FX-Arabia

جديد المواضيع

الملاحظات

منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex منتدى العملات العام Forex فى هذا القسم يتم مناقشه كل ما يتعلق بـسوق تداول العملات العالمية الفوركس و مناقشة طرق التحليل المختلفة و تحليل المعادن , الذهب ، الفضة ، البترول من خلال تحليل فني ، تحليل اساسي ،اخبار اقتصادية متجددة ، تحليل رقمى ، مسابقات متعددة ، توصيات ، تحليلات ، التداول ، استراتيجيات مختلفة ، توصيات فوركس ، بورصة العملات ، الفوركس ، تجارة الفوركس ، يورو دولار ، باوند دولار ، بونص فوركس ، تداول ، اسهم ، عملات ، افضل موقع فوركس

قديم 05-04-2013, 12:15 AM   المشاركة رقم: 6651
الكاتب
yacine
عضو جديد
الصورة الرمزية yacine

البيانات

الإتصالات
الحالة:
yacine غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : wolfkamikaz المنتدى : منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex
افتراضي رد: ◣◥♣◣◥ استراتيجيات من اصحاب الملايين ♣♣ اسرار من المكاتب الفوركسية ◣◥♣◣◥

أخي MoHaMeD EgY
أنا أظن أن 10 إلى 20 نقطة مضمونة خير من 200 نقطة غير مضمونة و إذا كانت إستراتجيتك تحقق هذا فما العيب فيها

عرض البوم صور yacine  
قديم 05-04-2013, 12:15 AM
yacine yacine غير متواجد حالياً
عضو جديد
افتراضي رد: ◣◥♣◣◥ استراتيجيات من اصحاب الملايين ♣♣ اسرار من المكاتب الفوركسية ◣◥♣◣◥

أخي MoHaMeD EgY
أنا أظن أن 10 إلى 20 نقطة مضمونة خير من 200 نقطة غير مضمونة و إذا كانت إستراتجيتك تحقق هذا فما العيب فيها

قديم 05-04-2013, 01:06 AM   المشاركة رقم: 6652
الكاتب
Moh'd Issa
عضو جديد
الصورة الرمزية Moh'd Issa

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Moh'd Issa غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : wolfkamikaz المنتدى : منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex

هذي تداولاتي اخر ست او خمس ايام ديمو على الاسيوطي وتم تحقيق 50% من الحساب

نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

راح اكمل بالطريقة بالرغم من تحذير راعي الاستراتيجية لانها ناجحة معاي و وجدت ضالتي فيها
وانصح الي شغالين عليها يستمروا فيها دامهم يحققون ارباح وهذا المهم

عرض البوم صور Moh'd Issa  
قديم 05-04-2013, 01:06 AM
Moh'd Issa Moh'd Issa غير متواجد حالياً
عضو جديد

راح اكمل بالطريقة بالرغم من تحذير راعي الاستراتيجية لانها ناجحة معاي و وجدت ضالتي فيها

قديم 05-04-2013, 01:21 AM   المشاركة رقم: 6653
الكاتب
COWBOY
عضو ذهبى
الصورة الرمزية COWBOY

البيانات

الإتصالات
الحالة:
COWBOY غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م.حسن محمد نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
طيب يااستاذ خالد هل ممكن اعتمد على هذه الفكرة فقط في التداول كما ذكرت حضرتك في موضوع (الزجزاج بين القمة والقاع) وخصوصا اذا اعتمدت فريم صادق مثل الأربع ساعات -طبعا مع أفضلية دمج تحليلي الأساسي عليه- ام لا؟؟!!
يااخى تم طرح الزوايا كفكرة فلتر وليس استراتيجية .. الزويا لاتمثل لى شىء غير فلتر .. وفى موضوع الهارمونيك تم تتطوير هذا الفلتر .. لا اكثر من ذلك ولا اقل .. وقد ذكرت ذلك كثييييييييييييييييييييييييرررررررررررررررررررررررر رررررررررااااااااااااااا نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة وكان هدفى منها .. ان احدد القمة والقاع المختار بناء على معادلة الزوايا .. لكن مع تطور اسلوبى فى العمل .. اصبحت تمثل فلتر متاح وليس شرط فى المتاجرة .. الاساس عندى الهارمونيك .. من اول مشاركه كتبتها فى المنتدى .. موفق ان شاء الله
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Moh'd Issa نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

مبروووك .. وفى جملة واحدة لاتوهم نفسك بنجاح الطريقة .. ركز على ان النجاح نجاحك انت .. ونجاح شارت الرينكو .. لان المؤشرات المطروحة وذكرت ذلك كثيرا تابعة للسعر ولا فائدة منها فكيف تبنى عليها نجاحك !!!!! والله يا اخى .. هذا اول واكبر خطأ .. يدمر الحساب .. وتذكر ذلك ... الفائدة القصوى لاى مؤشر هى الدايفرجنس .. والاشارات الثابتة . بالتوفيق ان شاء الله نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

التوقيع

((اللجنة الاستشارية))

المهمة الاساسية للجنة الاستشارية هو التواصل مع الاعضاء و سماع رأيهم و اقتراحاتهم و العمل على تنفيذ طلباتهم بالتواصل مع ادارة الموقع بما يفيد فى تحسين اداء الموقع من خلال اعضاءه.

يسعدنى ان اكون همزة الوصل بينكم وبين الادارة ..
ارحب بالنقاش معكم لطرح اقتراحاتكم وافكاركم
على الادارة
عبر

الرسائل الخاصة

عرض البوم صور COWBOY  
قديم 05-04-2013, 01:21 AM
COWBOY COWBOY غير متواجد حالياً
عضو ذهبى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م.حسن محمد نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
طيب يااستاذ خالد هل ممكن اعتمد على هذه الفكرة فقط في التداول كما ذكرت حضرتك في موضوع (الزجزاج بين القمة والقاع) وخصوصا اذا اعتمدت فريم صادق مثل الأربع ساعات -طبعا مع أفضلية دمج تحليلي الأساسي عليه- ام لا؟؟!!
يااخى تم طرح الزوايا كفكرة فلتر وليس استراتيجية .. الزويا لاتمثل لى شىء غير فلتر .. وفى موضوع الهارمونيك تم تتطوير هذا الفلتر .. لا اكثر من ذلك ولا اقل .. وقد ذكرت ذلك كثييييييييييييييييييييييييرررررررررررررررررررررررر رررررررررااااااااااااااا نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة وكان هدفى منها .. ان احدد القمة والقاع المختار بناء على معادلة الزوايا .. لكن مع تطور اسلوبى فى العمل .. اصبحت تمثل فلتر متاح وليس شرط فى المتاجرة .. الاساس عندى الهارمونيك .. من اول مشاركه كتبتها فى المنتدى .. موفق ان شاء الله

مبروووك .. وفى جملة واحدة لاتوهم نفسك بنجاح الطريقة .. ركز على ان النجاح نجاحك انت .. ونجاح شارت الرينكو .. لان المؤشرات المطروحة وذكرت ذلك كثيرا تابعة للسعر ولا فائدة منها فكيف تبنى عليها نجاحك !!!!! والله يا اخى .. هذا اول واكبر خطأ .. يدمر الحساب .. وتذكر ذلك ... الفائدة القصوى لاى مؤشر هى الدايفرجنس .. والاشارات الثابتة . بالتوفيق ان شاء الله نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

قديم 05-04-2013, 01:38 AM   المشاركة رقم: 6654
الكاتب
kira-h
عضو فعال
الصورة الرمزية kira-h

البيانات

الإتصالات
الحالة:
kira-h غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

.. وفى جملة واحدة لاتوهم نفسك بنجاح الطريقة .. ركز على ان النجاح نجاحك انت .. ونجاح شارت الرينكو .. لان المؤشرات المطروحة وذكرت ذلك كثيرا تابعة للسعر ولا فائدة منها فكيف تبنى عليها نجاحك !!!!! والله يا اخى .. هذا اول واكبر خطأ .. يدمر الحساب .. وتذكر ذلك ... الفائدة القصوى لاى مؤشر هى الدايفرجنس .. والاشارات الثابتة . بالتوفيق ان شاء الله نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
نعم الاختيار يا إفكس أرابيا
تستحق وبجدارة أن تكون مستشارا نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

التوقيع

إذا ربطت حزام الأمان أدرك الأخرون أنك سائق متميز
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللَهم إِني أعوذ بِك من ضيـق الدنيا وضيقِ يوم القِيامة
اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم

عرض البوم صور kira-h  
قديم 05-04-2013, 01:38 AM
kira-h kira-h غير متواجد حالياً
عضو فعال

.. وفى جملة واحدة لاتوهم نفسك بنجاح الطريقة .. ركز على ان النجاح نجاحك انت .. ونجاح شارت الرينكو .. لان المؤشرات المطروحة وذكرت ذلك كثيرا تابعة للسعر ولا فائدة منها فكيف تبنى عليها نجاحك !!!!! والله يا اخى .. هذا اول واكبر خطأ .. يدمر الحساب .. وتذكر ذلك ... الفائدة القصوى لاى مؤشر هى الدايفرجنس .. والاشارات الثابتة . بالتوفيق ان شاء الله نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
نعم الاختيار يا إفكس أرابيا
تستحق وبجدارة أن تكون مستشارا نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

قديم 05-04-2013, 01:56 AM   المشاركة رقم: 6655
الكاتب
MoHaMeD EgY
عضو متميز
الصورة الرمزية MoHaMeD EgY

البيانات

الإتصالات
الحالة:
MoHaMeD EgY غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

اسمحولى ارد على جميع المشاركات فى مشاركه واحده نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

اولاً: عايز اعرف ليه لما قدمت فكره الاسيوطى .. كلكم صفقتولى .. ولما قدمت فكره اخرى بعيده عن الرينكو .. قابلتونى بالنقد ؟
هل عشان هى ضد الرينكو ؟ .. طيب هو الرينكو دا نازل من السما عشان يبقى ممنوع من النقد ؟!
طيب لو حد جه غريب ونقد الرينكو ! .. هتقلوله آيه ؟
الطبيعى اننا هنقوله .. انه يدرس الرينكو وبعد كدا ينتقد .. ودا اللى انا عملتوه .. درستو وبعد كدا انتقده

ثانياً: انتوا بتقولوا انى غيرت رأى عن الرينكو فى يوم وليله!
وهذا حقيقى .. انا كنت بشتغل ع التحليل الكلاسيك من حوالى 15 يوم .. ومش بقول انى بقيت محترف فى التحليل من 15 يوم .. بالعكس .. انا مبتدأ وفااااااشل .. وكنت حاطط امل فى اكسبيرت يحقق ارباح وانا نايم (حلم كسول نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة) وقولت افضل النتائج للأكسبيرت والمؤشر هى على الرينكو .. فحبيت اشاركم فكره الأكسبيرت واقولكم آيه رأيكم من ناحية الأكسبيرت .. وليس كأستراتيجيه
ولسا مقتنع ان الأكسبريتات أدائها افضل ع الرينكو

ثالثاً: بالنسبه لموضوع استراتيجه الاسيوطى
انا بالفعل كنت شايف وقتها انها قويه .. ولكن عند ظهور الاقوى .. طبيعى جداً أن اذهب إليه
(من وجهه نظرى)
ولما قولت انى عايز اقفل الموضوع .. فهذا كان بسبب وجود الأقوى (من وجهه نظرى) .. ولكن ذى مابنقول لكل شيخ و له طريقه .. ويمكن هما عجباهم طريقتى فى الأسيوطى ( اللى انا مش مقتنع بيها نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة) .. فأذاً هنيئا لهم الأستراتيجيه وارباحها .. وساتراجع عن فكره القفل نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اما بالنسبه لموضوع الجائزه .. فتشكر أنك فكرتنى أن كان فى جايزه اصلاً .. الجائزة موجودة فى برنامج الرصيد حتى الآن .. ولم اسحبها .. واذا ارادت الأداره بسحبها فلتتفضل بكل سرور

رابعاً : بالنسبه للمجهود اللى بيتكلم عليه ابو يوسف
فلو انت زعلان انى خالفتك و شايف انك بتعمل المساعده عشان كلمه شكراً .. فأعتقد انك اخدتها كتييير فى هذا الموضوع .. واذا كنت بتعمله حباً فى المساعده ولوجه الله .. فالمفروض انك متفرقش معاك واحد خرج عن نظامك ولا انتقد فكرتك .. واعتقد انى ما أنكرتش مجتهودك
وبالنسبه للجمله دى ( انت لم تبذل مجهود في شئ يذكر , غير أنك استنسخت افكارك من مجهود غيرك)
فأنا اعتقد انى مقولتش ان المؤشرات دى بتاعتى .. انت كل اللى عملتوه جبت مؤشر من هنا على مؤشر من هنا (وطبعاً مدروسين بناءاً على خبرتك) فأصبحت استراتيجيه ناجحه
ودا اللى انا عملتوه بالظبط.. لقيت مؤشرين لا بيتوافقوا مع بعض .. ولكن شفت
(من وجهه نظرى) انهم ممكن يعتبروا منطقه دخول حلوة .. وظبطت اعداداتهم .. و عرضها عليكم .. فأصبحت استراتيجيه ناجحه برضو
وبعد كدا اكتشفت ان فى طريقه بتوضح منطقه الدخول افضل .. فعرضت عليكم وجهه نظرى مش أكتر

خلاصه الكلام
انا كنت شايف ان فكرة الاسيوطى حلوة وعرضتها عليكم .. وبعدين شوفت ان فكرة الرينكو للمتابعه فقط .. فعرضها عليكم ايضاً
لكن لأعرف لماذا كل هذا الهجوم على فكره المساس بالرينكو
انتوا عارفين لو كانت فكرة الهجوم على الموضوع الاساسى اللى طرحته وهو أن دخول الفرصه على الشارت العادى اسرع من الرينكو .. كان زمانى ابقى مستريح .. لكن المشكله انكم رافضين فكره الهجوم أو المساس بالرينكو .. وكأن الرينكو شئ مقدس ممنوع المساس بيه !! .. وبدأتوا تتكلموا على حاجات غريبه ملهاش دعوه بالفكره الأساسيه
وبتسألونى غيرت رأيك ليه ؟ .. وانت شكلك بتعمل دعايه .. وطوق النجاه .......الخ

رد سريع لبعض الجمل

هو يا اخي من شارت علي عمله في يوم السعر عامل فيه قناه سعرية تشتري من تحت و تبيع من فوق و حققت ربح يبقا هو ده كل الدنيا ؟؟؟؟؟؟؟
اهلا يامصطفى .. هل كل دخولى من فوق وتحت .. وهل انا قولت هو دا كل الدنيا ؟!!!

متابعة price action علي شارت بلا تذبذب و حط عليه بعد كده اي حاجه ان شا الله عسل بطحينة حتكسب ..
شارت الرينكو اللي ارفقته بتاع الاسترالي بدون اي مؤشرات و فقط بالقنوات السعرية و الدبل توب و الدبل بوتوم تقدر تاخد منه عشرات النقاط بدون اي مؤشرات
قد اتفق معك فى هذه النقطه .. لكن الاستخراج ع الشارت العادى من وجهه نظرى افضل

احنا مش في خناقة ولا الهدف نبين مين اشطر من التاني و مين استراتيجيته احسن من التاني ... الهدف المكسب و الربح .. يعني حلل اساسي كلاسيكي هارمونيك رينكو قرع عسلي المهم تكسب في الاخر
شوف الطرقة اللي تريحك و اللي بتكسب بها و الله يوفقك
انت كدا جبت من الآخر .. برافوا عليك نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

ولو شافو تحذيرك يمكن يفقدوا ثقتهم في نفسهم ويخسروا , لأنهم شافو صاحب الفكره هو من ينتقدها بعد ثقتهم فيه ؟
متخافش انا اساسا شخص مبتدأ ومازلت مبتدأ .. يعنى محدش هيسمع كلام مبتدئين وياخد عليه

فكره أنتقاد فكرة ناجحه لشخص معين هو أنتقاد للشخص نفسه
يا رااااجل .. دا على أساس انى قولت فكرتك هى بس اللى وحشه .. لاحظ ان كان كلامى للتعميم واولهم كان عن نفسى فى الأسيوطى

لما تنتقد فكره ناجحه لمجرد انها لم تنجح معك أو انك وجدت فكره تمشي مع ميولك على الشارت فهذا انتقاد لصاحب الفكره دون أن تشعر .
طيب كويس انك نبهتنى للموضوع دا

يا اخي انت متعرفشي ان في ناس كسبت من الأسيوطي ؟
ولو شافو تحذيرك يمكن يفقدوا ثقتهم في نفسهم ويخسروا , لأنهم شافو صاحب الفكره هو من ينتقدها بعد ثقتهم فيه ؟
تراجعت عن فكره غلق الموضوع مدام فيه ربح للناس .. ولكن كنت اتمنى لهم اكثر نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

اذا كنت ترى الاسيوطى ناجحة وممتازة لماذا ظهر الكارت الاحمر والتحذير بغلق موضوع الاسيوطى .. !!!!!!!!!!!!!!!!!
لأن فيه افضل منها

اعذرينى دليل على قلة خبرتك .. وانت اخى ويجب ان انصحك .. هل تعتقد ان ال200 سهلين .. وكم حجم لوت ال10 نقاط ... هل افتقدت طعم الفرق بين الاسكالبينج والسونج !!
بالفعل يا اخى فانا قليل الخبرة ومازلت اتعلم .. وقد يكون معك حق انى فشلت مع الاسكالبيج فأتجهت للسوينجات
بالتوفيق لك ياصديقى نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

الان فقط اكتشفت انك بتلحس المعلقه وبتاخد من 10 الى 20 نقطه؟؟؟
مع ان عنوان موضوعك هو استراتيجيه الاسيوطى لربح 50 الى 200 نقطه؟؟؟
اهلاً يامحمد عمر نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
انا مازلت عند رأيى انى باخد 10 او 20 نقطه بس .. ولكن هذا فى الفرصه الواحده التى تحقق اكثر من 50 نقطه فى الشارت العادى.. يعنى لو طلعت 4 او 5 فرص فى اليوم ع الأسيوطى .. فهتقدر انك تحقق الربح اللى موجود فى العنوان .. ولكن محتاج متاااابعه لصيقه

وخرجت من موضوع ورشه الرينكو ولم يفعل احد ذلك مثل اخونا ابو يوسف والاخت لاما
خرجت للموضوع منعاً للتشتيت .. وانه يبقى موضوع متجمع فى حته واحده .. وكنت اتمنى انهم يفعلوا كذلك بدل التشتيت فى وسط الموضوع وكبر حجم الموضوع .. والناس تتخض من حجم الموضوع وتهرب ... الخ .. ودا اللى حصل بالفعل .. انا بعض الأستراتيجات تاهت فى وسط الموضوع وعشان كدا جمعتهم
وكمان وليد صاحب الموضوع بنفسه كان موافق .. وكمان انا كنت برد على اى استفسار للأسيوطى سواء هنا او هناك

بالفعل يا اخى yacine .. لا يوجد عيب .. ولكن انا كنت ابحث عن الافضل من وجهه نظرى نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

مبروك يا Moh'd Issa .. واذا ارادت المساعده فأنا معك نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

----------------------------------------------------------
شكراً لكم جميعا .. وبعتزر اذا كان اسلوبى فيه نقد جارح .. وسأظل متابع الرينكو حتى نصل الى اكسبيرت ناجح أن شاء الله
وبعتذر: انى لن اقوم بالرد على اى هجوم اخر .. حتى لايتطور الموضع اكثر من هذا .. وأى استفسار خارج هذا السياق .. فأنا تحت أمركم نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
تحياتى لكم جميعاً .. وبالتوفيق لكم نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

التوقيع

يوجد ثلاثة مستويات للعقول
العقل الراقى وهو يناقش الأفكار .. العقل المتوسط وهو يناقش الأحداث .. العقل الصغير وهو يناقش الناس
لذلك أترك الناس كما هى وناقش افكارهم نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

عرض البوم صور MoHaMeD EgY  
قديم 05-04-2013, 01:56 AM
MoHaMeD EgY MoHaMeD EgY غير متواجد حالياً
عضو متميز

اسمحولى ارد على جميع المشاركات فى مشاركه واحده نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

اولاً: عايز اعرف ليه لما قدمت فكره الاسيوطى .. كلكم صفقتولى .. ولما قدمت فكره اخرى بعيده عن الرينكو .. قابلتونى بالنقد ؟
هل عشان هى ضد الرينكو ؟ .. طيب هو الرينكو دا نازل من السما عشان يبقى ممنوع من النقد ؟!
طيب لو حد جه غريب ونقد الرينكو ! .. هتقلوله آيه ؟
الطبيعى اننا هنقوله .. انه يدرس الرينكو وبعد كدا ينتقد .. ودا اللى انا عملتوه .. درستو وبعد كدا انتقده

ثانياً: انتوا بتقولوا انى غيرت رأى عن الرينكو فى يوم وليله!
وهذا حقيقى .. انا كنت بشتغل ع التحليل الكلاسيك من حوالى 15 يوم .. ومش بقول انى بقيت محترف فى التحليل من 15 يوم .. بالعكس .. انا مبتدأ وفااااااشل .. وكنت حاطط امل فى اكسبيرت يحقق ارباح وانا نايم (حلم كسول نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة) وقولت افضل النتائج للأكسبيرت والمؤشر هى على الرينكو .. فحبيت اشاركم فكره الأكسبيرت واقولكم آيه رأيكم من ناحية الأكسبيرت .. وليس كأستراتيجيه
ولسا مقتنع ان الأكسبريتات أدائها افضل ع الرينكو

ثالثاً: بالنسبه لموضوع استراتيجه الاسيوطى
انا بالفعل كنت شايف وقتها انها قويه .. ولكن عند ظهور الاقوى .. طبيعى جداً أن اذهب إليه
(من وجهه نظرى)
ولما قولت انى عايز اقفل الموضوع .. فهذا كان بسبب وجود الأقوى (من وجهه نظرى) .. ولكن ذى مابنقول لكل شيخ و له طريقه .. ويمكن هما عجباهم طريقتى فى الأسيوطى ( اللى انا مش مقتنع بيها نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة) .. فأذاً هنيئا لهم الأستراتيجيه وارباحها .. وساتراجع عن فكره القفل نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اما بالنسبه لموضوع الجائزه .. فتشكر أنك فكرتنى أن كان فى جايزه اصلاً .. الجائزة موجودة فى برنامج الرصيد حتى الآن .. ولم اسحبها .. واذا ارادت الأداره بسحبها فلتتفضل بكل سرور

رابعاً : بالنسبه للمجهود اللى بيتكلم عليه ابو يوسف
فلو انت زعلان انى خالفتك و شايف انك بتعمل المساعده عشان كلمه شكراً .. فأعتقد انك اخدتها كتييير فى هذا الموضوع .. واذا كنت بتعمله حباً فى المساعده ولوجه الله .. فالمفروض انك متفرقش معاك واحد خرج عن نظامك ولا انتقد فكرتك .. واعتقد انى ما أنكرتش مجتهودك
وبالنسبه للجمله دى ( انت لم تبذل مجهود في شئ يذكر , غير أنك استنسخت افكارك من مجهود غيرك)
فأنا اعتقد انى مقولتش ان المؤشرات دى بتاعتى .. انت كل اللى عملتوه جبت مؤشر من هنا على مؤشر من هنا (وطبعاً مدروسين بناءاً على خبرتك) فأصبحت استراتيجيه ناجحه
ودا اللى انا عملتوه بالظبط.. لقيت مؤشرين لا بيتوافقوا مع بعض .. ولكن شفت
(من وجهه نظرى) انهم ممكن يعتبروا منطقه دخول حلوة .. وظبطت اعداداتهم .. و عرضها عليكم .. فأصبحت استراتيجيه ناجحه برضو
وبعد كدا اكتشفت ان فى طريقه بتوضح منطقه الدخول افضل .. فعرضت عليكم وجهه نظرى مش أكتر

خلاصه الكلام
انا كنت شايف ان فكرة الاسيوطى حلوة وعرضتها عليكم .. وبعدين شوفت ان فكرة الرينكو للمتابعه فقط .. فعرضها عليكم ايضاً
لكن لأعرف لماذا كل هذا الهجوم على فكره المساس بالرينكو
انتوا عارفين لو كانت فكرة الهجوم على الموضوع الاساسى اللى طرحته وهو أن دخول الفرصه على الشارت العادى اسرع من الرينكو .. كان زمانى ابقى مستريح .. لكن المشكله انكم رافضين فكره الهجوم أو المساس بالرينكو .. وكأن الرينكو شئ مقدس ممنوع المساس بيه !! .. وبدأتوا تتكلموا على حاجات غريبه ملهاش دعوه بالفكره الأساسيه
وبتسألونى غيرت رأيك ليه ؟ .. وانت شكلك بتعمل دعايه .. وطوق النجاه .......الخ

رد سريع لبعض الجمل

هو يا اخي من شارت علي عمله في يوم السعر عامل فيه قناه سعرية تشتري من تحت و تبيع من فوق و حققت ربح يبقا هو ده كل الدنيا ؟؟؟؟؟؟؟
اهلا يامصطفى .. هل كل دخولى من فوق وتحت .. وهل انا قولت هو دا كل الدنيا ؟!!!

متابعة price action علي شارت بلا تذبذب و حط عليه بعد كده اي حاجه ان شا الله عسل بطحينة حتكسب ..
شارت الرينكو اللي ارفقته بتاع الاسترالي بدون اي مؤشرات و فقط بالقنوات السعرية و الدبل توب و الدبل بوتوم تقدر تاخد منه عشرات النقاط بدون اي مؤشرات
قد اتفق معك فى هذه النقطه .. لكن الاستخراج ع الشارت العادى من وجهه نظرى افضل

احنا مش في خناقة ولا الهدف نبين مين اشطر من التاني و مين استراتيجيته احسن من التاني ... الهدف المكسب و الربح .. يعني حلل اساسي كلاسيكي هارمونيك رينكو قرع عسلي المهم تكسب في الاخر
شوف الطرقة اللي تريحك و اللي بتكسب بها و الله يوفقك
انت كدا جبت من الآخر .. برافوا عليك نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

متخافش انا اساسا شخص مبتدأ ومازلت مبتدأ .. يعنى محدش هيسمع كلام مبتدئين وياخد عليه

فكره أنتقاد فكرة ناجحه لشخص معين هو أنتقاد للشخص نفسه
يا رااااجل .. دا على أساس انى قولت فكرتك هى بس اللى وحشه .. لاحظ ان كان كلامى للتعميم واولهم كان عن نفسى فى الأسيوطى

لما تنتقد فكره ناجحه لمجرد انها لم تنجح معك أو انك وجدت فكره تمشي مع ميولك على الشارت فهذا انتقاد لصاحب الفكره دون أن تشعر .
طيب كويس انك نبهتنى للموضوع دا

يا اخي انت متعرفشي ان في ناس كسبت من الأسيوطي ؟
تراجعت عن فكره غلق الموضوع مدام فيه ربح للناس .. ولكن كنت اتمنى لهم اكثر نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

اذا كنت ترى الاسيوطى ناجحة وممتازة لماذا ظهر الكارت الاحمر والتحذير بغلق موضوع الاسيوطى .. !!!!!!!!!!!!!!!!!
لأن فيه افضل منها

اعذرينى دليل على قلة خبرتك .. وانت اخى ويجب ان انصحك .. هل تعتقد ان ال200 سهلين .. وكم حجم لوت ال10 نقاط ... هل افتقدت طعم الفرق بين الاسكالبينج والسونج !!
بالفعل يا اخى فانا قليل الخبرة ومازلت اتعلم .. وقد يكون معك حق انى فشلت مع الاسكالبيج فأتجهت للسوينجات
بالتوفيق لك ياصديقى نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

الان فقط اكتشفت انك بتلحس المعلقه وبتاخد من 10 الى 20 نقطه؟؟؟
مع ان عنوان موضوعك هو استراتيجيه الاسيوطى لربح 50 الى 200 نقطه؟؟؟
اهلاً يامحمد عمر نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
انا مازلت عند رأيى انى باخد 10 او 20 نقطه بس .. ولكن هذا فى الفرصه الواحده التى تحقق اكثر من 50 نقطه فى الشارت العادى.. يعنى لو طلعت 4 او 5 فرص فى اليوم ع الأسيوطى .. فهتقدر انك تحقق الربح اللى موجود فى العنوان .. ولكن محتاج متاااابعه لصيقه

وخرجت من موضوع ورشه الرينكو ولم يفعل احد ذلك مثل اخونا ابو يوسف والاخت لاما
خرجت للموضوع منعاً للتشتيت .. وانه يبقى موضوع متجمع فى حته واحده .. وكنت اتمنى انهم يفعلوا كذلك بدل التشتيت فى وسط الموضوع وكبر حجم الموضوع .. والناس تتخض من حجم الموضوع وتهرب ... الخ .. ودا اللى حصل بالفعل .. انا بعض الأستراتيجات تاهت فى وسط الموضوع وعشان كدا جمعتهم
وكمان وليد صاحب الموضوع بنفسه كان موافق .. وكمان انا كنت برد على اى استفسار للأسيوطى سواء هنا او هناك

بالفعل يا اخى yacine .. لا يوجد عيب .. ولكن انا كنت ابحث عن الافضل من وجهه نظرى نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

مبروك يا Moh'd Issa .. واذا ارادت المساعده فأنا معك نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

----------------------------------------------------------
شكراً لكم جميعا .. وبعتزر اذا كان اسلوبى فيه نقد جارح .. وسأظل متابع الرينكو حتى نصل الى اكسبيرت ناجح أن شاء الله
وبعتذر: انى لن اقوم بالرد على اى هجوم اخر .. حتى لايتطور الموضع اكثر من هذا .. وأى استفسار خارج هذا السياق .. فأنا تحت أمركم نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
تحياتى لكم جميعاً .. وبالتوفيق لكم نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

قديم 05-04-2013, 02:06 AM   المشاركة رقم: 6656
الكاتب
kira-h
عضو فعال
الصورة الرمزية kira-h

البيانات

الإتصالات
الحالة:
kira-h غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

شارت الرينكو أفضل مليـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ون مرة من الشارت العادي البايخ جدا والمليء بالأفخاخ والقنابل الملغمة

شارت الرينكو (خصوصا بوكس 10)

إشارات المؤشرات التابثة أكثر صدقا على الرينكو
شارت منتظم يصلح للاستراتيجيات الرياضية
شارت الرينكو يعطيك الحجم الحقيقي للسوق أفضل من تحليل ال VSA المعقد
يتميز بوضوح القمم والقيعان
وضوح ترندات وقنوات ونماذج عالية الدقة

وأقوى ما يميز شارت الرينكو الذيول لوحدها تحقق أحلامك

ده نمودج منها لليوم فقط

وفي النهاية ونصيحة للجميع
فوركس 2013 ضرب معظم المفاهيم وتقريبا كل أنواع التحليل سواء فني او أساسي ولا يصلح الان إلا للسكالبينغ
إذن فالرينكو هو الملاذ الآمن

التوقيع

عرض البوم صور kira-h  
قديم 05-04-2013, 02:06 AM
عضو فعال

شارت الرينكو أفضل مليـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ون مرة من الشارت العادي البايخ جدا والمليء بالأفخاخ والقنابل الملغمة

شارت الرينكو (خصوصا بوكس 10)

إشارات المؤشرات التابثة أكثر صدقا على الرينكو
شارت منتظم يصلح للاستراتيجيات الرياضية
شارت الرينكو يعطيك الحجم الحقيقي للسوق أفضل من تحليل ال VSA المعقد
يتميز بوضوح القمم والقيعان
وضوح ترندات وقنوات ونماذج عالية الدقة

وأقوى ما يميز شارت الرينكو الذيول لوحدها تحقق أحلامك

ده نمودج منها لليوم فقط

وفي النهاية ونصيحة للجميع
فوركس 2013 ضرب معظم المفاهيم وتقريبا كل أنواع التحليل سواء فني او أساسي ولا يصلح الان إلا للسكالبينغ
إذن فالرينكو هو الملاذ الآمن

قديم 05-04-2013, 02:07 AM   المشاركة رقم: 6657
الكاتب
kira-h
عضو فعال
الصورة الرمزية kira-h

البيانات

الإتصالات
الحالة:
kira-h غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

لا يهم عدد النقاط المحققة بل المهم الاستمرارية وإدارة رأس مال سليمة

تحياتي للجميع

التوقيع

عرض البوم صور kira-h  
قديم 05-04-2013, 02:07 AM
عضو فعال

لا يهم عدد النقاط المحققة بل المهم الاستمرارية وإدارة رأس مال سليمة

تحياتي للجميع

قديم 05-04-2013, 04:18 AM   المشاركة رقم: 6658
الكاتب
goggo
عضو متميز

البيانات

الإتصالات
الحالة:
goggo غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yacine نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
أخي MoHaMeD EgY
لا يوجد شيء مضمون في الفوركس اخي و لا تفكر هكذا و الفرق في الاستراتيجية يكمن في المخاطرة
اعمل حساب للخسارة قبل الربح اذا اردت ان تنجح في الفوركس
50% من الحساب لكن لاحظ ان اللوت كبير اخي يجب ان تراعي ادارة راس المال و اسالك سؤال هل ستحقق هذه النسبة على الحقيقي

كلام لا يصدر الا من شخص محترف
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
[B]
اخي محمد انا تابعت كل النقاش و رايي ان كل كلامك بسبب انك دخلت مباشرة على الرينكو و انت مبتدا و لم تمر بالمراحل التي يمر بها اي متداول
خلاصة القول التحليل الكلاسيكي رائع و اذا اتقنته ستحقق احلامك لكن لا تستهن بالرينكو فهو قوي ايضا و اذا دمجت الاثنين فانت ملكت الفوركس
ملاحظة _ لازم تعرف الفرق بين السكالبينغ و السوينج _

عرض البوم صور goggo  
قديم 05-04-2013, 04:18 AM
goggo goggo غير متواجد حالياً
عضو متميز

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yacine نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
أخي MoHaMeD EgY
لا يوجد شيء مضمون في الفوركس اخي و لا تفكر هكذا و الفرق في الاستراتيجية يكمن في المخاطرة
اعمل حساب للخسارة قبل الربح اذا اردت ان تنجح في الفوركس
50% من الحساب لكن لاحظ ان اللوت كبير اخي يجب ان تراعي ادارة راس المال و اسالك سؤال هل ستحقق هذه النسبة على الحقيقي

كلام لا يصدر الا من شخص محترف
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
[B]
اخي محمد انا تابعت كل النقاش و رايي ان كل كلامك بسبب انك دخلت مباشرة على الرينكو و انت مبتدا و لم تمر بالمراحل التي يمر بها اي متداول
خلاصة القول التحليل الكلاسيكي رائع و اذا اتقنته ستحقق احلامك لكن لا تستهن بالرينكو فهو قوي ايضا و اذا دمجت الاثنين فانت ملكت الفوركس
ملاحظة _ لازم تعرف الفرق بين السكالبينغ و السوينج _

قديم 05-04-2013, 05:12 AM   المشاركة رقم: 6659
الكاتب
Riyadksa
عضو نشيط

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Riyadksa غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

اخي محمد انا بعطيك الخلاصه من الاخر

انا وانت ابتدينا تقريبا في نفس الفتره لاكن الفرق

انت دخلت بقوه على الرينكو بدون اي خبره متوسطه او قويه للتحليل الفني (الكلاسيكى) على الشارت العادي

وهذا الفخ وقعت انا فيه ودمر لي اكثر من حساب رجعت اسجل الملاحظات واشوف الاخطاء وعند تكرارها ابعد عنها وفعلا لو دخلت ضربت استوبات

وربي رزقنا بأخ اكبر لنا هنا اسمه ابو يوسف لو كل شخص اخذ كشف الحساب اللي ينزله ابو يوسف ويروح يتأمل في الشارت على استراتيجية الساحرويبحث عن الاسباب لماذا تم الدخول من هنا والخروج من هنا

تعرف قوة الكلاسيكي عند ابو يوسف على الرينكو وتعزيز الارباح وفكرته فعلا رائعه وهي اللي انقذتني واصبحت انا والمارجن اعداء بعد هذا المكر من ابو يوسف على المارجن

وطبعا داو حبيب الاخ الغالي وليد هو وضح لنا ماينفع وقت التذبذب لان التذبذب ينفع معه المضاعفات وتم شرحها بالصور في الموضوع

وزوايا فارسنا خالد لم ولا اعتقد يوجد اقوى منها على الذهب شي راااااااااااااائع جدا جدا جدا

وباقي الاستراتيجية للاسف لم اجربها

الخلاصه حبيبي محمد انت ابتدي في نفسك اولا ثم في الفوركس ككل

الاحظ من ردودك النفسية اصبحت مستأة قليلا وهذي ممكن تدمر حسابات مو حساب واحد

ابتدي بالكلاسيكي واتقنه واستخرج الدعوم والمقاومات القويه بعدها اتجه للرينكو واستخرج الدعوم اللي مش ضاهر او واضحه على الشارت العادي

وضارب بين المستويات او الارتدادات من البايفوت فهي كنز بحد ذاتها

وصدقني حين تضارب الاشاره بين الكلاسيكي والرينكو غالبا يكسب الرينكو حتى لو مشت معك اليوم صفقة الاسترالي فهي كانت في منطقة قويه جدا

والدليل اليورو ين جاب لي الجنان على الشارت العادي والرينكو دائما يكسب

خلاصة الخلاصة لاتتسرع لاتتسرع لاتتسرع فأنت اخ عزيز وغالي ووليد وابو يوسف وخالد وبقية الاخوه كلهم بمثابة الاباء الروحيين لي في الفوركس ومستحيل انسى جميلهم علي

لم يتعبو ويشرحو على الفاضي الا لما وجدو كنز موجود في الرينكو وهم اصحاب خبره فلا اعتقد انا وانت المبتدئين نقدر نحكم الا لما نتعلم اغلب النواحي الفنيه ونقارنها بالرينكو

وليد على البايفوت 22 الف نقطة في شهر على عملة واحد فقط >> ومن 2000 الى 47 الف في ثلاث شهور مستحيل وسابع المستحلات تجيبها على الشارت العادي
ابو يوسف ماشاء الله كل يوم والثاني يعرض كشف حساب لايقل عن 5000 نقطة >> وايضا مستحيل الشارت العادي يعطيك منهم خمسين
ابو عصام >> هنا اقف احتراما لشخصه فهو ملك التدبيلات ماشاء الله تبارك الرحمن وهذا الاحتراف اللذي ارغب الوصول اليه

اسماء كثيره يا اخي محمد لها الخبره القوية جدا جدا صعب انك تقيم فكرتهم او الاقتراب من اسمائهم بالنقد

لو لم يرغبو لنا الخير لما تعبوا هنا وشرحوا فأتمنى ياعسل ان تقف عن الانتقاد احتراما لهم ولافكارهم

فالعيب فينا وليس فيهم والدليل الصفقات الخضراء لديهم اللهم زد وبارك

ومن باب النصح أنت اخطأت في حقهم وانت معروف باخلاقك وذوقك الرفيع عشان كذا الكل استغرب منك هذا الانتقاد الحاد فأتمنى ان تعتذر من معلمي ومعلمك وليد وابو يوسف وكل من ساهم في الشرح هنا

وارجوا ان تتقبل كلامي بصدر رحب يا اخي محمد فأنا وانت في نفس المرحلة تقريبا وحاسس بالاحباط اللي جاك من الرينكو لانه جاني بدري فتوقفت لاني انا من احتاج التغيير وليس الشارت
لهذا وجب علي نصحك ولاتزعل من كلامي فو الله الكلام كله من محبه لك وللجميع

وتحياتي للجميع

عرض البوم صور Riyadksa  
قديم 05-04-2013, 05:12 AM
Riyadksa Riyadksa غير متواجد حالياً
عضو نشيط

اخي محمد انا بعطيك الخلاصه من الاخر

انا وانت ابتدينا تقريبا في نفس الفتره لاكن الفرق

انت دخلت بقوه على الرينكو بدون اي خبره متوسطه او قويه للتحليل الفني (الكلاسيكى) على الشارت العادي

وهذا الفخ وقعت انا فيه ودمر لي اكثر من حساب رجعت اسجل الملاحظات واشوف الاخطاء وعند تكرارها ابعد عنها وفعلا لو دخلت ضربت استوبات

وربي رزقنا بأخ اكبر لنا هنا اسمه ابو يوسف لو كل شخص اخذ كشف الحساب اللي ينزله ابو يوسف ويروح يتأمل في الشارت على استراتيجية الساحرويبحث عن الاسباب لماذا تم الدخول من هنا والخروج من هنا

تعرف قوة الكلاسيكي عند ابو يوسف على الرينكو وتعزيز الارباح وفكرته فعلا رائعه وهي اللي انقذتني واصبحت انا والمارجن اعداء بعد هذا المكر من ابو يوسف على المارجن

وطبعا داو حبيب الاخ الغالي وليد هو وضح لنا ماينفع وقت التذبذب لان التذبذب ينفع معه المضاعفات وتم شرحها بالصور في الموضوع

وزوايا فارسنا خالد لم ولا اعتقد يوجد اقوى منها على الذهب شي راااااااااااااائع جدا جدا جدا

وباقي الاستراتيجية للاسف لم اجربها

الخلاصه حبيبي محمد انت ابتدي في نفسك اولا ثم في الفوركس ككل

الاحظ من ردودك النفسية اصبحت مستأة قليلا وهذي ممكن تدمر حسابات مو حساب واحد

ابتدي بالكلاسيكي واتقنه واستخرج الدعوم والمقاومات القويه بعدها اتجه للرينكو واستخرج الدعوم اللي مش ضاهر او واضحه على الشارت العادي

وضارب بين المستويات او الارتدادات من البايفوت فهي كنز بحد ذاتها

وصدقني حين تضارب الاشاره بين الكلاسيكي والرينكو غالبا يكسب الرينكو حتى لو مشت معك اليوم صفقة الاسترالي فهي كانت في منطقة قويه جدا

والدليل اليورو ين جاب لي الجنان على الشارت العادي والرينكو دائما يكسب

خلاصة الخلاصة لاتتسرع لاتتسرع لاتتسرع فأنت اخ عزيز وغالي ووليد وابو يوسف وخالد وبقية الاخوه كلهم بمثابة الاباء الروحيين لي في الفوركس ومستحيل انسى جميلهم علي

لم يتعبو ويشرحو على الفاضي الا لما وجدو كنز موجود في الرينكو وهم اصحاب خبره فلا اعتقد انا وانت المبتدئين نقدر نحكم الا لما نتعلم اغلب النواحي الفنيه ونقارنها بالرينكو

وليد على البايفوت 22 الف نقطة في شهر على عملة واحد فقط >> ومن 2000 الى 47 الف في ثلاث شهور مستحيل وسابع المستحلات تجيبها على الشارت العادي
ابو يوسف ماشاء الله كل يوم والثاني يعرض كشف حساب لايقل عن 5000 نقطة >> وايضا مستحيل الشارت العادي يعطيك منهم خمسين
ابو عصام >> هنا اقف احتراما لشخصه فهو ملك التدبيلات ماشاء الله تبارك الرحمن وهذا الاحتراف اللذي ارغب الوصول اليه

اسماء كثيره يا اخي محمد لها الخبره القوية جدا جدا صعب انك تقيم فكرتهم او الاقتراب من اسمائهم بالنقد

لو لم يرغبو لنا الخير لما تعبوا هنا وشرحوا فأتمنى ياعسل ان تقف عن الانتقاد احتراما لهم ولافكارهم

فالعيب فينا وليس فيهم والدليل الصفقات الخضراء لديهم اللهم زد وبارك

ومن باب النصح أنت اخطأت في حقهم وانت معروف باخلاقك وذوقك الرفيع عشان كذا الكل استغرب منك هذا الانتقاد الحاد فأتمنى ان تعتذر من معلمي ومعلمك وليد وابو يوسف وكل من ساهم في الشرح هنا

وارجوا ان تتقبل كلامي بصدر رحب يا اخي محمد فأنا وانت في نفس المرحلة تقريبا وحاسس بالاحباط اللي جاك من الرينكو لانه جاني بدري فتوقفت لاني انا من احتاج التغيير وليس الشارت
لهذا وجب علي نصحك ولاتزعل من كلامي فو الله الكلام كله من محبه لك وللجميع

وتحياتي للجميع

قديم 05-04-2013, 05:21 AM   المشاركة رقم: 6660
الكاتب
forexone
عضو فعال
الصورة الرمزية forexone

البيانات

الإتصالات
الحالة:
forexone غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

[CENTER][B][COLOR="darkred"][SIZE="4"]هو موفنج افرج على شارات الرنكو اعداداتة كما يلي

يمكنك تغير الـ Shift الى -4 او -6

شكرا" لكي اختي لاما

التوقيع

الرزق نوعان رزق يطلبك ، و رزق تطلبه ،
فأما الذي يطلبك فسوف يأتيك و لو على ضعفك .
و أما الذي تطلبه فلن يأتيك إلا بسعيك .. و هو أيضا من رزقك .

فالأول فضل الله .. و الثاني عدل من الله

[/IMG]

عرض البوم صور forexone  
قديم 05-04-2013, 05:21 AM
forexone forexone غير متواجد حالياً
عضو فعال

[CENTER][B][COLOR="darkred"][SIZE="4"]هو موفنج افرج على شارات الرنكو اعداداتة كما يلي

يمكنك تغير الـ Shift الى -4 او -6

شكرا" لكي اختي لاما