FX-Arabia

جديد المواضيع

الملاحظات

ارشيف الاستراتيجيات ارشيف مجممع لافضل استراتيجيات الفوركس فى العالم و افضل المواضيع لشروحات الاستراتيجيات فى المنتدى.

موضوع مغلق

قديم 14-07-2011, 11:54 AM   المشاركة رقم: 1
الكاتب
احمد السيد
عضو نشيط

البيانات

الإتصالات
الحالة:
احمد السيد غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المنتدى : ارشيف الاستراتيجيات
افتراضي استراتيجية فوركس سيستم كامل (ملخص)

كان فى موضوع امبارح اكتب كان حلو جدااااااا بتاع انت ممكن تعمل كام فى الشهر ولذلك انا قررت انا اضع موضوع هو احقاقا للحق ليس فكرتى ولكن هى فكره دكتور جمال مع افكار للدكتور اسامه الذين اكن لهم كل احترام وهم اساتذتى فارجو منهم ان ياذنوا لى بسرد بعضا من شرحهم فى نظام كامل متكامل واتحدى اى احد بيه
بسم الله توكلنا على الله

عرض البوم صور احمد السيد  

قديم 14-07-2011, 11:54 AM
احمد السيد احمد السيد غير متواجد حالياً
عضو نشيط
افتراضي استراتيجية فوركس سيستم كامل (ملخص)

كان فى موضوع امبارح اكتب كان حلو جدااااااا بتاع انت ممكن تعمل كام فى الشهر ولذلك انا قررت انا اضع موضوع هو احقاقا للحق ليس فكرتى ولكن هى فكره دكتور جمال مع افكار للدكتور اسامه الذين اكن لهم كل احترام وهم اساتذتى فارجو منهم ان ياذنوا لى بسرد بعضا من شرحهم فى نظام كامل متكامل واتحدى اى احد بيه
بسم الله توكلنا على الله

قديم 14-07-2011, 11:55 AM   المشاركة رقم: 2
الكاتب
احمد السيد
عضو نشيط

البيانات

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : احمد السيد المنتدى : ارشيف الاستراتيجيات
افتراضي رد: اقوى نظام كامل فى تاريخ الفوركس

أكيييييييييييد هى مهنة يعتمد عليها
واذا لم تكن هذه مهنة أمال ايه اللى هاتبقى مهنة؟؟

انا مش هاكلمك عن كم مليار وتريليون واسماء كده ماعرفهاش بيتم التداول بيها كل يوم
ولا هاكلمك عن ان دى مهنة البنوك والصناديق والدول و و
انما هاكلمك عن حاجة واحدة بس
وهى ان اى سوق تانى بيصل لحاجة اسمها التشبّع
سيبك من التفكير الضيق

هاقول لك على مثل حلو
اذا واحد بيبيع مناديل مثلا فى الاتوبيس
ممكن جدا يكون راس ماله 10 جنية فقط فى اول يوم ولما يبعهم يبقى معاه 20 على آخر اليوم (عمل دبل فى يوم أحسن من الفوركس ههههههه)
ممكن المثل ده فى الحياة الواقعية؟؟ ممكن جدا جدا
طيب تانى يوم هايبدأ براس مال 20 ونفس القصة اخر اليوم بقوا 40
بس لحد امتى؟؟؟

هل ممكن لما يكون راس ماله 1000 جنية فقط يقدر يبيع مناديل بال 1000 كلهم فى يوم؟؟
طبعا لا
ليه؟؟
عشان السوق تشبّع

طيب لو كان راس ماله مليون؟؟
وكذلك فى اى حاجة تانية ايا كانت
انما الفوركس اللى معاه 500 دولار زى اللى معاه 20 مليون
اللى هايفرق فقط هو اللوت
يارب تكون الفكرة وصلت

أما أنا فكنت شغال فى افضل الاماكن وأرقاها فى مجالى
ومع كل ده سيبت المجال بالكامل وتفرغت للفوركس فقط وبقالى كده 8 سنين ولله الحمد ومتزوج وعندى أولاد كمان عشان اذا كنت فاكرنى واخدها هواية هههههه

فطبعاااااااااا واكييييييييييد مهنة

ولكن ...
عشان تبقى فاهم
اذا ماكنتش شاااااااااااطر وشاطر جدا مش هاتعرف تعمل ده
وللاسف كم من الناس الموجودين بيقول ويقول ويفتى، ولكنه شغل اضافى وجانبى
طبعا مع احترامى للكل انما الجانبى حاجة والاساسى ومصدر اكل عيشة حاجة تانية خالص

عرض البوم صور احمد السيد  
قديم 14-07-2011, 11:55 AM
عضو نشيط

أكيييييييييييد هى مهنة يعتمد عليها
واذا لم تكن هذه مهنة أمال ايه اللى هاتبقى مهنة؟؟

انا مش هاكلمك عن كم مليار وتريليون واسماء كده ماعرفهاش بيتم التداول بيها كل يوم
ولا هاكلمك عن ان دى مهنة البنوك والصناديق والدول و و
انما هاكلمك عن حاجة واحدة بس
وهى ان اى سوق تانى بيصل لحاجة اسمها التشبّع
سيبك من التفكير الضيق

هاقول لك على مثل حلو
اذا واحد بيبيع مناديل مثلا فى الاتوبيس
ممكن جدا يكون راس ماله 10 جنية فقط فى اول يوم ولما يبعهم يبقى معاه 20 على آخر اليوم (عمل دبل فى يوم أحسن من الفوركس ههههههه)
ممكن المثل ده فى الحياة الواقعية؟؟ ممكن جدا جدا
طيب تانى يوم هايبدأ براس مال 20 ونفس القصة اخر اليوم بقوا 40
بس لحد امتى؟؟؟

هل ممكن لما يكون راس ماله 1000 جنية فقط يقدر يبيع مناديل بال 1000 كلهم فى يوم؟؟
طبعا لا
ليه؟؟
عشان السوق تشبّع

طيب لو كان راس ماله مليون؟؟
وكذلك فى اى حاجة تانية ايا كانت
انما الفوركس اللى معاه 500 دولار زى اللى معاه 20 مليون
اللى هايفرق فقط هو اللوت
يارب تكون الفكرة وصلت

أما أنا فكنت شغال فى افضل الاماكن وأرقاها فى مجالى
ومع كل ده سيبت المجال بالكامل وتفرغت للفوركس فقط وبقالى كده 8 سنين ولله الحمد ومتزوج وعندى أولاد كمان عشان اذا كنت فاكرنى واخدها هواية هههههه

فطبعاااااااااا واكييييييييييد مهنة

ولكن ...
عشان تبقى فاهم
اذا ماكنتش شاااااااااااطر وشاطر جدا مش هاتعرف تعمل ده
وللاسف كم من الناس الموجودين بيقول ويقول ويفتى، ولكنه شغل اضافى وجانبى
طبعا مع احترامى للكل انما الجانبى حاجة والاساسى ومصدر اكل عيشة حاجة تانية خالص

قديم 14-07-2011, 11:55 AM   المشاركة رقم: 3
الكاتب
احمد السيد
عضو نشيط

البيانات

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:

الفكرة اللى هاطرحها هنا ومن غير تشويق عشان انا نفسى ماباحبش اللى بيعملوا كده
ولا منقولة، ولا قريتها، ولا سمعت عنها من أى حد
الفكرة فكرتى تماما ولله الحمد، واذا اى حد نقلها ياريت فقط يذكر المصدر مجرد إحقاقا للحق
الموضوع مش اختراع ولا حاجة، إنما ملاحظة ومتابعة وسهر ليالى بالفعل
بالمناسبة
انا مش لسه هابتدى أجرب معاكم، أو حتى مجربها إسبوعين مثلا ومشيت معايا لا
الموضوع ده انا شغال بيه بقالى 4 سنوات لايف (مش باك تيست) وعلى حساب حقيقى
بس للأمانة القصوى هو فيه كمان حاجتين زيادة عن اللى هايتقال هنا تعتبر كل واحدة استراتيجية مستقلة من برمجتى الخاصة
انما اللى هنا هو الاساس
نبدأ بسم الله
وأى متابع أهلا بيه، وأى مشارك ده موضوعه فى الأساس، وأى معترض ياريت يقفل الموضوع ويتابع موضوع أكثر أهمية من ده
أنا فكرت انى أعمل الموضوع على حلقات، منها شرح ماهيّة الفوركس ومنها تمهيد للموضوع الأساسى مثلا حلقتين تلاتة تمهيد للمبتدىء عشان يتابع معانا بسلاسة وندخل فى صلب الموضوع من أول الإسبوع القادم بإذن الله تعالى
يتبع ...
د/ جمال ممدوح

عرض البوم صور احمد السيد  
قديم 14-07-2011, 11:55 AM
عضو نشيط

الفكرة اللى هاطرحها هنا ومن غير تشويق عشان انا نفسى ماباحبش اللى بيعملوا كده
ولا منقولة، ولا قريتها، ولا سمعت عنها من أى حد
الفكرة فكرتى تماما ولله الحمد، واذا اى حد نقلها ياريت فقط يذكر المصدر مجرد إحقاقا للحق
الموضوع مش اختراع ولا حاجة، إنما ملاحظة ومتابعة وسهر ليالى بالفعل
بالمناسبة
انا مش لسه هابتدى أجرب معاكم، أو حتى مجربها إسبوعين مثلا ومشيت معايا لا
الموضوع ده انا شغال بيه بقالى 4 سنوات لايف (مش باك تيست) وعلى حساب حقيقى
بس للأمانة القصوى هو فيه كمان حاجتين زيادة عن اللى هايتقال هنا تعتبر كل واحدة استراتيجية مستقلة من برمجتى الخاصة
انما اللى هنا هو الاساس
نبدأ بسم الله
وأى متابع أهلا بيه، وأى مشارك ده موضوعه فى الأساس، وأى معترض ياريت يقفل الموضوع ويتابع موضوع أكثر أهمية من ده
أنا فكرت انى أعمل الموضوع على حلقات، منها شرح ماهيّة الفوركس ومنها تمهيد للموضوع الأساسى مثلا حلقتين تلاتة تمهيد للمبتدىء عشان يتابع معانا بسلاسة وندخل فى صلب الموضوع من أول الإسبوع القادم بإذن الله تعالى
يتبع ...
د/ جمال ممدوح

قديم 14-07-2011, 11:57 AM   المشاركة رقم: 4
الكاتب
احمد السيد
عضو نشيط

البيانات

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:

ما هى أهم الأساسيات فى الفوركس؟

هى كما اتفق الجميع، سواء عرب أم أجانب، مبتدىء أم خبير، هى الدعوم والمقاومات

ده مافيهوش شك

فما هى الدعوم والمقاومات كده سريعاً؟

الدعم: هو منطقة سعرية لم يستطع السعر أن يتخطاها هبوطاً فى فترة من الفترات

يعنى ايه الكلام ده؟

يعنى السعر فضل نازل نازل نازل وماحدش بيقوله رايح فين ولا عارفين نوقفه نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

لحد لما وصل لمنطقة معينة وابتدى يظهر ناس توقفه عند حده

سواء بقى يمشى بالعرض، أو يرتد صعود مباشر، المهم المنطقة اللى قدرت توقفه دى تسمى بمنطقة الدعم

وبالعكس تماما لما يكون السعر طالع طالع لحد لما يقف أو يرتد نزولا تبقى دى منطقة مقاومة

وطبعا من المعروف ان الدعم لما يتكسر (يتكسر يعنى السعر يقدر ينزل زيادة ويخترقه لتحت) بيتقلب لمقاومة

وهكذا المقاومة لما تتكسر تصبح دعم

كل ده كلام جميل

بس قديم!!!

وكل الناس عارفاه

بالفعل كل الناس عارفاه، ولكن مين اللى شغال بيه؟؟؟ كله عاوز الحاجات اللى شكلها حلو وتزغلل فى الشارت، أو مؤشر يديله صوت يقوم من النوم ويدخل وهو مغمض نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

المهم

ولكن اختلف الجميع فى كيفية تحديد هذه الدعوم والمقاومات

فمنهم اللى قال اللى بالعرض افضل (بالعرض يعنى خط أفقى)، ومنهم قال اللى بالجنب (اللى هو خط الترند) وتفنّنوا فيه، وطلع فيه مقولات كتير (خليك مع الترند، اجعل الترند صديقك،Trend is my friend، مش عارف لو عاكست الترند هايحصلك ايه) ولكن...

ازاى نرسم الترند؟؟

عرض البوم صور احمد السيد  
قديم 14-07-2011, 11:57 AM
عضو نشيط

ما هى أهم الأساسيات فى الفوركس؟

هى كما اتفق الجميع، سواء عرب أم أجانب، مبتدىء أم خبير، هى الدعوم والمقاومات

ده مافيهوش شك

فما هى الدعوم والمقاومات كده سريعاً؟

الدعم: هو منطقة سعرية لم يستطع السعر أن يتخطاها هبوطاً فى فترة من الفترات

يعنى ايه الكلام ده؟

يعنى السعر فضل نازل نازل نازل وماحدش بيقوله رايح فين ولا عارفين نوقفه نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

لحد لما وصل لمنطقة معينة وابتدى يظهر ناس توقفه عند حده

سواء بقى يمشى بالعرض، أو يرتد صعود مباشر، المهم المنطقة اللى قدرت توقفه دى تسمى بمنطقة الدعم

وبالعكس تماما لما يكون السعر طالع طالع لحد لما يقف أو يرتد نزولا تبقى دى منطقة مقاومة

وطبعا من المعروف ان الدعم لما يتكسر (يتكسر يعنى السعر يقدر ينزل زيادة ويخترقه لتحت) بيتقلب لمقاومة

وهكذا المقاومة لما تتكسر تصبح دعم

كل ده كلام جميل

بس قديم!!!

وكل الناس عارفاه

بالفعل كل الناس عارفاه، ولكن مين اللى شغال بيه؟؟؟ كله عاوز الحاجات اللى شكلها حلو وتزغلل فى الشارت، أو مؤشر يديله صوت يقوم من النوم ويدخل وهو مغمض نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

المهم

ولكن اختلف الجميع فى كيفية تحديد هذه الدعوم والمقاومات

فمنهم اللى قال اللى بالعرض افضل (بالعرض يعنى خط أفقى)، ومنهم قال اللى بالجنب (اللى هو خط الترند) وتفنّنوا فيه، وطلع فيه مقولات كتير (خليك مع الترند، اجعل الترند صديقك،Trend is my friend، مش عارف لو عاكست الترند هايحصلك ايه) ولكن...

ازاى نرسم الترند؟؟

قديم 14-07-2011, 12:00 PM   المشاركة رقم: 5
الكاتب
احمد السيد
عضو نشيط

البيانات

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:

تفنن الناس فى كيفية رسم الترند وكل واحد يدافع عن اسلوبه ان هو ده الصح والباقى غلط، ويجيب من الشارت اللى يدعم كلامه، ولكن التانى بيعمل نفس الكلام، وما شاء الله الشارت مليان لده ولده

فمنهم اللى بيرسمه على قاعين أو قمتين كفاية، ومنهم اللى بيقول لا لازم 3 قيعان أو 3 قمم حتى نعترف بإن ده ترند (انا لا مع ده ولا مع ده انا محايد)

ومنهم اللى بيقول لازم نرسم خط الترند على الهاى او اللو للشموع، وأى اختراق للترند ولو بنقطة لابد من تعديل رسم الترند على الشكل الجديد

ومنهم اللى بيرسم على الكلوز ولا يعترف بالهاى واللو تماما حتى لو اخترق الترند فيكون الترند سليما

والمشكلة الكبرى فين بقى؟؟

لما الصفقة تكسب يبقى ده العادى والترند تمام، ولما تخسر (طبعا بيبان بعدها) يقولك انت مش راسم الترند على القمم والقيعان مظبوط، ودى كده الرسمة الصح، طيب مانا ساعتها ماكنتش عارف انه هايعمل قاع مثلا اقل وعشان كده المقولة المشهورة (ما أسهل ان تكون محللاً بعد الحدث)

فكيفية رسم الترند بالطريقة السليمة ليس متاحاً للجميع، وعشان كده الناس اتجهت للمؤشرات اللى بترسم الترند لوحدها (ولا تعليق)

وطلع من هنا كمية استراتيجيات كتير زى الشغل على الارتداد أو الشغل على الاختراق فقط ولما كثر موضوع الاختراق الوهمى (كما يسمونه) عمل مؤشرات مساعده للترند لفضح الاختراق الوهمى مثل توليفة موفينج او استوك او آر اس آى وغيره من المساعدات

وفيه اللى ساب ده كله واشتغل دعوم ومقاومات على شكل دوائر أو بيضاوى

كل ده كويس على فكرة

ومش غلط

بالمناسبة، مافيش حاجة اسمها غلط فى الفوركس، كله كويس، وبيمشى، ولكن المهم هو هايمشى امتى (فى التذبذب ولا الترند)؟؟ ولفترة اد ايه (كل وقت وله نظامه)؟؟

فأنا مش باقول على اى حاجة غلط، كل واحد وله طريقته المهم انه يكون بيقدر يكسب بيها معظم الوقت

نرجع تانى للأساسيات

الدعوم والمقاومات اللى انبثق منها الترند

فيه ناس بتحب تتعامل معاها كخطوط افقية فقط ولا تتعامل مع الترند المائل (ومنهم أساتذة أجانب)، فيرسم خط من نقطة الدعم بالعرض وخط من نقطة المقاومة ويتعامل مع السعر من حيث الارتداد أو الاختراق زيه زى الترند العادى

ولو تبص لأصل المواضيع كلها هاتلاقى ان الدعوم والمقاومات أو بمعنى آخر القيعان والقمم هم أصل كل شىء

يعنى

جان اللى مدوخ الناس بحركاته السحرية واللولبية كل اللى بيحاول يعمله انه يتنبأ بالقمة القادمة أو القاع القادم من خلال السابق

اليوت ونظرياته واسلوب العدّ اللى اختلف فيه الكثيرون، ما هو الا نفس الشىء، فالموجة اللى بتجرى ورا الموجة عبارة عن قمة أو قاع

وغيره من فايبوناتشى، وفايبوناتشى اكستنشن والنسب الذهبية لإيجاد القمة القادمة أو القاع المحتمل

ومنها انبثق الهارمونيك بأشكاله ليتوقع نفس الشىء

يبقى الفكرة واحدة ولكن كل واحد بيختار حسب شخصيته

يعنى فيه ناس بتحب الغموض والكلكعة ومعادلات سحرية وجان (مع الاحترام للكل) بس القصة ابسط بكثيييييير

وعلى فكرة قبل ما حد من المؤيدين للحاجات دى يهاجمنى ، انا دارس اليوت كويس اوى اوى وعارف جان وناقشت واحد كان عامل كتاب عن جان وبيبيعه ب 110$ وطلعت له حاجات فى معادلاته غلط لدرجة انه ماكانش مصدق

فأنا مش معترض عليهم، والا ماكنتش اديتهم من وقتى كل ده حتى احترفهم

بس الفكرة فين؟؟

نرجع تانى نقول، لما يكون الفوركس هو مصدر اكل عيشك وفاتح بيتك بيكون همّك الأول والأخير هو الربح (بس بجد مش زى ما البعض بيدّعى) عشان كده مش مهتم بالحركات اللولبية والمستخبية، المهم الربببححححح

فلما تلاقى انك ممكن تحقق الهدف المطلوب وبدون وجع راس واستعراض حاجات غريبة وعجيبة لجذب الانتباه، فأكيد انت مش هاتعذب نفسك هههههه

المهم

وده بجد المهم

ويمكن أهم من الموضوع الأساسى

يا ريت يا إخوانى تاخدوا كلامى ده على محمل من الجديّة

إوعى تخلّى حد يدير لك حسابك مهماً كان

ولا حتى أنا

وادينى باقولها بالبنط العرييييييييض

ومش هاقبل اى حد ولا على الخاص ولا على العام

وبكل صراحة

اسأل نفسك أولا

اذا بالفعل اللى هايديرلك حسابك بيربح الأرباح اللى قالك عليها

هايدير حسابك لييييييييييييييييييييه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يعنى بقى بعد ما ربنا فتح عليه باسلوب بيعرف يتاجر بيه لنفسه لدرجة انه تفرّغ من عمله واشتغل فوركس (مش بيقلّب عيشه بحاجة جانبية) يرجع يخلّى حد يحاسبه تانى ويراجع وراه وفين ده وليه ده، ويرجع تااااانى زى الشغل القديم (ده اذا كان هايشتغل بما يرضى الله)؟؟؟؟

انما هو عامل حسابه انها فلوس زيادة، جابت أرباح هايقاسمك فيها، خسرت ربنا يعوض عليك بقى انا هاعمل لك ايه انت اللى نحس ههههههههه

وانا عارف انه هايطلع واحد يقولى ماهو ممكن يكون عارف طريقة حلوة بس مافيش راس مال، أو فيه بس قليل وهو مستعجل

صدقنى لو 100$ وماظنش ان المبلغ ده مش موجود، واستراتيجيته حلوة هايعمل منه اى راس مال كان بيحلم بيه

بس الصبر

فتااااااااانى اوعى تدى حسابك لحد مهما برهن لك على شطارته، ومش هاقول لك ورّالك ريبورت مضروب لا، ده لو اشتغل كل صفقاته قدامك لايف

امال ايه؟؟

إتعلّم واشتغل انت بنفسك

قال الإمام على بن أبى طالب

ما حَكّ جلدك مثل ظِفرك فتوَلَّ أنت أمر نفسك

طيب ما عرفتش؟؟

يبقى مش مجالك، ومش كل الناس تنفع تبقى دكاترة وجراحين مع انهم بياخدوا مئات الآلاف فى ساعتين جراحة، بس انت مش منهم ومش شغلتك، ولاعب الكرة اللى بالملايين، ماكانش حد غلب، وهو مين مابيعرفش يلعب كورة؟؟

أظن انا المرة دى طولت عليكم بجد

ده اذا كنتم لسه بتقرأوا اساسا وماسيبتوش الموضوع ومشيتم

عرض البوم صور احمد السيد  
قديم 14-07-2011, 12:00 PM
عضو نشيط

تفنن الناس فى كيفية رسم الترند وكل واحد يدافع عن اسلوبه ان هو ده الصح والباقى غلط، ويجيب من الشارت اللى يدعم كلامه، ولكن التانى بيعمل نفس الكلام، وما شاء الله الشارت مليان لده ولده

فمنهم اللى بيرسمه على قاعين أو قمتين كفاية، ومنهم اللى بيقول لا لازم 3 قيعان أو 3 قمم حتى نعترف بإن ده ترند (انا لا مع ده ولا مع ده انا محايد)

ومنهم اللى بيقول لازم نرسم خط الترند على الهاى او اللو للشموع، وأى اختراق للترند ولو بنقطة لابد من تعديل رسم الترند على الشكل الجديد

ومنهم اللى بيرسم على الكلوز ولا يعترف بالهاى واللو تماما حتى لو اخترق الترند فيكون الترند سليما

والمشكلة الكبرى فين بقى؟؟

لما الصفقة تكسب يبقى ده العادى والترند تمام، ولما تخسر (طبعا بيبان بعدها) يقولك انت مش راسم الترند على القمم والقيعان مظبوط، ودى كده الرسمة الصح، طيب مانا ساعتها ماكنتش عارف انه هايعمل قاع مثلا اقل وعشان كده المقولة المشهورة (ما أسهل ان تكون محللاً بعد الحدث)

فكيفية رسم الترند بالطريقة السليمة ليس متاحاً للجميع، وعشان كده الناس اتجهت للمؤشرات اللى بترسم الترند لوحدها (ولا تعليق)

وطلع من هنا كمية استراتيجيات كتير زى الشغل على الارتداد أو الشغل على الاختراق فقط ولما كثر موضوع الاختراق الوهمى (كما يسمونه) عمل مؤشرات مساعده للترند لفضح الاختراق الوهمى مثل توليفة موفينج او استوك او آر اس آى وغيره من المساعدات

وفيه اللى ساب ده كله واشتغل دعوم ومقاومات على شكل دوائر أو بيضاوى

كل ده كويس على فكرة

ومش غلط

بالمناسبة، مافيش حاجة اسمها غلط فى الفوركس، كله كويس، وبيمشى، ولكن المهم هو هايمشى امتى (فى التذبذب ولا الترند)؟؟ ولفترة اد ايه (كل وقت وله نظامه)؟؟

فأنا مش باقول على اى حاجة غلط، كل واحد وله طريقته المهم انه يكون بيقدر يكسب بيها معظم الوقت

نرجع تانى للأساسيات

الدعوم والمقاومات اللى انبثق منها الترند

فيه ناس بتحب تتعامل معاها كخطوط افقية فقط ولا تتعامل مع الترند المائل (ومنهم أساتذة أجانب)، فيرسم خط من نقطة الدعم بالعرض وخط من نقطة المقاومة ويتعامل مع السعر من حيث الارتداد أو الاختراق زيه زى الترند العادى

ولو تبص لأصل المواضيع كلها هاتلاقى ان الدعوم والمقاومات أو بمعنى آخر القيعان والقمم هم أصل كل شىء

يعنى

جان اللى مدوخ الناس بحركاته السحرية واللولبية كل اللى بيحاول يعمله انه يتنبأ بالقمة القادمة أو القاع القادم من خلال السابق

اليوت ونظرياته واسلوب العدّ اللى اختلف فيه الكثيرون، ما هو الا نفس الشىء، فالموجة اللى بتجرى ورا الموجة عبارة عن قمة أو قاع

وغيره من فايبوناتشى، وفايبوناتشى اكستنشن والنسب الذهبية لإيجاد القمة القادمة أو القاع المحتمل

ومنها انبثق الهارمونيك بأشكاله ليتوقع نفس الشىء

يبقى الفكرة واحدة ولكن كل واحد بيختار حسب شخصيته

يعنى فيه ناس بتحب الغموض والكلكعة ومعادلات سحرية وجان (مع الاحترام للكل) بس القصة ابسط بكثيييييير

وعلى فكرة قبل ما حد من المؤيدين للحاجات دى يهاجمنى ، انا دارس اليوت كويس اوى اوى وعارف جان وناقشت واحد كان عامل كتاب عن جان وبيبيعه ب 110$ وطلعت له حاجات فى معادلاته غلط لدرجة انه ماكانش مصدق

فأنا مش معترض عليهم، والا ماكنتش اديتهم من وقتى كل ده حتى احترفهم

بس الفكرة فين؟؟

نرجع تانى نقول، لما يكون الفوركس هو مصدر اكل عيشك وفاتح بيتك بيكون همّك الأول والأخير هو الربح (بس بجد مش زى ما البعض بيدّعى) عشان كده مش مهتم بالحركات اللولبية والمستخبية، المهم الربببححححح

فلما تلاقى انك ممكن تحقق الهدف المطلوب وبدون وجع راس واستعراض حاجات غريبة وعجيبة لجذب الانتباه، فأكيد انت مش هاتعذب نفسك هههههه

المهم

وده بجد المهم

ويمكن أهم من الموضوع الأساسى

يا ريت يا إخوانى تاخدوا كلامى ده على محمل من الجديّة

إوعى تخلّى حد يدير لك حسابك مهماً كان

ولا حتى أنا

وادينى باقولها بالبنط العرييييييييض

ومش هاقبل اى حد ولا على الخاص ولا على العام

وبكل صراحة

اسأل نفسك أولا

اذا بالفعل اللى هايديرلك حسابك بيربح الأرباح اللى قالك عليها

هايدير حسابك لييييييييييييييييييييه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يعنى بقى بعد ما ربنا فتح عليه باسلوب بيعرف يتاجر بيه لنفسه لدرجة انه تفرّغ من عمله واشتغل فوركس (مش بيقلّب عيشه بحاجة جانبية) يرجع يخلّى حد يحاسبه تانى ويراجع وراه وفين ده وليه ده، ويرجع تااااانى زى الشغل القديم (ده اذا كان هايشتغل بما يرضى الله)؟؟؟؟

انما هو عامل حسابه انها فلوس زيادة، جابت أرباح هايقاسمك فيها، خسرت ربنا يعوض عليك بقى انا هاعمل لك ايه انت اللى نحس ههههههههه

وانا عارف انه هايطلع واحد يقولى ماهو ممكن يكون عارف طريقة حلوة بس مافيش راس مال، أو فيه بس قليل وهو مستعجل

صدقنى لو 100$ وماظنش ان المبلغ ده مش موجود، واستراتيجيته حلوة هايعمل منه اى راس مال كان بيحلم بيه

بس الصبر

فتااااااااانى اوعى تدى حسابك لحد مهما برهن لك على شطارته، ومش هاقول لك ورّالك ريبورت مضروب لا، ده لو اشتغل كل صفقاته قدامك لايف

امال ايه؟؟

إتعلّم واشتغل انت بنفسك

قال الإمام على بن أبى طالب

ما حَكّ جلدك مثل ظِفرك فتوَلَّ أنت أمر نفسك

طيب ما عرفتش؟؟

يبقى مش مجالك، ومش كل الناس تنفع تبقى دكاترة وجراحين مع انهم بياخدوا مئات الآلاف فى ساعتين جراحة، بس انت مش منهم ومش شغلتك، ولاعب الكرة اللى بالملايين، ماكانش حد غلب، وهو مين مابيعرفش يلعب كورة؟؟

أظن انا المرة دى طولت عليكم بجد

ده اذا كنتم لسه بتقرأوا اساسا وماسيبتوش الموضوع ومشيتم

قديم 14-07-2011, 12:03 PM   المشاركة رقم: 6
الكاتب
احمد السيد
عضو نشيط

البيانات

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:

ما هو سوق الفوركس؟

الحركة التى يسميها بعض الناس بال (عشوائية) انما هى فى منتهى الانتظام والتكامل المتناهى لمن يستطيع الإلمام بها

فأنا أشبهها مثل التروس المتشابكة والمختلفة الأقطار (أنا حاسس ان انا متكتّف فى اللغة الفصحى دى بس نحاول نكمّل نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة)

فعندما ندير الترس الكبير لفّة واحدة يدور الترس الأصغر منه مثلا 4 لفّات حتى تكتمل الدورة الواحدة للترس الكبير

وبالتالى يدور الترس الثالث وهو الأصغر من الثانى والمتصل به حوالى 40 دورة كاملة خلال هذه الدورة الواحدة للترس الأكبر

ويارب اكون استطعت اوضح فكرتى

فعندما نقول مثلا أن زوج كذا سيصعد 500 نقطة على الشارت اليومى (الترس الكبير مثلا)

فمن الممكن أن يهبط أولاً السعر 50 نقطةعلى فريم ال 4 ساعات قبل ان يرتد صعودا 200 نقطة وثم يهبط 50 آخرين ثم يصعد وهكذا حتى يصل لل 500 نقطة وهى هدف الشارت اليومى

وخلال هذه الحركة على مستوى 4 ساعات والتى نلاحظ انها بدأت بالهبوط أولاً، نجد على شارت الساعة انه كان هناك هبوطاً سابقاً وكل الاشارات تدل على استكمال الهبوط (وكمان بالتأكيد مع الفريم الأكبر منه وهو ال 4 ساعات يدل على هبوط بسيط)

وبذلك نأتى للمحصلة

من يدخل على فريم الساعة متسدلاً على الاتجاه بفريم ال 4 ساعات يقول ان حاليا هبوط (وهو صحيح) واذا دخل بيع يكسب 50 نقطة (اللى قلنا عليهم سابقا)

والذى يدخل شراء على فريم ال 4 ساعات مستدلاً باليومى للإتجاه فهو محق، وسيكسب 200 نقطة ولكن بعد ارتداد 50 نقطة أولاً

وهكذا

فخلال ما يكون الترس الأكبر اتجاهه لأعلى يكون الاصغر منه اوقاتاً لأعلى وأوقاتاً لأسفل، والاصغر منه اعلى وأسفل بصورة أسرع وهكذا حتى تكتمل الدورة

ومن هنا يأتى التذبذب

وكل ما سبق هو اساس فكرة اليوت والموجات، وغيره من الناس اللى مجرد فسروا السوق فى كلام منمّق وليس اختراع، انما هى مجموعة ملاحظات من تصرّف السعر وصاغوها فى اسلوبهم فقط

ولذلك ينصح كل الخبراء بالسوق الابتعاد عن الفريمات الصغيرة لشدّة التذبذب ولعدم وضوح الاتجاه، وطبعا سمعنا ان كلما زدنا فى الفريم كلما تكون العملة اكثر طوعاً واحتراماً وأقل تأثراً بالمتغيرات كالأخبار وغيره

ولكن...

الفريم الكبير يكون هدفه كبير صحيح ولكن استوب كبير ايضا بالنسبة للأصغر منه

ففى المثل السابق

من يدخل على فريم الساعة يكون هدفه 50 نقطة واستوب 20 نقطة فقط

أما من يدخل على ال 4 ساعات فاذا وضع نفس الاستوب يكون وصل له مع الارتداد 50 نقطة، فلابد ان يرتفع الاستوب وليكن 100 نقطة وبذلك لابد ان يرتفع الهدف فيصبح 250 نقطة

وكذلك اليومى لمن سيحاول أخذ ال 500 نقطة كلهم، فلن يضع استوب 20 ولا 50 فيسجد نفسه يستخدم استوب كبير للوصول للهدف الكبير

طيب اى الفريمات افضل؟؟

انت الذى يحدد ذلك

حسب عدة أشياء منها

- تفرّغك للفوركس: من الممكن ان تكون متابع جيد ووظيفتك هى الفوركس فبذلك ليس لديك مشكلة فى هذه النقطة، ولكن من الممكن ان تكون لديك وظيفة أخرى وليس لديك متسع من الوقت الا ساعة يوميا مثلا فبالتالى لن يستقيم معك فريم الساعة ولا ال 4 ساعات، وهكذا

- العامل الثانى هو رأس المال: فليس من الممكن ان يتم العمل على فريم يومى براس مال 200$ مثلا، المقصود كلما كبُر راس المال زادت الصلاحية للفريمات الكبيرة (ولكن ليس بالضرورة العمل عليها) انما اصبح متاحاً العمل على الفريم الكبير

نعود ثانيةً الى السؤال ما هو الفوركس؟؟

السوق شىء من اثنين لا ثالث لهما

اما تذبذب (عرضى) أو اتجاه واضح (ترند)

وطبعا المقصود بالاتجاه سواء صاعد ام هابط المهم انه اتجاه واضح المعالم

وكل الذى ينفع مع اوقات التذبذب يفشل مع الترند والعكس صحيح

فعلى سبيل المثال لا الحصر

مؤشرات التشبع وهى مثل آر إس آى، واستوكاستيك، وسى سى آى، وغيرهم تصلح تماما مع التذبذب حيث تُظهر متى سيرتد السعر وهل هو فى مرحلة تشبع بيع ام تشبع شراء

ولكنها مدمّرة فى اوقات الترند حيث انها تتشبع تماما (شراء مثلا) فيبيع المتاجر، ثم يكمل السعر صعودا ضارباً بالمؤشر عرض الحائط، فيبدأ المؤشر بتعديل نفسه ويهبط خلال ما السعر يرتفع لكى يستعيد المؤشر عزيمته، ثم يرتفع المؤشر مرة أخرى حتى مراحل التشبع فيبيع المتاجر مرة اخرى ظاناً ان السعر اكتفى.... ولكن هيهات، فيظل السعر فى الاتجاه حتى يأتى على كامل الحساب

ومن هذه المؤشرات أيضاً البولنجر باندز فعند الاتجاه يلمس السعر الحد العلوى عدة مرات فى كل مرة يبيع المتاجر ويرتفع السعر ليلمس الحد العلوى مرة اخرى وهكذا

ومن هنا انبثقت استراتيجيات عديدة كلها للتحايل على هذا الوضع

فمنهم من قال البيع لا يكون الا باغلاق شمعة فوق الحد العلوى للبولنجر وليس ملامسته

او الذى اتجه الى الشراء عند تشبع المؤشرات بالشراء (أى العكس)، وبالفعل يكسب بهذه الاستراتيجية ويفتح لها الورشة بل ويتجه البعض انه اكتشف السر وكيف كان يتلاعب السوق بنا

ولكن كل ما هناك انه كان فى فترة الترند فكان عند تشبع المؤشر شراء يشترى ويصعد السعر (على عكس اخونا السابق من يستخدم المؤشر مظبوط) ولكن أول ما يهدأ السوق ويعود لطبيعته فيصبح المؤشر فعّالاً يجد المتاجر نفسه يشترى من اعلى نقطة ويبيع من اقل نقطة

أما النظام الآخر

فهو الترند

ونجد المؤشرات التى تتوافق معه على سيبل المثال لا الحصر أيضاً

الموفنج افريدج، الايشيموكو، المومينتوم وهكذا

فلنأخذ الموفنج كمثال

استراتيجية تقول البيع عند اغلاق شمعة تحت موفنج كذا والشراء عند الاغلاق فوقه

جميل جدا فى فترة الترند

فعند الاغلاق فوقه (أيا كان رقم الموفنج، ولو كان رقمك المفضّل او حتى رقم تليفونك) سيستمر السعر فى الصعود، ليس بسبب الموفنج والاغلاق فوقه، ولكن بسبب انه ترند صاعد، وستكون المكاسب كبيرة (هذا اذا صبر المتاجر على الأرباح)

ولكن نجد انه فى وقت التذبذب من الممكن ان تغلق شمعة فوق الموفنج فيشترى المتاجر والشمعة التى تليها تغلق تحته فيغلق الشراء على خسارة ويبيع، وبعد شمعتين بالعرض تغلق شمعة فوق الموفنج فيحتار المتاجر

ومن هنا ظهرت عدة اساليب للتحايل على هذا السيناريو أيضا

فمنهم المضاعفات (وما أدراك ما المضاعفات) فيقول فى كل مرة يتذبذب السعر ندخل بضعف عدد اللوت السابق فى الاتجاه المعاكس وهكذا الى ان يفرجها ربنا ويمشى السعر بعيدا عن الموفنج يعوّض كل الخسائر السابقة

ومنهم من قال ان موفنج واحد لا يكفى بل هو تقاطع 2 موفنج لتأكيد الدخول (ونفس النتيجة الحتميّة للأسف)

ومنهم من عمل توليفة من 3 او 4 موفنج

والله انا رأيت بعينى استراتيجية تعتمد على 16 موفنج مختلفين لدرجة ان السعر لما يعد يُرى بالعين المجردة (بس ألوانها عجبتنى)

كلللللللللل هذا ما أسمّيه بالتحايل

الموضوع وااااااضح

هناك وقت للتذبذب ومؤشرات لهذا الوقت لاتنفع مع غيره فلا تستعملها بالعافية

وهناك وقت للترند ومؤشرات تنفع معاه فلا تستعملها مع غيره

يبقى السرّ!!

وهو كيفية معرفة الوقت الحالى ترند ولا تذبذب حتى نعمل بالطريقة المثلى له

واذا عرفت... فكم ستطول هذه المدة حتى نغير الاستراتيجية؟؟

وهذا ليس سراً، انما فكرة التروس السابقة، مع فكرة الظلام السابقة أيضا

فحاول أن تجمّع كل ما سبق من خبرات سوياً حتى ترى الصورة أوضح

عرض البوم صور احمد السيد  
قديم 14-07-2011, 12:03 PM
عضو نشيط

ما هو سوق الفوركس؟

الحركة التى يسميها بعض الناس بال (عشوائية) انما هى فى منتهى الانتظام والتكامل المتناهى لمن يستطيع الإلمام بها

فأنا أشبهها مثل التروس المتشابكة والمختلفة الأقطار (أنا حاسس ان انا متكتّف فى اللغة الفصحى دى بس نحاول نكمّل نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة)

فعندما ندير الترس الكبير لفّة واحدة يدور الترس الأصغر منه مثلا 4 لفّات حتى تكتمل الدورة الواحدة للترس الكبير

وبالتالى يدور الترس الثالث وهو الأصغر من الثانى والمتصل به حوالى 40 دورة كاملة خلال هذه الدورة الواحدة للترس الأكبر

ويارب اكون استطعت اوضح فكرتى

فعندما نقول مثلا أن زوج كذا سيصعد 500 نقطة على الشارت اليومى (الترس الكبير مثلا)

فمن الممكن أن يهبط أولاً السعر 50 نقطةعلى فريم ال 4 ساعات قبل ان يرتد صعودا 200 نقطة وثم يهبط 50 آخرين ثم يصعد وهكذا حتى يصل لل 500 نقطة وهى هدف الشارت اليومى

وخلال هذه الحركة على مستوى 4 ساعات والتى نلاحظ انها بدأت بالهبوط أولاً، نجد على شارت الساعة انه كان هناك هبوطاً سابقاً وكل الاشارات تدل على استكمال الهبوط (وكمان بالتأكيد مع الفريم الأكبر منه وهو ال 4 ساعات يدل على هبوط بسيط)

وبذلك نأتى للمحصلة

من يدخل على فريم الساعة متسدلاً على الاتجاه بفريم ال 4 ساعات يقول ان حاليا هبوط (وهو صحيح) واذا دخل بيع يكسب 50 نقطة (اللى قلنا عليهم سابقا)

والذى يدخل شراء على فريم ال 4 ساعات مستدلاً باليومى للإتجاه فهو محق، وسيكسب 200 نقطة ولكن بعد ارتداد 50 نقطة أولاً

وهكذا

فخلال ما يكون الترس الأكبر اتجاهه لأعلى يكون الاصغر منه اوقاتاً لأعلى وأوقاتاً لأسفل، والاصغر منه اعلى وأسفل بصورة أسرع وهكذا حتى تكتمل الدورة

ومن هنا يأتى التذبذب

وكل ما سبق هو اساس فكرة اليوت والموجات، وغيره من الناس اللى مجرد فسروا السوق فى كلام منمّق وليس اختراع، انما هى مجموعة ملاحظات من تصرّف السعر وصاغوها فى اسلوبهم فقط

ولذلك ينصح كل الخبراء بالسوق الابتعاد عن الفريمات الصغيرة لشدّة التذبذب ولعدم وضوح الاتجاه، وطبعا سمعنا ان كلما زدنا فى الفريم كلما تكون العملة اكثر طوعاً واحتراماً وأقل تأثراً بالمتغيرات كالأخبار وغيره

ولكن...

الفريم الكبير يكون هدفه كبير صحيح ولكن استوب كبير ايضا بالنسبة للأصغر منه

ففى المثل السابق

من يدخل على فريم الساعة يكون هدفه 50 نقطة واستوب 20 نقطة فقط

أما من يدخل على ال 4 ساعات فاذا وضع نفس الاستوب يكون وصل له مع الارتداد 50 نقطة، فلابد ان يرتفع الاستوب وليكن 100 نقطة وبذلك لابد ان يرتفع الهدف فيصبح 250 نقطة

وكذلك اليومى لمن سيحاول أخذ ال 500 نقطة كلهم، فلن يضع استوب 20 ولا 50 فيسجد نفسه يستخدم استوب كبير للوصول للهدف الكبير

طيب اى الفريمات افضل؟؟

انت الذى يحدد ذلك

حسب عدة أشياء منها

- تفرّغك للفوركس: من الممكن ان تكون متابع جيد ووظيفتك هى الفوركس فبذلك ليس لديك مشكلة فى هذه النقطة، ولكن من الممكن ان تكون لديك وظيفة أخرى وليس لديك متسع من الوقت الا ساعة يوميا مثلا فبالتالى لن يستقيم معك فريم الساعة ولا ال 4 ساعات، وهكذا

- العامل الثانى هو رأس المال: فليس من الممكن ان يتم العمل على فريم يومى براس مال 200$ مثلا، المقصود كلما كبُر راس المال زادت الصلاحية للفريمات الكبيرة (ولكن ليس بالضرورة العمل عليها) انما اصبح متاحاً العمل على الفريم الكبير

نعود ثانيةً الى السؤال ما هو الفوركس؟؟

السوق شىء من اثنين لا ثالث لهما

اما تذبذب (عرضى) أو اتجاه واضح (ترند)

وطبعا المقصود بالاتجاه سواء صاعد ام هابط المهم انه اتجاه واضح المعالم

وكل الذى ينفع مع اوقات التذبذب يفشل مع الترند والعكس صحيح

فعلى سبيل المثال لا الحصر

مؤشرات التشبع وهى مثل آر إس آى، واستوكاستيك، وسى سى آى، وغيرهم تصلح تماما مع التذبذب حيث تُظهر متى سيرتد السعر وهل هو فى مرحلة تشبع بيع ام تشبع شراء

ولكنها مدمّرة فى اوقات الترند حيث انها تتشبع تماما (شراء مثلا) فيبيع المتاجر، ثم يكمل السعر صعودا ضارباً بالمؤشر عرض الحائط، فيبدأ المؤشر بتعديل نفسه ويهبط خلال ما السعر يرتفع لكى يستعيد المؤشر عزيمته، ثم يرتفع المؤشر مرة أخرى حتى مراحل التشبع فيبيع المتاجر مرة اخرى ظاناً ان السعر اكتفى.... ولكن هيهات، فيظل السعر فى الاتجاه حتى يأتى على كامل الحساب

ومن هذه المؤشرات أيضاً البولنجر باندز فعند الاتجاه يلمس السعر الحد العلوى عدة مرات فى كل مرة يبيع المتاجر ويرتفع السعر ليلمس الحد العلوى مرة اخرى وهكذا

ومن هنا انبثقت استراتيجيات عديدة كلها للتحايل على هذا الوضع

فمنهم من قال البيع لا يكون الا باغلاق شمعة فوق الحد العلوى للبولنجر وليس ملامسته

او الذى اتجه الى الشراء عند تشبع المؤشرات بالشراء (أى العكس)، وبالفعل يكسب بهذه الاستراتيجية ويفتح لها الورشة بل ويتجه البعض انه اكتشف السر وكيف كان يتلاعب السوق بنا

ولكن كل ما هناك انه كان فى فترة الترند فكان عند تشبع المؤشر شراء يشترى ويصعد السعر (على عكس اخونا السابق من يستخدم المؤشر مظبوط) ولكن أول ما يهدأ السوق ويعود لطبيعته فيصبح المؤشر فعّالاً يجد المتاجر نفسه يشترى من اعلى نقطة ويبيع من اقل نقطة

أما النظام الآخر

فهو الترند

ونجد المؤشرات التى تتوافق معه على سيبل المثال لا الحصر أيضاً

الموفنج افريدج، الايشيموكو، المومينتوم وهكذا

فلنأخذ الموفنج كمثال

استراتيجية تقول البيع عند اغلاق شمعة تحت موفنج كذا والشراء عند الاغلاق فوقه

جميل جدا فى فترة الترند

فعند الاغلاق فوقه (أيا كان رقم الموفنج، ولو كان رقمك المفضّل او حتى رقم تليفونك) سيستمر السعر فى الصعود، ليس بسبب الموفنج والاغلاق فوقه، ولكن بسبب انه ترند صاعد، وستكون المكاسب كبيرة (هذا اذا صبر المتاجر على الأرباح)

ولكن نجد انه فى وقت التذبذب من الممكن ان تغلق شمعة فوق الموفنج فيشترى المتاجر والشمعة التى تليها تغلق تحته فيغلق الشراء على خسارة ويبيع، وبعد شمعتين بالعرض تغلق شمعة فوق الموفنج فيحتار المتاجر

ومن هنا ظهرت عدة اساليب للتحايل على هذا السيناريو أيضا

فمنهم المضاعفات (وما أدراك ما المضاعفات) فيقول فى كل مرة يتذبذب السعر ندخل بضعف عدد اللوت السابق فى الاتجاه المعاكس وهكذا الى ان يفرجها ربنا ويمشى السعر بعيدا عن الموفنج يعوّض كل الخسائر السابقة

ومنهم من قال ان موفنج واحد لا يكفى بل هو تقاطع 2 موفنج لتأكيد الدخول (ونفس النتيجة الحتميّة للأسف)

ومنهم من عمل توليفة من 3 او 4 موفنج

والله انا رأيت بعينى استراتيجية تعتمد على 16 موفنج مختلفين لدرجة ان السعر لما يعد يُرى بالعين المجردة (بس ألوانها عجبتنى)

كلللللللللل هذا ما أسمّيه بالتحايل

الموضوع وااااااضح

هناك وقت للتذبذب ومؤشرات لهذا الوقت لاتنفع مع غيره فلا تستعملها بالعافية

وهناك وقت للترند ومؤشرات تنفع معاه فلا تستعملها مع غيره

يبقى السرّ!!

وهو كيفية معرفة الوقت الحالى ترند ولا تذبذب حتى نعمل بالطريقة المثلى له

واذا عرفت... فكم ستطول هذه المدة حتى نغير الاستراتيجية؟؟

وهذا ليس سراً، انما فكرة التروس السابقة، مع فكرة الظلام السابقة أيضا

فحاول أن تجمّع كل ما سبق من خبرات سوياً حتى ترى الصورة أوضح

قديم 14-07-2011, 12:08 PM   المشاركة رقم: 7
الكاتب
احمد السيد
عضو نشيط

البيانات

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:

ملاحظه:انا ماحددتش 4 لفات انا قلت مثلا، ولا 40
الفكرة هى عند ادارة الترس الأكبر يلف الترس الاصغر عدد لفات اكتر وده الطبيعى فى اى حاجة

اما موضوع تمسك اول اللفة فمش هاتتمسك نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
ليه؟
عشان لما نقول ان دى اول اللفة على ال 4 ساعات مثلا هاتلاقى ان دى ثلاثة أرباع اللفة على اليومى
ولو انتظرت تكملة اللفة على اليومى هاتكون فى منتصف اللفة الشهرية وهكذا
يارب تكون فكرتى وصلتك

امال ايه الحل؟
الحل انك تقدر تدخل مع اللفات، بمعنى تنصبغ بالحركة وتكون انت العملة حتى ترى ما الذى تنوى عمله وترى ما لا يراه الآخرون
بس ده محتاج ممارسة

عرض البوم صور احمد السيد  
قديم 14-07-2011, 12:08 PM
عضو نشيط

ملاحظه:انا ماحددتش 4 لفات انا قلت مثلا، ولا 40
الفكرة هى عند ادارة الترس الأكبر يلف الترس الاصغر عدد لفات اكتر وده الطبيعى فى اى حاجة

اما موضوع تمسك اول اللفة فمش هاتتمسك نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
ليه؟
عشان لما نقول ان دى اول اللفة على ال 4 ساعات مثلا هاتلاقى ان دى ثلاثة أرباع اللفة على اليومى
ولو انتظرت تكملة اللفة على اليومى هاتكون فى منتصف اللفة الشهرية وهكذا
يارب تكون فكرتى وصلتك

امال ايه الحل؟
الحل انك تقدر تدخل مع اللفات، بمعنى تنصبغ بالحركة وتكون انت العملة حتى ترى ما الذى تنوى عمله وترى ما لا يراه الآخرون
بس ده محتاج ممارسة

قديم 14-07-2011, 12:11 PM   المشاركة رقم: 8
الكاتب
احمد السيد
عضو نشيط

البيانات

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:

بالنسبة لموضوع عدد اللفات او الزمن بتاعها هو غير محدد
والا ماكانش حد غلب فاذا كان الزمن مثلا لفة كل 3 ايام استنى يومين وآجى آخد لفة نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
وكذلك بالنسبة للعدد
انما الفكرة فين؟
فى اكتمال الحركة
يعنى ايه الكلام ده!!!

يعنى المثل اللى ذكرناه سابقا عن ان الهدف اليومى مثلا 500 نقطة، فهنا اكتمال الحركة يدور حول ال 500 (مش لازم بالظبط) انما اكتمال اللفة على اليومى بالوصول لل 500، وبالتالى على ال 4 ساعات ممكن ينزل ويطلع بس الاتجاه الاساسى صعود فيبقى مقدار الهبوط أقل من المقدار الصعود حتى يصل الى ال 500 فيبدأ فى حالة من تغيير المسار سواء يمشى بالعرض شوية او يبتدى ترند هابط
وهنا فيه كذا نقطة
أولا
نعرف منين ان الحركة انتهت؟ بيبان على العملة انها انهكت من الصعود على جميع الفريمات، زى الرياضى لما بيجيب آخره من التعب، بيكون هو أرهق وأداؤه بيقل (خلى بالك انه لسه بيؤدى ولكن ليس بنفس الكفاءة) ولو بصينا على العضلات من الداخل (دى الفريمات الاقل) نجدها فى حالة ارهاق وعلى وشك التمزّق و غيره وغيره من العلامات
ده المثل اللى بيودينا الى نظام (الدايفرجنس) وهو التعب والارهاق الداخلى حتى مع الاستمرار فى العطاء ولكن يدل على وجود قصور سيُحدث تراجع بعد قليل
فنجد ان السعر يواصل صعوده مع وجود اشارة للدايفرجنس للهبوط وده دليل تعب العملة من الصعود وبداية اكتفائها

معلش انا عارف انى باجرى شوية والناس المبتدئة مش هاتعرف تلاحق ايه الدايفرجنس وباقى الحاجات بس الموضوع ده خارج الشرح

ثانيا
طيب احنا عرفنا منين من الأول ان على اليومى هايمشى 500 نقطة؟؟
ده بيبان من خلال الفريم الأكبر
وخلى بالك القصة مش بالمللى كده وخاصة فى التنبؤات البعيدة
يعنى ممكن نقول هايمشى على اليومى 500 نقطة، ولكن السوق عمل حاجات خلال الفترة الحالية تؤدى الى ان كده اكتفى بالصعود بعد 400 نقطة مثلا واعطى اشارات بالهبوط، فلابد نكون طيّعين مع السوق مش جامدين، وتاخدنا الكرامة لا انا قلت انه هايتحرك 500 يبقى لسه فاضل له 100، الكلام ده فى سوق الخميس نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة انما السوق ده ممكن يفرم أى حد يعاند معاه
وده يخلينا نأكد على المتابعة مع تغيرات السوق
يعنى مش نحط التارجت واستوب ونسيبه ونمشى (ده اذا كنا مسيطرين على الناحية النفسية)
ولكن نتابع
انا فى مرة السوق وصل حتى قبل التارجت بنقطة واحدة، وحلف 100 يمين ماهو جايبها، لحد لما قفلتها يدوى على اقل من التارجت المحدد ب 5 نقاط لما اعطى اشارات تغير الاتجاه، ولو كنت مش متابع كان ضرب الاستوب بعد الوصول الى 99% من الهدف بتاعى (بالذمة ده عقل؟؟)
ومن هنا تظهر نظريات انا شخصيا لا احبذها (ولكنها تنفع مع الغير متابع) فمثلا اللى يقول حط الهدف بتاعك أقل من الهدف الأصلى ب 10 نقاط (ده على اساس اللى حصل معايا كده فيلعب على المضمون) طيب ماهو ممكن يعمل نفس الموضوع وييجى قبل ال 10 نقاط بنقطة، وبعدين اذا كان الهدف انت حاسبه صح ليه تخسر فى كل صفقة 10 نقاط؟؟
او اللى يعمل تريلنج استوب، فبعد ما تكون الصفقة لصالحه 50 نقطة مثلا فتقفل على الدخول ويخرج ب صفر، والأدهى انها ترجع تكمل للهدف بعد ما تخرجه، وكل ده وهو مش متابع

عرض البوم صور احمد السيد  
قديم 14-07-2011, 12:11 PM
عضو نشيط

بالنسبة لموضوع عدد اللفات او الزمن بتاعها هو غير محدد
والا ماكانش حد غلب فاذا كان الزمن مثلا لفة كل 3 ايام استنى يومين وآجى آخد لفة نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
وكذلك بالنسبة للعدد
انما الفكرة فين؟
فى اكتمال الحركة
يعنى ايه الكلام ده!!!

يعنى المثل اللى ذكرناه سابقا عن ان الهدف اليومى مثلا 500 نقطة، فهنا اكتمال الحركة يدور حول ال 500 (مش لازم بالظبط) انما اكتمال اللفة على اليومى بالوصول لل 500، وبالتالى على ال 4 ساعات ممكن ينزل ويطلع بس الاتجاه الاساسى صعود فيبقى مقدار الهبوط أقل من المقدار الصعود حتى يصل الى ال 500 فيبدأ فى حالة من تغيير المسار سواء يمشى بالعرض شوية او يبتدى ترند هابط
وهنا فيه كذا نقطة
أولا
نعرف منين ان الحركة انتهت؟ بيبان على العملة انها انهكت من الصعود على جميع الفريمات، زى الرياضى لما بيجيب آخره من التعب، بيكون هو أرهق وأداؤه بيقل (خلى بالك انه لسه بيؤدى ولكن ليس بنفس الكفاءة) ولو بصينا على العضلات من الداخل (دى الفريمات الاقل) نجدها فى حالة ارهاق وعلى وشك التمزّق و غيره وغيره من العلامات
ده المثل اللى بيودينا الى نظام (الدايفرجنس) وهو التعب والارهاق الداخلى حتى مع الاستمرار فى العطاء ولكن يدل على وجود قصور سيُحدث تراجع بعد قليل
فنجد ان السعر يواصل صعوده مع وجود اشارة للدايفرجنس للهبوط وده دليل تعب العملة من الصعود وبداية اكتفائها

معلش انا عارف انى باجرى شوية والناس المبتدئة مش هاتعرف تلاحق ايه الدايفرجنس وباقى الحاجات بس الموضوع ده خارج الشرح

ثانيا
طيب احنا عرفنا منين من الأول ان على اليومى هايمشى 500 نقطة؟؟
ده بيبان من خلال الفريم الأكبر
وخلى بالك القصة مش بالمللى كده وخاصة فى التنبؤات البعيدة
يعنى ممكن نقول هايمشى على اليومى 500 نقطة، ولكن السوق عمل حاجات خلال الفترة الحالية تؤدى الى ان كده اكتفى بالصعود بعد 400 نقطة مثلا واعطى اشارات بالهبوط، فلابد نكون طيّعين مع السوق مش جامدين، وتاخدنا الكرامة لا انا قلت انه هايتحرك 500 يبقى لسه فاضل له 100، الكلام ده فى سوق الخميس نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة انما السوق ده ممكن يفرم أى حد يعاند معاه
وده يخلينا نأكد على المتابعة مع تغيرات السوق
يعنى مش نحط التارجت واستوب ونسيبه ونمشى (ده اذا كنا مسيطرين على الناحية النفسية)
ولكن نتابع
انا فى مرة السوق وصل حتى قبل التارجت بنقطة واحدة، وحلف 100 يمين ماهو جايبها، لحد لما قفلتها يدوى على اقل من التارجت المحدد ب 5 نقاط لما اعطى اشارات تغير الاتجاه، ولو كنت مش متابع كان ضرب الاستوب بعد الوصول الى 99% من الهدف بتاعى (بالذمة ده عقل؟؟)
ومن هنا تظهر نظريات انا شخصيا لا احبذها (ولكنها تنفع مع الغير متابع) فمثلا اللى يقول حط الهدف بتاعك أقل من الهدف الأصلى ب 10 نقاط (ده على اساس اللى حصل معايا كده فيلعب على المضمون) طيب ماهو ممكن يعمل نفس الموضوع وييجى قبل ال 10 نقاط بنقطة، وبعدين اذا كان الهدف انت حاسبه صح ليه تخسر فى كل صفقة 10 نقاط؟؟
او اللى يعمل تريلنج استوب، فبعد ما تكون الصفقة لصالحه 50 نقطة مثلا فتقفل على الدخول ويخرج ب صفر، والأدهى انها ترجع تكمل للهدف بعد ما تخرجه، وكل ده وهو مش متابع

قديم 14-07-2011, 12:16 PM   المشاركة رقم: 9
الكاتب
احمد السيد
عضو نشيط

البيانات

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:

هانقدر نحدد ونعرف امتى بالظبط يكون الترند وامتى يكون التذبذب وامتى نكون فى السوق وامتى بنتعد عنه
عشان دى نقطة فى منتهى الأهمية
مش لازم نكون محددين شكل السوق طول الوقت
وزى ما فيه واحد أجنبى قال فى المورس بتاعه، اذا ماكنتش واثق فى الصفقة بتاعتك 100% ماتدخلهاش احسن
فهانقدر نعرف امتى ندخل وامتى ننتظر حتى تتضح الصورة

عرض البوم صور احمد السيد  
قديم 14-07-2011, 12:16 PM
عضو نشيط

هانقدر نحدد ونعرف امتى بالظبط يكون الترند وامتى يكون التذبذب وامتى نكون فى السوق وامتى بنتعد عنه
عشان دى نقطة فى منتهى الأهمية
مش لازم نكون محددين شكل السوق طول الوقت
وزى ما فيه واحد أجنبى قال فى المورس بتاعه، اذا ماكنتش واثق فى الصفقة بتاعتك 100% ماتدخلهاش احسن
فهانقدر نعرف امتى ندخل وامتى ننتظر حتى تتضح الصورة

قديم 14-07-2011, 12:16 PM   المشاركة رقم: 10
الكاتب
احمد السيد
عضو نشيط

البيانات

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:

فباذن الله مع اكتمال الموضوع هايبان حاجات كتير اوى
وصدقونى هاخليكم تشتغلوا بإيديكم وتطلعوا فرص لايف مافيهاش نقاش
يعنى مافيهاش رسم الترند غلط ولا ان اليوم ده عشان آخر الشهر فبيمشى عشوائى ولا ولا ولا
وصدقونى هاتعرفوا اتجاه الخبر قبل صدوره

يمكن مش كتير هايصدق النقطة الأخيرة دى
بس هانشوف
والتجربة خير دليل
خلى بالك، انا مش باقول ان انا اللى هاقول لكم لا
انتم اللى هاتعرفوا الحاجات دى وهاتنزلوا الفرص هنا بنفسكم ان شاء الله تعالى

عرض البوم صور احمد السيد  
قديم 14-07-2011, 12:16 PM
عضو نشيط

فباذن الله مع اكتمال الموضوع هايبان حاجات كتير اوى
وصدقونى هاخليكم تشتغلوا بإيديكم وتطلعوا فرص لايف مافيهاش نقاش
يعنى مافيهاش رسم الترند غلط ولا ان اليوم ده عشان آخر الشهر فبيمشى عشوائى ولا ولا ولا
وصدقونى هاتعرفوا اتجاه الخبر قبل صدوره

يمكن مش كتير هايصدق النقطة الأخيرة دى
بس هانشوف
والتجربة خير دليل
خلى بالك، انا مش باقول ان انا اللى هاقول لكم لا
انتم اللى هاتعرفوا الحاجات دى وهاتنزلوا الفرص هنا بنفسكم ان شاء الله تعالى

موضوع مغلق