قديم 30-01-2018, 10:44 PM   المشاركة رقم: 3
الكاتب
mohamedsaber
عضو متميز
الصورة الرمزية mohamedsaber

البيانات

الإتصالات
الحالة:
mohamedsaber غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : mohamedsaber المنتدى : منتدى تعليم الفوركس
افتراضي رد: تقليل الحجم(اللوت) للامر عندما يكون الامر مفتوحا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fightcom نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولاً / اخى الكريم احب ان اشكرك على موضوعك الرائع انا شخصياً اول مرة اعرف هذه المعلومة نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

ثانياً / بعد تجربة هذه الطريقة اتضح لى الاتي :

1- انه عند تعديل صفقة خاسرة يتم خصم اجمالى الخسارة من الـ Balance عند تعديل حجم العقد .
2- انه لايمكن تعديل حجم العقد ( اللوت ) الى حجم عقد اكبر من السابق وذلك فى حالة المكسب .

* استنتاجى الشخصي من هذه التجربة هى انها لست مفيدة اثناء الخسارة فهى ليست منقذه بل تورطك فى خسارة اكثر .

اتمنى ان لا اكون ازعجتك بكلامى ولكن هى وجهة نظر شخصية ليس إلا
تقبل مرورى
و عليكم السلام اخي الكريم
احترم و جهة نظرك الشخصية و اتقبل مرورك
ولكن :
هذة الطريقة لا تستخدم فقط في الخسارة بل يمكن استخدامها في الربح ايضا
علي سبيل المثال انك فتحت بحجم (لوت) معين صفقة وحققت ارباح
وانت متردد تقفل الصفقة ولا تكمل ممكن تاخد حل وسط ....تقفل جزء من حجم (لوت ) الصفقة و تستمر بجزء و تكون الصفقة مستمر .... و سيضاف الجزء الذي اغلقته الي الرصيد (ربح الجزء الذي اغلقته)

اما في حالة الصفقة خسارة ممكن تستغلها في حالات كثيرة مثل :
-انت مثلا فتحت صفقة بلوت كبير بالخطأ علي زوج معين ...لكن انت محلل الزوج ده كويس .... وعاوز تستمر ولكن عاوز تقلل اللوت بتاع الصفقة ... الطريقة دي هي انسب حل انك تعمل كده .... طب هتستفاد ايه ؟ .... هتستفاد انه مش هيتخصم منك اسبريد تاني .... و ممكن تكون فاتح من سعر مثالي للدخول و السعر خلاص بدأ يتحرك حسب توقعاتك ....فـ لو قفلت الصفقة كلها وفتحت صفقة جديدة بلوت اقل ...هتكون خسرت السبريد مرتين و فاتك السعر المثالي
- مثال تاني
انك لا قدر الله علي وشك المارجن كول ... ولقيت السعر قرب من حاجة ممكن ترده او تحركه للاتجاه اللي كنت متوقعه ....ممكن تقفل جزء من الصفقة و تتركها تستمر بحيث الحساب يعيش كام نقطة تاني .... الكام نقطة دول ممكن يحولوا حالة الحساب 180 درجة

اخيرا :
في حالة انك قفلت جزء من اللوت علي ربح طبيعي ان رصيدك هيزيد بنفس قيمة الربح اللي قفلته
والعكس صحيح

التوقيع

لا اله الا الله ....محمد رسول الله

عرض البوم صور mohamedsaber  
قديم 30-01-2018, 10:44 PM
mohamedsaber mohamedsaber غير متواجد حالياً
عضو متميز
افتراضي رد: تقليل الحجم(اللوت) للامر عندما يكون الامر مفتوحا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fightcom نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولاً / اخى الكريم احب ان اشكرك على موضوعك الرائع انا شخصياً اول مرة اعرف هذه المعلومة نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

ثانياً / بعد تجربة هذه الطريقة اتضح لى الاتي :

1- انه عند تعديل صفقة خاسرة يتم خصم اجمالى الخسارة من الـ Balance عند تعديل حجم العقد .
2- انه لايمكن تعديل حجم العقد ( اللوت ) الى حجم عقد اكبر من السابق وذلك فى حالة المكسب .

* استنتاجى الشخصي من هذه التجربة هى انها لست مفيدة اثناء الخسارة فهى ليست منقذه بل تورطك فى خسارة اكثر .

اتمنى ان لا اكون ازعجتك بكلامى ولكن هى وجهة نظر شخصية ليس إلا
تقبل مرورى
و عليكم السلام اخي الكريم
احترم و جهة نظرك الشخصية و اتقبل مرورك
ولكن :
هذة الطريقة لا تستخدم فقط في الخسارة بل يمكن استخدامها في الربح ايضا
علي سبيل المثال انك فتحت بحجم (لوت) معين صفقة وحققت ارباح
وانت متردد تقفل الصفقة ولا تكمل ممكن تاخد حل وسط ....تقفل جزء من حجم (لوت ) الصفقة و تستمر بجزء و تكون الصفقة مستمر .... و سيضاف الجزء الذي اغلقته الي الرصيد (ربح الجزء الذي اغلقته)

اما في حالة الصفقة خسارة ممكن تستغلها في حالات كثيرة مثل :
-انت مثلا فتحت صفقة بلوت كبير بالخطأ علي زوج معين ...لكن انت محلل الزوج ده كويس .... وعاوز تستمر ولكن عاوز تقلل اللوت بتاع الصفقة ... الطريقة دي هي انسب حل انك تعمل كده .... طب هتستفاد ايه ؟ .... هتستفاد انه مش هيتخصم منك اسبريد تاني .... و ممكن تكون فاتح من سعر مثالي للدخول و السعر خلاص بدأ يتحرك حسب توقعاتك ....فـ لو قفلت الصفقة كلها وفتحت صفقة جديدة بلوت اقل ...هتكون خسرت السبريد مرتين و فاتك السعر المثالي
- مثال تاني
انك لا قدر الله علي وشك المارجن كول ... ولقيت السعر قرب من حاجة ممكن ترده او تحركه للاتجاه اللي كنت متوقعه ....ممكن تقفل جزء من الصفقة و تتركها تستمر بحيث الحساب يعيش كام نقطة تاني .... الكام نقطة دول ممكن يحولوا حالة الحساب 180 درجة

اخيرا :
في حالة انك قفلت جزء من اللوت علي ربح طبيعي ان رصيدك هيزيد بنفس قيمة الربح اللي قفلته
والعكس صحيح