FX-Arabia

جديد المواضيع

الملاحظات

قسم تعليم الفوركس بالفيديو يتخصص هذا القسم بالمواد التعليمية الخاصة بالفوركس و المشروحة بالفيديو..يوجد لدى الموقع مكتبة ضخمة من تعليم الفوركس و الفيديوهات الاجنبية المترجمة

قديم 07-06-2010, 05:13 PM   المشاركة رقم: 41
الكاتب
منصور عبدالنور
عضو نشيط

البيانات

الإتصالات
الحالة:
منصور عبدالنور غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : مدير الموقع المنتدى : قسم تعليم الفوركس بالفيديو
افتراضي رد: فيديو:الفوركس من البداية الى الاحتراف..جزء 2..مفاهيم اساسية

دكتور اسامة يا ريت لو حضرتك ترفع الفيديو بجودة افضل او اقصد يعني مش متقسم لاقسام كده ويكون بصيغة فيديو اوضح لان الflv بيبقي مش واضح اوي اكون ممتن جداااا لحضرتك معلش احنا بنتعبك نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

عرض البوم صور منصور عبدالنور  
قديم 07-06-2010, 05:13 PM
منصور عبدالنور منصور عبدالنور غير متواجد حالياً
عضو نشيط

دكتور اسامة يا ريت لو حضرتك ترفع الفيديو بجودة افضل او اقصد يعني مش متقسم لاقسام كده ويكون بصيغة فيديو اوضح لان الflv بيبقي مش واضح اوي اكون ممتن جداااا لحضرتك معلش احنا بنتعبك نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

قديم 07-06-2010, 05:41 PM   المشاركة رقم: 42
الكاتب
FullyActive
عضو جديد
الصورة الرمزية FullyActive

البيانات

الإتصالات
الحالة:
FullyActive غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

[QUOTE=محمد نوارج;9820]

طبعا يابشا اسمحلك قوى انا اساسا بحب الاراء الكتير

الحاجات دي بتحرك السعر سنتات لكن سنتات + سنتات بيعطي فرق .. واللي بيتحكم في سعر العملة هوه العرض والطلب طالما العملة بيتم المتاجرة بيها في بورصة العملات العالمية .. واقتصاديات الدول والأخبار الأساسية والسياسية ..

لو تلاحظ ان العرض والطلب موجود من سنين وبردو العملات ثابتة بترتفع 100 200 300 او اكتر وبردو تتنزل تانى
لسعرها الطبيعى يعنى الدولار طول عمرو بساوى 5.50 مصرى يطلع شوية وينزل تانى طبعا عارف ان الجنية المصرى مش معروض للعرض والطلب بس الدولار معروض ومع زللك هو هو
على شان كدة بقوللك انها بتزود سنتات وبترجع انا عايز اعرف بقى العملة نفسها اية اللى بيحدد سعرها
انا مش مقتنع ان العرض والطلب هو العامل الاساسى الوحيد فى سعر العملة

وكذلك دولة زي الكويت عملتها مش معروضة لقوة العرض والطلب ..

ماشى انا فهمت موضوع الصين واقتنعت بى طيب بالنسبة للكويت
يعنى مش معروضة لقوة العرض والطلب طيب المفروض عملتها تنزل جامد مش ترتفع
لانها مش بتصدر غير البترول وبالتالى محدش بيشترى عملتها طيب لية مرتفعة
هل عدد السكان القليل هو سبب ارتفاع العملة ام الدول العظمى هى اللى بتحدد اسعار عملات الدول التانية حسب البترول مش بتعمل اعتبار لاى حاجة تانية ولا اي؟
.انا اثلى حاسس لو فهمت النقطة دى صح بكل زواياها حنعرف نحلل العملة افضل وتوقع لوقت اطول...................................

أرجو أكون عملتلك تصبيرة على ما يوصل الدكتور ..،
بالفعل يا غالى ومنتظر الرد تانى ورد الدكتور كمان

عرض البوم صور FullyActive  
قديم 07-06-2010, 05:41 PM
FullyActive FullyActive غير متواجد حالياً
عضو جديد

[QUOTE=محمد نوارج;9820]

طبعا يابشا اسمحلك قوى انا اساسا بحب الاراء الكتير

الحاجات دي بتحرك السعر سنتات لكن سنتات + سنتات بيعطي فرق .. واللي بيتحكم في سعر العملة هوه العرض والطلب طالما العملة بيتم المتاجرة بيها في بورصة العملات العالمية .. واقتصاديات الدول والأخبار الأساسية والسياسية ..

لو تلاحظ ان العرض والطلب موجود من سنين وبردو العملات ثابتة بترتفع 100 200 300 او اكتر وبردو تتنزل تانى
لسعرها الطبيعى يعنى الدولار طول عمرو بساوى 5.50 مصرى يطلع شوية وينزل تانى طبعا عارف ان الجنية المصرى مش معروض للعرض والطلب بس الدولار معروض ومع زللك هو هو
على شان كدة بقوللك انها بتزود سنتات وبترجع انا عايز اعرف بقى العملة نفسها اية اللى بيحدد سعرها
انا مش مقتنع ان العرض والطلب هو العامل الاساسى الوحيد فى سعر العملة

وكذلك دولة زي الكويت عملتها مش معروضة لقوة العرض والطلب ..

ماشى انا فهمت موضوع الصين واقتنعت بى طيب بالنسبة للكويت
يعنى مش معروضة لقوة العرض والطلب طيب المفروض عملتها تنزل جامد مش ترتفع
لانها مش بتصدر غير البترول وبالتالى محدش بيشترى عملتها طيب لية مرتفعة
هل عدد السكان القليل هو سبب ارتفاع العملة ام الدول العظمى هى اللى بتحدد اسعار عملات الدول التانية حسب البترول مش بتعمل اعتبار لاى حاجة تانية ولا اي؟
.انا اثلى حاسس لو فهمت النقطة دى صح بكل زواياها حنعرف نحلل العملة افضل وتوقع لوقت اطول...................................

أرجو أكون عملتلك تصبيرة على ما يوصل الدكتور ..،
بالفعل يا غالى ومنتظر الرد تانى ورد الدكتور كمان

قديم 07-06-2010, 05:42 PM   المشاركة رقم: 43
الكاتب
محمد نوارج
عضو ذهبى
الصورة الرمزية محمد نوارج

البيانات

الإتصالات
الحالة:
محمد نوارج غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منصور عبدالنور نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

اتفضل الحلقة التانية كاملة مش مقسمة وبامتداد wmv

التوقيع

عرض البوم صور محمد نوارج  
قديم 07-06-2010, 05:42 PM
محمد نوارج محمد نوارج غير متواجد حالياً
عضو ذهبى

قديم 07-06-2010, 06:52 PM   المشاركة رقم: 44
الكاتب
منصور عبدالنور
عضو نشيط

البيانات

الإتصالات
الحالة:
منصور عبدالنور غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد نوارج نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

الف شكر يا استاذ محمد وربنا يزيد محبتك ويجعله في ميزان حسناتك شكراااااااااااااااا

عرض البوم صور منصور عبدالنور  
قديم 07-06-2010, 06:52 PM
منصور عبدالنور منصور عبدالنور غير متواجد حالياً
عضو نشيط

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد نوارج نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

الف شكر يا استاذ محمد وربنا يزيد محبتك ويجعله في ميزان حسناتك شكراااااااااااااااا

قديم 07-06-2010, 07:31 PM   المشاركة رقم: 45
الكاتب
مدير الموقع
المدير العام للموقع

البيانات

الإتصالات
الحالة:
مدير الموقع غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة FullyActive نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

رائع جدا يا دكتور والله انا اول مرة اشوف واحد مهتم للدرجادى
وبيخش يرد ويشوف ردود الناس كلها وبيرد على كل الردود كمان ساء كانت ردود شكر او استفسارات
اخلاق بجد والله
انا عندى 3 استفسارات
نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

طيب دلوقتى بالنسة اساس حركة اسوق
حضرتك قولت تعتمد على
1 حركة البنوك المركزية امريكا واوربا ووانجلترا واليابان
2 الشركات والمؤسسات المالية ومحافظ الاستثمار
3المضاربين (تاثير ضعيف)

طيب انا كنت عايز اسال على المستهلكين اللى هم بيسافرو كل يوم من دولة لدولة تانية وطبعا بيشترو عملة الدولة اللى رايحنها بس مش بغرض المتاجرة فيها لكن بغرض الاستهلاك والشراء يعنى هل المستهلكين لهم تأثير قوى على حركة العملة ام لا
وهل لما حضرتك قولت ان حجم التداول اليومى 3 ترليون دة شامل التداول عموما من ضمنهم المستهلكين اللى بيشترو العملة بغرض شراء سلعة ام المضاربين فقط الذين يشترون العملة بغرض المتاجرة بيها

تحياتى اخى الفاضل على استفسارك و هذا ما اتمناه بالفعل من الجميع من يسال و يستفسر يريد ان يستفيد و يفيد اخوانه و هذا شيئ ممتاز لعمل حركة فى الموضوع
بالنسبة لسؤالك الاول لا اعتقد ان هذا قد يؤثر كثيرا طالما انه من المستثمرين المتناهى الصغير فحركة المسافرين لا يمكنها ان ترفع عملة الا اذا كانت على مدى طويل لكن تخيل مثلا شركة مرسيدس المانيا تريد شراء عدة كاسيتات للسيارة من اليابان لانتاجها الجديد من السيارات و الصفقة بقيمة ثلاثة مليارات يورو اعتقد ان هذا سيؤثر على اليورو ين مثلا او على اليورو و الين.
المستهلكين لن يكون استهلاكهم بمثل هذه الاموال لكن تخيل كم صفقة تبرم يوميا بعدة مليارات من الدولارات؟

الاستفسار الثانى
[نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

بخصوص فترات فتح البورصات العالمية حضرتك قولت
الاسترالية ثم طوكيو الخ

طيب هل يمفع اتاجار فى عملة البورصة بتاعتها قافلة يعنى مش فى الفترة بتاعتها يعنى مثلا دلوقتى احنا فترة لندن قافلة يمفع انا اتاجر فى الجنية الاسترلينى هل فى خطورة واية اللى بيحرك الجنية الاسترلينى طلما البورصة صاحبت العملة قافلة اقصد محدش محدش بيتاجر فية

نعم يمكنك هذا بلا مشاكل و لكن هذا قد يؤثر فى مقدار تذبذب العملة التى تضارب عليها فى خارج سوقها فمثلا الين فى فترة نيويورك يكون ذوى العيون الضيقة يغطون فى سبات عميق و لا يوجد من يدافع عن الين ساعتها.
ستجد ازواج الاسترالى ين غاية فى البطئ لانه لا يوجد تداول جيد عليهم فى بورصة نيويورك مثلا
العملات الرئيسية دائما تسير فى اى وقت اما الكروسات فقد تختلف حركتها باختلاف توقيت العمل.
الاستفسار الثالث والاخير

دة اهم سؤال عندى ونفى حد يجاوبنى علية على شان سالت كزا واحد وبيجاوبنى باى حاجة حاجة
دلوقتى الحاجات اللى احنا قولنا عليها فوق بتحرك العملة سنتات بس انا عايز مين اللى بيتحكم فى سعر العملة نفسها يعنى لية الجنية سعرو كزا والدولار كزا واليورو كزا يعنى مثلا بيقوللك الناتج المحلى والميزان التجارى والصادر والوارد هما اللى بيحددو سعر العملة طيب ما الصين تعتبر مصنع للعالم كلو ازاى عملتها ارخص من الجنية المصرى كزللك الكويت مثلا عملتها مرتبفعة ويمكن اغلى واثمن عملة مع انها مش نشاطها مش زى نشاط الصين فى التصدير وكدا هل
عدد السكان هو اللى بياثر فى الموضوع دة
ولا الدول الكبرى هى اللى زى امريكا وغيرها هما اللى بتحكمو فى اسعار العملات التانية بناء على البترول وخلاص ومش بتحط فى الاعتبار الوارد والصادر

هذه النقطة صبعة ان اشرحها لك فى مشاركة فهى علم الاقتصاد ككل و تسعير العملة ياتى على عدة عوامل منها الميزان التجارى و متوسط معيشة الفرد و اصول الدولة الثابتة و الغطاء الذهبى و مقدار الطلب على عملة الدولة و معدل العرض و الطلب
قد يكون معقدا للغاية ان اشرح لك كيف يتم حساب قيمة العملة بناء على كل شيئ فيهم لان هذا يحتاج منى لشهور اكتب فيها و ليست لمشاركة و لكن اتمنى تكون تفهمت و لو بالقليل ماذا يؤثر فى تسعير العملة..
اما بالنسبة لماذا سعر اليوان الصينى اقل من الجنيه المصرى و ذلك بسبب ان الحكومة الصينية الشيوعية تتلاعب فى اسعار صرف اليوان و هذا ما يضايق امريكا و اوروبا كثيرا ان الصين لا تتعامل بقيمة عملتها الحقيقية مما سيؤثر على الاخرين و يوجه الشراء الى الصين.
الكويت لماذا هى اعلى فى التسعير ستعرف ان ما ذكرته سابقا سيؤثر على العملة فمستوى دخلهم مرتفع و الطلب على عملتهم عالى جدا جدا حيث ان الكويت تتعامل بعملتها من اجل تصديرها لذهبها الاسود..
لاحظ ايضا ان الكويت تعتبر سبب فيما يحدث الان من قوة رهيبة للدولار حيث انها قررت ان تنقل سيولتها الى سلة عملات بدلا من دولرتها فقط و استيقظت امريكا ان العرب يمكنهم ان يقوموا بالمثل و يدخلوا سيولتهم الى سلة عملات مما سيزعزع الدولار كثيرا و شاهدنا الدولار يفترس من حوله فى السبيل لاقناع العرب و غير العرب انهم لازالوا الاقوى و الاعنف.
اتمنى يكون كلامى سهل و مفهوم و تحت امرك فى اى استفسار اخر.
مشكور مقدما
____
فى الاقتباس نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
الله كريم.,

مشكور الاخ محمد نوارج مسؤل الدعم الفنى قام بالواجب..
تحياتى لكم دائما..
الله كريم.,

عرض البوم صور مدير الموقع  
قديم 07-06-2010, 07:31 PM
مدير الموقع مدير الموقع غير متواجد حالياً
المدير العام للموقع

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة FullyActive نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

رائع جدا يا دكتور والله انا اول مرة اشوف واحد مهتم للدرجادى
وبيخش يرد ويشوف ردود الناس كلها وبيرد على كل الردود كمان ساء كانت ردود شكر او استفسارات
اخلاق بجد والله
انا عندى 3 استفسارات

طيب دلوقتى بالنسة اساس حركة اسوق
حضرتك قولت تعتمد على
1 حركة البنوك المركزية امريكا واوربا ووانجلترا واليابان
2 الشركات والمؤسسات المالية ومحافظ الاستثمار
3المضاربين (تاثير ضعيف)

طيب انا كنت عايز اسال على المستهلكين اللى هم بيسافرو كل يوم من دولة لدولة تانية وطبعا بيشترو عملة الدولة اللى رايحنها بس مش بغرض المتاجرة فيها لكن بغرض الاستهلاك والشراء يعنى هل المستهلكين لهم تأثير قوى على حركة العملة ام لا
وهل لما حضرتك قولت ان حجم التداول اليومى 3 ترليون دة شامل التداول عموما من ضمنهم المستهلكين اللى بيشترو العملة بغرض شراء سلعة ام المضاربين فقط الذين يشترون العملة بغرض المتاجرة بيها

تحياتى اخى الفاضل على استفسارك و هذا ما اتمناه بالفعل من الجميع من يسال و يستفسر يريد ان يستفيد و يفيد اخوانه و هذا شيئ ممتاز لعمل حركة فى الموضوع
بالنسبة لسؤالك الاول لا اعتقد ان هذا قد يؤثر كثيرا طالما انه من المستثمرين المتناهى الصغير فحركة المسافرين لا يمكنها ان ترفع عملة الا اذا كانت على مدى طويل لكن تخيل مثلا شركة مرسيدس المانيا تريد شراء عدة كاسيتات للسيارة من اليابان لانتاجها الجديد من السيارات و الصفقة بقيمة ثلاثة مليارات يورو اعتقد ان هذا سيؤثر على اليورو ين مثلا او على اليورو و الين.
المستهلكين لن يكون استهلاكهم بمثل هذه الاموال لكن تخيل كم صفقة تبرم يوميا بعدة مليارات من الدولارات؟

الاستفسار الثانى
[نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

بخصوص فترات فتح البورصات العالمية حضرتك قولت
الاسترالية ثم طوكيو الخ

طيب هل يمفع اتاجار فى عملة البورصة بتاعتها قافلة يعنى مش فى الفترة بتاعتها يعنى مثلا دلوقتى احنا فترة لندن قافلة يمفع انا اتاجر فى الجنية الاسترلينى هل فى خطورة واية اللى بيحرك الجنية الاسترلينى طلما البورصة صاحبت العملة قافلة اقصد محدش محدش بيتاجر فية

نعم يمكنك هذا بلا مشاكل و لكن هذا قد يؤثر فى مقدار تذبذب العملة التى تضارب عليها فى خارج سوقها فمثلا الين فى فترة نيويورك يكون ذوى العيون الضيقة يغطون فى سبات عميق و لا يوجد من يدافع عن الين ساعتها.
ستجد ازواج الاسترالى ين غاية فى البطئ لانه لا يوجد تداول جيد عليهم فى بورصة نيويورك مثلا
العملات الرئيسية دائما تسير فى اى وقت اما الكروسات فقد تختلف حركتها باختلاف توقيت العمل.
الاستفسار الثالث والاخير

دة اهم سؤال عندى ونفى حد يجاوبنى علية على شان سالت كزا واحد وبيجاوبنى باى حاجة حاجة
دلوقتى الحاجات اللى احنا قولنا عليها فوق بتحرك العملة سنتات بس انا عايز مين اللى بيتحكم فى سعر العملة نفسها يعنى لية الجنية سعرو كزا والدولار كزا واليورو كزا يعنى مثلا بيقوللك الناتج المحلى والميزان التجارى والصادر والوارد هما اللى بيحددو سعر العملة طيب ما الصين تعتبر مصنع للعالم كلو ازاى عملتها ارخص من الجنية المصرى كزللك الكويت مثلا عملتها مرتبفعة ويمكن اغلى واثمن عملة مع انها مش نشاطها مش زى نشاط الصين فى التصدير وكدا هل
عدد السكان هو اللى بياثر فى الموضوع دة
ولا الدول الكبرى هى اللى زى امريكا وغيرها هما اللى بتحكمو فى اسعار العملات التانية بناء على البترول وخلاص ومش بتحط فى الاعتبار الوارد والصادر

هذه النقطة صبعة ان اشرحها لك فى مشاركة فهى علم الاقتصاد ككل و تسعير العملة ياتى على عدة عوامل منها الميزان التجارى و متوسط معيشة الفرد و اصول الدولة الثابتة و الغطاء الذهبى و مقدار الطلب على عملة الدولة و معدل العرض و الطلب
قد يكون معقدا للغاية ان اشرح لك كيف يتم حساب قيمة العملة بناء على كل شيئ فيهم لان هذا يحتاج منى لشهور اكتب فيها و ليست لمشاركة و لكن اتمنى تكون تفهمت و لو بالقليل ماذا يؤثر فى تسعير العملة..
اما بالنسبة لماذا سعر اليوان الصينى اقل من الجنيه المصرى و ذلك بسبب ان الحكومة الصينية الشيوعية تتلاعب فى اسعار صرف اليوان و هذا ما يضايق امريكا و اوروبا كثيرا ان الصين لا تتعامل بقيمة عملتها الحقيقية مما سيؤثر على الاخرين و يوجه الشراء الى الصين.
الكويت لماذا هى اعلى فى التسعير ستعرف ان ما ذكرته سابقا سيؤثر على العملة فمستوى دخلهم مرتفع و الطلب على عملتهم عالى جدا جدا حيث ان الكويت تتعامل بعملتها من اجل تصديرها لذهبها الاسود..
لاحظ ايضا ان الكويت تعتبر سبب فيما يحدث الان من قوة رهيبة للدولار حيث انها قررت ان تنقل سيولتها الى سلة عملات بدلا من دولرتها فقط و استيقظت امريكا ان العرب يمكنهم ان يقوموا بالمثل و يدخلوا سيولتهم الى سلة عملات مما سيزعزع الدولار كثيرا و شاهدنا الدولار يفترس من حوله فى السبيل لاقناع العرب و غير العرب انهم لازالوا الاقوى و الاعنف.
اتمنى يكون كلامى سهل و مفهوم و تحت امرك فى اى استفسار اخر.
مشكور مقدما
____
فى الاقتباس نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
الله كريم.,

مشكور الاخ محمد نوارج مسؤل الدعم الفنى قام بالواجب..
تحياتى لكم دائما..
الله كريم.,

قديم 07-06-2010, 09:10 PM   المشاركة رقم: 46
الكاتب
jeena
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
jeena غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

شرح رائع ....مفصل.... شامل ...لمعظم ما اشكل علينا من الالف الي....ما يشاء الله تعالي

بعتقد ان ما في شئ في الفوريكس ممكن يكون صعب مع شرح مثل هيك ... لانوعنجد شرح مميز

تحيه أكبار.... لمجهود جبار....باسلوب شيق وجميل

تحيه لمديرنا القدير...واستاذناالجليل ....د.اسامه عادل

عرض البوم صور jeena  
قديم 07-06-2010, 09:10 PM
jeena jeena غير متواجد حالياً
عضو جديد

شرح رائع ....مفصل.... شامل ...لمعظم ما اشكل علينا من الالف الي....ما يشاء الله تعالي

بعتقد ان ما في شئ في الفوريكس ممكن يكون صعب مع شرح مثل هيك ... لانوعنجد شرح مميز

تحيه أكبار.... لمجهود جبار....باسلوب شيق وجميل

تحيه لمديرنا القدير...واستاذناالجليل ....د.اسامه عادل

قديم 07-06-2010, 10:50 PM   المشاركة رقم: 47
الكاتب
mohamed yazied
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
mohamed yazied غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال: