FX-Arabia

جديد المواضيع

الملاحظات

منتدى الترحيب بالأعضاء الجدد هنا الترحيبات والتعارف مع الأعضاء الجدد بالإضافة للتهاني والتعزيات

مستر اسامه ممكن سؤال؟؟؟!!!!

منتدى الترحيب بالأعضاء الجدد

قديم 26-08-2011, 11:40 PM   المشاركة رقم: 1
الكاتب
olevar500
موقوف

البيانات

الإتصالات
الحالة:
olevar500 غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المنتدى : منتدى الترحيب بالأعضاء الجدد
4 مستر اسامه ممكن سؤال؟؟؟!!!!

السلام عليكم مستر اسامه
السلام عليكم اهل المنتدى
وكل سنة وانتم طيبين بمناسبة العيد السعيد
اسعدكم الله اجمعين

انا حضرتك اسمى احمد من الغردقة دارسة كلية تجارة
بس ............................................
انساها لانى بعد ما قرأت ما هو هنا
وجدت انى ما تعلمته اخره اجيب به درجة فى امتحان على ورق
المهم ......................
شكرا لك على ما تفعله وما تضعه من العلم الذى تأحذ عليه الاجر
انا لى فترة بقرء عن الفوركس فى كثير من المنتديات والكتب واشتركت اخير فى اف اكس سيلوشن على منصة الميتا تريد
ونزلت عدة صفحات تتكلم فى التداول والمنصة واخيرا فديوهاتك الرائعة جدا وبدئت اكتسب خبرة عملية بجانب النظرى برضه
لاكنى صدمت بأشياء لم افهمها ابدا
الا وهى الاستراجية والاكسبيرتات ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
يعنى انا بعد شهر من المتابعة لك وللمواقع اخرى وكان تركيزى فيها على فهم التداول
وجدت ناس بتحكى فى استراتجية كذا واخرى باسم كذا وهناك العشرات من المسميات
وبعد ذلك المؤشرات العديدة وكل منها له جوانبه فاحترت
فقلت ابعث برسالة لحضرتك مضمونها
1- يعنى اية استراتيجية ؟؟؟وليه متعددة المسميات ؟؟؟؟؟ صاحبة المسميات الخارقة
2- ازاى اكون واحد من الناس اللى تعمل استراتيجية ؟؟؟؟؟؟
3- المؤشرات – ايه هى افضل 10 مؤشرات اتعلمهم واركز عليهم ؟؟؟؟؟
4- الاكسبيرت –يترى ده عامل زى البرامج اللى بتسخدم فى لعب الاون لاين زى سيلك رود ؟؟؟ اى انها تقوم بالعب مكانك وتعديك لموستويات اعلى ؟؟
5- يترى بعد ما اتعب وافهم ----اجد اكسيبرت يقول لى استريح انت وانا اقوم لك بمتاجرتك ---- اذا يبقى ليه انا تعبت نفسى من الاول ؟!!!!!!!
6- وازاى افهم الاكسيبرتات من اسمائها التى تحمل اسماء مؤشرات علشان اقيمها ؟؟؟
7- ولو الامر كذلك ومع وجود اكسيبرتات فعالة بالمنظر ده ---معنى كده ان الناس المضاربين فى اليابان واميركا واوروبا ((( الحيتان ))) برامجهم هى اللى بتحرك السعر على الشارت صح ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟لان عدد المضاربين فى الثلاث اماكن تلك مش هين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
8- ويترى الاكسبيرتات اللى بنصنعها احنا العرب هيعرف يجيب مكاسب وينافس البرامج الذكية الموجودى فى الدول تلك ؟؟؟؟؟؟
9- ومع احترامى الكبير لك --- مادام تعبت واتعلمت تضارب فى العملة --- ليه تاعب نفسك فى الموقع وانت راح تكسب الكثير من خلال مضاربتك ؟؟؟؟----وايه اللى راح ينوبك من التوصيات والرسائل ----والاموال كلها مدفوعة لشركة اخرى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
10- بفرض انى ركنت للراحة واشتركت معاك وخليت اكسبيرت ((( عيون النسر ))) يقوم بالمتاجرة لى --- فهل انت معى انى اخاطر ب1000$ فيه؟؟؟؟ حتى ولو جربته على حساب الديمو !!!!!!! خاصة وانى قرأت ان الكسيبرت على الديمو جيد ولكن على اللايف لاء ( عامة على كل الاكسيبرتات)
انا عارف ان الموضوع ده ثقيل ---- اسف جدا – لكن انا بتكلم فى تجارة ومش اى تجارة –دية تجارة بعمل دول ---- وده علم كنت اتمنى دراسته فى 4 سنين فى الجامعة ولكن استسمحك انت ترشدنى اليه ....................... لانى ممكن احقق فيه الرقم اللى اتمناه يكون معاى ان شاء الله الكريم
والسلام عليكم ورحمة الله ويركاته

عرض البوم صور olevar500  

قديم 26-08-2011, 11:40 PM
olevar500 olevar500 غير متواجد حالياً
موقوف
4 مستر اسامه ممكن سؤال؟؟؟!!!!

السلام عليكم مستر اسامه
السلام عليكم اهل المنتدى
وكل سنة وانتم طيبين بمناسبة العيد السعيد
اسعدكم الله اجمعين

انا حضرتك اسمى احمد من الغردقة دارسة كلية تجارة
بس ............................................
انساها لانى بعد ما قرأت ما هو هنا
وجدت انى ما تعلمته اخره اجيب به درجة فى امتحان على ورق
المهم ......................
شكرا لك على ما تفعله وما تضعه من العلم الذى تأحذ عليه الاجر
انا لى فترة بقرء عن الفوركس فى كثير من المنتديات والكتب واشتركت اخير فى اف اكس سيلوشن على منصة الميتا تريد
ونزلت عدة صفحات تتكلم فى التداول والمنصة واخيرا فديوهاتك الرائعة جدا وبدئت اكتسب خبرة عملية بجانب النظرى برضه
لاكنى صدمت بأشياء لم افهمها ابدا
الا وهى الاستراجية والاكسبيرتات ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
يعنى انا بعد شهر من المتابعة لك وللمواقع اخرى وكان تركيزى فيها على فهم التداول
وجدت ناس بتحكى فى استراتجية كذا واخرى باسم كذا وهناك العشرات من المسميات
وبعد ذلك المؤشرات العديدة وكل منها له جوانبه فاحترت
فقلت ابعث برسالة لحضرتك مضمونها
4- الاكسبيرت –يترى ده عامل زى البرامج اللى بتسخدم فى لعب الاون لاين زى سيلك رود ؟؟؟ اى انها تقوم بالعب مكانك وتعديك لموستويات اعلى ؟؟
5- يترى بعد ما اتعب وافهم ----اجد اكسيبرت يقول لى استريح انت وانا اقوم لك بمتاجرتك ---- اذا يبقى ليه انا تعبت نفسى من الاول ؟!!!!!!!
7- ولو الامر كذلك ومع وجود اكسيبرتات فعالة بالمنظر ده ---معنى كده ان الناس المضاربين فى اليابان واميركا واوروبا ((( الحيتان ))) برامجهم هى اللى بتحرك السعر على الشارت صح ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟لان عدد المضاربين فى الثلاث اماكن تلك مش هين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
8- ويترى الاكسبيرتات اللى بنصنعها احنا العرب هيعرف يجيب مكاسب وينافس البرامج الذكية الموجودى فى الدول تلك ؟؟؟؟؟؟
9- ومع احترامى الكبير لك --- مادام تعبت واتعلمت تضارب فى العملة --- ليه تاعب نفسك فى الموقع وانت راح تكسب الكثير من خلال مضاربتك ؟؟؟؟----وايه اللى راح ينوبك من التوصيات والرسائل ----والاموال كلها مدفوعة لشركة اخرى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
10- بفرض انى ركنت للراحة واشتركت معاك وخليت اكسبيرت ((( عيون النسر ))) يقوم بالمتاجرة لى --- فهل انت معى انى اخاطر ب1000$ فيه؟؟؟؟ حتى ولو جربته على حساب الديمو !!!!!!! خاصة وانى قرأت ان الكسيبرت على الديمو جيد ولكن على اللايف لاء ( عامة على كل الاكسيبرتات)
انا عارف ان الموضوع ده ثقيل ---- اسف جدا – لكن انا بتكلم فى تجارة ومش اى تجارة –دية تجارة بعمل دول ---- وده علم كنت اتمنى دراسته فى 4 سنين فى الجامعة ولكن استسمحك انت ترشدنى اليه ....................... لانى ممكن احقق فيه الرقم اللى اتمناه يكون معاى ان شاء الله الكريم
والسلام عليكم ورحمة الله ويركاته

قديم 28-08-2011, 05:29 AM   المشاركة رقم: 2
الكاتب
hussien86
عضو متميز

البيانات

الإتصالات
الحالة:
hussien86 غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : olevar500 المنتدى : منتدى الترحيب بالأعضاء الجدد
افتراضي رد: مستر اسامه ممكن سؤال؟؟؟!!!!

السلام عليكم اخي وكل عام وانت طيب
يااخي فعلا اسئلة بتدور في بالي الفترة ديه ووكنت متردد انزلها في موضوع فانت جيت وريحتني الله ينور عليك
ياريت يادكتور اسامة تشفي صدورنا وتعطينا الاجوبة الله يريح بالك وبالذات السؤال المتعلق بالاكسبيرتات

عرض البوم صور hussien86  
قديم 28-08-2011, 05:29 AM
hussien86 hussien86 غير متواجد حالياً
عضو متميز

السلام عليكم اخي وكل عام وانت طيب
يااخي فعلا اسئلة بتدور في بالي الفترة ديه ووكنت متردد انزلها في موضوع فانت جيت وريحتني الله ينور عليك
ياريت يادكتور اسامة تشفي صدورنا وتعطينا الاجوبة الله يريح بالك وبالذات السؤال المتعلق بالاكسبيرتات

قديم 28-08-2011, 07:43 PM   المشاركة رقم: 3
الكاتب
علاء حمدان
عضو فعال
الصورة الرمزية علاء حمدان

البيانات

الإتصالات
الحالة:
علاء حمدان غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

اضم صوتي وانتظر الاجابة من الدكتور اسامة على العشر اسأله كامله ان شاء الله

يا دكتور انا حاسس ان حضرتك ركبتني عوامه فى البحر بس من غير بوصله ..... واستفسرت على الدردشة الرئيسية دون رد

عرض البوم صور علاء حمدان  
قديم 28-08-2011, 07:43 PM
علاء حمدان علاء حمدان غير متواجد حالياً
عضو فعال

اضم صوتي وانتظر الاجابة من الدكتور اسامة على العشر اسأله كامله ان شاء الله

يا دكتور انا حاسس ان حضرتك ركبتني عوامه فى البحر بس من غير بوصله ..... واستفسرت على الدردشة الرئيسية دون رد

قديم 29-08-2011, 05:01 PM   المشاركة رقم: 4
الكاتب
olevar500
موقوف

البيانات

الإتصالات
الحالة:
olevar500 غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

مازلنا فى انتظار الرد

عرض البوم صور olevar500  
قديم 29-08-2011, 05:01 PM
olevar500 olevar500 غير متواجد حالياً
موقوف

مازلنا فى انتظار الرد

قديم 29-08-2011, 05:25 PM   المشاركة رقم: 5
الكاتب
lido
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
lido غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كلام جميل بيدور علية كل مبتدىء واحنا زيك مستنيين رد الدكتور اسامة على كل نقطة

عرض البوم صور lido  
قديم 29-08-2011, 05:25 PM
lido lido غير متواجد حالياً
عضو جديد

كلام جميل بيدور علية كل مبتدىء واحنا زيك مستنيين رد الدكتور اسامة على كل نقطة

قديم 29-08-2011, 08:01 PM   المشاركة رقم: 6
الكاتب
Hema
عضو متميز

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Hema غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

ان شاءلله الدكتور يدخل ويجاوب على كل الاسئله ولكن التمسو له العذر لانه مشغول جدا اليومين دول فى شغله ربنا معاه ويقويه

عرض البوم صور Hema  
قديم 29-08-2011, 08:01 PM
Hema Hema غير متواجد حالياً
عضو متميز

ان شاءلله الدكتور يدخل ويجاوب على كل الاسئله ولكن التمسو له العذر لانه مشغول جدا اليومين دول فى شغله ربنا معاه ويقويه

قديم 30-08-2011, 01:37 AM   المشاركة رقم: 7
الكاتب
mazen107
عضو نشيط
الصورة الرمزية mazen107

البيانات

الإتصالات
الحالة:
mazen107 غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

استفسارات تدور فى خاطر كل مبتدئ

عرض البوم صور mazen107  
قديم 30-08-2011, 01:37 AM
mazen107 mazen107 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

استفسارات تدور فى خاطر كل مبتدئ

قديم 03-09-2011, 09:10 AM   المشاركة رقم: 8
الكاتب
البيرق
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
البيرق غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

الله يكون في عون د/ أسامة ، وأنا معاكم من المنتظرين ، وأكيد ما راح يبخل علينا بالعكس حيكون مبسوط جداً وإحنا له من الشاكرين

عرض البوم صور البيرق  
قديم 03-09-2011, 09:10 AM
البيرق البيرق غير متواجد حالياً
عضو جديد

الله يكون في عون د/ أسامة ، وأنا معاكم من المنتظرين ، وأكيد ما راح يبخل علينا بالعكس حيكون مبسوط جداً وإحنا له من الشاكرين

قديم 03-09-2011, 08:22 PM   المشاركة رقم: 9
الكاتب
مدير الموقع
المدير العام للموقع

البيانات

الإتصالات
الحالة:
مدير الموقع غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

يا الهى!!
كنت قد كتبت الرد اين ذهب!!
واضح انه لم يلصق هنا لدواعى انترنتية..
ساقوم بكتابة الرد الان مرة اخرى و اعتذر عن الخطا الغير مقصود.
الله كريم

عرض البوم صور مدير الموقع  
قديم 03-09-2011, 08:22 PM
مدير الموقع مدير الموقع غير متواجد حالياً
المدير العام للموقع

يا الهى!!
كنت قد كتبت الرد اين ذهب!!
واضح انه لم يلصق هنا لدواعى انترنتية..
ساقوم بكتابة الرد الان مرة اخرى و اعتذر عن الخطا الغير مقصود.
الله كريم

قديم 03-09-2011, 08:34 PM   المشاركة رقم: 10
الكاتب
مدير الموقع
المدير العام للموقع

البيانات

الإتصالات
الحالة:
مدير الموقع غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

اهلا بك اخى الفاضل..
ساسرد ردى هنا مرة اخرى ان شاء الله لنتابع سويا الرد و لعل يكون فيه الافادة لنا جميعا..

استراتيجية هى طريقة تداول معينة,يمكنك صياغة استراتيجيتك الخاصة بك عن طريق عمل توليفة تعلمتها و تدربت عليها و المسميات الخارقة ترجع لاصحابها الذين سموها,
اذن يمكنك عمل استراتيجية تعتمد على مؤشرين ثلاثة مع فلترين اخرين كفيبوناشى باعدادت معينة و هكذا.
يمكنك صياغة استراتيجيك الخاصة بعد ان تتعلم كثيرا من هذا السوق.

لما تتعلم فوركس و تعرف تتاجر حتقدر تعمل استراتيجية خاصة بيك.
مش كل واحد يقدر كمان لان دى ملكة الابداع و الابتكار و مش موجودة عند كل الناس و لكن عليك ان تتعلم بجد و ان يكون لك خبرة بطريقة تداول معينة و ستكون هذه استراتيجيتك اذن نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

لا اميل كثيرا للتداول بالمؤشرات و لكن اميل فى جعلهم فلاتر للاشياء الرئيسية التى اعتمد عليها كالترندات و الدعوم و المقاومات..
اميل اكثر الى الموفنج افريج باعداداته 100 و 200 و البولنجر باند كمؤشرين جيدين للفلترة.

ده برنامج تداول الى يمكن ان يكون لديك فكرة او استراتيجية معينة و تطبقها فى برنامج تداول الى يتاجر اليا فور توافر الفرص المبنية على المعطيات الموجودة فى البرنامج نفسه.

لان عمرك ما حتوصل لصياغة اكسبيرت غير لما تتعب فى الاول و عمر ما حيوصلك اكسبيرت بيربح ارباح بشكل مستمر و يكون مجانى..
اما انك تصيغ فكرتك الخاصة او تقبل بشراء واحد او تأجيره او شيئا ما.

مقدرش افيدك كل اسم يختلف لماذا صاحب الاكسبيرت سماه كذلك كما اننى لا اعرف المؤشرات بداخلها الا اذا كانت النسخة مفتوحة و قابلة للقراءة.

الامر مش الكثرة تغلب الشجاعة و انما هو من اين تؤكل الكتف و قليلا من يصل الى هذا المستوى كما ان الاكسبيرتات الرابحة لا تنتشر بسرعة خوفا من ضربها.

يا عالم..العرب مش وحشين و هم مش اكتر مننا صباع ولا اتنين..اللى بيحاول و بيتعب و بيجتهد لازم فى النهاية يوصل و الله اعلم.

لكل واحد فكره الخاص و نظريته الخاصة فى الحياة قد يكون البعض يحب المال و يجرى ورائه و يتعب من اجله و البعض الاخر من اجل الشهرة و المجد و البعض من اجل العلم و نقل العلم و البعض من اجل وجود دخل اضافى.
هناك الكثير من الاشياء لا يمكنك ان تقيسها بمقياس المادة و فقط فلو كان الكل يقيس بنفس المقياس ما كان العلم وصل لى و لك و للاخرين..
كما اننى لست مهتما بادارة حسابات الغير و يكفينى حسابى و المنتدى فانا اجد فيهم الخير و مناسبين لطريقة حياتى و ظروفى المعيشية نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

كل اكسبيرت له عيوبه و قليلا جدا من الاكسبيرتات ما يستمر للابد و نحن نحاول مع اكسبيرت هالى الموجود تقاريره فى القسم العام فى المنتدى يمكنك متابعة التقارير و ابداء رأيك..

ارى ان اسئلتك اغلبها مبكرة جدا جدا و انت لا زلت تحبو اولى خطواتك فى عالم الفوركس و تفكر كيف يمكننى قيادة الطائرة منفردا..
عليك ان تتعلم و تعرف الاساسيات ثم تبدا فى التجارة و انذاك ستحصل على كما كبيرا من المعلومات يساعدك فى فهم اليات السوق.

تحياتى و اعتذر عن ضياع الرد الاول بدون قصد.
الله كريم

عرض البوم صور مدير الموقع  
قديم 03-09-2011, 08:34 PM
مدير الموقع مدير الموقع غير متواجد حالياً
المدير العام للموقع

اهلا بك اخى الفاضل..
ساسرد ردى هنا مرة اخرى ان شاء الله لنتابع سويا الرد و لعل يكون فيه الافادة لنا جميعا..

استراتيجية هى طريقة تداول معينة,يمكنك صياغة استراتيجيتك الخاصة بك عن طريق عمل توليفة تعلمتها و تدربت عليها و المسميات الخارقة ترجع لاصحابها الذين سموها,
اذن يمكنك عمل استراتيجية تعتمد على مؤشرين ثلاثة مع فلترين اخرين كفيبوناشى باعدادت معينة و هكذا.
يمكنك صياغة استراتيجيك الخاصة بعد ان تتعلم كثيرا من هذا السوق.

لما تتعلم فوركس و تعرف تتاجر حتقدر تعمل استراتيجية خاصة بيك.
مش كل واحد يقدر كمان لان دى ملكة الابداع و الابتكار و مش موجودة عند كل الناس و لكن عليك ان تتعلم بجد و ان يكون لك خبرة بطريقة تداول معينة و ستكون هذه استراتيجيتك اذن نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

لا اميل كثيرا للتداول بالمؤشرات و لكن اميل فى جعلهم فلاتر للاشياء الرئيسية التى اعتمد عليها كالترندات و الدعوم و المقاومات..
اميل اكثر الى الموفنج افريج باعداداته 100 و 200 و البولنجر باند كمؤشرين جيدين للفلترة.

ده برنامج تداول الى يمكن ان يكون لديك فكرة او استراتيجية معينة و تطبقها فى برنامج تداول الى يتاجر اليا فور توافر الفرص المبنية على المعطيات الموجودة فى البرنامج نفسه.

لان عمرك ما حتوصل لصياغة اكسبيرت غير لما تتعب فى الاول و عمر ما حيوصلك اكسبيرت بيربح ارباح بشكل مستمر و يكون مجانى..
اما انك تصيغ فكرتك الخاصة او تقبل بشراء واحد او تأجيره او شيئا ما.

مقدرش افيدك كل اسم يختلف لماذا صاحب الاكسبيرت سماه كذلك كما اننى لا اعرف المؤشرات بداخلها الا اذا كانت النسخة مفتوحة و قابلة للقراءة.

الامر مش الكثرة تغلب الشجاعة و انما هو من اين تؤكل الكتف و قليلا من يصل الى هذا المستوى كما ان الاكسبيرتات الرابحة لا تنتشر بسرعة خوفا من ضربها.

يا عالم..العرب مش وحشين و هم مش اكتر مننا صباع ولا اتنين..اللى بيحاول و بيتعب و بيجتهد لازم فى النهاية يوصل و الله اعلم.

لكل واحد فكره الخاص و نظريته الخاصة فى الحياة قد يكون البعض يحب المال و يجرى ورائه و يتعب من اجله و البعض الاخر من اجل الشهرة و المجد و البعض من اجل العلم و نقل العلم و البعض من اجل وجود دخل اضافى.
هناك الكثير من الاشياء لا يمكنك ان تقيسها بمقياس المادة و فقط فلو كان الكل يقيس بنفس المقياس ما كان العلم وصل لى و لك و للاخرين..
كما اننى لست مهتما بادارة حسابات الغير و يكفينى حسابى و المنتدى فانا اجد فيهم الخير و مناسبين لطريقة حياتى و ظروفى المعيشية نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

كل اكسبيرت له عيوبه و قليلا جدا من الاكسبيرتات ما يستمر للابد و نحن نحاول مع اكسبيرت هالى الموجود تقاريره فى القسم العام فى المنتدى يمكنك متابعة التقارير و ابداء رأيك..

ارى ان اسئلتك اغلبها مبكرة جدا جدا و انت لا زلت تحبو اولى خطواتك فى عالم الفوركس و تفكر كيف يمكننى قيادة الطائرة منفردا..
عليك ان تتعلم و تعرف الاساسيات ثم تبدا فى التجارة و انذاك ستحصل على كما كبيرا من المعلومات يساعدك فى فهم اليات السوق.

تحياتى و اعتذر عن ضياع الرد الاول بدون قصد.
الله كريم