FX-Arabia

جديد المواضيع

الملاحظات

منتدى شركات الوساطة و برامج التداول و موقع اف اكس كوميشن FXCOMMISSION القسم مخصص للحديث عن شركات الوساطة و برامجها و مزاياها و عيوبها و مشاكلها المتعددة..,اراء الاعضاء عن الشركات تعبر عن تجاربهم الشخصية و ليست اراء المنتدى ، FXDD ، XM ، FXPRO ، EXNESS ، Tickmill ميتاتريدر ، ايفون ، منصة ، شركة فوركس ،شركة وساطة ، افضل شركة فوركس ، فوركس بروكر ، فوركس ، الفوركس ، منصة تداول ، افضل منصة .

شكر وتقدير ل FXDD واف اكس ارابيا

منتدى شركات الوساطة و برامج التداول و موقع اف اكس كوميشن FXCOMMISSION

موضوع مغلق

قديم 29-10-2010, 07:44 PM   المشاركة رقم: 41
الكاتب
paris1
عضو نشيط
الصورة الرمزية paris1

البيانات

الإتصالات
الحالة:
paris1 غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : engcu90 المنتدى : منتدى شركات الوساطة و برامج التداول و موقع اف اكس كوميشن FXCOMMISSION
افتراضي رد: شكر وتقدير ل FXDD واف اكس ارابيا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexeagle نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
دي مش اول مره الشركه تعوض فيها عميل قبل كده عوضت عميلين لها في منتدى برامج نت لو تحب اجبلك لينك الموضوع واحطهولك

الدكتور اسامه بردو بيرد وبيدافع عن شركته هل ده بالتالي يطبق عليه نفس كلامك؟

والعميل ده مش انا وانا قلت الكلام ده هنا واعتبرت التعويض لي بردو لاني وكيل والعميل تبعي يعني لما الشركه تعوض عميل ليا وده صديق عزيز عليا يبقى بمثابه تعويض ليا ايضا وكل الوكلاء كده لما بتقوم الشركه بتعويض عميل الوكيل بيكون مبسوط وفرحان زي العميل بالظبط وبيتفاخر بهذا الشئ وياريت الكلام يتاخد زي ما انا بقوله وبلاش التطاول في الكلام واحترم الناس والمنتدى اللي بتشارك فيه

الدكتور اسامة لو بيدافع عن الشركة الراعي لها فدا من حقو وهو بيعمل الدعاية بالمكان المناسب لى هو المنتدى الخاص به وفى نفس الوقت الشركة الى بيعمل لها الدعاية او بيدافع عنها تستحق دلك ولم ارى عن الشركة التى يدافع عنها او يمدحها اي سوء او اي احد اشتكى منها قبل كدا وفى حالة ما كان خطاء ما يتم تعويض الشخص بسرعة اما شركة بوسطن فعكس دلك روح اعمل بحت فى google وشوف كم واحد بيشكتى من الشركة النصابة دى وبما انه انت وكيل لها كما اعترفت اخيرا فليس لك الحق بدافع عنها هنا ويكفيك ان تدافع عنها بالمنتدى الخاص بك او مدونتك اما الدعاية فلها مكانها الخاص الى هو بانر اعلانى وحتى هدا لن يسمح به الدكتور لشركات النصابة لدلك ياريت تاخد بعضك وتخليك فى مكانك وتحترم نفسك شوية والحمد الله انو الكل عرف الان حكاية التعويض الخيالي دا ومين صاحب الفكرة الدعائية دى

عرض البوم صور paris1  
قديم 29-10-2010, 07:44 PM
paris1 paris1 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

دي مش اول مره الشركه تعوض فيها عميل قبل كده عوضت عميلين لها في منتدى برامج نت لو تحب اجبلك لينك الموضوع واحطهولك

الدكتور اسامه بردو بيرد وبيدافع عن شركته هل ده بالتالي يطبق عليه نفس كلامك؟

والعميل ده مش انا وانا قلت الكلام ده هنا واعتبرت التعويض لي بردو لاني وكيل والعميل تبعي يعني لما الشركه تعوض عميل ليا وده صديق عزيز عليا يبقى بمثابه تعويض ليا ايضا وكل الوكلاء كده لما بتقوم الشركه بتعويض عميل الوكيل بيكون مبسوط وفرحان زي العميل بالظبط وبيتفاخر بهذا الشئ وياريت الكلام يتاخد زي ما انا بقوله وبلاش التطاول في الكلام واحترم الناس والمنتدى اللي بتشارك فيه

الدكتور اسامة لو بيدافع عن الشركة الراعي لها فدا من حقو وهو بيعمل الدعاية بالمكان المناسب لى هو المنتدى الخاص به وفى نفس الوقت الشركة الى بيعمل لها الدعاية او بيدافع عنها تستحق دلك ولم ارى عن الشركة التى يدافع عنها او يمدحها اي سوء او اي احد اشتكى منها قبل كدا وفى حالة ما كان خطاء ما يتم تعويض الشخص بسرعة اما شركة بوسطن فعكس دلك روح اعمل بحت فى google وشوف كم واحد بيشكتى من الشركة النصابة دى وبما انه انت وكيل لها كما اعترفت اخيرا فليس لك الحق بدافع عنها هنا ويكفيك ان تدافع عنها بالمنتدى الخاص بك او مدونتك اما الدعاية فلها مكانها الخاص الى هو بانر اعلانى وحتى هدا لن يسمح به الدكتور لشركات النصابة لدلك ياريت تاخد بعضك وتخليك فى مكانك وتحترم نفسك شوية والحمد الله انو الكل عرف الان حكاية التعويض الخيالي دا ومين صاحب الفكرة الدعائية دى

قديم 29-10-2010, 07:45 PM   المشاركة رقم: 42
الكاتب
معاذ عودات
المدير العام للموقع
الصورة الرمزية معاذ عودات

البيانات

الإتصالات
الحالة:
معاذ عودات غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : engcu90 المنتدى : منتدى شركات الوساطة و برامج التداول و موقع اف اكس كوميشن FXCOMMISSION

اخي سعد أنا رايي نجيب حكم دولي يحكم بنا نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

ياريت تحكم انت مش هنلاقي احسن منك تكون حكم وانت قدها ياباشا طلع الحاجونه وتوكل على الله وانا راضي بحكمك نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

بجد ياريت تقول رايك فانا اعرف ان لك خبره طويله
نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
السلام عليكم
اخي لا حكم دولي ولا حكم محلي
الموضوع وما فيه
انت وكيل لشركتك واحنا وكلاء لشركتنا
وبوعدك ما رح نيجي عليك نقلك بدنا مصارينا من دي دي لانها افلست
يا اخي كل واحد يروح لمصلحته

التوقيع

أشترك في قنواتنا على التلجرام

قناة أخبار فوركسية اقتصادية حول العالم
Telegram: Contact @news4Economic

أ.نادر غيث - اف اكس ارابيا
Telegram: Contact @naderghaith

تحليلات ومناقشات اف اكس ارابيا
Telegram: Contact @fxarabia_analysis

أمير محمد عيسي - بورصة فوركس
Telegram: Contact @borsaforex

FXCommission.com/ best cashback
Telegram: Contact @fxcommission

اف اكس ارابيا-Fx-Arabia.com
Telegram: Contact @fxarabia

عرض البوم صور معاذ عودات  
قديم 29-10-2010, 07:45 PM
معاذ عودات معاذ عودات غير متواجد حالياً
المدير العام للموقع

اخي سعد أنا رايي نجيب حكم دولي يحكم بنا نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

ياريت تحكم انت مش هنلاقي احسن منك تكون حكم وانت قدها ياباشا طلع الحاجونه وتوكل على الله وانا راضي بحكمك نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

بجد ياريت تقول رايك فانا اعرف ان لك خبره طويله
السلام عليكم
الموضوع وما فيه

قديم 29-10-2010, 07:52 PM   المشاركة رقم: 43
الكاتب
forexeagle
موقوف

البيانات

الإتصالات
الحالة:
forexeagle غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة paris1 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
هههههههههههههه

على فكره اخ مافيا الفوركس زي ما قال ان تم سؤالي اني وكيل ام لا قبل كده وانا مجوبتش فعلا سعتها عشان ميتقلش اني بعمل دعايه

وعشان احترامي للمنتدى والقوانين معملتش اي دعايه وبتكلم كاني عميل بالظبط ومش فتحت موضوع مثلا عن بوسطن ولا قلت ان فيه بونص ولا قلت اي كلام دعائي خالص وياريت للمره المليون متقلش كلام وخلاص هات دليل معاك

ياريت تعمل سيرش وتجيب حد بيشتكي على الشركه زي مابتقول مش ترمى كلام وخلاص

عرض البوم صور forexeagle  
قديم 29-10-2010, 07:52 PM
forexeagle forexeagle غير متواجد حالياً
موقوف

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة paris1 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
هههههههههههههه

على فكره اخ مافيا الفوركس زي ما قال ان تم سؤالي اني وكيل ام لا قبل كده وانا مجوبتش فعلا سعتها عشان ميتقلش اني بعمل دعايه

وعشان احترامي للمنتدى والقوانين معملتش اي دعايه وبتكلم كاني عميل بالظبط ومش فتحت موضوع مثلا عن بوسطن ولا قلت ان فيه بونص ولا قلت اي كلام دعائي خالص وياريت للمره المليون متقلش كلام وخلاص هات دليل معاك

ياريت تعمل سيرش وتجيب حد بيشتكي على الشركه زي مابتقول مش ترمى كلام وخلاص

قديم 29-10-2010, 07:56 PM   المشاركة رقم: 44
الكاتب
forexeagle
موقوف

البيانات

الإتصالات
الحالة:
forexeagle غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صياد الفوركس نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

السلام عليكم
الموضوع وما فيه
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

طيب تمام
لكن ليه المكيال بمكيالين
ليه على طول جبتو الخطأ في شركه بوسطن رغم ان العميل خد فلوسه وكان حصل سوء تفاهم ومش كلفتو نفسكم تراسلوها زي ماعملتو مع الشركات اليهوديه ؟؟

ليه انعدمت الشفافيه مع بوسطن وابديتم الشفافيه والتعاون مع شركات تانيه عليها اصابع اشتباه انها اسرائيليه نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

كنت اتمنى يكون فيه مصداقيه في جميع الامور

عرض البوم صور forexeagle  
قديم 29-10-2010, 07:56 PM
forexeagle forexeagle غير متواجد حالياً
موقوف

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صياد الفوركس نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

السلام عليكم
الموضوع وما فيه
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

طيب تمام
لكن ليه المكيال بمكيالين
ليه على طول جبتو الخطأ في شركه بوسطن رغم ان العميل خد فلوسه وكان حصل سوء تفاهم ومش كلفتو نفسكم تراسلوها زي ماعملتو مع الشركات اليهوديه ؟؟

ليه انعدمت الشفافيه مع بوسطن وابديتم الشفافيه والتعاون مع شركات تانيه عليها اصابع اشتباه انها اسرائيليه نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

كنت اتمنى يكون فيه مصداقيه في جميع الامور

قديم 29-10-2010, 08:05 PM   المشاركة رقم: 45
الكاتب
paris1
عضو نشيط
الصورة الرمزية paris1

البيانات

الإتصالات
الحالة:
paris1 غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

طب غنرو بعيد ليه ما لسا فيه الموضوع الخاص بالشركة الدى يتب تلاعبها بالاسعار واعادة تسعير بالمنتدى و طبعا زي زي ما حنا عارفين مين الى بيدافع عن متل هده الشركات مفيش حد غير حبيبا المحامى الى هو ايبى لها انت حسبي الله ونعم الوكيل فيك

اعلان:الغاء التعاقد مع شركة بوسطن ميرشنت فايننشيال

تلاعب بالاسعار فى شركة بوسطن

عرض البوم صور paris1  
قديم 29-10-2010, 08:05 PM
paris1 paris1 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

طب غنرو بعيد ليه ما لسا فيه الموضوع الخاص بالشركة الدى يتب تلاعبها بالاسعار واعادة تسعير بالمنتدى و طبعا زي زي ما حنا عارفين مين الى بيدافع عن متل هده الشركات مفيش حد غير حبيبا المحامى الى هو ايبى لها انت حسبي الله ونعم الوكيل فيك

تلاعب بالاسعار فى شركة بوسطن

قديم 29-10-2010, 08:05 PM   المشاركة رقم: 46
الكاتب
م.أحمد مقدادي
عضو ذهبى
الصورة الرمزية م.أحمد مقدادي

البيانات

الإتصالات
الحالة:
م.أحمد مقدادي غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

الاخوة الاعزاء اعضاء منتدانا الحبيب

تم اغلاق الموضوع بعد ان تبين لكم وبكل وضوح شفافية شركة اف اكس دي دي
وتعاملها الرائع مع عمليات السحب من البونص
بعكس بعض الشركات الاخرى

ونظرا لتحول الموضوع ساحة للمنازعات حول شركة بوسطن التي الغينا تعاقدنا معها اصلا بعد الاشكالات التي حصلت عليها
وبعد ما حصل منها في حق اعضاءنا الاحباء

تم اغلاق الموضوع ونشكر الاخ الفاضل صاحبه على كرم اخلاقة في عرض ما حصل معه وشكره لشركة اف اكس دي دي التي نعتبرها من افضل الشركات الحالية ان لم تكن افضلها شاء البعض ام لم يشاء

لكم كل التقدير

التوقيع

بسم الله الرحمن الرحيم
{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ}

عذراً .. نيوتـــــــن
محبـة الرحمن هي التي تجذبنآ

عذراً .. ديكارت
ٵنـآ مسلم إذاً ٵنآ موجود
......
عذراً .. دآفنشي
الفتآة المسلمـۃ ٵجمل من الموناليزآ

عذراً .. ٵديسوُن !
القرآن الگريم هو مصبآح العآلم

عذراً .. ٵفلٱطوٌن !
المدينـۃ المنورة هي المدينـۃ الفآضلـة

عذراً .. رومآ
گل الطرق تؤدي إلى مكه

المعرف السابق: مافيا الفوركس

عرض البوم صور م.أحمد مقدادي  
قديم 29-10-2010, 08:05 PM
م.أحمد مقدادي م.أحمد مقدادي غير متواجد حالياً
عضو ذهبى

الاخوة الاعزاء اعضاء منتدانا الحبيب

تم اغلاق الموضوع بعد ان تبين لكم وبكل وضوح شفافية شركة اف اكس دي دي
وتعاملها الرائع مع عمليات السحب من البونص
بعكس بعض الشركات الاخرى

ونظرا لتحول الموضوع ساحة للمنازعات حول شركة بوسطن التي الغينا تعاقدنا معها اصلا بعد الاشكالات التي حصلت عليها
وبعد ما حصل منها في حق اعضاءنا الاحباء

تم اغلاق الموضوع ونشكر الاخ الفاضل صاحبه على كرم اخلاقة في عرض ما حصل معه وشكره لشركة اف اكس دي دي التي نعتبرها من افضل الشركات الحالية ان لم تكن افضلها شاء البعض ام لم يشاء

لكم كل التقدير

قديم 29-10-2010, 08:32 PM   المشاركة رقم: 47
الكاتب
مدير الموقع
المدير العام للموقع

البيانات

الإتصالات
الحالة:
مدير الموقع غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

السلام عليكم.
الاخ الفاضل.
لقد تحدثنا فى نفس الدائرة المفرغة مسبقا عن مدى مصداقية بوسطن,نحن لم نتعرض الى شركة بوسطن لما اتفتح الموضوع و قد تكلمنا عن شركتنا التى تعاملنا معها.
كما اننا لا نهرع الى منتديات اخرى لنصطاد اى موضوع عن اى شركة لندخل و نقحم شركات اخرى و نشهر بها لاننا نعف عن هذا العمل الرخيص المبتذل.
لقد تحدث الاخ صاحب الموضوع عن مشكلته و بدلا من ان تدافع عن الشركة التى انت وكيلها رحت تشهر بالشركة التى ارضت العميل بالفعل!
كما ان موضوع مفتوح عن شركة اخرى دخلت و جبت سيرة اف اكس دى دى فى الموضوع و هى لا ليها فى التور و لا فى الطحين من الموضوع و هو اسلوب رخيص جدا و مبتذل للغاية.
بالنسبة لى اعف كثيرا ان اقف امامك كوكيلين لنعدد مساوئ شركات سواء انا او انت تراها بعينيك.
لن اتحدث عن بوسطن و لن اوجه لها اى اتهامات فهذا انظف لنا نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
بالنسبة للتسجيل الذى تحدثت عنه ان الشركات الكبرى فقط هى من تسجل فى FSA فلا اعلم من اين احضرته و هل هذا بداعى الهجوم فقط و خلاص فعلى الرغم من ان شركتك الكبيرة ليست مسجلة ايضا فى FSA ??
اما عن ان شركة FXDD غير مسجلة و غير مرخصة و ان بوسطن مرخصة فى 3 جهات رقابية مرفق عقود تسجيل شركة FXDD فى فرع اوروبا ليكون الرد بالادلة.
كما مرفق كيفية فصل حسابات العملاء عن الشركة

اما الهيئات المسجلة فيها بوسطن فادعوك لابراز ما يفيد التسجيل فيها كما ادعوك ايضا ان تعطينى لينك واحد فقط يمكن للعميل ان يشتكى منه.
اتفقنا! واحد فقط!
و يرجى مراجعة الموضوع الماضى عن تسجيل بوسطن.

لن اقوم مرة اخرى بالتحدث عن شركة بوسطن الا فى حالة رد و تعقيب على اتهامات جديدة لاننا نعمل فى نظافة و بقانون و لسنا فاتحين مكاتب تحت مسمى اخر للالتفاف على قوانين.

نقطة اخيرة بالنسبة لمالطا و MFSA عشان اشرح لك.كل العمليات و التنفيذ يتم فى امريكا و السحب و الايداع من امريكا يعنى فرع امريكا المراقب من قبل NFA يجب عليه ان يورد عملياته و تقاريره للمنظمة و الذى فيه ايضا تنفيذ عملاء مالطا و هذا يعنى ان الشركة تخضع لرقابة NFA على كل العمليات التى تنفذ سواء فرع مالطا او امريكا و لكن الشكاوى من فرع مالطا تذهب الى مالطا.

الشيئ الاخر ايضا ان الشركة و مديرى الشركة مسجلين فى NFA كافراد يمكن تقديم شكوى ضدهم و للاسف لن تجد ذلك فى شركات كثيرة.
صراحة الموضوع حقير جدا ان يكون مواجهة بين اثنين وكلاء و نحن كارابيا نرقى تماما من ذلك فقط قمت بالرد عليك.
ان كان لديك رد مقنع بصور يرجى مراسلتى على الخاص لفتح الموضوع و لكن ان كانت الردود مثل السابقة فخلى الموضوع مقفول احسن عشان احنا منتدى نضيف نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

الله كريم.,

الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf Investment Services Act Control of Assets.pdf‏ (42.8 كيلوبايت, المشاهدات 9)
نوع الملف: pdf WS - FXDD Malta Limited1.pdf‏ (26.2 كيلوبايت, المشاهدات 8)
عرض البوم صور مدير الموقع  
قديم 29-10-2010, 08:32 PM
مدير الموقع مدير الموقع غير متواجد حالياً
المدير العام للموقع

السلام عليكم.
الاخ الفاضل.
لقد تحدثنا فى نفس الدائرة المفرغة مسبقا عن مدى مصداقية بوسطن,نحن لم نتعرض الى شركة بوسطن لما اتفتح الموضوع و قد تكلمنا عن شركتنا التى تعاملنا معها.
كما اننا لا نهرع الى منتديات اخرى لنصطاد اى موضوع عن اى شركة لندخل و نقحم شركات اخرى و نشهر بها لاننا نعف عن هذا العمل الرخيص المبتذل.
لقد تحدث الاخ صاحب الموضوع عن مشكلته و بدلا من ان تدافع عن الشركة التى انت وكيلها رحت تشهر بالشركة التى ارضت العميل بالفعل!
كما ان موضوع مفتوح عن شركة اخرى دخلت و جبت سيرة اف اكس دى دى فى الموضوع و هى لا ليها فى التور و لا فى الطحين من الموضوع و هو اسلوب رخيص جدا و مبتذل للغاية.
بالنسبة لى اعف كثيرا ان اقف امامك كوكيلين لنعدد مساوئ شركات سواء انا او انت تراها بعينيك.
لن اتحدث عن بوسطن و لن اوجه لها اى اتهامات فهذا انظف لنا نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
بالنسبة للتسجيل الذى تحدثت عنه ان الشركات الكبرى فقط هى من تسجل فى FSA فلا اعلم من اين احضرته و هل هذا بداعى الهجوم فقط و خلاص فعلى الرغم من ان شركتك الكبيرة ليست مسجلة ايضا فى FSA ??
اما عن ان شركة FXDD غير مسجلة و غير مرخصة و ان بوسطن مرخصة فى 3 جهات رقابية مرفق عقود تسجيل شركة FXDD فى فرع اوروبا ليكون الرد بالادلة.
كما مرفق كيفية فصل حسابات العملاء عن الشركة

اما الهيئات المسجلة فيها بوسطن فادعوك لابراز ما يفيد التسجيل فيها كما ادعوك ايضا ان تعطينى لينك واحد فقط يمكن للعميل ان يشتكى منه.
اتفقنا! واحد فقط!
و يرجى مراجعة الموضوع الماضى عن تسجيل بوسطن.

لن اقوم مرة اخرى بالتحدث عن شركة بوسطن الا فى حالة رد و تعقيب على اتهامات جديدة لاننا نعمل فى نظافة و بقانون و لسنا فاتحين مكاتب تحت مسمى اخر للالتفاف على قوانين.

نقطة اخيرة بالنسبة لمالطا و MFSA عشان اشرح لك.كل العمليات و التنفيذ يتم فى امريكا و السحب و الايداع من امريكا يعنى فرع امريكا المراقب من قبل NFA يجب عليه ان يورد عملياته و تقاريره للمنظمة و الذى فيه ايضا تنفيذ عملاء مالطا و هذا يعنى ان الشركة تخضع لرقابة NFA على كل العمليات التى تنفذ سواء فرع مالطا او امريكا و لكن الشكاوى من فرع مالطا تذهب الى مالطا.

الشيئ الاخر ايضا ان الشركة و مديرى الشركة مسجلين فى NFA كافراد يمكن تقديم شكوى ضدهم و للاسف لن تجد ذلك فى شركات كثيرة.
صراحة الموضوع حقير جدا ان يكون مواجهة بين اثنين وكلاء و نحن كارابيا نرقى تماما من ذلك فقط قمت بالرد عليك.
ان كان لديك رد مقنع بصور يرجى مراسلتى على الخاص لفتح الموضوع و لكن ان كانت الردود مثل السابقة فخلى الموضوع مقفول احسن عشان احنا منتدى نضيف نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

الله كريم.,

الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf Investment Services Act Control of Assets.pdf‏ (42.8 كيلوبايت, المشاهدات 9)
نوع الملف: pdf WS - FXDD Malta Limited1.pdf‏ (26.2 كيلوبايت, المشاهدات 8)
موضوع مغلق