قديم 18-03-2013, 10:27 AM   المشاركة رقم: 19
الكاتب
mhk720
عضو نشيط
الصورة الرمزية mhk720

البيانات

الإتصالات
الحالة:
mhk720 غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : akermi المنتدى : الارشيف
افتراضي رد: الفوركس بين الحرام والحلال

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akermi نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
بالتأكيد يالغالي

لكن ما في فتوى بصريح العبارة تحلل القرض فهو حرام لانه جر نفع ....

وبالنسبة لكون القرض بدون فائدة بمسى جديد (تسهيلات) فهذا تحيل وتأويل ليس له اي درجة من الصحة ....

وبالنسبة لكلمت الدكتور اسامة (استفتي قلبك) ... عبارة غريبة نوعا ما يعني الدين علم وامر مو استفتاء قلوب فالنفس طماعة من اصلها يعني ما تجوز استفتي قلبك فنحن هنا نتحدث عن شغل ممكن يغيرلك حياتك

بأكملها ولسنا في نزهة ...

والله يعلم يا اخواني اني ماطرحت هذا الموضوع الا لرغبتي الملحة في دخول الفوركس لولا النقطة دي يعني لو في حجة دامغة ابشرونا بها ونتاجر واحنا راضين ولو هيا حرام قولو حرام وخلينا نشوف شيء ثاني

وما جعلني اكتب في هذا المنتدى الا لأني رأيت كم عديد من المسلمين يتاجرون بالفوركس فارتابني الشك واردت ان اعرف مبرارتهم لعل لدى احدكم الحجة

تحياتي
بالنسبة لعبارة الدكتور اسامه انا عندى رد واحد عليها
انا فى البدايه مصرى لو حضرتك مصرى هتعرف معنى كلامى بسهوله
بعد الاحداث الاخيرة الا مرت بها مصر ومازالت تمر بها مصر
اصبح لدينا كثير ممن يدعو انهم شيوخ يحرمون اشياء كثير ويحللون اشياء كثير اكيد حضرتك سمعت كتير فى هذا الموضوع انا مش قصدى الفوركس انا اقصد فى اى شى
و فى النهايه بيكون راى الازهر هو الفيصل واعتقد راى الازهر واضح
الدكتور اسامه قال كده بسبب كثرة القيل والقال فى هذا المجال من غير اهل العلم ومن اهل العلم
و بعدين انت محدش يقدر يجبرك على شى
انت شوفت الشيخ ده بيقول انو حرام ومقتنع برايه يبقا ابتعد فورا عن هذا السوق ولكن يا اخى نصيحة يجب عليك ان تحصل على العلم من اهله ومن مصدرة الصحيح وليس كل من قال عن شى حرام او حلال نصدقه بمجرد ان يطلق عليه شيخ
ونصيحة تانيه لو الموضوع انت مش مقتنع بيه كلم الازهر الشريف لو انت مصرى على رقمة وهتكلم اهل الفتوى فعلا بس اشرح له الموضوع كامل حتى يطمئن قلبك
وفى النهايه انا سعيد جدا بالحوار معك
بالتوفيق يا اخى

عرض البوم صور mhk720  
قديم 18-03-2013, 10:27 AM
mhk720 mhk720 غير متواجد حالياً
عضو نشيط
افتراضي رد: الفوركس بين الحرام والحلال

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akermi نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
بالتأكيد يالغالي

لكن ما في فتوى بصريح العبارة تحلل القرض فهو حرام لانه جر نفع ....

وبالنسبة لكون القرض بدون فائدة بمسى جديد (تسهيلات) فهذا تحيل وتأويل ليس له اي درجة من الصحة ....

وبالنسبة لكلمت الدكتور اسامة (استفتي قلبك) ... عبارة غريبة نوعا ما يعني الدين علم وامر مو استفتاء قلوب فالنفس طماعة من اصلها يعني ما تجوز استفتي قلبك فنحن هنا نتحدث عن شغل ممكن يغيرلك حياتك

بأكملها ولسنا في نزهة ...

والله يعلم يا اخواني اني ماطرحت هذا الموضوع الا لرغبتي الملحة في دخول الفوركس لولا النقطة دي يعني لو في حجة دامغة ابشرونا بها ونتاجر واحنا راضين ولو هيا حرام قولو حرام وخلينا نشوف شيء ثاني

وما جعلني اكتب في هذا المنتدى الا لأني رأيت كم عديد من المسلمين يتاجرون بالفوركس فارتابني الشك واردت ان اعرف مبرارتهم لعل لدى احدكم الحجة

تحياتي
بالنسبة لعبارة الدكتور اسامه انا عندى رد واحد عليها
انا فى البدايه مصرى لو حضرتك مصرى هتعرف معنى كلامى بسهوله
بعد الاحداث الاخيرة الا مرت بها مصر ومازالت تمر بها مصر
اصبح لدينا كثير ممن يدعو انهم شيوخ يحرمون اشياء كثير ويحللون اشياء كثير اكيد حضرتك سمعت كتير فى هذا الموضوع انا مش قصدى الفوركس انا اقصد فى اى شى
و فى النهايه بيكون راى الازهر هو الفيصل واعتقد راى الازهر واضح
الدكتور اسامه قال كده بسبب كثرة القيل والقال فى هذا المجال من غير اهل العلم ومن اهل العلم
و بعدين انت محدش يقدر يجبرك على شى
انت شوفت الشيخ ده بيقول انو حرام ومقتنع برايه يبقا ابتعد فورا عن هذا السوق ولكن يا اخى نصيحة يجب عليك ان تحصل على العلم من اهله ومن مصدرة الصحيح وليس كل من قال عن شى حرام او حلال نصدقه بمجرد ان يطلق عليه شيخ
ونصيحة تانيه لو الموضوع انت مش مقتنع بيه كلم الازهر الشريف لو انت مصرى على رقمة وهتكلم اهل الفتوى فعلا بس اشرح له الموضوع كامل حتى يطمئن قلبك
وفى النهايه انا سعيد جدا بالحوار معك
بالتوفيق يا اخى