FX-Arabia

جديد المواضيع

الملاحظات

منتدى المؤشرات و الاكسبيرتات تعليم برمجة الاكسبيرت ، اكسبيرت مجانى ، برمجة مؤشرات ، مؤشر ، تصميم اكسبيرت مجانا ، اكسبيرتات جديدة ، مؤشرات جديدة ، كل ما يتعلق بالتحليل و الخاص بالمؤشرات الفنية او الرقمية ، Expert advisor ، mql ، mql4 ، دورة برمجة ، برمجة اكسبيرت ، اكسبيرت رابح ، اكسبيرت جيد ، ادارة حسابات ، تداول الى ، ميتاتريدر ، تحميل منصة ، منصة تداول ، برمجة مؤشر ، مكتبة مؤشرات ، مؤشر جديد ، مؤشرات جديدة ، مؤشر حصرى ، احدث مؤشر .

قديم 22-07-2014, 04:18 AM   المشاركة رقم: 1
الكاتب
bebo2014
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
bebo2014 غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المنتدى : منتدى المؤشرات و الاكسبيرتات
افتراضي سلسة شروحات بالفيديو لكيفية برمجة و عمل اكسبرتات و مؤشرات بنفسك لتجربة استراتيجياتك

سلام عليكم

في البداية انا بعتذر للادارة اذا كان الموضوع ده في القسم الخاطئ لكني زي ما انت شايف عضو جديد و لسة مسجل في المنتدي.

انا سبق ليا و قدمت شروحات و عملت كورسات عن البرمجة لكن الكلام ده كان من حوالي سنة و نص او اتنين و بعد كده سافرت و انشغلت عن الفوركس كله بما فيه البرمجة ولكني رجعت دلوقت الحمد لله.

للاسف لقيت ان تقريبا كل شروحاتي الي اتعملت قبل كده مش نفس الموجود حاليا في لغة البرمجة و لما قريت عن الموضوع عرفت ان mql4 نزلت اكتر من update و ان في حاجات تانية كتير زيادة عن الي كنت منولها في الشروحات تستحق الذكر.

------------------------------

انا دلوقت سؤالي للادارة و للاعضاء الكرام. انا علي استعداد اقدم سلسة شروحات و كلها بالفيديو كالتالي :

1) كيفية عمل اكسبرت او مؤشر بنفسك من الالف للياء لتجربة استراتيجياتك
2) عمل كورس للمبتدئين في الفوركس و كله بالفيديو هو كمان
3) مناقشة بعض الاستراتيجيات و المؤشرات و الاكسبرتات الي تم تجربتها من الاعضاء و لاقت نجاح و ايضا شاملة شرح بالفيديو

كمان علي استعداد اني اعمل كورسات بشكل مباشر و حي مع الاعضاء عن البرمجة او للمبتدئين في الفوركس و كله مجانا

لكن قبل ما ابدا في عمل كل ده يا تري هل الاعضاء مهتمين بشئ زي كده ولا ده هيكون مجرد مضيعة لوقتي ووقتهم ؟

--------------------------

يرجي العلم اني لا انوي الاعلان عن اي شئ نهائيا او بيع اي شئ للاعضاء بفلوس لاني هعمل الشروحات بالفيديو او الكورسات او الاتنين مع بعض مجانا بدون مقابل فلو فيه اي مشكلة في كلامي ده او اي نوع من انواع المخالفات لقوانين المنتدي يا ريت اعرف.

------------------------

منتظر رد الاعضاء و الادارة الكرام للبدأ في الموضوع او لصرف النظر عنه

عرض البوم صور bebo2014  

قديم 22-07-2014, 04:18 AM
bebo2014 bebo2014 غير متواجد حالياً
عضو جديد
افتراضي سلسة شروحات بالفيديو لكيفية برمجة و عمل اكسبرتات و مؤشرات بنفسك لتجربة استراتيجياتك

سلام عليكم

في البداية انا بعتذر للادارة اذا كان الموضوع ده في القسم الخاطئ لكني زي ما انت شايف عضو جديد و لسة مسجل في المنتدي.

انا سبق ليا و قدمت شروحات و عملت كورسات عن البرمجة لكن الكلام ده كان من حوالي سنة و نص او اتنين و بعد كده سافرت و انشغلت عن الفوركس كله بما فيه البرمجة ولكني رجعت دلوقت الحمد لله.

للاسف لقيت ان تقريبا كل شروحاتي الي اتعملت قبل كده مش نفس الموجود حاليا في لغة البرمجة و لما قريت عن الموضوع عرفت ان mql4 نزلت اكتر من update و ان في حاجات تانية كتير زيادة عن الي كنت منولها في الشروحات تستحق الذكر.

------------------------------

انا دلوقت سؤالي للادارة و للاعضاء الكرام. انا علي استعداد اقدم سلسة شروحات و كلها بالفيديو كالتالي :

1) كيفية عمل اكسبرت او مؤشر بنفسك من الالف للياء لتجربة استراتيجياتك
2) عمل كورس للمبتدئين في الفوركس و كله بالفيديو هو كمان
3) مناقشة بعض الاستراتيجيات و المؤشرات و الاكسبرتات الي تم تجربتها من الاعضاء و لاقت نجاح و ايضا شاملة شرح بالفيديو

كمان علي استعداد اني اعمل كورسات بشكل مباشر و حي مع الاعضاء عن البرمجة او للمبتدئين في الفوركس و كله مجانا

لكن قبل ما ابدا في عمل كل ده يا تري هل الاعضاء مهتمين بشئ زي كده ولا ده هيكون مجرد مضيعة لوقتي ووقتهم ؟

--------------------------

يرجي العلم اني لا انوي الاعلان عن اي شئ نهائيا او بيع اي شئ للاعضاء بفلوس لاني هعمل الشروحات بالفيديو او الكورسات او الاتنين مع بعض مجانا بدون مقابل فلو فيه اي مشكلة في كلامي ده او اي نوع من انواع المخالفات لقوانين المنتدي يا ريت اعرف.

------------------------

منتظر رد الاعضاء و الادارة الكرام للبدأ في الموضوع او لصرف النظر عنه

قديم 22-07-2014, 04:45 AM   المشاركة رقم: 2
الكاتب
Ehab1511
عضو جديد
الصورة الرمزية Ehab1511

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Ehab1511 غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : bebo2014 المنتدى : منتدى المؤشرات و الاكسبيرتات
افتراضي رد: سلسة شروحات بالفيديو لكيفية برمجة و عمل اكسبرتات و مؤشرات بنفسك لتجربة استراتيجياتك

اشكرك على تقديم الخير - جعله الله فى ميزان حسناتك

التوقيع

الإنسان الذى يفكر بطريقة سليمة سيعلم ما هى أهدافه وإلى أى شئ ستوصله هذه الأهداف وعندما يصل إلى ما يريد سيرى من هناك ما هو أبعد

عرض البوم صور Ehab1511  
قديم 22-07-2014, 04:45 AM
Ehab1511 Ehab1511 غير متواجد حالياً
عضو جديد
افتراضي رد: سلسة شروحات بالفيديو لكيفية برمجة و عمل اكسبرتات و مؤشرات بنفسك لتجربة استراتيجياتك

قديم 22-07-2014, 04:47 AM   المشاركة رقم: 3
الكاتب
bebo2014
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ehab1511 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
شكرا ليك اخي الكريم لكن هل ده معناه ان حضرتك هتكون مهتم بحاجة زي كده لو تم تقديمها ؟

عرض البوم صور bebo2014  
قديم 22-07-2014, 04:47 AM
عضو جديد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ehab1511 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
شكرا ليك اخي الكريم لكن هل ده معناه ان حضرتك هتكون مهتم بحاجة زي كده لو تم تقديمها ؟

قديم 22-07-2014, 05:55 AM   المشاركة رقم: 4
الكاتب
Mohamed_Amr
عضو فعال

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Mohamed_Amr غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

ياريت اخى تعمل كورس كامل لكيفيه صنع المؤشرات
وكل عام وحضرتك بخير
خالص تحياتى

التوقيع

الصداقه ...!
(((معنى فقدنا وجوده في هذا الوقت)))
نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

عرض البوم صور Mohamed_Amr  
قديم 22-07-2014, 05:55 AM
Mohamed_Amr Mohamed_Amr غير متواجد حالياً
عضو فعال

ياريت اخى تعمل كورس كامل لكيفيه صنع المؤشرات
وكل عام وحضرتك بخير
خالص تحياتى

قديم 22-07-2014, 11:09 AM   المشاركة رقم: 5
الكاتب
Ehab1511
عضو جديد
الصورة الرمزية Ehab1511

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Ehab1511 غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bebo2014 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
أكيد هكون اول المتابعين

التوقيع

الإنسان الذى يفكر بطريقة سليمة سيعلم ما هى أهدافه وإلى أى شئ ستوصله هذه الأهداف وعندما يصل إلى ما يريد سيرى من هناك ما هو أبعد

عرض البوم صور Ehab1511  
قديم 22-07-2014, 11:09 AM
Ehab1511 Ehab1511 غير متواجد حالياً
عضو جديد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bebo2014 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
أكيد هكون اول المتابعين

قديم 22-07-2014, 12:02 PM   المشاركة رقم: 6
الكاتب
bebo2014
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:

تسلمو للردود

خلاص انا باذن الله هبدا في تسجيل السلسلة من النهارده الفجر

اعتقد اني هبدا بتسجيل ملفين فيديو

واحد بيتكلم عن الفوركس بشكل عام و تعريف عنه و عن كيفية العمل اونلاين بشكل عام

وفيديو اخر نبدا بيه سلسلة شروحات البرمجة باذن الله و يكون شامل لبعض المفاهيم الاساسية

عرض البوم صور bebo2014  
قديم 22-07-2014, 12:02 PM
عضو جديد

تسلمو للردود

خلاص انا باذن الله هبدا في تسجيل السلسلة من النهارده الفجر

اعتقد اني هبدا بتسجيل ملفين فيديو

واحد بيتكلم عن الفوركس بشكل عام و تعريف عنه و عن كيفية العمل اونلاين بشكل عام

وفيديو اخر نبدا بيه سلسلة شروحات البرمجة باذن الله و يكون شامل لبعض المفاهيم الاساسية

قديم 22-07-2014, 02:58 PM   المشاركة رقم: 7
الكاتب
simo198900
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
simo198900 غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

شكراً لك أخي .من زمان وأنا مستني هده لفرصة

عرض البوم صور simo198900  
قديم 22-07-2014, 02:58 PM
simo198900 simo198900 غير متواجد حالياً
عضو جديد

شكراً لك أخي .من زمان وأنا مستني هده لفرصة

قديم 23-07-2014, 08:28 PM   المشاركة رقم: 8
الكاتب
Qadri
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Qadri غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

فى انتظارك اخى الكريم ومتابع بشغف ان شاء الله

عرض البوم صور Qadri  
قديم 23-07-2014, 08:28 PM
Qadri Qadri غير متواجد حالياً
عضو جديد

فى انتظارك اخى الكريم ومتابع بشغف ان شاء الله

قديم 24-07-2014, 07:21 AM   المشاركة رقم: 9
الكاتب
bebo2014
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:

في البداية متاسف علي التاخير. حاولت اني اسجل الفيديو اكتر من مرة اثناء اليوم لكن دايما بيكون في دوشة حوليا و كلاكسات و حوادث ملهاش حصر هههههه

ده اول فيديو في سلسلة شرح البرمجة ان شاء الله و هو معمول كنوع من انواع التجربة بس لجودة الصوت و الصورة لاني هكون منتظر الردود من حضراتكم لاي مقترحات او شكاوي.

انا ما رضتي ادخل في اي تفاصيل مهمة عن البرمجة الا لما اشوف الردود بالنسبة للجودة و عشان كده يا دوب بس حاولت اوصح شوية فروقات بسيطة بين النسخة القديمة و الجديدة لل Mql4 و بعض ال Key Board Shprtcuts و خلافه

يمكن الحاجة الوحيدة الي شرحتها و تعتبر من اساسيات البرمجة هو ازاي نفتح ملف جديد و ايه هو ال property و ازاي نغيره و يظهر فين. كمان اتكلمنا عن بداية و نهاية ال function بشكل مختصر جدا.

انا الصراحة مش عارف ازاي الفيديو طلع 40 دقيقة وانا بتكلم عن مجرد اساسيات بس و برضح الفروقات بين النسخ. انا بعتذر عن التطويل الغير مقصود و ان شاء الله اخد بالي في القادم.

ان شاء الله طبعا الفيديوهات القادمة نبدا بقي ندخل في التقيل شوية و نتكلم عن تفاصيل اكتر في البرمجة لكن انا المهم عندي بعد اذنكم هو التعليق علي الجودة و لو في اي مقترحات او شكاوي بالنسبة لطريقة التقيدم عشان نطبها في ما هو قادم.

انا ناوي اسيب بين يومين و تلاتة بين كل فيديو و التاني عشان ندي فرصة للاعضاء الكرام يشوفوا الفيديو و يفهموا و يجربوا بنفسهم و يكتبوا اي استفسارات او مقترحات.

سؤال اخير بس للادارة و هو : هل اعمل موضوع جديد و نبدا نحط فيه الفيديوهات ولا اعمل ايه ؟

عرض البوم صور bebo2014  
قديم 24-07-2014, 07:21 AM
عضو جديد

في البداية متاسف علي التاخير. حاولت اني اسجل الفيديو اكتر من مرة اثناء اليوم لكن دايما بيكون في دوشة حوليا و كلاكسات و حوادث ملهاش حصر هههههه

ده اول فيديو في سلسلة شرح البرمجة ان شاء الله و هو معمول كنوع من انواع التجربة بس لجودة الصوت و الصورة لاني هكون منتظر الردود من حضراتكم لاي مقترحات او شكاوي.

انا ما رضتي ادخل في اي تفاصيل مهمة عن البرمجة الا لما اشوف الردود بالنسبة للجودة و عشان كده يا دوب بس حاولت اوصح شوية فروقات بسيطة بين النسخة القديمة و الجديدة لل Mql4 و بعض ال Key Board Shprtcuts و خلافه

يمكن الحاجة الوحيدة الي شرحتها و تعتبر من اساسيات البرمجة هو ازاي نفتح ملف جديد و ايه هو ال property و ازاي نغيره و يظهر فين. كمان اتكلمنا عن بداية و نهاية ال function بشكل مختصر جدا.

انا الصراحة مش عارف ازاي الفيديو طلع 40 دقيقة وانا بتكلم عن مجرد اساسيات بس و برضح الفروقات بين النسخ. انا بعتذر عن التطويل الغير مقصود و ان شاء الله اخد بالي في القادم.

ان شاء الله طبعا الفيديوهات القادمة نبدا بقي ندخل في التقيل شوية و نتكلم عن تفاصيل اكتر في البرمجة لكن انا المهم عندي بعد اذنكم هو التعليق علي الجودة و لو في اي مقترحات او شكاوي بالنسبة لطريقة التقيدم عشان نطبها في ما هو قادم.

انا ناوي اسيب بين يومين و تلاتة بين كل فيديو و التاني عشان ندي فرصة للاعضاء الكرام يشوفوا الفيديو و يفهموا و يجربوا بنفسهم و يكتبوا اي استفسارات او مقترحات.

سؤال اخير بس للادارة و هو : هل اعمل موضوع جديد و نبدا نحط فيه الفيديوهات ولا اعمل ايه ؟

قديم 24-07-2014, 11:57 PM   المشاركة رقم: 10
الكاتب
bebo2014
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:

انا بعتذر لاني عارف ان الفيديو الاولاني اكن مش علي اد التوقعات و لم يشمل الكثير من المعلومات عن البرمجة نفسها لكن كما سبق و ذكرت كان الهدف منه اني اختبر جودة الصوت و الصورة و اساعد البعض كمان طلبوا في فهم بعض الفورقات السهلة و البسيطة بين النسخ القديمة و الجديدة من الميتاتريدر و ازاي يشغلوا القدم علي الجديد.

باذن الله هبدا دلوقت لتجهيز البداية الحقيقة لشرح البرمجة و هنعمل فيديو عن البدايات و هيشمل :

1) شرح مرة تانية لل Property

2) لما بتكتب اي كود مهما كان ازاي بيتم قرائته ازاي بيتم التسلسل بين الخظوات

3) هنعمل مع بعض كود بسيط جدا مسئول عن عمل حسابات بسيطة و عرضها علي الشارت في صورة Comment

4) ازاي تعمل Function ازاي تستدعي ال Function ده في الكود بتاعك.

5) ازاي تخلي Function تستعدي Funtion تانية و ترسل معاها معطيات محتاجينها

6) الاداة الجميلة جدا و الي هتسهل علينا كتير في فهم الكود و معرفة الخطأ فيه Debugger

------------------------

بعد اذن الادارة الكريمة انا هعتبر ان ده البداية الحقيقية و كمان انا ناوي نقسم الكورسات لفصول علي حسب المستويات عشان كده انا باذن الله هعمل موضوع جديد و نسميه الفصل الاول و لما نخلص اعمل واحد تاني و نسميه الفصل التاني و هكذا و باذن الله لما نخلص كل حاجة نبقي نلمهم في موضوع واحد.

الموضوع الرئيسي الي انا عملته و الي الرد ده فيه دلوقت كان كل الغرض منه هو معرفة ما اذا كان الاعضاء الكرام مهتمين اصلا يعرفوا برمجة ال MQL4 ولا لأ مش اكتر.

عرض البوم صور bebo2014  
قديم 24-07-2014, 11:57 PM
عضو جديد

انا بعتذر لاني عارف ان الفيديو الاولاني اكن مش علي اد التوقعات و لم يشمل الكثير من المعلومات عن البرمجة نفسها لكن كما سبق و ذكرت كان الهدف منه اني اختبر جودة الصوت و الصورة و اساعد البعض كمان طلبوا في فهم بعض الفورقات السهلة و البسيطة بين النسخ القديمة و الجديدة من الميتاتريدر و ازاي يشغلوا القدم علي الجديد.

باذن الله هبدا دلوقت لتجهيز البداية الحقيقة لشرح البرمجة و هنعمل فيديو عن البدايات و هيشمل :

1) شرح مرة تانية لل Property

2) لما بتكتب اي كود مهما كان ازاي بيتم قرائته ازاي بيتم التسلسل بين الخظوات

3) هنعمل مع بعض كود بسيط جدا مسئول عن عمل حسابات بسيطة و عرضها علي الشارت في صورة Comment

4) ازاي تعمل Function ازاي تستدعي ال Function ده في الكود بتاعك.

5) ازاي تخلي Function تستعدي Funtion تانية و ترسل معاها معطيات محتاجينها

6) الاداة الجميلة جدا و الي هتسهل علينا كتير في فهم الكود و معرفة الخطأ فيه Debugger

------------------------

بعد اذن الادارة الكريمة انا هعتبر ان ده البداية الحقيقية و كمان انا ناوي نقسم الكورسات لفصول علي حسب المستويات عشان كده انا باذن الله هعمل موضوع جديد و نسميه الفصل الاول و لما نخلص اعمل واحد تاني و نسميه الفصل التاني و هكذا و باذن الله لما نخلص كل حاجة نبقي نلمهم في موضوع واحد.

الموضوع الرئيسي الي انا عملته و الي الرد ده فيه دلوقت كان كل الغرض منه هو معرفة ما اذا كان الاعضاء الكرام مهتمين اصلا يعرفوا برمجة ال MQL4 ولا لأ مش اكتر.