قديم 24-12-2010, 06:59 PM   المشاركة رقم: 22
الكاتب
مدير الموقع
المدير العام للموقع

البيانات

الإتصالات
الحالة:
مدير الموقع غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : صقر الجزيره المنتدى : منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex
افتراضي رد: الكيبل ونموزج الراس والكتفين وهدف سوينقى يصل الى 700 بيب باذن الله!!!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صقر الجزيره نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اهلا بيك يا دكتور وسعدت جدا برؤيتك ومشاركتك الثاقبه
وعجبنى اسلوبك جدا فى العمل ولكن لى تعليق بسيط
اولا ليس من الضرورى ان تاتى النماذج بالضبط مثاليه كما نراها فى الكتب
والا انتظرنا شهورا وسنين لو بنشتغل على اليومى علشان نجد نموزج مثالى 100%
وانا معك فى ان النموذج لما يكون الكتفين فى مستوى واحد او قريب من الاخر بيكون النموذج اقوى
لكن مش بالضرورى اننا نجد النموذج دائما فى هيئته المثاليه
لازم يكون فيه مرونه فى التعامل مع النماذج واستنباطها باى شكل من الاشكال المهم فى النهايه يكون النموزج يؤدى الغرض منه
واشكر مداخلتك الكريمه
كما يسعدنى سماع ارائك الثاقبه على الرحب والسعه
تقبل ودىنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
شكرا يا صقرنا الطائر,
اتفق معك انه لا يمكننا ابدا ان نبحث عن نماذج صحيحة 100% لانه امر نادر الحدوث و لكن دائما نبحث عن الافضل على الاقل لنعرف اين نضع ستوباتنا,
مثلا النموذج الذى ارفقته هو نموذج ليس مثاليا 100% نظرا لان الارتكاز الاول من خط العنق مأخوذ من اتجاه بعد قاع و ليس من قاع واضح.
ايضا نموذج الرأس و الكتفين هو نموذج انعكاسى (غالبا) كما ذكرت و بالنموذج المرسوم فانت رسمت رأس و كتفين فى اتجاه هابط لذا فنحن فى (الغالب) نتوقع الانعكاس نحو الاتجاه الصاعد مجددا و هو ما يبعد عن تحليلنا فى ترند عام هابط.,
شكرا لكلامك الرقيق و نحن هنا لنستفيد من بعضنا و انت مثلا ذكرتنى بالنموذج لاننى كنت حللته من فترة و مسحته و الان حان وقت التفكير فيه كنموذج قوى مجددا,
دمت بكل خير يا قناص.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nasef نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
مفيش رد ليه ياجماعة على الدايلى قناة يحترمها السعر تمتد من 1.5354 الى 1.5674 ولا انا كلامى غلط انا مش عارف ارفع الصورة لانى لسة مبتدا
الصراحة انا مش قادر اطلع قناة صاعدة و ممكن يكون فى قناة هابطة,
لو فى قناة صاعدة يبقى لازم نشترى من القيعان لو فى ترند صاعد و لكن نحن الان فى ترند هابط فنحن نفكر فى البيع اكثر سواء من كسر القناة او من ضلعها العلوى للبيع و الاستمرار مع الاتجاه.,
تريند ايز يور فريند يا صاحبى نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

لرفع الصور يرجى قراءة هذا الموضوع,

إزاي تحط صورة من على جهازك لموضوع في المنتدى ..!!

تحياتى دائما.
الله كريم,’

عرض البوم صور مدير الموقع  
قديم 24-12-2010, 06:59 PM
مدير الموقع مدير الموقع غير متواجد حالياً
المدير العام للموقع
افتراضي رد: الكيبل ونموزج الراس والكتفين وهدف سوينقى يصل الى 700 بيب باذن الله!!!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صقر الجزيره نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اهلا بيك يا دكتور وسعدت جدا برؤيتك ومشاركتك الثاقبه
وعجبنى اسلوبك جدا فى العمل ولكن لى تعليق بسيط
اولا ليس من الضرورى ان تاتى النماذج بالضبط مثاليه كما نراها فى الكتب
والا انتظرنا شهورا وسنين لو بنشتغل على اليومى علشان نجد نموزج مثالى 100%
وانا معك فى ان النموذج لما يكون الكتفين فى مستوى واحد او قريب من الاخر بيكون النموذج اقوى
لكن مش بالضرورى اننا نجد النموذج دائما فى هيئته المثاليه
لازم يكون فيه مرونه فى التعامل مع النماذج واستنباطها باى شكل من الاشكال المهم فى النهايه يكون النموزج يؤدى الغرض منه
واشكر مداخلتك الكريمه
كما يسعدنى سماع ارائك الثاقبه على الرحب والسعه
تقبل ودىنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
شكرا يا صقرنا الطائر,
اتفق معك انه لا يمكننا ابدا ان نبحث عن نماذج صحيحة 100% لانه امر نادر الحدوث و لكن دائما نبحث عن الافضل على الاقل لنعرف اين نضع ستوباتنا,
مثلا النموذج الذى ارفقته هو نموذج ليس مثاليا 100% نظرا لان الارتكاز الاول من خط العنق مأخوذ من اتجاه بعد قاع و ليس من قاع واضح.
ايضا نموذج الرأس و الكتفين هو نموذج انعكاسى (غالبا) كما ذكرت و بالنموذج المرسوم فانت رسمت رأس و كتفين فى اتجاه هابط لذا فنحن فى (الغالب) نتوقع الانعكاس نحو الاتجاه الصاعد مجددا و هو ما يبعد عن تحليلنا فى ترند عام هابط.,
شكرا لكلامك الرقيق و نحن هنا لنستفيد من بعضنا و انت مثلا ذكرتنى بالنموذج لاننى كنت حللته من فترة و مسحته و الان حان وقت التفكير فيه كنموذج قوى مجددا,
دمت بكل خير يا قناص.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nasef نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
مفيش رد ليه ياجماعة على الدايلى قناة يحترمها السعر تمتد من 1.5354 الى 1.5674 ولا انا كلامى غلط انا مش عارف ارفع الصورة لانى لسة مبتدا
الصراحة انا مش قادر اطلع قناة صاعدة و ممكن يكون فى قناة هابطة,
لو فى قناة صاعدة يبقى لازم نشترى من القيعان لو فى ترند صاعد و لكن نحن الان فى ترند هابط فنحن نفكر فى البيع اكثر سواء من كسر القناة او من ضلعها العلوى للبيع و الاستمرار مع الاتجاه.,
تريند ايز يور فريند يا صاحبى نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

لرفع الصور يرجى قراءة هذا الموضوع,

إزاي تحط صورة من على جهازك لموضوع في المنتدى ..!!

تحياتى دائما.
الله كريم,’