FX-Arabia

جديد المواضيع

الملاحظات

منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex منتدى العملات العام Forex فى هذا القسم يتم مناقشه كل ما يتعلق بـسوق تداول العملات العالمية الفوركس و مناقشة طرق التحليل المختلفة و تحليل المعادن , الذهب ، الفضة ، البترول من خلال تحليل فني ، تحليل اساسي ،اخبار اقتصادية متجددة ، تحليل رقمى ، مسابقات متعددة ، توصيات ، تحليلات ، التداول ، استراتيجيات مختلفة ، توصيات فوركس ، بورصة العملات ، الفوركس ، تجارة الفوركس ، يورو دولار ، باوند دولار ، بونص فوركس ، تداول ، اسهم ، عملات ، افضل موقع فوركس

افهم تحركات السوق

منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex

قديم 22-02-2013, 12:03 PM   المشاركة رقم: 1
الكاتب
wael0102003
عضو فعال
الصورة الرمزية wael0102003

البيانات

الإتصالات
الحالة:
wael0102003 غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المنتدى : منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex
افتراضي افهم تحركات السوق

نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

اليوم سوف اقوم بشرح مبسط لتحرك سوق الفوركس
من المعروف ان السعر يتحرك فى موجات صاعدة وموجات هابطة والمتحكم فى تحرك السعر هم ما نطلق عليهم المحترفين او الكبار وهم البنوك الكبيرة والشركات الكبيرة والتجار الكبار المتوفر لديهم السيولة الكبيرة وهناك ايضا ما يطلق عليهم ال Herd او الغنم الغلابة اللى هما احنا .

نفترض وجود سوق للقطن وانا تاجر كبير موجود فى السوق ومعى نقود كثيرة جدا وعايز اكسب اعمل اية الاجابة هى اروح لكل التجار الموجودين فى سوق القطن واشترى منهم القطن عند اقل سعر ممكن وهو ما يطلق علية Accumulation او التجميع اذن قمت بشراء القطن من جميع التجار عند مستوى سعرى معين ولنفترض 2 دولار اذن انا كل اللى عملتة انى جمعت كل الكميات الممكنة من السلعة دى عند ادنى الاسعار بالنسبة لها ودة اسمة تعطيش بالبلدى كدة .وبعد ما اشتريت القطن كلة من التجار بمبلغ 2 دولار علشان ابيعة بالسعر اللى يعجبنى ولنفترض انا بجمع القطن علشان ابيعة بمبلغ 10 دولار. سمعت ان فى تاجر بيبيع القطن بمبلغ 3 دولار اذن انا علشان ابيع بمبلغ 10 دولار اذن يجب ان اتخلص من التاجر اللى بيبيع ب 3 دولار اعمل اية

اروح للتاجر دة واقولة انا عايز اشترى القطن اللى معاك حيقوللى انا ببيع ب 3 دولار حقولة كتييير دة انا لسة مشترية ب 2.50 دولار حيقول لا انا ببيع ب 3 دولار حقولة شكرا وارجعلة تانى يوم واقولة انا عايز اشترى القطن حيقوللى ب 3 دولار حقول انا لسة مشترية ب 2 دولار كل اللى انا بعملة ان بحسس التاجر ان قيمة القطن بتنزل واحاول اخوفة وكل دة وانا بعرض القطن ب 2 دولار بكميات قليلة اذن انا مش خسران لان انا فى الاصل مشترية بمبلغ 2 دولار وعامل دعم عند السعر دة التاجر حيعرف ان السعر بينزل حييجى ويقوللى انت عايز تشترى القطن خدة ب 2 دولار لان هو خايف وشايف ان السعر بينزل حقولة لا 2 دولار كتير انا عاوزة ب 1.50 دولار حيوافق يبقى انا كسرت الدعم بتاعى عند 2 دولار واخذت القطن ب 1.50 دولار من التاجر اللى كان عامل عائق لى والان استطيع ان ارفع السعر الى 10 دولار بدون مشاكل لانى المتحكم فى السوق .

ودة رسم توضيحى يوضح الدعم عند 2 دولار والتاجر اللى كان بيبيع ب 3 دولار وانا اوصلتة انى اشترية ب 1.50
وكل دة طبقة على سوق الفوركس انت اكيد قابلت حالات تم فيها كسر الدعم وانت بعت ولكن السعر طلع او تم كسر ترند صاعد واشتريت والسعر نزل هؤلاء المحترفين

التوقيع

Laugh as much as you breathe and love as long as you live

محاضرات المتاجر المصرى العالمى مايك بغدادى

الدعوم والمقاومات بطريقة جديدة

طريقة جديدة بفكر جديد

عرض البوم صور wael0102003  

قديم 22-02-2013, 12:03 PM
wael0102003 wael0102003 غير متواجد حالياً
عضو فعال
افتراضي افهم تحركات السوق

اليوم سوف اقوم بشرح مبسط لتحرك سوق الفوركس
من المعروف ان السعر يتحرك فى موجات صاعدة وموجات هابطة والمتحكم فى تحرك السعر هم ما نطلق عليهم المحترفين او الكبار وهم البنوك الكبيرة والشركات الكبيرة والتجار الكبار المتوفر لديهم السيولة الكبيرة وهناك ايضا ما يطلق عليهم ال Herd او الغنم الغلابة اللى هما احنا .

نفترض وجود سوق للقطن وانا تاجر كبير موجود فى السوق ومعى نقود كثيرة جدا وعايز اكسب اعمل اية الاجابة هى اروح لكل التجار الموجودين فى سوق القطن واشترى منهم القطن عند اقل سعر ممكن وهو ما يطلق علية Accumulation او التجميع اذن قمت بشراء القطن من جميع التجار عند مستوى سعرى معين ولنفترض 2 دولار اذن انا كل اللى عملتة انى جمعت كل الكميات الممكنة من السلعة دى عند ادنى الاسعار بالنسبة لها ودة اسمة تعطيش بالبلدى كدة .وبعد ما اشتريت القطن كلة من التجار بمبلغ 2 دولار علشان ابيعة بالسعر اللى يعجبنى ولنفترض انا بجمع القطن علشان ابيعة بمبلغ 10 دولار. سمعت ان فى تاجر بيبيع القطن بمبلغ 3 دولار اذن انا علشان ابيع بمبلغ 10 دولار اذن يجب ان اتخلص من التاجر اللى بيبيع ب 3 دولار اعمل اية

اروح للتاجر دة واقولة انا عايز اشترى القطن اللى معاك حيقوللى انا ببيع ب 3 دولار حقولة كتييير دة انا لسة مشترية ب 2.50 دولار حيقول لا انا ببيع ب 3 دولار حقولة شكرا وارجعلة تانى يوم واقولة انا عايز اشترى القطن حيقوللى ب 3 دولار حقول انا لسة مشترية ب 2 دولار كل اللى انا بعملة ان بحسس التاجر ان قيمة القطن بتنزل واحاول اخوفة وكل دة وانا بعرض القطن ب 2 دولار بكميات قليلة اذن انا مش خسران لان انا فى الاصل مشترية بمبلغ 2 دولار وعامل دعم عند السعر دة التاجر حيعرف ان السعر بينزل حييجى ويقوللى انت عايز تشترى القطن خدة ب 2 دولار لان هو خايف وشايف ان السعر بينزل حقولة لا 2 دولار كتير انا عاوزة ب 1.50 دولار حيوافق يبقى انا كسرت الدعم بتاعى عند 2 دولار واخذت القطن ب 1.50 دولار من التاجر اللى كان عامل عائق لى والان استطيع ان ارفع السعر الى 10 دولار بدون مشاكل لانى المتحكم فى السوق .

ودة رسم توضيحى يوضح الدعم عند 2 دولار والتاجر اللى كان بيبيع ب 3 دولار وانا اوصلتة انى اشترية ب 1.50
وكل دة طبقة على سوق الفوركس انت اكيد قابلت حالات تم فيها كسر الدعم وانت بعت ولكن السعر طلع او تم كسر ترند صاعد واشتريت والسعر نزل هؤلاء المحترفين

قديم 22-02-2013, 08:24 PM   المشاركة رقم: 2
الكاتب
MoHaMeD EgY
عضو متميز
الصورة الرمزية MoHaMeD EgY

البيانات

الإتصالات
الحالة:
MoHaMeD EgY غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : wael0102003 المنتدى : منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex
افتراضي رد: افهم تحركات السوق

مقال جميل بالفعل نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
بالتوفيق لك

التوقيع

يوجد ثلاثة مستويات للعقول
العقل الراقى وهو يناقش الأفكار .. العقل المتوسط وهو يناقش الأحداث .. العقل الصغير وهو يناقش الناس
لذلك أترك الناس كما هى وناقش افكارهم نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

عرض البوم صور MoHaMeD EgY  
قديم 22-02-2013, 08:24 PM
MoHaMeD EgY MoHaMeD EgY غير متواجد حالياً
عضو متميز

مقال جميل بالفعل نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
بالتوفيق لك

قديم 22-02-2013, 10:07 PM   المشاركة رقم: 3
الكاتب
محمد سنوسي احمد
موقوف

البيانات

الإتصالات
الحالة:
محمد سنوسي احمد غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : wael0102003 المنتدى : منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex

ممكن تطبيق علي سوق الفوركس....وجزاكم الله خيرا....انا بس بحاول اوفر وقت...عشان هعمل كدا هعطش السوق من الجنيه المصري وهبيعه بعد كدا ب 5 دولار زي ماكان ايام الملك فاروق

عرض البوم صور محمد سنوسي احمد  
قديم 22-02-2013, 10:07 PM
محمد سنوسي احمد محمد سنوسي احمد غير متواجد حالياً
موقوف

ممكن تطبيق علي سوق الفوركس....وجزاكم الله خيرا....انا بس بحاول اوفر وقت...عشان هعمل كدا هعطش السوق من الجنيه المصري وهبيعه بعد كدا ب 5 دولار زي ماكان ايام الملك فاروق

قديم 22-02-2013, 10:30 PM   المشاركة رقم: 4
الكاتب
Benisafcom
عضو ذهبى
الصورة الرمزية Benisafcom

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Benisafcom غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

فعلا رائعة يا وائل
و سلمت يداك
موضوع مميز الا انه لا اعتقد ان دلك الشخص حر في السعر الدي يختاره
اعتق انه في حالة كسر الدعم سيزداد انخفاض القيمة السعرية للقطن اعتقد لما اشتراه ب 2 دولار هو الدعم لانه لم يسبق ان كسره و بعدها قد يرتدد من الدعم الى اعلى مقاومة لاحقة
قصدي ان كسر الدعم صعب صعوده مرة اخرى
هدا في سوق الفوركس
اما ان كان هدا الشخص ديناصورا ودبا كبير او ثورا كبيرا قد يفعل ما يريده
احلى لايك
لا تحرمنا من جديدك

التوقيع

سبحان الله و الحمد لله ولا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر

عرض البوم صور Benisafcom  
قديم 22-02-2013, 10:30 PM
Benisafcom Benisafcom غير متواجد حالياً
عضو ذهبى

فعلا رائعة يا وائل
و سلمت يداك
موضوع مميز الا انه لا اعتقد ان دلك الشخص حر في السعر الدي يختاره
اعتق انه في حالة كسر الدعم سيزداد انخفاض القيمة السعرية للقطن اعتقد لما اشتراه ب 2 دولار هو الدعم لانه لم يسبق ان كسره و بعدها قد يرتدد من الدعم الى اعلى مقاومة لاحقة
قصدي ان كسر الدعم صعب صعوده مرة اخرى
هدا في سوق الفوركس
اما ان كان هدا الشخص ديناصورا ودبا كبير او ثورا كبيرا قد يفعل ما يريده
احلى لايك
لا تحرمنا من جديدك

قديم 22-02-2013, 10:36 PM   المشاركة رقم: 5
الكاتب
النسر الذهبى
عضو فضى

البيانات

الإتصالات
الحالة:
النسر الذهبى غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

فعلا اخي وائل سياسة التجميع والتصريف تنطبق علي كل الأسواق

واحلي لايك نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

التوقيع

نزاهة اسواق المال
الحساب الاسلامي وهم أم حقيقه
لماذا توفر شركات الوساطه هذا الكم من اﻷموال (الرافعة)؟
حوار عن الرافعة. هل هي قرض يجر نفع ؟
ـــــــــــــــــــــــــــ

وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا ﴿الكهف: ٢٨﴾

عرض البوم صور النسر الذهبى  
قديم 22-02-2013, 10:36 PM
النسر الذهبى النسر الذهبى غير متواجد حالياً
عضو فضى

فعلا اخي وائل سياسة التجميع والتصريف تنطبق علي كل الأسواق

واحلي لايك نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

قديم 22-02-2013, 11:04 PM   المشاركة رقم: 6
الكاتب
النسر الذهبى
عضو فضى

البيانات

الإتصالات
الحالة:
النسر الذهبى غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

اضافة بسيطه للموضوع حتي ياتي اخي وائل

تطبيق علي الفوركس قاع اليورو 1.2660 عملية تجميع مثالية وذكرت ذلك وقتها بورشة اليورو دولار

الخط الأول دعم ارتد منه اكثر من مره وارتدادات عنيفة وفي المره الأخيره نلاحظ كسره بقوة وكانه لم يوجد ثم الحركة اسفله بتذبذب شديد اي المضاربين الصغار يبيعوا لان اتكسر دعم قوي وهام وكبار السوق بيجمعوا اليورو من السوق لذلك تذبذب شديد ثم هبوط اسفل الدعم الثاني وهو صغير مقارنة بالدعم الأول ولكن لينهي الأمل في عودة اليورو للصعود فيتخلص المشترون من عملياتهم بيأس ويجمع كبار السوق اكثر واكثر حتي يصل السوق لنقطة يندر بها اليورو ويصعد بهدوء وتذبذب ثم للمحافظة علي شكله الهابط والسلبي ثم ينطلق بقوة ليعود في اتجاهه الصاعد

وكذلك ملحوظ من الشموع علي الفريم اليومي شموع هابطه تكسر الدعوم ولكنها شموع ضعيفة ثم تحول بعد ذلك للصعود

وهذا استنتاج علي اساس دراستي لسلوك الاسعار عند القيعان والقمم وارجو من اخي وائل اضافة وجهة نظره او لو كان هناك مراجع اساسية تدرس التجميع والتصريف

تحياتي نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

التوقيع

نزاهة اسواق المال
الحساب الاسلامي وهم أم حقيقه
لماذا توفر شركات الوساطه هذا الكم من اﻷموال (الرافعة)؟
حوار عن الرافعة. هل هي قرض يجر نفع ؟
ـــــــــــــــــــــــــــ

وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا ﴿الكهف: ٢٨﴾

عرض البوم صور النسر الذهبى  
قديم 22-02-2013, 11:04 PM
النسر الذهبى النسر الذهبى غير متواجد حالياً
عضو فضى

تطبيق علي الفوركس قاع اليورو 1.2660 عملية تجميع مثالية وذكرت ذلك وقتها بورشة اليورو دولار

الخط الأول دعم ارتد منه اكثر من مره وارتدادات عنيفة وفي المره الأخيره نلاحظ كسره بقوة وكانه لم يوجد ثم الحركة اسفله بتذبذب شديد اي المضاربين الصغار يبيعوا لان اتكسر دعم قوي وهام وكبار السوق بيجمعوا اليورو من السوق لذلك تذبذب شديد ثم هبوط اسفل الدعم الثاني وهو صغير مقارنة بالدعم الأول ولكن لينهي الأمل في عودة اليورو للصعود فيتخلص المشترون من عملياتهم بيأس ويجمع كبار السوق اكثر واكثر حتي يصل السوق لنقطة يندر بها اليورو ويصعد بهدوء وتذبذب ثم للمحافظة علي شكله الهابط والسلبي ثم ينطلق بقوة ليعود في اتجاهه الصاعد

وكذلك ملحوظ من الشموع علي الفريم اليومي شموع هابطه تكسر الدعوم ولكنها شموع ضعيفة ثم تحول بعد ذلك للصعود

وهذا استنتاج علي اساس دراستي لسلوك الاسعار عند القيعان والقمم وارجو من اخي وائل اضافة وجهة نظره او لو كان هناك مراجع اساسية تدرس التجميع والتصريف

قديم 23-02-2013, 04:38 AM   المشاركة رقم: 7
الكاتب
imaddima
عضو جديد
الصورة الرمزية imaddima

البيانات

الإتصالات
الحالة:
imaddima غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

أخي وائل هذه هي أبجدية السوق يستوجب على كل مضارب معرفتها . انصح جميع المضاربين بالاطلاع عليها

عرض البوم صور imaddima  
قديم 23-02-2013, 04:38 AM
imaddima imaddima غير متواجد حالياً
عضو جديد

أخي وائل هذه هي أبجدية السوق يستوجب على كل مضارب معرفتها . انصح جميع المضاربين بالاطلاع عليها

قديم 23-02-2013, 07:37 AM   المشاركة رقم: 8
الكاتب
wael0102003
عضو فعال

البيانات

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

شكرا لجميع الاخوة على الردود
واتفق مع اخى النسر فى كلامة تماما

التوقيع

طريقة جديدة بفكر جديد

قديم 23-02-2013, 07:37 AM
عضو فعال

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

شكرا لجميع الاخوة على الردود
واتفق مع اخى النسر فى كلامة تماما

قديم 23-02-2013, 08:16 AM   المشاركة رقم: 9
الكاتب
wael0102003
عضو فعال

البيانات

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:

Thumbs up رد: افهم تحركات السوق

قى الشارت الاول المرفق هو تصور توضيحى لتحركات السوق
اذا احب التاجر المحترف ان يشترى عملة ما فهو يشترى من اقل سعر لها ويقوم بعمل ترميز للعملة وهو ما يطلق عليها Mark up وبما ان السوق يمشى فى موجات صعود وهبوط فان التاجر لن يقوم بالصعود للسعر على طول يجب علية ان يجذب المشترين حتى يساعدوة على الصعود فيقوم بعملية التجميع وهو ما يطلق عليها Accumulation ثم Mark up مرة ثانية ثم اعادة توزيع Re Accumulation وهكذا الى ان يقرر جنى الارباح والدخول فى عملية البيع وهو يبيع من اعلى الاسعار فيقوم بعملية ترمىز للبيع ويطلق عليها Mark Down ثم يقوم بعملية توزيع ويطلق عليها Distribution ثم Mark Down ثم اعادة توزيع Re Distribution وهكذا

# يجب علينا ان نفكر فى سوق الفوركس بطريقة عكسية او مختلفة
فمثلا الشمعة الطويلة هل هى شمعة قوية سواء صاعدة او هابطة اكيد الجميع حيقول طبعا شمعة قوية لانها تدفع السعر لاعلى لو كانت شمعة صاعدة او لاسفل لو كانت شمعة هابطة ولكن الاجابة خاطئة لان الشمعة الطويلة هى شمعة ضعيفة لية لان لو كانت شمعة طويلة هابطة فسوف تواجة قوة شرائية كبيرة لان احنا عارفين ان التجار المحترفين بيحبوا يشتروا من اقل الاسعار اذن فهم فى انتظار الشمعة من اسفل ليصعدوا بالسعر
لاعلى والعكس فى الشمعة الطويلة الصاعدة فهى ضغيفة لانها تقابل قوة بيعية كبيرة فى نهايتها والشارت المرفق يوضح ذلك

# بالنسبة للسوق عموما الوضع مختلف عن الشمعة
فالسوق من اسفل بيكتسب قوة ويطلق علية Strength لانة فى اسفلة تجمع شرائى سوف يصعد بالسوق ويعطية قوة
والسوق من اعلى بيكتسب ضعف ويطلق علية Weakness لانة فى اعلاة تجمع بيعى سوف يهبط بالسوق لاسفل والشارت يوضح ذلك

التوقيع

طريقة جديدة بفكر جديد

قديم 23-02-2013, 08:16 AM
عضو فعال
Thumbs up رد: افهم تحركات السوق

قى الشارت الاول المرفق هو تصور توضيحى لتحركات السوق
اذا احب التاجر المحترف ان يشترى عملة ما فهو يشترى من اقل سعر لها ويقوم بعمل ترميز للعملة وهو ما يطلق عليها Mark up وبما ان السوق يمشى فى موجات صعود وهبوط فان التاجر لن يقوم بالصعود للسعر على طول يجب علية ان يجذب المشترين حتى يساعدوة على الصعود فيقوم بعملية التجميع وهو ما يطلق عليها Accumulation ثم Mark up مرة ثانية ثم اعادة توزيع Re Accumulation وهكذا الى ان يقرر جنى الارباح والدخول فى عملية البيع وهو يبيع من اعلى الاسعار فيقوم بعملية ترمىز للبيع ويطلق عليها Mark Down ثم يقوم بعملية توزيع ويطلق عليها Distribution ثم Mark Down ثم اعادة توزيع Re Distribution وهكذا

# يجب علينا ان نفكر فى سوق الفوركس بطريقة عكسية او مختلفة
فمثلا الشمعة الطويلة هل هى شمعة قوية سواء صاعدة او هابطة اكيد الجميع حيقول طبعا شمعة قوية لانها تدفع السعر لاعلى لو كانت شمعة صاعدة او لاسفل لو كانت شمعة هابطة ولكن الاجابة خاطئة لان الشمعة الطويلة هى شمعة ضعيفة لية لان لو كانت شمعة طويلة هابطة فسوف تواجة قوة شرائية كبيرة لان احنا عارفين ان التجار المحترفين بيحبوا يشتروا من اقل الاسعار اذن فهم فى انتظار الشمعة من اسفل ليصعدوا بالسعر
لاعلى والعكس فى الشمعة الطويلة الصاعدة فهى ضغيفة لانها تقابل قوة بيعية كبيرة فى نهايتها والشارت المرفق يوضح ذلك

# بالنسبة للسوق عموما الوضع مختلف عن الشمعة
فالسوق من اسفل بيكتسب قوة ويطلق علية Strength لانة فى اسفلة تجمع شرائى سوف يصعد بالسوق ويعطية قوة
والسوق من اعلى بيكتسب ضعف ويطلق علية Weakness لانة فى اعلاة تجمع بيعى سوف يهبط بالسوق لاسفل والشارت يوضح ذلك

قديم 23-02-2013, 09:55 AM   المشاركة رقم: 10
الكاتب
wael0102003
عضو فعال

البيانات

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:

المتحكم فى سوق الفوركس

الصدمة ويا لها من صدمة % 80 من مجموع سوق الفوركس يتحكم بة 10 بنوك مجموع المبيعات اليومية لسوق الفوركس 4 تريليون دولار منها 10 بنوك يتحكموا فى 3.2 تريليون دولار من المبيعات اليومية وكل الشركات والتجار الاخرين يتحكموا فى % 20 الان تعلم لماذا تخسر فى الفوركس لانك تتاجر عكس البنوك العشرة وهم :-
1- Deutsch Bank % 17

2 - Merrill Lynch % 5.7

3 - UBS % 12.5

4 - JPMorgan % 5.3

5 - Citi % 7.5

6 - goldman sachs % 4.4

7 - HSBC % 6.4

8 - ABN.AMRO % 4.2

9 - BARCLAYS % 5.9

10 - Morgan Stanly % 3.9

التوقيع

طريقة جديدة بفكر جديد

قديم 23-02-2013, 09:55 AM
عضو فعال

المتحكم فى سوق الفوركس

الصدمة ويا لها من صدمة % 80 من مجموع سوق الفوركس يتحكم بة 10 بنوك مجموع المبيعات اليومية لسوق الفوركس 4 تريليون دولار منها 10 بنوك يتحكموا فى 3.2 تريليون دولار من المبيعات اليومية وكل الشركات والتجار الاخرين يتحكموا فى % 20 الان تعلم لماذا تخسر فى الفوركس لانك تتاجر عكس البنوك العشرة وهم :-
1- Deutsch Bank % 17

2 - Merrill Lynch % 5.7

3 - UBS % 12.5

4 - JPMorgan % 5.3

5 - Citi % 7.5

6 - goldman sachs % 4.4

7 - HSBC % 6.4

8 - ABN.AMRO % 4.2

9 - BARCLAYS % 5.9

10 - Morgan Stanly % 3.9