاستراتيجية علي شارت الرنكو بتقول الاتي

لو في شمعة رنكو اخترقت اي خط من اسفل لأعلي و قفلت فوق الخط ,فان السعر هيستمر حتي يصل للخط او المستوي الاعلي يعني المفروض نشتري

و العكس لو في شمعة اخترقت مستوي من اعلي لاسفل و قفلت تحت الخط , فأن السعر سوف يهبط حتى يصل للمستوي الاقل يعني المفروض نبيع

الاستوب لوس بتكون المستوي الاعلي في حالة البيع و المستوي الاقل في حالة الشراء
و التاك بروفيت بتكون المستوى الاعلي في حالة الشراء و المستوي الاقل في حالة البيع

الاكسبيرت المرفق في اول مشاركة, بيشتغل علي الشارت العادي دقيقة واحدة , و برده هيقوم برسم الخطوط
بخصوص الاستوب لوس و التاك بروفيت , انا مثبتهم زي ما شرحت فوق المستوي الاعلي و الاقل.

طبعا ممكن اخليهم متغيرات برة و ده هيكون في التعديل القادم ان شاء الله.

لو في حاجة مش واضحة ممكن اعيدها بطريقة تانية ان شاء الله.

ملحوظة: انا ارفقت الاكسبيرت في اول مشاركة حتى قبل ما اشرح الاستراتيجية, و ده علشان انا مش غرضي تشويق او كثرة مشاركات, انا اللي عايزة نطور الاكسبيرت بافكار حتى نستفيد جميعا ان شاء الله.

و اخيرا لا تنسوني بدعوة بظهر الغيب و دعوة لوالدي رحمه الله.

عرض البوم صور perthachy  
قديم 29-01-2015, 02:28 PM
perthachy perthachy غير متواجد حالياً
عضو جديد
افتراضي رد: أكسيبرت استراتيجيه رقميه سهله

السلام عليكم.

الاستراتيجية زي ما قلت, هي للدكتور فؤاد. و هي سهلة و بسيطة ان شاء الله.

المفروض بنرسم خطوط افقية المسافة بينها 25 نقطة يعني مثلا لو سعر EURUSD سعره 1.12935 هنشيل اول 3 ارقام من اليمين و تبقي 1.12000 و نرسم خطوط بقي كل 25 نقطة يبقي عند خطوط

1.12000 , 1.11750 ,1.12000,1.12000,1.13000,1.12750,1.12500,1.12250,1 .11250,1.11500

طبعا عدد الخطوط اكتر. و المفرو الاستراتيجية علي شارت الرنكو بتقول الاتي

لو في شمعة رنكو اخترقت اي خط من اسفل لأعلي و قفلت فوق الخط ,فان السعر هيستمر حتي يصل للخط او المستوي الاعلي يعني المفروض نشتري

و العكس لو في شمعة اخترقت مستوي من اعلي لاسفل و قفلت تحت الخط , فأن السعر سوف يهبط حتى يصل للمستوي الاقل يعني المفروض نبيع

الاستوب لوس بتكون المستوي الاعلي في حالة البيع و المستوي الاقل في حالة الشراء
و التاك بروفيت بتكون المستوى الاعلي في حالة الشراء و المستوي الاقل في حالة البيع

الاكسبيرت المرفق في اول مشاركة, بيشتغل علي الشارت العادي دقيقة واحدة , و برده هيقوم برسم الخطوط
بخصوص الاستوب لوس و التاك بروفيت , انا مثبتهم زي ما شرحت فوق المستوي الاعلي و الاقل.

طبعا ممكن اخليهم متغيرات برة و ده هيكون في التعديل القادم ان شاء الله.

لو في حاجة مش واضحة ممكن اعيدها بطريقة تانية ان شاء الله.

ملحوظة: انا ارفقت الاكسبيرت في اول مشاركة حتى قبل ما اشرح الاستراتيجية, و ده علشان انا مش غرضي تشويق او كثرة مشاركات, انا اللي عايزة نطور الاكسبيرت بافكار حتى نستفيد جميعا ان شاء الله.

و اخيرا لا تنسوني بدعوة بظهر الغيب و دعوة لوالدي رحمه الله.