قديم 30-03-2015, 04:26 PM   المشاركة رقم: 2289
الكاتب
أ.نادر غيث
المشرف العام و مشرف القسم التعليمى
الصورة الرمزية أ.نادر غيث

البيانات

الإتصالات
الحالة:
أ.نادر غيث متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : أ.نادر غيث المنتدى : منتدى تعليم الفوركس
افتراضي رد: الورشة التعليمية الرسمية لتعليم رسم واستخراج الترند من الشارت والمتاجره عليه Trend Line

مساء الخير لجميع
اسبوع جديد حديد مديد مربح لجميع باذن الله نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elmalt نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
طيب بما انا داخلنا علي اسبوع جديد كنت عايز ابتدية بكام سؤال اخير عشان ابتدي اجيب معاكم الفرص ان شاء الله
1-بالنسبة مثلا للصفقة الي كنتوا داخلين عليها يورو كاندي السعر نزل حوالي 24 نقطة زائد مثلا هنحط الاستوب فوق الترند بحاجة بسيطة يعني 34 نقطة يبقي الصفقة دي كنا المفروض نستناها من اعادة الاختبار لأن هدف 30 نقطة وخسارة 34 نقطة ميش كويسة زي ماقلتلنا 4ساعات اخرة كسر 20 نقطة ولا انتا عملتوا فيها اية واية رأيك اخلي نسبة الربح للخسارة و2 ل1 ولا كام في وجهة نظركم
2-بالنسبة للتحليل الاساسي احنا بنخرج من الصفقة حتي لو الخبر جاي معا اهدافنا؟
اهلاً اختي
1- الاستوب هنا ليس رقم ، اي لا نضع استوب اعلى دعم مكسور بحالة البيع او ادنى
المقاومة المتخترقة بحالة الشراء ، و انما على اغلاقات الشموع ، يعني لو اغلقت شمعة
اربع ساعات اعلى الترند نخرج منها ، او لمن لا يعرف العمل الاغلاقات يضع الاستوب مساوي للهدف .

2- لا هنا ما بنهتم غالباً بالبيانات غير عن طريقة الوافي ، الا للبيانات القوية جداً جداً مثلاً كل شهر مره
الوظائف الامريكي وسعر الفائدة الخ .. لو مثلاً عايزين ندخل وباقي على خبر 5 دقائق نأجل ..
لو باقي فترة طويلة 3 او اربع ساعات ندخل ، بخصوص الخروج نتمسك بالهدف ، لكن لو الهدف محقق منه
80 الى 90 % وجاي خبر نخرج ونختصر الشر .. نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

اة نسيت سؤال بالنسبة لعلامة chart shift انا شايفكم ساعات كنتم بتبقوا ضاغطين عليها ميش دا ممكن كدا يمنع اننا نشوف قمة اعلي منها او قاع ادني منة ويبقي كدة رسم الشارت غلط؟
مش فاهم سؤالك .
بس للعلم حجم الشموع الطبيعي هو تكبير درجتين فقط .

عرض البوم صور أ.نادر غيث  
قديم 30-03-2015, 04:26 PM
أ.نادر غيث أ.نادر غيث متواجد حالياً
المشرف العام و مشرف القسم التعليمى
افتراضي رد: الورشة التعليمية الرسمية لتعليم رسم واستخراج الترند من الشارت والمتاجره عليه Trend Line

مساء الخير لجميع
اسبوع جديد حديد مديد مربح لجميع باذن الله نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

طيب بما انا داخلنا علي اسبوع جديد كنت عايز ابتدية بكام سؤال اخير عشان ابتدي اجيب معاكم الفرص ان شاء الله
1-بالنسبة مثلا للصفقة الي كنتوا داخلين عليها يورو كاندي السعر نزل حوالي 24 نقطة زائد مثلا هنحط الاستوب فوق الترند بحاجة بسيطة يعني 34 نقطة يبقي الصفقة دي كنا المفروض نستناها من اعادة الاختبار لأن هدف 30 نقطة وخسارة 34 نقطة ميش كويسة زي ماقلتلنا 4ساعات اخرة كسر 20 نقطة ولا انتا عملتوا فيها اية واية رأيك اخلي نسبة الربح للخسارة و2 ل1 ولا كام في وجهة نظركم
2-بالنسبة للتحليل الاساسي احنا بنخرج من الصفقة حتي لو الخبر جاي معا اهدافنا؟
اهلاً اختي
1- الاستوب هنا ليس رقم ، اي لا نضع استوب اعلى دعم مكسور بحالة البيع او ادنى
المقاومة المتخترقة بحالة الشراء ، و انما على اغلاقات الشموع ، يعني لو اغلقت شمعة
اربع ساعات اعلى الترند نخرج منها ، او لمن لا يعرف العمل الاغلاقات يضع الاستوب مساوي للهدف .

2- لا هنا ما بنهتم غالباً بالبيانات غير عن طريقة الوافي ، الا للبيانات القوية جداً جداً مثلاً كل شهر مره
الوظائف الامريكي وسعر الفائدة الخ .. لو مثلاً عايزين ندخل وباقي على خبر 5 دقائق نأجل ..
لو باقي فترة طويلة 3 او اربع ساعات ندخل ، بخصوص الخروج نتمسك بالهدف ، لكن لو الهدف محقق منه
80 الى 90 % وجاي خبر نخرج ونختصر الشر .. نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

اة نسيت سؤال بالنسبة لعلامة chart shift انا شايفكم ساعات كنتم بتبقوا ضاغطين عليها ميش دا ممكن كدا يمنع اننا نشوف قمة اعلي منها او قاع ادني منة ويبقي كدة رسم الشارت غلط؟
مش فاهم سؤالك .
بس للعلم حجم الشموع الطبيعي هو تكبير درجتين فقط .